MĀKSLAS MUZEJS LATVIJĀ? Gundega Cēbere, Latvijas Kultūras ministrija, īpaši “Studijai” |
| Muzeji – tas, manuprāt, ir arī stils. Ko mēs ieraugām, kā ie-raugām,
kāpēc pie tā apstājamies vai paejam garām. Tas ir izvēles un atlases,
izlases darbs, jo muzejos mēs gribam rast atbildes par pasaules lietām,
bet dažkārt nespējam atbildēt par savas valsts lietām, gribam rādīt
ceļu citiem, bet paši apmaldāmies. Tas ir nemitīgas attīstības ceļš,
virzoties uz arvien lielāku vispārīgumu, savācot daudzveidībā
izšķīdinātās personību daļas ap kādu vienu kodolu, ko nedrīkst
pazaudēt. Muzejnieki zina, ka šādu risinājumu priekšnosacījumi ir
muzeju darba pārveidošanas ideju harmonija, kas arvien no jauna var
tikt izjaukta, mainoties ideāliem.
Četrdesmito gadu sākumā karš aizkavēja straujo mākslas procesa
attīstību Latvijā un līdz ar to atturīgi, bet ar lielu pamatīgumu
izkopto mākslas muzeju veidošanos. Bet, kur rūpīgi sēts, tur raženi
ienākas – muzeji, lai arī lēnām un ar grūtībām, virzās tālāk sev
raksturīgajā pamatgultnē, kaut ar dažādiem sāngājieniem un
internacionālām ievirzēm.
Neskaitāmas reizes un īsti neizskaidrojamu iemeslu dēļ ir mainījušies
mākslas muzeju nosaukumi, pārvietotas kolekcijas, līdz 1962. gadā ar
LKP CK un LPSR MP lēmumiem tika izveidota LPSR Mākslas muzeju un
izstāžu apvienotā direkcija (1988. gadā pārdēvēta par Latvijas Mākslas
muzeju apvienību), kurā bija apvienoti LPSR Valsts Mākslas muzejs
(kādreizējais Rīgas pilsētas mākslas muzejs (K.Valdemāra ielā 10a),
LPSR Aizrobežu mākslas muzejs (pirmais Valsts Mākslas muzejs Rīgas
pilī) un jaun-izveidotā Izstāžu daļa. Laika gaitā LPSR Valsts Mākslas
muzejam izveidojās filiāles – Gustava Šķiltera memoriālais muzejs un
Teodora Zaļkalna memoriālā darbnīca – muzejs, direkcijas sastāvā
iekļāva izstāžu zāli “Latvija”. Vēlāk atkal mainījās muzeju nosaukumi,
mainoties īpašumu formām nācās zaudēt Zaļkalna muzeju un izstāžu zāli
“Latvija”, iespējams, drīz tiem sekos arī Šķiltera muzejs.
Valsts Mākslas muzeja fondu kolekcijas bija pārstāvētas vairākās
nodaļās: latviešu profesionālā māksla no pirmsākumiem 19. gadsimtā līdz
1945. gadam, pēckara periods no 1945. gada, baltvācu mākslas kolekcija
no 18. gs. otrās puses līdz 19. gs. otrajai pusei, krievu māksla
16.–20. gs. sākumposmā, padomju tautu profesionālā māksla.
Izstāžu daļas kolekcijas veidoja tēlotājas un dekoratīvi lietišķās mākslas darbi no 1945. gada.
Ārzemju mākslas muzejs ir plašākā ārzemju mākslas krātuve Latvijā. Te
glabājas Rietumeiropas valstu mākslas darbi, sākot ar 15. gs. un
beidzot ar mūsu dienām, – Holandes 17. gs., vācu 16.–19. gs., beļģu 20.
gs. pirmās puses glezniecības kolekcijas, grafikas darbi, kā arī
pārstāvēta Ēģiptes, Grieķijas, Romas, Tālo Austrumu un Indijas māksla.
Iegūstot Kultūras ministrijas īpašumā ēku Torņa ielā 1 mākslas muzeju
darbības paplašināšanai 1985. gadā tika apvienotas Valsts Mākslas
muzeja pēckara perioda un Izstāžu daļas tēlotājas mākslas darbu
kolekcijas un izveidots mākslas muzejs “Arsenāls”. Kolekcija šobrīd
ietver gan Latvijā, gan emigrācijā tapušos mākslas darbus.
Astoņdesmito gadu vidū, restaurējot ēkas Skārņu ielā 10/20 uz Valsts
Mākslas muzeja un Izstāžu daļas dekoratīvi lietišķās mākslas kolekciju
bāzes savukārt tika izveidots un 1989. gadā atklāts Dekoratīvi
lietišķās mākslas muzejs. Jāatzīmē arī, ka vienlaikus vairāku
mākslinieku daiļrades process šādi tika sadalīts.
1990. gadā Latvijas Mākslas muzeju apvienības struktūrā parādās jauna
vienība – Latvijas kultūras muzejs “Dauderi”, kura ekspozīciju un
krājumu veido Vācijā dzīvojošā latvieša Gaida Graudiņa savāktā
kolekcija, kurā ietverti materiāli, kas atspoguļo gan Latvijas kultūras
senākos periodus, gan brīvvalsts laiku. Kolekcija savā būtībā vairāk
atbilst vēstures profila muzejiem, ir arī nedaudzi tēlotājas un
lietišķās mākslas darbi.
Mākslas darbu pieejamība ir viens no galvenajiem pamatprincipiem,
veidojot muzeju kolekcijas, bet kopš astoņdesmito gadu vidus jeb
mākslas muzeja “Arsenāls” nodibināšanas nekur Latvijā nav iespējams
iepazīties ar pēckara perioda mākslas pastāvīgo ekspozīciju, jo diemžēl
ēkas restaurācijas projekts gan paredz iekārtot pastāvīgu ekspozīciju,
paplašināt izstāžu telpas, bet rerstaurācija turpinās...
Laikiem arvien mainoties, arī muzeju attīstība pakļauta pārmaiņām, un
tādēļ jo aktīvi patlaban Latvijā notiek muzeju akreditācija. Tas nozīmē
gan plašākas tiesības, gan vairāk pienākumu, un, gatavojoties šim
procesam, visiem muzejiem, arī Latvijas Mākslas muzeju apvienības
struktūrvienībām nākas pārlūkot savus krājumus un savu veikumu. Un šajā
ceļā līdz patiesībai, apšaubot standartpieņēmumus – ne aiz spītības,
aiz vēlmes sagraut, bet aiz nepieciešamības atrast to īsto, kas kā
zelta grauds paliek pēc daudzkārtējas smilšu skalošanas,– jāatsakās no
visa, kas traucē un kavē.
Latvijas mākslas muzeju akreditācijas procesā 1999. gada jūnijā tika
konstatēts, ka apvienības struktūrās veicama reorganizācija, lai
atbilstoši Muzeju likumā noteiktajām normām nodrošinātu muzeju
funkcionēšanu patstāvīgu juridisku personu statusā. Reorganizācijas
komisija, izana-lizējot situāciju no juridiskā, organizatoriskā un
finansiālā aspekta, uzklausot apvienības muzeju viedokli, atzina, ka
Dekoratīvi lietišķās mākslas muzeja, Ārzemju mākslas muzeja un Latvijas
kultūras muzeja “Dauderi” turpmākā darbība ir mērķtiecīga patstāvīgu
kultūras iestāžu statusā.
Jau ilgāku laiku, domājot par pastāvīgās pēckara Latvijas mākslas
ekspozīcijas vēlamību un iespējamību, nedrīkstam aizmirst, ka otra
lielākā pēckara mākslas darbu kolekcija pieder Latvijas Mākslinieku
savienībai, taču arī tai nav piemērotu telpu darbu glabāšanai,
nerunājot nemaz par eksponēšanas iespējām, kolekcija sen arī netiek
papildināta. Telpu jautājums, protams, ir nopietns, bet, domājot tikai
par mākslas darbu izvietošanu, muzeju attīstība var tikt vērtēta ļoti
subjektīvi. Varbūt pareizāk izvirzīt arvien vairākus jautājumu lokus –
pieticīgāk un vienlaikus plašāk. Tātad priekšlikums par Valsts Mākslas
muzeja un mākslas muzeja “Arsenāls” vienotas darbības koncepcijas
izstrādi un iespējamo realizāciju. Ar pieticīgumu es šinī gadījumā
domāju pakāpeniskās realizācijas iespēju un ne tikai finansiālu
apsvērumu dēļ.
Atliek vien ieviest skaidrību pašreizējā mākslas ainā Latvijā – kas
patlaban mākslas muzeju vizītkartēs liecina par zināmu neatbilstību,
kādu muzeja funkciju nesakārtotību. Jāatrod kas tāds, kas nāk no
nepieciešamības, kā atklājums, nevis kā nodeva tēmai vai idejai.
Gadsimta beigās novērtējot mākslas procesu virzību un attīstības
iespējas, nākas secināt, ka, gluži tāpat kā gadsimta sākumā, tieši
laikmetīgā māksla ir kļuvusi par aktīvāko sava laika valodu, kurā
atspoguļojas mūsdienu sabiedrības pretrunas, pro-blemātika, un
acīmredzot tieši tāpēc gan valdībā, gan Rīgas Domē tika gūts atbalsts
Latvijas Laikmetīgās mākslas centra izveidei, tālākā nākotnē – Latvijas
Laikmetīgā mākslas muzeja bāzei. Pieņemot, ka iecerētā muzeja
koncepcijas aizmetņi šobrīd apjaušami Sorosa mūsdienu mākslas
centra–Rīga darbības principos, rūpīgā Somijas laikmetīgās mākslas
muzeja Kiasma, Stokholmas Modernās mākslas muzeja un citu līdzīgu
institūciju struktūru un funkciju izpētē un analīzē, domāju, ka arī
mūsu muzejs orientēsies uz laikmetīgās mākslas procesu veicināšanu un
sekmēs to integrāciju starptautiskā apritē visās muzeja darbības jomās,
ieskaitot kolekciju komplektēšanu.
Ja jūtam nepieciešamību izsekot mākslas procesiem Latvijā un domājam
par nacionālo institūciju statusu saistībā ar mākslas muzejiem, Valsts
Mākslas muzeja un Mākslas muzeja “Arsenāls” kolekcijas jāuztver kā
vienots veselums. Internacionālu savdabību Valsts Mākslas muzejā
demonstrē krievu mākslas un bijušo padomju tautu mākslas kolekcijas. Un
jāatzīst – labas kvalitātes izpratnē. Bet mūs jau aizvien vairāk
interesē, vai šiem darbiem atrasties tikai tur, kur tie ir un papildina
esošo, vai varbūt iespējams dot jaunu ienesumu Ārzemju mākslas muzeja
kolekciju un ekspozīciju fondā. Tā pati sajūta rodas, domājot par
patiešām lielisko Mākslinieku savienības kolekciju – te viss ir
iespējams.Ir tapis vai vēl top Mākslinieku nama rekonstrukcijas
projekts. Ansamblis ar vairākām izstāžu zālēm, līmeņu maiņām, darbnīcu
un tehnisko telpu klātbūtni sakausētos vienotā ansamblī, kur sadzīvotu
izteiksmīgs vizuālais tēls ar funkcijas loģiku. Nekas netraucētu kopā
ar Rīgas pilsētu veidot augstas klases galeriju un esošo kolekciju
organiski papil-dinātu Rīgas Domes pēdējos gados galerijās rīkotajās
konkursizstādēs atzinību guvušie darbi, jo kaut kur taču tie būs
jāizvieto, bet muzeju kolekciju papildināšanas politiku labāk atstāt
muzeju speciālistu ziņā, kā tas pieņemts – tagad modē teikt – Eiropā.
Vienlaikus Mākslinieku savienība var domāt arī par citām kolekcijas
izmantošanas un uzturēšanas iespējām, piemēram, ilgtermiņa deponējumiem
pastāvīgo ekspozīciju veidošanai Rīgas, Talsu, Liepājas, Tukuma,
Ventspils un citu pilsētu vai reģionu muzejiem.
Muzeju darbība ir saistīta ar priekšstatu par muzeju kā
daudzfunkcionālu kultūras centru. To uzdevums ir sniegt vienlaikus
informāciju un atpūtu. Mani mazāk satrauc un interesē, vai muzeja
dežurants seko apmeklētājam, lai ie-slēgtu vai izslēgtu apgaismojumu,
starp citu, līdzīgu situāciju pieredzēju lielajā Bernes Mākslas muzejā,
kad agrā rīta stundā kā vienīgā apmeklētāja klīdu pa plašajām, patiešām
labi noformētajām un izgaismotajām zālēm. Man svarīgāk liekas, lai
skatītājs muzejā ne tikai iepazītos ar mākslas darbiem, bet varētu
apmeklēt muzeja bibliotēku, noskatīties kādu videofilmu, noklausīties
koncertu, iegādāties muzeja veikaliņā visdažādākā tipa prospektus,
atklātnes, katalogus par muzeja kolekcijām, eksponātiem, izstādēm,
suvenīrus, kas sagādā prieku un izziņu, lai varētu iedzert tasi
kafijas.... Lai viesnīcās, lidostā, stacijā, tūrisma birojos un,
visbeidzot, arī augstskolās un skolās daudzviet Rīgā un visā Latvijā uz
muzejiem aicinātu glīti un daudzveidīgi bukleti.
Protams, esam pieraduši, ka dzīvē neviena teorija nerea-lizējas ideālā
veidā. Dažādu, it kā objektīvu iemeslu dēļ mums ir nepilnīga
informācija par iespējām, telpu, speciā-listu un līdzekļu trūkums. Bet,
ja no tiesas, – bieži vien viens veids ir, kā darīt, bet desmitiem, kā
nedarīt. Tā ir raksturīga situācija: problēmas paliek – mainās tikai
tie, kuri dažādi runājuši par to risināšanu, līdz atnāks viens, kas...
bet vai atnāks? Saprotošs un patiesi ieinteresēts vadītājs, ar bagātām
iekšējā potenciāla atklāsmes iespējām, ar uzticību muzejam un
cilvēkiem, kas prastu pamatot savas koncepcijas gan praksē, gan
dialogā, būtu pārliecināts, ka atradis muzeja veidošanas modeli, savu
stilu. Ar izvērstu un aizraujošu realizācijas procesa skaidrojumu un
pamatojumu.
|
| Atgriezties | |
|