1999. gadam “galus savelkot” Dita Rietuma, “Diena”, īpaši “Studijai” Labākā debija – visvairāk aprunātā gada filma
“Zvaigžņu kari” – “Blēras raganas projekts”
Atpakaļ pie vienkāršības
Vīrietis, kuru gaida, erotiskā masāža... |
|
TRAĢIKOMIĶE ANETE BENINGA
NELAIĶIS STELNIJS KUBRIKS, KURA "ACIS PLATI AIZVĒRTAS" KĻUVA PAR 1999. GADA SKAĻĀKO VILŠANOS
AKTIERIS KEVINS SPEISIJS UN 1999. GADA IZCILĀKAIS DEBITANTS KINO REŽISORS SEMS MENDESS
KEVINS SPEISIJS - VĪRS PUSMŪŽA KRĪZĒ, VĀRDĀ LESTERS BARNEMS - UN VIŅA ILGU OBJEKTS PUSAUGU ANDŽELA, KO TĒLO MANA SUVARI
LAULĀTO SEKSS - NIKOLA KIDMENA UN TOMS KRŪZS FILMĀ, KO MĒS TĀ ARĪ NEREDZĒJĀM LATVIJĀ
|
| Katras beigas – kaut vai gada, par simtgadi vai tūkstošgadi nemaz
nerunājot, – prasīt prasa «savilkt galus» un izdarīt secinājumus.
Millennium trakumā jau simt un viens žurnāls ir sastādījis savus
sarakstus, kuros iekļāvis lietas, cilvēkus un parādības, bez kā mēs
nebūtu tur, kur esam, un tie, kas esam. Ko nu vairs tāds sīkums kā
nieka viens gads filmu pasaulē – ierindas laika nogrieznis, kas pirmajā
acu uzmetienā, šķiet, nesatriec ar īpašiem šedevriem. 1999. gads ne par
mata tiesu neatšķirsies no citiem, ja par kritēriju darba uzvarai,
slavai vai vietai mākslu vēsturē izvēlēsimies visskaļāko un publiski
pazīstamāko no visām balvām – “Oskaru”. Kritēriju, ko diktē tik vien kā
Amerikas Kino akadēmijas locekļu gaume. Kā katru gadu, atliek vien
paciesties līdz martam, lai uzzinātu, ka the winner is... Vēl būs gaidu
dramaturģija – brīdis starp “Zelta globusiem”, prestižajām Amerikas
filmu kritiķu balvām, ko pieņemts uzskatīt par drošām prognozēm
vispirms jau “Oskara” nominācijām, pēc tam pašiem “Oskariem”. Šajā
laikā filmbiznesa darboņi plašā un šaurā pasaulē var lietišķi izmantot
“Oskaru” “būs vai nebūs” intrigu savā labā, skatītāju interesi
pārvēršot naudiskā izteiksmē.
Diez vai šis gads ienesīs kaut kādas īpašas pārmaiņas labi zināmajā
kārtībā. Mazliet intrigas, un the winner is... varbūt to vidū būs arī
vienkārši izcila filma “Amerikāņu skaistums”, kurai, ja man kāds
prasītu, svinīgi piešķirtu goda nosaukumu “1999. gada izcilākā debija”.
Kāda pirmā un kāda pĒdĒjā filma
Tā jau tas notiek, kādam lemts uzņemt savu pirmo, kādam – pēdējo filmu.
Aizgājušajā gadā šādu atnācēja–aizgājēja pāri veido anglis Sems Mendess
un amerikānis Stenlijs Kubriks – filmas “Amerikāņu skaistums” un “Acis
plati aizvērtas”.
Anglis Sems Mendess Holivudā debitējis ar izredzētā vieglumu, eleganti
virpuļojot starp traģisko un komisko, sociāli kariķēto un mūžības
smeldzīgo nepārsūdzamību, starp dzīvi un nāvi. Savukārt amerikāņu kino
klasiķis Stenlijs Kubriks pats aizgāja uz labākiem medību laukiem, tik
tikko pabeidzot savu ilgi mocīto un ilgi filmēto greizsirdības drāmu
“Acis plati aizvērtas”. Ja gribat rast ko vienojošu starp filmām
“Amerikāņu skaistums” un “Acis plati aizvērtas”, ne tikai to režisoru
atnākšanas un aiziešanas faktu, – abas tās ir drāmas, kas balstītas
represētās, nobēdzinātās un slēptās kaislībās, kuru neparedzamo
reakciju izprovocē greizsirdība.
Pārspīlēti būtu apgalvot, ka par trīsdesmitpiecgadīgo angli Semu
Mendesu neviens un neko nebija dzirdējis. Mendesa kontā ir respektējama
teātra režisora karjera, kuras spilgtākais pierādījums – skandalozais
lugas “Zilā istaba” iestudējums ar Nikolu Kidmenu, kas kļuva par
Londonas pagājušās teātra sezonas grāvēju.
Savukārt “Amerikāņu skaistums” noteikti ir viena no 1999. gada
amerikāņu kino intīmākajām un smalkākajām atklāsmēm, kas turklāt var
le-poties ar visai korektiem komercpanākumiem, kā spītējot tēzei par
naudas un gara principiālo nesavienojamību.
“Pēc gada es būšu miris, bet, protams, es to šobrīd nezinu,” ar šādiem
galvenā varoņa – pusmūža žurnālista, ģimenes tēva – vārdiem (viņu spēlē
ģeniālais, nez kāpēc Latvijā mazpazīstamais Kevins Speisijs) un Dieva
acs rakursu – skatu no “putna lidojuma” uz sacakinātu Amerikas
mazpilsētu – sākas “Amerikāņu skaistums”. Nezinu, cik būtiski ir
iezīmēt sižeta režģus – pārstāstīt to, ka mazā, lepnā namiņā dzīvoja
vīrs, sieva un viņu meita, nekā viņiem netrūka un viņi tik ļoti viens
otru neieredzēja, ka teksts “es dzīvoju, kaut esmu sen miris” nešķiet
kā banalitāte. Drīzāk kā smaga, ikdienišķa jēga. Šķietami tāla, jo tas
taču notiek “pie viņiem” – košā, nolaizītā amerikāņu mazpilsētā. Šo
cukurpilsētiņu komfortablais drēgnums ir barojis amerikāņu kino
fantāziju jau gadiem ilgi (sk. vai visas Deivida Linča filmas), un šādā
kontekstā “Amerikāņu skaistums” ir cienīgs tradīciju turpinātājs.
Sievas, labi koptas kundzītes (Anete Beninga), flirts ar biznesa
konkurentu, pusmūža vīrieša (Kevins Speisijs) iemīlēšanās meitas
klasesbied-renē, meitas dīvainais pielūdzējs, kuru viņa tēvs,
atvaļināts karavīrs, histēriski tur aizdomās par homoseksuālismu, pats
būdams gejs. Viņa uz ārprāta robežas klīstošā sieva – mājsaimniece, abu
dēls, kurš ne tikai andelē narkotikas, bet arī alkaini filmē
skaistumu... sejas, cilvēkus, ainavas, vienkārši vēja gaiņātus
gružus... Soli pa solim visas šīs norises tuvosies eksplozijai un grodi
savītam traģiskam atrisinājumam. Tas, kurš “pēc gada ir miris”, varēja
kļūt par vismaz trīs cilvēku upuri... Tāds vienkāršs stāsts, būvēts uz
perfektas, stabilas dramaturģijas fundamenta, kam gribētos prognozēt
arī kādu “Oskaru”, kaut gan no fakta būs vai nebūs filmai Amerikas Kino
akadēmijas kolektīvi “uz-štampotā” kvalitātes zīme tās jēgai ne silts,
ne auksts.
Par nelaiķiem labu vai nemaz – šī iemesla dēļ derētu likt mierā
pretenciozo Stenlija Kubrika filmu “Acis plati aizvērtas”, kuras
reklāmpotences kopš filmēšanas sākuma slēpās unikālā faktā. Kubriks –
dzīvā leģenda – uzaicinājis lauleņu un zvaigžņu pāri – Nikolu Kidmenu
un Tomu Krūzu – publiski ne tikai atkailināt (gan savu varoņu – ārsta
un viņa sievas) ģimenes krīzi, bet arī izģērbt superzvaigznes kameras
priekšā. Gan viņu ķermeņus, gan viņu pašu tik perfekti realizēto mītu
par savas personīgās dzīves neaizskaramību un nediskutējamo
po-zitīvismu.
Fakts, ka intīmākās ainas tika filmētas ārkārtīgi piesardzīgi,
aizraidot no laukuma itin visus, operatoru ieskaitot, (operatora
funkcijas izpildīja pats Stenlijs Kubriks), ap filmu bija sacēlis tādu
ažiotāžas un intereses vilni, ko diez vai būtu izturējis pat
simtprocentīgs šedevrs. Šedevrs netapa – “Acis plati aizvērtas” patika
Krūzam un Kidmenai, taču izteikti nepatika kritikai. Vecmodīgi,
moralizējoši, butaforiski – epiteti, kas tika veltīti mokošam jaunā
ārsta klejojumam pa pilsētu naktī pēc viņa sievas atzīšanās pat ne
nodevībā, bet tikai erotiskās vīzijās. Tā pa-matoti var šķist drāma,
kas visai mākslīgi tiek uzturēta pie dzīvības. Turklāt grandiozā
seksuālo orģiju epizode, kurā neaicināts iekļūst ārsts, tik ļoti elpo
pēc veca cilvēka erotiskām fantāzijām, ka galu galā kļūst neērti. Tāds
samocīts veca cilvēka stāsts. Vienu gan šī filma ir pierādījusi, ka
Krūzs ir daudz sliktāks aktieris par savu sievu Kidmenu, savukārt
Stenlija Kubrika “ziedu laiki” tā arī ir palikuši 60.–70. gados, kad
tapa “Kosmiskā odiseja” un “Mehāniskais apelsīns”. Vēl jau Amerikas
Kino akadēmijai būs jāpārvar mulsuma mirklis, mēģinot saprast, ko tad
darīt ar klasiķi un nelaiķi Stenliju Kubriku, proti, viņa filmu “Acis
plati aizvērtas”.
VienkārŠs stāsts
“Straita stāsts” (Stright story) – ar šāda nosaukuma filmu, kuras
tiešā, burtiskā nozīme ir vienkāršs stāsts, pārsteidzis ekstravagantais
Deivids Linčs. Tas pats tumšu kaislību un dīvainību “dubultdibena”
atklājējs glancētajās Amerikas mazpilsētās – filmās “Zilais samts”, TV
seriālā “Tvinpīka” un “Mežonīgie sirdīs” (1990. gada Kannu festivāla
“Zelta palmas zars”). Aizgājušā gada Kannu kinofestivāla publiku
Deivids Linčs nešokēja nedz ar postmodernu žanru kokteili (atcerieties
filmu “Mežonīgie sirdīs”), nedz ar represētām un šausminošām kaislībām
(“Tvinpīka”), bet gan ar totālu savu ierasto motīvu iztrūkumu.
Filmas sižetu veido vienkāršs stāstiņš – večuka Alvina Straita pārsimt
kilometru garais ceļojums pa Ameriku ar mazu traktoriņu, lai izlīgtu ar
savu brāli, ar kuru viņi sastrīdējušies pirms desmit gadiem. Tā Straits
čabina ar 60. gadu minitraktoriņu (ar mašīnu viņš nedrīkst braukt, jo
viņam nav autovadītāja tiesību) un, kā jau tas šī tipa filmās, ko
amerikāņi dēvē par ceļa filmām, pieņemts, satiek dažādus varoņus,
tikpat lādzīgus, sirsnīgus un visādā ziņā gaišus tipiņus kā viņš pats.
Vai Linča «mūdži» izplēnējuši uz neatgriešanos, vai varbūt viens no
riskantāko motīvu (incests, sadomazohisms...) ekspluatētājiem amerikāņu
kino pats tā pārsātinājies ar paša un kolēģu piedāvāto, ka vienīgo kino
potenci vairs saskata tikai vienkāršos un cilvēcīgos stāstos? Nezinu,
kāda būtu Linča atbilde, tāpēc piedāvāju savu versiju.
Jo izteiktāk viens amerikāņu kino atzars ar “Zvaigžņu kariem” kā
“radības kroni” uzstāj uz cilvēka – aktiera “noēšanu”, pierāda tā
nevajadzību vai vismaz elementāro aizvietojamību ar datora ģenerētiem
radījumiem (nenoliedzami, “Zvaigžņu karos” izteiksmīgāks bija datora
radītais personāžs, nevis slavenu aktieru blāvie tēli), jo loģiskāka un
skaidrojamāka ir tveršanās pie vienkāršiem stāstiem. Teiksiet –
vienkārši stāsti uz naudu neattiecas. Uz lielu varbūt ne... Tiesa,
“Amerikāņu skaistuma” atrašanās ASV po-pulārāko filmu piecniekā oktobrī
liek apstrīdēt pieņēmumu, ka pārdot uz “urrā!” var tikai “Zvaigžņu
karus”. Taču pārdot var arī maz-budžeta (64 000 dolāru! Latviešu
filmdari uzskata, ka par tādu naudu filmu uzņemt nav iespējams)
“šausmekli” “Blēras raganas projekts” – studentu darbiņu, kas savācis
147 miljonus, pierādot, ka brīnumainie stāsti par lētu filmu lielu
veiksmi nav vien sakairinātas iztēles auglis. Taisnības labad gan
jāpiebilst, ka filma, kuras slavas gājiens sākās alternatīvajā
Sandānsas festivālā, līdz miljonu miljoniem nokļuva, arī pateicoties
300 000 dolāru lielajam reklāmas budžetam un daža laba smalkajai ožai,
kas saprata, ka arī šo tricelīgo, paprimitīvo “šausmekli”, pateicoties
reklāmai, var izgrūst tirgū... Arguments – tas pats publikas nogurums
no rafinētām lielbudžeta filmām, arī “Blēras raganas projekta” žanra –
“šausmekļa” – līdziniecēm. Kāpēc neizmēģināt jaunu cilvēku cilvēcīgu
pieskārienu žanram. Turklāt vai jūs neintriģēs fakts, ka “Blēras
raganas projekts” jau kļuvis par vienu no visu laiku visvairāk
nopelnījušām filmām. Un vai jūs neaiziesiet šo filmu noskatīties, kad
gada sākumā to rādīs atsvai-dzinātajā un jaunu saimnieku ieguvušajā
ķinītī “Andalūzijas suns”?
Bet, pabeidzot vienkāršo stāstu par Deividu Linču, jāpiezīmē, ka
aizgājušā gadā viņš izpelnījies kritikas vissirsnīgākās uzslavas, jo
atšķirībā no citiem dzīviem klasiķiem nav ļāvis konstatēt “titānu
sagurumu”. Kā, piemēram, anglis Pīters Grīnevejs, kurš smagi izgāzies
ar filmu “8 1/2 sievietes” – iespējams, eklektiskāko un neveiklāko savā
karjerā –, risinot tēva un dēla seksuālās problēmas ar kopēja harēma
uzrīkošanu un beidzot šo visu jandāliņu ar mazu apokalipsi... Ko citu
ņemt palīgā, ja gali nesasienas un jēga sairst starp pirkstiem kā veca
drēbe?
Eiropa, Eiropa
Eiropai, kā zināms, ir savi izcilnieku atlases punkti – festivālu siets
(Berlīne, Kannas, Venēcija), kas cenšas iezīmēt pasaules tendences.
Cits jautājums, vai šajos festivālos tiek apbalvotas būtiskākās vai
vienkārši mirkļa žūrijas noskaņām un konjunktūrai atbilstošākās filmas.
Varbūt arī fakts, ka mokoši šobrīd cenšos atcerēties 1999. gada Kannu
festivāla uzvarētāju (beļģu filma “Roseta” – par jaunas bezdarbnieces
sevis meklējumiem), nav saistīts ar manu atmiņas zudumu, bet gan ar to,
ka šai uzvarētājai nav īpaša sakara ar gada būtiskākiem procesiem kino
mākslā. Gluži tāpat kā skandāliem, kas izceļas Latvijas presē dažas
labas filmas sakarībā. Gada sākums iezīmējās ar “Neatkarīgās Rīta
Avīzes” tā brīža redaktora publiskajām un šķērmajām lamām par Amerikas
Kino akadēmijas iecienīto un “oskaroto” filmu “Iemīlējies Šekspīrs”,
savukārt gada beigas – ar Jāņa Ādamsona vēlmi izskaidroties pat
tiesībsargājošu institūciju līmenī, kas tad ir un kas nav pornogrāfija.
Tādējādi nodrošinot francūzietes Katrīnas Breijā 70. gadu feminiskā
patosa un seksuālās atklātības tradīcijās ieturētajai “Romancei”
Latvijas kases “grāvējiņa” lomu.
Visai smieklīgi un simptomātiski gan šķiet fakts, ka ne tikai
“Romances” autore vienīgo veidu, kā pabeigt filmu, redz, liekot jaunai
sievietei uzspert gaisā savu vīru. Niknās pusmūža francūzietes Breijā
pēdās dodas arī gados jaunākais amerikānis Deivids Finčers, kas pasaulē
asas diskusijas izraisījušajā filmā “Cīņu klubs” par gadsimta gala
“japīša” krīzi izeju saskata, tikai uzsperot gaisā šo veco, veco
pasauli. |
| Atgriezties | |
|