Kāds laiks ir starplaiks? Stella Pelše
Kopš 2001. gada 5. janvāra izstāžu zālē “Arsenāls” bija skatāma 20. gs.
90. gadu mākslas izstāde “Starplaiks” (kuratore – Elita Ansone), līdz
ar to vairāk vai mazāk regulāriem izstāžu apmeklētājiem tā bija
atkalredzēšanās ar pazīstamiem mākslas darbiem. To izvēle tika pamatota
un arī pietiekami plaši popularizēta ar virkni analīzes vērtu
konceptuālu argumentu. Bet vispirms par ieceres vispārējo teorētisko
fonu.
|
|
Aija Zariņa. SV. GEORGS NOGALINA PŪĶI. 1998
Ieva Iltnere. ISTABA. 1998
Miervaldis Polis. VAN DER ASTA "ZIEDI". 1997
|
|
Tas bija lielisks paraugs renesanses teorētiķu un daudzu Rietumu
mākslas vēstures klasiķu iecienītajai, kā arī latviešu autoru
izmantotajai bioloģisko metaforu iedvesmotās cikliskās attīstības
taciņai, kas ved cauri pagrimuma periodiem un nākotnē noteikti novedīs
pie krāšņa uzplaukuma (kā atceramies, arī jēdziens “viduslaiki”
ir tapis kā pārrāvuma – starplaika – apzīmējums starp antīkās un
modernās pasaules civilizācijām). Iepriekšējais pacēluma mirklis tika
saistīts ar 80. gadu otro pusi, kad māksla ietekmējusi sabiedriskos
procesus (tikpat labi gan šie procesi varēja būt ietekmējuši mākslu),
bet 90. gadi traktēti kā starpposms kāda nekonkretizēta uzplaukuma
gaidās. Interesanti, ka tāds pats pagaidu starplaiks 20. gs. 20. gadu
kritiķiem šķita aizraušanās ar visai mērenā, klasicizētā modernisma
strāvām – pat atbalstītāji tās nereti uzlūkoja tikai kā izejmateriālu
nākotnes “lielā stila” tapšanai. Konstatējot, ka 90. gados ir pienākusi
postmodernisma ēra arī Latvijā, skaidras virzības trūkums tika nosaukts
kā galvenais “starplaika” jēdziena pamatojums. Tikpat labi varētu
teikt, ka šāds “virzības” trūkums ir viens no galvenajiem
postmodernisma ieguvumiem, kas radījis iepriekš nebijušu
mākslinieciskās brīvības pakāpi – atbrīvošanos no nepieciešamības
iekļauties kādā “vienīgā” un “patiesā” evolūcijas ceļa gultnē.
Postmodernisma definīciju, protams, ir bezgala daudz, līdz pat
ģenealoģiskām atsaucēm uz Marsela Dišāna aktivitātēm un
postmodernistisku zemstrāvu meklējumiem visa 20. gs. gaitā paralēli
oficiālās modernisma doktrīnas dominantei. Tomēr viens no gluži
funkcionāli derīgākajiem postmodernisma identificēšanas instrumentiem
varētu būt akcentu pārbīde no mākslas objekta veidošanas uz pašu
aktivitāti kā galamērķi, kuras rezultātam ir pakārtota un nereti pat
efemēri īslaicīga loma. Tas atbilstu plaši izplatītajam priekšstatam
par postmodernismu kā mo-dernisma kulmināciju, tā dinamiskās enerģijas
nepieciešamu un radikālu pārveidi dažādos sociālās aktivitātes kanālos.
Taču tas nekādi neattiecas uz izstādē redzamo – mākslinieku aktivitātes
galaprodukti bija konkrēti mākslas darbi, apskatāmi un novērtējami
objekti. Pats galvenais jautājums, protams, – cik pārliecinoši tverama
bija eksponātus vienojošā teorētiskā “saistviela”? Piebilstot, ka
izstāde nepretendē uz visaptverošu desmitgades raksturojumu, viena no
tēmām tika pieteikta kā “paralēlo realitāšu” atklāsme mākslā ar
“dematerializētu valodu”, ko saturiski iezīmē gaismas, apļa, ūdens
motīvu simboliskā slodze, līdz ar to gribot negribot pievēršoties
sarežģītajai abstraktās mākslas satura problēmai. Proti, mēģinot
identificēt modernismu ar abstrakcionisma vizuālās izteiksmes
formālistiskajiem pamatojumiem, pretstatot to postmodernās abstrakti
ievirzītās mākslas saturiskumam. Šāda identificēšana var izrādīties par
lietošanai ērtu, taču vienkāršotu klišeju, kas neņem vērā paša
modernisma reālo komplicētību. Kaut arī 20. gs. Rietumu mākslas kritiķi
tik tiešām ir izcēluši formas nozīmi uz literāra, anekdotiska,
moralizējoša satura rēķina (hrestomātisks piemērs ir Klementa Grīnberga
“tīrās” glezniecības plaknes apoloģija), pašu mākslinieku teiktais
parasti ir tieši pretējs – “caur formu” viņi allaž vēlējušies vēstīt
par noteiktu saturu un jēgu. Vēl vairāk, tādi mo-dernās mākslas klasiķi
kā Vasilijs Kandinskis, Pauls Klē, Pīts Mondrians, Bārnets Ņūmens
radīja vairāk vai mazāk izvērstas teorijas par neredzamajām un
paralēlajām realitātēm kā savu darbu īsteno saturu. Galu galā forma
vienmēr ir kaut kā forma. Jautājums tikai – kādas formas ikreiz
šķiet aktuālas, piemērotas būtisko jautājumu izpētei un kāpēc? Vai šo
būtisko apskatīt realitātei tuvākās vai tālākās formās, ir atkarīgs no
vēsturiskā kontek-sta, no tā, kādas formas ir paguvušas sevi nodeldēt
un kompromitēt. Vai tikai modernisma identificēšana ar bezsatura
formālismu nav neapzināti akceptēta “sena dziesma jaunās skaņās”,
aizsākusies jau 30. gadu nacionālā konservatīvisma laikos un krāšņi
uzplaukusi padomju ideoloģijas pavēnī? Varētu iebilst, ka modernistiem
bija svarīgi savas idejas izteikt tieši abstraktās formās, bet
starplaikā dzīvojošajiem tas vairs nav svarīgi – pēc kuratores teiktā,
ideja ir primāra, neraugoties uz izmantotajiem izteiksmes līdzekļiem.
Tēmas ir iecerētas, it kā šķērsojot stilistiskās robežas, jo paātrinātā
un vienlaicīgā Rietumu mākslas virzienu ienākšana patiesi izslēdza to
secīgas nomaiņas un stilistiski “tīru” paraugu iespējamību. Tomēr
interese par neredzamā atklāsmi nebūt neraksturo tikai postmoderno
orientāciju, ja gribam šo terminu vispār piepildīt ar kaut cik tveramu
jēgu, – modernisti šo vēlmi ir pārņēmuši mantojumā jau no 19.–20. gs.
mijas simbolistiem. Arī zinātnes atklājumi neredzamās mikropasaules un
Visuma sfērās var tikt saistīti jau ar klasiskā modernisma principiem,
ja pieņem, ka abas nozares vieno analītiskas metodes pielietojums –
abstrakcijas un plaknes ienākšana saistījās ar zinātnei raksturīgo
pasaules kopainas sašķelšanu atsevišķās dimensijās un koncentrēšanos uz
viena konkrēta aspekta – krāsas vai formas – izpēti.1 Visi izstādē
iekļautajā videofilmā intervētie mākslinieki tā vai citādi bija
akcentējuši intuīcijas, zemap-ziņas (vai virsapziņas, kas to īsti var
nošķirt) lomu kā saikni starp dievišķo un pasaulīgo, mākslinieka kā
starpnieka funkciju, kam dota iespēja un laime vizualizēt neredzamo,
padarīt to pieejamu arī citiem. Tomēr šī deklarētā idejas primaritāte
un verbālie manifesti tikai uzsvēra abstraktās mākslas jau sākotnēji
neizbēgamo ambivalenci, svārstoties starp atklāsmes absolūtismu un
dekorācijas triviālismu. Lai arī autora nodoms nav tīši izslēdzams, tas
tomēr nav arī absolūti noteicošs – allaž pastāvēs darba jutekliski
tveramās vizuālās struktūras neatkarīgā dimensija. Un šajā līmenī
izstāde demonstrēja izteiktu interpretāciju daudzveidības iespējamību,
kas daudzos gadījumos (Barbaras Gailes, Ingas Brūveres, Aijas Zariņas
krāslaukumu un ģeometrisko figūru kompozīcijas, Ilmāra Blumberga
zīmējumi, Olgas Šilovas nelielās biomorfās skulptūras, Solveigas
Vasiļjevas ažūrās struktūras un to pavairotie atspīdumi u.c.) nekādi
neizslēdza arī formāli dekoratīvu versiju klātbūtni. Dominējošā
izstādes darbu klāsta stilistiskā nenoteiktība pilnībā sasaucās ar kādu
abstraktā ekspresionisma definīciju: “Abstraktais ekspresionisms nebija
nedz pilnībā abstrakts, nedz arī pilnībā ekspresionistisks.Tas aizguva
sirreālisma automātisma tehniku un noveda to līdz jaunām galējībām,
padarot par tēlainības izejmateriālu, vienlaicīgi arī izpētot kubisma
telpiskās idejas. Tas ir ne tik daudz atpazīstams stils, kā kopīga
pieeja mākslinieciskās jaunrades problēmai..”2 Bez šiem līniju,
laukumu, punktu u.c. elementu intuitīvajiem sabiezējumiem, pārklājumiem
un atkārtojumiem nemateriālo objektu un procesu atveidos bija nolasāmi
arī attāli fotoreālisma, opārta u.c. strāvojumu elementi. Jautājums
pārdomām – vai patiesi svarīgākā ir tieši tematiskā vienotība, tas, ka
mākslinieki cenšas dažādās valodās runāt par vienu un to pašu? Vai
tomēr noteiktas tēmas stilistisko interpretāciju dažādība nav tikpat
svarīga, jo ļauj runāt par šīs “augstākās pieredzes” vizualizācijas
veidu atšķirībām? Protams, gan Ilzes Avotiņas luminiscējošo spirāļu
ainavas, gan Līgas Purmales poētiskā miglā sastingušie dabasskati, gan
Laimas Puntules tonālo kontrastu mijiedarbe, gan Ievas Iltneres
materializētais gaiss svītriņu un zvaigznīšu kompozīcijās u.c. var tikt
tulkots kā vēstījums par gaismas un gaisa substanci, tomēr
svarīgi, kā tas tiek darīts, kādas darbu emocionālā satura atšķirības
top galarezultātā. Tāpat arī Daces Lielās reālistiskie un Taņas
Krivenkovas ornamentālie vilnīši, kas Aleksandra Busses režģveidīgo
struktūru pārklājumos jau tuvojās opārta regularitātei, varēja
būt par ūdeni, tomēr tikpat svarīgs ir šo ūdeņu atšķirīgais
skatījums. Paradoksālā kārtā tādējādi var nokļūt atpakaļ pie šķietami
pagātnē atstātajiem formas jautājumiem, jo diskutējama ir pati formas
un satura nošķīruma iespējamība. Apzināti vai neapzināti izvēlētie
izteiksmes līdzekļi būtiski ietekmē tajos izsakāmā satura aprises, arī
šo aprišu atvērtās un nenosakāmās robežas.
aralēlo realitāšu meklējumus, pēc kuratores teiktā, demonstrēja gan
attālināšanās no vizuāli tveramām kvalitātēm, gan vienlaicīgi arī
tuvošanās tām – neredzamā realitāti papildināja redzamā nerealitāte.
Lai arī cilvēka tēma kā zināms pretstats matēriju un enerģiju tēmai
tika šķietami saistīta ar šo tuvību vizuālajai un tomēr paralēlajai
realitātei, tas daļēji attiecās vienīgi uz Jāņa Mitrēvica un Rituma
Ivanova, varbūt vēl uz Imanta Lancmaņa, Miervalža Poļa un Frančeskas
Kirkes gleznojumiem. Savukārt Sandras Krastiņas, Jāņa Viņķeļa, Birutas
Delles, Ilzes Neilandes, Dzintara Zilgalvja izpildījumā figurālie
motīvi dažādos aspektos interpretēja primitīvās mākslas, ekspresionisma
un sirreālisma deformējošo tendenču emociona-litātes potenciālu.
Izteiksmes spēka meklējumi tās lakonismā kulminēja Māra Subača mazo
cilvēciņu pasaulē, kas laikam gan simbolizēja izteiksmes līdzekļu
redukcijas galējo robežu. Pāris instalāciju un objektu funkcionēja vien
kā norādes uz šādu ieviržu pastāvēšanu minētajā laikposmā. Kā
nenoliedzami saistoši jāmin Sarmītes Māliņas filosofiskie stikla
objekti, kas ļāva gan skatīties cauri mākslas darbam – stikla plātnei –
burtiskā nozīmē, gan turpat līdzās aplūkot kičīgu tā paša materiāla
vāzīti tās noslēgti nepieejama objekta statusā. Vispārinot jākonstatē,
ka interese par saturu droši vien varētu pretendēt uz Rietumus un
Austrumus vienojošu mūsdienu “laika gara” iezīmi, ja pārņemam šo
krietni apstrīdēto Hēgeļa filosofijas terminu. Konkrētajā izstādē tā
manifestēta kā tieksme pēc universāli būtisku, vispārcilvēcisku
jautājumu ietulkošanas kaleidoskopiskā 20. gs. Rietumu mākslas
strāvojumu spektrā, pārsvarā aprobežojoties ar tradicionālo vizuālās
mākslas veidu arsenālu. Izstādē sastaptais Māra Subača tekstiņš
“Starplaiks ir laiks” savukārt atgā-dināja katra mirkļa un līdz ar to
arī perioda neatkārtojamās specifikas svarīgumu, uzdodot jautājumu:
kāds laiks tad īsti bija šis starplaiks? Izstādes koncepcijas rakursā
acīmredzot nav iespējams to jūtami konkretizēt, un jautājums paliek
atklāts un adresēts katram apmeklētājam.
1 Vitz P. C., Glimcher A.B. Modern Art and Modern Science: The Parallel
Analysis of Vision. – New York: Praeger Publishers, 1984.
2 Lucie-Smith E. The Thames and Hudson Dictionary of Art Terms. – London, 1996.– P.9.
|
| Atgriezties | |
|