20. GADSIMTS STARP BARBARISMU UN CERĪBU Kristiāna Ābele, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, īpaši “Studijai” |
|
Volfgangs Finke. 20. GADSIMTA MĪTS. 1999
Volfgangs Finke. 20. GADSIMTA MĪTS II-III, 1999
Sauļus Vaļus. KĀDA GADSIMTA HRONIKA II. 1999
Caja Brāca. TUVUMĀ... V. 1999
Manfrēds Fogels. CHANGE OF THE CENTURY IV. 1999
Lāslo Lakners. CELĀNS. 1994
Lāslo Lakners. BEZ NOSAUKUMA. 1994
Ginters Ikers. BARBARISMS UN CERĪBA II. 1999
|
| No 9. jūnija līdz 26. jūlijam Ārzemju mākslas muzejā viesojas ceļojoša
izstāde Zwischen Barbarei und Hoffnung – “Starp barbarismu un cerību”,
kurā ietvertās darbu kopas ļauj palūkoties uz aizritējušā gadsimta
pretpoliem septiņu mūsdienu mākslinieku skatījumā, vienlaikus
piedāvājot nelielu konceptuālu avangarda klasikas izlasi, kas padziļina
tēmas interpretāciju ar vēsturiska šķērsgriezuma dimensiju.
Izstādes projektu kopā ar jaunās mākslas veicināšanas biedrību “artcore
e.V.” un dažādu valstu mākslas iestādēm īstenojis mākslas centrs
G.A.M.E.S. of art, kas kopš 1990. gada pastāv Ziemeļreinas-Vestfālenes
pilsētā Menhengladbahā (Mönchengladbach) un savā nosaukumā asprātīgi
slēpj norādes uz galvenajām darbības formām – galeriju (Galerie),
radošajām darbnīcām (Ateliers), muzeju (Museum), izdevējdarbību
(Edition) un kolekciju (Sammlung). Centrā līdz šim sarīkots sešdesmit
konceptuālu izstāžu, un abreviatūra G.A.M.E.S. of art atrodama ne vienā
vien mākslinieciski augstvērtīgā izdevumā, kas guvis atzinību grāmatu
konkursos.
Ceļojošo ekspozīciju pavada mākslas zinātnieka un literāta, projekta
koncepcijas autora Ralfa Mertena (Ralph Merten) veidots katalogs, kas
mudina aizsteigties priekšā šim notikumam, laikus iepazīstinot mūs ar
tā teorētisko pamatojumu. Starp grāmatas mākslinieces un izstādes
dalībnieces C. Brācas vilktajām laikmeta koordināšu sistēmas vai irdena
vēstures metu auduma līnijām uz apvāka lasāmi visu dramatis personae
vārdi. Kad līmeniskajās rindās rakstītā, šķietami pabeigtā pagātne
krustojas ar augšuptiecošos un nepabeigto tagadni, nāk prātā, ka 1928.
gadā dzimušais “vēsturiskais” Armāns (Arman, īstajā vārdā Armāns
Fernandess) avangarda mākslā reiz taču ienācis tikai mazliet agrāk par
“laikmetīgo” 1930. gada bērnu Ginteru Ikeru (Gunther Uecker) – dzīvo
klasiķi, kurš solījies pagodināt ar savu klātbūtni Rīgas izstādes
atklāšanu.
Vaicājot sev, vai arī šo “toreiz” un “tagad” faktisko tuvību uztvert kā
tīšu koncepcijas zemtekstu, drīz vien nākas apjaust, ka R. Mertens
vēlējies parādīt viņu visu savstarpēji neatkarīgo darbošanos vienā
sprieguma laukā starp pastāvīgi klātesošiem pretspēkiem, kuros
iemiesojies 20. gs. dramatiskais antagonisms. Taču iecerētajā diskusijā
par laikmetu pagātnei un šodienai nav vienādu “balsstiesību”. Katru no
izraudzītajiem vēstures lieciniekiem – Maksa Pehšteina
ekspresionistisko gleznu “Pirms peldes” (1919), Paula Klē mazo paletes
naža un klīstera gleznojumu “Dzirdošais” (1934), Alekseja fon Javļenska
mūža izskaņas “Lielo meditāciju” (1937), Eiropu atstājušā Laionela
Feiningera “Neatgūstamo krastu” (Coast of Nevermore (Mirage II), 1944),
Lučio Fontānas caurumoto Concetto Spaziale (1958) un Armāna izdegušo
radiouztvērēja lampiņu “kapsētu” Radio incommunication (1962) –
papildina darba vēstījuma apcere plašā esejā. Pārlapojot šos tekstus un
sekojot rakstītāja domu gaitai, rodas iespaids, ka seši 20. gadsimta
klasikas “citāti” savā ziņā kalpojuši par materiālu vēl vienam mūsdienu
mākslas darbu ciklam, kas, tāpat kā pārējie, tiecies iezīmēt gadsimtu
mijas cilvēka attieksmi pret aizvadītā laikposma pro-blēmām. Līdz ar to
kā līdztiesīgs partneris paša iecerētajā un inscenētajā mākslinieku
sarunā it kā nevilšus iesaistījies kurators, bet viņa klasiķu izlase
darbojas statistu lomās.
Šāda iespēja varētu izskaidrot principiālo interpretācijas žanra, stila
un skatpunkta maiņu izdevuma otrajā daļā, kas veltīta pieaicināto
mūsdienu autoru sniegumam. Iepriekš pašvērtīgais, stilistiski un
emocionāli saliedētais, patētiskais, reizēm valdonīgais un katrā ziņā
ļoti konceptuālais komentārs atkāpjas otrajā plānā, atklājot izteiksmes
dažādību, kurā R. Mertena rakstītais mijas ar mākslinieku uzskatu
liecībām.
Starptautiski slavenais Ginters Ikers, atsaucoties uz izstādes moto,
piedāvā skatītājiem naglojumu ciklu “Barbarisms un cerība” (1999), kura
daļas aptuveni asociējas ar desmit reiz desmit gadiem. Mākslinieka
pirmos naglojumus 20. gs. 50. gadu otrajā pusē varēja uztvert kā
izaicinošu pretmetu klasiskai gleznai un saskatīt tajos fizisku
varmācību pret tradicionālu svētumu – darba virsmu. Toreizējais
radikālisms šodienas kontekstā jau kļuvis par rūpīgi koptu, formāli
izsmalcinātu tradīciju, un tās vēsturiskajā fonā bieži jaušama
analītiskā kubisma slēptā nemierīgā poēzija, kas līdz ar naglotā
objekta savdabīgo telpiskumu ieguvusi jaunas gaismēnu un faktūru
izteiksmes iespējas.
G. Ikera niansētajām un reizē racionālajām va-riācijām par tumsas un
gaismas cīņu seko ungāru gleznotāja Košuta prēmijas laureāta (1998)
Lāslo Laknera (László Lakner, dz. 1936.g.) audekli, kuriem
katalogā veltīta apcere “Zīmju zīmē”. L. Laknera “zīmju” lokā ir
skaitļu valoda, tīkli, labirinti. Daži 90. gadu pirmās puses darbi
tapuši kā abstrahēti, asociatīvi veltījumi 20. gs. kultūrā ievērojamām
perso-nībām – L. Vitgenšteinam un P. Celānam. Toties Menhengladbahas
gleznotāja Klausa Grosa (Klaus Gross, dz. 1937.g.) abstrakto
“Sablīvējumu” un “Enerģijas lauku” pamatā ir daudzslāņains krāsas
klājums, kas šķērsgriezumā līdzinās ģeoloģiskam veidojumam.
Esenes universitātes profesors Manfrēds Fogels (Manfred Vogel, dz.
1946.g.) par savu bezpriekšmetisko 1999. gada ciklu Change of the
Century stāstījis pats, atzīmēdams, ka vairākas no viņa ekspresīvajām
abstrakcijām gleznotas nevis uz audekla, bet gan uz militārajām kartēm,
kas līdz ar gruntējumu ieguvušas “citu skanējumu”. Esošā pārveidošanas
process bijis svarīgs arī citos M. Fogela izstādītajos darbos, kas
radušies, klājoties pāri senāku gleznojumu kultūrslānim, bet cikla
angliskais nosaukums pārņemts no kāda 1962. gada skaņdarba.
Gleznotājas un grafiķes Cajas Brācas (Czaja Braatz, dz. 1960.g.) cikls
“Tuvumā un iztālēm” (Von nah und fern) kataloga lappusēs vieš netīšas
attālas asociācijas ar 20. gs. sākuma savrupo protoekspresionistu dabas
redzējumu. Katru no abstrahētajām kompozīcijām gribas lasīt kā
trīsdaļīgu ainavu ar gaišu strēli vai svītriņu pie pamales, bet
savdabīgos rakstus, kas liekas gluži vai ieadīti lielajos “zemes” un
“debesu” laukumos, veido bālas un asaru apmiglotas nepiepildītu cerību
zvaigznes, asiņainu plaukstu nospiedumi uz mūra sienas vai sētas un
simtiem kapu krustu, kurus kāds grūtsirdīgs cilvēkbērns reiz gribējis
aprūpēt. Jūtīgā māksliniece, kuras metaforisko tēlu pasaule atklājas
ļoti autobiogrāfiskā un skaudri poētiskā pavadtekstā, vēstures
iepazīšanu ir pārdzīvojusi kā visaptverošu “sēru arheoloģiju”, un
iespējams, ka viņas subjektīvais dvēseliskums kaut ko dos arī latviešu
skatītājam, kas mazotnē mācījies Jāņa Poruka “Vēlējumies”.
Blakus C. Brācas intīmajai “sēru arheoloģijai” lietuviešu mākslinieka
Sauļus Vaļus (Saulius Valius, dz. 1958.g.) instalāciju grupa “Kāda
gadsimta hronika” runā citā – nesaudzīgā plakātiski iedarbīgu un
neslēpti publicistisku tēlu valodā. Arī kataloga autors ir atteicies no
esejiski plūstoša izteiksmes veida, dodot priekšroku lakoniskam un
precīzam elementu uzskaitījumam. Vienā metāla stieņu režģī S. Vaļus
iekāris 1475. gada pasaules kartes novilkumu, internetā atrasta cilvēka
smadzeņu attēla kopiju un desmit daļās sadalītu vijoli, otrā – pirmos
raķetes uzbūves zīmējumus no 1650. gada grāmatas Artis magnae
artilleriae un sešās daļās sadalītu bazūni, bet trešajā – jaundzimuša
bērna fotogrāfiju, savu fotoattēlu un septiņās daļās sadalītu boju,
kuras apveidi asociējas ar sprāgstbumbu.
Volfgangs Finke (Wolfgang Vincke, dz. 1954.g.) studējis anglistiku un
ģeogrāfiju, bet māksli-nieciskai darbībai pievērsies tikai 80. gadu
vidū. Pēdējā laikā V. Finkes uzmanības centrā atradusies Vācijas
vēstures traģiskā grāmatu iznīcināšanas lappuse, un šīs izstādes
instalācijā viņš parādījis grāmatu – slepkavu. Uz melna postamenta zem
stikla pārsega guļ Alfrēda Rozenberga sacerējums “20. gadsimta mīts”,
kura nesto ļaunumu kā metaforiska upurvieta un raudu mūris atklāj
desmit horizontālas un vertikālas plāksnes ar neskaitāmām ugunī
cietušām un vārdu zaudējušām grāmatām. Taču savādi manīt, ka šim
iznīcības simbolam piemīt īpatnēja estētiska pievilcība, it kā liesmu
mēles pazemoto un nāvei nolemto izdevumu kailajā miesā būtu
iededzinājušas austrumnieciski izsmalcinātas ainavas. |
| Atgriezties | |
|