FRANCIS BALODIS – ĒĢIPTE UN LATVIJA Inta Pujāte, Literatūras, folkloras un mākslas institūts, īpaši “Studijai” Pagājušā gada vasarā senās Ēgiptes kultūra atkal nonāca pasaules uzmanības lokā sakarā ar lielas grieķu–romiešu laika nekropoles atklāšanu Baviti. Zinātnieki uzskata, ka tajā varētu atrasties ap desmittūkstoš mūmiju un liels daudzums priekšmetu, kas saistīti ar aizkapa dzīves kultu.
Francijas kultūras
centra Latvijā un UNESCO Pasaules mantojuma centra piedāvātā fotoizstāde “Faraonu pēdās” par arheoloģiskajiem izrakumiem mistēriju zemē Ēģiptē Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejā dod iespēju arī mums tuvplānā iepazīties ar senās civilizācijas zemi.
Šie notikumi tuvumā un tālumā liek mums atcerēties, ka Latvijai un Ēģiptei ir bijis savs sasaistes punkts – arheologa,
mākslas zinātnieka Franča Baloža darbība. |
|
|
| Ēģipte... Katram no mums nāk prātā dažādas ar šo zemi saistītas
parādības un mākslas tēli – tuksneša vētras, Nīlas plūdi, piramīdas,
noslēpumainās sfinksas, hieroglifi, skaistā Nofretete. Bet tikai retais
no mums zina, ka šīs zemes vēstures un kultūras izzināšanā nozīmīgs ir
latviešu arheologa un mākslas vēsturnieka Franča Baloža (1882–1947)
sniegums.
Kas latviešu pētnieku mudināja pievērsties no Rietumu civilizācijas tik
ļoti atšķirīgai, tālai kultūrai? Mērķtiecīga bija F. Baloža interese
par vēsturi un arheoloģiju, jo viņš uzskatīja, ka arheoloģiskie
materiāli ir “absolūti neviltoti” kultūras liecinājumi. Kā atceramies,
20. gs. sākumā aktuāls kļuva jautājums par nācijas pašnoteikšanos, un
arheoloģiskais materiāls varēja liecināt par latviešu tautas senajām
saknēm, kultūru, kas eksistēja pirms vācu apmešanās teritorijā, kuru
pašlaik apzīmējam par Latviju. Taču zinātnieks 20. gs. sākumā latviešu
tautas vēstures izpēti nevarēja izvēlēties par pamatprofesiju, jo,
neeksistējot neatkarīgai valstij, nebija augstākās mācību iestādes,
kurā ar šādu specializāciju varētu nodoties akadēmiskam darbam. Tādēļ
F. Balodis pievērsās Austrumu vēsturei un kļuva par vienu no vadošiem
ēģiptologiem Krievijā.
F. Baloža interesi par vēsturi rosināja tēva Voldemāra Dāvja Baloža
aizraušanās ar Latvijas senatni: viņš pētīja rakstītos avotus, bija
viens no pirmajiem latviešiem, kas veica nelielus arheoloģiskos
izrakumus, meklējot teiksmaino Beverīnas pili, un publicēja savas
atziņas preses izdevumos un grāmatās. F. Balodis turpināja tēva
aizsākto darbu. Savulaik gan vecāki dēlam bija izvēlējušies teologa
profesiju, tādēļ pēc pamatizglītības iegūšanas Valmieras un Rīgas
skolās F. Balodis Tērbatas universitātē sākumā studēja teoloģiju, tomēr
visai drīz pievērsās vēsturei un arheoloģijai.1 1906. gadā viņš
pabeidza Tērbatas universitāti un nākamajā gadā turpināja mācības
Maskavas arheoloģiskajā institūtā, no 1908. gada – vienlaicīgi arī
Maskavas universitātē (līdz 1911. gadam). Šajā laikā viņš veica pirmos
arheoloģiskos izrakumus Valmieras apriņķa Kaln-Eniņu mājās un publicēja
par tiem plašu atskaiti, pierādot, kur atradusies senā Beverīnas pils.2
1910. gadā F. Balodis absolvēja Maskavas arheoloģisko institūtu ar
disertāciju par latviešu cilšu vēsturi 9.–13. gadsimtā. Disertācija
atklāj viņa zinātnieka talantu: ir apgūti visi ar tēmu saistītie
rakstītie avoti, pētījumi, arheoloģiskie priekšmeti, un radīts
vispusīgs priekšstats par latviešiem un viņu kultūru senatnē.3 Tas ir
arī pirmais plašais zinātniskais pētījums par mūsu senvēsturi, kura
autors ir latvietis. Disertācijas detalizētu vērtējumu atstāju
arheoloģijas speciālistu ziņā, es vēlētos akcentēt šī darba citu
aspektu, kas, manuprāt, zīmīgi raksturo jaunā zinātnieka pārliecību:
ievadā, kas, tāpat kā viss apcerējums, rakstīts krievu valodā, līdzās
latīņu izteicieniem oriģinālvalodā citētas latviešu tautas dziesmas un
izteicieni, tādējādi mūsu tautas kultūru piesakot līdzvērtīgu senajām
kultūrām.
Maskavas universitātē F. Balodis sāka gatavoties zinātniskai darbībai
Arheoloģisko pētījumu vēstures katedrā un pēc savulaik ievērojamo
pētnieku profesoru V. Malmberga un V. Gorodcova ierosinājuma 1910. gada
vasarā un 1911.–1912. gadā papildināja zināšanas Minhenes universitātē,
kur kļuva par slavenā ēģiptologa profesora F.V. fon Bisinga (Bissing)
skolnieku.4 Te viņam pavērās plašas iespējas iepazīties ar Ēģiptes
mākslas pieminekļiem, kas atradās gan Bisinga, gan citās kolekcijās, kā
arī apgūt daudzpusīgu literatūru par senās zemes civilizāciju. Šajā
laikā ēģiptoloģijai jau bija aptuveni gadsimtu ilga vēsture, un tieši
19. gs. beigās un 20. gs. sākumā sakarā ar vērienīgiem arheoloģiskiem
atradumiem tā bija plaukstoša zinātne, kam pievērsās Francijā,
Lielbritānijā, Vācijā, Amerikā un Krievijā. Cits pēc cita sekoja
nozīmīgi F.V. fon Bisinga, H. Brugša (Brugsch), Ā. Ermana (Erman), Dž.
Bresteda (Breasted), G. Maspero (Maspero), V.M. Flindersa-Petrī
(Flinders-Petrie), V. Špīgelberga (Spiegelberg), K. Zetes (Sethe), Dž.
Gārdnera-Vilkinsona (Gardner-Wilkinson), B. Turajeva un citu zinātnieku
pētījumi. Arī F. Balodis pievienojās šai prominentajai kopai – 1912.
gadā Minhenē viņš aizstāvēja disertāciju par ēģiptiešu bārdainajām
punduru izskata dievībām (Prolegomena zur Geschichte der Bärtigen
zwerghaften Gottheiten Ägypten), kurā parādījis, kā no sieviešu
aizsargātājām senajā Ēģiptē tās kļūst par pilnīgu pretpolu – velna tēlu
– agrīnajā kristietībā. Par šo disertāciju viņš ieguva Dr.phil. grādu,
tam sekoja pro venia legendi lekcijas5 Maskavas arheoloģiskajā
institūtā par disertācijas tēmu un mirušo kultu Ēģiptē. 1912. gada 9.
oktobrī F. Balodis tika iecelts par institūta ēģiptoloģijas docentu,
līdz ar to sākās viņa akadēmiskā darba gaitas.
1913. gadā Maskavā tika izdota F. Baloža grāmata Lhtdybq Tubgtn> tuj
;bdjgbcm b crekmgnehf> kurā, balstoties uz ēģiptiešu mākslas
kolekcijām Vācijā un Krievijā, plašām zinātniskām publikācijām, viņš
sniedz pārskatu par senās civilizācijas kultūru pirmo divdesmit
dinastiju laikā. F. Balodis aizstāv viedokli, kas tagad jau ir aprobēta
patiesība, ka Ēģiptes māksla nav bijusi nemainīga, bet četru gadu
tūkstošu ilgā periodā piedzīvojusi sarežģītu attīstību.
Lai gan F. Balodim šajā laikā nebija iespējams apmeklēt Ēģipti, tomēr,
lasot viņa apcerējumu, rodas iespaids, ka zinātnieks dabas norises,
senos pieminekļus, mākslinieku darbnīcas redzējis pats savām acīm
oriģinālu izcelšanās vietā. Tā ir neparasta F. Baloža spēja, ko
saistībā ar Latvijas materiālu atzīmējusi arī viņa studente, vēlāk
arheoloģe Lūcija Vankina: “Latvijas arheoloģiju klausoties, acu priekšā
pacēlās pilskalni, tika celti nocietinājumi, atvairīti uzbrucēji,
darbojās amatnieki – kala ieročus, rotas, darbarīkus utt., apbedīja
mirušos vai karā kritušos senču kapalaukos.”
1914./1915. akadēmiskajā darba gadā F. Balodis Maskavas universitātē
nolika mākslas vēstures maģistra eksāmenus un turpat nolasīja pro venia
legendi lekcijas par ēģiptiešu renesansi (XXI dinastijas periodu) un
mistērijām senajā Ēģiptē (Ozīrisa kultu), līdz ar to kļūstot par
mākslas vēstures privātdocentu (līdz 1918. gadam). Vienlaicīgi viņš
joprojām turpināja lasīt lekcijas arī Maskavas arheoloģijas institūtā
(līdz 1919. gadam). Šajā periodā publicēti vairāki F. Baloža pētījumi
par Ēģipti: Tubgtncrjt bcreccndj dhtvtyb Fvtyjabcf IV (1914), Htfkbpv b
bltfkbpf-wbz d tubgtncrjv bcreccndt rfr htpekmnfn ghtlcnfd-ktybq j
gjnecnjhjyytv ,snbb (1917), Tubgtncrbq htytccfyc (1917), arī
bibliogrāfisks apkopojums Heccrfz kbnthfnehf gj Tubgtne pf gjcktlybt
ujls (1917).
1919. gadā F. Balodis pārcēlās uz Saratovu, kur turpināja akadēmisko un
zinātnisko darbību – bija mākslas vēstures profesors Saratovas
universitātē, pildīdams arī vēstures un filoloģijas fakultātes dekāna
(1919–1921), rektora palīga (1920–1921) un prorektora (1922–1924)
pienākumus. Pēc F. Baloža ierosmes 1921. gadā nodibināja Arheoloģijas
zinātniskās pētniecības institūtu, ko viņš vadīja līdz 1924. gadam,
veicot arheoloģiskos izrakumus Pievolgas tatāru apgabalos. Padomju
arheoloģijas vēsturē atzīmēti viņa nopelni Zelta Ordas kultūras izpētē.
Ēģiptoloģijai šajā laikā F. Balodis tikpat kā nevarēja pievērsties, jo
viņa “pētījumi tika daudzkārt pārtraukti revolūcijas gados, bada un
epidēmiju laikā”. Tomēr 1923. gadā zinātniekam bija iespēja doties
komandējumā uz Vāciju, kur Berlīnes muzejā viņš varēja apzināt un
fotografēt nesen atklātos Amārnas pieminekļus. Nākamajā gadā tika
publicēts pētījums Vbcnbxtcrbt ltqcndf d lhtdytv Tubgtnt un izdots
jauns apkopojošs darbs Jxthrb bcnjhbb lhtdyttubgtncrjuj bcreccndf, kurā
salī-dzinājumā ar 1913. gada izdevumu sniegts plašāks pārskats par seno
kultūru, ņemot vērā jaunākās atziņas un atklājumus ēģiptoloģijā.
1924. gadā F. Balodis atkal strādāja Maskavā – bija arheoloģijas
profesors Maskavas universitātē, Vēsturiskā muzeja nomadu nodaļas
pārzinis un žurnāla Lhtdybq vbh redaktors, taču jau šī paša gada
augustā viņš atgriezās Latvijā6. Te lielākā enerģija tika veltīta
dzimtenes vēstures pētniecībai, ēģiptoloģijai atvirzoties otrā plānā.
Latvijas Universitāte F. Balodi ievēlēja par arheoloģijas un senākās
vēstures profesoru, un viņa iestāšanās lekcija bija “Otrā Tēbu laikmeta
Ēģiptes garīgā kultūra”. Tika izdots vēl viens senajai kultūrai veltīts
darbs “Mākslas reforma Ehnatona laikā” – paplašināta un pārstrādāta
1914. gada publikācija par šo tēmu.7 Tajā F. Balodis oponē J.
Vinkelmaņa uzskatam par Ēģiptes mākslas absolūto nemainīgumu un vēlreiz
akcentē domu par progresa centieniem Ēģiptes mākslā, uzsverot, ka ir
pienācis “laiks nosaukt Ēģiptes mākslas laikmetus ne valdnieku, bet
meistaru vārdos. Beks, Jutijs, Tutmess un citi, saprotams, strādāja
“ēģiptiskā” stilā; saprotams, Amenofiss IV sniedza viņu darbam
labvēlīgus apstākļus, bet radīja viņi un ne “viņa majestāte”.” F.
Balodis ir vairāku Ēģiptei veltītu rakstu autors “Latviešu
konversācijas vārdnīcā”, un tie ir pirmie un plašākie zinātniskie
pētījumi par Ēģiptes kultūru latviešu valodā.
Pēc šīm publikācijām F. Baloža zinātniskā aktivitāte ēģiptoloģijā
apsīka, un ar šo jomu turpmāk saistīta tikai viņa akadēmiskā darbība –
lekcijas par Seno Austrumu vēsturi, Ēģiptes literatūras un mākslas
vēsturi, no kurām dažas ir saglabājušās vēsturnieka R. Malvesa
pierakstā. L. Vankina atmiņās norāda, ka lekcijas vienmēr bija labi
apmeklētas, F. Balodis runājis ļoti dzīvi “no galvas” un rādījis
melnbaltus diapozitīvus. Tā kā šajās jomās Latvijā nebija mācību
grāmatu, tad F. Balodis deva savas, jo viņam bija plašākā ēģiptoloģijas
bibliotēka Latvijā.
Lai gan profesors bija diezgan slimīgs, viņš no 1929. līdz 1931. gadam
un no 1933. līdz 1937. gadam ieņēma Filoloģijas un filozofijas
fakultātes dekāna un no 1931. līdz 1933. gadam – Universitātes
prorektora amatu.
Galvenos spēkus F. Balodis tagad veltīja Latvijas vēsturei – vēsturisko
pieminekļu saglabāšanai un zinātniskai izpētei. Detalizēts viņa
darbības uzskaitījums vien aizņemtu vairākas lappuses, bet tās analīze
būtu monogrāfijas vērta. Šajā rakstā es pieminēšu tikai dažas F. Baloža
darbības jomas.
Jau sākot ar 1925. gadu, F. Balodis kopā ar studentiem veica
arheoloģiskos izrakumus dažādās Latvijas vietās un publicēja par tiem
pārskatus. Viņš uzaudzināja jauno arheologu paaudzi, un var piekrist
vēsturnieka T. Zeida teiktajam: “Neapšaubāmi prof. F. Balodis ir
Latvijas archailoģijas pētījumu vēsturē centrālā persona un latviešu
zinātniskās archailoģijas nodibinātājs un izveidotājs vārda patiesā
nozīmē. Viņš pratis lasīt mūsu zemes slāņos kā atvērtā grāmatā, parādot
mums tik spožus latviešu kultūras laikmetus, ka agrāk par to nevarēja
pat domāt.”
1926. gadā iznāca F. Baloža sastādītā “Latvijas arheoloģija”, kas bija
pirmais plašākais darbs par Latvijas senvēsturi. 1928. gadā Latviešu
filologu biedrībā pēc F. Baloža iniciatīvas nodibināja Mākslas vēstures
un arheoloģijas sekciju, kas organizēja priekšlasījumus par senvēstures
jautājumiem un, sākot ar 1930. gadu, izdeva rakstu krājumu “Latviešu
aizvēstures materiāli”. F. Balodis bija viens no iniciatoriem un
aktīviem Otrā Baltijas aizvēsturnieku kongresa organizatoriem. Kongresa
laikā notika plaša sen-lietu izstāde, un tā materiāli tika apkopoti
apjomīgā krājumā. Vēlāk viņš bija arī Baltijas vēsturnieku kongresa
ģenerālsekretārs, daudzu ārzemju zinātnisko biedrību biedrs,
korespondents, konsultants arheoloģiskajos izrakumos Lietuvā un Vācijā,
darbojās Kara muzeja, Valsts vēsturiskā muzeja valdē un Kultūras fonda
padomē.
1932. gadā F. Balodis kļuva par Pieminekļu valdes priekšsēdētāju un
ievirzīja tās darbību zinātniskā gultnē, 1936. gadā – arī par Latvijas
vēstures institūta vicedirektoru. Pēc viņa iniciatīvas kopā ar Valsts
vēsturisko muzeju, Folkloras krātuvi, Mākslas muzeju un Valstspapīru
spiestuvi tika izdots žurnāls “Senatne un Māksla”, kurā augstā
poligrāfiskā izpildījumā iespieda E. Dunsdorfa, A. Švābes, K.
Strauberga, J. Siliņa, V. Gintera, P. Ārenda un citu Latvijas vadošo
zinātnieku pētījumus. F. Balodis rūpējās par to, lai žurnālu saņemtu
gan visas Latvijas bibliotēkas, gan Latvijas vēstniecības ārzemēs, gan
pētnieciskās iestādes un zinātnieki Somijā, Igaunijā, Zviedrijā,
Norvēģijā, Lielbritānijā, Vācijā, Dānijā, Polijā, Lietuvā, Čehijā,
PSRS, Itālijā, Austrijā un Francijā.
F. Balodis pievērsās arī latviešu profesionālajai mākslai – sarakstīja
monogrāfijas par V. Purvīti un L. Libertu, viņa redakcijā izdotas
latviešu māksli-nieku darbu reprodukciju mapes.8
1937. gada pavasarī – mūža piecdesmit piektā un zinātniskās darbības
divdesmit piektā gadā – F. Balodim radās iespēja kopā ar sievu un
Valsts vēsturiskā muzeja direktoru V. Ginteru pirmoreiz apmeklēt
Ēģipti, jo Kairā notika Tautu Savienības Intelektuālās kooperācijas
institūta rīkota konfe-rence. Pēc šī ceļojuma F. Balodis savus
iespaidus apkopoja grāmatā “Ēģiptē viss citādi”, kurā līdzās tēlainiem
arhitektūras objektu, iespaidīgu dabas stihiju un arī nedaudz
anekdotisku notikumu aprakstiem lasām šādas rindas: “Un tomēr Ēģiptē
eiropieti nospiež kaut kas neizprotami drūms un smags: varbūt vienmuļā
tuksneša mistiskā varenība, monotonās un melanholiskās fellahu
dziesmas, sajūtamais smagais darba jūgs vai ticējumu un dzīves veida
senlaiku piegarša. Es nezinu – tieši kas. Bet gan gribu atzīties, ka,
neskatoties uz visu seno pieminekļu varenību un interesi, ko tie
neapšaubāmi katrā skatītājā modina, manī Ēģiptē bieži radās vēlēšanās
pēc iespējas drīzi atkal skatīt kādu zemi, lai drūmie austrumu
ie-spaidi ātrāk izzustu..”
F. Balodis noslēdza savu Ēģiptes loku – šīs zemes pieminekļu
abstrahētais skaistums, kuru izpētei viņš tika veltījis daudz pūļu,
deva zināšanas, kas ļāva tikpat augstā līmenī attīstīt vēsturi un
mākslas zinātni Latvijā.
1940. gadā, baidoties no padomju represijām, F. Balodis kopā ar sievu
pārcēlās uz dzīvi Zviedrijā, kur bija Stokholmas Augstskolas ārštata
profesors ēģiptoloģijā un Austrumeiropas arheoloģijā. Latvijas Valsts
vēstures arhīvā (4011. fonds, 2. apraksts, 29. lieta, 50. lpp.)
glabājas vēstule, kura 1940. gadā nosūtīta Valsts vēsturiskajam muzejam
un Latvijas Universitātes rektoram un kurā F. Balodis savu bibliotēku,
mēbeles, mākslas priekšmetus novēlēja muzejiem, vienkāršās sadzīves
lietas – dažādām biedrībām un Pieminekļu valdes kalpotājiem. Šī vēstule
zināmā mērā kļuva par viņa testamentu, jo dzimtenē F. Balodim vairs
neizdevās atgriezties, lai gan tāda vēlēšanās esot bijusi. Vācieši nav
devuši atļauju, jo F. Balodis, būdams latviešu–vācu paritārās komisijas
priekšsēdētājs, nav ļāvis baltvāciešiem izvest kultūras vērtības.
F. Balodis mira 1947. gadā Stokholmā. Nepiepildījās arī viņa vēlēšanās,
“lai pēc nāves viņu sadedzina un urnu ar pelniem apglabā Brīvdabas
muzejā Bornes baznīcas kalniņā, jo Brīvdabas muzeju, tāpat kā Latvijas
arheoloģiju, viņš uzskatīja par sava mūža lolojumu” (L. Vankina). |
| Atgriezties | |
|