Francijas kultūras citadeles jaunās ambīcijas Ginta Vilsone, īpaši “Studijai” Parīze. 2000. gada 1. janvāra rīts. Norimusi svētku kņada. Pēc ilgstoša klusuma beidzot atveras Francijas kultūras citadele – Žorža Pompidū centrs (Centre Georges Pompidou), kas, akcentējot tieši mūsdienu mākslu, globāli atspoguļo visus mūsu laikmeta izteiksmes veidus: glezniecību, skulptūru, kino, video, dizainu, fotogrāfiju, mūziku, literatūru. |
|
PJĒRS BERŽĒ BLAKUS ENDIJA VORHOLA GLEZNAI "IVA SENLORĀNA PORTRETS"
ESKALATORS. REKONSTRUKCIJAS DARBI
JAUNAIS ESKALATORS, KAS SAVIENO DIVUS BIBLIOTĒKAS STĀVUS
POMPIDŪ CENTRS
SESTĀ STĀVA STIKLA GALERIJA
JAUNAIS NACIONĀLĀ MODERNĀS MĀKSLAS MUZEJA LOGO; LOGO NOVIETOJUMS POMPIDŪ CENTRA FORUMĀ
|
| Divdesmit septiņi remontdarbu mēneši, 530 miljoni iztērētu franku un
lielas nākotnes ambīcijas. Restaurētais un pārbūvētais Pompidū centrs
Žana Žaka Ejagona (Aillagon) vadībā mēģinās atjaunot savu nu jau
nedaudz pabalējušo internacionālo slavu. Paveikto darbu plašums ir
ievērojams, jo, mācoties no divdesmit darbības gadu laikā pieļautām
kļūdām un cenšoties piemērot ēku mūsdienu vajadzībām, ir atjaunoti visi
deviņi tās stāvi, visas četras Pompidū centra nodaļas: Publiskās
informācijas bibliotēka (BPI), Industriālās kreācijas centrs (CCI),
Akustikas/mūzikas meklējumu institūts (IRCAM) un Nacionālais modernās
mākslas muzejs (MNAM).
Vislabāk, liekas, jaunās pārmaiņas raksturo pats Pompidū centra
prezidents Žans Žaks Ejagons: “Sestajā stāvā mēs esam iekārtojuši trīs
dažādas ekspozīciju telpas. Izstāžu grafiks ir izveidots tā, lai,
izbēgot no ekspozīciju maiņas laikam tik raksturīgajiem Pompidū centra
apmeklētāju “atplūdiem”, vai nu lielajā (2300 kvadrātmetru), vai mazajā
zālē (1000 kvadrātmetru) publikai vienmēr būtu pieejama kāda jauna un
nozīmīga ekspozīcija. Šī stāva atraktīvo raksturu izceļ iespaidīga
jauno, talantīgo arhitektu Dominika Žakoba (Jacob) un Brendona
Makferlāna (MacFarlane) projektētā kafejnīca – restorāns, kas ir
uzticēta Kostu (Costes) ģimenes aprūpei.
Arī muzejs un bibliotēka ir radikāli transformēti. Gandrīz visi biroji
tagad atrodas ārpus celtnes – kaimiņu mājās. Šīs divas permanentās,
svarīgākās Pompidū centra darbības sfēras ir veiksmīgāk identificētas,
labāk saskatāmas, vieglāk pieejamas. Muzejs “okupē” pilnīgi visu
ceturto un piekto stāvu. Bibliotēka – tieši pieejama no foruma ziemeļu
mezonīna – daļēji aizņem pirmo, otro un trešo stāvu.
Četras pirmā stāva zāles akcentē “dzīvās izrādes”, mūzikas, kino un
vārda nozīmi. Mēs esam centušies arī atvieglot publikas, it īpaši
kustības invalīdu pārvietošanos.
Muzeja ieeja – tuvinoties celtnes galvenajai ieejai un tieši
konfrontējot apmeklētājus ar mūsdienu mākslu – pāriet no piektā stāva
uz ceturto. Muzeja augstākajā, piektajā, stāvā atrodas brīnišķīga
kolekcija, kas aptver mākslas attīstību no 20. gadsimta sākuma līdz
pat 60. gadiem. Ieejot muzejā, skatītāji visā bagātībā un daudzveidībā
sastop šīs vēstures tiešu turpinājumu. Tā ir radikāla iepriekšējās
situācijas maiņa. Agrāk nelielā mūsdienu mākslas ekspozīcija bija
vienīgi lielās vēsturiskās telpas pielikums.”
Pārbūves darbi bija neiedomājami dārgi. Tālab paralēli valsts
finansējumam tika lūgta privāto mecenātu palīdzība. Paradoksāli, taču
viens no visnozīmīgākiem Pompidū centra privātajiem finansētājiem Pjērs
Beržē (Berge) neizjūt nekādas lielās simpātijas pret Francijas
muzejiem. Tomēr viņš atzīst, ka Pompidū centrs ir pozitīvs izņēmums, jo
tā vadība izturas citādi nekā pārējie Francijas Muzeju pārvaldes
(Direction des Musees de
France) locekļi. Beržē ir pārliecināts, ka pārvaldes attieksme ir
pilnīgi neizprotama un absolūti nepieņemama. “Tā prasa naudu, bet pēc
tam vēlas, lai mecenāta vārds pazustu. Savukārt Žans Žaks Ejagons
teica: “Mums ir nepieciešama nauda. Kādu summu jūs varētu dot? Mēs
veiksim nepieciešamos darbus, un apmaiņā viena izstāžu zāle tiks
nosaukta jūsu vārdā. Tieši tā vēl pavisam nesen notika Anglijā. Es
šķērsoju Pjēra Beržē un Iva Senlorāna (Saint Laurent) zāli, un tas bija
ļoti patīkami. Es neesmu megalomāns, bet es vēlos, lai nebūtu nekādi
lieki pārpratumi.”
Pjērs Beržē (viņš ir arī Fondation Cartier administrators) uzsver,
ka Francijā pastāv paradoksāla situācija. Valsts atbalsts pavājinās,
bet “attiecības ar privāto sektoru ir neapmierinošas un slikti
formulētas. Tā ir franču sistēma – valsts visur iejaucas. Tādēļ franču
mecenāti nesaprot, kāpēc viņiem prasa naudu. Amerikā viņi to saprot.”
Francija ir centralizēta valsts. Arī paša Pompidū centra vēsture ir
tieši saistīta ar valsts institūciju darbību.
1969. gadā Francijas prezidents Žoržs Pompidū deklarēja: “Es vēlos,
lai šī būtu kultūras iestāde – vienlaicīgi muzejs un radošs centrs, kur
līdzās plastiskajai mākslai atrastos mūzika, kino, grāmatas un
audiovizuālie darbi.”
Tomēr šāda plurāla mākslas centra izveidošanu veicināja ne tikai Žorža
Pompidū visnotaļ padziļinātā mākslas izpratne, bet arī nepieciešamība
saglabāt Parīzes – internacionālā mākslas bastiona – reputāciju, ko jau
sāka apdraudēt ārvalstu muzeju attīstība, it īpaši Skandināvijas muzeju
un Ņujorkas Modernā mākslas muzeja (MoMA) panākumi.
Šo ambiciozo ieceri Žoržs Pompidū sāk realizēt 1970. gada jūlijā. Viņš
izsludināja starptautisku ideju konkursu, kurā varēja piedalīties
jebkurš talantīgs arhitekts – “arī ļoti jauns vai bez jebkādiem finansu
līdzekļiem”. Pats Francijas prezidents izvēlējās konkursa žūrijas
locekļus – novatoriskus, starptautiski pazīstamus muzeju un bibliotēku
darbiniekus, mākslas kritiķus, literātus, arhitektus (žūrijā piedalījās
arī Pompidū centra vislielākā potenciālā konkurenta MoMA arhitekts
Filips Džonsons).
Pavisam konkursā tika iesniegts 681 projekts: četri anonīmi projekti,
186 franču un 491 ārzemju arhitektu projekts. Novērtējot projektu
arhitektonisko kvalitāti, apmeklētāju pārvietošanās iespējas,
apgaismojumu, telpu atbilstību iecerētajai Pompidū centra darbībai un
celtnes iesaistījumu pilsētvidē, tika akceptēts itāļu arhitekta Renco
Pjano (Piano) un angļa Ričarda Rodžersa (Rogers) vadītais projekts, kas
paredzēja jauno mākslas citadeli novietot pašā Parīzes centrā – Bobūra
laukumā (Beaubourg plateau) – bijušajā tirgotāju, augļotāju, naudas
mijēju un stikla pūtēju kvartālā. Pompidū centra celtniecība pārveidoja
visu Bobūra kvartālu – tika izveidoti gājēju rajoni, izbruģētas ielas,
atjaunotas vecās mājas, aizliegta automašīnu kustība. Celtniecības
darbi ilga vairākus gadus. Žorža Pompidū centru oficiāli atklāja tikai
1977. gada 31. janvārī. Francijas mākslas cienītājiem centrs piedāvāja
ne tikai pilnīgi jaunu kultūras struktūru, bet arī ļoti bagātu 20.
gadsimta mākslas kolekciju.
Jaunizveidotā Pompidū centra mākslas kolekcijas pamatbāze bija Tokio
pils (Palais de Tokyo) kolekcija (tā savukārt kādreiz tika izveidota,
apvienojot JEU DE PAUME un Luija XVII dibinātās Luksemburgas galerijas
šedev-rus). Šo kolekciju papildināja jaunieguvumi – pirkumi (Miro,
Džakometi, Gonsalesa, Delonē darbi) un dāvinājumi (Pikaso, Matisa,
Šagāla, Maļeviča, Kupkas, Ruo, Ležē darbi). 70. gadu beigās iegūti arī
raksturīgākie 60. gadu mākslinieku Ņūmena, Poloka, Kleina darbi. Tika
izveidota arī videomākslas kolekcija, kurā ietilpst Vito Akonči, Dena
Greiema, Žana Lika Godāra, Pītera Grīneveja, Krisa Mārkera un citu
mākslinieku videofilmas.
Šodien Pompidū centram ir autonoms budžets, kas atļauj papildināt
fondus un rūpēties par vairāk nekā 20 000 mākslas darbu – vienu no
pasaulē visbagātākajām mākslas kolekcijām. Brīnišķīgs piemērs, kas
pierāda, ka kaut kur pasaulē tomēr ir iespējama veiksmīga valsts un
mākslas sadarbība. |
| Atgriezties | |
|