Beļģijas māksla – zināmā, Valonijas – nezināmā Ginta Gerharde-Upeniece Šodien, kad Briseles vārds mūsu apziņā jau ir nesaraujami saistīts ar Eiropas Savienības politiskajām aktivitātēm, jāatzīst, ka šīs zemes kultūras dzīve uz citu politisko un sociālo notikumu fona vairs nav tik pamanāma. Tomēr tieši starpvalstu līgums, kas tika noslēgts 2002. gadā starp Valonijas reģionu, Beļģijas franču kopienu Wallonie-Bruxelles un Latvijas Republiku, bija garants, lai kultūras jomā atkal iesāktos jauns sadarbības posms. |
| |
| "Es neuzdrošinos rakstīt, ka mēs ieņemam vienu no pirmajām vietām
visās mākslās. Mums ir ievērojami rakstnieki un vērtīgi skaņraži. Bet
būtu pārsteidzīgi apgalvot, ka literatūras un mūzikas laukos mēs varētu
radīt meistarus vienā augstumā ar Danti vai Gēti vai nostādīt ko blakus
Mocartam un Bēthovenam. Vispirms mēs esam gleznotāji. Mums ir krāsu
jutoņa.(..) Mūsu jaunākie krāsu meistari ir vecāko cienīgi, un
tagadējie turpina lielo tradīciju,"1 – tā 1927. gadā Beļģijas mākslas
izstādē Rīgā savas zemes mākslu raksturoja Beļģijas zinātnes un mākslas
ministrs Kamils Īsmanss (Camille Huysmans). Nepilni astoņdesmit gadi ir
robežšķirtne, lai Rīgā atkal būtu skatāma šīs zemes māksla. Valsts
Mākslas muzejā no š. g. 9. maija līdz 5. jūnijam skatītājiem un mākslas
speciālistu lokam tika piedāvāta vērienīga izstāde "ART/W20.
Divdesmitais gadsimts Valonijas mākslā", kuras idejas pieteicēja bija
Beļģijas franču kopiena Wallonie-Bruxelles, tās realizētājs un kurators
– Monsas Mākslas muzeja direktors Mišels de Reimekers (Michel De
Reymaeker). Ekspozīcija tapa sadarbībā ar Valsts Mākslas muzeja
speciālistiem.
Pirmā izstāde – 20. gs. mākslas parāde daudz plašākā izvērsumā –
notika Monsas pilsētas muzejos no 2001. gada oktobra līdz 2002. gada
janvārim. Tā bija apjomīga ekspozīcija, kurā vienkopus bija eksponēti
vairāk nekā 250 mākslinieku 350 darbi. Divas atšķirīgas izstādes uz šo
darbu bāzes notika 2002. gadā Tallinā un Bukarestē. Veidojot izstādi
Valsts Mākslas muzejam Rīgā, tika veikta muzeja Baltajai zālei speciāli
piemērotu darbu atlase.
Kādas asociācijas raisīja redzētais? Skatītāju, mākslinieku, mākslas
kritiķu u.c. kultūras pārstāvju sarunās ekspozīcija, šķiet, bija
iekļaujama vairākos atslēgas vārdos vai pieturas punktos, ap kuriem
veidojās pārējie informācijas slāņi.
Vispirms jau jēdziens "valoņu māksla" – vai tas mums uzreiz zināms un
pazīstams? Flāmu mākslā mēs atceramies tādu klasiķu vārdus kā Pīters
Pauls Rubenss, Antoniss van Deiks vai Jākobs Jordānss. Varbūt tieši
pasaulslaveno flāmu vecmeistaru klātbūtne kalpoja par ierosmi Beļģijas
franciski runājošā reģiona daļai 1911. gadā Šarlruā sarīkot pirmo
Valonijas mākslas kopīgo manifestāciju, kas vienlaicīgi demonstrēja gan
sava laika mākslinieku devumu, gan piedāvāja atskatu tieši franciski
runājošā reģiona pagātnē. Paralēli darbību sāka arī asociācija "Valoņu
mākslas draugi" (Les Amis de l'art wallon).2 Savukārt Ljēžā viens no
nozīmīgākajiem kultūras identitātes apliecinājumiem ir Valoņu mākslas
muzejs (Le Musēe de l'art wallon), kurā glabājas bagātīgas šī reģiona
mākslas kolekcijas no 18. gs. līdz mūsdienām.
Rīgai piedāvātās izstādes uztverē nepārprotamais pieturas punkts bija
Valonijas mākslas piederība nozīmīgākajiem 20. gs. stilistiskajiem
virzieniem, kas liecina par saistību ar Eiropas un pasaules mākslas
aktualitātēm. Izstādi ievadīja simbolisma paraugi – Emīla Mota (Emile
Motte) kompozīcijas, bet noslēdza Emīla Demeta (Emile Desmedt) objekts
"Saruna/Saglabāšana" (1997), kas līdzīgi slieksnim kļuva par fināla
akcentu ekspozīcijai, kur 20. gs. pirmās puses darbi sadzīvoja ar
laikmetīgo mākslu kā vienots veselums. Valoņu mākslai ir raksturīgi
stāstījuma elementi (Pjēra Polī (Pierre Paulus) sociālās ievirzes
sižeti), reālisms tā dažādākajās izpausmēs, ekspresionisma un citu
virzienu mijiedarbē, apvienojot modernismu un klasiskās glezniecības
vērtības. 20. gs. pirmajā pusē nozīmīga ir grupas Nervia (dib. 1928)
darbība. Te vienkopus sevi pieteic domubiedri bez līdera kā
harismātiskas personības – māksliniekus šajā laikā vieno neohumānisma
idejas. Tā ir raksturīga 20. gs. pirmās puses glezniecība: Anto Karts
(Anto Carte), Luī Bisrē (Louis Buisseret), Franss Depoters (Frans
Depooter), Leons Devo (Lēon Devos), Leons Navess (Lēon Navez), Tafs
Valē (Taf Wallet), Žans Vinanss (Jean Winance). Ja akcentējam
ekspresionismu šai vidē, tad pretēji vācu ekspresijai valoņi nav
tendēti uz negatīvu baisumu, bet uzsver latīņu emocionālo jūtīgumu
(Anto Karts. Pietà, 1918). Pašportretu virkne – personības,
katra par sevi atšķirīga, tomēr iekļaujas reālisma ietvaros (Leons
Navess. "Pašportrets", 1927; Žans Vinanss. "Pašportrets", 1933;
Andrē Boskē (Andrē Bosquet). "Atpūta jeb pašportrets baltā", ap
1938).
Ekspozīcijā bija ieskicēti dažādi stilistiskie akcenti, toskait
abstrakcionisms – Marsela Luī Boņē (Marcel-Louis Baugniet) ģeometrijā
vai grupas Art Abstrait pārstāvja Pola Birī (Pol Bury) koloristiskajā
intensitātē ("Abstraktā kompozīcija", 1950). Tomēr īpaši nozīmīga
bija sirreālisma klātbūtne visa gadsimta hronoloģijā. Izstādes
centrālais darbs bija Pola Delvo (Paul Delvaux) "Logs" (1936), kurā
trausls sievietes profils raugās uz citu realitāti – ainavu, bet to
ieskauj pelēks ierāmējums, kas sasaucās ar Baltās zāles kolonnu pelēko
klasisko ritmu. Līdzās bija skatāmi arī laikabiedru Pola Renota (Paul
Renotte) un Ogista Mambūra (Auguste Mambour) sirreālisma garā veidotas
kompozīcijas, kā arī Remī van den Abeles (Rēmy van den Abeele) un Luī
van de Špīgeles (Louis Van De Spiegele) visai atšķirīgās atsauces
virziena ietvaros gadsimta otrajā pusē. No sirreālisma izpausmēm
fotogrāfijā interesi raisa Marsela Lefranka (Marcel Lefrancq) noskaņu
fotogrāfijas, kā arī Damjēna Istinksa (Damien Hustinx), Daniela Mišjela
(Daniel Michiels) vai Ežēna Lemēra (Eugène Lemaire) kluso dabu
melnbaltie fotouzņēmumi jeb, no franču valodas burtiski tulkojot,
"Mirusī daba" (Nature morte). Īpaša mirkļa noskaņa un klātesamības
efekts piemīt Renē Magrita (Renē Magritte) sadzīviski mākslinieciskajām
fotogrāfijām – spēlēm ar zemapziņu, realitāšu krustošanos, lietu,
priekšmetu vai laikabiedru fiksējumu ikdienā ar teatrālisma klātbūtni.
Viena būtiska starptautiskas izstādes pašvērtība ir pasaulē slaveni
mākslinieku vārdi. Šajā ekspozīcijā – Pols Delvo un Renē Magrits. Tomēr
šāda rakstura ekspozīcijās, kur galvenā ideja ir aptvert visu 20. gs.,
nav iespējams, runājot par personībām, veltīt tām pietiekamu uzmanību.
Lai novērtētu šo meistaru klātbūtni kā akcentu ekspozīcijā, ar viņu
daiļradi skatītājam faktiski ir jābūt pazīstamam jau iepriekš, vērtējot
viņu darbus Eiropas muzejos vai monogrāfiska rakstura izdevumos. Arī
Magrita darbs "Aizliegtā pasaule" (1943) izstādē bija iekļauts tikai
kā piemērs, kas pārstāv viņa "Renuāra periodu", nepretendējot runāt
par Magrita daiļrades spožākajām virsotnēm. Tomēr atklājums mums vismaz
bija tas, ka Magrita un Delvo radošais mantojums ir pieskaitāms valoņu
mākslas identitātei.
Kā nākamais princips izstādes darbu atlasē jāmin līdzsvarotība. Bija
pārstāvēti visi mākslas veidi: glezniecība, tēlniecība, zīmējums,
fotogrāfijas, objekti. Tomēr lielākā nozīme bija atvēlēta tieši
glezniecībai – savulaik beļģu kolekcijas veidolā tā ietekmēja latviešu
glezniecības virzību. Ekspozīciju noslēdza laikmetīgā glezniecība –
Žana Pjēra Ransonē (Jean-Pierre Ransonnet) nosacītā abstrakcija
"Sieviete mežā. Zilā sērija" (1998). Kopumā šo līdzsvara un
harmonijas dominanti neizjauca pat Johana Meila (Johan Muyle)
rotējošais objekts "Tavs triks esmu es", savukārt vertikālais akcents
– antīkais sievietes portrets – jau ir atpazīts veltījumā modernismam –
Žana Reta (Jean Rets) kompozīcijā "Godinot Pikaso" (1951), kas
vēlreiz atgādina saistību ar pārmantoto latīnisko pasaulsizjūtu.
Projekta organizatorisko amplitūdu apliecināja fakts, ka darbi bija
atlasīti no daudzām mākslas krātuvēm – Monsas Mākslas muzeja, Beļģijas
valsts kolekcijas, Beļģijas franču kopienas Wallonie-Bruxelles vākuma,
Valoņu mākslas muzeja Ljēžā, kopienas Wallonie-Bruxelles Fotogrāfijas
muzeja Šarlruā, Beļģu mūsdienas mākslas fonda Briselē, no galerijām
Quadri un Galerie Groupe 2, Eno provinces kolekcijas, Ikselas
pašvaldības muzeja un daudzām privātkolekcijām.
Ieskats Valonijas mākslā atgādina arī jau Latvijas pirmās neatkarības
laikā uzsākto veiksmīgo sadarbību kultūras jomā. 1927. gadā Rīgas
pilsētas muzejā (tag. Valsts Mākslas muzejs) bija skatāma plaša
Beļģijas mākslas izstāde, pēc kuras Latvijas valsts saņēma dāvinājumu –
Beļģijas mākslas kolekciju, kas tagad glabājas Ārzemju mākslas muzejā.
Anto Karta, Leona Navesa, Pjēra Polī u.c. mākslinieku vārdi jau
Latvijas skatītājam ir pazīstami. Saņemot minēto dāvinājumu, toreiz,
20. gs. 30. gados, tika uzsvērta vienas valsts divu dažādo tautu
mākslas vērtība kā vienots veselums: "Visos šajos darbos atspoguļojas
valoņu un flāmu divējādā īstenības uztvere. Viņos vairāk vai mazāk
izpaužas reālisma lielais princips, kas kopš skolas sākuma vadījis
ziemeļu gleznotāju prātus un roku, jo tie reti nododas tīri
intelektuālai un abstraktai mākslai. Šī divējādā uztvere dažreiz sakūst
un sajaucas to gleznotāju darbos, kuros savienojušās divu tautību
asinis. Bet šie darbi tomēr vienmēr uzglabā tās vietas un vides
īpatnības, kurā tie radušies un veidojušies."3 Līdz ar to paliek
neatbildēts jautājums – vai valoņu un flāmu māksla ir absolūti pretmeti
vai savstarpēji viena otru papildinošas vērtības? Sarunās ar izstādes
organizētajiem izskanēja doma, ka nākotnē arī Beļģijā būtu piedāvājama
izstāde – kāds no latviešu mākslas aspektiem, kas realizētos projekta
veidā Valonijas muzejos. Latviešu skatītājam un mākslas baudītājam
nenoliedzami būtu interesanti skatīt arī flāmu mākslas tendences
laikmetu šķērsgriezumā. Bet mūsdienu straujajā globalizācijas laikmetā
arvien vairāk jūtama katras nācijas vēlēšanās apliecināt sevi un vēstīt
par to, ka tā ir atšķirīga un neatkārtojama gan ar savu vēsturisko
mantojumu un tradīcijām, gan šodienas kultūru. |
| Atgriezties | |
|