51. Venēcijas biennāle – sarežģīts uzdevums pašai sev, gluži vai
pārcilvēciska mēroga prāta vingrinājums, kabalistisks ierosinājums
atrast un noskaidrot savu pozīciju attiecībā pret visu pasauli, ne
tikai mākslu vien. Būt sajūsmā par pilnīgi visu – cilvēka necienīgi.
Noliegt visu – vēl jo vairāk necienīgi, jo noliedz jau tikai pats sevi.
Meklēt savējos – tas nozīmē meklēt sevi pašu, un ne vienmēr tas ir
patīkami vai viegli. Atrast svešiniekus – beidzot apjaust, kas mūs šķir
un kāpēc. Viduvējības un pārpratumi – obligāti nepieciešams
pamatmateriāls un fons.
Savējie – tie, kuri saka to, ko es gribu dzirdēt. Eksaltācija, nedaudz
groteskas, pseidoreliģiska katarse vai to atgādinošs stāvoklis, kaut
kas “lielāks par dzīvi” – tieši tas, kā vienmēr esmu iedomājusies
mākslas pārdzīvojumu. Un tajā neietilpst nogurdinoši mēģinājumi
atšifrēt kāda sarežģīta indivīda privāto ķīļrakstu vai arī didaktiski
A4 lappušu kalni, aiz kuriem varbūt izdosies ieraudzīt kādu nīkulīgu
video.Tas ir fons. Un vēl ir svešinieki. Tie, kuri saka to, ko es
varbūt gribētu dzirdēt, bet nesaprotu. Globalizācijai un
kosmopolītismam plaukstot, vēl jo spēcīgāk var sajust, cik tukšs ir
jēdziens “kultūru mijiedarbība”. Kaut arī mēs rīkojam izstādes kopā un
pat apdzīvojam daļēji vienu un to pašu kultūras telpu, mēs nekad
nesapratīsimies, ja mūsu pasaules nesaskaras tajā pamatu, sakņu un
vēstures līmenī, kurā rodas kopīgi joki, stāsti, atsauču sistēmas un
mērķi.
Iespējams, šī izstāde izvērtās par tik sarežģītu personīgo uzdevumu
tāpēc, ka bija daudz mākslas, kas orientēta uz cilvēku, mākslas valodā
pārtulkotiem intīmiem pārdzīvojumiem, iekšējo dialogu un
ķermenisko pieredzi. Gandrīz katrs darbs grib, lai es nodarbojos ar to
un vienlaikus arī ar sevi. Protams, bez sociāli un politiski
orientētiem izlēcieniem neiztikt nevienā biennālē, bet noteicošais bija
iespaids, ka māksla šoreiz nāk pie manis, lai iepazītos, papļāpātu par
dzīves jēgu un labi pavadītu laiku, nevis es un māksla esam satikušies,
lai kopā ietu uz partijas kongresu vai kultūrteroristu mītiņu. Tieši
cilvēka faktors šajā izstādē likās vērtīgākais – galu galā arī
laikmetīgā māksla var būt piemērota cilvēka saprašanai, uztveršanai un
lietošanai tāpat kā, piemēram, laba arhitektūra vai ēdiens. Var teikt,
ka šāda māksla ir bērnišķīga, rotaļīga, vecmodīga un sentimentāla,
tikpat labi var apgalvot, ka tā atmodina to dvēseles daļu, kura katrā
cilvēkā kopš Ādama laikiem ilgojas pēc reliģijas, rituāla un
eksaltācijas.
Savējie starp svešiniekiem
Lūk, savējie! Tie, kurus varu saukt par dvēseles radiniekiem. Reizēm
margināli, no sabiedrības izstumti vai aizgājuši un neganti, reizēm –
sentimentāli un sevī visas pasaules vainu un/vai laimi meklējoši, vēl
citreiz – vientuļi, mīloši, sērojoši un reizēm žūpojoši, nedaudz
monstrozi un vecmodīgi ārišķīgi, naivi un asprātīgi vienlaikus. Kaut
kas liek paskatīties uz viņiem vēlreiz, liek aizturēt elpu – te ir kas
skaistāks un lielāks par to, ko varu iedomāties.
Atgriežoties no izstādes, uz mirkli jutos kā viduslaiku ceļotājs, kas
mājās pārstāsta redzētos brīnumus un krāšņi apraksta eksotiskus
radījumus, – no šādu piezīmju konspektiem sastāv Umberto Eko līksmais
romāns “Bodolīno”. Manās ceļojuma piezīmēs ne vienu reizi vien
parādītos tēli, kurus radījis Lī Boverijs (Bowery) (skatāmi Arsenālā
Rosas Martinesas kūrētajā ekspozīcijā “Vienmēr mazliet tālāk”). 1961.
gadā Austrālijā dzimušais un 1994. gadā Londonā mirušais Boverijs ir
fenomens – neprātīgas, radošas brīvības iemiesojums, ķermeņa, tērpu un
kustību mākslinieks un mākslas darbs vienlaikus. Londonas klubu
zvaigzne no 80. gadu sākuma, ar kostīmu kultu apsēsts fetišists un
nekādā gadījumā ne “normāls mākslinieks”, kuram tēls un tērps bija
dzīves jēga, pārģērbšanās un spēle kā gaiss, ko elpot, turklāt nevis ar
domu “izskatīties labāk”, bet gan – “ko vēl tādu varētu izdarīt?”. Te
nav runa par eksotisku un nožēlojamu transvestītu vai dīvainu
“lupatnieku” – Boverija māksla bija izmantot savu ķermeni un
neierobežoto fantāziju, lai radītu pārsteidzošus vizuālos tēlus, kas
varbūt iederētos kādā nerealizētā karnevālā “Zvaigžņu karu” pasaulē.
Krāšņi, perversi, līksmi un skaisti pāri saprāta robežām – tādi šie
tēli fiksēti fotogrāfijās un dažos video no Boverija performancēm
Londonas klubos. Turklāt sadarbība ar Niku Naitu, Anniju Leibovicu un
citiem ietekmīgiem fotogrāfiem garantēja Boverijam plašāku ievērību un
glābiņu no andergraunda aizmirstības, viņa tērpi, fotogrāfijas un
performances no klubiem pārcēlās arī uz mākslas galerijām, un viņš ir
bijis modelis gleznotājam Lisjēnam Freidam (kura darbu izstāde arī
šovasar aplūkojama turpat Venēcijā). ‘
Nebūdams nekāds supermodelis – standartskaista ķermeņa īpašnieks,
Boverijs izmantoja savas ķermeņa formas sev par labu un padarīja klubu
naktsdzīvei raksturīgo “pārģērbšanos” par mākslas formu, no viņa
darbiem gandrīz vai var norakstīt veselu rokasgrāmatu par estētiku,
eleganci, seksualitāti un asociatīvu lomu spēli. Pretēji, piemēram,
Vivienai Vestvudai, kas uz panku subkultūras paliekām uzbūvēja sev
ienesīgu biznesu, Boverijs strādāja tikai ar sevi un sev, un viņa
mantojums nekad nebūs pieejams “gatavs valkāšanai” versijā. Varbūt
tieši tāpēc viņa trakā fantāzija tagad, vairāk nekā 10 gadus pēc viņa
nāves, ir apskatāma mākslas izstādē. Tā ir māksla līdz neprātam brīviem
cilvēkiem, neierobežotas un nesavaldītas fantāzijas svētki, kas saglabā
pat nepiedienīgi saldas estētiskās kvalitātes un pārsteidz ar “nekas
nav neiespējams” attieksmi. Ar Boveriju var iepazīties arī internetā:
www.leighbowery.com.
18. gs. celtā barokālā Oratorio (neliela telpa ar altāri reliģiskas
mūzikas atskaņošanai un baudīšanai) iekārtota Argentīnas ekspozīcija –
mākslinieka Horhes Maki (Macchi) un mūziķa Edgardo Rudnicka (Rudnitzky)
performance/instalācija “Debesīs uzkāpšana”. Visi apstākļi jau pirms
ekspozīcijas aplūkošanas liecināja, ka te būs kāda saistība ar
kristietības dogmām – Argentīna kā valsts ar spēcīgu katolicisma
tradīciju, notikuma vieta kā kulta celtnes sastāvdaļa, nosaukums no
katoļu kalendāra. Ekspozīcija izvērtās par vienu no spēcīgākajiem
piedzīvojumiem šajā biennālē.
Uz Oratorio griestiem atrodas freska, kurā redzama Marijas debesīs
uzņemšana un to pavadošie eņģeļi, veidota labākajās baroka tradīcijās
un ietverta barokālas formas rāmī. Mākslinieki tieši zem freskas
izvietojuši batutu, kas precīzi atdarina griestu freskas formu un
izmērus. Performances (vai intervences, kā savu darbu labpatīk dēvēt
pašiem autoriem) laikā skan divi mūzikas instrumenti. Uz viola da gamba
tiek atskaņota Rudnicka kompozīcija, un akrobāts uz batuta izlēkā ritma
pavadījumu, kas sastāv gan no atsperu čīkstēšanas, gan pēdu atsišanās
pret batuta elastīgo virsmu. Akrobāta radītās skaņas organiski
integrētas mūzikā kā skaņdarba un visa rituāla sastāvdaļa, kas
izveidojies kā absolūta pilnība, sevī noslēgts aplis. Tajā ietverti
daudzi paradoksi, kuru apjaušana vien, nemaz nepretendējot uz to
definēšanu, var sagādāt baudu kādam mākslas detektīvam. Lēkāšana uz
batuta – debesīs uzkāpšana? Vai tā būtu zaimošana? Katoļu zemē droši
vien ticība un rituāls ir pietiekami dziļi iesakņojušies ikdienas
norisēs un to izmantošana par materiālu savai mākslai vairs nešķiet
pārkāpums vai noziegums pret ticību jebkurā gadījumā, vai esi
praktizējošs katolis vai ne.
Vēl kāda nianse – freska saucas “Marijas debesīs uzņemšana”, kā
pieņemts katoļu tradīcijā, bet darbs – “Debesīs uzkāpšana”, kur arī
slēpjas kārtējais autoru iecerētais paradokss. Saskaņā ar katolicisma
dogmu Kristus pats uzkāpj debesīs kā cilvēks un Dieva dēls, turpretī
Mariju uzņem debesīs pēc Dieva, nevis pašas gribas, tā ir privilēģija,
kas atšķir Dievmāti no visiem pārējiem mirstīgajiem (kuri debesīs var
nokļūt tikai pēc Pastarās tiesas). Batuts darbojas kā uzskates
līdzeklis, lai apliecinātu cilvēka lepnības iedvesto vēlmi patstāvīgi
“uzkāpt debesīs” un vienlaikus nespēju to izdarīt, jo gravitācija velk
ķermeni atpakaļ pie zemes, lai atspertos nākamajam tikpat bezcerīgajam
palēcienam.
Kustība, skaņa, ritms, telpa ar savu sākotnējo funkciju un freska, kā
arī plašais saturiskais konteksts padara “Debesīs uzkāpšanu” par vienu
no, manuprāt, spēcīgākajiem darbiem šajā biennālē. Tā ārējais vieglums
un vienkāršība slēpj sevī eksistenciālu nopietnību, ko pēc katra
skatītāja brīvas izvēles var arī ignorēt, – lūk, atšķirība no
neskaitāmajiem dokumentālajiem video, kuros, lētu efektu kārojot, gluži
kā ziņu reportāžās uzmācīgi atkārtotas ainiņas no bēgļu dzīves,
nabadzīgiem geto un tamlīdzīgi.
Iedarbīgs bija klasiķa Semjuela Beketa darba “Elpa” vizualizācija
(Nikoss Navridis, kuratores Martinesas ekspozīcijā “Vienmēr mazliet
tālāk). “Varbūt dzīve ir tikai īss kliedziens uz tukšas skatuves, kur
atrodas vienīgi daži atkritumi,” rakstījis Bekets. Dzirdama ritmiska
ieelpa un izelpa lielā, tukšā un tumšā telpā, kurā vienīgais gaismas
avots ir kopā ar ieelpu strauji aizslīdoša un ar izelpu izdziestoša
projekcija uz grīdas. Efektu grūti aprakstīt ar vārdiem – strauji
slīdošā, raibā projekcija (panorāmisks skats uz atkritumiem) vienā
acumirklī totāli dezorientē, radot iespaidu, ka grīda tiešām strauji
“brauc” prom, bet tumšās sienas tikpat strauji tuvojas. Fizioloģiski
iedarbīgs paņēmiens, ko, iespējams, ar panākumiem varētu praktizēt
spīdzināšanas un smadzeņu skalošanas nolūkos vai arī izmantot kādā
slepenā iniciācijas rituālā, lai iniciējamais atvērtu acis un
ieraudzītu gaismu. Protams, šādam efektam vienmēr var pārmest
“Lunaparka” lētumu, bet tikpat labi te redzams viens no ģeniālas
vienkāršības paraugiem – elpas ritms un galvu reibinošā, prom slīdošā
grīda uz mirkli ļauj apjaust cilvēka dzīves relatīvo niecību un
iztēloto nozīmību, iedomāties fiziķu versijas par “elpojošo” Visumu un
līdzību par vienu dieva Brahmas dienu, kuras laikā paiet apmēram 43
miljoni (vai miljardi) cilvēka gadu.
Pārējo biennāles favorītu vidū jāizceļ arī Ukrainas ekspozīcija.
Mākslinieks Mikola Babaks par sava darba “Tavi bērni, Ukraina!” moto
izvēlējies Miloša Formana citātu “Nekliedz par visu pasauli – pastāsti
par savu ciematu tā, lai dzird visa pasaule”. Un viņš tieši tā arī dara
– pastāsta visai pasaulei par savu bērnības ciematu Voroņinciem. Autors
sirsnīgi sāk savu stāstu ar vecām, dokumentālām fotogrāfijām, kurās
redzami Voroņincu bērni 20.–50. gados, viņa paša vecāki bērnībā,
jaunībā un dažādos svarīgos ģimenes notikumos, kur sapulcējas visi
radi, – kāzās, bērēs, kristībās. Tepat arī vecas, rokām darinātas
rotaļlietas, izšuvumi un citas ģimenes relikvijas, viss ir kā laukos –
īsts, ar rokām veidots un vecs. Humāns un kluss darbs, kas iedarbojas
lēni. Jā, arī sentimentāls, jo ekspozīciju noslēdz video no Ukrainas
revolūcijas notikumiem, kur pūlī starp daudziem citiem redzami arī
tagad jau pieaugušie bērni no Voroņinciem.
Japānas paviljonā skatāma fotogrāfes Mijako Isiuči (Ishiuchi) darbu
izstāde “Mātes lietas 2000–2005 – nākotnes pēdas”. Savā ziņā šis darbs
tuvojas sirdi plosošas atklātības robežai, jo fotogrāfijās redzamas
autores mirušās mātes kurpes, apakšveļa, parūkas, pa pusei izlietota
lūpukrāsa, ķemme ar tajā vēl palikušiem matiem un pat zobu protēzes,
taču japāniski izsmalcinātā, minimālistiskā estētika un rituālā
pieklājība ļauj skatītājam ieturēt pietiekamu distanci, lai nepielaistu
šo darbu un tā stāstu pārāk tuvu sirdij. Darbs vēsta par dziļi intīmu,
gluži vai fiziski sajūtamu pārdzīvojumu, bet aukstā estētika nepieļauj
nekādu emocionālu vaļsirdību. Varētu teikt, ka “Mātes lietas” ir
smalks, pārcilvēcīgs un mazliet pat perverss darbs – pirmajā mirklī
likās, ka tik atsvešināti, dokumentāli un bezjūtīgi var strādāt vien
kāds norūdījies un pēc stingri noteikta ētikas kodeksa dzīvojošs
vīrietis, kam nekādi ekskursi jūtu pasaulē nav pazīstami.
Dīvaini, bet šis darbs vairāk pārsteidza ar nežēlību, disciplīnu un
klīnisku aukstumu nekā ar cilvēcīgu jūtu klātbūtni. Ja te ir bijušas
jūtas, tās nav domātas ne mākslai, ne publiskai apskatei. Fotogrāfijās
ir tikai lietas. Un viss. Fotogrāfijām piemīt gluži vai reklāmiski
estētiskas kvalitātes – tās ir perfektas savā vienkāršajā kompozīcijā.
Nekas nenodod cilvēka–mākslinieka–meitas klātbūtni: tikpat labi šīs
fotogrāfijas būtu izgatavojis robots, kura progammatūrā paredzētas
noteiktas attēla veidošanas funkcijas. Tomēr tās ir “Mātes lietas” –
pārējais notiek tikai skatītāja galvā.
Grieķijas mākslinieka Georga Hadžimikala (Hadjimichalis) “Slimnīca” arī
palikusi atmiņā ar vienkāršu, universāli humānu aicinājumu kļūt par
asins donoru un instalāciju, kurā no garām, kantainām metāla caurulēm
izveidota miniatūra slimnīcas atmosfēras imitācija. Ielūkojoties
caurulēs, var ieraudzīt garus, baltus gaiteņus. Dažos no tiem
sapulcējušies niecīgi cilvēku stāvi, dažos nav nekā. Savā ziņā
diskrēts, bet ļoti iedarbīgs darbs: lēni un pamazām skatītājs apjauš to
drausmīgo slimnīcas – nāves priekškambara – sajūtu. Tikai šis drauds ir
samazināts tiktāl, ka es kā skatītājs jūtos kā kaut kas liels un
spēcīgs un līdz ar to arī atbildīgs, aicināts palīdzēt. Nezinu, cik
daudz mākslas ir šajā ekspozīcijā, bet tā radīja līdzjūtību bez
ārišķīgiem efektiem un šokējošām ainiņām.
Nezināmu iemeslu dēļ ievēroju arī Serbijas un Melnkalnes ekspozīciju,
kaut gan neformālās sarunās mākslas eksperti to nicīgi nodēvēja par
skolniecisku. Katrā ziņā uz daudz traģiskāku viduvējību fona divu
mākslinieču darbi piesaistīja uzmanību, jo iezīmē veselu tendenci
laikmetīgajā mākslā: Austrumeiropas un Balkānu jaunākās paaudzes
māksliniecēm izdodas mākslā precīzi, trausli un aizkustinoši izteikt
mīlestības sajūtu, kaut arī izteiksmes forma nebūt nav tā ekspresīvākā,
modernākā vai stilīgākā. Natālijas Vujoševičas (dz. 1976)
videoinstalācijas “Gadījumā ja nekad tevi vairs nesatikšu” centrā ir
palēnināts video, kurā sieviete un vīrietis bezgalīgi skatās viens
otram acīs, montitoros abās pusēs zibenīgi mainās momentfoto, ainiņas
no notikušas vai nenotikušas kopdzīves, piedzīvojumiem un sapņiem.
Vienkāršais darbs balstīts neizsakāmā, neidentificējamā, bet dziļi
saprotamā un acīmredzot tipiski sievišķīgā priekšstatā par to, ka mīlēt
vīrieti var būt sievietes dzīves jēga. Jelenas Tomaševičas (dz. 1974)
“Dzīvesprieks” ir tieši uz sienas primitīvi un vienkārši sazīmētas
komiksa ainiņas, gluži kā mūsdienu alu cilvēka zīmējumi: attēloti
cilvēki un daži viņiem vistuvāk esošie priekšmeti, kas raksturo
situāciju telpā un laikā (piemēram, ja redzams vīrietis ar kruķiem, tad
vidi iezīmē tikai atvērta lūka viņam zem kājām). Varētu arī teikt, ka
mazliet velk uz melnā humora pusi, bet skumjas dominē, tās nav nekādas
karikatūras vai Topora zīmējumi. ‘
Svešiniekam nesaprotamais mierinājums
Šī Venēcijas biennāle sagādāja vienu otru introspektīvu pauzi,
konfrontējot ar mākslu, kas tā arī paliks pilnībā nesaprasta un
neizlasīta pavisam primitīvas neziņas dēļ. Mēs visi, kas neesam
padziļināti un sirsnīgi studējuši pasaules kultūru, civilizāciju un
reliģiju vēsturi, pašlaik tiekam turēti fragmentāras dezinformācijas
kalpībā attiecībā uz visu “svešo” – ne-balto, ne-kristīgo, ne-mūsējo,
un šī neziņa spēj paralizēt pat vizuālās mākslas izstādē.
Daudzinātā globalizācija darbojas vienīgi tirgus attiecību līmenī, bet
tā dēvētās kultūru saskarsmes un mijiedarbības fons ir tikai
stereotipiski, aplami priekšstati un to rosinātas bailes –
visspilgtākais piemērs ir pašlaik aktuālā antiislāma kampaņa pēc ASV
iniciatīvas. Svešo vienmēr ir vieglāk iedomāties nekā izskaidrot. Tā
arī mākslas kontekstā – nonākot aci pret aci ar Vidusāzijas un Tuvo
Austrumu mākslu, es apstājos. Šie mākslinieki ir nevainojami apguvuši
tradicionālos laikmetīgās mākslas instrumentus un rokrakstu, viņi
veikli lieto video un instalācijas paņēmienus, kuri no ārpuses ir
pazīstami un nevainojami atbilst priekšstatam par to, ko mēs esam
pieraduši sagaidīt un saņemt no laikmetīgās mākslas. Taču saturs ir
rakstīts citā alfabētā, citā domāšanas sistēmā, un es nekad
nesapratīšu, ko šie autori gribējuši teikt, kaut arī izteiksmes formas
ir pazīstamas. Protams, lielā mērā šie mākslinieki, kuri visi ir
studējuši un/vai dzīvojuši kādu laiku kaut kur Rietumos, turpina
atbalstīt virspusējo, fragmentāro CNN slīdošās ziņu rindas stilu, viņi
turpina veidot priekšstatu par sevi un savām saknēm tajos pašos rāmjos,
kuros to ievietojuši pasaules vadošie ziņu mediji. Tomēr – šīs
priekšstatu druskas neko īsti nepasaka, tieši tāpat kā nekādu patiesu
sapratni par procesiem, to sekām un cēloņiem nesniedz ziņu virsraksts
un divu minūšu reportāža.
Pirmo reizi Venēcijas biennālē ar valsts ekspozīciju piedalās
Afganistāna. Viena autore Lida Abdula (Abdul) dzimusi Afganistānā, bet
uzaugusi un mākslu studējusi ASV. Viņas darbs skatāms uz diviem
videoekrāniem, kas novietoti viens otram pretī. Vienā kāda sieviete
akmeņaina tuksneša vidū krāso namiņu baltu, otrā vairāki vīrieši lasa
akmeņus. Darbs izteiksmes formā ir rietumniecisks, satura ziņā – uz
nacionālajām saknēm attiecināms, nesaprotams un var spēlēt uz skatītāja
jūtām un neziņu, ja pietrūkst informācijas par vizuālo un saturisko
atsauču sistēmu, kurā māksliniece strādā.
Otrs autors Rahims Valizada (Walizada) ir lokālais “varonis” no mūsu –
eiropiešu skatpunkta. Viņš ir ne tikai mākslinieks, bet arī nodrošina
ar darbu vairākas apkaimes sievietes, kuras dažādu apsvērumu dēļ (?)
nedrīkst iziet no mājām. Valizada pasūta viņām paklājus. Projektā
“Faizabadas skolnieces” tad arī var aplūkot šo it kā savās mājās
ieslodzīto (?) sieviešu austos paklājus. Vienīgais, kas ir pilnīgi
skaidrs, – no šī projekta uz mums kliedz ziņu virsraksts “Afgāņu
sieviešu problēmas”, un acīmredzot šī tēma skar tik plašu kultūras,
tradīciju un vēstures teritoriju, ka tie pāris vispārīgie teikumi
izstādes komentārā nekādā veidā nemazinās skatītāja neziņu. Fonā –
priekšstats par kara postu, ko esam redzējuši televīzijā un varbūt
dzirdējuši vai lasījuši Padomju armijā iesaukto un uz Afganistānu karot
nosūtīto atmiņās. Izstādē – pāris frāžu, kas rada priekšstatu par
apspiestām, nelaimīgām, tumsā un postā dzīvojošām sievietēm, kuras
gaida atbrīvotāju brigādi. Tas izklausās pēc komiksa par Betmenu, jo
diez vai ir jēga sākt diskutēt par svešu kultūras tradīciju ētiku, jau
sākuma pozīcijā pieņemot, ka tā ir “nepareiza” un jāmaina. Ar visu savu
neziņas bagāžu manī rodas aizdomas pret katru teoriju, kas aicina
iznīcināt esošu, funkcionējošu sistēmu un nomainīt to ar citu, “savējo”
un “pareizo”, – tā darījuši barbari, konkistadori un visi pārējie
iekarotāji un postītāji cilvēces vēsturē, kuri nākamajām paaudzēm
atstājuši vien drupas.
Irānas nacionālā ekspozīcija piedāvāja vienu no vizuāli efektīgākajiem
darbiem – Mandanas Mogadamas (Moghaddam) instalāciju Chelgis II. Arī
šeit ir tieši tas, ko sensāciju kārojošs rietumeiropiešu pūlis labprāt
gribētu redzēt – “sieviešu problēmas”. Nelielas telpas vidū pakārts
milzīgs betona klucis, tuvāk pieejot, kļūst skaidrs, ka tas iekārts no
sieviešu matiem savītās virvēs. Vai sieviešu mati tur betonu vai betons
ir sagūstījis sieviešu matus – apmēram tādus jautājumus uzdod šis
darbs. Vai šeit valda feminisms? Es nezinu. Es nezinu pietiekami daudz
par Irānu un Irānas sievietēm, vīriešiem, bērniem, mājdzīvniekiem un
augiem, lai man būtu kaut mazākā nojausma par Mandanas Mogadamas
instalācijas politisko, reliģisko vai sociālo fonu. Varu vien novērtēt,
cik tas iespaidīgs savā vienkāršībā un pārliecinošā kontrastu
savienojumā, – smagais, raupjais betons satiek maigo, trauslo sievieti,
un tad izrādās, ka betons tomēr nav nemaz tik smags, bet sieviete nav
nemaz tik trausla. Tas arī viss.
Viens no intriģējošākajiem šīs biennāles solījumiem – Vidusāzijas
Mākslas akadēmijas jeb Kazahstānas, Kirgizstānas un Uzbekistānas debija
laikmetīgās mākslas biennāles valstu ekspozīcijā. Šīs ekspozīcijas
kurators Viktors Miziano vai nu tiešām tic tai mākslai, ko pats
izvēlējies, vai arī izdomājis smalku joku smalkai auditorijai – lūk,
mežoņi, cirks un izklaide no tādām valstīm, par kurām jūs pat
dzirdējuši neesat! Otrā versija šķiet ticamāka, kaut arī daži darbi
šajā ekspozīcijā tiešām varētu būt labi, ne tikai “eksotiski”,
“smieklīgi” un “naivi”, kā vedina domāt ekspozīcijas kopējā noskaņa.
Stāsts ir it kā par mežoņiem – lūk, džigiti atbraukuši uz kultūras
centru, un šo efektu vairāki mākslinieki apspēlē visai veiksmīgi. Tā,
ka sajūti kaut ko nepazīstamu, bet pieejamu.
Jaunā māksliniece Almagula Menlibajeva (Kazahstāna) ar vienkāršiem
līdzekļiem radījusi emocionāli uzrunājošu darbu – Venēcijas palaco
viena istaba pārvērsta par tādu kā stepes demo versiju, noberot grīdu
biezā kārtā ar zemi un šur tur izvietojot monitorus, kuros atplaiksnī
ainiņas no tādas kā soft erotiskās filmas, kuras galvenā varone ir kāda
vientuļa daiļava bezgalīgā stepē.
Īpaši cerīgs šķita Rustama Halfina un Jūlijas Tihonovas (Kazahstāna)
projekts “Ziemeļu barbari” – teorētiski pamatojot, ka viņi pārstāv
“neobarbaru” kultūru, izstādīti ekspresīvi zīmējumi un filmiņa, kurā it
kā pēc senām pagānu tradīcijām notiek rituāla mīlēšanās, pārītim
atrodoties zirga mugurā. Neobarbarismu piemin arī Jerbosins Meldibekovs
(Kazahstāna) savā politiski sociālajā darbā “Pastana” – video ar
simbolisku vardarbību (iepļaukāšanu) un futūristisku ideju par Pastanu,
postpadomju Vidusāzijas valstu apvienību, kurā saplūst identitātes,
kopīga pagātne un atšķirīgās nacionalitātes.
Vjačeslava Ahunova (Uzbekistāna) instalācija “Transsibīrijas amazones”
vēsta par skarbām tirgussievām – viņu monologi redzami obligātajos
videomonitoros, kas tikko pamanāmi starp preču pārvadāšanai
paredzētajām milzīgajām, zili balti sarkanajām somām, kuras bagātīgi
nokrautas gar telpas sienām.
Minētie darbi un vēl daži no Vidusāzijas valstu ekspozīcijas
apliecināja, ka šiem māksliniekiem piemīt apbrīnojami veselīga domāšana
– Eiropas skatītājs te gan zemi pasmaržoja, gan stepes vēju skaistules
matos apbrīnoja, gan šamaniski pagāniskās, mitoloģiskās pagātnes elpu
sajuta un – svarīgākais – netika nogurdināts ar nepieciešamību piekrist
vai būt pret. Mākslinieki arī Vidusāzijā droši vien dzīvo lielās,
skaistās pilsētās, lieto internetu, lasa tos pašus žurnālus un skatās
tās pašas filmas, ko mēs, bet kaut kas mazliet mežonīgs, kaut kas no
stepes nomadu pagātnes te bija jūtams. Vienīgi aizdomīgi biežā video
izmantošana likās lieks reveranss Rietumu skatītāja priekšstatam par
īstu mākslas izstādi – reizēm ar rokas kameru filmētā, nestabilā un
neskaidrā bilde atņem daļu noslēpuma un misticisma labi būvētam
stāstām. Toties šiem māksliniekiem ir unikāls potenciāls, ko izkopt, –
šarmantais neobarbarisma koncepts man šķita tieši tas, kas vajadzīgs,
lai radītu kaut nelielu kontrastu šodienas snobiski pilsoniskajai un
izsmalcinātajai Rietumu laikmetīgās mākslas tradīcijai.
Pieklājīgu iespaidu atstāja arī tā ekspozīcijas daļa, par kuru varētu
teikt, ka kurators tai tic kā mākslai, – visu trīs Vidusāzijas valstu
videomākslas retrospekcija no 90. gadiem.
Neveiksmīgo, kuratora Viktora Miziano “smalko joku” kategorijai
jāpieskaita visi tie darbi, kuru autori vai nu centušies pārāk burtiski
atkārtot to, ko redzējuši no Rietumu laikmetīgās mākslas, vai arī
apelējuši pie padomju pseidokultūras mantojuma, kas, manuprāt, mākslas
kontekstā jau labu laiku tomēr vairs nav aktuāli (kaut arī, piemēram,
Borisam Mihailovam ir cienījama starptautiskā reputācija, viņš tomēr
tver šo tēmu samērā intelektuāli). Daži no šeit redzamajiem darbiem
šķita bērnišķīgi un nepiemēroti ne tikai biennāles, bet vispār jebkādas
publiskas izstādīšanas kontekstā. Nav pārliecības, ka bija īstais
brīdis atkal izstādīt Sergeja Maslova “Izdzīvošanas pamācību eks-PSRS
pilsoņiem” – tipiskas postpadomju anekdotes no sērijas “Ja jums zagt ir
kauns, bet dzīvot gribas, var sākt vākt tukšās pudeles” utt. (tas
nekas, ka autors pieskaitāms jau mirušajiem klasiķiem). Tāpat
pārsteidza absolūti skolniecisks mēģinājums ironizēt, par dokumentālu
mēģinot iesmērēt neveiklu stāstu par kādu ne pārāk glītu un nepavisam
vairs ne jaunu vietējo sapņotāju, kurš gribējis kļūt par kinozvaigzni,
sūtījis savus foto un pieteikuma vēstules uz dažādām kinostudijām
Holivudā un, protams, saņēmis vien atteikumus (Aleksandrs Nikolajevs
(Uzbekistāna), “Es gribu braukt uz Holivudu”).
Izņemot dažus pārliecinošus neobarbarus, pa īstam “svešos” mēs nekad
nesapratīsim, vismaz ne bez nopietnām kultūras studijām pirms tam.
Laikmetīgās mākslas formālisms, liekulība un komerciālā asprātība šiem
māksliniekiem nepiestāv, paņēmieni tiek izmantoti kā veidne, kā ērts
trauks, kurā ieliet saturu, kas mums paliks neatšifrējams. No ziņu
sižetiem mēs arī nekad neiegūsim kaut cik adekvātu priekšstatu par kādu
kultūru, jo tas, ko mēs redzam un dzirdam, ir tieši tas, ko mēs gribam
redzēt un dzirdēt. Tādā aspektā ziņas izmanto tos pašus klasiskos
Holivudas kino industrijas tēlu veidošanas principus un receptes: mūsu
zemapziņas bailes pie dzīvības uztur, mūsuprāt, šokējošas ziņas par
publiskiem nāvessodiem vai neuzticīgu sieviešu nomētāšanu ar akmeņiem.
Šādi virsraksti izrauti no jebkāda konteksta un rada priekšstatu par
baisu, naidīgu mikroklimatu, par fanātiskiem sektantiem, īsteni
barbariskām tradīcijām un “nepareizu” attieksmi pret dzīvi un pasauli,
un galu galā kalpo par lielisku ieganstu globāla ideoloģijas kara
uzsākšanai – gluži kā viduslaikos, kad pāvesta sūtņi ceļoja pa Eiropu
un aicināja doties krusta karos ar mērķi atkarot Jeruzālemi un
nogalināt visus tur dzīvojošos “neticīgos”, jo Jeruzālemei taču būtu
pareizi un taisnīgi piederēt vien kristiešiem.
Atvadas ar asarām
“Neuzturēties ilgāk par 2 minūtēm!” vēsta brīdinājums pie ieejas vēja
tunelī Krievijas paviljonā (Gaļinas Mizņikovas un Sergeja Provorova
darbs “Idiots vējš”). “Uz grīdas atrodas mākslas darba daļas. Ienāciet
paši uz savu atbildību!” – savukārt tā biedē lapiņa pie ieejas Čehijas
un Slovākijas paviljonā (kur uz grīdas izbērtas metāla lodītes). Vai
māksla kļūst bīstama? Domāju, ka ne. Drīzāk jau mākslinieki kļuvuši
pārāk pieklājīgi un iebiedēti. Lai izslēgtu negadījuma iespēju,
vislabākais ir nelaist skatītāju savam mākslas darbam ne tuvumā – tieši
tā rīkojies vācu mākslinieks Olafs Nikolajs, ko piedalīties savā
ekspozīcijā uzaicinājusi Martinesa. Viņa darbs “Svētā Laurentija
asaras. Ielūgums vērot krītošās zvaigznes” tā īsti nemaz nav viņa
darbs, turklāt biennāles atklāšanas laikā jūnija sākumā nemaz nebija
aplūkojams. Nikolajs ir izgatavojis kartītes, bukletus, plakātus un
mājaslapu internetā ar aicinājumu lūkoties debesīs laikā no 8. līdz 13.
augustam Perseja zvaigznāja virzienā, kur būs vērojams “zvaigžņu
lietus”, dēvēts arī par svētā Laurentija asarām. Bukletā uzrādīts,
tieši kur atrodams Perseja zvaigznājs, ievietota tabula ar laikiem, kad
un kurā valstī vislabāk būs redzamas asaras, kā arī paskaidrots, kāds
tam visam sakars ar nabaga mocekli svēto Laurentiju, īsāk sakot, tas
pats, ko jebkurš no mums atrastu astronomijas amatiera rokasgrāmatā.
Beigās – lūgums informāciju par redzēto nosūtīt uz Starptautisko
meteoru pētniecības centru. Ļoti abstrakti, bet daudzsološi, vai ne? |