VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
CYBER IS DEAD. KAS TĀLĀK?
Alise Tīfentāle
 
Beidzot pienācis laiks, kad neviens vairs ar nopietnu seju neizrunā vārdus, kuri sākas ar “kiber-”, un nesapņo par mistisku interneta demokrātijas uzvaru pār autoritatīvajiem kultūras, mākslas un jebkuras citas radošas un ekspresīvas aktivitātes kontroles mehānismiem. Beidzot mēs esam kļuvuši par reālistiem, kuri pieņēmuši tā saucamo jauno mediju telpu (kas nu jau vairs nav nekāda jaunā) par pašsaprotamu elementu mūsdienu mākslas kontekstā, un cenšamies ieviest kritērijus, teorētiskus diskursus un stratēģijas, lai kaut kā tiktu ar to galā. Pirmais net art vilnis, kad mākslinieki centās apspēlēt mediju tehnoloģiskās iespējas, jau ir pāri, un arvien biežāk autori mēģina risināt satura, nevis formas problēmas. Tieši šādām pro-blēmām arī bija veltīts Pro & Contra – interdiscip-linārs internacionāls projekts ar apakšnosaukumu “Mediju tehnoloģija, māksla, mediju mentalitāte”, kas notika Maskavā no 2000. gada 11. līdz 14. maijam (www.procontra.danet.ru).
Kā apgalvo projekta autori, tā galvenais mērķis bija integrēt Krievijas zinātnisko, teorētisko, mākslas un institucionālo pieredzi Eiropas kopienas apritē, veicināt profesionālas un atvērtas diskusijas par mediju lomu mūsdienu mākslā, kā arī pētīt jaunas stratēģijas un eksperimentus šajā sfērā. Pro & Contra definēja pastāvošo diskursu: “Totāla tehnoloģizācija ir pārņēmusi visas mūsdienu sabiedrības dzīves sfēras. Var šķist, ka tehnoloģiskās attīstības loģika, kura vērsta uz progresu un jaunradi, po-zitīvi ietekmē kultūru un mākslu, kas arvien biežāk izmanto tehnoloģijas pakalpojumus. Jaunā tehnoloģija tik tiešām pozitīvi ietekmē to, ko mēs dēvējam par progresu – ekonomiskā, sociālā un kultūras nozīmē. No otras puses, mēs esam liecinieki faktam, ka jaunās tehnoloģijas attīstība provocē devalvācijas procesu. Šajā aspektā tehnoloģija darbojas kā represīvs elements attiecībā uz tradicionālajām kultūras, ekonomikas un politikas vērtībām. Rezultātā notiek aktīva tradicionālās kultūras transformācija jaunās reprezentatīvās formās. Tādēļ šīs problēmas analīze ietver gan pro, gan contra aspektus.”
Dažas diskusiju tematiskās ievirzes: “Māksla un kultūra. Māksla ārpus definīcijas?” (mākslas aktivitāšu lomas funkcionālā aspekta pētījumi jauno tehnoloģiju iespēju kontekstā, tehnoloģiju izmantošana, lai sasniegtu noteiktus mērķus mākslā), “Māksla un tehnoloģija. Tehnoloģijas progress un tehnikas regress?” (jauno tehnoloģiju pielietošanas problēma mākslā. Mediju mākslinieka statuss – pētnieks, kritiķis, aktīvists, manipulators, programmētājs), “Māksla un institūcijas. Jauna taktika un stratēģija?” (iniciatīva un lokālas kopienas. Muzeji: par un pret. Mediju mākslas komunikatīvo funkciju galvenie aspekti).
Pro & Contra tikās eksperti, teorētiķi un mākslinieki no Krievijas, Eiropas, ASV, Kanādas un Japānas. Vērienīgajā projektā iekļāvās gan konferences, priekšlasījumi, diskusijas, gan arī projektu prezentācijas, izstādes, mediju mākslas – ieskaitot kino, video, CD-Room un VRML – skates un viss pārējais, kam vien dalībnieki ir varējuši atrast jelkādu saistību ar projekta oficiāli izsludināto diskursu.
Projektā Pro & Contra piedalījās arī plaša delegācija no Latvijas: tīkla radio w-hop un e-lab ar neatkarīga mākslas centra un servera prezentāciju (Rasa Šmite un Raitis Šmits), sociologs Normunds Kozlovs ar referātu “Jauno mediju kultūra Latvijā: sabiedrības demokratizācijas perspektīva”, kā arī radošā grupa “Orbīta”, kas organizēja ballīti un dzejas un prozas lasījumus.
Pro & Contra www lapā var palasīt referātus, iepazīties ar dalībniekiem, tur pieejami arī linki uz daudziem interesantiem interneta projektiem, kurus noteikti ir vērts apskatīt.
Pretēji Pro & Contra manifestētajai ekspertu un speciālistu elitārajai un lielākoties teorētiskajai lomai mediju telpā Polar Circuit 3 (media.urova.fi/polar2/) jeb Starptautiskā darbnīca mediju māksliniekiem un rakstniekiem Rovaniemi un Tornio 2000. gada jūnijā un jūlijā ir tīri praktiskas dabas pasākums. Šāda mediju mākslinieku darbnīca aiz Polārā loka notiek jau trešo gadu, un, cik var spriest pēc iepriekšējo gadu darbnīcu dalībnieku teiktā, visi ir apmierināti. Radošā darbnīca notiks jūnijā Lapzemes universitātes Mediju fakultātē, jūlijā – Tornio mediju centrā Ammattikoulu. Darbnīcas organizētāji apgalvo, ka darbības jomas aptver visu iespējamo – no skaņu mākslas līdz on-line drāmai, Real Audio tehnoloģijām un Director izmantošanai internetā, jo šeit satiekas mākslinieki, kas gatavi apmainīties ar idejām un veidot atvērtu kultūras telpu. Šādas kultūras telpas veidošanu nodrošina ne tikai dalībnieki, saules gaisma 24 stundas diennaktī (ko darbnīcas dalībnieki ir iesaukuši par “saules narkotiku”), bet arī plašās tehniskās iespējas. “AVID darbnīca: nelineāra video montāža” – dalībnieki iepazīsies ar AVID montāžas tehnoloģiju, viņu radītie darbi tiks raidīti internetā. “Uz foto balstīta digitālā telpa”: dalībnieki izmantos foto – četru dimensiju pārnešanu uz divu dimensiju attēlu – un virtuālās realitātes tehnoloģiju, radot trīs- vai četrdimensionālu “fotoreālistisku” vizuālu rezultātu. Pēteris Ķimelis un Katrīna Neiburga vadīs Web-TV darbnīcu, piedāvājot tehniku, ko paši autori sauc par RealTimeDataJockeying (wtv.re-lab.net/rdj), audio un video materiāla miksēšanai un raidīšanai internetā; viens no galvenajiem izpētes objektiem ir video un skaņas sintēze. Ar Web-TV atšķirībām no parastā TV jau iepriekš var iepazīties wtv.re-lab.net/info. Darbnīcas “Virtuālie atkritumi” dalībnieki meklēs atkritumus, kas mūsdienu kultūrvidē tiek ignorēti, atrastie objekti tiks izmantoti, lai atbrīvotu kinētisko enerģiju, kas varētu eksistēt skaņas rezonanses formā. Skaņas tiks ierakstītas un dokumentētas, rezultāts tiks publicēts www.artgarbage.com. “Video pamati un multimediji mašīnu laikmetā” ir darbnīca māksliniekiem bez priekšzināšanām video tehnoloģijā, kuri vēlas izmantot video interneta projektos. Go Intimate ir minimālistisks multimediju mākslas projekts, kas kombinē emocijas un digitālo tehnoloģiju. “Interaktīvā alķīmija” ir interaktīvs projekts tīklā saslēgtiem datoriem ar Director 7. OUT OF MEMORY / CLOSE ALL WINDOWS dalībnieki, izmantojot rokas ka-meras, meklēs objektus un telpas, lai veidotu atmiņu īsfilmas, balstoties uz principu, ka atmiņu var konstruēt – utopisku, vēsturisku vai personisku. Darbnīca “Pirātu radio tīkli pret ģenētiku” uzdod jautājumu – kas ir interesantāk: veidot pirātu radiostacijas Kosovā vai pašrocīgi audzēt ģenētiski modificētus augus.
Polārā loka radošā darbnīca vēl joprojām ir atvērta jauniem dalībniekiem un interesentiem, kuri vēlas pieredzēt polārās dienas brīnumu, iepazīties ar citiem jaunajiem māksliniekiem vai vienkārši pastrādāt pozitīvā gaisotnē, – atliek tikai pieteikties un doties taisnā ceļā uz Ziemeļiem.

 
Atgriezties