VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Sense in place. Elīne Kalniņa un Kirils Panteļejevs
Kirils Panteļejevs
Sense in place ir daļa no starptautiskā projekta, kurā iesaistītas sešas Eiropas valstis. Katrā no tām tiek organizēta izstāde. Šī konkrētā izstāde notika no 1.oktobra līdz 1.novembrim Velsas galvaspilsētā Kardifā, Apvienotajā Karalistē. No Latvijas tajā piedalījās Kirils Panteļejevs un Elīne Kalniņa.

     Velsa ir reģions, kas pašlaik piedzīvo strauju attīstību pēc ilgas depresijas. Kārdifas pilsētvide tiek veidota pēc “jaunās” Eiropas labklājības standartiem. Vecie, industriālie ostas objekti tiek nojaukti, un vietā kā sēnes parādās jaunās, modernās ēkas un sakārtoti, nobruģēti laukumi. Šis process neizbēgami izraisa pārdomas par vērtībām – estētikas jautājumiem, mākslas darbu saturu, vēstures nozīmi un garīgumu.

     Šīs pārdomas arī ir Kirila Panteļejeva darba idejas pamatā. Peldošā instalācija “Māksla kā piesārņojums” sastāv no vairāk nekā 3500 tukšām plastmasas pudelēm. Daļa no tām nokrāsota zelta krāsā un veido šīs 150 m2 lielās “gleznas” rāmi. Visa konstrukcija ar trosēm piestiprināta pie ūdenstilpnes malām. Objekta atrašanās vieta (ūdens) veido distanci starp darbu un skatītāju, lielais elementu (pudeļu) skaits rada krāsu salikumus un faktūru, kas vairs neasociējas ar piesārņojumu, bet drīzāk ar “dekoratīvu” mākslas izstrādājumu. Tajā pašā laikā, vērīgāk ieskatoties, var pamanīt, ka tas nav nekas vairāk kā liela atkritumu kaudze. Šī paradoksālā situācija parāda mākslas darba tapšanas procesa nianses – tas ir neprognozējams un pretrunu pilns. Ir svarīgi būt spējīgam saskatīt vērtības, kur tās ir, kā arī pamanīt tukšumu, kur tā nav.

 

 
 
Atgriezties