Pēc biennāles “premjeras” ar augstajiem viesiem Itālijas kultūras
ministrs Roko Butiljone presei pauda nīgru vilšanos, ka nav redzējis
neko ārkārtēju un patiešām satricinošu, un viņš uzskatot šīgada
biennāli par drīzāk neveiksmīgu. Minētā vilšanās acīmredzot lielā mērā
saistīta ar biennāles izspēlētajiem “dāmu trumpjiem”. Dāmas, šķelmīgi
sauktas arī par “spāņu meitenēm”, – kuratores Marija de Korrala (de
Corral) un Rosa Martinesa (Martinez) – akcentus biennāles galvenajās
ekspozīcijās veidojušas izteikti sievišķīgā līnijā. Var jau mākslā
dalījums “sieviešu” un “vīriešu” šķist spekulatīvs vai vismaz strīdīgs
un nepierādāms, tomēr tas liekas visai zīmīgs kaut vai tāpēc vien, ka
biennāles 110 gadu vēsturē šī ir pirmā reize, kad kuratores ir
sievietes un kad izteikti sievišķīgs, vismaz Arsenāla ekspozīcijā, ir
arī darbu autoru sastāvs – viņas te ir izteiksmīgā pārsvarā. Un
kuratoru subjektīvais un tāpēc neizbēgami sievišķīgais skatījums
biennāles pamatekspozīciju zīmējumā darbojas ar noskaņām, no kurām
vismaz viena ir – mazāk agresijas, vairāk humānisma un spēles ar
niansēm. Nianšu ieraudzīšana arī paģēr smalkāku skatīšanos, un lielo
mākslas izstāžu “lai-tikai-visu-paspētu-apskatīt” steigā tās bieži
paliek neuztvertas un nepamanītas. Tomēr, kā ļauts nojaust, nogurums no
racionāliem, komplicētiem un pārlieku konceptuāliem vēstījumiem mākslā
par būtisku aktualitāti, ar ko māksla iesoļo jaunajā tūkstošgadē,
padarījis tieši šādus – “nesamaitātus” un bieži privātus – skaistuma un
arī maiguma meklējumus un atradumus.
Jau izstāžu aprakstā kuratores definējušas sievišķīgo (ne gluži
feministisko) pozīciju. Ekspozīcija “Mākslas pieredze” Itālijas
paviljonā sakās būt eksperimentu centrs, nevis forums mākslas pieredžu,
ideju un domu apritei, radīts ar darbu spriegumu un emociju spēku.
Tomēr feminais skatiens te rada iespaidu par pārāk lielu paļaušanos uz
laikmetīgās mākslas arēnas klasiķu vārdiem un to “gleimūru”: kā
pārsteidzoši atklāta atzīšanās “Mākslas pieredzi” ievada uz Itālijas
paviljona kolonnām uzrakstīti vārdi Money, Power, You make history when
you do business – feminisma klasiķes Barbaras Krugeras (Kruger)
vēstījums/veltījums biennālei, viņas kārtējais masu mediju valodas
stratēģijas komentārs jeb šodienas mākslas diagnoze. Kā aizķēries
citāts no kāda garāmslīdoša raksta. Skumjākais, ka šajā vēstījumā nav
ne miņas no ironijas, sarkasma vai pat humora un tas darbojas drīzāk kā
apliecinājums, nevis kritika. “Mākslas pieredzē” sievišķīgums ir gluži
racionāls, klasiska feminisma propozīciju pildīts, piemēram, apspēlējot
kaut vai klasiskus uztveres stereotipus, kā Kandisas Breicas (Breitz)
darbos “Tēvs” un “Māte”, kur sešas Holivudas aktrises un seši Holivudas
aktieri, izcelti no oriģinālā konteksta, mākslinieces komponētā versijā
kaislīgi un līdz mielēm klišejiski tēlo “mātišķumu”/“tēvišķumu” –
histēriskas un neirotiski eksaltētas mātes un emocijās slāpētus,
vīrišķīgi ieturētus tēvus.
Otra biennāles pamatekspozīcija “Vienmēr mazliet tālāk” Arsenālā
iepretim “Mākslas pieredzes” pragmatismam ir pildīta ar lielāku
jūtīgumu un ticību utopijas nepieciešamībai.
Klasiska feministiskā pieeja uzsver, ka atšķirībā no vīrišķīgās
pasaules uztveres, kas mīl aizrauties ar abstraktām idejām, sievišķīgā
priekšplānā iznes privāto “stāstu”, vienlaikus saglabājot tā konteksta
atvērtību un plūstamību jeb fragmentāciju, pretojoties strukturētai
noslēgtībai. Un Arsenāla ekspozīcija demonstrē tieši to – procesus,
nevis objektus – mākslas darbus, kas “izplūst” – pārņem vai darbā
iekļauj daudz plašāku telpu, no tiem kā fragmentāriem kadriem radot
ceļojumu, kurā atklājas mūsdienu pasaules gaismas un ēnas zonas,
kosmiski ceļojumi un eksistenciāla pieredze, un arī kritiskās pieejas,
kur savienojas ne tikai ideoloģija un pragmatisms, bet arī romantisms
un entuziasms.
Raksturīgi, ka te visbiežāk izmantotais medijs ir video, kas ļauj
padevīgi piepildīt šos mākslas “stāstus” ar visdažādāko saturu, nianšu
vieglumu vai sociālpolitisku konfliktu svaru un dubultās lomas spēlēm,
– attēlotās ainas gluži kā skulptūras atklājas gan plastiskā realitātē,
gan personiskos ceļojumos vai psiholoģiskos zīmējumos, kas padara
redzamu vai sajūtamu neapzināto.
Arī “sievišķīgais skatiens”, didaktikas nepiesārņots, Arsenāla
ekspozīcijā izpaužas visā spektra plašumā – personisks un
politisks, juteklisks un intelektuāls, no feministiska kareivīguma līdz
saldiem stāstiem par mīlu un sarežģītām attiecībām un jūtām,
ekscentriskām modes spēlēm, karmeniskām kaislībām un fizioloģiskām
intimitātēm, spožu virtuves interjeru simbolisma un trauslu porcelāna
tasīšu katastrofām, sociālpolitisku aktualitāšu “sāpju punktiem” un
“dvēseles zonām”, introvertiem un smalkiem pustoņu stāvokļiem,
trausliem žestiem un mājieniem par to, kas var būt tikai nojaušams.
Izstādi ievada portugāļu mākslinieces Žoanas Vaskonselosas
(Vasconcelos) grezna venēciešu “lustra”, veidota no 14 000 sieviešu
higiēnas tamponiem, un kareivīgi feministiskie saukļi – klasisko
feminisma aktīvistu Guerilla Girls “Savādie, bet patiesie fakti”, sākot
ar retorisku “prelūdiju” “Kur ir Venēcijas mākslinieces? Zem vīriešiem”
(mājiens uz Venēcijas gleznotāju skolu, kuras vārdu – Veroneze,
Ticiāns, Tjepolo, Bellīni u.c. – vidū viņas atrast neizdosies),
turpinot ar tēmu par vienmēr mucho macho biennales, ar skaitļiem un
statistiku”apsūdzot” laikmetīgās mākslas Mekas vēsturisko realitāti
(vēl 1995. gadā vairāk nekā 90% tās dalībnieku bija vīrieši), un ar
triumfējošu Equality Now! svinot jau minēto patiesību, ka pirmo reizi
biennāles vēsturē pie varas ir sievietes. ‘
Sievišķīgajam triumfa gājienam gan raksturīgs noteikts kolorīts –
līdzīgi spānietes Pilaras Albarrasinas (Albarracin) darbam Viva Espana,
kur dāma dzeltenā maršē pa Madrides ielām viņai nenogurstoši sekojoša
mačo orķestra pasodobles pavadībā, arī izstāde pārliecinoši soļo,
latino temperamenta un ģeogrāfijas ieskauta, – tajā dominē mākslinieki
no “karstajām” zemēm: Spānijas, Portugāles, Grieķijas, Kubas, Turcijas,
Ēģiptes, Gvatemalas, Brazīlijas, Kolumbijas utt. Zīmīgi, ka daudzu
mītnes zeme ir bagātās Eiropa un ASV, bet dzimtene – nabadzīgās vai
cilvēktiesības ignorējošās, karojošās vai pēckara dzīvi dzīvojošās
pasaules “malas”: Palestīna, Izraēla, Gvatemala, Albānija, Koreja,
Jordānija un citas. Tāpēc uzkrītoši arī, ka izstādi pilda ne tikai
“feministiski” (šo jēdzienu te izmantojot gluži nosacīti), bet arī
“postkoloniāli” stāsti kā cita “otrā dzimuma” jeb “citādā” tēmas gan
sociālpolitiskās, gan vispārcilvēciskās intonācijās, gan arī citāda
skaistuma, kultūras, tradīciju un vērtību apliecinājumos iepretim
Rietumu vispārzināmībai. Piemēram, Tanjas Brugueras (Bruguera) darbs
“Poētiskais taisnīgums” (Itālijas paviljonā) postkoloniālo tēmu atklāj
caur ikdienas motīvu un trāpīgu metaforu – izstāžu zāles vidū stāv
šaurs un kā izdzerta tēja smaržīgs koridors, kura sienas klāj Indijā
savāktu Rietumu importētās tējas maisiņu jūra. Iziešana tam cauri
līdzinās nedaudz bezgaršīgam “Baudiet nesteidzoties!” brīdim, bet paši
tējas maisiņi – kā zīme “pārpakotai” kultūrai, ko tās radītāji patērē
kā importētu: “oriģinālais” Indijas produkts, kļuvis par britu five
o’clock tradīciju, atgriezies “mājās”. Emīlijas Jasiras (Jacir) darbs
“Rāmallāha/Ņujorka” videoekrānos rāda it kā identiskas, tomēr pavisam
atšķirīgas ikdienas dzīves telpas (tūristu birojus, frizētavas,
sīkbodītes) Palestīnā un ASV, kurās mīt tie, kas pēc Izraēlas un
Palestīnas konflikta palikuši savā valstī, un tie, kas to pametuši.
Daudz poētiskāk identitātes tēmu globālajos ceļos atklāj Kimsudžas
(Kimsooja) “Sieviete – adata”: 8 videoekrāni ar identisku – pelēku,
statisku un vientuļu – stāvu ļaužu pārpilnās ielās, kur cilvēki gluži
kā straume svešiniecei plūst garām dažādās pasaules malās – Deli,
Mehiko, Kairā, Lagosā, Londonā un citur. Pasaules ceļojumi pelēkajā
stāvā kļūst par ceļojumu sevī, “caur kuru kā adatas aci pasaulei
izvērties cauri”.
Daudzos darbos realitāte kā kaleidoskopiskā stikliņu spēlē sagriežas
pavisam citā redzēšanas kārtībā. Piemēram, keiptaunietes Berni Sīrlas
(Searle) videodarbs “Pus-gaisma” tapis par nabago zupas virtuves
vizuālo izteiksmību bez kādas līdzcietīgas vai “samaitātas” sociālās
dimensijas – tajā zem klajām, naksnīgām debesīm milzu kastroļi uz
ugunskuriem un uguns gaismas spēles zīmē apokaliptiskas noskaņas ainavu.
Netrūkst arī darbu, kas atklāj īstu “sieviešu mākslas” jūtīgumu,
sentimentu, “rokdarbu” skaistumu un emociju vētras. Piemēram, Gadas
Ameras (Amer) “Iņ–jan” – īsts japāņu dārzs iņ–jan zīmes formā, ar īstām
rozēm un zivtiņām, vai Lauras Belemas (Belēm) “Mīlētāji”, kas ir salda
metafora par mīlestību un mīlētāju mūžīgo saprašanās/ nesaprašanās
dialogu, – kanālā līdzās Arsenāla industriālajiem korpusiem slīd divas
laivas, kuras it kā flirtējot viena otrai mirkšķina gaismas signālus.
Valeskas Soarišas (Soares) spoguļnamiņš, kurā kaislīgi dejojošs pāris
videocilpā un spoguļsienu neskaitāmajos atspulgos aicina pievienoties
dejai, un Pilaras Albarrasinas sarkanu kurpju ugunīgs tango, kas, par
sekundes simtdaļām nenominot viņa pēdas, sola: “Es dejošu uz tava
kapa.” Totālu sievišķīguma esenci šādās noskaņās demonstrē turku operas
dīvas Semihas Berksojas (Berksoy) gleznas – portreti un pašportreti,
kuros mīlētāju kaislības līdzinās papīrā izgrieztu leļļu un klaunu
ciešanām un vienlaikus ir mīlas pārpilni – tur saplūst bērnu zīmējumiem
raksturīgs tiešums, izteiksmes nevainība un spēcīga erotika. Šīs
bildes, kuru radīšanas impulss saistāms ar dīvas pašas sirds kaislībām
un personīgo “mitoloģiju”, ir neordināras dzīves mākslinieces piezīmes
no viņas “absolūtā mākslas darba” (pēdējo ilustrē kaut vai tāds
“pieticīgs” biogrāfijas fakts, ka vēl 89 gadu vecumā viņa koncertēja
Linkolna centrā Ņujorkā; savukārt no izstādes kataloga foto pretim
smaida koķeta kundzīte ar aveņsarkaniem vaigiem un dziļu dekoltē).
Taču netrūkst, protams, arī darbu, kur sievišķais sentiments un
emocionalitāte gūst distancētāku un ironiskāku pastarpinājumu.
Piemēram, Rivanes Neienšvanderes (Neuenschwander) rakstāmmašīnas, uz
kurām rakstīt vēstules (un atstāt tās lasīšanai citiem), kur burtu
vietā nospiežas ķeburi, punkti un zīmes, ko izlasīt neizdosies nevienā
valodā. Māksliniece atzīstas, ka ietekmējusies no skumjā fakta, ka
mīlestības vēstules ir smieklīgas to jūtu uzplūdu un ziedošanās
intonācijās, un te spēlējas ar lasāmā un neizlasāmā iespējamību lauku
starp jūtu “ainavām” un komunikācijas grūtībām.
Ir arī darbi, kas pārblīvētās pasaules ritmu it kā apstādina ar
introvertu maigumu vai smalkumu. Piemēram, Brunas Espozito (Esposito)
gandrīz nepamanāms svārsts ar pērli un uz marmora grīdas izbirušas
sakaltušas sīpolu mizas kā vizuālas zīmes un nozīmes, kas spēj saviļņot
un sabangot uztveri tā, kā nespēj ne intelektuālas, ne kritiskas
refleksijas. Monas Hatoumas (Hatouma) lakoniskais “+ un –” –
smilšu aplis, pa kuru griežas ass, kas nemainīgā ritmā smiltīs ievelk
zobainas rievas un tikpat nemainīgi tās atkal izlīdzina gludā virsmā.
Palomas Vargas Veisas (Weisz) mazās un trauslās koka skulptūriņas pie
Arsenāla sienām un lielās – sēdošas un sistas krustā – izstāžu zāles
vidū, ar rūpīgi izgrebtām sejām, kas ar maigo un mierīgo kā saldā nāves
miegā esošu skatienu pilda izstādes telpu ar tikpat maigu “auru”. Runas
Islamas videodarbs “Esi pirmā, kas redz to, ko tu redzi tā, kā tu to
redzi”, kurā meitene vēro un ar skatienu nesteidzīgi izbauda porcelāna
tases un zvaniņus un kur tikpat trausla kā meitenes skatiens ir arī
darba kulminācija, kad šis skatiena izbaudītais porcelāna skaistums
sašķīst pret grīdu. “Ievelkošākais” šai darbā ir skatiena mēmā valoda,
kura it kā ieslēdz hipnotiskā “režīmā” – skatiena meditācijā, kas ir
atšķirīgs no tās “skatiena valodas”, ar kuru orientēšanās pasaules
uztverē noris ikdienā, un tā atklāj “atbrīvotu” – it kā jaunu –
pieredzi.
“Sieviešu biennāle” svin arī vizualitātes krāšņuma atgriešanos mākslā,
kas izvijas gan ārišķīgā līnijā, kā, piemēram, 80. un 90. gadu vadošās
Londonas andergraunda klubu figūras Lī Boverija (Bowery) trakajos un
par pāva asti vēl krāšņākajos tērpos ar “nepieradinātu” ķermeniskās
estētikas izpratni – tie atgādina ekscentriskus mutantus no šizoīda
iztēles ceļojuma –, gan kārtainākās asociācijās, piemēram, Šazijas
Sikanderas (Sikander) “SpiNN” saplūst gadsimtiem senā Austrumu
miniatūru glezniecība un laikmetīgas projekcijas “skaistās bildītēs”,
kur Pakistānā dzimusī māksliniece piedāvā savas, Rietumiem eksotiskās
identitātes “fragmentu” glīti iesaiņotā dāvanu kastītē.
Pētniecisku skatienu atklāj Kristinas Garsijas Rodero (Garcia Rodero)
dokumentālo, gandrīz antropoloģisko fotogrāfiju sērija “Starp debesīm
un zemi”, kas uzņemta visdažādākajās pasaules malās. Fotoattēlu – ainu
formālajos “žestos” atklājas paradoksālas līdzības un pretējību
izlīdzināšanās. Šai dīvainajā pasaules kārtībā gan “svētie”, gan
“grēcinieki” izrādās līdzīgi – ortodoksāli lūdzēji un sadomazohistisku
izpriecu baudītāji, Jēzus “līgavas” un sevis šaustītāji, nevainīgas
bērnu rotaļas un geju parādes, reliģiska zvēresta rituāli un
striptīzklubu horeogrāfija.
Daudz asāk realitāti “pēta” un komentē gvatemalietes Reginas Hosē
Galindo (Galindo) videodarbi (viņai arī biennāles jaunā
mākslinieka “Zelta lauvas” balva, gan kopā ar īgnākajām skeptiķu
piezīmēm) – dokumentācijas no viņas publiski intīmajām performancēm,
kur viņa noskujas un kaila klīst pa pilsētu (“Āda”), piepēdo Gvatemalas
ielas ar asiņainiem nospiedumiem (“Kurš var izdzēst pēdas?”) un veic
sava himēna ķirurģisku atjaunošanu (Himenoplastia). Šīs provokatīvās
intīmā un sāpīgā publiskošanas centrā ir mākslinieces – sievietes –
ķermenis un ne tikai tieša, bet arī simboliska tās kailuma un rētu
atsegšana, piepildīta ar eksistenciālu un politisku drāmu. Tā raksturo
arī citus šīs mākslinieces darbus, no kuriem satricinošākais, šķiet,
bijusi performance 1999. gadā, kur viņa kaila, karājoties desmit metru
augstumā zem tilta, deklamēja dzeju un sev injicēja pretsāpju līdzekļus
un miegazāles, ķermeniski metaforiskajā rituālā vēstot par vardarbību
pret sievietēm savā zemē (Gvatemalā ar tās absolūto vīriešu
“patvaldību” sabiedrībā un vairākās paaudzēs ilgušā civilā kara sekām
ir viena no katastrofālākajām situācijām dzimuma vardarbības ziņā
pasaulē). Tomēr vienlaikus Galindo performances ir arī kas vairāk par
politizētu un traumatisku vēstījumu, tie ir klasiski bodīārta darbi ar
tiem piemītošo neideoloģizēto vērtību – kā rakstīšana ar savu ķermeni,
kad “vārdi ir iekšēji”.
Spilgtākie sajūtu kutinātāji, kā solīts, ir darbi, kas piedāvā
piedzīvojumu “pa īstam” – ne tikai mākslas vērošanu, bet arī
piedzīvošanu. Tāds ir japāņu mākslinieces Mariko Mori (Mori)
futūristiskais “Viļņu UFO”, kas no ārpuses, mirdzot perlamutra toņos,
nevainojamo formu dizainā atgādina stilīgu multfilmu zivtiņu, bet
iekšpusē – kosmosa kuģa stacijas atmosfēru. Iekārtojoties tikpat
futūriska dizaina zvilnī, sajūtas rodas, kā dodoties kosmiskā odisejā –
vien nevis orbītā ārpus planētas Zeme, bet, pieslēgtam pie smadzeņu
viļņu nolasīšanas iekārtas, “ceļojumā savā apziņā”. UFO kupolā redzams
apziņas fantomu kino, kas norit tiešā saistībā ar vērotāja smadzeņu
“kustībām”. Efektīvais mākslas, zinātnes un tehnoloģiju sinerģijas
“kuģis” tapis kā mākslinieces vēstījums un veltījums cilvēcei par
kopējo sapratni, neatkarību un vienotību reizē. Piedzīvojums gluži kā
komiksa linearitātē turpinās arī pēc tam – no futūriskās “gaismas
kameras” nonākot “ēnas zonā”, tumšu telpu rindā, kur sākumā no gaismas
spraugām sienās izbirst mazu pilsētu siluetu hologrammu tīkls, ļaujot
sajusties kā sapņa naktī (Karlosa Garaikoas (Garaicoa) Del como la
tierra ce quere par er al cielo), kam seko grieķa Nikosa Navrida
(Navridis) reiboni raisošs aranžējums absurda teātra tēva Semjuela
Beketa avangardiskajai lugai “Elpa”: to veido neskaidra sauciena un
ieelpas skaņas, un dažas sekundes nespodrā gaismā videoprojekcijā uz
telpas grīdas slīd gruži – kā braucoša pasaule, kuras vidū klīst
pārsteigtie vai sajūsminātie skatītāji, līdz atkal atskan neskaidrs
sauciens un izelpas skaņas un gaisma nodziest. Šis reti uzvestais
ultraminimālais “nonsensa gabals” (īsākā jebkad uzrakstītā luga – tā
ilgst 35 sekundes, ir bez aktieriem un jebkāda teksta) tiek
interpretēts kā Beketa humora griezīgs un sardonisks komentārs par
dzīves īsumu un bezjēdzību (atkritumi ir šīs pasaules skatuve).
Biennālē šis lakoniskais un izteiksmē tik elementārais, taču vienlaikus
gan prāta, gan fizioloģiskas trīsas raisošais darbs kļūst par spilgtāko
piedzīvojumu. (Izstādē skatāma vēl viena Nikosa Navrida tā paša “Elpas
vilciena” interpretācija, tikpat īsa videocilpa, kurā elpas vilcienu –
eksistences vistiešāko pieredzi – horeogrāfijas grupa teatrāli izelpo
tukšumā.) Un trešais smalkākais piedzīvojums – Marijas Teresas
Inkapijes de Suluagas (Hincapiē de Zuluaga) “Visums griežas lēnām” ar
skaistu pasaules mūziku un poētisku scenogrāfiju – sveču gaismām un
sakritušu lapu kaudzēm piepildītu telpu, kuras vidū stāv vientuļš putnu
būrītis un ar sienas faktūrām saplūst projekcijas – dažādu pasaules
malu ikdienas ainas. Pasaule šajā pasaulē griežas un laiks rit lēni,
stāstot kādas neiegrāmatojamas, meditatīvas zināšanas ne tikai par
pasauli ārpus, bet arī katram pašam par sevi, lai labāk dzirdētu,
redzētu un saprastu realitāti. |