Viņu mēdz salīdzināt ar Endiju Vorholu. Taču ir dzirdēti arī
apgalvojumi, ka Vorhola komerciālajam pragmatismam viņš pievienojis
Klementa Grīnberga teorētiskās domas dziļumu un vērienu. Tā vai citādi
– ikviens japāņu mākslinieka Takasi Murakami (Takashi Murakami) darbs
un projekts izraisa plašu rezonansi sabiedrībā. Minētais attiecināms
arī uz viņa pēdējo projektu – izstādi "Mazais zēns: Japānas
subkultūras eksplozijas māksla" (Little Boy: The Arts of Japan's
Exploding Subculture), kas no 2005. gada 8. aprīļa līdz 24. jūlijam
bija apskatāma Ņujorkā, Japāņu biedrības telpās.
Izstādei bija vistiešākais sakars ar traģiskajiem notikumiem pirms 60
gadiem Otrā pasaules kara beigās. Man laimējās atkal ierasties Ņujorkā
pavasarī, kad Maskavā Krievija gatavojās atzīmēt apaļo gadadienu kopš
kara beigām. Turpretī Amerikā jubilejai vispār nebija nekādas nozīmes:
TV un pārējo masu mediju skatieni bija pievērsti Maikla Džeksona
kārtējai tiesas prāvai un kādas līgavas aizbēgšanai no mājām kāzu
priekšvakarā... Amerikāņi neapgrūtina sevi ar liekiem faktiem,
skaitļiem un informāciju par to, kas notiek citur pasaulē. Karš ir
beidzies pirms sešdesmit gadiem, un vai tik būtiski izstādes tekstos
minēt, kad konkrēti tika nomestas pirmās atombumbas? Pietiek ar
gadskaitli – 1945. gads. Pie mums pat Ilzes Konstantes sastādītajā Leo
Kokles albumā lasīju precīzu datumu: 6. augusts – Hirosima, 9. augusts
– Nagasaki. Amerikāņi, izdodot lielisku albumu par krāsainās
fotogrāfijas sākumiem, pašu fotografēta dokumentāla attēla parakstā
sniedz neticamu informāciju: "Hirosima pēc atombumbas eksplozijas.
1945. gada jūlijs." (!) Vēl maza detaļa. Takasi Murakami veidoto
izstādi pirmoreiz apmeklēju 1. maijā un pilnīgas nejaušības dēļ kļuvu
par aculiecinieci Miera maršam, kas no 1. avēnijas, virzoties garām
Japāņu biedrības ēkai pa Austrumu 47. ielu, turpināja kustību 2.
avēnijā. Dažādu tautību cilvēku tūkstoši – arī Korejas, Vjetnamas,
Persijas līča kara veterāni – vienbalsīgi skandēja "Nost karu!",
"Nekad vairs Hirosimu!"... Kā izrādījās, izstādei ar pirms tam
redzēto Miera maršu bija vistiešākais sakars: uz Hirosimu nomestās
bumbas kodētais nosaukums bija "Mazais zēns". Nagasaki trāpīja
"Lielais resnais" (Big Fat).
Pēc Takasi Murakami domām, šāda mēroga traģēdija ir ne tikai
ietekmējusi valsts vēsturisko attīstību, bet lielā mērā arī mainījusi
tautas pašapziņu, psiholoģisko stāvokli, vērtību kritērijus un ļāvusi
attīstīties tādām masu kultūras formām, kuru esamība un izplatība
Japānas kultūras kopainā ir skaidrojama vienīgi ar atombumbas
eksplozijas iedarbību, spēku un mērogiem.
Sešdesmit gadi ir bijis īss, bet ļoti intensīvs dažādu subkultūras
formu eksplozijas laiks. Murakami ir pārliecināts, ka Japānā radīta
unikāla popkultūras forma – otaku, kas nosaka visu: vairāku paaudžu
ģērbšanās stilu, uzvedības veidu, aizraušanos ar visu neparasto.
Otaku ir ļoti plašs termins, un to lieto atšķirīgi Japānā un ārpus tās.
Ar to var apzīmēt gan vienas sabiedrības daļas apsēstību, fanošanu par
katastrofām, atkarību no šausmu un zinātniskās fantastikas filmām ar
plašiem specefektu skatiem. Ar otaku var apzīmēt arī fanātisku
aizraušanos ar ko pavisam pretēju – interesi par mangu, japāņu
komiksiem, īpaši skolas meiteņu vidū izplatītajiem erotiskajiem
komiksiem. Savukārt šo otaku virzienu apzīmē ar terminu kawaii, un tā
ir arī infantila attieksme, pieaugušo bērnišķīga izturēšanās,
aizraušanās ar rotaļlietām, mazu meiteņu kults jeb "Lolitas
komplekss" un arī "apburošās meitenes" jeb bishojo popularitāte.
Turpretī Rietumos kādas masu kultūras nozares pārzinātājus un fanus,
neizprotot šī termina īsto nozīmi, arī mēdz saukt par otaku. Vasedas
universitātes pasniedzējs Kaičiro Morikava izstādes katalogā raksta:
"Otaku patīk zinātniskā fantastika un animācijas ne tāpēc, kas daudzas
lietas ir bezjēdzīgas, bet gan tādēļ, ka tās ir labas un kvalitatīvas.
Otaku apliecina kvalitāti."
Takasi Murakami veidotā izstāde parādīja ne vien otaku kultūras
izpausmes dažādus variantus, bet arī tās pirmsākumus, un no šī viedokļa
bija interesanti vērot, kā transformējušies un attīstījušies mūsu
priekšstati par briesmām un šausmīgo. Piemēram, pirmais Godzilla –
milzu aizvēsturiskais briesmonis, kas pēc atombumbas sprādziena pēkšņi
attīstījies jūras dzīlēs. Šodien pirmo, 1954. gadā Japānā radīto
specefektu šausmu filmu nevar skatīties bez smaida, bet milzu Godzilla
kļuvis par vairāku paaudžu japāņu bērnu iemīļotu rotaļlietu. Turpretī
pirms piecdesmit gadiem briesmoņa uzbrukums un pilsētas nopostīšanas
ainas daudziem vizuāli atgādināja neseno pagātni – amerikāņu armijas
veikto Tokijas bombardēšanu 1945. gada sākumā.
Līdzīgas pārvērtības japāņu animācijas filmās ir piedzīvojusi arī
atombumbas eksplozija – kodolsēne. Jau 70. gados milzīgu popularitāti
bija iemantojusi bērnu animācijas filma Time Bokan, kurā, simbolizējot
laimīgas beigas, parādījās šāds bezbēdīgs ‘ "mākonītis". Tieši šo
kodolsēnes variantu, aizgūstot tās sākotnējo vizuālo izskatu un
nosaukumu, Takasi Murakami izmanto savās gleznās, radot daudzas tā
modifikācijas. Te sēņveidīgais mākonis atgādina cilvēka galvaskausu ar
dīvainiem ziediem acu vietā, citkārt tas ieguvis naivi sirsnīgu
distrofiskas rozā zivs asakas izskatu. Kompānijā ar vēl vienu nelielu
mākonīti un citiem, ne mazāk savādiem mākslinieka radītiem tēliem
mākonītis bija redzams uz izstādes reklāmas bannera, kas rotāja Japāņu
biedrības ēku. Jau izstādes ievadā kara notikumu "vizuālās ikonas"
bija zaudējušas agresivitāti un apliecināja savu jauno lomu, kādu tās
bija ieguvušas mūsdienu kultūras un mākslas kontekstā. Ļaunums vismaz
te bija "apkarots" ar popkultūras anestēzijas līdzekļiem. Visa tālākā
izstādes apskate sagādāja aizvien jaunus pārsteigumus un vielu pārdomām
par "tīrās" mākslas un masu kultūras attiecībām.
Laikam vislabāk šo duālismu simbolizēja Noboru Cubaki (Noboru Tsubaki)
objekts Fresh Gasoline (1988–1989). Dzeltenais (japāņu nācijas krāsa)
monstrs atgādināja savādu dziļūdens zivi, kuras burbuļveidīgajā
ķermenī, pēc paša mākslinieka apgalvojuma, noritēja cīņa starp
mīlestību un naidu pret visu amerikānisko. Nedabiski lielās zivs
atrašanās Ņujorkā, Japāņu biedrības foajē, vēl vairāk kontrastēja uz
ūdenskrātuves fona, kurā peldēja tradicionālās zelta zivtiņas un...
spilgti rozā mākslīgās ūdensrozes. Murakami veidotā ‘ izstāde ik uz
soļa apstiprināja, ka robežas ir ļoti nosacīts jēdziens Japānas
kultūrā, kur izcilas estētiskās kvalitātes, apbrīnojama lakonisma un
formas perfekcijas paraugi lieliski sadzīvo ar tikpat efektīgiem
salkanības un kiča šedevriem. Kā viens, tā otrs atbilst tradicionāliem
japāņu priekšstatiem par skaisto, taču otaku kultūras ietekmē mākslas
darbs tiek radīts ar gandrīz fanātisku pārliecību.
Šo fanātisko pārliecību vispirms noteikti var attiecināt uz Takasi
Murakami. Būdams ne tikai mākslinieks, lielisks organizators un
veiksmīgs biznesmenis, bet vienlaikus arī apbruņots ar izcilām
zināšanām par savas tautas mākslas vēsturi (to apliecina 1986. gadā
Tokijas Nacionālajā mūzikas un mākslas universitātē aizstāvētā
disertācija par nihon-ga glezniecības stilu Meidzi ērā (19. gs. beigās
nihon-ga bija valdības atbalstīts, mākslīgi radīts glezniecības stils,
kurā tika apvienotas Edo ēras tradicionālās mākslas principi un Rietumu
mākslas virzienu ietekme), Takasi Murakami izstādes formā spēj veikt
socioloģisko pētījumu par Austrumu un Rietumu, "tīrās" mākslas un
masu kultūras mijiedarbību Japānā 20. gs. pēdējās desmitgadēs.
Vai otaku pētniecība un tās izvirzīšana sabiedrības uzmanības
priekšplānā nodrošina arī viņa paša mākslai papildu popularitāti?
Atbilde var būt vienīgi apstiprinoša. Murakami mākslas darbi ir izcili
Rietumu un Austrumu mijiedarbības paraugi – viņa sekmes un panākumi
biznesā ir tam vēl viens pierādījums. Lai tiražētu savus darbus un
atbalstītu jaunos māksliniekus, sekojot Vorhola piemēram, Murakami
1995. gadā izveidoja darbnīcu Hiropon Factory (Kaikai Kiki). 1996. gadā
mākslinieks patentēja tēlu Mr. DOB, ko viņš izmanto gan savā
glezniecībā, gan ražojot suvenīrus un apģērbus – Mr. DOB products. Viņa
paraugam seko arī citi Kaikai Kiki darbībā iesaistītie mākslinieki.
Juki Osima (Yuki Ohshima) ir populārs grāmatu ilustrators un arī
bishojo lelles autors. Lelle ir ļoti pieprasīta kolekcionāru vidū, un
papildus tiek ražoti dažādi piederumu komplekti un pat komiksi ar
lelles gaitām.
Aja Takano (Aya Takano) ir vispāratzīta zinātniskās fantastikas
literatūras eksperte. Viņas komiksi Japānā ieguvuši bestselleru
statusu. Savukārt ārpus savas valsts robežām viņa vairāk pazīstama kā
gleznotāja, kura audeklos parasti attēlo mazas meitenes brīvi lidojam
Visumā. Zemes pievilkšanas spēks Takano gleznās iemūžināto meiteņu
sapņos neeksistē...
MR. ir kāda mākslinieka pseidonīms, ko viņš aizguvis no savulaik
populāra sportista. MR. radošo karjeru sāka TV, paralēli veidojot
instalācijas no nejauši atrastiem priekšmetiem. Šobrīd MR. glezno un
veido meitenes. Veidojot šīs zilacainās nerātnes, mākslinieks cenšas
izprast pusaudžu psiholoģiju, iztēli un to, kāpēc viņas vēlas pēc
iespējas ilgāk saglabāt savu infantilo un bērnišķīgo izskatu.
Jositomo Nara (Yoshitomo Nara) arī vienmēr glezno nedrošības, baiļu un
izmisuma pārņemtus bērnus. Uzturoties vairākus gadus Vācijā, šādas
izjūtas bija raksturīgas māksliniekam pašam, kad valodas nezināšanas
dēļ viņš sākumā nespēja ar citiem saprasties. Pārdzīvotais viņu
rosināja precizēt personīgās emocijas un stāvokli, apzināties savu
autentiskumu. Nara ne tikai glezno, bet arī sadarbojas ar Japānā
populāriem mūziķiem, un tas ir nodrošinājis mākslinieka pazīstamību
daudz lielākā sabiedrības daļā. Viņa izstādes ir tikpat populāras kā
slavenu mūziķu koncerti, turklāt izstādēs tiek pārdoti suvenīri un
rotaļlietas. Nereti šīs produkcijas noformējumā mākslinieks izmanto
savu bērnu fotogrāfijas.
Hideaki Kavasima (Hideaki Kawashima) arī ir radījis pats savu alter ego
tēlu, ko izmanto glezniecībā. Tas nav ne vīrietis, ne sieviete. Seju
parasti ieskauj gari, viļņveida mati. Medūzveida formas sejās ir
lielas, zilas acis un košas lūpas. Kavasima apgalvo, ka radījis šo tēlu
personīgo novērojumu iespaidā: "Gleznot – nozīmē skatīties ikdienas
spogulī, kurā ieraugot savu seju es ievēroju, ka tā nereti ir tik
atšķirīga."
Činacu Bana (Chinatsu Ban) vienmēr glezno vienīgi ziloņus. Viņa
uzskata, ka zilonis ir labestības simbols, totēms, kas pasargā no ļauna
un rada drošības sajūtu. Zilonis bija mākslinieces iemīļotākā
rotaļlieta bērnībā. Tagad viņa mēģina attēlot bērnības atmiņas savās
gleznās un skulptūrās, lai arī citos cilvēkos radītu lielas drošības
sajūtu. Japāņu biedrības telpās bija apskatāmas mākslinieces gleznas,
bet Doris Freedman Plaza 59. ielā netālu no Centrālparka bija novietota
skulptūra – ziloņu ģimene, par kuras labsajūtu un komfortu pat sev
svešā vidē liecināja arī maza, krāsaina čupiņa. Protams, mākslīga un
pilnīgi nekaitīga dabai!
Neatņemama šīs izstādes sastāvdaļa bija arī animācijas, zinātniskās
fantastikas un šausmu filmu demonstrējumi. Daudzas filmas ir kļuvušas
par Japānas kino klasiku. Piemēram, Eidzi Cuburajas (Eiji Tsuburaya)
20. gs. 60. gadu vidū uzņemtās specefektu filmas Ultraman un
Ultraseven vai Daicon IV – 1983. gadā radītā animācijas klasika par
zinātniskās fantastikas tēmu. Ekspozīcijā atradās arī japāņu robotu
ciltstēvs – Mobile Suit Gundam (1979–1980). Lai arī tas bija radīts
Roberta Heinleina romāna Starship Troopers (1959) iespaidā, tomēr visai
drīz robots kļuva ļoti populārs ne vien Japānā, bet ietekmēja šī žanra
kino industrijas attīstību arī ASV.
Visās šajās filmās nepārtraukti mijas uzvaras un sakāves ainas, notiek
nemitīga graušana un atjaunošana.Protams, labais parasti svin uzvaru.
Murakami uzskata, ka zinātniskās fanstastikas filmas, bet īpaši sērija
par kosmiskā kuģa Daicon uzvaru japāņiem simbolizēja arī ko vairāk –
viņu valsts atdzimšanu pēc sakāves Otrajā pasaules karā, spēju atjaunot
nopostītās pilsētas pēc autombumbu eksplozijas un ASV okupācijas, kam
Japāna bija pakļauta līdz 1952. gadam.
Tieši okupācijas laikā attīstījās vēl viens savdabīgs valūtas
pelnīšanas veids – eksportam domātu rotaļlietu izgatavošana. Lelles un
dzīvnieki, mašīnas un roboti, fantastiski briesmoņi sākotnēji tika
ražoti no skārda, tad no plastmasas. Nereti arī bankas saviem klientiem
pasūtīja rotaļlietas – krājkasītes. Teruhisa Kitahara (Teruhisa
Kitahara) bija viens no pirmajiem, kas novērtēja šo rotaļlietu
kultūrvēsturisko nozīmi. Tagad viņa kolekcijā ir vairāk nekā 50
tūkstoši priekšmetu, un daļa kolekcijas, kas bija eksponēta šajā
izstādē, līdz 2006. gada beigām ir apskatāma Walt Disney World Floridā.
Kitaharas kolekcijas klātbūtne izstādē veidoja lielisku sasaisti ar
citu japāņu popkultūras kulta priekšmetu Hello Kitty – mazu, baltu
kaķēnu ar sarkanu lentu, kuru 1979. gadā radīja kompānija Sanrio.
Līdzās Bārbijai, Mikipelei, Snūpijam, kas ražoti ASV, Hello Kitty
veiksmīgi iekarojis pasaules tirgu, jo pārdots vairāk nekā 60 pasaules
valstīs un joprojām ir vispopulārākais Sanrio produkts. Zināmā mērā šī
rotaļlieta izveidoja un izaudzināja nākamo patērētāju paaudzi, kuras
bērni šodien iegādājas un atbalsta citu subkultūras priekšmetu
parādīšanos tirgū. Piemēram, varētu minēt bishojo, ko 21. gs. sākumā
radījis 1974. gadā dzimušais (tātad Hello Kitty vienaudzis!)
mākslinieks Juki Osima.
Godzilla un Hello Kitty. Robots Gundam un bishojo. Vienas sabiedrības
subkultūras priekšmeti. Takasi Murakami izstāde demonstrēja to, cik
dažādu un neparastu lietu rašanos varēja ietekmēt viena "Mazā zēna"
ierašanās Uzlecošās saules zemē – atombumbas eksplozija Hirosimā 1945.
gada 6. augusta rītā plkst. 8. 15. Protams, mākslas uzplaukumam
subkultūras eksplozijā varētu būt arī citi zinātniski izskaidrojumi.
Tomēr, lai atspēkotu japāņu mākslinieka koncepciju, laikam vispirms
būtu jābūt profesionālim – Austrumu reģiona vēstures un tradīciju
speciālistam, varbūt zināmā mērā jāizjūt arī atkarība no japāņu
kultūras jaunākajām izpausmēm. Taču otaku ir ne tikai atkarība, bet arī
lietu un priekšmetu, objektu un mākslas darbu kvalitāte, un Murakami
jau ir stils, zīmols un kvalitāte pati par sevi. Starp citu,
pateicoties Murakami, pat sieviešu rokassomiņas iegūst papildu vērtību!
Viņš radīja trīsdesmit krāsu variantus ekskluzīvās firmas Louis Vuitton
monogrammai, tādējādi padarot tās izstrādājumus par 2003. gada pavasara
sezonas iekārojamāko modes preci. Protams, somiņu 5000 $ vērtībā
vispirms varēja iegādāties tikai zvaigznes – Elizabete Hārlija, Rīsa
Viterspūna un Dženifera Lopesa... Tad uz brīdi Murakami ieguva pat somu
karaļa titulu!
Toties 2005. gada pavasarī Takasi Murakami tika Uzlecošās zvaigznes
tituls, ko viņam piešķīra Ņujorkas Japāņu biedrība par spožu radošo
karjeru – sākumu. Balvu par mūža ieguldījumu mākslā saņēma Joko Ono...
P.S. Kad ierados Rīgā, ar prieku konstatēju, ka arī pie mums ir labs
otaku kultūras paraugs. Esplanādē vasaras sezonā jau vairākus gadus no
asfalta "iznirst" gumijas "Titānika" deguns – tāds mīksts, ērts un
piepūšams bērniem domāts slidkalniņš. Spriežot pēc bērnu un vecāku
laimīgām sejām, no šīs traģēdijas mums jau sen nav bail...Un kā būtu,
ja citu gadu bērniem sajūsmas brīžus dāvātu gumijas Estonia? |