Taro dārzs Marija Džūlija da Sako, dārzu arhitekte, Venēcija, īpaši “Studijai” Renesanses laika
Itālijā dārzu māksla
sasniedza
vienu no savas
mākslinieciskās izteiksmības
kulminācijas
punktiem. Attiecinot
arhitektūras ģeometriskās
likumības arī uz dabu, tika radīts stils,
kas vēl šodien
pasaulē pazīstams kā itāļu dārzs. |
|
PRIESTERIENE
VALDNIECE
VALDNIECE
VALDNIEKA KOLONNA
PAKĀRTAIS (DZĪVES KOKĀ)
VALDNIEKA KOLONNA
NIKI DE SENFAI
|
| Manierisma posmā, kurš iezīmēja pāreju no renesanses mākslas uz baroku,
dabas iegrožošana striktās formās spēra soli mākslotības virzienā, kas
tiecās pietuvināt dabu mākslinieciskajai sacerei. Dārzu māksla tādējādi
atklāja “delikāto maldu” tehniku, kas dažās desmitgadēs noveda pie
baroka dārza maldinošās perspektīvas un brīnumainajiem efektiem.
Jau bruņinieku poēmu tapšanas laikā dziesminieki vēstīja par apburtiem,
simbolisku nozīmju pilniem mežiem, kur izvērsās viņu varoņu episkie
piedzīvojumi. Noburtā meža uzliktais pārbaudījums, kad bruņinieks
sastapās ar biedējoša izskata plēsoņām un milžiem, kā arī ar ļaunām un
pavedinošām sievišķām būtnēm, bija viens no svarīgākiem mirkļiem varoņa
ceļā uz drosmi un slavu.
Tātad daba kolektīvajā iztēlē izvairījās no cilvēciskā saprāta diktētās
kārtības un kontroles, kļūstot par brīnumaini mežonīgu maldu un
pārsteigumu vietu.
Šo noskaņu ietekmē Orsīni valdnieks netālu no Viterbo – uz ziemeļiem no
Romas – lika izveidot vienu no savdabīgākiem kompleksiem 16. gadsimta
itāļu mākslā – Bomarco “Svēto mežu”. Augstienē uzceltās pils pakājē
dabiskās augu valsts vidē viņš lika izkalt gigantisku mērogu figūras
tieši no akmens bluķiem, kas pacēlās virs zemes. Briesmīgu cilvēcisko
un dzīvniecisko radījumu savā laikā biedējošie un pavedinošie tēli
pārsteidz apmeklētāju vēl šodien.
Daudz nesenākā pagātnē, 20. gadsimta 80. gadu sākumā, franču
māksliniece Niki de Senfai netālu no Bomarco sāka veidot fantastisku
darbu – augu valsts vidū brīvi izvietotu skulpturālu ansambli, kam
piemita tie paši maģiskie elementi, kas Orsīni valdnieka “Svētajam
mežam”. Dažas no skulptūrām, kas visas veltītas taro tēmai, ir tik
lielas, ka ir apdzīvojamas. Tās ir daudzkrāsainas noapaļotu formu
figūras, kas veidotas no dzelzs karkasa, cementa un klātas ar spoguļa,
keramikas un stikla mozaīkām. Tā ir sapņa pasaule, kurā līkumotas
formas un zaigojošu krāsu virsmas pārsteidz apmeklētājus un rada viņos
apmulsumu. Vietas burvība pilnīgi pārņem savā varā, gandrīz zūdot
saiknei ar dabisko vidi.
taro darzs
Projekta sākotne ir sarežģīta. Ideja dzimst kādā mākslinieces bērnības
laika sapnī. Viņa patiesi no-sapņoja, ka atrodas apburtā dārzā, ko
apdzīvo dīvaini tēli, brīnumaini un labvēlīgi, kuri, izkrāsoti
fantastiskās krāsās un rotāti ar dārgakmeņiem, šķita paceļamies no
zemes.
Taro kārtis, kuru izcelsme ir sena un noslēpumaina, rotā figūras, tās
var izmantot spēlei, bet pārsvarā tiek lietotas zīlēšanā nākotnes
pareģošanai. To ezoteriskā pieskaņa lieliski saskanēja ar sapni, ko
Niki de Senfai vēlējās atveidot.
“Ja dzīve ir kāršu spēle, tad mēs esam dzimuši, nezinot tās noteikumus.
Un tomēr mums ir jāizdara savs gājiens. Cauri laikmetiem cilvēkiem ir
paticis spēlēt ar taro kārtīm. Dzejnieki, filozofi, alķīmiķi,
mākslinieki ir centušies atklāt to nozīmi.” Šos vārdus apmeklētājs
atrod iekaltus vienā no takām, kas šķērso dārzu.
Nebija viegli atrast vietu, kur realizēt grandiozo ieceri. Iespēju
radīja mākslinieces draudzība ar Garavikjo muižas īpašniekiem (muiža
atrodas netālu no Kapalbio, Toskānas zemienē, apmēram 150 km uz
ziemeļiem no Romas), kas atteicās no cīņas par savu zemes gabalu.
Kailā, nepiesārņotā zemiene ir apvidus, kam raksturīgs plašs, atklāts
telpiskums un pievilcīgas nogāzes, kuras rotā blīvi un neregulāri
mūžzaļo koku un augu biezokņi – olīvkoki, mastikas koki, akmens ozoli,
laurkoki un tādi augi kā mirte, lavanda un rozmarīns. No apdzīvotām
vietām tālu esošās zemienes dabiskie pakalni Niki de Senfai šķita
ideāla vieta, kur īstenot savu oriģinālo projektu, kura mērķis bija
radīt unikālu cilvēka un dabas tikšanās vietu.
Atšķirībā no Bomarco, kur mežonīgā daba rada noslēpumu un baiļu
atmosfēru, kas šo vietu vērš draudīgu, Taro dārzā daba patiesībā nav
mākslas darba sastāvdaļa, un figūras, kas labi redzamas no attāluma,
kontrastē ar tumsnēji zaļo augu valsti. Daudzkrāsainās figūras, tālu
saskatāma liela mēroga arhitektoniskā tēlniecība, patiesībā nošķiras no
tumšzaļās augu valsts, veidojot atsevišķus apjomus.
Cienot videi raksturīgās iezīmes, tomēr nav meklēta saikne ar apkārtni,
un ar spožo krāsu palīdzību ir kāpināts mākslas triumfs pār dabu.
Niki de Senfai
Parīzē dzimusī māksliniece lielu daļu savas dzīves pavadījusi Ņujorkā.
Viņa vienmēr gleznojusi un zīmējusi kā autodidakte, izņemot studijas
kopā ar dažiem māksliniekiem, kurus augstu vērtēja. 60. gados viņa
pievienojās jaunā reālisma kustībai, kuras pamatus lika kritiķis Pjērs
Restanī, apvienojot tādus māksliniekus kā Žans Tingelī, Daniels
Spoerri, Kristo un Armāns. Tie visi bija mākslinieki, kas tiecās
norobežoties no tradicionālajiem izteiksmes veidiem un līdzekļiem un
radīt darbus, kas ar spēcīgām provokācijām aktivizētu publiku. Jaunā
reālisma grupas kopīga iezīme bija patērētājsabiedrības ikdienišķo
materiālu mākslinieciska izmantošana. Vispirms tas attiecās uz
plastmasu.
Niki de Senfai pirmie darbi bija “Šautuves” – ģipša bareljefi, kuros
bija iestrādāti ar krāsu pildīti maisiņi; iešaujot tajos, darbs ieguva
krāsas tecējuma formu. Arhetipiski un māksli-nieces darbībā bieži
atkārtoti tēli, kas pēcāk simbolizēja viņas daiļradi, bija “Nanas” –
sieviešu figūras spēkpilni lokanās formās ar bērnišķīgām iezīmēm un
pārspīlēti izceltām ķermeņa sievišķām daļām.
1966. gadā Stokholmas Modernās mākslas muzejā Niki de Senfai radīja
darbu “Viņa”, milzīga apmēra un iespaidīga krāsojuma figūru, guļošu uz
muguras, kuras ķermenis ietvēra bāru un kinozāli. 1972. gadā Jeruzālemē
viņa īstenoja darbu “Golems”, briesmīgu, speciāli bērniem veidotu
skulptūru, no kuras mutes nokarājās trīs milzīgas sarkanas mēles, kas
bija izmantojamas kā slidkalniņi.
Šajos darbos, kas tapuši agrāk nekā Taro dārzs, māksliniece, šķiet,
gribējusi izmēģināt monumentālus apjomus, lai atkal tos izmantotu dažās
dārza figūrās. Tas ir mēģinājums pārveidot tēlniecību arhitektūrā,
statuju – dzīvīgā vidē.
Būtiska mākslinieces dzīvē bija sastapšanās ar šveiciešu mākslinieku
Žanu Tingelī, ar kuru viņa nodibināja gan profesionālas, gan
romantiskas attiecības, kas noveda pie nepārtrauktas sadarbības
mākslinieciskajā sfērā. “Kad 1960. gadā Žans un es sākām dzīvot kopā,
viņš mani iepazīstināja ar Marselu Dišānu, Danielu Spoerri, Robertu
Raušenbergu un Ivu Klainu, un es iepazinu pastnieka Ševāla, Gaudi un
Votsa torņu pasauli.”
Žans Tingelī piedalījās daudzu Niki de Senfai darbu izveidē – starp
tiem ir arī Stravinska skulptūra Pompidū centrā Parīzē – un ar
entu-ziasmu atbalstīja katru viņas projektu.
Niki de Senfai poētiskā liektā un mirdzošā pasaule bija papildinājums
Tingelī melnajiem, kustīgajiem mehānismiem – šis pretpols sevišķi
izcēla viņas tēlniecības plastiskās formas. Taro dārzs atklāj šo īpašo
māksliniecisko sadarbību. Tingelī pats veidoja un sastiprināja daudzu
lielāko Taro dārza figūru dzelzs karkasus un dažās no tām pēc tam
iemontēja kustīgas dzelzs skulptūras.
Taro dārzam ir konstatējamas daudzas analoģijas ar Bomarco “Svēto
mežu”, taču vēl lielākas saiknes saskatāmas ar Gaudi antropomorfo
arhitektūru. Īpaši tas attiecas uz Guela parku, ko Niki de Senfai bija
atklājusi Barselonas ceļojuma laikā agrā jaunībā un kas dziļi ietekmēja
viņas mākslu.
Tomēr Gaudi visus savus darbus tiecās veidot organiskās formās, kas
būtu brīvas no striktas ģeometrijas, lai pēc iespējas tuvinātu
arhitektūru dabai, toties Niki de Senfai savu skulptūru darināšanā gāja
pretēju ceļu, nokļūstot pie fantastiskas arhitektūras, kas ieguva
pasakainu formu dimensijas.
Vēl pieminēšanas vērti iedvesmas avoti māksli-niecei bija Saimona
Rodias Losandželosā celto torņu gaisīgā struktūra, kuri bija dekorēti
ar keramikas, stikla, terakotas un gliemežvāku fragmentiem, un
sirreālistu elka Ferdinanda Ševāla darbi, kurš veltīja vairāk nekā 30
gadu, lai izveidotu savu ideālo pili Oterivā Francijas dienvidos.
IlgstoŠie eksperimenti
Par spīti neskaitāmām grūtībām, dārza veidošana turpinājās no 1979.
līdz 1996. gadam. Grūtības, kā viegli iedomāties, bija saistītas
vispirms ar darbu izmēriem. Lai pārvarētu kaut daļu no problēmām,
māksliniece atsāka nodarboties ar uzņēmējdarbību, izveidojot un
tirgojot smaržu sēriju.
Ilgstošā darba sarežģītība un nebeidzamība noveda pie tā, ka daudzi
mākslinieki un amatnieki, kuri piedalījās dārza tapšanā, izveidoja
laboratoriju, kur gadiem izmēģināja jaunas tehnikas un jaunus
materiālus.
Niki de Senfai vispirms veidoja māla modelīšus katrai figūrai.
Balstoties uz tiem, vislielākajām skulptūrām pamatā tika likts salodēts
un saliekts (vienīgi ar komandas roku spēku) tērauda stieņu karkass.
Mazākās skulptūras, tādas kā “Mēness” un “Neprāts” turpretī tika
izveidotas Parīzē tieši no poliestera un atvestas uz dārzu jau gatavas.
Dažas īpatnējas iezīmes apdarē, kas šodien mūs pārsteidz, patiesībā
radās no kļūdām vai vienkārši eksperimentējot darba gaitā ar
visdaudzveidīgākiem materiāliem: no Murāno stikla līdz spoguļiem, kas
vesti tieši no Francijas, Čehoslovākijas un Bohēmijas, un keramikas
plātnītēm, kuras liktas cita pie citas un piede-dzinātas pie pamatnes.
Daudzus gadus dārza izveidošanā piedalījās Romas keramiķe Venera
Finokjāro, kura šādi apraksta savu pieredzi: “Taro dārza dekorēšana
bija tiešām smags darbs. Šis darbs izjauca cilvēka privāto dzīvi un
ierasto dienas kārtību. Katra vienība bija unikāla; nebija iespējams
pie figūrām strādāt sērijveidā. Pat tad, ja veidols tika atkārtots, tas
vienmēr bija jāveic ar rokām, jo katra detaļa, līdzīgi kā attēlu mīklas
sastādīšanā, der tikai vienā konkrētā vietā. Nebija iespējams nopirkt
krāsainas emaljas, ko varētu apdedzināt augstā temperatūrā, un mums
nācās tās gatavot pašiem.”
Rezultāts ir fantastisks ceļš pretī nemitīgi mainīgām formām un krāsām,
kuru efekti, līdzīgi kā kaleidoskopā, pavairojas līdz bezgalībai uz
spoguļu mirguļojošām virsmām. Fotoaparāta objektīvs vislabāk spēj
atklāt neparedzamos rakursus un ietvert fokusā dažādos plānus, kuros
attēli atspoguļojas vienā un tai pašā virsmas fragmentā. Mēs esam
liecinieki mēģinājumam piešķirt formu iztēlei, sapņiem un murgiem,
iracionālā triumfam.
Iniciācijas ceļŠ
Skulptūras ir izvietotas nelielā attālumā cita no citas dabiska
amfiteātra apkaimē. Tas vēl vairāk izceļ ansambļa monumentalitāti.
Statujām nav taustāmas saiknes citai ar citu, bet tās novietotas
nejauši augu valsts vidū. Patiešām, kā kāršu kavā – šo figūru
attiecības rada pārsteigumu, un to neloģiskā secība, ja arī neļauj
atšifrēt likteņa zīmes, vismaz vedina mūs ļauties savas iztēles
iespaidiem,
Līdzenā izcirtumā, kura centrā atradās pamesta ala, novietota
vislielākā skulptūru grupa – “Priesteriene”. No viņas atplestās mutes
tek ūdens, kas, plūstot gar debeszilām plātnītēm rotātu klinti,
piepilda lielu čūskveidīgas formas baseinu. Grupa, pēc Niki de Senfai
vārdiem, attēlo “lielo sievišķās intuīcijas spēka priesterieni. Šī
sievišķā intuīcija ir viena no atslēgām ceļā uz gudrību. Tā parāda
iracionālās zemapziņas spēku.”
Visapkārt šai grupai radiāli starp krūmāju un iz-kliedētu koku
biezokņiem ir izvietotas citas figūras. Nav nekādas loģiskas secības
maršrutā, ko ikviens var brīvi izvēlēties starp takām, kas izlokās
apkārt skulptūrām. Ir iespējams vadīties vienīgi pēc vārdiem, ko
māksliniece vietām ierakstījusi cementā.
“Valdniece” pretēji ikonogrāfiskajām tradīcijām ir atveidota kā sfinksa
ar melnu seju un ķermeni, kas klāts ar zvaigžņotu mantiju. Iespējams,
ka tā ir visnoslēpumainākā ansambļa figūra, sapnis par Lielo Māti,
kuras iekšienē bija iespējams simboliski atdzīvināt pieredzi, kas
saistās ar laiku pirms piedzimšanas. Šajā monumentālajā skulptūrā
māksliniece bija radījusi savu darbnīcu un dzīvojamo telpu, lai varētu
būt šeit vienmēr. Šodien iekštelpa ir pilnīgi izmainīta. Kad to vairs
neizmantoja dzīvošanai, sienas tika noklātas ar neskaitāmiem spoguļu
gabaliņiem. Telpa pilnīgi zaudēja savas aprises, radot efektus, kas
šodie-nas skatītājā izraisa absolūtu maģiskas dezorientācijas sajūtu.
Taro kārtis parāda likteņa spēku, kas neizbēgami nosaka mūsu esamību.
Niki de Senfai tās kļuva par interpretācijas atslēgu, lai tuvotos mūsu
dzīves noslēpumam. Par pretošanās līdzekli cilvēka skumjām un bailēm.
Varbūt formu un figūru nepārtrauktā lokanība vēlas radīt ilūziju par
pasauli, kas mūs ieskauj liegi, bez asiem pavērsieniem un šķautnēm,
kuras mūs vienmēr biedē...
No itāļu valodas tulkojusi Stella Pelše
|
| Atgriezties | |
|