Sociālo reformu depresētās Vācijas gaisotnes vienā no zemākajiem
punktiem Berlīnē bija nolemts trīs mēnešus padomāt par skaistumu. No
18. marta līdz 15. maijam Pasaules kultūru mājā (Haus der Kulturen der
Welt), kas arhitektonisko formu dēļ tautā iesaukta par austeri
grūtnieci, tika rādīta izstāde “Par skaistumu” ar sazarotu
izrāžu, filmu un diskusiju programmu visriņķī tai.
Izstādi veidot bija aicināts ķīniešu kurators U Huns (Wu Hung),
Austrumāzijas mākslas centra direktors un Čikāgas universitātes
profesors ķīniešu mākslas vēsturē. Un viņa nodoms esot bijis tieši tāds
– reanimēt skaistumu. Ne nu gluži klajā vietā: skaistuma comeback –
vismaz kā sarunas priekšmets estētiskajās diskusijās – vērojama jau
kopš 20. gs. 90. gadiem. Viena no pirmajām izstādēm ar nosaukumu
“Skaistums” parādījās Aviņonā 2000. gadā. Ja paraugāmies mazliet uz
priekšu – uz 2007. gadu, piemēram, pat nākamās documenta kurators
Rogers Martins Birgels apgalvo: “Šī documenta būs skaista.” Arī
ieilgušās debates ap neglītuma iemiesojumu – veco kompartijas ēku pretī
greznajam Berlīnes domam, “Republikas pili”, ko liela daļa kā tādu
sociālistisko ķēmu nekoptu un noķepušu vēlējās saglabāt pilsētas centrā
nākamajām paaudzēm, ir beigušās ar lēmumu par labu skaistai pilsētas
sejai. Neglītais vairs neprovocē, neglītais vairs nav satraucošs
sarunbiedrs.
Un galu galā šodien arī vairs nav nekāda attaisnojuma, lai
cilvēks atļautos būt neglīts. ASV vienā gadā skaistuma operācijas veic
8, 7 miljoni cilvēku. Ķīnā skaistuma industrija gadā iekasē
16 miljardus eiro, no kuriem 1, 8 miljardi tiek izdoti skaistuma
operācijām. 12 miljardus ASV dolāru apgroza tauku nosūknēšanas
industrija visriņķī pasaulē, kaut arī panākumu rādītāji joprojām ir
zemi. Šie dati ņemti no izstādi pavadošiem tekstiem, lai gan pasaules
perfekcionēšanās nav kļuvusi par izstādes tēmu.
Izvēloties Berlīnes izstādei divdesmit četrus māksliniekus no
sešpadsmit valstīm, kurators U Huns bija nolēmis atteikties no
eiropocentriskas diskusijas skaistuma jautājumā un pavērst sarunu
multikulturālā perspektīvā – savienojot Eiropas un Āzijas mākslu un
akcentu liekot uz Ķīnu. Mākslinieki kuratoru interesējuši nevis kā
noteiktas tradīcijas piemēri, bet kā indivīdi, kas strādā
visatšķirīgākajos kultūras un mākslas kontekstos un kam ir spēcīgs
sakāmais skaistuma lietā. Katalogā U Huns raksta, ka viņu interesē
mākslas darbi, ko ietekmējušas feminisma idejas un globalizētās,
postkolonializētās pasaules izjūta. Kā par skaistumu tiek domāts un
kādus jaunus atveidus tas ieņem šajā telpā, pētot jēdzienus “ķermenis”,
“mitoloģija”, “tehnoloģija”, “trauma” un “nāve”, “transcendence” un
“sabiedriskā telpa”?
Izstāde par skaistumu – tas izklausījās labi, un teju vai katrs
sastaptais berlīnietis bija sataisījies doties to – skaistumu, atķēdētu
no pragmatiskajiem tirgus mērķiem, – apskatīt.
Uvertīru nama priekšā izspēlēt bija uzticēts ķīniešu māksliniecei
Ciņai Juifeņai (Qin Yufen), kas par savu ietekmes
avotu sauc ķīniešu dārza mākslu un, veidojot poētiskas instalācijas no
metāliskām veļas žāvētāju konstrukcijām, darbu formās seko harmonijas
likumiem.
Darbs “Pilsēta vējā”, izjaukts un sadalīts, ievietots Pasaules kultūru
mājas spoguļdīķī, kura viducī allaž dzīvojas Henrija Mūra
tauriņskulptūra, drīzāk gan signalizēja par disharmoniju nekā
harmoniju, vējā plīvojošām zīda lentītēm dažādās pasaules valodās
izšūtos uzrakstos vēstot vienu vārdu – skaistums.
Taču, ieejot namā, tūlīt pat varēja arī nomierināties,
sastopoties ar krāšņiem ziediem ornamentēto izstādes grīdu, ko bija
noklājis Taivānas mākslinieks Maikls Liņs (Michael Lin), izmantojot
rakstu, kurš pirms gadiem viņa dzimtenē bijis industrijas hits un
masveidā rotājis tautiešu guļamistabas. Mākslinieks šos intimitāti
ieskaujošos rakstus bija pārnesis apmeklētājiem tieši zem kājām. Kāpjot
tajos iekšā un dodoties uz priekšu, kļūst ieraugāma rožu lapiņu
ornamentiem pārklāta izstādes stikla siena. Parīzē dzīvojošā alžīriešu
izcelsmes māksliniece Samta Benjahija (Samta Benyahia) šajā gaismas
aizkarā bija izpinusi kosmiskās kārtības un universālās harmonijas
zīmējumu, islāma pasaulē lasāmu arī kā gudrības un skaistuma
iemiesojumu.
Ne šāda poētiska idille sagaida apmeklētāju, sperot soli izstādes
iekštelpā un nonākot tiešā konfrontācijā ar Sindijas Šērmenas atņirgto
pornoleļļu fotogrāfijām, kam tieši iepretim dzīvojas ķīniešu
mākslinieka Džuana Hui (Zhuang Hui) pati jaunākā, 2005. gadā veidotā,
indīgi košu krāsu piesātinātā sintētiskā instalācija Chashan Country,
kuras pamatā ir dokumentāls stāsts par jaunu ķīniešu strādnieci, kurai
reiz atpakaļceļā no darba uzbrukts. Pie samaņas viņa nākusi asinīm
noplūdušu seju, kurā vairs nav bijis acu. Meitene izdzīvojusi. Policija
konstatēja: acu izņēmēji bijuši profesionāļi. Cilvēku orgānu tirgotāji
Ķīnā vairs negaida cilvēka nāvi, lai tā orgānus sašķirotu un nodotu kā
preci tālāk. Cilvēka acis, piemēram, melnajā tirgū maksājot līdz pat 50
000 dolāru. Un to pat nevar dēvēt par tādiem kā sarkanās Ķīnas
kapitālisma ekscesiem, bet drīzāk par valstiskas tradīcijas attīstību
pievārtēs, jo tirgošanos ar savu cietumnieku orgāniem Ķīna jau nu pēc
kaut kādiem uztraukumiem kaut kur tur, Eiropā, nav ne pārtraukusi, ne
grasās to arī darīt. Grozies, kā gribi, indivīdam bīstama realitāte.
No šausmām var attapties, pameditējot Nam Džun Paika vecās,
labās, sakrāli organizētās videoinstalācijas Moon is the Oldest
Television (1976) pavadībā un vērojot mūžības lēnumā kustošos mēness
attēlus. Šajā spriegumu maiņā ir veidots izstādes ritms – no poētiski
skaistā uz atbaidošo un tālāk atkal uz skaisto. Kādā izstādes stūrītī
ir iekārtota bērnu darbnīca, kurā viņi var strādāt ar skaistuma tēmu.
Pie ieejas tiek demonstrēts vācu televīzijas kanāla sat 3
raidījums, kas populāri stāsta par skaisto.
Izstāde bija ļoti labi apmeklēta, tā izvērtās par kārtīgu
lielpilsētas hitu, un skaistuma apdzīvotā māja bija cilvēkiem pilna.
Taču profesionālas diskusijas īsti neraisījās. Vācijas mediji
galvenokārt nodarbojās ar aģitāciju: Berlīne jau sen sapratusi, ka
kultūra ir arī saimniecisks faktors – jo vairāk cilvēku izstādes
apmeklē, jo labāk pilsētai. Vienīgi interneta žurnālā ARTNET, ko
normāls patērētājs noteikti nelasa, varēja iepazīties ar kritisku
izstādes izvērtējumu. Raksta autore no tiesas bija saskaitusies par
kuratora aicinājumu atbrīvot skatienu no šaurā Eiropas skaistuma
diskursa, lai veidotu jaunus skaistuma konceptus. It kā to nebūtu
iespējams darīt bez Eiropas estētikas radikālas kritikas, pirmkārt,
pašu šo diskursu putraini definējot, un, otrkārt, tā vietā piedāvājot
politkorektu, bezzobainu darbu salikumu, kas nu nekādi neveido
alternatīvi plašāku skatījumu.
Tikmēr skaistumu aizvien biežāk turpināja piesaukt Berlīnē iegriezušies
mākslinieki, kas Pasaules kultūru mājas izstādē un tās organizatoru
rīkotajās diskusijās tieši nepiedalījās. Aprīļa sākumā no Ņujorkas
atceļojusī Vanesa Bīkrofta veidoja kailu berlīniešu dzīvu instalāciju
Jaunajā nacionālajā galerijā un pati labprāt to komentēja, aicinot
darbu vispirms aplūkot skaistuma kategorijās. Šo pašu skatiena leņķi
aktualizēja arī Ņujorkas performanču māksliniece Lorija Andersone savā
jaunākajā darbā The End of the Moon, kas Berlīnē tika
izrādīts Poēzijas festivāla ietvaros. Strādājot amerikāņu
kosmiskās izpētes centros kā artist-in-residence, viņa uzdevusi sev
tieši šo jautājumu: kas īsti ir skaistums? Un radījusi darbu, gandrīz
pilnīgi atsakoties no tehnoloģijām un uzsvaru liekot uz degošām svecēm,
savu balsi un īstu, bet elektrisku vijoli. No šoka
attapušies ņujorkieši grib domāt par skaistumu un saka, ka viņu pilsēta
ir kļuvusi ļoti maiga.
|