VIĻŅAS TRIENNĀLES VĀJĪBAS Daiga Rudzāte |
|
Sabina Langa, Daniels Baumans. SKAISTĀS SIENAS
Jānis Mitrēvics. AINAVA
Vinogradovs-Dubrovskis. PIKASO MASKAVĀ
|
| Pirmā Viļņas glezniecības triennāle notika 1965. gadā. Pāris
desmitgades tā bija viena no prestižākajām glezniecības izstādēm
Baltijas reģionā, un tajā, kā jau daudzos smalkos pasākumos, tika
dalītas arī prēmijas. (Piedalīšanos Viļņas izstādē mākslinieki joprojām
ar pašapziņu mēdz ierakstīt savos curriculum vitae.) No latviešu
māksli-niekiem ar tām rotājās Inta Celmiņa, Ivars Heinrihsons, Aija
Zariņa, Rūdolfs Pinnis un daudzi citi. Neapšaubāms ir fakts, ka
triennāle bija izstāde, kurā visskaidrāk varēja pārredzēt tos
strāvojumus un tendences, kādas dominēja Latvijas, Lietuvas un
Igaunijas glezniecībā.
Šīgada pavasarī notika 11. Viļņas glezniecības triennāle (11-oji
Vilniaus tapybos trienale). Ne vairs triju Baltijas valstu glezniecības
izstāde, bet jau daudz plašāka mēroga pasākums, ko organizēja Viļņas
Mūsdienu mākslas centrs un Lietuvas Mākslinieku savienība. Triennālē
iesaistījās arī somi, norvēģi, dāņi, krievi, poļi un citi. 2000. gada
ekspozīcijas kurators bija Ēvalds Stankevičs. Viļņas glezniecības
triennāles mājas lapā internetā (www.cac.lt) var izlasīt, ka
organizatoru mērķis ir “sniegt vispārēju priekšstatu par šībrīža
stāvokli un stratēģiju vizuālo mākslu laukā”. Atklāts ir jautājums par
to, cik lielā mērā paši organizatori ir atbildīgi un var atbildēt par
sava izvirzītā mērķa sa-sniegšanu. Viņi deva konceptuālo rāmīti, ko
katras valsts kurators mēģināja pielāgot vietējai glezniecībai. Kā,
piemēram, Ieva Kalniņa no Latvijas puses. Protams, Ēvalda Stankeviča
rokas vadīta.
Kopumā Mūsdienu mākslas centra tik labajā izstāžu zālē (patiešām) bija
“nolasāms” mūsdienu glezniecības pasaules konteksts. Miniatūra, varbūt
drusku nespodra ainiņa, kuras patieso tēlu var ieraudzīt lielajos
“milžu” pasākumos (kā Venēcijas biennāle), arī palasot angļu kritiķu
recenzijas, paklausoties Ņujorkas mēra Džuljāni lamas par Krisa Ofili
“Dievmāti” un izstādi Sensation Bruklinas muzejā un galu galā, ja ir
iespēja, vislabāk – apskatot izstādes Ņujorkā un Londonā.
1998. gada rudenī latviešu mākslas kritiķis Ivars Runkovskis teica, ka
glezniecība kā medijs ir ārpus visiem lielajiem mākslas diskusiju
pasākumiem. “Lai gan tās renesanse notiek.” Tagad – pēc diviem gadiem –
varētu uzdot tik retorisko jautājumu: vai minētais process ir noticis?
Vai glezniecība ir moderna? Un vai tās malā stāvētājas loma vispār nav
mākslas kritiķu “aiznekodarīt” radīta? Katrā ziņā Viļņas glezniecības
triennāle pēc ilgākiem klusuma gadiem ir notikusi. It kā jaunā
kvalitātē.
To, ka glezniecība vairs nav tikai glezniecība, mums bija iespēja
uzzināt jau deviņdesmito gadu sākumā, kad balvu Venēcijas biennālē
glezniecības kategorijā ieguva Džovanni Anzelmo, kura veidotais darbs
sastāvēja no četriem dažādu nokrāsu un konfigurāciju slīpētiem granīta
bluķiem.
Viļņas glezniecības triennāli ievada Sabīnas Langas un Daniela Baumana
(Šveice) “Skaistās sienas” (Beautiful Walls). Kaila telpa, kuras sienas
rotā septiņdesmito gadu padomju ēdnīcām un skolu koridoriem tik
raksturīgie krāsu līkloči. Kā man teica viens zināms mākslinieks: “O...
Mēs ar Leonu J. šitādas sienas taisījām, kad halturējām vienā kolhozā.”
Patiesībā skaistās sienas izpilda konferansjē lomu, piesakot visas
izstādes konceptu, kas balstīts uz stāstiņiem, citātiem un atmiņām par
to vai citu laikposmu. Skaistās sienas ir stāstiņš un citāts
vienlaikus. Varbūt arī izdevies. Daudz garlaicīgāki, bet no tās pašas
burciņas izvilkti šķiet šveicietes Sonjas Feldmaieres uzsmucinātie
šilierīgie sienas dekori – acis “Varavīksnes beigas” (The End of
Rainbow).
Stāstiņi ir Viļņas izstādes vājība. Sižets ir vadmotīvs bezgala
daudziem autoriem. Piemēram, lietuvietis Vītenis Jankūns savās kolāžas
izmantojis avīzes, kurās, ar tinti dažādos virzienos aizkrāsojot burtu
slejas un maketa tukšajās vietās ievelkot figūras (sniegavīrus),
“izbūvējis” savdabīgus debesskrāpjus. Darbs “Nauda un bizness” (Money
and Business) veido vienu veselumu no 20 šādi aptrādātām New York Times
lappusēm. Katru no tām rotā kāds citāts no raksta. We like you. We care
about you. Now pay up. Vai – For this we send you to college? Eriks A.
Frandsens no Dānijas savos gleznojumos uz alumīnija stāsta citu teiksmu
– par kādas ģimenes dzīvi. Darbus papildina lielformāta krāsu
fotogrāfiju negatīvi. Dokumentalitāte – “tas tiešām tā ir, es
nemeloju”. Tīri asociatīvi, skatoties šo gleznieciski dokumentālo
stāstu, man prātā nāca E. L. Ahtilas Venēcijas biennālē apbalvotais
kino stāsts. Arī par kādu ģimeni. Tikai varbūt daudz patiesāks. Erika
A. Frandsena gleznu tēli ir aplikatīvi un it kā ļoti stabili. Kā
fotogrāfijas, kas uzkopētas no blakus esošajiem negatīviem. Vanesa
Bērda (Vanessa Baird) izstādījusi daudzas nelielas naivisma manierē
gleznotas lauku romantisma apdvestas bildītes. Katrai no tām ir savs
sižetiņš un paskaidrojums. (Piemēram, Remind me who I am again.)
Literatūra dominē ne tikai gleznās, bet arī salīdzinoši it kā
mazsvarīgajās etiķetēs blakus gleznām. Jons Gaisuns sniedz garus
paskaidrojumus savām komiksveida gleznām. He was carring in the middle
of wide river, the wonderful clouds were floating over their heads.
(“Viņš bija aiznests upes vidū, un brīnišķīgi mākoņi peldēja virs viņu
galvām.”) Nu... komiksam tas piestāv. Citātomānija visplašākajā nozīmē
vajā daudzus šodienas māksliniekus. Ir it kā apmulsums no aizgājušā
gadsimta glezniecības bezgala daudzajiem virzieniem; it kā viss
labākais jau būtu bijis un kaut ko vēl labāku nav iespējams radīt.
Viens popārta (precīzāk – Vorhola) “rimeiks” pieder Ģiedram Žungailam.
Precīzs savā izpausmē un vienlaikus dziļi individuāls. Tādējādi ir
izpildīts pirmais pamatnoteikums, veidojot “rimeikus”. Zināt, kālab tu
to dari. Raugoties uz Ģ. Žungailas darbiem, šķiet, viņš zina – kālab.
Jo skatītāja sajūtas ir atbilstošas mākslinieka iecerei. Nav tieksmes
salīdzināt, analizēt un uzdot jautājumus.
Savukārt Vinogradovs-Dubrovskis no Krievijas izstādījis piecdesmito
gadu reālisma manierē ieturētus darbus – piecas gleznas no cikla “Mūsu
literatūra” un Pikaso portretu Maskavā uz Kremļa fona. Savā stilā visai
pārliecinoši darbi.
Tāda medija kā foto ienākšana glezniecības telpā bija visnotaļ
uzskatāma arī Viļņas glezniecības triennālē. Ne vien diptihā ar gleznām
(kā Erika A. Frandsena “ģimenes sāgas” gadījumā), bet arī foto
iesaistīšanā glezniecības tehnoloģijā. Latvijā ar to aktīvi nodarbojas
gleznotājs Jānis Mitrēvics, kura darbi bija apskatāmi arī Viļņas
triennālē. Līdzīgā manierē darbojies arī māksli-nieks no Zviedrijas
Makss Buks (Max Book). Savukārt Matss Leiderstams (Matts Leiderstam)
fotogrāfiju padarījis par “gleznu”, izstādot foto sēriju, kurā redzama
dažādās vidēs (mežos vai krūmos) novietota ainava uz molberta.
Patiesībā Intas Rukas fotogrāfijas, ielogotas smagajos svētbilžu
rāmjos, jau daudzas reizes pieminētajā 1999. gada Venēcijas biennālē
bija ļoti līdzīga manipulācija. Tikai nesalīdzināmi kvalitatīvāka.
Savukārt soma Stiga Baumgartnera (Stig Baumgartner) mākslas konceptā
ietilpa darbnīcas (?) fotogrāfija, ko papildināja ar šo telpu
asociācijas raisoši ekpresīvi krāsu trie-pieni (kā pirkstu nospiedumi)
uz papīra un sterili, pēc izmēra augošā secībā izkārtoti pietonēti
papīri zem stikla.
Glezniecības telpu paplašinājis arī igaunis Rauls Kurvits, izstādot
lielformāta telpisku objektu – gleznu (Secondary Culture; the Youth and
the Middle Age of East-European Plains), veidotu no dažādu zālīšu
saišķiem, kas zaļā nianšu iegūšanai vietvietām piekrāsoti ar eļļas
krāsu. Kopumā jāteic, ka igauņu glezniecība Viļņas triennālē, kā jau
tas pierasts, bija dizainiska un visai plakātiska. Kā, piemēram,
saturiski sociālais un pārliecinošais Kaido Oles Untitled Exlvii.
Mūs visus tik interesējošo latviešu mākslu Viļņā reprezentēja Inga
Breidaka, Kristīne Keire un jau pieminētais Jānis Mitrēvics. Gleznotājs
Jānis Mitrēvics ir labi zināms latviešu meistars. Šobrīd viņš,
vienkārši runājot, iekrāso fotogrāfijas, kas “attēlo Latvijas paskarbo
ainavu” un skaistu sieviešu aktus. Tehnoloģiski process gan ir daudz
sarežģītāks, tajā iesaistīti vairāki mediji – fotogrāfija, dators,
sietspiede –, un tikai beigu fāzē ietilpst tik tradicionālā ota un
krāsas. Pilnīgi objektīvi var diskutēt par to, vai izmantotie līdzekļi
palīdz sa-sniegt iecerēto mērķi, bet šoreiz runa ir par ko citu. Par
to, ka ir mainījies pats process. 19. gadsimta beigās ar kaut ko
līdzīgu nodarbojās Jānis Roze. Tā ka šobrīd tik triumfējošo
citātomāniju var piedēvēt arī Jānim Mitrēvicam. Viņš gan apgalvo, ka
strādā autortehnikā. Bet – rezultāts jau ir viens un tas pats. Viņš
tikai mēģina domāt konceptuāli. Un tieši konceptuālisms ir tas, kas
kļūst par objektīvu pamatojumu viņa darbu izstādīšanai Viļņas
triennālē. Kā apliecinājums tam, ka arī Latvijas māksla “ir procesā”.
Kristīne Keire glezno jūtīgi. Gleznas no cikla “Papīra tulpes” ir tādi
caurspīdīgi un jūtelīgi darbiņi, kuros jaušamas saldas atskaņas no
septiņdesmito gadu sākuma glezniecības. Citātomānija un “rimeiki”
šobrīd, kā jau teicu, ir modē. Es tikai nespēju saskatīt spēcīgu un
personisku glezniecisko rokrakstu. Mani visu laiku nepamet sajūta, ka
gleznotāja Kristīne Keire vēl nav atradusi to, ko meklē. Viņa ir kaut
kur pa vidu – starp Ivaru un Helēnu Heinrihsoniem. Tikai bez viņu
spēka. Gluži tāpat kā Inga Breidaka, kas Viļņā izstādījusi četras
pavisam neliela formāta glezniņas. Lācīši, ronīši un vēl divi citi
rotaļu zvēriņi. Iespējams, ka lācīši spētu suģestējošāk darboties lielā
formātā... Formāli es spēju izprast Ievas Kalniņas un Ēvalda Stankeviča
izvēli – ļoti cilvēciska un dzīves nesamocīta latviešu māksla. Humāna
un rezignēta, un skaista. Faktiski man jāatzīst, ka nesaskatu tik
būtiskās kvalitātes (profesionalitāti, individua-litāti, glezniecisko
varēšanu un neizskaidrojamo emocionālo lādiņu), kas liktu Viļņā
izstādīt tieši šīs gleznas. Tās nav ne labas, ne sliktas. Tās ir kaut
kur pa vidu. Un patiesībā latviešu glezniecība Viļņā bija kļuvusi it kā
neredzama.
Viļņas triennāle, patiešām, iezīmēja tās tendences, kādas šobrīd dominē
pasaules glezniecībā. Pieņemot, ka tas noteikti bija viens no kuratoru
mērķiem, jāsaka – viņi var pievilkt ķeksīti savā piezīmju bloknotā.
Runājot par manām patriotiskajām jūtām, tomēr jāatzīst, ka būtu
gribējies “košāku” latviešu mākslas ainu.
|
| Atgriezties | |
|