Tējas sēne – tā ir īstā manta! Ieva Auziņa Tējas kvasa dziedinošās spējas tiek rekomendētas šādiem
gadījumiem:
novērš vēdera aizcietējumu
atvieglo artrīta sāpes, palīdz pret reimatismu un podagru
attīra žultspūsli un resno zarnu
uzlabo gremošanas sistēmu, novērš kuņģa spazmas
palīdz apstādināt neinfekciozu caureju
palīdz pret bronhītu un astmu
mazina stresu, bezmiegu
uzlabo redzi
palīdz pret galvassāpēm un migrēnu
mazina alkoholiķu tieksmi pēc alkohola
tīra problemātisku sejas ādu
kuplina matus, nostiprina nagus
spēcina ķermeni, vairo enerģiju
paaugstina potenci un seksuālo enerģiju
piemīt būtiskas antiseptiskas īpašības
uzlabo imūnsistēmu, padarot to izturīgāku pret baktērijām un vīrusiem1
|
|
|
| To nosauksi gan par reālu veikalu, kur par reālu naudu var iegūt reālu
preci, gan arī par mākslas projektu. Vienalga, vai būtu tu mākslinieks,
ar kultūru saistīts cilvēks vai gluži nejaušs garāmgājējs, vienaldzīgi
garām nepaiesi. Tu esi un būsi pircējs, un pirksi, pirksi, pirksi tu
visas savas dzīves laikā. Elektrību, informāciju, maizi un ūdeni, un
nemaz nepamanīsi, kā slepus tavā iepirkumu maisiņā būs ielavījusies arī
kāda ne īsti vajadzīga, ne nevajadzīga ekstraprece. Un neviens cits
nemācēs noteikt, kurā brīdī tu būsi kļuvis par ideoloģijas komercijas
upuri.
Tomēr, ieejot “Tējas sēnes” veikalā, kas 2000. gada decembrī
iemi-tinājās Valdemāra centrā – visiem zināmā un ērti pieejamā vietā
Rīgā, uzreiz šādas kritiskas pārdomas nepārņem. Te vienmēr ir cilvēki,
un ir tik daudz, ko redzēt! Pedantiski sakārtotajās trīslitru stikla
burku rindās, finiera statīvos sasprausto stikla mēģeņu vienādajās
ēnās, melnbaltajos fotoreklāmas plakātos, “Tējas sēnes” avīzes
pelēkrozā lappusēs, televizora ekrānu mirdzumā, projekta logotipā –
ikkatrā projekta atribūtā jaušama vienotas vizuālās koncepcijas
pabeigtība. Atliek vien ļauties populārā “konjaka krēsla”2 kopijas
ērtajiem apskāvieniem un iemalkot tējas sēnes dzērienu! Te patiešām ir
padomāts par pircēju! Viss jūsu ērtībai un labsajūtai! Vari nogaršot,
vari uzzināt, kā jālieto, satikt domubiedrus un saņemt speciālistu
konsultācijas. Mājās ejot, vari iegādāties ērtu elastīgas kokvilnas
krekliņu sev tīkamā krāsā ar “Tējas sēnes” firmas zīmi. Ja piemirsusies
lietošanas pamācība, to var izlasīt “Tējas sēnes” avīzē vai apmeklēt
“Tējas sēnes” interneta lapas: open.x-i.net, bet, ja nu gadījumā
viss iet no rokas, tikai rodas grūtības atcerēties, ka tējas sēne
regulāri jāpabaro, lai tā neiznīktu, par to atgādinās tējas sēnes
reklāmas LNT reklāmu pauzēs. Tās uzmundrinās ziņkārīgos pamēģināt un
lietotājus – neaizmirst!
Uzmanīgs apmeklētājs novērtēs 70. gadu interjeru estētikai raksturīgo
popkultūras klimatu ar raksturīgajiem “antidizainiskajiem” citātiem no
jau iepriekš radītiem un izmantotiem vispāratzītiem modes paraugiem. Un
limonāde šādā vidē ir neatliekama sastāvdaļa! Tikai šeit Coca-Cola
firmas zīmi nomaina “Tējas sēnes” logotips, un tā vien liekas, ka
veikalā novie-totā televizora ekrānā parādīsies ēdnīcas pavāre baltā
ķitelī un, piemie-dzot aci, aicinās: “Tējas sēne – tā tik ir īstā
manta!” Līdzīgi kā 70. gados par Coca-Cola reklāmas saukli kļuva frāze:
It's the real thing! 3 Tanī pašā laikā LNT reklāmu pauzēs patiešām var
vērot tējas sēnes reklāmas klipus, kur ideoloģijas deva nostrādā
krietni tiešāk nekā pašā “Tējas sēnes” veikalā.
Projektu “Tējas sēne”, kas ir plašākas koncepcijas “Antibode” viens no
pirmajiem pasākumiem, jāaplūko ne vien kā pastāvīgu mākslas faktu, ko
kopīgi veidoja Katrīna Neiburga un Pēteris Ķimelis (grupa Primitive) un
Kaspars Vanags (mākslas birojs OPEN), bet tas būtu jāskata arī OPEN
projektu vispārējā kontekstā kā nevainojami precīzs piemērs, kas
at-spoguļo OPEN projektiem raksturīgo uz mūsdienu kultūras un
sabiedrības negācijām (masu propaganda, patērētāju sabiedrība u.c.)
vērsto kritiku, perfekti pārdomāto estētiku un vizuālo tēlu, kā arī
izmantotos medijus. (Vienalga, vai runa būtu par klubu pārtijas
pasākumu Aktuelle Tanzen ar apokaliptiski “nesakārtotiem interjeriem”
vai minimālistiskajām “Slaidlugām” LNT reklāmu pauzēs.) Piesaucot
mākslinieka Haima Šteinbaha (Haim Steinbach) vārdus, ka “māksla nesākas
brīdī, kad jūs ieejat pa muzeja durvīm, līdzīgi kā reliģija nenozīmē,
ka sākat domāt par Dievu tad, kad atverat baznīcas durvis”4, jādomā,
ka, padarot klubu, veikalu, TV reklāmas laiku vai jebkuru citu ikdienas
dzīves sastāvdaļu par mākslinieka izmantoto mediju, proti, zināmā mērā
sakralizējot ikdienas dzīvi, vairs it kā nepastāv iespēja atgriezties
“muzejā”. Tas savukārt vedina uz kritiskām pārdomām par mākslas,
humanitāro zinātņu un kultūras kritikas funkcijām mūsdienās. Tā vietā,
lai nodarbotos ar makroekonomikas, politisko partiju, sabiedrības
viedokļa utt. kritisku interpretāciju, “šīs zinātnes cirkulē pašas ap
savu asi, nodarbojas ar pašu iesakņotām problēmām, bezmērķīgi cīnās
savā starpā, karo žargonu karus, savus praktiķus un sekotājus nolemjot
ērtajam pašiem vien saprotamo diskursu ieslodzījumam. Kopš marksisma
krīzes 20. gs. 70. gados humanitārās zinātnes ir pazaudējušas
ekonomikas “pavedienu”. Sociālās zinātnes noslēgušās drošajās
akadēmiskās izpētes programmās. Tas viss noved pie biznesa žurnālistu –
mūslaiku hronistu – vispārējās dominantes un ietekmes.”5
“Tējas sēne”, šajā gadījumā pavisam tieši ekspluatējot vienu no
patērētāju sabiedrības ikdienas neaizvietojamiem mehānismiem – veikalu,
apvērstā veidā pati kļūst par artefaktu, kas satur ideoloģiska rakstura
message. Protams, līdzīga rakstura apelācijas pie cilvēku veselā
saprāta un gudrības snaudošā potenciāla ir sastopamas jau līdz ar
popkultūras sākumiem 20. gadsimta vidū. Veikali, reklāmas, masu saziņas
līdzekļi ne vienu vien reizi ir kļuvuši par mākslinieka izvēlēto
mediju, lai aizraujošā veidā paustu savu kritisko attieksmi pret
kapitālismu un tā manipulācijas mehānismiem. Spilgti piemēri ir Barbara
Krūgere (Barbara Kruger) vai Dženija Holcere (Jenny Holzer), kas
līdzīgi izmanto masu mediju struktūru un vispārpazīstamu estētiku, lai
publiskajā telpā slepus iefiltrētu savus messages. Tāpat kā “Tējas
sēnes” gadījumā, arī Holcere savu mākslu visbiežāk orientē tieši uz
gadījuma rakstura skatītāju, un tādēļ arī viņas darbos būtiskākie
kritēriji ir vienkāršība un mediju atbalsts. Krūgere gan rīkojas
radikālāk un uzbrūk daudz tiešāk: “lūdz kā mēs”, “tici kā mēs”,
“bīsties kā mēs”. Viena sistēma rada nākamo, veidojas bezgalīga ķēde,
un brīžiem veids vai process, kādā mēs cīnāmies pret kaut ko globālu,
sāk dominēt pār sākotnēji izvirzīto problemātiku. Un beigu beigās – arī
mākslinieks ir tāds pats patērētājs kā visi citi!
“Tējas sēne” ir komplekss projekts. Līmeņu ir daudz, līdzīgi kā kādā
datorspēlē, kur, it kā tuvojoties izejai, tu patiesībā riskē nonākt
bezizejā. Sākotnējā projekta ideja par tējas sēni – dabisku old school
produktu pieder Katrīnai Neiburgai un Pēterim Ķimelim, un lai paliek
intriga, kas bija vispirms: vista vai ola. Vai vispirms bija “Tējas
sēne” un tad grupa Primitive, vai arī “Tējas sēne” kā radikāls
pretstats tehnoloģizētajai pasaulei rosināja uz šādu nosaukumu. “Tējas
sēnes” avīzē varam lasīt, ka pirmā projekta idejas prezentācija notika
Stokholmā, ka parazīts veiksmīgi jau tika izplatīts pirms faktiskā
veikala atvēršanas Rīgā. Šeit tas sasniedza savu kulmināciju: vadoties
pēc labākajiem mārketinga principiem, tējas sēnes reklāmas kampaņa ne
ar ko neatšķīrās no, piemēram, kādas politiskās partijas reklāmas. Vēl
kāds apjaušams līmenis varētu būt pašu projekta realizētāju gandarījums
par produktu, kas no sākuma līdz galam pēc pašu gaumes ietērpts
vēlamajā veidolā – radīts no jauna!
Ja apsekotu vēl citus šāda rakstura mūslaiku sabiedrības
radītos v i e n r e i z ē j o
s projektus un koncentrētu tos kādā lielpilsētā, varētu uz
vienu reizi “uzbūvēt” utopisku vidi – vājprātīgu pilsētu, kas
patērētāju novestu izmisumā. Vienas vienīgas antibodes! Patērētājs būtu
apjucis, pazudis un, iespējams, neglābjami traumēts. Jo, ieejot tik
skaistā veikalā kā “Tējas sēne”, elpa aizraujas pārsteigumā un nerodas
ne mazākās aizdomas, ka kāds šeit ir gribējis paust savu attieksmi pret
tavu personīgo nostāju tādos jautājumos kā “cilvēka eksistences
nākotne, apkārtējās vides aizsardzība, ķīmisko produktu loma ikdienas
uzturvielās vai sasniegumi bioinformātikas tehnoloģijās”6.
|
| Atgriezties | |
|