Galopā pār eirocentrismu jeb ceĻā no postmodernisma uz globālismu Kaspars Vanags, īpaši “Studijai” |
|
"Cīņa pret AIDS." 1989
"Karš ar moskītiem". 1991
|
| Centrālā perspektīva un modernisms
Kultūrvēsturē netrūkst piemēru apgalvojumam, ka pārpratumi savstarpēji
svešu kultūru starpā ir krietni radošāki nekā sapratne, un mākslas
zinātnieki tādās reizēs mīl minēt kuriozo pingpongu, kas saistīts ar
japāņu mākslas ietekmi uz van Goga daiļradi. Japāna, kas pēc ilgstošas
norobežošanās tikai 16. gadsimtā izņēmuma kārtā ļāva savās ostās
piestāt holandiešu kuģiem, līdz ar citiem svešzemju jaunu-miem iepazina
arī Eiropas glezniecībai raksturīgo centrālo perspektīvu, kas turienes
mākslā ieviesās krietni deformētā veidā. Gadsimtu gaitā konsekventi
izkoptais pārpratums kā vērā ņemama pasaules skatījuma detaļa uz
līdzīgiem eksperimentiem krietni vēlāk pamudināja van Gogu un Degā,
tādējādi iezvanot Eiropas mo-dernismam raksturīgo brīvdomību centrālās
perspektīvas traktējumā.
Esmu bieži domājis, cik trāpīgi šajā kultūru mijiedarbības piemērā
parādās globālisma dilemma – centrālās perspektīvas deformācija. Gluži
kā īss vēstures konspekts tas šķiet atklājam multikulturālisma būtību,
liekot sev pārvaicāt, cik patiess ir apgalvojums par kultūru
savstarpējās bagātināšanās procesu. Var teikt, ka savas kultūras
identitāti iespējams apjaust vienīgi saskarsmē ar citām, jo tikai
salīdzinājumos taču tiek apzinātas pašu raksturojošās īpatnības. Tomēr,
identificējot sevi kā vienu no iespējamībām, nevis kā normu, prāts sāk
iepazīt relativitātes principa kārdinājumu. Dievu vairs nav tik viegli
lūgt kā agrāk, ja esi redzējis, ka citi to dara gluži citādāk vai
nelūdz nemaz, un monogāma uzticība mīlestībā šķiet pārspīlējums, ja esi
dzirdējis teiksmainus stāstus par harēmu dzīvi.
Antropologs Ardžūns Apandurai1 norāda, ka vēl nekad agrāk ļaudis nav
tik ļoti nodevušies sapņiem par “iedomātajām dzīvēm”. Ik brīdis no
savējās tiek iztēlē salīdzināts ar masu medijos piedāvātajiem
variantiem. Pat nabadzīgākais no likteņa pabērniem, kas iztiku spiests
meklēt lielpilsētu izgāztuvēs, iedomās dizainē savas “iespējamās
dzīves” standartus, ierosmi rodot prom aizmestu iepakojumu
māksli-nieciskajā noformējumā. Šarmanti miksi un remiksi kā avots
patērētāju kultūras novitātēm mudina noticēt kopsaucēja iespējamībai,
un tolerance skolās tiek ieau-dzināta kā garants mūsdienu
multikulturālās sabiedrības stabilitātei nākotnē, tādēļ “iespējamo
dzīvju” modeļi atgādina kolāžā salipinātus atšķirīgu kultūras telpu
fragmentus, kas pakļauti brīvam centrālās perspektīvas traktējumam.
Neuzstāju, ka tas būtu nācis par skādi glezniecībai, kuru gan daudzi
tagad uzskata par atmirstošu tēlotājas mākslas veidu, tomēr apziņa par
centrālās perspektīvas relatīvo raksturu noteikti ir kaitējusi pašam
modernismam šā vārda plašākā nozīmē. Proti, modernisms kā instruments
globālās pasaules sistēmas pārvaldei nav iedomājams bez mērķtiecīgi
centrētas ticības progresam.
Visi kopā, reizē, reizē...
Modernizācija ir cieši saistīta ar postkoloniālisma ideāliem un
globālās pasaules sistēmu, jo šis jēdziens nostiprinājās politoloģijas
leksikā kā identisks Rietumu internacionālajai politikai attiecībās ar
trešās pasaules valstīm piecdesmitajos gados. Modernisms kā “attīstības
valstu teorijas” sastāvdaļa ir ietekmējis pat visai sadzīviska rakstura
priekšstatus par mūsdienīga cilvēka kritērijiem, jo socioloģijas
virzību pēc kara lielā mērā noteica politiskais pasūtījums izstrādāt
“sociālo indikatoru”, kas ļautu noteikt indivīdu vai sabiedrisko
kopienu “emancipācijas” pakāpi.
Vēl pirms gadiem četrdesmit vidusmēra rietumnieks īpaši nešaubījās par
iespēju līdz Vecās pasaules labklājības līmenim ar laiku “attīstīt” arī
atpalikušās valstis, un līdzīgas ticības pārņemti bija arī vairums tā
dēvēto mazattīstīto valstu pilsoņu. Pirmie “attīstību” interpretēja kā
pašsaprotamu pienākumu, pēdējie – kā tiesības, bet abi kopā – kā
globālu “iespējamās dzīves” nospraustu uzdevumu.
Laika gaitā “attīstības” koncepcija ir mainījusi gan pasaules kārtību,
gan transformējusies pati, tomēr nabadzības plaisa starp kontinentiem
turpina pieaugt arvien straujāk, liekot tajā saskatīt te politisku
spridzekli ar vēstures aizdegtu laika degli, te morālas vai pat
reliģiskas dabas piedauzības akmeni racionālismā bāzētajai Rietumu
kultūrai. Agrāko entuziastu aktivitātes paspējušas pārtapt ikdienas
rutīnā, un optimismu par šāda projekta iespējamību ir nomainījušas
šaubas.
Īpaši vairs neticot modernismam kā “vienlīdzīgas attīstības”
programmai, nākas atbildēt uz ētiska rakstura jautājumu: vai trešās
pasaules attīstībai veltītie pasākumi turpmāk būtu jāuzskata vienīgi kā
humānās palīdzības injekcijas nenovēršamas nabadzības skartajiem vai kā
finansiāla mērķa dotācija, kas kalpotu kā uzmu-dinājums arī turpmāk
ticēt nesasniedzamajiem modernizācijas uzdevumiem.
Daudzi mūsdienu sociologi un kultūras teorētiķi mudina atbildi meklēt
ārpus pašas “attīstības politikas” koncepcijas, kuras aizstāvji līdz
šim ir centušies problēmu interpretēt vienīgi kā steidzamu
nepieciešamību beidzot atrast izvirzītajam mērķim adekvātus līdzekļus.
Automātiski pieņemot, ka pats mērķis ir vēlams un sasniedzams, morāli
un arī praktiski pastāv neapzinātas grūtības, kādas no šāda uzdevuma
izriet.
Līdzšinējo dalījumu bagātajās un nabadzīgajās valstīs neilgi pēc kara
aizstājot ar eirocentriskiem “attīstītības” mērījumiem, pasaules
sabiedrībā nostiprinājās viedoklis par unificētu attīstības formu pēc
Rietumu parauga kā normu. Atsevišķu valstu atpa-licību tas ļāva
uzskatīt par anomāliju, kas pakļaujama speciālistu veiktām korekcijām.
Šādā kontekstā mūsdienu globālās pasaules norises grasās sevi atklāt kā
tīši gribētu un attiecīgi veicinātu procesu, kas lielā mērā balstīts uz
pēckara gados izkoptu vīziju.
Tagad, kad šīs vīzijas realizācija atklājas kā neapstādināms un
visai anonīms process, kas šā vai tā kādreiz būtu novedis pie haosa,
tās ideālistiskais raksturs un idejiskā izcelsme prasa īpašu
izvērtējumu. Jāsaka, tas nav īpaši glaimojošs nedz apgaismības laikmetā
dzimušajai Rietumu kultūras paradigmai, nedz tās racionālismā bāzētajai
ticībai zinātnes, tehnikas un ekonomikas progresam.
Pirmais grūdiens
Argentīniešu izcelsmes filozofs Enrike Dusels (Enrique Dussel),
iztirzājot mo-dernisma problemātiku, par būtisku norādi uzskata faktu,
ka Rietumu kultūras universālais raksturs nav radies pašpietiekamā
noslēgtībā, bet gan ciešā saistībā ar pašas izveidoto globālās pasaules
sistēmu.
Vēl 15. gadsimtā Eiropu pie labākās gribas nav iespējams uzskatīt
pārāku par Austrumiem, piemēram, Ķīnu, nedz tās tehnoloģisko un
humanitāro sasniegumu ziņā, nedz arī politiski un ekonomiski. Tādēļ
civilizācijas vēstures pseidozinātniskais dalījums antīkajā senatnē,
viduslaikos un jaunajos jeb modernajos laikos noklusē faktu, ka Eiropa
starpreģionālās sistēmas centrā tā īsti nav atradusies līdz pat brīdim,
kad tajā nācās ieviest jaunu komponentu, proti, 1492. gadā atklāto
Amerikas kontinentu, kas līdzšinējo starpreģionālismu pārvērta jaunā
veselumā – pasaules sistēmā.
Kolumba kuriozā nevēlēšanās noticēt savam atklājumam kalpo kā
atgādinājums par šā ceļojuma patieso nolūku. Meklēt ceļu uz Indiju
šķērsām Atlantijas okeānam mudināja nepieciešamība nodrošināt
periferiālajai Spānijai tirdzniecības saiknes ar tālaika
starpreģionālās sistēmas centru Āzijā. Spāņi pavisam negaidīti uzdūrās
jaunam kontinentam, un Eiropas viduslaiku paradigmā iestājas krīze.
Periferiālas kultūras paradigmu, ko nosacīja atrašanās starpreģionālās
sistēmas attālākajā rietumu nostūrī, nomainīja apziņa par iespēju
atrasties pašā viducī, tādējādi aizsākot Eiropas virzību pretim
pasaules hegemonijai.
“Eirocentrisms jaunajā pasaules sistēmā nav skaidrojams ar viduslaikos
tās iekšienē viedi uzkrātu pārākumu pār citām kultūrām. Tā pamatcēlonis
ir vienīgi nejaušais atklājums un tam sekojošā kolonizācija, kas
beidzot piešķīra Eiropai salīdzinošu pārākumu pār Otomaņu islama
pasauli, Indiju un Ķīnu. Modernisms ir šo notikumu sekas, nevis
cēlonis. Tieši nepieciešamība pēc instrumentārija jaunās pasaules
sistēmas centrālai pārvaldei ļaus Eiropai radīt “reflektīvo apziņu”
(moderno filozofiju), un daudzie tehnoloģiskie sasniegumi, politiskās
institūcijas un citas vērtības, kas parasti tiek interpretētas kā
ekskluzīvs Eiropas ievedums, patiesībā ir vienīgi rezultāts
starpreģionālās sistēmas agrākā centra pārbīdei uz Eiropu. Cilvēces
4500 gadus ilgā politisko, ekonomisko, tehnoloģisko un kultūras
attiecību pieredze nu pakļausies Eiropas hegemonijai, kas vēl nekad nav
bijusi centrs un kam pat savos labākajos laikos nācās apmierināties
vienīgi ar perifērijas statusu,” apgalvo E. Dusels.2
1492. gads viņam kalpo kā koda atslēga globālajai pasaules sistēmai,
par kuras centru lemts kļūt tam, kas izmantos jaunatklātā kontinenta
sniegtās pārākuma priekšrocības. “Nav nejaušība, ka laikā starp 1503.
un 1660. gadu no Peru un Meksikas sudraba atradnēm Spānijā tika ievests
18 000 tonnu sudraba, kas Spānijai cita starpā palīdz segt izmaksas
“Zelta armādas” izveidei, ar kuru tā 1571. gadā sakauj turkus,
nodrošinot kontroli pār Vidusjūru kā saikni ar vecās starpreģionālās
sistēmas centru. Sudraba un zelta plūdi gādāja ne tikai par
tūkstoškārtīgu inflāciju pašā 16. gadsimta Eiropā, tie padarīja
mazvērtīgas turku islama pasaulē sakrātās bagātības un rosināja
iekšējas pārmaiņas pat Indijā un Ķīnā. No kolonijām pārvestie dārgumi
vainojami arī pie satriecošajām izmaiņām Āfrikas kartē, liekot sabrukt
veselai rindai karaļvalstu, kas līdz šim bija eksportējušas zeltu uz
Vidusjūras valstīm. Lai izdzīvotu, tās pārorientējās uz vergu
tirdzniecību un piegādāja tos Atlantijas okeāna jaunajiem
pārvaldniekiem, tādējādi radot verdzību Amerikā.
Tālākais ir visiem labi zināms. Spāņu kolonija Flandrija nule kā
izveidotajā pasaules sistēmā drīz vien aizstās Spānijas hegemoniju.
1610. gadā ieguvusi neatkarību, tā liks Seviljai, pirmajai modernajai
ostai, pēc vairāk nekā gadsimtu ilgās greznības atkāpties Amsterdamas
priekšā, kur Dekarts 1636. gadā uzrakstīs modernismam neatņemamās
racionālisma filozofijas atslēgas darbu Le Discours de la Methode.”
Modernisma patieso sākumu E. Dusels saskata tieši Spānijas pārvaldē pār
jauno pasaules sistēmu, ko nodrošināja militāra okupācija, birokrātiski
politisks institucionālisms, ekspropriācija, demogrāfisks pārākums pār
iezemiešiem un jauno teritoriju ekoloģiska transformācija. Sabrūkot
Spānijas karaļa Kārļa V pasaules impērijas plāniem turpat Eiropā,
modernisma metodes pārmanto Amsterdama, kurā būtiskākie modernisma
kritiķi (Makss Vēbers, Jurgens Hābermāss un vairums postmodernistu)
saskata modernisma ideoloģijas šūpuli. Arī mākslas vēsturnieku
aprakstos tolaik vērojamais lietišķums ieskicē to kā modernas pilsētas
paraugu.
Lai kontrolētu neizmērojamo jaunās pasaules sistēmu, kas pēkšņi bija
nokļuvusi sīkās Holandes rokās, pārvaldes efektivitāte tiek panākta
caur visa vienkāršošanu vārdā “racionālisms”. Bija taču nepieciešama
abstrakcija, kas ļautu ignorēt daudzus vērā ņemamus mainīgos lielumus –
kulturālos, reliģiskos, ētiskos un politiskos aspektus, kuri pat 16.
gadsimta Eiropā tika uzskatīti par cienījamu vērtību. Citādāk gana
efektīva pasaules pārvalde nebūtu bijusi iespējama. Visa komplicētības
vienkāršošana ietvēra sevī agrāk neredzētu prāta totalitārismu
attiecībā pret dzīves telpu, subjektivitāti, dabu un ekonomiku, ļaujot
nostabilizēties jaunai ekonomiskajai formācijai – kapitālismam.
Tomēr spāņu ieguldījums modernismā ir visbūtiskākais, jo tieši 16.
gadsimta Spānijas teorētiski filozofiskajai domai nācās pirmajai un
būtībā arī vienīgajai izdzīvot sevī pasaules sistēmas pirmatklājējas
pārdzīvojumu, kas uzliek par pienākumu atbildēt uz modernisma centrālo
filozofiski ētisko jautājumu: “Kādas eiropiešiem ir tiesības okupēt,
pakļaut un pārvaldīt nesen atklātās kultūras?” 17. gadsimtā mo-dernisma
sirdsapziņai vairs nenācās īpaši lauzīties pēc atbildes, tā bija
atrasta Spānijā, un jautājums vairs netiks īpaši cilāts nedz
racionālisma dzimtajā Amsterdamā, nedz vēlāk Londonā kā modernās
zinātnes pamatpostulātu kalvē, nedz arī humānisma un vienlīdzības
šūpulī Parīzē, ļaujot eirocentrismam kā superideoloģijai baudīt
leģitīmu dominanti pār jauno pasaules sistēmu bez īpašiem iebildumiem
līdz pat 20. gadsimta vidum.
19. gadsimta Nostradamus, vārdā Markss
Tieši tādēļ modernisma kritika vispirms jāuzskata par ētiskas dabas
uzdevumu, kas iestājas par tiesībām apšaubīt gan eirocentrisma
leģitimitāti, gan tās uzspiesto pasaules “attīstības” modeli. Uz
progresu liktās cerības nav attaisnojušas izmantotos līdzekļus, un
centrālā perspektīva mūsdienu pasaules telpā ir tik deformēta, ka
mērķtiecīgi virzītas kustības iespējamību te iedomāties ir grūtāk nekā
sarežģītāko datorspēļu 3D plaknē.
Pazīstamākie globālisma teorētiķi savu modernisma kritiku vērš
kapitālisma virzienā, kura iedaba šķiet izskaidrojam gan politikas
birokratizāciju, gan zinātnes un kultūras institucionālo pakļaušanos
industriālās tehnokrātijas mērķiem.
Formāli vienkāršojošais racionālisms kā apgaismības gadsimta atbilde
nepieciešamībai izstrādāt efektīgu centrālās pārvaldes mehānismu ir
radījis formāli racionālas apakšsistēmas, kurās iztrūkst iekšējas
pašregulācijas normas, kas būtu sazemētas ar dziļākiem humānisma
principiem. Tādējādi tām bija iespējams pārtapt neatkarīgās sistēmās,
kas savā pašmērķībā ir kļuvušas destruktīvas pret apkārtējo pasauli.
Sociologs Immanuels Valleršteins ir viens no pirmajiem, kurš
septiņdesmito gadu sākumā aizsāka mūsdienu globalizācijas teorētiķu
plejādi, neomarksisma ietvaros nodēvēdams pasauli par “transnacionālu
sociālo telpu”3. Priekšstatu par pasauli kā savstarpēji nošķirtu
sabiedrību kopumu viņš aizstāj ar radikāli pretēju teoriju: pilnīgi
visas sabiedrības, valdības, uzņēmumi, kultūras, šķiras,
mājsaimniecības un indivīdi ir saplūduši kopā vienotā darba dalīšanas
sistēmā, kuru mēs dēvējam par kapitālistisko pasaules ekonomiju.
Viņaprāt, vienotajā pasaules tirgū ekspluatācija vairs nenorisinās pēc
Marksa savulaik ieviestā sadalījuma pa šķirām, bet gan pa valstīm, kas
sagrupējušās centrālajā telpā, semiperifērijā un perifērijā, to
valstiskajām institūcijām nodrošinot iespēju centrālo valstu grupai
piesavināties virsdarbā saražoto vērtību. Klasiskākā no ilustrācijām ir
leģendārais stāsts par Indonēzijā ražotajiem Nike sporta apaviem, kas
tiek iepirkti no turienes apakšuzņēmējiem par sešiem dolāriem pārī. 30
000 strādnieču, saņemot pusotru dolāru dienā, gadā kompānijai izmaksā
mazāk nekā Maikls Džordans vienā reklāmas kampaņā.
Sociālekonomiskās teorijas profānais atstāstījums varētu arī izpalikt
kā žurnāla “Studija” specifikai neatbilstošs, ja vien nepalīdzētu
apjaust pāris globālās kultūras izcelsmes aspektu. Eksperimenta kārtā
ielūkosimies kādas, iespējams, agrāk jau lasītas grāmatas fragmentā,
kas figurē visā globālisma literatūrā: “Ekspluatējot pasaules tirgu,
buržuāzija ir padarījusi visu zemju ražošanu un patērēšanu
kosmopolītisku. Reakcionāriem par dziļu sarūgtinājumu tā ir izsitusi
rūpniecībai nacionālos pamatus zem kājām. Tā izstumj jaunās rūpniecības
nozares, kuru iekārtošana kļūst par dzīvības jautājumu visām
civilizētām nācijām, – nozares, kuras neapstrādā vairs vietējas
izejvielas, bet gan izejvielas no visattālākām zemeslodes joslām un
kuru fabrikātus patērē ne tikai pašu zemē, bet arī visās pasaules
daļās. (..) Seno lokālo un nacionālo noslēgtību un iztikšanu ar pašu
ražojumiem aizstāj vispusīgi sakari, vispusīga savstarpēja nāciju
atkarība. Un tas notiek tiklab materiālo, kā arī garīgo ražojumu laukā.
Atsevišķu nāciju gara ražojumi kļūst par kopīgu mantu. Nacionāla
vienpusība un aprobežotība kļūst arvien vairāk un vairāk neiespējama,
un no daudzām nacionālām un lokālām literatūrām izveidojas viena
pasaules literatūra.”4
Kādēļ tieši pasaules literatūra? Varbūt Kārlis Markss, 1848. gadā
rakstot “Komunistiskās partijas manifestu”, tālredzības asināšanai
atmeta sīkumus, neizniekojoties prognozēs par brāļu Limjēru
eksperimentiem, satelīttelevīziju vai internetu.
Pasaules tirgus attīstībai ir dziļa ietekme uz jebkuru kultūru,
identitāti un dzīvesveidu. Tautsaimniecības darījumu globalizācija
noris roku rokā ar atsevišķo kultūru transformāciju vienotas sistēmas
virzienā. Šī procesa centrā ir jaunu kultūras simbolu ražotnes, kuru
produkcijā globālās kultūras produktiem piemīt “transnacionāla
konverģence”, proti, gluži kā cietā valūta tie ir spēkā jebkurā
pasaules no-stūrī. “Dalasai” taču ir skatītāji gan Rīgā, gan Kalkutā un
Riodežaneiro, un arī EuroDisneyland priekšsēdim ir pamats apgalvot, ka
Disneja varoņu iezīmes ir universālas: “Pamēģiniet gan pārliecināt
itāliešu bērnus, ka Topolīno – Mikipeles segvārds Itālijā – ir
amerikānisks. Jums tas neizdosies!”5 Līdzīgi tiek modelēta arī jebkura
cita plaša patēriņa prece, tādējādi unificējot to lietotāju reģionāli
atšķirīgās sadzīves paražas un tikumus, kas lielā mērā ir pamats viņu
kultūras identitātei.
Es esmu pūķis Baisulis. Baidieties kopā!
Tomēr daudzo un dažādo pasaules sabiedrību sakušanu vienotā veselumā
veicina ne tikai unificētu patēriņa preču klāsts vienotam tirgum, bet
arī daudzas blakusparādības. Urbāno lielpilsētu modelēta dzīvesveida
viendabība, datorizācija vai, piemēram, bažas par globālu ekoloģisko
krīzi un jauša vai nejauša atomkara iespējamība.
Apjausma par mūsdienu civilizācijas eksistences trauslo raksturu liek
domāt par drūmo likteni, kas sagaida jebkuru no pasaules iedzīvotājiem.
Lai arī draudi esamībai jāuzskata kā cilvēku rīcības sekas, tos nav
iespējams vizualizēt konkrēta ienaidnieka tēlā. Tāpat kā nacionālā
pašapziņa savulaik formējās dialektiskā pretnostatījumā iedomātam
pretiniekam, tā tagad visu sabiedrisko kopienu kopīgā rūpe saliedē tās
globālā organismā, kuru vācu kulturologs Ulrihs Beks dēvē par riska
sabiedrību (Risikogesellshaft)6. Riska sabiedrības locekļu
kosmopolītisko identitāti veido gaidāmo notikumu neskaidrās aprises, jo
prognozēs trūkst konkrētas piesaistes laikā un telpā. Neatšķetināmā
jūklī sapinas arī iespējamās katastrofas iemesli.
Pārtikušo valstu patērētāju neremdināmā alkatība, kurai izdabāt cenšas
zinātniski tehnoloģiskā progresa apsēstā industrija, šķiet, vainojama
tādās globāla rakstura nelaimēs kā ozona caurums debesīs, siltumnīcas
efekts vai ģenētikas grūti aprēķināmās sekas. Toties nabadzīgo valstu
artava krīzes sekmēšanā noris caur masveidīgu dabas resursu
iznīcināšanu, negaidīti ietekmējot klimatiskās izmaiņas gluži citos
reģionos (pazīstamākais no piemēriem – tropiskie meži, kas ik gadus
sarūk par 17 miljoniem hektāru).
Trešais no komponentiem vienotas krīzes apziņas veicināšanā, protams,
ir plašais masu iznīcināšanas ieroču arsenāls, kas pieejams arvien
plašākam sabiedrības lokam.
Visi trīs komponenti kopā veido neprognozējamības sajūtu, kas liedz
rast atbildi uz Ulrika Beka uzdoto jautājumu, cik lielā mērā
ekoloģiskais sabrukums veicinās jauna paveida karus. Proti, pieaugošās
nabadzības mudinātas, “mazattīstītās” valstis šobrīd izmanto tām
pieejamās dabas bagātības līdz maksimumam, ļaujot paredzēt nopietnus
militāros konfliktus dzīvībai vitālu dabas resursu dēļ. Dzeramā ūdens
trūkums un citas klimatisko izmaiņu rosinātās katastrofas jau tuvākajās
desmitgadēs aizsāks neredzēta mēroga iedzīvotāju migrāciju, kuru
ierobežojot tiks izraudzīti ieroči no šodien sakomplektētā arsenāla.
Apvienoto Nāciju apgalvojums, ka “mazattīstīto” valstu nabadzība ir
būtiskākā vides aizsardzības problēma un bīstamākais no draudiem
nākotnes stabilitātei,7 iezīmē modernisma krīzi pašā tā būtībā. Īpaši
vairs necerot izlīdzināt pasaules reģionu nevienlīdzīgo “attīstību”,
vienlaikus nākas šaubīties arī par pozitīva risinājuma iespējamību
ekoloģiskās krīzes jautājumā.
Nodaļa, kurā globalizācija piesaukta tieši 13 reizes
Šobrīd globalizācija un globālais konteksts tiek piesaukts jebkuras
nozares diskusijās, ļaujot nojaust, ka globālisma teorija kopš
astoņdesmitajos gados piedzīvotā industriālo koncernu
internacionalizēšanās viļņa ir iekļuvusi intelektuālo spēļu zonā. Tādēļ
vadošie no teorētiķiem – Rolands Robertsons, Margarita Ārčere, Zigmunts
Baumans, jau pieminētais Valleršteins – atgādina, ka globālisms kā
pasaules sistēmas analīze nav zinātniska teorija par pasauli. Noraidot
zinātnei uzspiesto funkcionālismu, te paveras milzu iespējas
starpdisciplināra rakstura nodarbēm, kuru mērķis ir novērot, kā
pasaules dažādās kultūras mainījušās vienota organisma kontekstā.
Globālisma teorijas pamatā ir diskusijas par formu, kādā pasaule kļūst
vienota. Tā kā globālās kultūras analīze nav iedomājama caur vienas
kultūras paradigmas prizmu, diskusijā tiek atmests eirocentrisms,
ļaujot iesaistīties tiem, kam šķiet nepieņemami Rietumu socioloģijas
principi vai racionālismā bāzētas zinātnes postulāti.
Kļūdaini būtu par globalizācijas tipiskāko piemēru uzskatīt tā saukto
makdonaldizāciju vai kokakolonizāciju, ko spilgti raksturo populārā
“softdrinka” ienākšana pat Meksikas indiāņu rituālajā atribūtikā. Lai
arī patērētāju kultūras kritika, amerikanizācija un Rietumu standartu
pieaugošā dominante “pieder pie lietas”, nevajadzētu pakļauties
kārdinošajam uzskatam, ka globālā pasaule ir vesterni-zējusies pasaule.
Starpdisciplinārā pētniecība ļauj pamanīt, ka globalizācijas process
norisinās “uz vietām”, un katrā no tām modernisms akumulē sevī rindu
Rietumu racionālismam svešu nostādņu. Tas ļauj paredzēt, ka globālismam
kā teorijai būs milzu loma, izvērtējot jaunā gadsimta būtiskākos
ideoloģiskās šķeltniecības gadījumus.8
Globalitātes lokālās pazīmes ir savstarpēji tik atšķirīgas, ka bieži
tiek lietots Rolanda Robertsona ieviestais termins “glokālisms”9,
tādējādi uzsverot globalizācijas nelineāro raksturu un reģionāli
atšķirīgās izpausmes. Tās ignorējot, neiespējami būtu novērtēt
specifiskās pārmaiņas, kādas 21. gadsimta globālās pasaules apritē
ienesīs Brazīlijas, Ķīnas vai Āfrikas urbāno metropoļu pieaugošā
dominante. Daži pat izvirza hipotēzi par globālismu kā aisbergu ar
modernismu kā virspusē redzamo daļu. Globālās sasilšanas apstākļos
nebūtu brīnums, ja šis milzenis drīz vien apmestos otrādi, pieliekot
punktu vesternizācijas mītam par zinātniski tehniskās revolūcijas
sasniegumiem. Šāds postmoderna fatālisma piesātināts beigu scenārijs
kulturologu slengā tiek dēvēts par “Eiropas brazilizāciju”10.
Kas tad liek domāt par “globālismu” kā vēsturē vēl nebijušu fenomenu?
Tautu staigāšana taču ir zināma lieta, un kuģu ceļi šķērsoja okeānus
arī vissenāko civilizāciju laikos!
Ulrihs Beks te argumentam izmanto kādu žurnāla karikatūru, kurā
attēlots dialogs starp krastā izkāpušu konkistadoru un acteku bariņu.
“Mēs esam te ieradušies, lai runātu ar jums par Dievu, civilizāciju un
patiesību,” saka pirmais, un acteki atbild: “Un ko tieši jums gribētos
zināt?” Karikatūra nebūtu smieklīga, ja vēsture mums nemācītu, ka
dialogs starp kultūrām līdz šim eksistējis vienīgi no spēka pozīcijām.
Šādu mācību grūti savienot ar dzīvi mūsdienu lielpilsētu
multikulturālajā atmosfērā, kas modelē ikdienu “lielākajai pusei”
planētas iedzīvotāju.
Runājot par globālo kultūru, nāktos domāt daudzskaitlī. Būdama
“glokālu” parādību kopsumma, tā pakļaujas vienīgi multidimensionālai
analīzei, kas respektē transnacionālās telpas neviendabīgo raksturu.
Atšķirību ir vesels lērums. Fundamentālas reliģisko nostādņu
atšķirības. Policentrisma pieaugošā loma, ko veicina jaudīgu metropoļu
attīstība jebkurā no kontinentiem. Pasaulē pazīstamu transnacionālo
institūciju diametrāli atšķirīgie principi, kas neļauj pār vienu kārti
samest Starptautisko Valūtas fondu un Pasaules Banku, Sony, NATO un
Eiropas Savienību, Sorosa fondu atvērtai sabiedrībai, Amnesty
International un Greenpeace. Rietumu tūristu straumes, kas izmaina
eksotikas pēdējās citadeles tikpat strauji, kā imigrantu plūsma izmaina
Ņujorku, Parīzi vai Londonu. Financial Times apgalvo, ka transnacionālu
koncernu produkti sastāda 53% no visām pasaules tautsaimniecībā
saražotajām vērtībām, līdz ar to samazinot nacionālās valsts prestižu
un iesaistot globālās pasaules apritē arvien plašākus jebkuras valsts
iedzīvotāju slāņus.
Palūkojieties, kā globalizējas biogrāfijas! Nav pat jāpiemin
standartizētais piemērs par jauktajām laulībām, pietiks, ja iemetīsim
aci savā kompaktdisku kolekcijā, drēbju skapī un ledusskapī. Pasaules
daudzveidība vairs nav jāmeklē ārpusē, tā ir pašā personīgās dzīves
centrā. Izvēloties alu (“nu tad ko jums – “Aldari” vai meksikāņu
Corona?”), pozu seksā (pēc franču modes vai pēc Vidberga “Kamasutras”)
vai “iedomātās dzīves” sapņu partneri (prātā kā variants iešāvās
Mepltorpa afroamerikānis ar atlētisko šlangu). Mūsu dzīves ir lieliski
“glokalitātes” paraugi, ar kontiem ārzonās vai pensiju uz kartes
skandināvu izcelsmes vietējā bankā, ar franču barību persiešu kaķim un
importētu turbocūku paša kuņģī. Nomadu dzīves stils, uz gadu vai diviem
apceļojot daļu Āzijas, tiek uzskatīts par tīri jēdzīgu un realizējamu
Eiropas studenta sapni, bet pensionāri ir iemīļojuši kruīzus ar okeāna
laineriem Cesvaines lielumā. “Latviešu” māksla projekta Baltic
Security! ietvaros pērn tika nodota tai miljonos mērāmajai auditorijai,
kas pusgada laikā izplūdīs caur Ārlandas lidostu Stokholmā un droši
vien atpazīs gan Kristapa Ģelža darbā citēto “X failu” detektīvu, gan
Miķeļa Fišera humanoīdus. Svešie vairs nav tur ārā, bet mums visapkārt.
Gluži kā mobilais telefons vai starptautiskie kodi “Lattelekom” būdiņā,
arī pati mobilitāte vairs netiek uzskatīta par ekskluzīvu izņēmumu, bet
gan par neizbēgamu sociālās vides nosacījumu. Ārzemju studijas, nedēļas
nogales uz sniega dēļa Igaunijā, sievastēvs no Krasnojarskas, bet paša
māsa, kas tā mīlēja Selindžeru, tagad ir starp “krišnām”. Es
nebrīnīšos, ja teiksiet: why not?
Piegrieztās identitātes
Plaši apspēlēts ir Holivudas zvaigžņu, multinacionālu kosmētikas
koncernu un modeļu industrijas iespaids uz globāla mēroga skaistuma
ideāliem, ko uzskatāmi demonstē life-art performanču māksliniece Orlāna
ar savu plastiskās ķirurģijas skalpeļa remiksēto seju. Arī te gaumes
kritēriji nav veidojušies pēc viena ģīmja un līdzības, bet
“glokalitātes” savdabībā, kur katram iespējams saskatīt paraugtēlu
atšķirīgās izcelsmes. Kad Kimas Beisindžeres lūpas pēc 1991. gadā
veiktās silikonu implantācijas sāka līdzināties bišu dzēliena
izraisītai tūskai, afroamerikāņu life-style mēnešraksts Ebony paziņoja:
“Viņi ir paņēmuši mūsu mūziku un nu paņem arī mūsu lūpas,” – savukārt
izbalināto Maiklu Džeksonu dažs uzskata par simbolu rases nodevībai.
Divpusējai, jo 1993. gadā kāds psihiski nelīdzsvarots neonacists
atentātā nogalināja vienu no izslavētākajiem amerikāņu plastiskās
ķirurģijas meistariem Dr. Martinu Salivenu, izmantodams savu tiesu, lai
izvirzītu viņam demonstratīvu apsūdzību ārisko skaistuma etalonu
izpārdošanā salašņu rasei.
Aplūkojot kultūras imperiālismu šādā skaistuma izpratnes griezienā, ir
vērts nedaudz pakavēties pie Deivida Serlina veiktā pētījuma11 par
mūsdienu plastiskās ķirurģijas pirmsākumiem ASV, kas ir elpu aizraujošs
stāsts par pasaules kara un kosmētikas industrijas savstarpējās
mijiedarbības vēsturi.
Amerikāņu žurnālists Normens Kozēns, gatavojot publikāciju sēriju par
kara postījumiem Japānā, uzdūrās turienes metodistu baznīcas mācītājam,
kura labdarības programma mērķēja atvieglot Hirosimas atomkatastrofā
cietušo sieviešu dzīvi. Nežēlīgu apdegumu sakropļotās sievietes
līdzcilvēkos ieviesa tādas šausmas, ka ģimenes bieži vien mēdza viņas
nometināt tālāk no acīm, iesprostojot māju pagrabos. Tādēļ tika
izstrādāts plāns, kā savākt ziedojumus, lai vismaz daļu no nelaimīgajām
nogādātu Savienotajās Valstīs veikt plastiskās ķirurģijas operācijas.
Rētaudi bija savilkuši neiztaisnojamos leņķos rokas un kājas, bet
apdegušie plakstiņi liedza aizvērt asarojošās acis, kas ziedojumu
vākšanas gaitā kļuva par raudošās Hirosimas simbolu.
Sliktās sirdsapziņas rosināti, amerikāņi tobrīd steidza mainīt savus
priekšstatus par Japānu. Tās militāri vīrišķīgais tēls feminizējās:
samurajus un kamikadzes asociācijās aizstāj geišas un ikebana, bet
Džeks Keruaks un Alens Ginsbergs pacifisma jūsmu pauž caur dzenbudisma
principiem. Te lieliski iederas arī nule kā izstrādātā labdarības
kampaņa, kas gūst nosaukumu “Hirosimas jaunavas” un centrējas ap 25
šurp atgādāto sieviešu likteņiem. Tiem seko līdzi visa amerikāņu prese,
un NBC televīzijas šovā viņas pat tiek konfrontētas ar cilvēku no
pagātnes – leitnantu Robertu Lūisu, liktenīgā bumbvedēja ekipāžas
locekli. Raidījumā jaunavu izkropļotās sejas un augumus aizklāj viegli
caurspīdīgs priekškars. Estētisku apsvērumu dēļ pēc programmas sponsora
Hazel Bishop Cosmetics lūguma. Jaunavas tiek izmitinātas turīgu
kristiešu ģimenēs un vairākkārtējo operāciju ilgajos starplaikos
apmeklē namatēvu apmaksātus gleznošanas, kosmetoloģijas, stilistu un
sekretāru kursus, kam nebūs pielietojuma, atgriežoties atpakaļ
Hirosimā, kuras iedzīvotāju vairākums nodarbināti zivju rūpniecības
uzņēmumos.
Visi četri kampaņā iesaistītie ārsti ir amerikāņu plastiskās ķirurģijas
pionieri, kas savu prasmi bija varējuši izkopt kā kara ārsti, piefrontē
šujot kopā tūkstošiem saārdītu kareivju. Divi no viņiem tolaik aizsāka
komerciāli plaukstošo kosmētiskās ķirurģijas biznesu.
1955. gadā, kampaņai noslēdzoties, neizlietots atklājās pusmiljons
dolāru, ko amerikāņu Plastiskās ķirurģijas asociācija uzņēmās izmantot
japāņu speciālistu sagatavošanā, tādējādi liekot pamatus Japānas
Plastiskās un rekonstruktīvās ķirurģijas biedrībai. Jau sešdesmito
sākumā ķirurgi Japānā, Ķīnā un Havaju salās sāk piedāvāt
blefaroplastiju – acu plakstiņu korekciju – Āzijas iedzīvotājiem, kas
gribētu vesternizēt savu ārējo izskatu, bet 1993. gadā Wall Street
Journal atstāsta gadījumu par korejiešu kosmetoloģiskās ķirurģijas
firmu, kas, mudinot operācijai potenciālos klientus japīšu vidū,
reklāmā izmantojusi saukli Go Anglo!. Kā intervijā paskaidro viena no
pacientēm, “kosmētiskā ķirurģija atšķiras no luksusa preču
tirdzniecības. Tā nodarbojas ar pašcieņu. Es piekrītu, mēs izskatāmies
“anglicēti”, bet mēs esam sociāli dzīvnieki, un mums nākas pielāgoties
sabiedrībai.”
Vēl viena teorija
Arvien biežāk, valstu politikai, kultūras dzīvei un pilsoņu ikdienai
veidojoties globālo norišu kontekstā, tiek mēģināts atklāt mūsdienu
pasaules organisma asinsrites uzbūvi. Kas ir asinsķermenīšu avots, kā
tie tiek pārnēsāti, kur slēpjas aknām adekvātas attīrīšanas iekārtas,
un vai maz pastāv visa centrs – vienotā ritmā pukstoša sirds?
Komplicētības ilustrācijai lai kalpo modelis, kādu piedāvā antropologs
Ardžūns Apandurai, viens no deviņdesmito gadu autoritatīvākajiem
globālisma teorētiķiem.12 Viņaprāt, “glokālo” kultūru un globālās
tirgus ekonomijas kopējā sistēma veidojas kā relatīvu autonomiju
komplekss, kuru satur caurvīti globālās kultūraprites kanāli. Vietām
šķērsgriezums lielāks ir te vienam, te atkal citam no kanāliem,
attiecīgi mo-delējot konkrētajā reģionā novērojamās globalizācijas
izpausmes. Viena vai otra paveida kanālu īpaši blīvu koncentrēšanos
konkrētajā reģionā nosaka tā vēsture, lingvistiskie un politiskie
apstākļi, procesā iesaistīto dalībnieku sastāvs (nacionālie grupējumi,
valsts institūcijas, transnacionālās korporācijas, indivīdi, reliģiskās
un nevalstiskās organizācijas) un citi apstākļi.
Kanāli (scapes) ir sagrupēti piecos paveidos:
– etnokanāli ir vide, kurā pārvietojas šķietamie globālās pasaules
pilsoņi: tūristi, imigranti, bēgļi, viesstrādnieki, ārzemju speciālisti
u.c.;
– tehnokanāli ir visaptveroša mūsdienu tehnoloģiju un zinātnisko
atklājumu straume, kas ieplūst jebkurā industrijas jomā un
profesionālajā sfērā; Lībijā uzslieta tērauda ražotne kā piegādātājs
var ieinteresēt gan Japānu, gan Indiju, Ķīnu un Krieviju, sniedzot
katrai no ieinteresētajām valstīm atbilstošas tehnoloģiskās
konfi-gurācijas produktu; Indija, eksportējot augstas klases soft-ware
speciālistus uz Savienotajām Valstīm, vēlāk no tiem saņem privātas
investīcijas Deli jauno rajonu apbūvei;
– finansu kanāli nodrošina šo un visu pārējo investīciju apriti, kuras
neritmiskais pulss dauzās 24 stundas diennaktī, traucējot miegu liela
un maza mēroga finansu spekulantiem visā pasaulē; Džordža Sorosa fonds
Austrumeiropā ne tikai veicina Rietumu demokrātijas principu izplatību,
bet šķiet atmazgājam arī miljonus;
– mediju kanāli pārraida vizuāli iespaidīgus stāstus par realitātes
fragmentiem, kas, izrauti no konteksta, sniedz auditorijai noderīgus
izejmateriālus savas “iedomātās dzīves” komplektēšanai (scenārijus,
varoņus, tekstuālas dabas materiālu, uzvedības normas, grimases,
slengu); katra “iedomātā dzīve”, ko izdevies realizēt, var kļūt par
prototipu citām; televīzijas, radio, interneta un preses akciju paketes
sadalītas starp īpašniekiem, kuru radniecības saites veido žuburiem
bagātu ciltskoku, neļaujot izšķirt konkrētu ieinteresēto personu tā vai
cita vēstījuma gadījumos;
– ideokanāli ir līdzīga vizualizētu vēstījumu plūsma, bet tie tapuši
attiecīgās valsts valdošās ideoloģijas vai arī opozīcijas interesēs; šo
kanālu piesātina apgaismības laikmetā nostiprinājušies atslēgas vārdi:
brīvība, labklājība, tiesības, suverenitāte. |
| Atgriezties | |
|