VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
KARSTĀ UN AUKSTĀ MĀKSLA VALMIERĀ
Inese Zelmane
Starptautiskais mākslas simpozijs "Valmiera ‘06" Valmierā no 11. līdz 21. jūlijam

 
Galerijas "Laipa" un Valmieras pilsētas domes rīkotā starptautiskā mākslas simpozija tradīcija aizsākās atsevišķiem mākslas veidiem (glezniecībai, fotogrāfijai) veltītos plenēros, un nu jau otro gadu simpozijs pulcēja dažādos žanros strādājošus māksliniekus no Latvijas un vairākām citām valstīm. Šīgada simpozijā piedalījās Malgožata Bujnicka (Austrija), Nikolass Panaji (Panayi, Kipra), Alberto Vitakjo (Vitacchio, Itālija), Grite Pintukaite-Valečkiene (Lietuva), Karla Bertola (Itālija), Sergejs Savčenko (Ukraina), Herberts Krāmers (Kramer, Vācija), Volfgangs Melūns (Meluhn, Vācija), Antons Jartmīrs (Hjartmyr, Zviedrija), Polki Nūrdstrems (Nordström, Zviedrija), galerija Laiptai (Lietuva) ar savu projektu un Džovanni Boldrīni (Itālija). Latviju simpozijā pārstāvēja Ieva Sara Breikša, Didzis Grodzs, Anda Bankovska, Patrīcija Brekte, Ilgvars Zalāns, Kristians Brekte, Ineta Sipunova, Flēra Fedjukova, Kārlis Vītols, Anda Krauze un Nino (Sabīna Grigorjeva).

Simpozija teorētiskajam pamatam bija izvēlēts komunikācijas un mediju teorētiķa Herberta Māršala Maklūena (McLuhan) darbs "Izprotot medijus". Visi mediji tā ietvaros tiek saprasti kā "karstie" un "aukstie". "Karstie" ir tādi, kas neprasa skatītāja aktīvu piedalīšanos, piemēram, glezniecība, tēlniecība, fotogrāfija. Savukārt "aukstie" mediji ir "jāuzsilda", tie prasa aktīvu sabiedrības iesaistīšanos, līdzi jušanu un domāšanu. Tas attiecas uz dažādām improvizācijām, performancēm, atsevišķiem teātra veidiem. Šogad uzmanības centrā bija "aukstie mediji" - vairāki dalībnieki simpozija ietvaros pievērsās teatrālām izpausmēm. Skatītāju uzrunāja objekti pilsētvidē simpozija norises laikā, toties pārskatu par simpozija laikā tapušajiem darbiem piedāvāja noslēguma izstāde galerijā "Laipa".

Ar futūrisma teātra improvizācijām uzstājās itāļu mākslinieki Karla Bertola un Alberto Vitakjo, zviedri simpozijā piedalījās ar teātra izrādi "Pikaso - zēns, kurš iekaroja pasauli". Herberts Krāmers un Volfgangs Melūns uzstājās ar performanci "Valodas attēls", kurā apspēlēja valodas skaņas un to nozīmju nianses. Lietuviešu gleznotāja Grite Pintukaite-Valečkiene veidoja "Monoizrādi gleznā", savukārt Ieva Sara Breikša uzstājās ar dejas performanci "Gleznotājas flamenko".

Viena no simpozija zīmēm - dialogs: dalībnieku saruna citam ar citu, provocējoša uzruna skatītājam vai skolotāja saruna ar skolēnu kā Kipras mākslinieka un mākslas pedagoga Nikolasa Panaji improvizētajā meistardarbnīcā Valmieras mākslas vidusskolas audzēkņiem. Poļu izcelsmes māksliniece no Austrijas Malgožata Bujnicka savu instalāciju "Ainavas paplašināšana" bija izvietojusi pansionātā "Valmiera". Vējā plīvojoši balti aizkari ar latviešu ornamentu apdruku aizklāja to vai citu ainavas fragmentu un piešķīra ainavai smalku faktūru un rakstainu zīmējumu. Videodarbā māksliniece bija apkopojusi sarunas ar pansionāta iemītniecēm par latvju rakstu tēmu.

Par skandalozāko simpozija darbu kļuva Kristiāna Brektes pilsētas centrā novietotais plakāts "Ja tu šo lasi, pēc 1 minūtes tu mirsi". Sastapies ar pilsētnieku neizpratni, autors neilgi pēc objekta atklāšanas to demontēja. Kārļa Vītola trafarets jeb stencil tehnikā veidotais graffiti darbs uz lielveikala "Valmiera" sienas attēloja cilvēku, kas laužas cauri ķieģeļu sienai. Kompozīcija bija izvietota ēkas trešā stāva līmenī, tādēļ iepretī sienas plaknei zaudēja potenciālo izteiksmību.

Valmieras mākslinieka gleznotāja Ilgvara Zalāna darba ideja radusies, apspēlējot Latvijas tēla reklāmas saukli "Zeme, kas dzied". Uz Valmieras kinoteātra "Gaisma" fasādes tika izvietoti dekoratīvi apļi - sejas plati ieplestām acīm - ar nosaukumu "Zeme, kur bola acis". Inetas Sipunovas projects "Nākotnes redzējums" uzskatāms par turpinājumu darbam "Galerija "Kaimiņi"", kas tika radīts projekta "Ventspils. Tranzīts. Termināls" (1998-1999) ietvaros. Māksliniece fotografēja pilsētā sastaptās māmiņas ar maziem bērniem. Tumsai iestājoties, šie attēli tika projicēti uz pilsētas māju sienām un blakus attēlotas arī viņu līdzinieces - madonnas no hrestomātiskiem mākslas darbiem.  Vairāki mākslinieki (Patrīcija Brekte, Anda Bankovska, Anda Krauze, Didzis Grodzs) Valmieras mākslas simpozijā piedalījās atkārtoti. Fotogrāfe Anda Bankovska pagājušogad sekoja Valmieras pilsētas galvenās mākslinieces Ingas Brūkles gaitām, bet šogad veidoja fotogrāfiju ciklu "Valmieras puikas". Arī Andas Krauzes "Valmierieša portrets" ir jau iesākta cikla turpinājums.

Mākslas simpozijs Valmierā pamazām izvērties par vienu no vērienīgākajiem mākslas notikumiem ārpus Rīgas, ienesot jaunus impulsus pilsētā un piedāvājot arī salīdzinoši maz apgūtu telpu dalībnieku radošām izpausmēm. Turklāt Latviju pārstāvēja nenoliedzami spilgtu, lielākoties jauno autoru plejāde. Bet, kas attiecas uz reģiona savdabību, - pietrūka aktīvas vietējo mākslinieku dalības simpozijā, lai pretstatā atzinību guvušiem un galvenokārt Rīgā strādājošiem autoriem simpozijam piešķirtu lokāli nozīmīgu individualitāti.
 
Atgriezties