ŪDENSGABALI Ilona Brūvere Skatāms
skaņdarbs
vizuālam
orķestrim
5. Starptautiskais videomākslas festivāls
"Videomāksla plus – "Noass" pilsētvidei"
Rīga, 2005. gada augusts |
| |
| Vēsture
1965.–1972. gadā Eiropā tapušie videomateriāli, kas pretendē uz mākslas
ievirzi, formā un saturā ir ļoti daudzveidīgi. Medijam attīstoties,
videomākslas estētikas elementi iekaro reklāmas un filmu biznesa tirgu,
kā patstāvīgs mākslas žanrs izmantojot teātra, tēlotājmākslas un dzejas
elementus. Filmas strukturālo dramaturģiju nomaina ritmiska
kompozīcija, kas galvenokārt raksturīga muzikāliem sacerējumiem.
Videosintezators pirmoreiz videoattēla vēsturē piedāvā iespēju žanra
entuziastiem pievērsties arī grafiskai improvizācijai, veidojot jaunus
abstraktus attēlu un gaismas laukumus.
Rietumeiropas sabiedrība visai uzmanīgi vērtē videomākslas
attīstības tendences, bet austrumu puse turas pie "klasiskām"
vērtībām. Un tomēr videoekrāns kļūst par visai kompleksas un tehniski
sarežģītas vizuālās kompozīcijas līdzdalībnieku, piedāvājot savu
individuālās estētikas konstrukciju. Tās ir komponētas gaismas, krāsu
un formas spēles, pietuvojoties rezultātam, ko vēlāk sasniedz tikai
tehnoloģijas, kuras tiek izmantotas elektroniskai attēla apstrādei.Lai
gan televīzijas ekrāns parasti sniedz reālu attēlu, arī šajā vizuāli
amorfajā mājas akvārijā kultūras, mākslas programmās un reklāmas klipos
bieži atrodami videomākslas stilistikas elementi. Visvairāk ar
videomākslas estētiku savos redakcionālajos pasūtījumos aizraujas
Austrijas televīzija, vācu SAT 3 un Eiropas kultūras kanāls ARTE. Citas
Eiropas raidorganizācijas to dara atturīgāk.
Nākotnes TV un videomāksla pilsētvidē
Latvijā pirmais videomākslas festivāls (Francijas–Latvijas, tad
Francijas–Baltijas videomākslas festivāls) notiek pirms 15 gadiem, to
ierosina francūzis Paskāls Galē, ko iedvesmojušas kinoforuma
"Arsenāls" aktivitātes. Televīzijas režisors Gintars Kavacis un
mākslas zinātniece Laima Slava apzina pirmos videomākslas profesionāļus
un interesentus. Dainis Kļava un Hardijs Lediņš ir spilgtākie tālaika
autori, kas videokameru redz kā jaunu vizuālās izpausmes līdzekli.
Pirmie videomākslas festivāli parāda iespēju autoriem uzdrīkstēties
iekļauties Latvijā vēl pavisam jaunā – neordinārā vizuālās domāšanas
modelī. Lietu nopietnāku padara ikgadējās balvas, kas dod iespēju
pastrādāt Parīzē. Laika gaitā mākslinieki demonstrē izkoptu vizuālo
tēlu sistēmu, kas orientēta uz vīziju – nākotnes televīzija.
"Ūdensgabalu" pamatuzstādījums – demonstrēt videomākslas
kompilatīvo elementu sintēzi jaunākajos latviešu videomākslas piemēros.
Uz vairākām skatuvēm pilsētvidē – Rātslaukumā un uz peldošās skatuves
"Betanovuss", kas pietauvojies pie Akmens tilta – skatītājs varēs
sekot jaunākajam videomākslā. Dzeja, teātris, deja, vizuālā māksla
vairs nestrādā kā pamatelementi, bet gan kļūst par jauna žanra
sastāvdaļu, papildinot cits citu, piešķirot videodarbiem svaigu
emocionālo lādiņu un konceptuālo spēku, dejas kustības plastisko
vērienīgumu un vizuālās mākslas kompozicionālās iespējas. Dzintars
Zilgalvis "Ūdensgabalu" darba grupā aicinājis televīzijas režisorus
Maiju Smildziņu un Jāni Rēdlihu, kā arī horeogrāfi Olgu Žitluhinu, kas
paši festivālā piedalās ar saviem autordarbiem. Laboratory of Stage Art
turpretī īsteno skatuves laboratorijas ideju pilsētvidē, vienlaicīgi
aktivizējot skatuves un ekrāna plaknes improvizācijas dejas un
videomākslas darbnīcās "E-sejas pilsētā", Andrejsalā. Laboratory of
Stage Art ir vienīgā grupa Latvijā, kas nodarbojas ar improvizācijas
dejas attīstību. Aicinot kontaktimprovizācijas pasniedzēju Katarīnu
Vitrihu (Katarin Wuetrich, Bāzele) vadīt darbnīcu, radošā grupa ne vien
pierāda profesionālo ieinteresētību dejas improvizācijas un
videomākslas sintēzes apzināšanā un izpētē, bet ļauj arī paplašināt
zināšanas videomākslas un dejas kompilācijas pamatprincipu un
izmantojamo tehniku arsenālā.
"Ūdensgabali" aicina uz Rīgu arī spožu videomākslinieku tandēmu –
Černiševski un Jefimovu. Abu videoekspozīcija "Ģenētiskie vingrojumi"
prezentēta Modernās mākslas muzejā Žorža Pompidū centrā Parīzē un
Maskavas Lielajā manēžā. Varbūt tieši šis projekts savā askētismā,
kompilatīvajā precizitātē un tehniskajā izpildījumā viskonsekventāk
seko nākotnes televīzijas idejai.
Pirmoreiz festivāla vēsturē programmā iekļauta Latvijas televīzijas
operatoru un režisoru radošā darbnīca – skate, kas veido atsevišķu
programmu "Par 5 minūtēm jaunāks". Kā tradicionāla alternatīvās
mākslas laboratorija sadarbībā ar jauno mediju kultūras centru
RIXC "Noasa" festivāls arī šogad demonstrē Kultūras akadēmijas
un Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļas studentu
videoinstalācijas, peformances un videodarbus.
Dilans Tomass un Valters Verdīns
"Ūdensgabali" savā 5. videofestivālā piedāvā rosinošu radošo
platformu – gaismu un ēnu teātri interaktīvās instalācijās. Ārvalstu
(Lielbritānija, ASV) videodejas programmas papildina festivāla
iniciatoru uzstādījumu ar vizuāli krāšņu attēlu un oriģinālu muzikālo
partitūru. Dzejas lasījumi, videopoēzija klipu formātā, kas tapusi,
autoriem sadarbojoties ar radošo grupu "Orbīta", ir dziļi personiska
un plakātiski tieša.
"Orbītas" intereses virtuālā kosmosa apgūšanā sasaucas ar
nozīmīgākajām pasaules videoavangarda tendencēm, kam profesionāļiem ir
iespēja sekot Kaseles, Sanfrancisko, Bāzeles, Monreālas un Amsterdamas
videofestivālos. Ar dzejas, teātra, mūzikas un video kompilācijām
lielāko publikas un kolēģu atsaucību te gūst Valters Verdīns (Walter
Verdin). Tā ir videoversija krāšņajai Dilana Tomasa poēzijai teātrī un
muzikāla videoperformance "Āfrika X". Jautāts par semiotikas ekspertu
attieksmi pret viņa videodarbiem, Verdīns atbild: "Es neticu
kritiķiem, kas nodarbojas ar vizuālās valodas strukturālo tulkojumu,
kaut gan savulaik pats esmu studējis mākslas vēsturi. Tās, manuprāt, ir
ļoti personiskas interpretācijas, kas nereti pašam autoram liek
brīnīties par piedāvāto interpretāciju.
Es nekad nemēģinu skaidrot savu konceptu, mana enerģētika vairāk
aizņemta ar visiem šiem brīnumainajiem videomākslai pieejamajiem
kompozicionālajiem atribūtiem.
Laiks un Telpa ir tas, ko es modelēju, konstruējot projekcijas,
kuras pārtop jaunā dzejā, jaunā attēlā un jaunā mūzikā, kam es nespēju
pretoties. Varbūt šo galarezultātu var saukt par videoritmiem,
videodzejas rindu vai videokoncertu, jo esmu pārliecināts, ka mūzika uz
publiku atstāj spēcīgāku iespaidu nekā attēls."
Telpiskas variācijas partitūras korekcijai
Videomūzika, muzikālā ritmā sakārtots videoattēls kā aktīva dzīves
platforma. Patstāvīgs mākslas žanrs, kas izmanto kustīgā attēla
kompozicionālos pamatprincipus un datorgrafikas optimālās telpiskās
variācijas. Attēls pakļaujas partitūras korekcijai kā mūzikas ritmika,
dejas plastika un dzejas dramaturģija. Videomateriāla demokrātiskā
pieejamība, meklējot sevi neierobežotajā sintēzē senākajās no mākslām –
mūzikā, dejā un poēzijā –, visai pretrunīgi atgādina arī par šīs
vizuālās mākslas elitāro piederību. "Noasa" radošā komanda festivālu
šogad rīko plašam skatītāju lokam, kā ģenerālmēģinājumu Rīgas svētkiem
Eiropas pilsētas svētku kontekstā nākamgad. Jācer, ka finanses ļaus
reprezentēt arī jauno ambientās mūzikas projektu "Klusā daba", kas
kombinē un variē dabas un ikdienas skaņas jaunā izjūtu gammā. Tas
paredzēts uz AB dambja kā diennakts pasākums, piesaistot mūzikas
izpildītājus un māksliniekus no Baltijas valstīm, Krievijas, Polijas,
Čehijas, Francijas, Somijas un Zviedrijas, kuri uzstāsies uz piecām
skatuvēm, uz katras pārstāvot citu ambientās mūzikas stilu.
Videomākslas darbu tēma – pilsētas ritms un ātrums.
"Ūdensgabali" turpina aktivizēt savu festivāla konceptu ar
profesionāļu un neprofesionāļu programmām, piesaistot uzmanību ne vien
ar videoeksperimentiem un pabeigtiem mākslas darbiem pilsētvidē, bet
arī ar tautas videoskatēm, manifestējot pilsonisku platformu. Tautas
video publicitātes pasākumi paredzēti videokabīnēs, ļaujot ikvienam
netraucēti izvēlēties sev saistošāko videovīziju, iedrošinot domāt.
Un pieskarties.
|
| Atgriezties | |
|