Katra no biennālēm nes savu atmiņā palikšanas zīmi. Šī – 51. – izvirza
priekšplānā sievišķīgi tvertu pasauli – kā tās skaistumā, tā
problemātikā.
Distancējoties no vēlmes to pasludināt par plusu vai mīnusu, būtiski
liekas saprast, ko tad šis skatījums devis. Par to – Ieva Astahovska.
Man tomēr nedod mieru jautājums, kādēļ, kopumā juzdamās apmierināta ar
sevi, biennāles telpās redzamo skatot un uztverot un gana daudz arī
interesanta atrodot, kaut kur saglabāju tādu kā vilšanos par to, ka šī
skate mani ne ar ko īpaši nesatricināja. Dīvainā kārtā lielākais
pārsteigums bija Lisjēna Freida darbu retrospekcija Korrera muzejā Sv.
Marka laukumā – neraugoties uz patiku vai nepatiku pret sižetu un
estētiku, satrieca tieši glezniecības profesionālā, amatnieciskā
vērtība, kad krāsa pati par sevi pārvēršas vajadzīgajā materialitātē un
vēl tālāk – veido to spirituālo virsvērtību, kas atceļ
skaists/neskaists sprieduma jēgu. Tavā priekšā ir apbrīnojama, bagāta,
daudziem šifrēšanas slāņiem apveltīta valoda. Nekad to nebiju
novērtējusi Freida darbu reprodukcijās, kas parasti mani pat atbaidīja.
Tagad saprotu, kādēļ, neraugoties uz ne pārāk glaimojošo attieksmi pret
saviem modeļiem (piemēram, Anglijas karalieni), Freids ir tik
pieprasīts un dārgs mākslinieks. Bet biennāles skatēm šogad tiek
pārmests videodarbu kvantums: Itālijas paviljonā 15 autori no 42 rāda
filmētu, laikietilpīgu materiālu. “Tas jūtami palēnina skatītāja
gaitu.” (The Art Newspaper) Un darbu, kas par materiālu izmanto
kinopasaulē pazīstamas lentes, ir pat vairāki – Frančesko Vecoli 1979.
gada filmas “Kaligula” rimeika reklāma, arī Kandisas Breicas
instalācijas “Māte” un “Tēvs” ar slavenu aktieru sejām, dažādu lomu
mātes un tēva stereotipus demonstrējot. Eijas Līsas Ahtilas trīsekrānu
filma “ Lūgšanas stunda” – vienkārši, bet skaisti izstāstīts stāsts par
sievieti, suni un nāvi – bija viens no iedarbīgākajiem Itālijas
paviljona ekspozīcijā. Vai Stīvena Dīna masu kustību (karnevāls,
sports, reliģisks rituāls) fascinējošie paralēlie video. Jun
Ngujen-Hacušiba savā Okinavas projektā veic veselu zemūdens hepeninga
filmējumu. Pat Oļegs Kuļiks rāda kino. Arī Ojārs Pētersons par sev
interesantāko biennāles darbu atzina filmu – Luksemburgas paviljonā
demonstrēto Antuāna Pruma Mondo Veneziano. Laikam jau mākslinieks
šodien saprot – skatītājs jāaizkavē jebkādiem līdzekļiem, citādi pat
pāris sekunžu skats var neaizķerties pie viņa darinājuma. Un arvien
vairāk zem glezniecības nosaukuma sastopamies ar liela izmēra
nokrāsotām sienām, audekliem, kartoniem utt., pie kuriem arī nav īpaša
iemesla apstāties un katrā iedziļināties. Apskrienot kādu duci, acu
kaktiņā sakrājas informācija par zināmu kopumu, taču atsevišķajam
darbam trūkst tās vērtības, kādu piedāvā, lūk, Lisjēns Freids. Un par
kādu Itālijas paviljonā atgādināja vēl divi klasiķi – Frānsiss Bēkons
un Antoni Tapjess. Vai glezniecības “jaunais triumfs” būtu šķietamība?
Kas nosaka informācijas bagātību kvadrātcentimetrā apkrāsota audekla un
spēju to atdot skatītājam? Nevar būt, ka 60.–70. gadu paaudze ir
pēdējā, kas glezniecības valodu prot pilnā mērā izmantot. Pat
pašreizējā glezniecības zvaigzne Marlēna Dimā vispirms šokē ar sižetu –
dažādi nogalinātu sievieš pēcnāves portretiem.
Bet ne par to gribēju runāt.
Šķirstot līdzīgas pirmo iespaidu recenzijas lakrakstos Guardian un The
Art Newspaper (nopietnās recenzijas žurnālos vēl tikai sekos),
mani pārsteidza, ka, vairāk vai mazāk nīgri vai komplimentāri
izsakoties par redzēto (piemēram, apgalvojot pat, ka Ticiāna pilsētā
vispār laikmetīgai mākslai nav ko darīt, tā piemērotāka jaunām,
modernām pilsētām, Guardian), neviens no kritiķiem neaizmirst piebilst
– šī tomēr ir labākā no pēdējā laikā redzētajām biennālēm. Un uzsver
viņi tieši to: tā ir nepārblīvēta, cilvēka spēkiem aptverama. Kūrēto
izstāžu dalībnieku skaits šogad, “vedot atpakaļ pie kārtības”, ir
gandrīz divas reizes mazāks nekā pagājušajā skatē. Vēl atlicis
nogurdinošais aulis pa pilsētu, meklējot paviljonus ārpus Dārziem, jo
dalībnieku valstu skaits toties ir palielinājies – 29 paviljoniem
Dārzos pievienojušies 26 dažādās ēkās pilsētā. Tiem nu gan vajadzētu
atrast kādu teritoriju Arsenāla apkārtnē, kaut vai pie jaunā Ķīnas
paviljona – tā domā The Art Newspaper. Protams, tas būtu vienīgi
apsveicami, jo katras biennāles apmeklējums atstāj arī līdz galam
neizdarīta darba sajūtu, proti, atvēlētajā laikā nav bijis iespējams
apskatīt visu, kas piedāvāts, jo tā atrašanās vietas ir tik dažādas. Tā
šoreiz es patiesi skumu par nespēju orientēties un sameklēt
Olafura Eliasona “Melno horizontu”, kas, kā izrādījās, neatradās
Arsenālā, bet kā īpašs projekts bija izvietots uz mazās Sv. Lācara
saliņas, kura pieder armēņiem. Jau sen gribēju to apmeklēt, jo tas taču
ir veselas leģendas vērts – Venēcijas sala armēņu īpašumā ar viņu
kultūras centru. Toties veselu pusi dienas dārgā laika, patriotisku
jūtu dzīta, noziedoju, cenšoties saprast, kas īsti notiek latviešu
“Rozā mājā” attālajā Marghera rajonā, un vienīgais secinājums: tā
varēja arī neizkustēties no Latvijas, jo dubļu cīņu dalībnieku noteikti
būtu vairāk, bet tad savukārt tajā nevarētu notikt tik apšaubāmas
“paneļdiskusijas” – kāds to noteikti pamanītu. Venēcijas biennāles
kontekstā “Rozā mājas” jūtama klātbūtne izpalika. Patiesībā kā mākslas
faktu varbūt var atzīmēt šī pasākuma visuresošo reklāmu – protams,
tepat pie mums, Rīgā. To nu gan vajadzēja pārcelt uz Venēciju! Arī
mākslu “uz pāļiem” Lielajā kanālā nespēju atrast. Bet par to lai atbild
galerija White Box. “Tumsas spuldze” bija tur, kur tai jābūt –
draudzīgā vidē un plaši pieejama kā kritikai, tā normālam skatītājam:
korekts darbs ar savu intrigu kopējā gaisotnē.
Tad nu vienīgais secinājums, ko spēju izdarīt Venēcijas biennāles
šīgada uztveres duālisma ziņā, ir šāds. Mana pieredze skatīt šo
ievērojamāko un vecāko no laikmetīgās mākslas skatēm ir mērāma tikai
līdz ar pirmo Latvijas piedalīšanās reizi, tātad – kopš 1999. gada. Tas
sakrīt ar kuratoru (vispirms leģendārā, aizvadītajā gada no šīs
pasaules aizgājušā šveicieša Haralda Scēmana, vēlāk – ambiciozā
florencieša Frančesko Bonami) vēlmi tieši uzsvērt daudzveidību,
dažādību, kas savairojusies mākslas pasaulē, parādot publikai, kura
lieliski prot priecāties par aprobētiem, slaveniem vārdiem, to, ko tā
pati nekad nepapūlēsies sameklēt, bet kas jau arvien noteiktāk saka
savu vārdu, – tās ir Āfrikas valstis, Dienvidamerika, eksotiskā Āzija
un, visbeidzot, arī Austrumeiropa. Scēmana pēdējās biennāles
devīze “Cilvēces plato” uz to klaji norādīja. Bonami gāja vēl tālāk,
pieaicinot virkni vieskuratoru, kas pazīst attiecīgo reģionu vai
pārstāv noteiktu laikmetīgās mākslas domas centrējošu kodolu. Tieši tad
es, piemēram, pirmo reizi nopietni apzinājos ‘ vērtību, kas slēpjas aiz
tādiem šobrīd plaši skanošiem vārdiem kā kurators Hanss Ulrihs Obrists,
kam cita aiz citas aizvadītajā laikposmā iznākušas iespaidīga apjoma
grāmatas, un arhitekts Rems Kolhāss, kas šoreiz veselu Arsenāla istabu
piekarinājis ar planšetēm, kurās grafiski un fotogrāfiski anlizēta
mākslas aizņemtās telpas izplešanās un projekta piedāvājums Ermitāžas
kompleksa rekonstrukcijai Sanktpēterburgā. Latvijā jau kopš mūsu
“Arsenāla” īpašajām programmām labi pazīstamā Jona Meka darbus, kas
šogad politiski ļoti veiksmīgi pārstāv Lietuvu, noskatījos ar lielu
prieku iepriekšējā biennālē vienā no kabīnēm “Utopijas stacijā”.
Informācijas gūzmu, kas gāzās pār mani, bieži vien iedzenot strupceļā,
es uztvēru kā dabisku rezultātu savam zināšanu vakuumam mākslas procesu
dabiskajā gaitā, no kuras galu galā bijām atslēgti veselus 50 gadus. Tā
tam šādā dižā skatē ir jābūt: tev tiek dots uzdevums aptvert reāli
neaptveramo, vismaz – iznest no tā kādu savu atziņu, jo tas ir reālais
process mākslas pasaulē, kas beidzot ar kuratoru laipnu gādību tev
priekšā ir noklājis savu šķērsgriezumu. Daudzi nezināmie, uz kuriem tu
meklē atbildi vēl ilgi pēc tam, – tāda parasti ir bijusi Venēcijas
biennāļu pēcgarša. Lūk – parasti. Man parasti. Taču, izrādās, tas ir
bijis grūts un neparasts uzdevums normālam, cienījamam kritiķim, kas
nepiemirst, piemēram, minēt Keitas Blanšetas parādīšanos “visā
Holivudas krāšņumā” Austrālijas paviljonā, atbalstot tautieša Rikija
Svelova (perfekta un pat pārsteidzoša amatnieka, koktēlnieka, taču ar
spēcīgu kiča zīmi zīmogota mākslinieka) iznācienu uz biennāles scēnas,
vai sajūsmināties par “Kaligulas” seksīgo rimeiku ar tajā līdzdalīgajām
kinoslavenībām, vai aprakstīt dejojošos un dziedošos (“It is so
contemporary, contemporary!”) apsargus Vācijas paviljonā. Protams,
vesela liela raksta vērta ir bijusi pilsētas nevēlēšanās atļaut
Gregoram Šneideram, 2001. gada Vācijas paviljona varonim, kad tas
ieguva Grand Prix, būvēt musulmaņu Kaabas inspirētu melno kubu –
instalāciju Sv. Marka laukumā. (Tagad tiek meklēta pilsēta, kas tādu
mākslas darbu vēlēsies uzņemt. Vai tāda atradīsies pēc notikumiem
Londonā?) Tā nu iznāk – mēs šādās skatēs joprojām minam lielo mīklu:
“Kas tad īsti notiek mākslas pasaulē?” – bet tā pasaule, kura ar šo
mākslu ir pastāvīgi dzīvojusi, jūtas nogurusi jau no domas, ka jāuztver
kas gluži jauns, citādāks, kas nav izgājis pierasto ceļu caur Londonas
un Ņujorkas galerijām.
Tātad, varbūt pirmo reizi redzot “normālu” ekspozīciju, mēs jūtamies
vīlušies, jo pēkšņi tajā visu saprotam, varam salikt pa plauktiņiem,
neļimstam no nesagremojamas, jo absolūti pirmreizīgas informācijas
pārpilnības, bet “viņi” jūtas laimīgi, ka beidzot atkal var centrēties
uz veciem bukiem – Gilbertu un Džordžu un Edu Rašu, lai pameditētu, kā
viņu darbos parādās aizejošā laika un vides fakti. (Pēc tik
retrogrādiskas divu mākslas lielvalstu ekspozīcijas Francijas paviljons
ar freidisko, scenogrāfijas maketam līdzīgo Anetes Mesažē “Kazino”
tiešām šķita pelnījis labākā balvu.)
Re, cik nesmuki iznāca – “mēs” un “viņi”.
Mēs, jā, it kā tur esam, tomēr pa īstam – neesam joprojām? Vienīgais
Austrumeiropas pieminējums – tukšais Rumānijas paviljons ar nicīgu
piezīmi par kārtējo piedāvājumu jau daudzkārt sastaptu “neesošās
mākslas” ekspozīciju lokā. Varbūt tādēļ arī uzņemam citu stāju – lepnu
sevis ārpus visa nostādīšanu, savējo savā lokā meklēšanu, protams, ar
domu, ka noteikti esam labāki par sevi izsmēlušajiem Rietumiem.
Kāda pazīstama pozīcija, vai ne?
Iespējams, ka patiesībā būtiskais šajā biennālē ir tieši tas, ka “meža
dīvainīšu” ēra mums patiesi, šķiet, beigusies. Savu vietu redzam un
saprotam, vai tā mums patīk vai ne, un arī citus uztveram visai
adekvāti. Vismaz pašiem mums jau tā šķiet. Un apziņa par “svaigajām
asinīm”, kuras māksla var gaidīt tieši no mums, – tā jau paliek...
|