BŪt MārtiŅam Graudam Alise Tīfentāle Nodarboties ar sevi un
patīkami pavadīt laiku,
darot jebko, –
šī varētu būt viena no
Mārtiņam Graudam
piestāvošām laimes definīcijām.
Visi labākie stāsti ir par vienu un to pašu – par laimes un harmonijas meklējumiem, lai cik banāli šie vārdi skanētu. Mārtiņš Grauds rada iespaidu, ka šajos meklējumos ticis diezgan tālu: runā pilniem teikumiem, neaizmirst iesākto un nesajauc sarunas tēmas, izsakās jaukā un patīkamā latviešu valodā, laiku pa laikam iemetot kādu modīgu slenga vārdu. Savus privātos piedzīvojumus viņš labprāt atstāsta otrajā personā – laikam jau, lai es un citi klausītāji labāk saprastu. Tas, šķiet, darbojas.
Grauds fotografē, ir režisors reklāmas un mūzikas videoklipiem, dīdžejo radio “NABA”, audzina dēlu, satiekas ar draugiem, dara vēl daudz ko citu, kas pašam sagādā prieku, un arī ļoti labprāt stāsta par to visu. Mārtiņš Grauds ir fotografējis Taizemē, Laosā, Mjanmā, Kambodžā, Indonēzijā, Indijā, Nepālā, Ķīnā un vēl daudz kur, gatavojas doties uz Gruziju un vēlas paspēt apmeklēt Kubu, pirms nomirst Fidels Kastro un iestājas kapitālisms ar plaukstošu tūrisma industriju. Albumā “Lūkot-ies” būs skatāmas fotogrāfijas, kas tapušas Dienvidāzijā. Par cienījamu mākslinieku Graudu var uzskatīt kopš 2002. gadā izstādē “Sociālais ekshibicionisms” redzētās fotosērijas Nature morte. TV ir redzēti viņa režisētie mūzikas video “Prāta vētra”, The Satellites, The Movies un citi.
Gan Grauda nesteidzīgajos stāstos par ceļošanu, gan fotogrāfijās un mūzikas klipos vienmēr ir kas diskrēts – elpu aizraujošus efektus, šokējošus acumirkļus vai paradoksus tur nemeklēt. Katrai pilsētai katrā laikmetā vajadzīgs savs Marko Polo, kas apceļo tālas zemes un pēc tam, paša autora vārdiem runājot, “pacietīgi un pateicīgi” atstāsta piedzīvoto un redzēto. Bez šaušanas, pakaļdzīšanās un citiem nopietniem, apzināti provocētiem draudiem dzīvībai. Tāds kā relaksēts Indiana Džonss brīvdienās. No viņa fotogrāfijām nav jāgaida tas, kā tur nav, – Grauds ir vērotājs, turklāt visai mierīgs un ar kompozīcijas izjūtu, ko fotogrāfijā dēvējam par klasisku.
Grauds nav no tiem, kas lieliska kadra vārdā metīsies zem vilciena riteņiem, uzprasīsies uz kautiņu vai no laba prāta līdīs indīgu un agresīvu kukaiņu midzenī. Toties viņa fotogrāfiskais redzējums ir jūtīgs, viņš pamana tādas nianses, ko daudzi no mums neuzskatītu par apcerēšanas, atstāstīšanas un fiksēšanas vērtām, – piemēram, gadījums, kad nejauši sanācis iebraukt kādā Rīgas centra vienvirziena ielā pretējā virzienā, Grauda personīgajā mitoloģijā ir izvērsts par svarīgu zīmi. Viņa stāsti ir par ceļojumos satiktiem cilvēkiem, par nedabūtām vīzām, piedzīvotām privātām atklāsmēm. Par lielām pārmaiņām un atklājumiem, kas atnāk caur sīkumiem un anekdotiskiem notikumiem. Ne velti virsrakstā atsauce uz Spaika Džonzes filmu “Būt Džonam Malkovičam” – šis ir neliels ceļojums ceļojošā Mārtiņa Grauda apziņā un tas, ko es tur ieraudzīju: jūsu uzmanībai vesels albums ar momentuzņēmumiem vārdos.
|
|
|
| Trīs minūtes
– Ir dīvaina lieta, ko katrā braucienā esmu izjutis: paiet pirmās divas
nedēļas, un tad notiek klikšķis – dvēsele noķer ķermeni, jo tu
pārvietojies tik milzīgā ātrumā, ka dvēsele netiek līdzi, nepaspēj, un
pēc divām nedēļām kā tāds nabadziņš tā ir atklidzinājusi līdz tai
vietai, kur tu esi. To var sajust fizioloģiski – uz trim minūtēm tāda
baigā smeldze. Reizē dziļa nostalģija un reizē – “kas es esmu, ko es te
daru”. Prasās pēc embrija pozas. Pēc tām trim minūtēm tu pēkšņi jūties
diezgan ērti un ir tāda sajūta, ka esi pieņemts arī tajā svešajā vidē,
un tas tā interesanti.
Stāsts par skūšanos
– Es vienmēr noskujos vietējā frizētavā, kad aizbraucu uz Āziju.
Cilvēcīgs pieskāriens, kaut kāda attieksme, arī tas – tu uzticies,
iedod savu kaklu. Viņi skuj fantastiski. Tev pajautā: vai tā pamatīgi
noskūt vai tikai mazliet? Es nesaprotu, bet izrādās, ka “pamatīgi” ir
tā, ka izstiepj ādu un tā izvago, ka trīs dienas pēc tam bārda neaug.
Nu ļoti rūpīgi.
Stāsts par Everestu un pieticību
“Virs trijiem kilometriem acī iemetas gruzis un grauž vienā graušanā.
Nevar pamirkšķināt, visu laiku teku ar kreiso aci. Pat tā ironiski
sanāk – fotogrāfs nonācis vissmukākajās vietās, kādās bijis, un knapi
ko redz. Acs asaro, bet viņš ar porām jūt, kas jābildē, – paceļ
aparātu, noliec galvu un raud. Tas no augstuma, Lama saka, lai
neuztraucoties, kāpjot lejā palikšot labāk. Neko īpaši arī neuztraucos,
vienīgi tas, ka varbūt varēja bez tā gruža iztikt.
Piektajā treka dienā no kādas kalnu kores redzama visnotaļ iespaidīga
panorāma. Lama norāda uz nelielu spicīti – tas ir Everests. Aiz cieņas
pret virsotni nobildēju, kaut skatu punkta dēļ tas ir tas pats, kas
fotografēt zvirbuli staba galā. Everesta vietā pievērošos simpātiskai
vecenītei, vārdā Bamu Lama, kas no sākuma sakautrējas, pēc tam
iesteidzas mājā un atgriežas, uzpucējusies jaukā, izrakstītā jaciņā. Kā
parasti līdzīgās situācijās, aparātā ielādēta melnbaltā filmiņa. Nav
jēgas domāt, kā būtu labāk, ar melnbalto esmu bildējis arī varavīksni.”
(Grauds M. “Lama is good...”// Rīgas Laiks. 2003. Janvāris.)
Pirmā mīlestība
– Pirmais Āzijas brauciens bija 2000. gadā – braucu nočekot, kas
notiek. Galvenokārt – kas notiek pašam ar sevi. Izveidojās attiecības
ar fotoaparātu. Nākamreiz jau braucu ar domu, ka fotografēšu. Un
pirmais piedzīvojums, kad biju apmierināts ar padarīto, bija tieši pēc
pirmā brauciena.
Pirms tam es biju sapratis, ka nevaru neizbraukt kaut kur ārā. Iemetu
sevi pilnīgi svešā kultūrvidē uz trīs mēnešiem. Kāpēc tieši Āzija? Es
zināju, ka tai jābūt citai kultūrvidei, tā nevarētu būt Eiropa, tur es
pensijas vecumā braukšu. Dienvidāzijā bija bijuši daži mani draugi
ilgāku laiku un arī vieni paši. Braucot pirmo reizi, man bija pilnīgi
skaidrs, ka es nokļūšu Laosā caur Taizemi, iespējams, arī Mjanmā, un tā
arī bija. Tad pieķērās klāt arī Kambodža, jo uz vietas no citiem
ceļotājiem tu uzzini karsto rotējošo informāciju, kur ir kas
interesants, kur labāk nerādīties.
Izveidojās tādas īpatnējas attiecības ar fotoaparātu. Pirmkārt tas jau
ir sarunu biedrs – tu vari parunāties ar citiem ceļotājiem vai
vietējiem, bet tikpat labi tevi nekas apkārt netraucē un tu vari būt
iekšā tikai tajā, ko bildē. Tā iespēja vienā mirklī paver nāsis vaļā,
un tad tu paliec tik jūtīgs. Pēc šī pirmā brauciena arī sapratu, ka
visi videoefekti un datorgrafika nav vajadzīga. Patiesībā viss, kas ir,
ir fokuss– nefokuss, paaātrinājums–palēninājums, īsāki kadri–garāki
kadri. Un ar to pilnīgi mierīgi var tikt galā. Vairāk tev neko nevajag.
Rīgā fotografēt ir grūti. Ir jābūt hiperjūtīgam, lai to mirkļa
fiksēšanai domāto sajūtu noturētu ilgstoši. Gints Gabrāns varbūt ir
vienīgais “tikai mākslinieks”. Āzijā man trīs mēnešus bija iespēja būt
māksliniekam. Rīgā nespēj atbrīvoties, ieiet sajūtās. Nevar dabūt nāsis
vaļā. Rīgā jau arī notiek dzīve, viss pa īstam, redz, kur vecs vīrs
dzer alu un garām brauc Miks Pētersons. Bet man negribas Rīgā
fotografēt. Varbūt piecos no rīta pavasarī, tad tev ir tukša vide un
kaut kas sirreāls tajā visā.
To var salīdzināt ar pirmo mīlestību – pirmā ceļojuma pieredze. Tāpēc
es noteikti gribētu atgriezties Laosā. Gan ar bažām, jo laiks iet un
tās ir citas emocijas, un Laosa tagad ir apbružājusies – tūrisms.
Tūrisms samaitā, kaut arī šķiet neiespējami samaitāt laosieti. To viņa
mieru un prieku reizē.
Vēl viens stāsts par skūšanos
“Koka ķeblītis ir tukšs, mēs apmaināmies skatieniem, un es saprotu, ka
man jānogriež mati. Tagad un pavisam. Par spīti vīra centībai, matu
griešanas akts izrādās sāpīgs pasākums. Friziermeistars ar mašīnīti
šņakarē pakausi, es sakostiem zobiem sagumis sēžu uz ķeblīša. Pēc
pusstundas eksekūcija ir beigusies. Vecais lao vīrs matu griežamo
nomaina pret slotiņu un kompensē manas ciešanas ar ilgu un rūpīgu
galvas pucēšanu. Pēdējais akcentiņš ir galvas iepļekšķināšana ar lao
viskiju, kas tiek lietots odekolona vietā. Vīrs noņem masku un smaidā
atiež lielu, baltu zobu rindu.” (Grauds M. Dienvidāzijas pikniks //
Rīgas Laiks. 2001. Februāris.)
Gaisma, faktūra un objekts
– Mans kadrs ir tas, kas liek man apstāties. Meklēju trīs lietas –
faktūru, gaismu un objektu. Kad tās visas satiekas – tad ir mana bilde.
Ja ir gaisma un faktūra, tad kādā brīdī parādās arī objekts, un kāds
vēl! Āzijā es apzināti eju uz to kadru, visu laiku ir tas četrstūris
pakausī, kompozīcija. Padsmit gados skatījos daudz mūzikas klipu un
mūzikas žurnālu, un tad tu, protams, vienlaicīgi tam, ka tulko dziesmu
tekstus un fano, neapzināti arī studē kompozīciju fotogrāfijās. Pēti
bildēs pozas, kā kurš stāv un kāpēc, kas rokā, un tad mēģini varbūt
atkārtot kādu fotogrāfiju. Ar laiku tas ieietas, ir iespēja saskatīt
priekšmetus un to attiecības pēc analoģijas.
Man patīk darboties tikai ar vienu objektīvu – tas liek pieiet klāt
objektam, un tas vedina uz komunikāciju, kas pats par sevi ir
fantastiski. Un, kad tu pats pieej klāt, nevis kā snaiperis no
attāluma, tas arī dod saprašanu par notikumiem un lietām tev apkārt –
ja tu pielāgojies tam, ko fotografē, un ej klāt ar pietāti un cieņu,
tas ir arī modelis tam, kā tu dzīvo. Ha-ha, nu baigi skaisti sanāca
pateikt... Nu jā, es parasti nemēdzu zagt kadrus – tā, no krūmiem, lai
arī krūmiem nav ne vainas. Ja tas ir portrets, es pieeju klāt un
pajautāju, vai drīkst nofotografēt, ja vajag, tad arī samaksāju. Tad
tas ir tāds atklāts skatiens fotokamerā. Citreiz jau ir arī tā, ka
redzu – te kāds baigi forši sēž, un negribas traucēt, un tad es tā,
garāmejot. Tad ir jāupurē kompozīcija. No desmit viena tāda arī
izdodas.
Visu valodu vārdnīca
– Āzijā ar vietējiem, ja viņi nerunā angliski, vislabāk runāt latviski
un ar žestiem papildināt. Izmantojot dzimto valodu un žestus, vistiešāk
var komunicēt. Ja vajag atšūties, tad lieto krievu valodu – tas
darbojas vienmēr.
Ne zariņa nenolauzu
– Kapi kā vide latviešiem ir tabu, meditatīva vide, un nemanot tur ir
ienākusi reklāma, akcijas noteikumi. Tas par daudz ko stāsta –
piemēram, kaut vai par to, ka te sper vāzītes. Un tā kapu kultūra un
reklāma kapos reiz Aglonā sasējās kopā. Var teikt, ka esmu uzaudzis
kapos. Vecmāmiņa veda mani pastaigās uz Lielajiem kapiem pie Gaisa
tilta, un es agri iemācījos lasīt – viņa man iemācīja lasīt no kapu
pieminekļu burtiņiem. Trīs gadu vecumā jau lasīju. Tad vienreiz pilnīgi
nejauši biju izmetis aplīti Aglonas kapos un ieraudzīju tur
“Fantastikas” pudeli ar puķēm, un tad tas tā saslēdzās. Tā bija tik
spēcīga sajūta, kad tu saproti, ka tev rokā ir sērija, ka tev būs ar ko
nodarboties veselu gadu! Sāku apstaigāt Rīgas kapus, vēlāk taisīju
izbraucienus uz Vidzemi, Kurzemi, Latgali. Latgalē vienā braucienā
apbraukāju 40 kapsētas, katru dienu esi vismaz piecās. Tu pārvietojies
ļoti mierīgi, nav tā, ka ieskrien kapos un drausmīgā tempā meties
“sēņot” kadrus. Pastaiga kapos ir nomierinoša – tu uzdāvini sev mierīgu
pastaigu. Es arī uzstādīju sev noteikumus – nepieskarties nevienai
burciņai, kā tā gaisma krīt, tā arī krīt... Vai tu zināji, ka Madonas
pusē neliek kapa pieminekļus? Viņiem ir tādi latviešu dzen dārziņi –
katram savs sagrābiens, akmeņi un krusts. Savējie zina, kas tur guļ,
svešiem nav jāzina.
Tad tu meklē kaut ko īpašu savai kolekcijai, un, kad tu to dabū, tad ir
baigi forši. Piemēram, uz leišmalu pabraucot, kapos ir “Aura” –
limonāde, visu laiku ir fantastiskas akcijas “laimē katra ceturtā
pudele” vai “visai ģimenei”. Tad bija “Sociālais ekshibicionisms”, un
man likās, ka izstādes ideja labi sasienas kopā ar šo sēriju, – tā man
vienmēr viss satiekas. Kad rādīju bildes vienai angļu kuratorei, viņa
nesaprata, jo, piemēram, uzraksts par loteriju ir latviski un nenolasās
doma. Man liekas, tas ir sirsnīgi un patīkami, ka tas ir kaut kas ļoti
lokāls. Gribētu arī šo sēriju izdot grāmatiņā, tad varētu piebildēt
klāt. Tas ir lieliski, ka to var darīt jebkurā gadalaikā. Vēl ir daudz,
ko darīt. Nu, un tad Jānis Deinats mani nosauca par kapu fotogrāfu.
Esmu kapu fotogrāfs un meža režisors – pēdējie mūzikas klipi ir par
mežu un par zvēriem. Tāpēc ka uzaugu kapos un leļļu teātrī – mans tēvs
bija Leļļu teātra direktors. Es tur ņēmos pa aizskatuvi, pa leļļu
noliktavām un tamlīdzīgi, un kaut kas tur ir – man liekas, ka visi ir
zvēri. Ir skaidrs, ka, piemēram, stārķim nesaprasties ar jenotu.
Pilnīgi pietiek, ka viņi viens otru ciena. Tā zvēru tēma ir plaša un
elastīga un nepāriet, tur var pastrādāt. Varbūt būs kaut kas tikpat
liels kā kapu projekts.
Grauds elpo
– Ir, protams, forši ar projektiem braukāt apkārt, bet, ja tu godīgi
dari kaut ko, tad ir svarīgi nest uzkrāto atpakaļ pie sava ugunskura.
Ceļojot ir ieelpa, un tad tu izelpo, un ir svarīgi, lai izelpo tieši
pie savējiem. Un nedrīkst piesārņot ēteru, tas jau ir piesārņots ar
lieku informāciju, tāpēc vajag ievērot ritmu. Piemēram, es uztaisu
vienu mūzikas klipu gadā un tur ielieku to, kas man ir uzkrājies un kas
liekas interesants.
Par izstādēm līdzīgi. Man nav bijusi neviena personālizstāde. Tagad ir
klubā “Kasablanka” pāris bildes, bet tā nav izstāde. Varētu teikt, ka
pirmā personālizstāde ir “Pulkvedī” – tur abās tualetēs izstādītas
dažas tematiskas fotogrāfijas. Vienu jau nočiepa. Piedalos, ja ir, ko
izstādīt. Labāk izgaismoties reizi piecos gados, bet “par lietu”. Nav
obligāti kopā ar katru korporatīvo izteikt savu viedokli: “Jā, jā, es
arī kaut ko domāju.”
Katūna halāts
– Āzijas treniņš arī palīdz ieraudzīt lietas. Nezinu, vai būtu tos
kapus ievērojis, ja nebūtu bijis Āzijā. Iedomājies, tu ej Laosā pa
kādas pilsētiņas ielu, pretī nāk vietējā sieviete – un tev vienā
acumirklī nobrauc jumts, tornis nobrūk, tu nevari saprast, kas notiek.
Viņai tas pats katūna halāts mugurā, kas bija manai mātei Mellužos, kad
man bija divi gadi. Momentā tu dabū tādu sajūtu, atmiņu slāni...
Jūrmalas smarža, tikko nokrāsota grīda, vilciena dunoņa kaut kur
fonā... Laosa bija padomju ietekmes zona, un tur tika transportētas
vienas un tās pašas lietas. Un nekur citur un nekad mūžā tu nevarētu
tādu pārdzīvojumu dabūt.
Rīgā, “Kasablankā”, skatāmies video un foto
– Tagad jau parādās tā tendence, ka reklāmas klipu režisori sāk uzņemt
filmas, bet ir bīstami tas, ka reklāmisti ir uztrenējuši muskuli uz īso
distanci, uz 30 sekundēm vai minūti, un ko tu darīsi atlikušo stundu un
divdesmit divas minūtes? Maratons nav tas pats, kas īsā distance. Ir
atsevišķas mizanscēnas un aktieriski veikumi, bet nav ar ko piepildīt
visu pārējo. Labāk taisīt mūzikas klipu, vēlams par non-budget.
Varbūt runa ir par to, kā līdzsvarot sajūtu, ka tu taisi reklāmas
klipus, un tajā jomā tu nekad nevari līdz galam izkontrolēt visus
procesus, tas ir kolektīvs darbs, toties mūzikas klipā man ir pilnīga
brīvība. Tā ir tā pati vide. To, kas netiek izdarīts reklāmā, – to var
izdarīt mūzikas klipos. Izdarīt godīgi līdz galam. Reklāmā arī godīgi
strādāju, bet tās nav manas idejas, kuras realizēju. Patīk tas, ka var
atļauties daudz ko citu, nekā pieņemts reklāmā. Ja tu ievēroji, daudzas
lietas manos klipos ir kā kustīgas fotogrāfijas. TV ir tā iespēja
eksponēt fotogrāfiju, kas turklāt vēl ir arī dzīva, kustas. Redzi –
atkal mežs, zvēri... Te ir arī radio “NABA” reklāma un kopā ar Robertu
Gobziņu – “Dziesma par skolnieku”.
Ja tu strādā ar mūziku, kas ir nedaudz vairāk nekā trīs minūtes gara,
tad, klipu taisot, tev tā ir jānoklausās vairāk nekā 300 reižu. Tev ir
intuitīvi jājūt – ja tev nepatīk tā mūzika, tad tā ir elle. Esmu
aplauzies pāris reizes un zinu, ko tas nozīmē. Protams, man patīk
zināms panciskums mūzikā, es neizvēlos komercprojektus. Ļoti patīk tas,
ko Jānis Žilde dara. Viņš ņem un izdod par savu naudu albumu. Taisīju
vāciņu pēdējam, tur ir izmantota viena no konceptuālajām lietām – Rīgas
tukšās vietas. Rīgā nevar atļauties fotografēt kā, piemēram, Āzijā, kur
tu aizbrauc un ieej kaut kādā sajūtā, piemēram, ja esi bijis tur mēnesi
vai trīs mēnešus. Te var strādāt tikai ar tādām... koncepcijām? Kaut
kas, ko tu izdomā un tad ej un realizē. Man patika Maskavā izstāde par
padomjlaika veļu, un tur bija viens projekts par ķermeņa atmiņu – tikko
kā novilkta veļa un uz miesas palikuši nospiedumi. Man te kaut kas
līdzīgs, kur bijušas mājas un uz blakus mājām palikušas tādas zīmes,
kas uzrāda to mājas formu. Te ir tā mājas sajūta, kaimiņa sajūta – viņš
ir aizgājis prom. Maskačka vēl ir pilna ar tādām vietām.
Stāsts par tipisku Grauda mūzikas video
“Ksenija: Mēs filmējām veselu diennakti netālu no Ventspils, Ances
ciemā. Tur netālu ir milzīga meža cirsma. Klipa režisors ir Mārtiņš
Grauds, kam pieder arī klipa ideja – ekoloģiskā tēma (koku izciršana).
Ir divas līnijas: pirmā, kur mēs visi stāvam un spēlējam, un otrā, kur
eglīte skraida apkārt un bēg no cirvja... Mums palīdzējā arī komanda no
Lietuvas, kas sarūpēja gaismas. Paši stiepām aparatūru cauri mežam.”
(Jāņa Žildes intervija ar grupu The Movies interneta portālā
www.tvnet.lv.)
Otrdienas vakars. “Sūnās esmu”
– Es tā par sevi nemaz nesaku, ka esmu fotogrāfs, – Bendiks, Grants vai
Deinats, tie ir fotogrāfi, tāpat kā Gabrāns ir mākslinieks. Mārtiņš
Grauds, klipu režisors, tā es reizēm saku. Tāpat es nevaru teikt, ka
esmu dīdžejs, piemēram. Bet otrdienās 23.00 spēlēju mūziku radio
“NABA”. Nosaukumu mēs ar Robertu Gobziņu izdomājām. Es teicu, ka man ir
prātā vārds “sūnas” un vajag sajūtu. Sanāca “Sūnās esmu”. Protams, tas
nav nekas komerciāls un man par to neko nemaksā, bet ir patīkami, ka
vari spēlēt mūziku, kura pašam svarīga, un dalīties tajā, kas tev ir, –
un tā ir liela atbildība. Varbūt cilvēki to dzird, tikko ielidojuši
pilsētā, varbūt pārītis, kas mīlējas mašīnā, kāds varbūt lauku mājās
atvēris logu un sēž dārzā... “Eju pa mežu, pa meža taku, visapkārt
koki, zem kokiem – sūnas. Sūnās esmu.” Tā ir sajūta, tas nav koncepts,
kas manam raidījumam pamatā, tur es esmu brīvs no jebkāda
konceptuālisma. Nekro tēmu te nevajadzētu siet klāt.
Nebūt uz skatuves
– Vai es arī bērnībā gribēju kļūt par rokzvaigzni? Par aktieri – jā,
par rokzvaigzni... Nu protams, esmu stāvējis kā lielākā daļa cilvēku
zināmā vecumā pie spoguļa ar dezodorantu rokā vai bungojis ar vālītēm
pa koferi. Tā ir loma – rokzvaigzne, to var iedomāties. Bet mūzika jau
visu laiku ir blakus. Līdzīgi kā ar aktiermākslu – vairāk tomēr
interesēja režija, nevis pašam performēt. “Zvaigznīšu brīža” laikos
mums bija grupa “Ideāls institūts”. Uztaisījām vienu dziesmu,
iesniedzām konkursam un netikām to izpildīt koncertā, jo par vēlu
iesniedzām. “A – tas ir āzis, B nav nekas, C – tas ir celtnieks, D – es
pats...” Tāds kā blūzs sanāca.
Kā tikt ārā no Kambodžas
– Bija pienācis konkrēts brīdis, kad jālido uz Rīgu, un biju izdomājis,
ka varēšu dabūt Taizemes vīzu uz robežas. Notiek Olimpiskās spēles, un
robežsargi skatās taizemiešu boksu – amerikāņi kaujas ar taizemiešiem,
un taizemieši dabū bietē, un taizemiešu robežsargi ir nikni, skatās
manā pasē – nav vīzas. “Kas tā Latvija, nav tādas Latvijas.” Nauda ir
beigusies, bet viņi sūta atpakaļ uz galvaspilsētu Pnompeņu, lai es
dabūju vīzu tur un tad eju pāri robežai. Tev ir knapi 15 naudiņas, par
ko tu varbūt tiec līdz tai galvaspilsētai, varbūt ne, un tu vari sist
ar kāju pa akmens stabu, bet tas neko nelīdzēs. Izbļauj gaisā savu
sāpi, bet cik ilgi?
Tad brīnumainā kārtā viss noskaidrojas. Sazvanu Rīgu, pārliecinos, ka
man pārskaita naudu, tad sarunāju pa lētu naudu pārcelties pāri upei.
Tur atrodu patiešām lētu viesnīcu, un man vēl sanāk ietaupīt, es
nopērku viskija pudeli un no rīta ar vieglām paģirām sēžos uz prāmja un
veicu ceļu atpakaļ līdz ciematam, kur es zinu, ka ir banka, kurā es
varēšu noņemt naudu no kartes un tikt līdz Pnompeņai, kur savukārt
dabūšu vīzu.
Uz prāmja satieku vienu skotu čali, kurš man saka, ka ir public
holidays, viss ciet uz četrām dienām, garie jāņi. Skots aizdod man
dažus dolārus, tieku līdz Pnompeņai, palieku jau zināmā viesu namā pie
pazīstama norvēģa, kur dzīvoju uz krīta un paralēli čekoju iespējas, kā
tikt pie skaidras naudas, un trešajā dienā izrādās, ka par ārprātīgu
procentu to var izdarīt turpat viesnīcā. Tad tikai atliek nopirkt
lidmašīnas biļeti, es uzdzīvoju pie norvēģa, nomaksāju visus parādus un
ar milzīgu prieku – tikpat lielu, kāda bija tā sāpe, kad netiku
Taizemē, – braucu uz lidostu ar sagrabējušu moci.
Tad tu saproti, ka no visām situācijām ir izeja, un, ja nav izejas, tad viss ir beidzies. Citos gadījumos vienmēr ir izeja.
SMS no Mārtiņa Grauda. 17. jūlijs, 20:32
“Par tām ietekmēm – es domāju, ka grāmatas (piem., Daniils Harmss),
mūzika (piem., Joy Division) un filmas (piem., Leo Karakss) kopā
savulaik ir līdzējušas vairāk nekā kāds fotogrāfs īpaši...”
Beidzot šis tas ekstrēms
– Ar “Vides filmu studiju” sācies patīkams kontakts – jauns projekts
“Ceļā ar kameru”. Būs jauns raidījums, jebkurš varēs doties ceļojumā un
filmēt. Tika meklēts latviešu Senkevičs, lai būtu tāds latviešu
“Ceļotāju klubs”... Nē, nē, es tas nebūšu, esmu par jaunu un par zaļu,
man vēl matiem jānoiet, jābūt arī kaut kādai izglītībai, jo Senkevičs
jau bija dakteris. Bet man būs iespēja vairāk braukāt, un man arī nav
pieredzes klasiskās TV dokumentālās filmiņas veidošanā, būtu
interesanti apskatīties, kas tur sanāk, cik daudz var izdarīt
ierobežotā laikā. Vismaz divreiz gadā tu esi kaut kur laukā – tad
izveidotos savs rokraksts, izdotos pāriet no reklāmas uz dokumentālo
stilistiku. Vēl jau 3–5 gadus varēs veidot reklāmas, tad jābūt pārejai.
“Ceļā ar kameru” es būšu viens no daudziem. Piemēram, tur būs arī viens
puisis, kurš domā braukt Baltijas jūrā vētras laikā un filmēt vētru no
iekšpuses. Viņam jau tas nav nekas ekstrēms, bet man – droši vien. Ja
man jautātu – vai es gribu uzkāpt Everestā... man patīk pa kalniem
pastaigāt, ir bauda un patīkami apzināties, ka esi kāpis astoņas
stundas kalnā, un tad ir pavisam cita sajūta vērot kalnu ainavu, bet
tajos sniegos ņemties pa centimetram uz augšu – tas nav mans. Lielāka
bauda man ir komunikācija ar svešā vidē satiktiem cilvēkiem. Man
pietika vienreiz, kad nerunāju ne ar vienu četras dienas. Kādas
muļķības, kādi runas plūdi nāk laukā pēc četru dienu klusēšanas!
Komunikācija jau notiek ļoti viegli, man patīk runāties, un arī
ceļojumā labi apzinies, ka šo cilvēku tu redzi pirmo un pēdējo reizi.
Jo mazāk rūpīgi gatavojies ceļojumam, jo apzinātāk gatavojies sarunai.
Jo vairāk esi sagatavots un jo vairāk zini, jo esi pašpietiekamāks, bet
tas savukārt izslēdz pārsteiguma momentu.
Čau, Juri... Jā, nav gaisa. Bet pagrabstāvā ir vēsāks!
Redzi, kā tas notiek, – te mēs arī tā apmaināmies ar informāciju. Mēs
te esam visi satikušies vienā kafejnīcā, mums visiem ir karsti, gribas,
lai ir labāk, pirmīt tu teici, ka lejā ir vēsāks, es to nododu tālāk –
tāpat arī tajos ceļojumos notiek informācijas apmaiņa par to, kas kur
notiek.
Nu nav jau man tie ceļojumi tik ekstrēmi, kā izklausās. Nav tā, ka
laivā pa džungļiem trīs nedēļas viens pats, noaudzis un ēdis čūsku, kas
tev uzbrukusi. Pirmoreiz pats biju pārsteigts, cik tas ir viegli. Tev
ir tikai nedaudz jāsaņemas. Un tad jau pēkšņi tu esi tur.
Esmu gan līdis kaut kādās alās, un varbūt tas man ir kas ekstrēms, jo
nejūtos visai ērti, lienot alās. Tas ir pilnīgi muļķīgi – līst kaut
kādā alā, tur ir tumšs, netīrs, slapjš un klaustrofobiska sajūta. Laosā
mēs ar vienu austrālieti un laikam holandieti – precīzi neatceros –
vienā ciematā uzzinājām paralu, kur laosieši slēpušies uzlidojumu
laikā. Aizejam – apskatāmies. Lienam iekšā, tālāk ir šaurāka ala, kur
jau nedaudz jāpiepūlās, lai varētu ielīst, bet redzams, ka tur būs
padziļinājums. Holandietis atsakās, bet mēs ar austrālieti lienam
tālāk, un tas, protams, ir loģiski – viņš to negrib darīt, un mēs nez
kāpēc to gribam. Tad tur ir stalaktīti un jārāpo uz ceļiem, tad tu
redzi papildu ejas, iezīmē ceļu, redzi vecas konservu bundžas, ko
laosieši ēduši. Rāpo uz ceļiem, un tad sākas tādi zirnekļi. Viņi lec.
Bet viņi vairāk tā kā bēg, nevis lec virsū. Nu, ir nepatīkami, bet
labi, tā tāda pirmā baiļu josla. Ejam tālāk, un tad sākas tādas aliņas
– es nezinu, kā izskatās kalnu čūsku aliņas, bet tie caurumi izskatās
pēc kalnu čūsku aliņām, to aliņu paliek arvien vairāk, un tad
griežamies atpakaļ. Varbūt vajadzēja pārvarēt arī šo baiļu joslu, tur
tālāk būtu baigi skaisti un mēs būtu dabūjuši balvu – tam es ticu, ka
ir līdzsvars. Bet tas arī var būt smieklīgi. Reiz ar vienu francūzi
kāpām kalnā, lai redzētu baigi smuko skatu, uzkāpām, un tur ir migla –
kā Džarmušam... Es nezinu, vai tas viss ir kas ekstrēms vai stulbums.
Tagad
– Te tādas rotaļas ar pašportretiem un priekšmetiem, kas tuvumā. Mazais
loks. Citreiz var paņemt mobilo telefonu un sastādīt dzejoli no
funkciju nosaukumiem, piemēram, “klusums parastais – ārā sapulce”.
Reklāma ir uztrenējusi galvu izmantot informāciju, kas ir apkārt.
Nekad
– Bija reiz Jāņos viens sapnis, kur mēs – ļaužu grupiņa – bezmērķīgi
ejam pa ceļu kā Bunjuela “Buržuāzijas diskrētajā šarmā”, un priekšā
parādās celtnieki un viņiem pa vidu prezidente stāv tādā ieplakā. Mēs
nostājamies rindā un katrs stādās priekšā kā tajā mistera Bīna epizodē,
sper soli uz priekšu, sasveicinās un pasaka, kas viņi ir. Visi ļoti
labi zina, kas viņi ir un labi to pasaka. Tad pienāk mana kārta –
prezidente pienāk klāt, smaida kā saulīte, sniedz roku, un es tajā
sapnī biju izdomājis, ka gribu teikt: “Mārtiņš Grauds, klipu režisors,”
– un es saku “Mārtiņš Grauds, klipu klapu.”
|
| Atgriezties | |
|