Pirms gadsimta Dace Lamberga, Valsts Mākslas muzejs, īpaši "Studijai" Pātagas auklas izliekumu imitējošā līnija un plastiski manierīgā kopforma, kas dzima kā opozīcija historisma pietātei pret vēsturisko mantojumu, nesaraujami saistās ar jūgendstilu un fin de siècle – 19. gadsimta beigu dekadentisko pasaules uztveri. No dzīves ikdienišķuma pagurušajiem Rietumeiropas intelektuāļiem, meklējot izeju no sastingušajām tradīcijām, neatlika nekas cits kā pārmaiņas pēc pieņemt dekadenci par savas garīgās eksistences veidu. Toties Latvijas vidē šis neirotiskais Rietumu strāvojums nevarēja kļūt nekas vairāk kā vienīgi aizgūta modes lieta, jo zemnieku tautas vitālie prāti vēl tikai modās, lai sāktu ērkšķaino nacionālās pašapliecināšanās ceļu. |
|
Jānis Rozentāls. SKICE FRESKAI LATVIEŠU BIEDRĪBAS NAMAM
Gustavs Šķilters. SIEVIETES GALVA. 1914
Jānis Valters. ŠUVĒJA PIE GALDA. KRĒSLĀ. Ap. 1904
Jānis Rozentāls. PRINCESE UN PĒRTIĶIS. 1913
Vilhelms Purvītis. ZIEMA. Ap. 1908
Bernhards Borherts. NĀRAS. 20. gs. sākums
|
| Kaut arī pēc 1900. gada zvaigžņu stundas jūgendstils pakāpeniski
zaudēja progresīvo raksturu un nākamajos gadu desmitos to uzskatīja par
pilnīgi grotesku anahronismu, tomēr tagad pēc simt gadiem virziena
neatkārtojamā savdabība ir pilnībā iekarojusi vēsturisko nozīmību.
Jūgendstils bija izteikts arhitektūras, dekoratīvās mākslas un
lietišķās grafikas virziens, un tāpēc Rietumeiropas pētnieki tēlotājas
mākslas vēsturē tā piemērus piemin tikai starp citu kā atsevišķus
elementus dažu mākslinieku darbos. Tēlotājā mākslā pietrūkst Hektora
Gimāra Parīzes metropolitēna ieeju efektīgo metālkalumu, Nansī stikla
plastikas vai Alfonsa Muhas lielformāta plakātu stilistiskā vēriena.
Nav jau arī neviena slavena gleznotāja, kuru varētu izcelt kā virziena
radītāju, kā, piemēram, Klodu Monē saistībā ar impresionismu vai Pablo
Pikaso – ar kubismu, jo Pols Gogēns, Gustavs Klimts, Edvards Munks,
izmantojot jūgenda plastisko ritmiku, radīja katrs savu individuāli
novatorisku izteiksmes veidu. Radoši daudzveidīgās, bet arī
pretrunīgās19. gadsimta beigas Austrumeiropas tautām un Somijai saistās
ar dinamisku pašapziņas atmodu un nacionālā romantisma uzplaukumu, kurā
jūgendstila forma sintēzē ar simbolisma noskaņām atrada auglīgu augsni.
Arī latviešu glezniecībā, kurā valdīja akadēmiskais reālisms ar vēlīnā
impresionisma atspulgiem, savdabīgi saplūda Rietumeiropā populārās
formu plastikas kanonu impulsi un Ziemeļeiropas tautu nacionālā
romantisma iestrāvotā domāšana. Kā papildinājums spožajam Rīgas
jūgendstila arhitektūras fenomenam sākotnēji radās iecere par nelielu
tēlotājas mākslas izstādi, taču, apzinot pirms simt gadiem radīto,
mērogi mainījās, un rezultātā Valsts Mākslas muzejā tapa skate
“Simbolisms un jūgendstils Latvijas mākslā” (2000. gada 3. janvāris– 2.
aprīlis), kurā abu virzienu izpausmes atspoguļo vairāk nekā divsimt
darbi.
Uz Oslo Nacionālo galeriju mani aizveda viena doma – iepazīt
jūgendstila strāvojumu izpausmes Edvarda Munka ekspresīvajā simbolismā,
taču uzmanību piesaistīja arī mums mazzināmā fantasta Teodora Kitelsena
akvarelis “Ezera briesmonis” (1904) ar dīvainu mošķi ūdensrožu dīķī.
Ieraugot tā reprodukciju Edvarda Grīga mājā Bergenā, radās neviltots
gandarījums, ka arī norvēģu dižgaram aizkustinošā ainiņa likusies tuva.
Pēc simt gadiem mēs zinām vairs tikai slaveno novatoru vārdus, taču
Kitelsena darbs liek padomāt par to, cik simbolisma un jūgendstila
laikmeta visaptveroši piesātinātā gaisotne bija daudzslāņaina un cik tā
spēcīgi ie-spaidoja laikabiedru pasaules uztveri. Latviešu jūgendstila
tēlotāja māksla pasaulei ir pilnīgi balta lapa, jo pēc 1913. gada, kad
Janis Rozentāls Minhenes secesijā izstādīja gleznu “Princese un
pērtiķis”, ārpus Latvijas par to ir nonākusi minimāla vizuālā
informācija. Mūsu glezniecība un grafika joprojām paliek jūgendstila
aisberga dziļā zemūdens daļa, kas gaida savu atklāšanu un izpēti gan
pašu mākslas vēstures, gan kopīgā Eiropas kontekstā.
Janis Rozentāls, objektīvs mākslas procesu vērtētājs, kura rakstos
neatradīsim nodevas dekadences izpausmēm, glezniecībā vienlaikus ar
reālistiskām zemnieku dzīves ainām pauda savu pasaules uzskatu
simbolistiskos sižetos un jūgendstila formās. Viņš nenoliedzami
apzinājās abu virzienu kosmopolītisko būtību un tāpēc, gleznojot
dziedošo ganu mei-teni, pavasara darbus Kurzemē vai siena pļāvējus,
atturējās no manierīgākas formu stilizācijas. Sieviešu portretos
mākslinieks izmantoja plastiski liektu līniju ritmu (“Māte ar bērnu”,
1904), bāli pelēcinātu kolorītu (“Malvīnes Vīgneres-Grīnbergas
portrets. Novakare”, 1898) vai dažkārt pat stilistiski pieskaņotu kokā
grieztu rāmi. Tomēr būtiskāk jūgendstila specifika izpaužas
simboliskajās kompozīcijās, kurās teiksmainā skatījumā tvertas
fantastiskas būtnes, fauni un velni, čūskas kārdinātā Ieva, kā arī somu
nacionālajā romantismā iedvesmu guvušās folkloras idejas. Par
nacionālās pašapziņas izpausmes paraugu Rozentālam kļuva somu
gleznotāja Akseli Gallena-Kallelas stājdarbos un Somijas paviljona
monumentālajos gleznojumos 1900. gada Pasaules izstādē Parīzē vērienīgi
atspoguļotais varoņeposs “Kalevala”. Somu kultūras pārmantojums
atklājas Rozentāla Rīgas Latviešu biedrības nama fasādes freskās
(1910), kā arī metos monumentālajiem skatuves priekškariem
(“Vaidelote”, 1909, “Gaismas pils”, 1910). Gadsimtu mijas
neviendabīgajām noskaņām raksturīgi, ka simbolistiskās idejas
māksli-nieks pauda ar saturā pilnīgi pretēju personāžu: ne tikai ar
nacionāli episkajiem tēliem Lāčplēsi un Spīdolu, bet arī ar
aizkustinoši komisku velnu ģimeni, kura pilsoniskai gaumei domātā ainā
pēc pirmajiem gaiļiem steidzas nokļūt pašā drošākajā vietā – ellē.
Reālās dzīves notikumi izskaidro mākslinieka divdabīgo izteiksmes
veidu. Nacionālās pašapziņas atmodas un 1905. gada revolūcijas
dramatisko notikumu noskaņās Janis Rozentāls kļuva par īstenu savas
tautas patriotu. Tajā pašā laikā apkārtējās vāciski orientētās Rīgas
sabiedrības izpratnes līmenis asi nesaudzīgajam kritiķim lika
pakļauties pilsoniskām prasībām, jo nācās domāt par prozaiskām
eksistences lietām un līdz ar to gleznot simbolistisko fantastikas
pasauli, kura viņa personībai būtībā bija sveša. Tomēr mūsdienu atskatā
vairs neliekas nozīmīgs vizuāli tik efektīgās gleznas “Princese ar
pērtiķi” (Jūlijs Madernieks pēc gadiem desmit to nosauca par vāciski
salkanu) kosmopolītiskais skanējums, bet tā patiesi fascinē ar skaidro
stila izjūtu, pārdomāti veidoto kompozīciju un izturēto koloristisko
risinājumu.
Kopš Barbizonas skolas laikiem arvien lielāku īpatsvaru ieguva ainava,
kuru slavas augstumos pacēla impresionisti un postimpresionisti un kura
izrādījās tuva arī mūsu zemnieku tautas liriskajam garam, ko
audzinājušas ganu gaitas un tautasdziesmu daudzveidīgais dabas tēls.
Vācijas un Krievijas izstādēs Vilhelms Purvītis un Jānis Valters
impulsus atrada 19. gadsimta beigu angļu un skotu glezniecībā, kā arī
skandināvu nacionālā romantisma iestrāvotajās ainavās ar ziemeļiem
raksturīgo krēslas stundu apgaismojumu, kas simbolisma vārdos
neizsakāmo, intuitīvo domāšanas pasauli atklāja rezignēti elēģiskās
vibrācijās. Valtera ainavās ar mežiem un krūmu puduriem upju ielokos
par jūgenda klātbūtni liecina trauslās, plastiskās stumbru līnijas un
bāli krītainais kolorīts, bet Kazdangas skatā ar klasicisma pili, kas
slēpjas aiz priekšplāna melnajiem kokiem, jaušama gandrīz vai mistiska
spokainība. Netverami smeldzīgu noskaņu gaisotnei Valters pakļāva arī
savu portretu modeļus, kuru tēli krēslainajā apgaismojumā iegūst
abstrahētu vizionārismu.
“Jelgavas šoseja” (1899) ar drūmajiem lietus mākoņiem ļauj Vilhelma
Purvīša glezniecību saistīt ar simbolisma noskaņu daudznozīmību, tomēr
viņš nekad nekļuva par konsekventu virziena pārstāvi kā Janis
Rozentāls, kurš savukārt ainavās nekad neatkāpās no reālistiska dabas
atspoguļojuma. Jūgendstila dekorativitāti Purvītis dažkārt izmantoja
plastiski veidotos koku siluetu ritmos, īpaši izceļot tumši gaišo
laukumu kontrastus. Lielos krāsu laukumos būvētajās pavasara ainavās ar
palu ūdeņiem Purvīša līdzsvarotā glezniecība balstās vairāk uz prātu un
aprobētām tradīcijām, tomēr viņš ļāvās arī emocionālam, ekspresīvi
dramatiskam dabas noskaņu atainojumam. Vēsi tumsnējā krāsu gammā
ieturētā ainava “Rudenīga noskaņa” (ap 1907) ar vēja brāzmās liektiem
kokiem liecina par impulsīvu un dziļu emociju izpaudumu, un tieši šā
tipa ainavās meklējams iespējamais angļu ainavas iespaids.
Priekšstatu par 20. gadsimta sākuma noskaņu ainavu papildina Pētera
Kalves un Aleksandra Romana liriski atturīgās kompozīcijas. Laikabiedri
par sevišķi daudzsološu personību uzskatīja Pēteri Krastiņu, kurš
radījis nedaudz eksaltētos portretus “Itāliete” un “Austrumu sieviete”
(1908) un virkni nelielu, lakoniski izteiksmīgu pasteļgleznojumu ar
tumšiem mežiem, mākoņiem, vientuļām purva priedēm un bālu mēness sirpi
naktī. Noskaņu kompozīcijās jūgendiski plastiskā līnija un tumsnējā
krāsu gamma atklāj mākslinieka bērnības atmiņas un vēlēšanos
atgriezties vilinošajā sapņu pasaulē, taču melanholiskā bezcerība
liecina ne tikai par pēcrevolūcijas mistiski dekadentisko ideju
iespaidu, bet arī par mākslinieka traģisko gara slimību.
Simbolisma idejas latviešu mākslā atrada daudzveidīgu atspoguļojumu
reālistiskās formās, iztiekot arī bez jūgenda īpatnējās plastikas
klātbūtnes. Iekšēja harmonija atklājas Ādama Alkšņa zīmējumu pasaku
tēlos un Voldemāra Matveja gleznu mītiskās senlaiku pasaules
estetizācijā. Savukārt kā emocionāli pretmeti uztverami Rūdolfa Pērles
teiksmaini sirreālie klinšu skati un Teodora Ūdera filozofiski
ievirzītā simboliskā reālisma garā veidotie darbi, kuru saturs balstīts
uz indivīda pārdzīvojumiem, problēmām un dzīves norisēm.
Latviešu tēlniecībā gadsimtu mijas gaisotne izpaužas kā netveramas
vīzijas un noskaņas. Vienīgi Gustavs Šķilters, dzīvodams Parīzē,
spēcīgāk izjuta abu virzienu fascinējumu, kas izpaužas nedaudz
eksaltētā tēlainībā, tipiskā formu plastikā un florālos motīvos.
20. gadsimta sākumā Vidzemes un Kurzemes guberņu kultūras dzīvē
eksistēja tikai viens jēdziens – Baltijas māksla, tomēr latvieši jau
bija kļuvuši par nozīmīgu tās sastāvdaļu. Mūsdienās savukārt mazāk
zināma baltvācu diasporas radošā darbība, taču tās īpašo interesi par
jūgendstila izpausmēm apliecina gadagrāmatas Jahrbuch fūr bildende
Kunst in den Ostseeprovinzen plašais ilustratīvais materiāls. Atšķirībā
no akadēmiski izglītotajiem latviešu māksliniekiem baltvācieši bija
mācījušies galvenokārt privātās mākslas skolās Rīgā un Vācijā, bet daži
bija pat pilnīgi autodidakti, un tāpēc viņu sniegums vairāk ir palicis
tikai kā laikmeta gaisotnes fons. Morics fon Grīnevalds, pašrocīgi
apliecinot, ka krāsaino akvatintu “Ziemas ainava” (1913) brīvi radījis
pēc Vilhelma Purvīša parauga, pierāda ne tikai latviešu glezniecības
iekaroto profesionālo nozīmību, bet arī to, ka lomas ir mainījušās un
mākslas procesa noteicēji jau kļuvuši zemnieku pēcnācēji. Rozentāla
drauga Bernharda Borherta māksla nereti tuvinās visai anekdotiskam
līmenim, kaut gan viņa dzīvesbiedre Eva Borherte-Šveinfurte pamatoti
tiek atzīta par labāko baltvācu gleznotāju. Alises Dmitrijevas, Zelmas
Pļavnieces, Ernsta Gētgensa, Paula Hakena-Kūlmana, Zuzas Valteres un
Rolanda Valtera akvareļos, linogriezumos, litogrāfijās un kokgriezumos
ģermāniskais gars nenoliedzami apvienojas ar dzimtās Latvijas dabu.
Tomēr šo mākslinieku vārdi, kuriem līdz Pirmajam pasaules karam bija
sava nozīme Baltijas kultūras dzīvē, ir izzuduši no mākslas vēstures
aktuālās aprites.
Latviešu tēlotāja māksla 20. gadsimta sākumā bija vēl pavisam jauna
parādība, kam trūka to gadsimtiem seno tradīciju, uz kurām balstījās
Rietumeiropas tautas, taču pastāvēja milzīga, studentu pulciņa “Rūķis”
sanāksmēs izkristalizēta misijas apziņa. Tāpēc mākslas attīstība no
zemnieciski patriarhālā uz eiropeisko būtībā notika pa paātrinātu –
kaut arī grūti prognozējamu – ceļu, kurā latviešiem bija ne tikai
jāsasniedz profesionāla un radoša vienlīdzība ar Eiropu, bet reizē arī
nopietni jādomā par savas nacionālās identitātes izteikšanu un
saglabāšanu. Studējot cariskās Krievijas Mākslas akadēmijā un
piedaloties Pēterburgas izstādēs, dzīvojot un strādājot vāciskajā
Baltijā, tās centrā Rīgā, latviešu mākslinieki pamazām, neatlaidīgi
ceļot nacionālo pašapziņu, veidoja savu mākslu, kurā sintezējās
nozīmīgākais, ko sniedza pasaules kultūra. Simbolisms un jūgendstils,
kas nāca kā svešas, bet laikmetam būtiskas parādības, tapa par vienu no
spilgtākajiem radošajiem balstiem jaunās profesionālās mākslas
dzimšanas brīdī.
|
| Atgriezties | |
|