Sveiciens zvaigžņu apžilbinātajiem Alise Tīfentāle Antona Korbīna fotogrāfiju izstāde "Mortals/Mirstīgie" Valsts Mākslas muzeja izstāžu zālē "Arsenāls" no 28. maija līdz 3. jūlijam.
Korbīns fotografē popkultūras zvaigznes. Taču ne jau viņš vienīgais! Ar ko gan ievērojams šis Antons no Nīderlandes? Kāpēc visi iet skatīties, un kāpēc viņa darbu izstāde Rīgā uz kādu brīdi kļuva par vienu no aktuālākajām "kulturālo" rīdzinieku small-talk tēmām? Sākot šķetināt šo fenomenu, varbūt tiksim arī līdz fotogrāfijai. |
| |
| Manifests par small-talk žanru
Pūlis, kas pārpildīja "Arsenālu" izstādes atklāšanas dienā, bija
pārsteidzošs un varbūt arī nedaudz nomācošs – jau no attāluma redzami
tik daudzi paziņas, ar kuriem noteikti būs par kaut ko jārunā, un tieši
šodien man nav ko teikt. Katrā ziņā grūti iedomāties kādu citu
personālizstādi Rīgā pēdējā laikā, kas būtu sapulcinājusi pilnu
"Arsenālu" ar jauniem un skaistiem cilvēkiem, kuru vidū – topošie un
esošie fotogrāfi, mūzikas pircēji, mūzikas žurnālisti un mūziķu
mīļotāji, vienkārši žurnālisti, "depešisti", "Prāta vētras" fanes
un kas tikai vēl ne. Visi intensīvi sarunājas, čalo un smejas, laiku pa
laikam aplūkojot arī vienu otru no izstādītajām fotogrāfijām. Par ko
tad mēs visi tik aizrautīgi sarunājāmies izstādes atklāšanā? Par to
pašu, ko citās izstāžu atklāšanās un vispār jebkurā citā vietā. Angļu
valodā šim žanram ir trāpīgs nosaukums – small-talk, ko varētu tēlaini
un visai aptuveni latviskot kā "saviesīga pļāpāšana". Žanru raksturo
abpusēja laipnība un pieklājība ar mērķi nostiprināt savu sociālo
statusu un kārtējo reizi parakstīt miera līgumu ar visiem pārējiem,
skaidri norādot savu vietu iedomātā intelektuālā hierarhijā. Tāpēc
small-talk žanrā ir svarīgi īsā laikā demonstrēt zināšanas par
aktuālākajiem faktiem un personībām tajā sfērā, kurā šis sociālais
statuss tiek būvēts, kā arī pierādīt savu asprātību, intelektuālo
veiklību un komunikabilitāti. Korbīna izstādes atklāšanā small-talk
tēmas, protams, bija saistītas ar labām grāmatām, jaunām filmām un
gaumīgu mūziku – universālām īstas sarunu tēmas protēzēm. "Vai tev
patika Sin City... vai Pjatigorskis Tīrona filmā ir vecs āksts vai
tomēr guru... vai tev jau ir Antony & The Johnsons albums...
Džonijs Kešs vairs nav modē... vai uz biennāli brauksi... "Rīgas
Laikā" vakar izlasīju" un tā tālāk. Bez šādiem atskaites punktiem
nekāda saviesība nesanāk, jo nav izveidojams kopīgi lietojams
koordinātu tīkls. Uz Korbīna fotogrāfijām "Arsenālā" skatoties,
small-talk žanra pazīmes šķita piemērojamas arī fotogrāfiju
ievietošanai vismaz savā vizuālās mākslas vērtību koordinātu tīklā.
Small-talk žanrā atskaites punkti eksistē ārpus pašiem sarunas
dalībniekiem, jo tas garantē, ka saruna nekļūs pārāk personīga un līdz
ar to – otram dalībniekam pārāk abstrakta. Pietiekami zināt, ko kurš
domā par filmu vai kuru žurnālu lasa. Pēc identiskiem žanra noteikumiem
strādā arī lielākā daļa nopietno literatūras un mākslas teorētiķu – jo
vairāk citātu un atsauču uz pašlaik populāriem un moderniem filosofiem
un teorētiķiem, jo labāks teksts. Kritika nepastāv bez "autoritāšu"
citātiem – tie kalpo kā vienīgais pierādījums, ka "tev ir tiesības ko
teikt", un citātu daudzums ir teksta kvalitātes rādītājs.
Nav nekāds jaunums, ka viss šodien radītais – gan kultūrā, gan tās
kritikā un teorijā – lielākoties tāds garlaikots small-talk vien ir,
veikla žonglēšana ar citātiem, uzvārdiem, jēdzieniem un tēliem. Korbīna
gadījumā viņa fotografētās zvaigznes ir šie minētie autoritāšu citāti,
kas argumentēti apliecina viņa tiesības fotografēt, izstādīt
fotogrāfijas un būt visādi citādi veiksmīgam pelnošās kultūras
kontekstā. Ja par savu fotogrāfiju varoņiem Korbīns būtu izvēlējies
laikabiedrus no kāda Nīderlandes ciema – kurš tad ietu uz tādu izstādi?
Tā būtu pārāk personiska autoram un pārāk abstrakta skatītājiem.
Modē parastais, normālais un vienkāršais
Antons Korbīns ir viens no popkultūras mītu radītājiem – tieši viņa
iesaiņojums (fotogrāfijas žurnāliem, albumu vāki, mūzikas videoklipu
režija u.c.) piešķir papildu vērtību viņa izvēlētiem izklaides
industrijas pārstāvjiem. Papildu vērtība – šķietami cilvēciska
vienkāršība un parastums, kā tik ļoti pietrūkst tajā glamour žurnālu
pasaulē, kurā esam pieraduši redzēt vienas vienīgas pirmizrādes,
atklāšanas, godināšanas, balvu pasniegšanas un citādas ballītes. Kaut
kādā brīdī taču tie paši skaistie, bagātie un laimīgie, piemēram,
iedzer kafiju vai vienkārši pāriet pāri ielai un turklāt arī paspēj
saražot ierakstus, videoklipus, filmas un visu to pārējo aktuālo
popkultūras produkciju, ar kuru aizpildīt globālās vilšanās izdedzinātu
emocionālo tukšumu.
Izstādes "Mortals/Mirstīgie" fotogrāfiju pievilcība slēpjas tieši to
vienkāršībā. Korbīns kā fotogrāfs, protams, izmanto atsauces uz glamour
žurnālu estētiku, kino klasiku un melnbaltā foto ikoniskajiem tēliem,
bet bez vizuāliem pārsteigumiem un lētiem efektiem. Izstādē redzamas
galvenokārt melnbaltas fotogrāfijas, kas pēc rokraksta varētu piederēt
arī kādam 60. gadu salonfotogrāfam, – izmantota ļoti skaidra un
vienkārša kompozīcija, daudz tuvplānu, klasiskajai melnbaltajai
estētikai tik piemērotais grauds, kā fons izvēlētas klaji simboliskas
un acumirklī noskaņu definējošas nianses (ja fotogrāfijai jārada skumji
apcerīga noskaņa, fonā lai būtu vientuļš elektrības stabs lauka vidū un
aizlidojoši putni). Atšķirībā no citiem zvaigžņu fotogrāfiem (piemēram,
Ričarda Avedona vai Helmuta Ņūtona, kuri savā vizuālajā valodā nereti
ir pa īstam perversi – vai nu apsēsti ar erotiskām vīzijām, vai
vienkārši kļuvuši ciniski) Antons ir vienkārši normāls. Ņūtons labprāt
izmanto zvaigznes, lai izspēlētu pats savu šarmanti samaitāto,
noslēpumaino un pārdabiski skaisto teātri, bet Korbīns godīgi kā lauku
zēns ļauj zvaigznēm spēlēt pašām sevi un ekshibicionēt uz velna
paraušanu. Korbīnam fotogrāfija nav līdzeklis savas misijas
izpildīšanai vai arī sava ego izpaušanai – viņam tikai patīk mūzika, un
tas arī viss, kā viņš pats daudzkārt teicis. Lūk, cik vienkārši, cik
normāli!
Kaut arī Korbīns tādu iespēju sniedz, fotografētās zvaigznes nez kāpēc
nevēlas izskatīties īpaši jaunākas, seksīgākas un gudrākas, nekā ir, –
acīmredzot Antonam ar savu sirsnīgo un atvērto attieksmi izdodas kļūt
par "draugu" kaut uz pāris stundām. Nereti pat tik atbildīgam
notikumam kā albuma vāks Korbīns fotografē mūziķus "privāti" – bez
stilista, grimētāja, mākslinieka, friziera un visiem pārējiem, kas
parasti ir pašsaprotami dalībnieki pat tad, kad jogurta reklāmai
jānofotografē meitene pludmalē. Kā īsts draugs viņš paviesojas pie
portretējamā, kopā ar viņu iedzer vai pastaigājas parkā, un tā, "pa
ceļam", tapis ne viens vien no populārajiem Korbīna mūziķu portretiem.
Viņš nestrādā kā apnicīgs paparaci, kas dzeltenās preses vajadzībām
kāri tver katru "pikantu detaļu", pārpratumu un neveiksmi, lai
uzrādītu gavilējošam pūlim kādu slavenību nepiedienīgā pozā, neglīti
saģērbtu vai vienkārši paģirainu un nelaimīgu. Korbīns ļauj
portretrējamiem spēlēt sevi, nemēģinot viņus "pieķert", "atklāt",
"atkailināt" vai citādi manipulēt ar loģisko pretrunu starp zvaigznes
publisko tēlu un fizioloģisko esību.
"Es" un "viņi"
Neapšaubāmi, Korbīns ir estēts visai klasiskā izpratnē. Pat fotogrāfiju
noformējums izstādē bija klasisks – lielas fotogrāfijas glītos, solīdos
rāmjos, mazas fotogrāfijas pieklājīgos paspartū un koka rāmīšos, viss
kā muzejam vai mūžībai sagatavots. Kontrastam – izstādes nosaukums.
Kaut gan portretētie cilvēki taču pretendē uz zināmu nemirstību, vismaz
pāris paaudžu robežās, un viņu filmas, mūzikas ieraksti un dzeja dzīvos
ilgāk par viņiem pašiem. Tomēr Korbīns gribējis mums pavēstīt, ka
"viņi ir tādi paši cilvēki kā mēs". Tā nu gan nav taisnība. Zvaigznes
Korbīna fotogrāfijās apmierina mūsu stereotipiskās gaidas – viss ir
tieši tā, kā iedomājamies: Toms Veits streipuļo, un Kraftwerk, kā
pierasts, nedara vispār neko, savukārt videoklipos un koncertos
redzamās skaistās, noslēpumainās un ietekmīgās sievietes Korbīna
fotogrāfijās mūžīgi paliks tikpat skaistas. Varbūt nemaz nav iespējams
abstrahēties no zvaigžņu personības un ievietot Korbīna portretus jaunā
koordinātu tīklā – galu galā autors pats ir zvaigžņu apžilbināts un
viņam tas patīk. Ļoti iespējams, ka viņš pats no visas sirds tic savu
zvaigžņu izredzētībai un nemirstībai, jo visos "Mortals/Mirstīgie"
darbos jūtama cieņa un labvēlība pret portretējamo. Ne mazākās ironijas
– šis teātris ir viņa dzīve, tas nav nekāds matrikss un mārketinga
shēmas. Par zvaigznēm šos cilvēkus padara tieši Korbīns un citi ar
līdzīgu attieksmi strādājošie – uz sapņiem un ilūzijām viņi būvē
estētisku, mākslīgu, samākslotu un māksliniecisku vizuālo tēlu
galeriju. Un, protams, tur ir arī kaut kas, kas tomēr atšķir "viņus"
no "mums".
Varbūt tas ir talants, varbūt personīgā harisma, varbūt veiksme vai vēl
citi faktori, bet šis "kaut kas" piesaista uzmanību, skatītājs grib
ieraudzīt fotogrāfijā vairāk, nekā jelkad iedomātos tur saskatīt, ja
būtu attēlots anonīms cilvēks no nekurienes. Popularitātes piešķirtā
harisma lielākoties jau dzīvo mūsu – skatītāju – galvā: mēs reaģējam uz
vizuālo simbolu, par kuru ar prieku maksājam, ja esam noticējuši un
iekārojuši. Šīs zvaigznes ir pārņemtas ar sevi, nevienam neko nevajag,
jo viss jau ir, – piemēram, tikai retais no portretētajiem skatās
fotoobjektīva virzienā, un to var tulkot kā pašpietiekamības
manifestāciju, pavisam normālas neieinteresētības pozu, kādu ieņem
katrs, kurš pats ar sevi mierā un neko negaida no ārpuses. Galu galā
tas, kurš pieradis pozēt, pilnīgi neapzināti izskatās labi un sēž ar
taisnu muguru pat drošā vientulībā pieczvaigžņu viesnīcas tualetē.
Pašlaik Antons Korbīns ir populārs un viņa fotogrāfijas – ļoti
šodienīgas. Kā kosmopolītiskās vizuālās kultūras esence – pieprasītas,
popsīgas un pievilcīgas savā naivajā vienkāršībā. Savā ziņā arī ļoti
nomierinošas – vienmēr taču patīkami skatīties uz kādu, kurš
pašapzinīgi un koncentrēti nodarbojas ar to, kas pašam patīk (it īpaši
to var attiecināt uz Korbīna pašportretu sēriju, kurā viņš ar
skolniecisku aizrautību pārģērbies par vairākiem 20. gs. roka
klasiķiem). Gluži kā small-talk vairāku stundu garumā, arī šī izstāde
neatstāja vietu refleksijai par jēgas iespējamību. Fascinējoša tiem,
kuri lasa zvaigžņu sejas kā citātu krājumu. Nekaitīga, bet glīta tiem,
kuri melnbaltās fotogrāfijas mīlestības vārdā grib un var abstrahēties
no slavenību kulta.
|
| Atgriezties | |
|