FLANDRIJAS DĀRZA ĒRKŠĶROZE Anna Zariņa Anita Vanaga Parīze. 1949. gads. Laiks pirms Lieldienām. Holandiešu izcelsmes gleznotāja Francijas pavalstnieka Kēsa van Dongena (1877–1968) izstādes atklāšana.1 Tajā reprezentējas viss Parīzes zieds, apmēram 5000 cilvēku. No Antverpenes ieradusies arī “madame Carīn-Hainc”. Šajā brīdī vēstures mūza Mnēmosine, visu mūzu māte, gādā, lai fotogrāfija fiksētu mirkli, kas savedis vienkopus baronu Izidoru Opsomeru (1878–1967), “Carīnu” Heincas kundzi un pašu gaviļnieku. Mūs varētu īpaši saistīt centrālā persona – karakula kažokā tērptā dāma ar četrkārtainu pērļu kaklarotu, kura beļģu mākslinieku biogrāfiskajās vārdnīcās atkārtoti parādās kā Zarina-Heinz Anna Martinowna (1907–1984)2.
Gluži kā uzņēmumā skatīdamies, J. Siliņš savā monogrāfijā uzsver abu kungu mākslas nozīmi A. Zariņas sniegumā: “Studiju gados Antverpenē Zariņas glezniecībā rodas stilistiskas pārmaiņas. Portretos viņa pārvar agrāk vērojamās van Dongena ietekmes plakanā, kustīgā siluetā. Opsomera ierosmē viņa pievēršas formu apaļojumam telpā, tai pašā laikā paturot formu vienkāršojumu un izkopjot plūsmaino krāsu klājumu. Taču, salīdzinot ar skolotāju, mācekles glezniecība ir raupjāka, elementārāka. Krāsu uzliciens te stiepjas lielās sloksnēs, dažreiz it kā uzlīmēts audekla virsmai, te atkal iegūst vijīgu sakausējumu un dažkārt pietuvojas bravūrai un manierei, lai neteiktu brutalitātei.”3 Gribot negribot jābilst, ka mākslinieks rada pēc sava rumpja un līdzības, taču atturēsimies no kalambūriem un sāksim visu no gala. |
|
|
| No šūpuļa
Kā apstiprina Mārtiņa latviešu draudzes mācītājs, “Anna, Mārtiņa
Bērziņa un viņa sievas Marijas Lizetas Zelmas (vārds nesalasāms –
A.V.), dzimušas Uppeniek, meita, dzimusi Rīgā ceturtā septembrī 1907.
gadā, kristīta 9. janvārī 1908. gadā”4. Pēc jaunā stila Annas dzimšanas
diena ir 17. septembris. Viņa ir beigusi Dārtas pamatskolu (1923)
Jelgavā, kurp meitenes tēvs kā dzelzceļa ierēdnis tiek pārcelts darbā,
un Rīgas pilsētas 4. vidusskolu (1928), teicamas sekmes uzrādot tikai
šādos mācību priekšmetos: anatomijā un fizioloģijā, glītrakstīšanā un
zīmēšanā. To var izskaidrot gan ar hedonisko izaicinājumu “Izbaudi
visu, ko Laima tev sniedz”5, kam seko Anna, gan ar to, ka ap šo laiku
viņa darbojas K. Miesnieka (vai K. Miesnieka un L. Liberta) studijā.
1928. gadā Anna iestājas Latvijas Mākslas akadēmijā. Nu jau kā Zariņa.
Par viņas pirmo laulību ar Teodoru no akadēmijas papīriem var izlobīt
to, ka 1934. / 1935. mācību gadā viņi joprojām ir precējušies, taču
dzīvo šķirti un pabalstu no vīra Anna nesaņem. Arī tēvs, Rīgas Krasta
stacijas priekšnieks, kura mēnešalga ir 234 lati, savu vienīgo meitu
diplomdarba izstrādāšanas periodā finansēt vairs nespēj, jo būvē
divstāvu māju Siguldā, un Anna ir spiesta lūgt Mākslas akadēmijas
padomi atbrīvot viņu no mācību maksas. Anna ir visnotaļ mērķtiecīga un
pirmo atzinību izpelnās jau 1932. gadā, kad sāk strādāt vecākā docenta
Ģ. Eliasa vadītajā Figurālās glezniecības meistardarbnīcā. Viņai
piešķir prēmiju 25 latu apmērā par darbu “Gulbis ar sievietes aktu” un
pēc gada tikpat lielu summu par darbu “Guloša vīrieša akts”. Ar padomes
1935. gada 7. decembra lēmumu par gleznu “Ādams un Ieva” (astoņas
balsis – par, divas atturas) Anna iegūst mākslinieces grādu un diplomu.
Itāliju viņa jau ir apceļojusi 1933. gada vasarā un 1936. gada februārī
sāk kārtot dokumentus izlūkbraucienam uz Beļģiju, lai iepazītos ar
turienes mākslas muzejiem, gleznu galerijām un citām mākslas darbu
krātuvēm.
Beļģu jutoņa
Kāpēc Beļģija, bet ne Francija, kas būtu pašsaprotami, ja tavas dzīves
sapnis un piepildījums ir glezniecība? Ko Rīgā 20. gadsimta 30. gados
saprot ar jēdzienu “beļģu glezniecība”?
1927. gadā Rīgas pilsētas mākslas muzejā notiek vērienīga
Beļģijas mākslas izstāde. Pirmo reizi Latvijā skatāmi jaunākie darbi,
kuru kopsumma sastāda 331 vienību. Ar vairākām vienībām figurē mums
svarīgais I. Opsomers. Šīs izstādes katalogā lasām, ka “vispapriekšu
mēs esam gleznotāji. Mums ir krāsas jūtoņa.Varētu teikt, ka mūsu zemes
cilvēki, kuri iekaroja savu piejūras mājokli un pārvērta pelēko
neauglīgo zemi auglīgā un daudzkrāsainā, ko nosauca par Flandrijas
dārzu, bij apbrīnojuši jaunas gaismas dzimšanu un izplatīšanos. Un
uzglabājuši to savu acu jūtīgos atspulgos. Kā citādi izskaidrot mūsu
glezniecības skolas nepārtraukto gaitu?” Nav izslēgts, ka Anna šo
izstādi apmeklē. Un nav izslēgts, ka viņa redz arī 1932. gadā beļģu
mākslas darbu kolekcijas 51 darbu, ko Latvijas Valsts mākslas muzejs
saņem kā karalisku dāvanu no beļģu māksliniekiem un viņu piederīgajiem
ar Latvijas sūtņa Beļģijā J. Lazdiņa kunga dedzīgo interesi un pūlēm.
Dāvinājumā, starp citu, ietilpst viens I. Opsomera audekls “Ljēras
kanāls”.6
Bet varbūt Antverpenei par savu pievilcību jaunās gleznotājas acīs
jāpateicas Jāņa Ferdinanda Tīdemaņa žilbinošajam uznācienam ar Parīzi
sirgstošajā Rīgā pēc studijām Antverpenes Karaliskajā Daiļo mākslu
akadēmijas I. Opsomera vadītajā Augstākajā mākslas institūtā? Katrā
ziņā izbaudīt visu Anna izlemj tieši tur. Ar Izglītības ministrijas
komandējumu un Kultūras fonda domes finansiālu atbalstu.
Acadēmie Royale des Beaux-Arts. Institut Supērieur
Pārskata noraksts Kultūras fonda domei apliecina, ka A. Zariņas kundze
1936. gada oktobrī “sekmīgi izturējusi iestāšanās pārbaudījumus
iepriekšminētā Daiļās mākslas Augstākā institūtā. Zariņa kundze tur
apmeklē figuratīvās glezniecības darbnīcu zem zemāk parakstījušos
direktora personīgās vadības. Ar savu darbu viņa ir pierādījusi, ka
viņa ir ļoti apdāvināta mākslas karjierai, un es nešaubos par viņas
labām sekmēm institūtā. Kā apliecināšanai viņai izsniegta šī apliecība,
lai palīdzētu viņai no kompetentām iestādēm saņemt to atbalstu, ko viņa
ir pelnījusi. Antverpenē 1936. gada 6. oktobrī. Direktors I.
Opsomers.”7 Nākamajā atskaitē 1937. gada 21. jūnijā direktors raksta:
“Man ir sevišķi patīkami Jums sacīt, ka Zariņa kundze ir stipri
progresējusi un ka viņa ir strādājusi ar lielu aizrautību, un ka viņas
darbs guvis lielu piekrišanu mācības gada beigās sarīkotā izstādē. Es
ļoti priecātos, ja kompetentas iestādes būtu nolēmušas viņai piespriest
vajadzīgos līdzekļus studiju turpināšanai Antverpenē nākošajā mācību
gadā.” Kā liecina Kultūras fonda domes 2. atgādinājums 1940. gada 18.
novembrī, atskaite par 1937. gada 29. septembrī piešķirtajiem 1800
latiem kavējas. Dokumentu papildina piezīme: “Paziņots Kultūras fondam
1940. gada 21. XI, ka norēķini tiks iesniegti pēc atgriešanās Latvijā.”
Parāds paliks nenokārtots. 1939. gadā Anna no Latvijas aizbrauc uz
neatgriešanos.
Tomēr “kompetentās iestādes” var būt gandarītas, ka līdzekļi nav
kaisīti vējā. Par I. Opsomera minēto lielo piekrišanu sabiedrība
Latvijā jau ir informēta, pateicoties lakrakstiem “Rīts”, “Segodņa” un
“Jaunākas Ziņas”, kas pavēsta par latviešu mākslinieču (pie I. Opsomera
studē arī Marija Muceniece, vēlāk pazīstama kā Induse-Muceniece)
panākumiem institūta gadskārtējā izstādē. Annas gleznas šeit ir
izliktas atsevišķā zālē. Arī nākamajā gadā viņai atvēl savu telpu. Bet
tās ir nieka uzmanības driskas salīdzinājumā ar to milzīgo preses
sajūsmas salūtu, ko Anna piedzīvo 1938. gada decembrī savā pirmajā
beneficē Briseles Mākslas pilī, kur parāda 40 gleznas.
Triumfs
“A. Zariņas nolūks ir rādīt mums īstu glezniecību. Bagātu un
triumfējošu glezniecību, kas daudz mazākā mērā ir pacietīga darba
auglis, bet gan tas, ko kāds kritiķis reiz tik zīmīgi nosaucis par
“zibens spērienu”.” (Independence Belge, 1938. gada 13. decembrī.)
“Viņas izstāde ir brīnišķīga. Viņas portreti ir gleznoti ar
apreibinošu aizrautību un spēku. Viņas plikņu sērija ir pārsteidzoša,
un viņa veikli komponē nedzīvas dabas motīvus, kas ir apbrīnojami to
dažādībā. Tā ir patiesa māksliniece, apdāvināta ar īstu temperamentu.”
(La Meuse, 1938. gada 17. decembrī.)
“Viņai ir spilgtas, plašas un briljantas dotības. Liela plānu,
līniju un krāsu drosme. Uztveres, koncepcijas un izpildījuma straujums.
Krāsu zaiguma izjūta. Tāpat arī harmoniska sagrupējuma izjūta.
Harmonisks akcentu sadalījums (skat. audeklu “Latvju tautiskais
apģērbs”). Šī jaunā sieviete uzrāda tik retas un lielas dāvanas, ka
kritiķim ir tiesība būt pret viņu stingram, norādot, piemēram, uz
nelaimīgo tendenci darbus nepabeigt, neaugt lielākai, izlikties
bohēmiski rotaļājamies.” (La Metropole, 1938. gada 18. decembrī.)
“.. skaistie sieviešu talanti glezniecībā arvien ir bijuši
izņēmumi. Tādas mākslinieces kā Vižē-Lebrēna, Berta Morizo, Marija
Lorensena var saskaitīt uz pirkstu galiem. Liekas, it kā glezniecība
būtu vīriešu privilēģija. Vai tas tādēļ, ka vīriešiem piemīt rosīgāka
izjūta, lielāka formas un krāsas izpratne? Vai tādēļ, ka, pateicoties
kādai dīvainai nejaušībai, sievietes izjūta vispārim nespēj atrast
izteiksmi glezniecībā? Kas to varētu pateikt. Šai ziņā A. Zariņa
uzskatāma par izņēmumu – viņa ir svaigs talants, un viņa ir sieviete.”
(Volksgazet, 1938. gada 18. decembrī.)
Sieviete
Turklāt skaista sieviete. Par viņas vīru (civilvīru?) kļūst barons
Izidors Opsomers. To, ko viņš viņai nodara, vēstulē vecākiem Anna
atklāt nespēj, solot pateikt tikšanās reizē. Papīrs nepanes visu.
Profesors “mudinājis viņu gleznot “viņa” darbus, ko pēc tam tikai
parakstījis”8. Situācija šķiet dīvaini pazīstama. Lai atceramies
Felicitu Pauļuku un Martu Eliasi un mākslinieces, kas savu pazemojumu
nav vēlējušās izpaust. Visas jau neaiziet, kā to izdara Anna. Bet
varēja arī palikt – dzīvotu kā vīngliemezis pienā.
“Būšu bezgali laimīga!”
1947. gads. 18. marta vēstule vecākiem: “Man jums abiem liels
pārsteigums, ko pavēstīt, par ko jūs būsat bezgali priecīgi! Uzvarēju!!
Izpelnījos 1947. gada godalgu glezniecībā Beļģijā (premjerministra
Kamilla Hijsmana godalga – A.V.)! Kā godalgai ir arī brīnišķīga
materiālā puse, t.i., 40 000 fr. Iesūtīju trīs gleznas konkursam un
aizbraucu uz Parīzi, un tai laikā godalga! No visiem saviem draugiem
saņēmu daudz apsveikumus.” 17. jūnija vēstulē viņa turpina: “Pirmais
ministrs Beļģijā man gratulēja vēstulē (personīgā). Biju tik ļoti
laimīga, jo domāju par jums, kā tas jums sagādās lielu prieku.(..) Manu
dārgo, mīļo, labo mamucīt un mīļo, dārgo, labo, labo fāterīt, jūs abus
tik sirsnīgi un neizsakāmi mīlu. Vēlētos, lai jūs būtu vienmēr priecīgi
par jūsu abu Ančukiņu.” Dažas dienas vēlāk – 26. jūlijā: “Ancis raujas
dūšīgi. Bet es jūtu, ka vēlāk varēšu vēl labāk gleznot. Un tagad jums
paziņošu vēl vienu jaunumu. Nākošā gadā jaunā mācības semestrī
Antverpenes Akadēmijā un augstākā mākslas institūtā būšu uzņemta kā
Akadēmijas – Direktors!!! Tas būs pirmais gadījums 150 gadu garā
Antverpenes Akadēmijas mūžā, kad kā Direktors tiek uzņemta sieviete
(gleznotāja). To man paziņoja ministrs, kad viņš man pasniedza oficiālo
godalgu. Mīļie, vai jūs esat tagad priecīgi!! Tik ļoti vēlētos, ka jūs
īsti laimīgi būtu, to lasot. Es pati gandrīz tam nevaru ticēt, bet
jātic jau vien būs. Tādā gadījumā man ir lieli projekti sakarā ar
Akadēmiju. Gribu to galīgi pārveidot! – Būs daudz darba, ļoti daudz,
bet jūtos stipra! Un tad vēl jūs abi mīļie pie manis! – Tad būšu
bezgali laimīga!”
Skola
Par direktori Anna nekļūst (I. Opsomers direktora posteni ieņem no
1926. līdz 1949. gadam), taču 1948. gada rudenī viņa sāk vadīt
Figurālās glezniecības meistardarbnīcu un ir profesore līdz 1972.
gadam. Savus studentus Anna mīl. “Vairākiem audzēkņiem, kuriem nav
visai labi apstākļi, laiku pa laikam dodu krāsas un pindzeles, lai tik
glezno un kļūst lieli! Ir jau institūtā stipendijas un godalgas, bet,
lai tās dabūtu, ir jāglezno! (..) Man ir interesanta metode, kā vadīt.
Gandrīz katram izskaidroju savādāki, ņemot vērā viņa novirzienu un
personību. Taisni individualitāte ir māksliniekos galvenais, ko
jāaudzina,” raksta Anna 1949. gada 16. decembra vēstulē.
Beļģijas gūsts
Anna ir priekšzīmīga māte dēlam Robertam un atbalsts savam vīram
Valteram Heincam prestiža uzturēšanā, un tad, kad viss, pēc kā viņa
centusies, gandrīz ir sasniegts, uz Siguldu ceļo rūgtuma pilna vēstule.
“Ko tur nu runāt par mēsliem! Agrāk es vēl visu pacietu, viņa, t.i.,
mana vīra, ģimeni, bet tagad es noteikti ienīstu! Vēl nožēloju, ka, kad
aizbraucu no Latvijas 1936. gadā, lai studētu glezniecību ārzemēs, ka
izvēlējos Beļģiju! Parīze – tā būtu bijusi māksliniekam ideāla zeme!
Žēl! Kas pagājis, to nevar vairs atgriezt! Tur ir idejas un
cilvēcīgums, bet beļģu gars nav plašs – tas izbeidzas tur, kur beidzas
nauda. Beļģiem nauda un atkal nauda ir mērķis! Ideāli – tie neeksistē.
Pat būt māksliniekam beļģiem tas ir vienīgi amats un nekas cits! (..)
Atgūstu spēkus un strādāšu dūšīgi, un rīkošu izstādi Parīzē un nekad
vairs ideju šaurā Beļģijā! Šeit ir mūžīgi lietus un migla, un atkal
lietus, un pelēka un auksta zeme. Vienīgi šeit eksistē resnas flāmu
sievietes ar dibeniem līdz zemei un rokas pilnas briljantiem!” (1951.
gada 30. janvārī.)
Anna dzīvo efejām apaudzētā divstāvu savrupmājā visbagātākajā
Antverpenes rajonā, kas līdzinās ļoti sakoptam Mežaparkam. Viņai pieder
īstas antīkās mēbeles un sava darbnīca, viņa pavada vīru daudzos
ceļojumos, rīko izstādes ievērojamākās galerijās un ir gauži
norūpējusies par latīņu kultūras garā audzināto dēlu, kas aizrāvies ar
komunistisko Ķīnu.9 Annas dzīvība izdziest 1984. gada 17. janvārī.
Pasaka
2007. gadā pienāca diena, kad Ērkšķrozītei vajadzēja mosties. Kad
ķēniņa dēls tuvojās ērkšķu žogam, tanī bija saplaukušas rozes, kuras
pašas pašķīrās un ielaida neskartu viņu iekšā. Viņš uzkāpa tornī un
atvēra durvis, aiz kurām mazā istabiņā ieraudzīja Ērkšķrozīti. Viņa
gulēja dziļā miegā un bija tik skaista, ka jauneklis nevarēja ne acu
novērst. Viņš pieliecās un noskūpstīja gulētāju.
Un tad Ērkšķrozītei un ķēniņa dēlam svinēja lepnas jo lepnas kāzas, un viņi dzīvoja laimīgi bezgali.
1 A. Zariņas vēstule vecākiem 1949. gada 17. aprīlī. Visas šeit citētās vēstules saglabājusi Erna Pūtele.
2 Dictionnaire biographique illustrēe des artistes en belgique. – Arto, 1978, 1995.
3 Siliņš J. Latvijas māksla: 1915–1940. – Stokholma: Daugava, 1990. – 2. sēj.– 215.–216. lpp.
4 Latvijas Valsts vēstures arhīvs, 485. f., 1. apr., 1031. l.
5 Pēdējā rinda no pantiņa, kas rakstīts otrā pusē kādas grupas (klasesbiedru?) uzņēmumam. Datējums – 13.VI. 1927.
6 Šogad Ārzemju mākslas muzeja rīkotajā beļģu glezniecības izstādē bija
skatāmas divas muzeja īpašumā esošās I. Opsomera gleznas – “Ljēras
iedzīvotāji” (1922) un “Ljēras kanāls” (bez datējuma). Grafikas krājumā
glabājas trīs portreti, izpildīti mīkstās lakas tehnikā.
7 Kultūras fonda domes dokumentus saglabājusi E. Pūtele.
8 Bankovskis P. Izsmalcinātība // Sieviete.– 1990.– Nr. 9.
9 No sarunas ar Dž. Skulmi 2001. gada 24. augustā.
|
| Atgriezties | |
|