Venēcijas biennāles (VB) trešajā dienā Itālijas paviljona iespaidā
armēņu kolēģim stāstu savu domu par “mākslinieku – zagli” – radītāju,
kas mākslas stopkadros pavirši “iesaldē” citu nozaru un cilvēku
atklājumus un garadarbus un, šos remiksus servējot, dreifē
starptautiskā mākslas isteblišmenta virzienā. Pretim saņemu viņa
teoriju par “spekulāciju uz spekulācijas” – par pragmatisku un pavieglu
mākslinieka spēlēšanos ar zinātnes un kritiskās teorijas tēmām. Plašākā
tvērumā par Rosas Martinesas un Marijas de Korralas kūrēto ekspozīciju
rēnumu biennāles katalogā nevilšus pavēsta pati Rosa Martinesa:
“Lielākā spēles daļa paiet šajā pastāvīgajā cīņā, saduroties un
pielāgojoties politiskajiem, ekonomiskajiem un administratīvajiem
ierobežojumiem, jo izstāde ir arī produkts, palaists tirgū, lai
sacenstos ar citiem līdzīgiem produktiem.” Pakļaujoties “kultūras
ražošanas lauka” likumiem, izstādes izdomātas kā kompromiss starp
mākslu, lielā mērā – tirgu un liberālisma standartiem, ietaupot uz
izaicinājuma, plašiem žestiem un poētikas. Post factum – VB katalogā
ieraugām izstāžu “ideālo” variantu, kas šķiet skaidrāks un smalkāks par
izstāžu telpās redzamo.
Uz kūrēto izstāžu neizteiksmīgā fona par VB ziedu kļuvušas valstu
ekspozīcijas, kur līdzās VB akcentam – mūsdienu mākslas vaļiem Edam
Rašam, Gilbertam un Džordžam, Jonam Mekam, arī Anetei Mesažē un
Karstenam Helleram, manuprāt, izceļas mākslas tirgus nelutinātās
Austrumeiropas pieteikums, kas ar ideālismu, izturētu konceptuālismu un
jauniem vārdiem atšķaida pazīstamo Rietumu korifeju mākslas formu
leknumu. “Krusttēviem” VB ir darbu atrādīšanas platforma – solis pretim
kolekcionāru un muzeju skavām, toties Eiropas provinču margināļi
lielākoties saskata VB diskursīvo telpu – iemeslu diskusijai un
jaunradei. Pārdomātās valstu ekspozīcijas, iespējams, neitralizēs
“jauno 10” popūrija izstāžu viļņa politkorekto ūdeni, kas 2004. gadā
paplašināšanas noskaņās vēlās pār Rietumeiropu. Mazliet par šo
kontekstu, kas savērpjas arī ap Baltijas izstādēm. Rumāņu izcelsmes
kuratora Mariusa Babiasa (Babias) un mākslinieka Daniela Knorra (Knorr)
kopdarbs – Rumānijas paviljons un katalogs/rakstu krājums European
Influenza – ar smalku, analītisku projektu pāršķeļ biennāles
karnevāliskos svētkus. Dārzu beigu rindā esošais Knorra paviljons ir
gaišs un tukšs, nolupušās melnbaltā apmetuma lauskas un vadu virtenes
liecina par pērnajām izstādēm, vienīgais krāsu laukums ir aiz diskrēti
atvērtajām rezerves izejas durvīm, kur “notiek” parasta Venēcijas
ieliņa. Brīdis uz mākslas aizgalda un saulainās realitātes sliekšņa.
Sētas durvju metafora. Promejot var paķert vienu no neuzkrītošajām
baltajām Bībeles izmēra grāmatiņām, grāmatu dizaina pērli un saturisko
gigantu – rakstu krājumu ar 29 kritiskām autoru esejām par Eiropas
definēšanu, “jauno” Eiropu, tās sabiedrības “brīvības” izpratni un
mākslas apriti, par Balkānu robežām un to klišejiskajiem tēliem, par
Berlīni un par Eiropas “paplašināšanu” kā akceptētu Rietumu pārākuma
žestu. Mākslas “tukšuma” un politiskā vēstījuma ķēde musina padomāt par
politiskā šova un tā oderes likumiem un saskata izstādes apmeklētājā ko
sabiedriskāku par baudas meklētāju un manipulāciju objektu.
Tepat Dārzu beigu rindā atrodas Polijas ekspozīcija – ekrāna ētikas
normu grāvēja Artura Žmijevska (Zmijewski) filma “Atkārtojums”. Kā
vienmēr, Žmijevska kamera ir vampīrs, vienaldzīga un rijīga tā
dokumentē prof. Zimbardo 1971. gada psiholoģiskā eksperimenta pirmo
atkārtojumu. Savulaik eksperiments atzīts par pārāk bīstamu atkārtotai
īstenošanai. Taču, “ja tas ir noticis vienreiz, tas ir tāpat, it kā tā
nebūtu bijis”, – atgriešanos pie nežēlības spēles komentē autors. Filmā
vīru – cietumnieku un sargu – komandas izspēlē realitātes spēli,
savstarpēju psiholoģisku (līdz fizioloģijai) nīcināšanu – zinātnisku
“lielā brāļa” šova smago versiju. Intriģējošajā cietuma trillerī, tāpat
kā citos Žmijevska darbos, “ētika un morāle ir atceltas, jo tās nenoved
līdz zināšanām”. Šī postulāta gaismā viņa filmas ir humāns opuss par
cilvēka dabu un atbrīvošanos garīgo un fizisko ciešanu, nespējas un
mulsuma izolācijā. Žmijevska darbi ir tematiski līdzinieki, taču
reālistiski formāli pretmeti Bila Vaiolas glīti patētiskajām galeriju
bildēm. Žmijevska (Katažinas Koziras un Pāvela Althammera studiju
biedra) realitātes portretējums ir reizēm ironisks, reizēm zobgalīgs,
reizēm neciešams, bet tas liek uzlūkot realitāti tās disonansē, bez
reliģijas vai formālās glances tonētām brillēm. Laimīgas beigas te nav
garantētas un droša humānā kategorija ir tikai viena cilvēka
(mākslinieka) ziņkārība par citiem.
Turpat līdzās ir arī Serbijas un Melnkalnes jauno mākslinieku izstāde,
kurā spilgti izceļas Jelenas Tomaševičas “Dzīvesprieks”: krāsaini
zīmējumi – aplikācijas uz betona sienas virsmas. Pārcēlums no zīmējumu
sērijas uz Belgradas priekšpilsētas mūra. Melnajās komiksa kadru
apmalēs un baltajos, plakanajos fonos trauslās cilvēku figūriņas
melanholiski apstājušās modernās mirkļa, negadījuma, vientulības,
noslēgtības noskaņās. Universāls pilsētnieku splīns un situāciju
stopkadri, kas dučiem atrodami fotovalodā un kinematogrāfā, ir pārcelti
graffiti – gleznu kadros uz betona mūriem.
Lietuva
Gadījums, kad mākslinieks ir slavenāks par valsti
21. gs. valstu vārdi ar māksliniekiem neasociējas. Šī saikne ir VB
eksotiskā īpatnība, un šogad to augsti izspēlē Lietuva. Kaut vai tikai
tādēļ, ka ģeniālā Jona Meka (dz. 1922) filmu skate Lietuvas ekspozīcijā
ir salīdzināma ar pēckara mākslas lauvas un konceptuālisma ciltstēva
Eda Rašas vienmēr precīzajām, fascinējošajām gleznu kompozīcijām ASV
paviljonā. Īpaši tādēļ, ka muzeju un kolekcionāru dievinātā
kalifornieša Rašas izstādi varēja paredzēt, savukārt Ņujorkas avangarda
kino “vecmātei” un dzejniekam Jonam Mekam nez vai kādreiz tiktu
atvēlēta vieta ASV pompozajā paviljonā, toties viņa garadarbus un
dzīvesstāstu ar pietāti izstāda dzimtene – Lietuva. Abi mākslinieki ir
ASV mākslas vientuļnieki un leģendas, ar plašu ietekmes spektru un fanu
loku. Par Jonu Meku var lasīt un rakstīt grāmatas, bet vislabāk ir
noskatīties viņa filmas – dienasgrāmatas, Meka Ņujorkas dzīves
dokumentācijas, kas ar humoru, apbrīnojamu prieku un vieglu melanholiju
tver viņa ikdienu, ceļojumus un draugu loku kopš 1949. gada, kad kino
apsēstie kara bēgļi brāļi Jons un Adolfs Meki ierodas Ņujorkā. Tolaik
Jons Meks filmē ar Bolex kameru, aptuveni reizi gadā caurskatot
uzfilmēto un nojaušot, ka tas, ko viņš dara, tuvinās dienasgrāmatai.
Viņa pirmā skatei domātā filma – Diaries, Notes, Sketches jeb Walden
tiek montēta tikai 1967. gadā – filmas kadros mijas Meka pirmie gadi
Ņujorkā, draugi, radošā dzīve Filmmakers Cooperative and Cinemateque,
brauciens pie Stena Brekedža... Filmēšana ir Meka dzīves pagrīde, bet
avangarda kino “vecmātes” pienākumi – tās centrs: 50. gados viņš
organizē regulāras Ņujorkas eksperimentālo filmu skates, raksta
neatkarīgajam kino veltītu sleju Movie Journal izdevumā Village Voice
un nodibina kino veltītu žurnālu – platformu Film Culture, 60. gados ar
domubiedriem veido avangarda kino distribūcijas centru Filmmakers
Cooperative (daudzu līdzīgu pasaules apvienību prototipu) un organizē
neatkarīgā kino seansus, nonākot cietumā par aizliegtās
“pornogrāfiskas” Džeka Smita klasiskās filmas Flaming Creatures
rādīšanu, 1970. gadā ar režisoriem Džeromu Hillu, Pīteru Kubelku, Stenu
Brekedžu u.c. viņš veido Anthology Film Archives – neatkarīgā kino
arhīvu, pētniecības, restaurācijas un rādīšanas centru. Šobrīd
Anthology turpina darboties kā neatkarīgs, valsts nesubsidēts, filmai
kā mākslas formai veltīts centrs. Arhīvs demokrātiski apkopo avangarda
un amatieru režisoru filmas, pēta un klasificē ielās un atkritumos
atrastās un dāvinātās lentes. “Mēs esam kino muzejs, un kino muzeja
uzdevums ir kolekcionēt filmas un tās saglabāt, neizvirzot prioritātes.
Jo mēs nezinām, kas būs tiešām svarīgi pēc divdesmit, trīsdesmit,
četrdesmit gadiem. Arhīvam ir svarīgs katrs filmas kadrs,” – tā
Anthology direktors Jons Meks.
Šai frāzei var rast paralēles ar paša Meka dzejisko nosaukumu
kinoesejām, tās top ar lielu laika distanci no filmēšanas brīža,
daudzas montētas tikai 90. gados: Zefiro Torna or Scenes from Life of
George Maciunas, Happy Birthday to John (Lenona, Ono un viņu draugu
svinības), Song of Avignon un citas. Lai arī kadru virtenes un
mīlestības pilnie titri Meka filmās šķiet spontāni, tās ir skrupulozas
“tikai nepieciešamo” kadru atlases rezultāts. “Tas, ko es filmēju, ir
ļoti precīzi noteikts, atmiņas un intuīcijas izvēlēts. Es kontrolēju
absolūti katru manu filmu kadru.”
Meks piedalījies šīgada VB Lietuvas paviljona ekspozīcijas iekārtošanā.
Multiekrānu instalācijas atkārto risinājumus Meka izstādēs Ņujorkā, un,
manuprāt, paviljons spēj sniegt labu ieskatu vairāk nekā pusgadsimtu
ilgušās fanātiskās darbības un talantīgās daiļrades spektrā. Vienā no
zālēm – videointervija ar autoru, kur Meka biogrāfiskais stāstījums
mijas ar viņa arhīva kinokadriem. Kuratori parādījuši Meku ne vien kā
kinošņiku, bet arī kā vēsturisku personību – kā imigrantu, cilvēku, kas
apgalvo, ka viņa apzinātā dzīve sākusies Ņujorkā, kā svešinieku
pilsētā, kurš slēpjas aiz ieslēgtas kinokameras, kā Anthology direktoru
un bezgala šarmantu stāstu stāstītāju. Filmu izvēlē ir arī viegls
populisma piesitiens, jo līdzās ir Džona Lenona dzimšanas dienas un
Vorhola dzīves skatu filmas. Tomēr šis sajaukums liek atcerēties, ka
Rietumu mākslas vēstures telpu ir šķērsojuši Carā un Jonesko, Brinkuši,
Mačūns un Meks un nesen uzceltās un tagad pompozi nojauktās robežas
starp jauno un veco ir vairāk iedomātas nekā patiesas. (Interesanti, ka
līdz 1949. gadam dienasgrāmata ir arī vienīgā Ežēna Jonesko sacerējumu
forma.) No Meka izstādes ir grūti aiziet, tajā gribas dzīvot. Laba
ziņa: organizatori sola, ka 2006. gada pavasarī Meka Venēcijas izstāde
Celebration of Small And Personal in the Time of Bigness būs skatāma
Viļņas Laikmetīgās mākslas centrā.
Igaunija
Negadījums mūža garumā
Arī jaunā Igaunijas mākslinieka Marka Raidperes (Raidpere, dz. 1975)
izstāde “Izolators” ir autobiogrāfisku piezīmju retrospekcija –
lieliski kūrēts (Hanno Soanss) multimediāls, vairāku gadu darbus
aptverošs stāstījums. Pirms biennāles, igauņiem vēstot, ka Raidperes
darbu centrā būs viņa ģimene, es, nespējot tos vizualizēt, vilku
paralēles ar britu Ričardu Bilingemu. Līdzības rodamas bīstamajā
tematikā, jo Bilingema karjeras spožākais punkts joprojām saistāms ar
viņa agrīnajiem darbiem – savu vecāku ģimenes mijkrēšļa
fotodokumentācijām. Dzīvokļa plānojuma telpā iegūlušais Raidperes
“Izolators” izrādās spējīgs vispārināt un abstrahēt ģimenes
mizanscēnas. Nukleārā ģimene atklājas kā mazs kosmoss, kurā iemiesojas
universālie piederības, radniecības, vientulības un strupceļu likumi.
Mūsdienu ģimenei nav vajadzīgas plašas radniecības saites (kā
Forsaitiem vai Budenbrokiem), lai norisinātos izvērsta drāma.
Svešinieku trijstūris: mamma, tētis un viņš – kailais puisis ar
cigarešu sadedzinātām rokām. “Izolators” veidots kā psiholoģisks,
neirotisks ceļojums starp ģimenes personāžiem dzīvokļa telpā – tas ‘
sākas ar psihoanalītisko un arhetipisko, ar mīļo pakļaušanas dievieti –
māti. Programmatisks ir mātes fotoportrets ar parakstu “Raidpere”, jo
blāvā persona un vārds ir gandrīz kā spēļu vilcieniņš, kur diviem
vagoniem nav ne mazākā iemesla būt sakabinātiem, ja vien tie nevēlas
veikt kādu kopīgu uzdevumu uz vienām sliedēm. Tam seko “bērna” – 23–30
gadus veca mākslinieka sevis meklējumi ar šim uzdevumam nepiemērotā,
mirkļa nosacītā fotomedija palīdzību – ekshibicionistiski sava
ievainotā ķermeņa portretējumi un dokumentu attēlu rindas. Tām savukārt
seko garīgi labilā tēva videomonologi. Izstādes kulminācija ir
noslēguma video “10 vīri”. Pēkšņi izstādes klaustrofobiskais, intīmais
sevis un ģimenes attiecību nesaprašanas vēstījums ir attiecināts uz 10
tēvaiņiem, kuru sejas filmas palēninājumā citu aiz citas portretē –
deformē – kameras monokulārā acs. Katalogā lasām, ka šie dīvainie vīri
ir cietumnieki. Lai, bet mākslinieks vai kurators ir ielidinājis
Raidperu ģimenes īpatnības jaunā, histēriskā “vīrišķības” problēmu
orbītā, ko papildina nevainīgā, naivi stulbā, piedodiet,
“citplanētieša” mātes tēls un loma. Izstādes politiskais aspekts –
Hanno Soansa ievads katalogā, manifests pret homofobijas izpausmēm
Igaunijas sabiedrībā, – vēl nesen šķita lokāls un pārspīlēts, taču
diskriminācijas un “normalizācijas” augonis Latvijas politikā, kas
vienu no savām bīstamajām virsotnēm eksponēja lēmumos ap Riga Pride,
pierāda, ka ir dziļi rakts jauno demokrātiju dubultajos standartos.
Marks Raidpere turpina igauņu ekspresīvās, sevi preparējošās mākslas
līniju, kas bieži operē ar poststrukturālistu teorijas un Lakāna
jēdzieniem: slimību, ārprāta robežu un normu relatīvismu, raksturīgu,
piemēram, arī Marko Laimres darbiem un, kā norāda Hanno Soanss,
universālākā lasījumā arī Enei Līsai Semperei. Pretēji
reprezentatīvismam autistiskais “Izolators” eksponē paša autora emociju
iedragāto pasaules uztveri, tāpēc izstāde nav tikai “par puisi ar
problēmām”. Tā drīzāk uzmauc mums galvā ķiveri ar histērisku skatu
lodziņu uz ārpasauli un atmodina katrā skatītājā Raidperi, dzīves
ķīlnieku.
Latvija
Tumsas tumsa
F5 “Tumsas spuldzes” dislokācijas vieta ir veiksmīga: telpa zem
Raidperu sāgas, netālu no Slovēnijas izstādes – Vadima Fiškina līdzīgi
zinātniski spekulatīvās sci-fi ekspozīcijas “Vēl viena steidzīga
diena”. Tajā “tehnoloģiskais dzejnieks” Fiškins atsaucas uz Einšteina
un relativitātes teorijas jubileju, konstruēdams visai ilustratīvu 12
minūtes īsu dienas modeli – ar lampiņu gaismas ausmu, rietu un
elektronisku minūšu skaitītāju. Kā Fiškina, tā arī Latvijas ekspozīcijā
zinātnes vai pseidozinātnes atklājumu “projekcija” mākslas telpā šķiet
nepabeigta – uzskatāmā, vairāk vai mazāk ticamā “totālā” koncepcija
“apēd” mākslas darbu, pārvēršot to par tehnisku ilustrāciju. Iespējams,
vainojams zinātnes determinisms, mākslinieki traktē palienēto tēmu kā
absolūtu patiesību, bez alternatīvām, un, darbu nolasot, arī skatītājam
jāseko šādas uzspiestās noslēpumainās tēmas likumiem.
“Tumsas spuldzes” risinājums – fiziskās pieredzes telpa – atmiņā paliek
ar fragmentu zibšņiem – ēnainajām norisēm plakanajos ekrānos. Tos var
brīvi un ar patiku ielīmēt kopējā VB atmiņu kladē, taču darba vēstījuma
kodols mums nav zināms un, liekas, arī autoriem ne, varbūt “būšanas
biennālē” sindroms ir pārsitis darba patstāvību. F5 misticisms man
imponē vairāk par Fiškina grafisko domu gaitas shēmu, taču lieliski
tehniski sagatavotajam un iekārtotajam Latvijas paviljonam pietrūka
lakonisma un skaidrības. Skatītāja mulsināšana palikusi pusceļā starp
skaidru atrisinājumu vai otrādi – paliekošu apziņas traumu. Jāatzīst
gan, ka F5 izvēle būvēt ekspozīciju ar vienu darbu ir gana sarežģīta,
jo retrospekcija vai darbu kopums rada “bildi” per se, savukārt viena
darba efekts personālizstādē ir lielmeistaru izaicinājums (pat rūdītā
Žmijevska “Atkārtojumu” papildina apjomīgs mākslinieka darbības
atspoguļojums katalogā).
Man, teiksim, ir žēl, ka izstādē nav atsauces uz “tumšuma” potencēm
populārā kiča lauciņā.Tā vārda Dark biežais atkārtojums katalogā atmiņā
atsauca Vecrīgas jauno gotu melnos stāvus, ka arī bērnu baiļu rīmes, kā
“Melnā, melnā pilsētā ir melna, melna iela ar melnu, melnu māju”.
Varbūt šīs kultūras nogulsnes ir kodēta nākotnes katastrofas
brīdinājuma vēsts. Katrā gadījumā šajā griezumā “Tumsas spuldzes” tēmas
izvērsums varēja būt arī psiholoģiskas un kultūrvēsturiskas spēles
nosacīts – folklora un antropoloģija ir aktuālās mākslas mīļākie ūdeņi.
Tādēļ, piemēram, Igaunijas katalogu papildina disks ar neatvairāmu
Raidperes iedziedātu Marlēnes Dītrihas dziesmas Where Have All the
Flowers Gone remiksu.
Rezumējot jāatzīst, ka, iespējams, “margināļa” pozīcija starptautiskā
māksla apritē var kļūt par izdevīgu starta punktu VB, jo tā ļauj būvēt
savu autonomo emociju un ideju telpu, nerēķinoties ar pieprasījuma
kanoniem un neizjūtot lielo izstāžu naudas un politiskā korektuma
spiedienu. Nez vai autonomo stratēģiju nozīmi mākslā apzinās valstis –
organizētājas, taču daudzi no šajā rakstā minētajiem māksliniekiem un
kuratoriem savās ekspozīcijās ir piedāvājuši patstāvīgu, spēcīgu
alternatīvu pasīvajam Austrumeiropas un pasaules mākslas Yes-generation
(nekritiska jebkura izstādīšanās piedāvājuma akceptēšana) fenomenam.
Bet neformāļu autonomijas mūžīgā dzinēja iedvesmai var atcerēties mūsu
Ņujorkas kaimiņu – Jonu Meku.
|