Rakstot šo rakstu, piepeši iedomājos, ka, iespējams, būtu īpašas
piepūles vērts mēģināt analizēt starptautisko izstāžu vai kultūras
projektu optimisma pakāpi. Katrā ziņā, ja šāda skala eksistētu, tad
ArtGenda (AG) projekts noteikti atrastos krietni virs viduslīnijas.
Vismaz šī projekta konceptuālais (vai oficiālais) “fons” un izveides
process. Daudzsološi ir atslēgas vārdi – “jaunie mākslinieki”, “17
pilsētu sadarbība”, “Baltijas jūras reģions”, “multidisciplina-ritāte”,
“Eiropas kultūras galvaspilsēta”, “projekti laikā, telpā, un pilsētā”,
“pilsētas kultūra” utt. Tik daudzi vārdi, kuri ļauj ignorēt vai
vienkārši izdzēš “zemūdens akmeņus”, tādus kā vēsturiskais fons,
starpvalstu attiecību “slēptie nodomi” (hidden agendas), dalījums
Austrumeiropā un Rietumeiropā vai arī, teiksim, somu anekdotes par
zviedriem (sk. Tallinas projekta aprakstu), ambiciozitāti vai arī
sociālo nevienlīdzību un mākslas elitārismu pilsētā neatkarīgi no tā,
vai tā ir vai nav teritoriālā kultūras galvaspilsēta. Antitēzes trūkums
izpaužas kā visai lipīga parādība, kas no projektu pieteikumiem spēj
pāriet mākslinieku darbībā, kopumā veidojot rāma optimisma
caurstrāvotas, ne īpaši niansētas norises.
Īsi pirms tam iepazinos ar kritisku Bauhaus skolas publikāciju, kurā
apcerēta “notikumu kultūras” izplatība un dominante mūsdienās. Nezinu,
vai AG var nešaubīgi pieskaitīt pie šīs kultūras izpausmēm, tomēr
kopiespaida garlaikojošais rāmais “optimisms” un jautājums par mākslas
projekta intensitāti liek par to aizdomāties.
Šīgada AG informatīvajos materiālos īpaši tiek uzsvērtas pārmaiņas 17
Baltijas reģiona pilsētu veidotā projekta norisē, AG virzība no
tradicionālas, starptautiskas izstādes formas uz laikmetīgu (un jau
visai populāru) sadarbības tīkla (network) un izstādes – laboratorijas
modeli. Tīkla izveides ideja bija klātesoša jau 1996. gadā pirmajā AG
Kopenhāgenā, kas tika veidota ar domu veicināt reģiona pilsētu
sadarbību, kultūras apmaiņu un informēt par jaunākajiem mākslas
projektiem. 1998. gadā AG Stokholmā turpināja attīstīt šo foruma ideju,
iekļaujot programmā ne tikai izstādes, teātra izrādes, performances,
koncertus, pārtijas, bet arī meistardarbnīcas un seminārus. Helsinkos
daudzi no šiem pasākumiem apvienojas atsevišķu mākslas projektu
aktivitātēs. AG evolūcija lielā mērā atspoguļo procesualitātes un
komunikācijas lomu mūsdienu mākslas norisēs – vēl jo vairāk, ja šīgada
izstādes tēma ir pilsēta un tās kultūras izpausmes. AG ir jauno
mākslinieku biennāle, līdz ar to no organizatoru puses reizēm pat
pārlieku tiek uzsvērta notikuma potenciālā eksperimentalitāte un
revolucionārisms, tā, piemēram, AG bukletā un arī mājas lapā AG norises
(nevis izstādes) apmeklētājs tiek aicināts kļūt par aģentu, kura
uzdevums būtu “kontrolēt māksliniekus un apstādināt ieplānotās
revolucionārās akcijas; atklāt un arestēt aizdomīgus māksliniekus, ja
nepieciešams, bombardēt mākslas darbus”. Visai absurdas nostādnes,
ņemot vērā mākslinieku un mākslas projektu, pasākumu, lasījumu
centienus radīt kreatīvu vidi Helsinku laikā un telpā.
Pirms diviem gadiem Stokholmā AG atslēgas vārdi bija
“integrācija-interakcija”, kas drīzāk raksturoja mākslas darbu veidu un
virzību, bet šogad AG tēma ir Urbānā kultūra (ar lielo burtu). Kā
uzsver organizatori, dažādu pilsētu mākslinieki tika aicināti radīt
darbus tieši Helsinku videi. “Tematiskums” diemžēl reizēm atsevišķu
mākslinieku darbos vai pat pilsētu projektos interpretēts visai
burtiski. Izstādē varēja vērot virkni videoprojekciju, kurās
dokumentēta pilsētas vide, pilsētas “izjūta” vai arī atsauces uz
lokālās vides īpatnībām un kolektīvo atmiņu, kā, piemēram, Ščecinas un
Ķīles projektos.
AG tradicionāli ir bijusi Eiropas kultūras galvaspilsētas projekts (šī
situācija mainīsies tikai ar 2002. gadu, kad par AG “mājām”, iespējams,
kļūs Hamburga), un galvaspilsēta 2000, manuprāt, būtiski ietekmēja arī
šīgada AG raksturu. Bija jūtama vēlme ar projekta palīdzību papildināt
un dažādot intensīvo pilsētas kultūras dzīvi (lielos projektus: V.
Bleika izstādi, Alien intelligence mūsdienu mākslas muzejā Kiasma,
fotogrāfijas izstādi “Dažas pasaules daļas”) mēneša garumā, veidojot
nevis vienotu pasākumu, bet izkaisot mākslinieku projektus gan
teritoriāli (galerijās, parkos, transportlīdzekļos, kafejnīcās utt.),
gan laika ziņā – projekts var “būt” AG trīs dienas, nedēļu vai divas
visa mēneša laikā. Tādēļ pilsētas apmeklētājam iegūt kādu AG
kopiespaidu ir gandrīz neiespējami, toties, manuprāt, pastāvīgie
iedzīvotāji ik uz soļa var sastapties ar kādu kultūras projektu, lai
gan, jāatzīst, pilsētas iedzīvotāju klātbūtne bija visai maz pamanāma –
varbūt pārsātinātība, bet varbūt arī informatīvās aģitācijas trūkums.
AG informācijai bija visai spontāns raksturs, daudzi atzīmēja kaut vai
AG mājas lapas (www.artgenda.com) prasmīgi veidoto nelasāmību. Ir
padomāts par to, lai AG tiešām būtu iespējas “pārņemt” pilsētu, taču
koncepcijai ir arī savas vājās puses, jo šajā izkliedētībā pazūd AG kā
foruma vai tikšanās vietas ideja, mākslinieki uz brīdi “iemājo” savās
telpās, veidojot darbnīcas, izstādes vai publiskas projektu
prezentācijas, lai tikpat spēji pamestu Helsinkus. Par galveno tikšanās
vietu pirmajās divās AG dienās kļuva “Open forums”, kura ietvaros
notika iepazīstināšana ar projektiem un dalībnieku diskusijas par AG
Ziemeļvalstu tīkla aktualitāti šodien.
Runājot par telpām, īpaši jāmin projekta centrs – VR noliktavas
Makasiinit (nosaukums cēlies no VR Valsts dzelzceļa, ēku īpašnieka),
kas kļuvušas gan par stratēģisku punktu AG aktivitātēm un mērķiem, gan
par šķēpu laušanas objektu pilsētas attīstības plānotājiem, valsts
institūcijām, arhitektiem un neatkarīgajiem māksliniekiem. Makasiinit
stāsts un liktenis lielā mērā sasaucas ar AG “Urbāno” ievirzi. Labi
pazīstama situācija, kad pilsētas autoritātes pēkšņi “atklāj” plašas
19. gs. noliktavu ēkas, kas atrodas tieši pilsētas centrā, iepretim
parlamentam un līdzās Kiasma, taču ēkas likteni izlemt traucē
Makasiinit iemājojusī mākslinieku kopiena. Pārņemot ēku uz gadu,
Helsinki 2000 un AG ir apstādinājuši brīdi, kad notiek izvēle starp tās
aizstāšanu ar grandiozu koncertu halles celtni vai arī daudzo
fotostudiju, darbnīcu, divriteņu un “zaļās” pārtikas veikaliņu un
tirdziņa saglabāšanu vecajās ēkās, veidojot tās par demokrātisku centru
dažādām radošām izpausmēm. Katrā ziņā somiski minimālās megaceltnes
vīzija vēsturiskās sarkano ķieģeļu ēkas vietā izraisīja daudzu Helsinku
mākslinieku protestu. Kā jau minēju, Makasiinit dilemma un vēlme šo
centru aizsargāt veidoja jūtamu fonu AG diskusijās, dažos mākslas
projektos un arī konferencēs “Vecās ēkas un jaunas kultūras
aktivitātes” (Old buildings and new cultural productions), “Makasiinit
utopija – pilsētas utopija tiekas ar AG” un “Veidojot mākslu urbānā
vidē”. AG Makasiinit kalpoja kā galvenā tikšanās, “Open foruma”,
izstādes, koncertu, AG kafejnīcas darbības, informācijas centra un dažu
projektu prezentācijas vieta.
Apskatot atsevišķu pilsētu projektus, jāatgādina, ka AG tradicionāli
mēģina apvienot dažādus mākslas žanrus, īpaši uzsverot
multidisciplināro projektu aktualitāti un šogad orientējoties vairāk uz
sadarbības projektiem, ko noteica arī iespēja katrai pilsētai veidot
savu telpu AG ietvaros. Iespējams, tas bija arī visai sarežģīts
uzdevums jauno mākslinieku biennālei, jo šāds teritoriāls dalījums
tomēr rada zināmas pretrunas starp individuālā projekta un vairāku
mākslinieku un pilsētas prezentācijas veidu. Daži projekti darbojās
tikai pāris dienas, visbiežāk izstādes atklāšanas pasākumu laikā, citi
mēģināja apvienot daudzveidīgas norises – izstādes, performances, filmu
skates, dzejas lasījumus un klubu mūzikas vakarus (piemēram,
Kopenhāgenā tika apvienotas filmas, instalācijas, performances, Ķīlē –
teātris, arhitektoniskas konstrukcijas, mūzika un literāri pētījumi,
Malmē – filmas un skaņas instalācijas pilsētvidē, videoinstalācijas
utt.).
Kā jau minēju, daudzi mākslinieki mēģināja interpretēt un atsaukties uz
šīgada AG tēmām un vidi, tomēr pārliecinošāki bija nevis tieši
Helsinkiem veidotie “jaunie” sadarbības projekti, bet gan grupas un
apvienības, kas jau kādu brīdi ir aktīvas un iepazīstināja ar saviem
projektiem vai adaptēja tos Helsinku norisēm. Varētu minēt, manuprāt,
vienu no veiksmīgākajiem AG projektiem – Tallinas kuratoru/mākslinieku
grupas H. Soansa, A. Kurga, I. Lehta un M. Rāta veidoto “Analogo TV”,
kas bija skatāms mediju centra Lasipalatsi kafejnīcas telpās. Ik dienas
līdz vēlam vakaram notika igauņu veidotās TV programmas translācija,
kas sastāvēja no atsevišķām pēdējo gadu mākslas projektu
dokumentācijām, TV projektiem un no vēsturiskā arhīva, kurā bija
apkopoti mate-riāli par Somijas un Igaunijas attiecībām un mediju
mijiedarbību pēdējos 50 gados. Desmit vecos televizoros varēja vērot
mākslinieku veidoto kompilāciju, sižetus ar padomju propagandas TV
raidījumiem, Somijas kreisās partijas autoritāšu 10 minūšu garo
ikdienas uzstāšanos Igaunijas TV 50. gados, Brežņeva bēru ceremoniju,
atklāti ironiskos igauņu mākslinieku projektus – spožos “Estētiskos
motīvus”, kuros A. Kurgs pēta iespējas un veidu, lai pieteiktos uz
dzīvi Dānijā estētisku iemeslu dēļ, arī performanču dokumentācijas, R.
Kalomēsa veidoto ziņu simulāciju un daudzus citus videomateriālus.
Atvērtība, zobgalība, kā arī laikmetīgā “apgrieztā kārtība” – “Igauņu
TV” eksports uz Somiju 2000. gadā – radīja atraktīvu un gudru jauno
mediju projektu.
Hamburgas projekts – performance “Dedziet, pilsētas, dedziet” notika
tikai trīs dienas alternatīvās kabeļu fabrikas mākslas centra pagrabos.
Divu stundu performance – darbību un tekstu virkne, “baltais troksnis”
par, lai cik dīvaini, urbānajai AG pasvešo apokalipses un utopiskās
pilsētas tēmu. Izraksts no performances apraksta: “Kas notiks, kad
izbeigsies pēdējā baterija, pulksteņi apstāsies un mēs aizmirsīsim
atšķirību starp dienu un nakti? Cik ilgi cilvēces atmiņa turpināsies?
Cilvēki no Hamburgas, Stokholmas un Helsinkiem uzbūvē sev bunkurus...
Kamēr pilsētas deg ārpusē, virtuālā bunkuru pilsēta kļūst par
laboratoriju žilbinošiem pētījumiem par cilvēces nākotni.”
Katastrofi (www.katastro.fi) ir jauno mediju mākslinieku apvienība
Helsinkos. Kā profesionāļi strādājot biznesa uzņēmumos, Katastrofi
dalībnieki īsteno arī neatkarīgus mūzikas, klubu kultūras, vizuālās
mākslas projektus un eksperimentālus projektus mediju jomā, pamatā
akcentējot procesualitātes, komunikācijas un līdzdalības nozīmi
organizētajos pasākumos. AG ietvaros tika veidota “Intensitāšu” sērija.
Iknedēļas instalācija ar dažādu skaņas, mūzikas, vizuālo tēlu un
dinamikas intensitāti, kurā varēja piedalīties visi tābrīža Makasiinit
apmeklētāji.
Turku projektā “Personāžs. Pārdošanas māksla” mākslinieki piedāvāja
iespēju “pārdot vai nopirkt identitāti”, nopērkot T krekliņu vai
krūzīti, vai arī izsūdzēt grēkus divu jaunkundžu grēksūdzes krēslā un
nopirkt cepumu paciņu. Visos tūrisma centros viesnīcās un informācijas
birojos tika izplatīta arī Gēteborgas Helsinku karte – neliela, precīza
un ļoti parocīga. Tajā bija atzīmētas vietas, kur Helsinku noskaņas ir
identiskas ar Gēteborgai raksturīgām noskaņām.
Tie ir daži no projektiem. Vēl atmiņā palicis Makasiinit telpās
izstādīto māksli-nieku darbu vienveidīgums vai “pazušana”
nepiemērotajās telpās un paviršajā izkārtojumā. Spilgtu iespaidu
atstāja tikai no Malmes nākušā Fransa Helkvista darbs “Iedvesma labākai
dzīvei” – četras lielfformāta fotogrāfijas par cilvēku individuālajiem
pārdzīvojumiem un attiecībām. Bet, kā jau minēju, iepazīties bija
iespējams tikai ar dažiem pastāvīgajiem vai arī tobrīd notiekošiem
projektiem.
Vairumā projektu bija jūtama diezgan konservatīva atbilstība tam, ko
dēvē par “mākslu pilsētvidē”. Daudzskaitlīgas skaņu instalācijas
“publiskā telpā”, lozungu, plakātu un instalāciju “redzamība” pilsētā,
izstāžu un koncertu norises nelielās galerijās un kafejnīcās, publiskas
prezentācijas. Taču novatoriski vai sižetiski spilgti (varbūt asi)
darbi bija retums.
Rīga Helsinkos. E-lab veidoto “Rīgas mediju telpu”
(artgenda.re-lab.net) var raksturot kā vienu no spilgtākiem
komunikatīvajiem, sadarbības projektiem. Makasiinit improvizētā mediju
laboratorija Meetspace bija tikšanās, diskusiju un prezentāciju vieta,
arī “Open foruma” “štābs”, kurā satikās AG dalībnieki un viesi. Vienīgā
AG programma, kur uz diskusijām bija mēģināts aicināt visus AG
dalībniekus. Notika iepazīstināšana arī ar starptautiskā mediju
organizāciju sadarbības tīkla NICE (Network Interface for Cultural
Exchange) projektiem un izstrādāta turpmākās darbības stratēģija.
Varēja iepazīties ar Rīgā veidotiem “Rīgas zieda”
(re-lab.lv/rigasZieds) un Oskara Poikāna Care – taker
(re-lab.net/care-taker) interneta projektiem. Projekta otrā daļa
– Riga party – Stroboscope@sthetoscope, ko organizē F5, ir gan Rīgā,
gan Helsinkos notiekošs pasākums. Tas apvieno Rīgas dīdžeju un F5 īpaši
Helsinkiem radītā projekta Time to Jack prezentācijas, audio un
vizuālos materiālus un P. Ķimeļa un K. Neiburgas darbu web-tv, tādējādi
veidojot cilpu atklātā AG diskusiju telpā no “Open foruma” līdz
Stroboscope@sthetoscope AG noslēgumā.
Apcerot AG šodienu un domājot par nākotni, manuprāt, visai skaidri
iezīmējas nepieciešamība meklēt alternatīvus risinājumus pasākumu
norisei, veidojot aktīvāku un intensīvāku domu apmaiņas, projektu
prezentāciju, meistardarbnīcu un projektu izstrādes daļu. Tomēr,
vērojot Helsinku izstādi, liekas, ka varētu tikt radīts arī neatkarīgs
izstādes modelis, kas nepieciešams, lai atsevišķie metaforiskie un
spilgtie vizuālās mākslas darbi nepazustu darbības piesātinātajā
meistardarbnīcu, konferenču un radošo laboratoriju vidē. Vēl kāds
būtisks jautājums – pastāvošā “pilsētu” dalījuma adekvātums un projektu
pretenzijas uz “jauno mākslu”. Varbūt atsevišķas pilsētas liekas
nogurušas no jaunā un aktuālā meklējumiem un to vietā stājies
“nepārdomātais”. Varbūt šogad to noteica “tēmas” gatavība un
vienkāršotu risinājumu daudzums. Jācer, ka AG saglabās dzīvinošo foruma
raksturu, darbojoties kā tikšanās, iepazīšanās, projektu izstrādes un
diskusiju process, kas spēs uzturēt aktīvu, eksperimentālu un
provokatīvu raksturu, vairāk atbilstot “jaunās mākslas” idejai, nevis
organizācijas ideoloģiskajiem standartiem. |