Joprojām neizceltais ģēnijs Georgs Šenbergs Ineta Purmale Mainīgs un neprognozējams savos darbos kā aizvadītais pavasaris – tā klasiskās mākslas galerijā “Antonija” ienāca Georgs Ansis Jānis Šenbergs (1915–1989). Viņš pats jau vairs ne, bet viņa darbi. Kaut varētu teikt arī tā, jo viņš ir viņa gleznas. Mākslinieks, kas sevi pilnībā, bez atlikuma ielicis savā mākslā. Tāpēc arī izstādei dots nosaukums “Dienasgrāmata”.
Doma par Georga Šenberga izstādes rīkošanu radās nejauši. Galerijā bieži tiek piedāvāti dažādu mākslinieku darbi, un te, kādā pavasara dienā, tika atnestas divas neliela formāta Georga Šenberga gleznas. Tā kā galerija “Antonija” specializējusies klasiskajā mākslā, tad klasiķu darbi šeit nonāk bieži. Taču šīs gleznas pārsteidza ar īpašo individualitāti, rokrakstu, šarmu, tās ļoti atšķīrās no latviešu glezniecībai raksturīgajām kvalitātēm. Radās vēlme pameklēt vēl kādus darbus, un tā galerijas apmeklētājiem tika piedāvātas septiņas Georga Šenberga gleznas un sešpadsmit lapas ar mākslinieka meditatīviem tekstiem. Šī bija tā retā reize galerijas dzīvē, kad darbi tika pārdoti jau pirms izstādes atklāšanas.
|
|
|
| Kas bija šis mākslinieks, par kuru tik maz zināms, bet kura darbi tiek ļoti augstu novērtēti?
Plašākam mākslas cienītāju lokam Georga Šenberga vārds tapa pazīstamāks
1966. gadā, kad viņa sieva Beate Šenberga (porcelāna apstrādes
māksliniece, gleznotāja) nodeva viņa gleznas izstādē. Pats viņš to
neatļāvās. Viņam nebija vajadzīgs māksliniekiem tik raksturīgais,
cilvēcīgi saprotamais sabiedrības novērtējums. Georgs Šenbergs jutās
pašpietiekams. Iespējams, ka tā bija tikai aizsargreakcija pret tolaik
pastāvošo mākslas konjunktūru. Vēlāk jau viņš pats atlasīja darbus
ikgadējām “Rudens” izstādēm, un tie tika eksponēti arī citur. Georga
Šenberga pirmā personālizstāde notika 1988. gadā, kad mākslinieks jau
bija sasniedzis 73 gadu vecumu. Kāpēc tā? Iespējams, ka vaina meklējama
viņa noslēgtajā, savdabīgajā dzīves uztverē.
Māksliniece Felicita Pauļuka, viens no retajiem cilvēkiem, kas
bijusi pazīstama ar šo neordināro mākslinieku – viņas un gleznotāja
Jāņa Pauļuka laulību liecinieku (Jānis Pauļuks bija viens no
nedaudzajiem Georga Šenberga sarunu biedriem) –, kavējoties atmiņās,
atceras: “Runāt – tas nebija viņa izteiksmes lauks. Varēja just, ka
viņš šo īpašību nebija izkopis. Tas nebija viņa spēks. Spēks bija viņa
darbi, kuros ne sižets, bet garīgais lauks ir tas būtiskākais.”
Georga Šenberga darbi tapa ļoti lēni. Pie viena darba viņš varēja
strādāt pat divdesmit gadus. Viena gada laikā tapa aptuveni divas
gleznas. Tāpēc viņa darbi ir liels retums. Lielākā to daļa ir
saglabājušies Valsts Mākslas muzejā un Mākslinieku savienības muzejā,
pārējie – privātkolekcijās, no kurām savulaik lielākā piederēja
Valdemāram Helmanim, galerijas “MMM” īpašniekam. Diemžēl liela daļa no
Šenberga darbiem gāja bojā ugunsgrēkā 90. gados. Georga Šenberga darbi
atrodami arī ASV, Nensijas un Nortona Dodžu kolekcijā Zimmerli Mākslas
muzejā.
Tik neparasti ir saskarties jau zināmajā mākslas pasaulē ar patiesi
oriģinālu un savdabīgu glezniecību. Liekas, mākslinieks, iemiesojoties
mākslā, parāda gan dzīves, gan mākslas paradoksalitāti, nonākot pašas
glezniecības būtības sirdī, kur skaistais eksistē blakus neglītajam,
trauslais – robustajam, kur krāszieds tik kolorīts kā pati dzīve.
Uz šādām pārdomām mani uzvedināja galerijā nonākušās gleznas un
dzeltenīgi brūnās lapas ar mākslinieka gara pierakstiem. Kā gan nosaukt
šos domu – meditāciju tekstus? Tie droši vien tapuši kā pašizpausme un
domāti vienīgi sev, veidojot savu rakstību, kas brīžiem atgādina
simbolus, citviet šifrētus kodus. Savā ziņkārībā, mēģinot mazliet tuvāk
piekļūt māksliniekam, centos šos domu un burtu vijumus atšifrēt. Taču
nonācu strupceļā. Zīmes vēl padevās atšifrēšanai, bet vārdi radīja
haosu, kura jēgu saprata vien pats mākslinieks. Lielā nesapratnē un
cerībā rast visam izskaidrojumu, devos pie mākslas zinātnieces Ingrīdas
Burānes, un abas nonācām pie secinājuma, ka piezīmēm nav jābūt
tulkotām, jo tās slēpj sevī mākslinieka zemapziņas kodu un mums atliek
tās uztvert vien kā liecības un zīmes no mākslinieka meditācijām, kas
īstenībā ir tik ļoti personīgas, ka rada pat kauna sajūtu, kā
ielūkojoties kāda intīmā dzīvē.
Izstādē apskatāmie darbi fascinēja un suģestēja ar savu māksliniecisko
vitalitāti. Septiņos darbos kā dienasgrāmatas lapās pazib mākslinieka
personības daudzšķautņainie uzplaiksnījumi. Katrs darbs parāda
gleznotāja iespējas plašā gradācijā. Ne velti viens no Georga Šenberga
skolotājiem Valdemārs Tone savā laikā izteicies, ka šis visīstenākais
talants ir apveltīts ar absolūto redzi. Divi no darbiem, kuros
portretēts Krišjānis Barons, rāda pilnīgi pretēju interpretāciju.
Gleznā “Krišjānis Barons”, kura ir kā Faberžē ola, izsmalcināta un
pilnasinīga, Dainu tēva seja ietverta mažonīgā matu un bārdas ovālā.
Līniju vijums atgādina renesanses laikā modē nākušo ornamentu, veidojot
svarīgu Šenberga mākslas elementu – smalku līniju un faktūru rakstu.
Sejas vaibsti, iezīmēti ar parasto zīmuli, ļauj mums saskatīt Barona
seju, kas nemaz nav mīlīga, drīzāk par kaut ko norūpējusies. Šim darbam
jūtama stingra ovāla konstrukcija, kas raksturo mākslinieka tieksmi uz
ģeometriskiem aprēķiniem, matemātiskām manipulācijām gleznu proporciju
un formātu aprēķinos, velkot paralēles ar dižo renesanses ģēniju
Leonardo da Vinči. Otrs darbs “Krišjāņa Barona portrets”, kas
kompozicionāli dalās trīs daļās (šis dalījums visai raksturīgs Šenberga
darbiem), pārsteidz ar lielisko kolorīta risinājumu. Iespējams, viņš
nedaudz ietekmējies no dižajiem māksliniekiem Dīrera un Krānaha. Lai
gan pats gleznotājs apgalvojis: “Pasaule man nav nekāds līdzautors,” –
un šajos vārdos nav nedz lepnības, nedz iedomības, bet gan pārliecība.
Interesanti, ka pēc materiāliem, ko caurskatīju Latvijas Laikmetīgās
mākslas centrā un ko savācis mākslas vēsturnieks Zigurds Konstants,
Georga Šenberga attieksme pret dainu kārtotāju bijusi visai pretrunīga
un nebūt ne pozitīva. Kā pretnosacījumu pozitīvā nozīmē viņš izcēlis
Pētera Šmita pieeju dainu kārtošanai. Caur ierastā stereotipā Baltā
tēva masku mākslinieks centies parādīt, cik pretrunīgs kā cilvēks bijis
lielais dainu vācējs un kārtotājs. Tie nav portreti klasiskā izpratnē,
drīzāk tā ir attieksme pret dainām, paša Georga Šenberga “domu
pašportrets”.
Izstādes centrālais darbs nenoliedzami bija glezna “Mana pasaule”.
Mākslinieks darbam izvēlējies apļa formu, kas jau pats par sevi ir
kompozicionāli grūts uzdevums. Darbs vairākkārt ticis izstādīts. Šis
monumentālais šedevrs tapis divdesmit gadu laikā, un daži mākslas
zinātnieki uzskata, ka tas vēl joprojām nav pabeigts. Saturiski un
kompozicionāli daudzslāņains, tas nenoliedzami pievelk ar tādu kā
mistiku. Kompozīcijas centrā atrodas it kā bērna seja, kas raugās
pasaulē ar mākslinieka naivi bērnišķīgajām acīm. Ap to dzīvo kosmiska
haosa pilna pasaule. Konkrētais te mijas ar vīzijām, tēliem,
asociācijām. Cilvēka galvas un ķermeņa, pretskata un profila elementi
apvienojas vienā tēlā, veidojot asociācijas ar seno ēģiptiešu mākslu.
Mākslinieks cenšas panākt neiespējamo, radīt telpu plaknē, izmantojot
visus sev zināmos glezniecības paņēmienus, kā arī savu individuālo
tehniku.
Glezna “Dāma” liek nojaust līdzību ar renesanses meistaru darbiem. Šo
gleznu mākslinieks radījis, izmantojot savu veco krāsu paleti. Ieraugot
neparasti izsmalcināto darbu, domās salīdzinu to ar Djego Velaskesa
radīto infantes Margaritas tēlu. Melnais fons un uzirdinātais krāszieds
it kā dārgakmeņos mirdzošā tērpā vēl vairāk pastiprina šo iespaidu.
Jaušams, ka seja ir izdomāta – nekonkrēta. Mākslinieks bieži savos
darbos izmantojis lupu, tādējādi izstrādājot sīkdetaļas.
Pavisam citāds ir darbs “Ziema”, kas stingri balstās uz ģeometrisku
konstrukciju. Pats Georgs Šenbergs teicis: “Zīmējumu es uzskatu kā
sagatavošanos.” Pārsteidzošas ir dābolainās debesis un baltā sniega
harmonija.
Glezna “Tukuma ainava” rada sajūtas par vasaras otru pusi – pelēcīgi
negaisa mākoņi savilkušies pār nopļauto pļavu. Pamalē jau līst, tālējā
mežiņa ietērps aizplīvurots, bet zāle vēl saglabājusi karstās dienas
siltumu. Gaiss smaržo.... Vasara pilnbriedā.
Gleznā “Pavasaris” apbrīnojama koloristiskā varēšana – spēja vispārināt
pašu vienkāršāko, ikdienišķo. Arī šai darbā ienāk trešā dimensija,
pirmajā brīdī it kā neieraugāmie cilvēku tēli, kas ar zīmuli ieskicēti
darbā, vedinot uz bērnu dienu aizrautīgo spēli “kur, kas paslēpies”.
Gleznu formāti ir ļoti dažādi. Visas gleznas radītas uz saplākšņa, kas
bieži vien ir stiķēts. Šis materiāls bija māksliniekam pieejamākais, jo
reālā dzīvē viņš nepārtraukti cīnījās ar trūkumu, bet tas nebija viņam
traucēklis radīt augstvērtīgu mākslu. Darbiem tas piešķir papildu
neatkārtojamību.
Georgs Šenbergs bija unikāla parādība latviešu pēckara glezniecībā.
Mūsu vēl joprojām neizceltais ģēnijs. Bet laikam tāds ir daudzu ģēniju
liktenis – būt sava laika nesaprastiem. Ļoti ceru, ka mums būs iespēja
iepazīt šo meistaru ar Zigurda Konstanta rakstītās monogrāfijas
palīdzību. Georga Šenberga daiļrade ir vientuļa cilvēka redzējums, ļoti
personīga un tai pašā laikā pārpasaulīga māksla – glezniecība, kas stāv
pāri laikam, kur konkrēta darba vizualitāte kalpo kādas augstākas
patiesības atklāsmei. |
| Atgriezties | |
|