Izīrējam Somijas mākslas darbus Kā mākslas darbs atrod savu īpašnieku un iedzīvojas jaunā vidē? Vai artotēkā īrēts mākslas darbs var kļūt par kolekcijas aizsākumu? Vai māksla un lī-zings ir savienojami jēdzieni? Mākslas darbi sabiedriskās vietās – greznība vai nepieciešamība? Domājot par šiem un daudziem citiem jautājumiem, der iegriezties Rikharda ielas bibliotēkas artotēkā, kas guvusi
plašu publicitāti Somijā.
Par Helsinkos populārās artotēkas mākslas darbiem
un to likteņiem zina
stāstīt tās vadītāja
humanitāro zinātņu maģistre
Henna Paunu. |
| |
| Somijā artotēkas izveidojās 60. un 70. gadu mijā. Tolaik tās tika
dibinātas, sabiedrībā valdot kultūrdemokrātijas un t.s. jaunās
kultūrpolitikas gaisotnei. Tā izpaudās vēlmē visiem neatkarībā no
stāvokļa sabiedrībā sniegt iespēju savā vidē baudīt mākslas darbus.
Vienlaikus tika pievērsta uzmanība tam, kādi ir apmeklētāju pieņemšanas
laiki muzejos un galerijās, kā arī tika attīstīta reģionālo mākslas
muzeju struktūra. Šīs akti-vitātes vadīja doma par mākslas
“demokrātisku” sadalījumu dažādos valsts reģionos, un izstāžu zālēm
bija jābūt atvērtām arī vakaros, kad cilvēkiem ir vairāk brīva laika.
Rikharda ielas bibliotēkas artotēka
Helsinku Mākslinieku biedrības un Helsinku pilsētas bibliotēkas kopējā
artotēka darbību uzsāka 1995.gadā Rikharda ielas bibliotēkas telpās.
Pašlaik artotēkā iespējams izīrēt 160 Helsinku Mākslinieku biedrības
biedru darbus. Artotēka plašā izvēlē piedāvā eļļas gleznas, grafikas,
zīmējumus un skulptūras. Vairāk nekā četru gadu laikā artotēkā izīrēti
vairāk nekā 4000 darbi, un tās popularitāte aizvien pieaug.
Artotēkas darbības principi ir vienkārši. Apmeklētāji maksā mērenu
mēneša īri, kas variējas atkarībā no mākslas darba cenas. Par katru
izīrēto mākslas darbu tiek slēgta rakstiska vienošanās, kurā fiksēts
īres termiņš. Pirmo iemaksu apmeklētājs izdara priekšapmaksas veidā
skaidrā naudā. Ja apmeklētājs vēlas paturēt mākslas darbu, to var
izpirkt, veicot ikmēneša bankas pārskaitījumus. Visbiežāk apmeklētāji
mākslas darbus vispirms īrē vienu mēnesi, pēc tam pagarina īres termiņu
un visbeidzot nolemj tos iegādāties savā īpašumā. Tādējādi mākslas
darba iegādes apstākļi tiek ievērojami atviegloti. Apmeklētāji
nesteidzoties var pārliecināties par savas izvēles pareizību, aplūkot
mākslas darbu vidē, kurā tam iecerēta vieta, un pakāpeniskas apmaksas
noteikumi maksimāli atvieglo lēmuma pieņemšanu par mākslas darba
iegādi.
Artotēkas apmeklētāju vidū galvenokārt ir privātpersonas un daudz jaunu
ģimeņu, kā arī studenti, kuriem varbūt nebūtu citu iespēju baudīt
mākslas darbus savā dzīves vidē. Arī dažādas organizācijas mēdz īrēt
mākslas darbus biroju telpām. Apmeklētājus ļoti apmierina artotēkas
darbs. Aizvien jauni apmeklētāji ik dienas sajūsminās par tās darbības
principiem. Arī māksli-nieki pozitīvi izsakās par to. Pateicoties
artotēkai, viņu darbi pastāvīgi ir pieejami apmeklētājiem; par
izīrētajiem un izpirktajiem mākslas darbiem uzkrājas ienākumi.
Pašlaik līdzās Helsinkiem artotēkas darbojas arī Jiveskilē, Lahti,
Oulu, Porvo, Raisio, Turku, Ulvilā un Vantā. Artotēku dibināšana tiek
plānota arī Espo un Rīhimeki pilsētās. Somijā artotēkas parasti uztur
vietējās mākslinieku biedrības vai bibliotēkas.
Artotēku vēsture
Artotēku darbība aizsākās Ilinoisā, ASV 20. gados, kur no bibliotēkas
paspārnē izvietotās vizuālās mākslas darbu kolekcijas tika dota iespēja
īrēt gravīras, kartes un grafikas. Vēlāk artotēkas tika izveidotas
lielos mākslas muzejos Čikāgā, Ņujorkā un Detroitā. Eiropā artotēku
tradīcija ieviesās 40.gados, un tās tika nodibinātas Anglijā, Holandē,
Francijā, Zviedrijā, Vācijā un Dānijā.
50. gados Holandē jau bija plaša un aktīvu darbību izvērsusi artotēku
sistēma. Zviedrijā pirmā artotēka tika nodibināta 50. gados, bet
plašāku popularitāti tās ieguva tikai 70. gadu sākumā, kad dažādos
valsts novados artotēkas tika izveidotas aptuveni 53 bibliotēkās.
Akciju Artotek–73 savulaik izvērsa Zviedrijas Skolu valde un
Konstfrämjandet (Mākslas veicināšanas biedrība).
Somijā pirmā artotēka darbību uzsāka Joensū pilsētā 1971. gadā un
nākamajā gadā arī Helsinku vietējās mākslinieku biedrības izveidotā
artotēka. Pēc kāda gada tomēr nācās to slēgt kā nerentablu. Helsinku
domes piedāvātās telpas bija izrādījušās pārāk šauras, izīrējamos
mākslas darbus varēja apskatīt vienīgi diapozitīvos un fotoattēlos, un
tas apmeklētājiem ievērojami apgrūtināja mākslas darbu apskati.
Somijas Izglītības ministrija artotēku sistēmas izveidi plānoja jau 70.
gados. Valsts Tēlotājas mākslas komiteja izstrādāja eksperimentālu
mo-deli ieviešanai visā valstī, kura ietvaros mākslas darbu izīrēšana
kļūtu tikpat vienkārša kā grāmatu izsniegšana bibliotēkā. Šajā
eksperimentā bija paredzēts iekļaut piecas dažādas pašvaldības. Nākamā
sasaukuma komitejas darbības laikā šis plāns tomēr netika īstenots.
Panākumu noslēpums
Rikharda ielas bibliotēkas artotēka iemantojusi lielu popularitāti, un
tās darbība ar katru gadu paplašinās. Panākumu ķīla slēpjas daudzos
faktoros. Artotēku darbības principi atbilst laika garam. Mūsdienās
cilvēki pieraduši iegādāties priekšmetus saskaņā ar līzinga principiem,
arī pret mākslu izveidojusies ikdienišķāka attieksme nekā līdz šim.
Mākslu iespējams baudīt ikvienam, un arī mākslinieki bieži vien vēlas,
lai tiekas māksla un vienkāršais cilvēks. Artotēka var kļūt par
savdabīgu mākslas lielveikalu, kur apskatei izlikto mākslas darbu
plašais klāsts izvietots no griestiem līdz grīdai. Dati par mākslas
darbu, autora vārds, darba nosaukums un cena piestiprināta turpat pie
sienas. Mākslas darbu blīvais un raibais izvietojums rada pavisam
citādu gaisotni, nekā tas ierasts svinīgajās svētnīcās – galerijās un
muzejos.
Rikharda ielas bibliotēkas apmeklētāju loks, iespējams, ir arī plašāks
nekā galerijās kopumā. Cilvēki ir pieraduši iet uz bibliotēku.
Piemēram, Rikharda ielas bibliotēku, kas atrodas pašā Helsinku centrā,
ik dienas apmeklē vairāk nekā 2000 lasītāju. Dažs labs ziņkārīgais
ielūkojas arī artotēkā. Savukārt citi mēro lielu ceļa gabalu, lai dotos
tieši uz artotēku.
Tā kā mākslas darbu īrēšana un to izpirkšana daudziem apmeklētājiem ir
kaut kas jauns vai pat šķiet dīvains, artotēkas darbības veicināšanā
liela nozīme ir informācijas sniegšanai par to. Masu saziņas līdzekļi
savu paveikuši un plaši informējuši par šo jauno darbības jomu.
Izvēloties mākslas darbu, apmeklētāji paļaujas uz savu gaumi un
vajadzībām. Piedāvātajā bagātīgajā klāstā ātri vien mēdz atrasties
tieši “īstais” mākslas darbs. Tādos gadījumos nav nozīmes mūsdienu
mākslas tendencēm, mākslinieku nopelnu sarakstam, kā arī kritērijam, ka
mākslas darbs ir veiksmīgs naudas ieguldīšanas objekts. Svarīgi, ka šis
darbs personīgi uzrunā skatītāju.
Nākotnes plāni
Rikharda ielas artotēka pašlaik uzsākusi jaunu sadarbības formu ar
Helsinku domi. Artotēkas mākslas darbu kolekcija apkopota paraugu
katalogā, kura kopijas tiks nosūtītas uz veco ļaužu pansionātiem un
slimnīcām. Pacienti un pansionātu iemītnieki paši varēs izvēlēties
mākslas darbus savai dzīves telpai un sabiedriskajām vietām. Projekts
iekļauts pasākumu programmā, Helsinkiem 2000. gadā esot Eiropas
kultūras galvaspilsētai. Akcijas mērķis ir iesaistīt tajā pansionātos
dzīvojošos ļaudis un piedāvāt mākslas darbus visiem, kas to vēlas.
Mākslas darbi nomainīs cits citu; tie rosinās jaunas domas un mainīs
ierasto vidi, kurā diemžēl pārāk bieži televīzijas skatīšanās ir
vienīgais laika kavēklis.
Artotēkas kolekcija un mākslinieki tiek po-pularizēti arī internetā.
Artotēka plāno informāciju par māksliniekiem un darbiem sniegt
internetā ceļojošas izstādes formā. Iepazīšanās ar mākslu kļūst aizvien
pieejamāka, un ar interneta starpniecību iespējams piesaistīt jaunas
skatītāju grupas. Pateicoties jaunajam medijam, artotēkas darbība
paplašināsies arī starptautiskā mērogā.
Galerie de Pret d'Oeuvres d'art Briselē ap-zinājusi visas Eiropā
darbojošās artotēkas. Helsinku Mākslinieku biedrība nosūtījusi datus
par savas artotēkas darbību, kā arī par pārējām Somijas artotēkām.
Cerams, ka nākotnē radīsies iespēja sadarboties ar citu valstu
artotēkām un tādējādi plašāk sekmēt izpratni par mākslu mūsdienās.
Artotēkas rosina interesi par tēlotāju mākslu, piedāvājot cilvēkiem
iespēju baudīt un iegādāties mākslas darbus līdz šim neierastā veidā.
Foto: Johanna Mannila
No somu valodas tulkojusi Ingrīda Peldekse
|
| Atgriezties | |
|