Tā nebija ar skatītāju pūļiem pildīta un komerciāliem panākumiem
apveltīta izstāde. Jo arī pats Bruno Vasiļevskis savā dzīvē nebija pūļa
cilvēks un viņa māksla jau nu vismazāk uz naudas pelnīšanu mērķēta.
Valsts Mākslas muzeja Baltajā zālē satilpa viena izcila mūsu
glezniecības censoņa dzīve. Kāds pussimts pavisam neliela izmēra
darbiņu, kas mūsdienīgam, izklaidi un atrakciju kairinājumus meklējošam
skatītājam varētu izraisīt tikai žāvas. It kā viss tik neticami
reālistisks un saprotams, bet tai pašā laikā minimālistiskā tēlojuma
vienkāršība rosina biedējošu neizpratni. Baltas sienas, gaismēnu
skopums uz tām, uz galda plaknes daži maznozīmīgi priekšmetiski
nieciņi... Un vēl dabas ainas ar šķietami neizteiksmīgu koku zaļās
lapotnes masu. Varbūt tikai daži portreti ar savu fotogrāfisko
dzīvīgumu pārliecina skeptiķi, ka šis vīrs itin labi pratis taisīt
kārotos mākslas trikus un brīnumus, kas “vienkāršajam cilvēkam” liegti.
Nu jā, arī tās mantiņas, vāzītes un ziediņi klusajās dabās ir kā
dzīvi... Tomēr te nav vēstījuma, nav stāstiņa, ko gribētos palasīt...
Nepulgosim skatītāju, kas šeit iemaldījies ar savu literāro uztveri un
izklaides kultūras augsnē diedzēto pieredzi. Jo kur gan izglītībā vai
tradicionālajos uzskatos māksla tiek aplūkota kā domāšanas norise ar
savām īpašām ārējām izpausmēm? Nereti pieņemts gleznu uzlūkot kā
“bildīti smukumam”. Taču būtībā mākslas darbs ir tikai kā logs, caur
kuru varam ielūkoties mākslinieka domu pasaulē. Aiz vizuālās virskārtas
gleznas veidolā atklājas noteikta ideju telpa, kuras apzināšana ir
būtiski svarīga mākslas darba izpratnē. Šajā nozīmē Bruno Vasiļevska
“bildītes” ir īpaši piesātinātas ar domas blīvumu. Kā reti kuram
autoram.
Viņa kluso dabu uzstādījumos mēdz parādīties grāmatas. Dažkārt mēs pat
varam uz tām izlasīt konkrēta darba nosaukumu un autora vārdu –
Blaumanis, Šukšins... Tas, šķiet, parāda, cik liela nozīme mākslinieka
uzskatu izveidē bijusi literatūrai. Te atklājas rosinājums skatītājam:
ja tu vēlies mani pareizi saprast – lasi Blaumani un Šukšinu. Vai
viņiem līdzvērtīgos. Vasiļevskis it kā norāda uz savu gara radinieku
pasauli. Uz savas mākslas kodu. Jo ārēji tur nav nekā ilustratīva, nekā
tāda, kas saistītos ar jebkādu literatūru. Tikai gars un kopīgas
vērtības. Tās ir humānisms, cilvēcisko attiecību skaidrība, tīrība un
nesamākslota vienkāršība. Ideāli, pēc kuriem daudzi ilgojamies un kuri
šajā pasaulē ir tāds deficīts. Un Bruno Vasiļevskis šīs lielo
rakstnieku un domātāju vērtības tiecās pārcelt savu gleznu skaidrībā un
vienkāršībā, priekšmetiskās vides neapstrīdamā absolūtā. Viņš pats šo
vērtību kopumu mēdza apzīmēt ar vienu vārdu – Patiesība. Bruno šķita,
ka jēdzienu dziļāk un ietilpīgāk atklāj tieši krieviskais – Bcnbyf. To
viņš apveltīja ar gluži dievišķu nozīmi.
Vēl jo vairāk. Patiesības ideja, kam apstiprinājumu mākslinieks rada
literatūras klasikā, iemiesojās arī viņa paša dzīvē. Viņu raksturoja ar
cieņu un godprātību apgarotas attiecības un pilnīgs ārišķības
noliegums. Minimālisms gleznu izteiksmē varbūt izrietēja arī no Bruno
Vasiļevska personīgā askētisma. Pretstatā patērētāju sabiedrības
rijībai viņš lika atturību materiālajās iegribās un izkoptu kultūru.
Viņš bija grezns gara dzīvē, ko neapgrūtināja mantiska knosīšanās. Uz
materiālo orientēti ļaudis viņu uzskatītu par nabagu, neapjaušot
sprituāla miljonāra klātbūtnes godu.
Garīgums vērta Bruno Vasiļevski par izcilu un smalku sarunbiedru. Viņa
draugi nereti varēja caurām naktīm veldzēties dialogos par dzīvi un
mākslu, un tos visnotaļ rotāja Bruno intelekta spožums. Lai arī vīns
viesa vieglumu, tomēr tur nebija ne vēsts no tukšas sadzīviskas
tērgāšanas. Diemžēl domu pērles tā arī palika nepierakstītas un ar
dabas dāsnumu – kā saules gaisma – izzuda mūžībā. Sirdī palika tikai to
reibums un aromāts.
Sarunās daudzkārt kā ideāls tika minēti franču impresionisti. Varbūt kā
Rietumu kultūras attīstības augstākā virsotne. Bruno skaidri saskatīja
no Rietumiem nākošo masu kultūras cunami, pret kuras jaudu nobālēja
padomiskās vulgaritātes. Diemžēl jau atmodas gaisotnē daudzi to
novērtēja kā gaidītu alternatīvu visam padomiskajam, ko, starp citu,
mēdza identificēt ar visu krievisko. Tagad viens otrs ar izbrīnu vēro
Bruno Vasiļevska klusās dabas ar padomju “okupantu” pasi un diedzē
aizdomas, vai tik gleznotājs nav bijis nicināms kolaborants. Ir jāvieš
skaidrība – reti kurš ir bijis tik distants no visa oficiālā un
padomiskā kā Bruno. Tomēr jāpalūkojas uz šī darba datējumu, kad
sabiedrības apziņā no neatkarības idejām vēl nebija ne vēsts. Visi vēl
dzīvoja ar impērijas nenovēršamības domu. Bruno padomju pase bija
savdabīgs un pat paradoksāls protesta simbols, kur viņš it kā apelēja
pie ideālā komunisma kristietīgā aspekta, kas noraida visas
humānistiskās vērtības apdraudošo rietumniecisko un buržuāzisko
patērēšanas sistēmu. Kā nu vēlāk izrādījās, Bruno Vasiļevskim
daudzējādi bija taisnība.
Viņa glezniecība pauž ne tikai humānā principa deklarāciju. Tur ir ne
mazāka cīņa par skaidriem mākslinieciskajiem principiem. Varbūt tas
bija impresionistu spožums, kas rosināja Bruno pievērsties krāsas
tīrības problēmai. Viņš izvēlējās visgrūtākos krāsu jaukšanas
paņēmienus, kas ļāva panākt neparastu dzidrumu. Disciplīna,
iedziļināšanas, koncentrēšanās bija viņa darba metode, kas robežojās ar
fanātismu. Lieki teikt, cik lēna bija mākslinieka darba gaita. To
drīzāk varēja pielīdzināt meditācijai. Mūža garumā.
Bruno Vasiļevska mākslas konceptuālā apogeja varbūt iezīmējas viņa
tīro, balto sienu gleznojumos. Siena kā skaidrības un patiesības
absolūts, kaut kas pilnīgi neapstrīdams. Ieskatieties, tas nav tā, kā
to būtu darījuši modernisti. Maļeviča vai Mondriāna plaknes absolūts
tomēr ir racionāli izkrāsots, nevis gleznots. Bruno plakne nav
abstrakts jēdziens, tā ir konkrēta, vieliska, ar mazu otu ilgi un
rūpīgi gleznota, saglabājot mikronianses un vielas atomu vibrācijas.
Varbūt tieši tā viņš distancējās no sev pasvešajiem modernistiem,
apliecinot uzticību klasiskajām vērtībām. Un negaidīti, pat paradoksāli
pārtopot par internacionāli atzītu vērtību tieši jaunajā
modernistiskajā pasaulē.
Pateikt vairāk ar mazāk vārdiem, parādīt vairāk ar mazāku tēlojumu.
Nebeidzami centieni uz maksimumu minimumā noved pie lielā, baltā
klusuma. Nebūtības? Budistiskais – viss ir nekas? Bruno Vasiļevskim
izdevās panākt neparastu dziļumu gleznieciskās plaknes trešajā – domas
dimensijā. Viņš teju taustāmi, ar visu savas glezniecības materiālo
vieliskumu pierādīja, ka māksla ir pirmām kārtām domāšana un tikai tad
viss pārējais – attēlošana, priecēšana, stāstīšana...
Un reti kurš vēl ir bijis tik saliedēts trīsvienībā – Mākslinieks, Māksla, Patiesība. |