KASPARA ZARIŅA KARNEVALIZĀCIJA Anita Vanaga, īpaši “Studijai” Daudzas būtiskas dzīves puses, precīzāk – tās slāņi, turklāt dziļākie, var tikt atrasti, apzināti un izteikti tikai ar karnevāla valodas palīdzību. Lai to apgūtu .. nav nepieciešams zināt tradīcijas visus posmus un visus atzarus. Žanram piemīt sava organiska loģika, kuru var zināmā mērā saprast un radoši apgūt pēc dažiem žanra paraugiem, pat pēc to fragmentiem.
M. Bahtins 1 |
|
Kaspars Zariņš. VENĒCIJAS KARNEVĀLS. 1999
Ādolfs Zārdiņš. BIZNTIJAS DĀMAS PIRMS PELDES.
"SANTEHNIĶI" KRISTAPS UN KASPARS, VIJA ZARIŅA UN "GUSTAVS KLIMTS" - NORMUNDS BRASLIŅŠ
KASPARS UN VIJA ZARIŅI MĀKSLAS AKADĒMIJAS KARNEVĀLĀ
Kaspars Zariņš. BĀBELES TORNIS. 1999
|
| Pumpju Zariņš
Pirmās Latvijas laikā kāda Henrietes kundze iegādājās vasaras rezidenci
pusmiljona latu vērtībā Ogresgalā. To ieskāva 12 ha meža, 60 ha zemes,
un garām tai plūda 1 km Ogres upes. Vēlāk Henrietes kundze
pārdzīvoja īpašumu atsavināšanu, izsūtīšanu un savu
tuvinieku prombūtni svešatnē. Mūža nogalē, satumstot apziņai,
viņa par zaudēto nezūdījās. Vienīgais, par ko Henrietes kundze nebeidza
rimties, bija Ogresgala pumpis. To pašrocīgi uzstādīja zeltamutis
Augusts Zariņš.
Jaunas konstrukcijas ūdens sūkni “Daugava” Augusts Zariņš pieteica
Rīgas patentu valdei 1928. gada aprīlī. Vasaras beigās sūknis tika
demonstrēts izstādē Rīgā, un Augusts saņēma atzinības diplomu.
Par to, ka sūknis spēja dot 500 spaiņu ūdens stundā no 1,5 collīgas
caurules. Sūkni varēja darbināt ar vēja turbīnu, elektrību vai zirga
spēku. Tas nerūsēja un bija izmantojams silēm, kas darinātas pēc
Zviedrijas un Dānijas parauga. Govs purnam pietika nospiest lāsveidīgas
formas ornamentētu mēlīti no čuguna, un ūdens tecēja straumēm. Ar šo
brīnumsūkni varēja nodrošināt vissarežģītāko apūdeņošanu. Un, ja vien
saimniekcilvēks ņēma par pilnu reklāmu, sūkni viņš pasūtināja vai
pirka gatavu pie Zariņa, nevis pie otra Rīgas pumpju rūpnieka Eduarda
Kalniņa.
Pirmo darbnīcu Augusts ierīkoja Āgenskalnā, L. Nometņu ielā 36. Pēc tam
viņš iekārtojās Indrānu ielā 13. Vēl dziļos padomju gados,
braucot no Rīgas centra, Ļeņina un Pērnavas ielas krustojuma
kreisajā pusē uz brandmūra varēja redzēt spokojamies govs
purnu, sūkni un uzrakstu “A. Zariņa sūkņu rūpnīca”. Bilde bija taisīta
uz mitra kaļķa apmetuma, krāsu jaucot siļķu sālījumā. Masai sacietējot,
apmetums turpināja osties pēc siļķēm un veidoja kristālisku virsmu.
Jauns krāsas slānis no tādas virsmas lupa nost. Reklāmu varēja tikai
nodauzīt, ko arī paveica 70. gados.
Augustam bija četru klašu izglītība, un viņš bija ķerts uz
izgudrojumiem. Bērnībā, dzīvojot Meitenē netālu no Lietuvas, Augusts no
malkas šķilām un mātes vērpjamā ratiņa esot sameistarojis
velosipēdu. Tā viņš mēdza stāstīt. Bet stāstīja viņš vairāk, nekā
bija bijis. Pilnīgi droši ir vien tas, ka 1941. gadā Vecāķos, kur
Augusts no Rīgas domes bija nopircis gruntsgabalu un būvēja
divstāvu māju, ieradās biedri. Jaunbūvi aprakstīja, un ģimeni
izsūtīja uz Sibīriju. Ģimenes galvu nometināja lāģerī Vorkutā, bet
sievu Jadvigu ar dēlu Induli atsevišķi Narimā. Augusts ķēra zivis Obā
un lasīja sēnes, bet Jadviga ar Induļa zīmētām kārtīm zīlēja. Kāds
labvēlīgs paredzējums piepildījās, un viņa iemantoja gaišreģes slavu.
Ar to varēja iztikt.
1947. gadā ģimene atgriezās Rīgā, un pēc Staļina nāves, pateicoties
saglabātajam zemes pirkuma čekam un kaimiņiem, kas tiesā
liecināja, ka mājas celšanā darbaļaudis nav ekspluatēti, Augusts dabūja
atpakaļ pussagruvušas četras sienas. 1990. gadā blakus vectēva mājai
divstāvu namu sāka celt mazdēls Kaspars Zariņš.
Dvīņu sindroms
Henrietes kundzes piemiņā paturētais neaizmirstamais Zariņa pumpis, no
kura Ogresgalā nevarēja izspiest ne pili, 70. gados tika manīts
rēgojamies padomju elitārajā “rozīšu” skolā. Rēgam sekoja divi
kustīgi puišeļi melniem matiem, eņģeļbaltos kreklos ar žabo, akurāt
tādi kā Induļa Zariņa 1969. gadā gleznotajā Kristapa un Kaspara
dubultportretā.
Brāļu dzīve bija iesākusies ar milzīgu satricinājumu. Viņi ienāca
pasaulē septiņu mēnešu vecumā kā dvīņi. Tā ir likteņa provokācija. Šādi
piedzimstot, tiek radīti vislabvēlīgākie priekšnoteikumi
karnevāla situācijai. “Karnevāliskai domāšanai ļoti raksturīgi ir pāru
tēli, ko veido kontrasti (augstais – zemais, resnais – tievais u.tml.)
vai līdzinieki (dubultnieki – dvīņi).” 2
Pirmdzimtais Kristaps, vectēva Augusta kopija, ir septiņas minūtes
vecāks, sejā apaļāks, nopietnāks un skeptiskāks, turpretī dvīņubrālis
Kaspars – omulīgāks un manīgāks bodes būšanās. “Rozīšos” un Mākslas
akadēmijā viņi mācījās kopā ar vēl vienu gēnu fokusu – Edgara
Iltnera dvīnītēm Dailu un Zani. Karnevāla izjūtas veidošanā šai
klasei un pēc tam kursam bija ārkārtīgi auglīga ietekme arī bez
maskošanās. Identitātes putra notika diendienā tāpat. Starp citu, arī
Indulim Zariņam bija savs līdzinieks, ko viņš pats novērtēja un
atzina, proti, Gunārs Cīlītis. “Ja tu stāvētu rektora kabinetā pie mana
galda, kur gaisma krīt no mugurpuses,” norādīja Indulis, “tad cilvēki,
kas nāktu iekšā, ar tevi runātu kā ar mani.”
Praktiskos nolūkos Kaspars līdzību ir izmantojis tikai vienreiz,
Kristapa vietā ar brāļa vīzu vedot tēvu uz Boloņu. Virspusības dēļ to
varētu neņemt vērā, lai tūdaļ pat pievērstos karnevāla dziļākai
būtībai, kas pilnībā un nedalāmībā atklājas tieši karnevālā.
Nevīstošie mīti un varoņteikas
Karnevāls izjauc pastāvošās hierarhijas, radot haosu, kurā cilvēki,
lietas, parādības savienojas daudzveidīgās, mainīgās un neiespējamās
mezaliansēs. Zem brīvības, vienlīdzības un brālības karoga tiekas
svētums un laicīgums, gudrība un lētticība, varenība un niecība, vecums
un jaunība, pagātne un nākotne, nāve un dzimšana. Šajos stihiski
veidotajos pretstatos atraisās radošās potences. “Pasaulsizjūtā, kas
atbrīvo no bailēm” (M. Bahtins), notiek esamības apjēgšana. Pēc
karnevāla haosa lietu dabiskā kārtība ne tikai atjaunojas, tā atdzimst
apskaidrotā dzīves kvalitātē.
80. gadu stagnācijas kontekstā Latvijas PSR Mākslas akadēmijā ar
vēl nepieredzētu enerģiju manifestējās visas karnevāla formas. Laiks
izkāpa no rāmjiem. Vairs nevar pateikt, kas nāca pa priekšu, kas pēc
tam. Aculiecinieki piemin baltu, garu virteni ar debesbrūtēm, kas
Gundegas Repšes virsvadībā promenēja pa Vilhelma Bokslafa neogotikas
stilā celto ēku. Piemin grandiozu tanku kauju ar līķu kaudzēm –
pretinieki “klapējās” sirsnīgi, kritušos iznesa uz rokām, bet
rīta gaismā atklājās kāds upuris, kas, jukās nepamanīts, palicis nemaņā
guļot pie aulas durvīm. Jo trešo pasaules karu izdzīvojušo
uzmanību pārtvēra Mesija Romans Lapp, pie gaviļainās tautas
nošļūcot pa virvi no aulas balkona. Te apgrozījās Jāņa
Reinberga un Herberta Dubina dubultnieki Tālivaldis Muzikants un Harijs
Balodis papjēmašē maskās, padomju folkloras liriskais varonis Štirlics
– Māris Subačs, divsejainais Indulis Gailāns un saulainais uzbeks
Guntars Sietiņš ar arbūziem. Pūlim uzbruka terorists Valdis
Krēsliņš ar motorzāģi Družba. Kā sliekas pēc pavasara lietus laukā
izlīda sociālisma pagrīdes elementi – mīlas priesterienes, transvestīti
un dāmas, cita par citu daiļākas. Pa kaktiem pludoja
alkohols, kāda ģīmī triecās “Zvaigznītes” Aigara Graubas
godam, ne ēšanai dāvātā torte, glezniecības auditorijā liesmoja modeļa
matracis un nokvēpušās, melnās sienās raudzījās divi norūpējušies
balti zaķi – Valdis Villerušs un Ivars Heinrihsons. Kaspara augstākais
lidojums bija kaktuss ar piepūstiem gumijas cimdiem un
sacaurumotu peldcepuri, pa kuru spraucās matu šķipsnas. Kroņa numurs
toreiz bija Kristapam. Peldriņķos ievēries, viņš locījās pa gaiteņiem
kā niecību niecība – tārps.
Karnevāla mutācijas
Mēs nekad neuzzināsim, ko, gleznojot infanti, domāja Spānijas Filipa IV
galma gleznotājs Djego Velaskess, miesas un pelēki pērļaino toņu
meistars, kas pildīja arī inkvizīcijas cenzora pienākumus. Arī Džemma
Skulme privātās jūtas savā gleznā “Dialogs” (1975) aiz Nīcas meitas un
infantes drīzāk paslēpa nekā atklāja, izmantojot masku kā vairogu, kas
sargā un stiprina nacionālo identitāti. Nīcas meita un kariatīde ir
Džemmas Skulmes publiskās lomas. “Glezniecība ir tik veselīga lieta, ka
tajā nav iespējami meli. Nevar paslēpties aiz kaut kā, kas nav
organisks. Paslēpes – tā ir tāda vārdošana. Mākslā tu esi tik īsts, cik
īsts esi. Tas ir dots tā rīkoties, neko speciāli nedaru. Man ir tuvs
teātris, esmu tajā uzaugusi.
Atceros, ka Herberts Dubins bija pirmais, kas par Maiju (Tabaku – A.V.)
sāka runāt, ka viņa glezno sadomāti.” Mākslas zinātnieks Herberts
Dubins droši vien lietoja Mihaila Bahtina jēdzienu “karnevalizācija”
vai vismaz jaunā laika vienkāršoto jēdzienu “maskarāde”, ko labprāt
izmanto rokoko un Art Deco. Maijas Noras Tabakas ekscentriskie,
uzbudinātie tēli gremdējas stihiskajā pirmsākumā, pielaiko krāšņus
tērpus, aksesuārus un dažādas vides, izjaucot loģiskās cēloņsakarības.
Kad māksliniece glezno Regīnu Razumu vai čigānus, dīvainā anturāža
pazūd – tēli ir atraduši autori, autore saplūst ar tēliem.
Līdzsvarojošais centrs beidzot ir atrasts. Tā ir Maijas Noras Tabakas
mākslas kulminācija.
Karnevalizācija ir piemērojama Ādolfa Zārdiņa, Normunda Brasliņa,
Valda Krēsliņa ārpuslaicīgajām, jutekliskajām kompozīcijām, kā arī
Frančeskas Kirkes intelektuālajām rotaļām.
Karnevāla cilvēks ar Lorencačo likteni bija Indulis Zariņš, franču un
beļģu mo-dernisma interprets. Viņa uzcītīgākie skolnieki ir paša dēli
Kristaps un Kaspars.
Šekspīra klucīši
Mākslas akadēmijas Monumentālās glezniecības nodaļu Kaspars
beidza 1986. gadā ar E. Smiļģim veltītu triptihu “Brīvdabas izrāde”.
Raksta kontekstā šis veltījums ir saistošs sava tematiskā uzstādījuma
dēļ. Diplomdarbs parāda vēlmi glezniecībā ietvert teātri. Izkopjot šo
vēlmi, Kaspars nonāca pie gleznieciska teātra teātrī, kurā
dramaturģija, režija, scenogrāfija, kostīmu un grima māksla, kā arī
galvenā loma, precīzāk – maska ir vienas un tās pašas personas ziņā.
Maska, ko izvēlamies, ietver sevī kādu “es” atspulga daļu. Tā var
būt mītiska, sociāla, politiska, psiholoģiska un estētiska formula ar
vienu vai vairākiem nezināmiem. Valodā pēc maskas principa darbojas
epitets. Latviešiem ir karnevālisks uzvārda “Zariņš” daudzums. Zariņu
ir tikpat, cik Bērziņu vai Vanagu. Lai orientētos, Kristapam un
Kasparam kopš bērnības kā stabils spiedogs nācis līdzi
epitets “mazie”. Un piedevām arī attieksme. Izbeigt
vārda “mazais” blokādi Kasparam nenācās viegli. Tas varēja notikt
vien tad, kad, pārvarot identitātes krīzi, viņš emancipējās kā
gleznotājs līdz ar Kaspara alter ego Pedanta parādīšanos 1990. gadā.
Kaspars: “Pedants nav izdomāts. Kāds nu jau pārdots pašportrets, ko
nosaucu par “Pedantu”, ir vajājis mani ilgu laiku un turpina vajāt.
Būtībā cilvēkam ir simt dvēseļu un viņš nezina, kas viņš ir. Bērns
piedzimst, izaug, izvēlas vienu vai otru ceļu. To, kas viņā ir
paralēls, var attīstīt. Dažreiz tas iznāk ārā, kad cilvēks paliek putna
prātā. Vectēvs Augusts pirms nāves aizmirsa latviešu valodu un runāja
vāciski. Cilvēka spējas atklājas ekstrēmās situācijās.”
Pedanta iespējas savukārt atklājas situācijās, kurās aktivizētais
gleznas fons sasaucas ar iluzorajā skatuves glezniecībā sakņotu
prospektu. Tajā attēlotā mistēriskā “zeme, citronas kur
zied” savieno mainīgo, bezveidīgo ūdeni, debesi, tuksnesi ar
nemainīgām, formā skaidrām lietām – klavierķebli, galdu, nazi,
citronu, kolbu, Bābeles torni, Matisa zivtiņu, puķi, pērli un
iekšējo suni savā “tūkstoš un trešajā mīlestības uzliesmojumā”3.
Tās ir vizualizētas atmiņas no kolektīvā, ģimenes un privātā
depozitārija, atmiņas no pagātnes un nākotnes, kas savelkas vienā
punktā. Pasaules nabas rotā. Šeit pārdzimst karnevāliskais
hronotops, arēnā iznāk simbolistu zilā putna rādītājs un modernisma
zelta zivs dīdītājs un ar zaļu bumbieri, à la nabaga Jorika
reliktu, pasludina – būt un nebūt!
Kaspars: “Mani interesē, lai darbi būtu līdzīgi Mocarta mūzikai.
Lai liktos, ka tie uztaisīti ar kreiso kāju, skatoties pa logu uz
putniņiem, lai tie neradītu smaguma iespaidu. Principā darbi ir
orientēti uz dvēseles stīgu kustināšanu. Ja klausās Mocarta
“Rekviēmu”, tad dzird skaistu mūziku, bet tai pašā laikā tā ir sāpīga.
Lai dabūtu kartupeli no zemes, zeme jāuzplēš. Arums ir dvēseles
uzplēšana. Tā ir svarīga jebkurā emocionālā lietā. Māksla rodas tur,
kur ir balanss starp divām nesavienojamām lietām. Ikdienā to izdarīt
nevar.
Man ir paticis skatīties, kā peļķē iekrīt eļļas traips. Mākslīgi
ražotais produkts peld pa ūdens virsu, bet ar to nesavienojas. Tāpat ir
ar bildēm un dzīvi.
Laimīgs ir tas, kas ir skaidrs. Svarīgi, lai tēls būtu nostrādāts kā
Ēģiptes piramīda.” Vai kā šaha figūriņas. Tēlainas formas, ar kurām
spēlē abstraktu spēli – dzeltenais pret dzelteno, zaļais pret okeru,
sarkanais pret zilo... Katru gleznu Kaspars “pārspēlē” četras reizes
un, to darot, maina kompozīciju, kamēr atrod meklēto sajūtu blīvumu.
“Neuzskatu, ka manis atlasītie tēli ir otrreiz uztaisīts velosipēds.
Otrreiz uztaisīts velosipēds ir krāsu un priekšmetu mijiedarbībā
radītais kods. Mākslas priekšrocība ir tā, ka var ņemt zināmus tēlus un
salikt kopā secībā, ko zina tikai māksli-nieks. Tāpat aktieris grib
nospēlēt Hamletu. Tie klucīši, ko devis Šekspīrs, ir spēlējami, un
talants nosaka klucīšu stāvokli.”
Pedanta maska līdzinās lellei. Pat ja lelle ir naturāli veidota, tā ir
abstrahēta. Meklējot analogus Kaspara glezniecībai, būtu jāpiesauc A.
Čehova lugas “Kaija” iestudējums Alvja Hermaņa režijā Jaunajā Rīgas
teātrī, kur personāžs darbojās ar savām miniatūrajām kopijām lellēm, un
Kristapa Ģelža digitāldrukas ar X-Files varoņpāra Skallijas un Maldera
lellēm. Šīs mākslas kods ir dubults. “Lelles kā mākslas darba specifika
(mums ierastā kultūras sistēmā) tiek uztverta saistībā ar dzīvu
cilvēku, leļļu teātris – ar teātri. Dzīvs aktieris spēlē cilvēku, bet
lelle uz skatuves spēlē aktieri. Tā kļūst par attēla attēlu. Šī
dubultošanās poētika atkailina nosacītību, par attēla priekšmetu
padarot pašu mākslas valodu. Tāpēc lelle uz skatuves, no vienas puses,
ir ironiska un parodējoša, no otras,– viegli pakļaujas stilizācijai un
tiecas uz eksperimentu.”4
Kaspara glezniecībā ir vieta pašironijai, spēlei ar jēdzieniem un
groteskai formai. Te iederas tiklab traģiski un daiļcēli, kā
nepiedienīgi un vulgāri žesti un vaļības. Groteska panes visu. Gerceva
galerijā Maskavā Kaspara “Bābeles tornim” līdzās uz sienām skatītāji
rakstīja rupjības. Tā bija adekvāta reakcija. Groteskā vienviet sadzīvo
pretējas, saldskābas izjūtas kā ķīniešu ēdienos vai ebreju melodijās,
kur smieklu intonācija viegli pāriet asarās un atgriežas izejas
pozīcijā. Emocionālā noskaņa ir vitāla, slidena un grūti fiksējama.
Dubults neplīst
Dubultnieka parādīšanās Kaspara tēlu sistēmā nenoliedzami ir īpatnējās
biogrāfijas sekas, meklētā identitāte, kas savienojas daloties.
Dubultnieks, ko Ž. Bodrijārs dēvē par vissenāko ķermeņa protēzi, “liek
pakļautajam subjektam vienlaicīgi izjust gan atsvešināšanos no sevis
paša, gan tuvību sev pašam”, apzinoties, ka dubultnieks bija un paliek
fantasms.5
Atgriežoties pie mītiskajiem dvīņiem Dioskūriem, būtu jāatgādina par
pārmaiņu un krīzes polu savienību: par dzimšanu un nāvi, par svētību un
lāstu, par mīlestību un naidu, par laicīgo un mūžīgo. Dvīņu fenomena
dzīvotspēja ir ietverta nemitīgā inversijā, kas darbojas pēc
smilšu vai ūdens pulksteņa modeļa.
Kaspara Pedanta dubultnieks liecina par līdzsvara iestāšanos,
stabilitāti un pašapziņu. Kas notiktu, ja Pedanta un viņa
dubultnieka skatieni reiz sastaptos?
H.L. Borhess esejā “Dubultnieks” piesauc vairākus literārus piemērus,
kad satikšanās pašam ar sevi sola nelaimi vai nāvi. Kaspars: “Pēc nāves
atkrīt visas čaulas. Paliek tas, kas ir. Mākslinieka uzdevums ir
nomirt un palikt dzīvam. Nomirt – tas ir redzēt ar aizvērtām acīm, just
skaidrāk un jūtīgāk, zināt to, kas nav zināms. Visus interesē tas, kas
būs pēc nāves. Nāvi samēro ar miegu. Cilvēks ir laimīgs, kad iemieg.
Tad reālā pasaule pāriet sapņu pasaulē un var sajust sevis
piepildījumu. Realitāte bieži aizliedz būt pašam. Vislielākā lieta ir
uztaisīt neko, iekrītot stadijā starp realitāti un vīziju. Kā sapnī.”
1 <f[nby V.V. Ghj,ktvs ndjhxtcndf gj'nbrb Ljcnjtdcrjuj.– Vjcrdf> 1994.– C. 370.
2 Bahtins M. Karnevāls un literatūras karnevalizācija // Grāmata. – A.D.MCMXCI. – Nr. 6.– 48. lpp.
3 P.Verlēns dzejolī “Suns” atsaucas uz V.A. Mocarta operas “Dons Žuans” galveno varoni.
4 Kjnvfy T.V. Rerks d cbcntvt rekmnehs ## J, bcreccndt.– Cfyrngtnth,ehu> 1998.– C. 648.
5 <jlhbqzh :. Fl njuj ;t cfvjuj ## Ghjphfxyjcnm pkf.– V.> 2000.– C.167. |
| Atgriezties | |
|