No Lībekas uz Rīgu pārvesto “Madonnu uz mēness sirpja” var droši
pasludināt par Rīgas 800 gadu svinību vecāko dalībnieci un bez
šaubīšanās iecelt par veiksmīgās norises patronesi. Šādam gandrīz vai
eksaltētam apgalvojumam ir nopietns pamatojums no mākslas vēstures
viedokļa. Kas gan vēl vairāk par mākslas vēsturniekiem varētu
priecāties par tik augstvērtīga viduslaiku mākslas darba atgriešanos
Rīgā pēc 58 gadu prombūtnes – 20./21. gs. mijā. Kaut kas tāds vēl nav
piedzīvots! Te nu tā stāv mūsu priekšā (vai – precīzāk – Rīgas vēstures
un kuģniecības muzejā) – nosvērta, mierīga, maiga un skaista apzeltītā
tērpā. Tēlota kā valdniece ar kroni galvā un vienlaicīgi mīloša māte,
kas rokās saudzīgi tur Kristus bērnu ar dūju. Gandrīz vai tāda pati,
kādu to, tuvojoties citai – 15./16. gs. mijai, darināja nezināmais
kokgriezējs un kādu to īsi pirms reformācijas redzēja rīdzinieki.
Ar Rīgas “Madonnas uz mēness sirpja” likteni simboliski sabalsojas arī
šīs tēmas izcelsme. Tēls radies no Jāņa Atklāsmes grāmatā aprakstītās
apokaliptiskās sievas (“sieva saules tērpā, mēness apakš viņas kājām,
un viņai galvā divpadsmit zvaigžņu vainags”, 12, 1), kas atguvusi vecās
čūskas, sātana vai velna nolaupīto bērnu. Leģenda laika gaitā
transformējusies. Vārdā nenosauktā sieva saplūdusi ar Mariju, bet bērns
– ar Kristu. No pirmavota tik vien palicis kā nelabā vaibsti mēness
sirpim Dievmātei zem kājām. Pavisam citu noskaņu dramatiskajam sižetam
piešķir Marijas pasludināšanas atgādinājums – apmetņa apmalē iegravēti
eņģeļa Gabriela sveiciena vārdi AVE MARIA GRATIA PLENA (no kura
salasāmi vairs tikai daži burti – AVE M.. L..). Skatot kokgriezumu no
stilistiskā viedokļa, piesaista harmoniskā Dievmātes tēla līdzsvarotās
proporcijas un apskaidrotais sejas ovāls, kas ir gan tēlnieka spēju,
gan renesanses tuvošanās apliecinājums. Tomēr saviļņojošā un
trauksmainā gotika arī vēl nav izzudusi, ar smailo kurpītes purngalu tā
spraucas ārā no asās krokās krītošās kleitas apakšmalas. Un miermīlīgā
dūja Kristus rokās disonē ar garā krekla lauzīto ritmu.
“Madonnas uz mēness sirpja” liktenis cieši savijies ar Rīgas pilsētas
vēsturi. Ziņu gan nav daudz, tomēr stāsts veidojas. Uz īsu brīdi
jāatgriežas 15. gs. nogalē, lai izprastu tēla rašanās cēloņus. Dzīve
Rīgā pirms 500 gadiem nemaz nebija tik idilliska, kā tas varētu likties
vēsturiskā perspektīvā, kad fakti un notikumi izplūst miglainos
priekšstatos. Tolaik savā starpā nemitīgi konfliktēja pilsēta ar
arhibīskapu un ordeni. Rīdzinieki nopostīja ordeņa pili, bet ordeņa
karaspēks periodiski uzbruka pilsētai, kas nostiprināja savus
nocietinājumus. Par pamiera zīmi kļuva jaunā arhibīskapa iecelšana. Šim
amatam tika izraudzīts bijušais Livonijas ordeņa mestrs Mihaels
Hildebrands. Rīgā tolaik varēja būt ap 10 000 iedzīvotāju1, un tā
joprojām bija Hanzas locekle.
Atelpas desmitgadēs – varbūt to var saukt par pilsētas pacēluma laiku –
tika uzsākti ordeņa pils pārbūves darbi. Strauji pieauga dzīvojamo namu
gotisko zelmiņu skaits, skaisto gotisko pakāpju zelmini un greznās
tīkla velves ieguva Sv. Jāņa baznīca. Arhibīskapa katedrālei
paaugstināja vidusjomu, piebūvēja kapelu rindu, domājams, šai laikā
radās, gan nerealizēta, iecere paplašināt romānisko kori. Toties jaunu
kori ieguva Sv. Katrīnas baznīca. Sv. Pētera baznīcai pilsēta jau bija
sarūpējusi krāšņās zvaigžņu velves.
Viduslaiku reliģiskajā dzīvē Marijas kultam bija noteicošā
nozīme. Bez četriem Dievmātei veltītiem altāriem viņas vārdā
iesvētītajā Domā pa vienam altārim tika uzstādīts gandrīz katrā
pilsētas dievnamā. Kurā no tiem atradās “Mēness sirpja madonnas”
skulptūra, var izteikt tikai minējumus. Domājams, kāda bagāta Rīgas
tirgotāju korporācija varēja atļauties tepat Rīgā pasūtīt dārgu un
modernu mākslas darbu. Vai to novietoja Sv. Pētera baznīcā zem zvanu
torņa2 vai tā bijusi kāda lielāka altāra sastāvdaļa, var tikai minēt,
jo no katoliskās greznības un pārpilnības maz kas saglabājies.
Ap 15./16. gs. miju katoļu baznīca atradās savas varenības virsotnē.
Kristietības ieviešanas skarbās metodes un karojošais fanātisms bija
palicis tālā pagātnē. Tagad baznīca bija pārņēmusi laicīgo valdnieku
laiski izšķērdīgo dzīvesveidu. Un kādēļ gan to nedarīt, ja nekā
netrūkst. Krāšņie dievnami pārpildīti ar gleznotiem, akmenī kaltiem un
kokā grieztiem mākslas darbiem, logu stiklu vietā – koši krāsainas
vitrāžas, uz altāra galdiem zeltīti vai sudraba svečturi, liturģiskie
trauki, vērtīgas relikvijas. Un kur nu vēl dievlūdzēju acīm apslēptās
dārgumu krātuves un plašie lauku īpašumi, kur augstākā garīdzniecība
labprāt uzturējās, piemirstot savus pienākumus, kas palika zemāka ranga
klēra rokās. Stingrie liturģiskie priekšraksti vairs netika ievēroti,
un ģildes, korporācijas, biedrības vai privātpersonas varēja pielūgt
Dievu maka biezumam atbilstošā mikropasaulē, promejot cieši noslēdzot
savas kapelas režģotos vārtus. Šādu kapelu un altāru skaits bija
maksimāli pieaudzis. Domā viduslaikos bijuši ap 30, Sv. Pētera baznīcā
– ap 20 altāri, tas pats citās pilsētas baznīcās. Turīgie pilsoņi savu
aizlūguma vietu vēlējās redzēt pēc iespējas greznāku un krāšņāku.
Ekspresīvas ciešanas, mocības un aizkapa dzīves atgādinājumi bija
nogurdinājuši, turklāt tā visa netrūka ikdienā. 16. gadsimtam
tuvojoties, pastiprinājās ilgas pēc harmonijas, cildena skaistuma un
miera. Daudz patīkamāk bija pielūgt dievišķi apgarotu un cildeni
skaistu Dievmāti, un tieši tāda ir “Madonna uz mēness sirpja”, kas kā
lielu dārgumu paceltajās rokās tur cilvēku grēku izpirkšanas upurim
paredzēto bērnu. Nav nekādu ļaunu nojausmu, bērns klusi rotaļājas ar
miera dūju vai Svētā gara balodi, bet nešķīstā galva ar pavērto muti
nospiesta zem kājām. Vai madonna spēja sniegt daudz vairāk nekā mirkļa
mierinājumu, grūti teikt, jo arī pats cerību sološais tēls drīz kļuva
par laikmeta pretrunu un trakojoša neprāta liecinieci. Tie paši
rīdzinieki, kas vēl pirms dažiem gadiem, mēnešiem, nedēļām un dienām ar
pielūgsmi skatījās uz koši krāsoto un zeltīto skulptūru, padarīja viņu
par savu kaislību vaininieci. Visas lūgšanas tika piemirstas
reformācijas trakojošo grautiņu brīžos. Daudz kas Rīgā tika izpostīts.
Tomēr notika brīnums, un kāda pazemīga un žēlsirdīga dvēsele paglāba
skaisto 116 cm lielo ozolkoka Dievmāti ar bērnu, aiznesot tos uz Lielās
ģildes namu.
Drošībā guvusi patvērumu, tur tā nostāvēja vairākus gadsimtus,
tik ļoti pieradinot Rīgas tirgotājus pie savas klātbūtnes, ka tie
skulptūru sāka dēvēt par “Lielās ģildes doki”3.
Tēla atdzimšana saistīta ar ģildes nama pārbūvi 19. gs. vidū pēc
Pēterburgas arhitekta Karla Beines projekta. Pagātnes restaurācija
izpaudās ne tikai arhitektūras gotiskajās formās, bet arī “Madonnas uz
mēness sirpja” trūkstošo daļu papildināšanā un košajā krāsojumā, kādu
tā ieguva 1858. gadā. Pavērsiens attieksmē pret skulptūru sakrita ar
pacēluma sākumu pilsētas dzīvē. Tika ievadīta jaunās Rīgas celtniecība
ārpus nojauktajiem vaļņiem, sākās tās ziedu laiki, kas savu kulmināciju
sasniedza, tuvojoties 19./20. gs. mijai. Tas ir laiks, kad šai
skulptūrai piešķīra mākslas darba statusu, to eksponēja 1883. gada
Rīgas kultūrvēsturiskajā izstādē, par to sāka rakstīt mākslas
vēsturnieki, cenšoties datēt, atminēt autoru, darināšanas un atrašanās
vietu.
Madonna veiksmīgi pārdzīvoja Pirmo pasaules karu. 20. gs. totalitārisma
jukās viņa iekļuva jau 1940. gada 11. novembrī, kad tika likvidēta
Rīgas Tirdzniecības un amatniecības kamera. Visi mākslas priekšmeti
nonāca Rīgas pilsētas vēsturiskajā (tagad Rīgas vēstures un
kuģniecības) muzejā. Un atkal kāda nejaušība: 1943. gadā vāciešiem
izvedot uz Lībeku Jakoba van Utrehta darināto Kerkringa (Kerkckring)
altāri, mašīnā palikusi brīva vieta – tieši tik daudz, lai tur
novietotu jau noskatīto “Madonnu uz mēness sirpja”.4 Tā skulptūra
nokļuva Lībekas Sv. Annas muzeja fondos. 1951. gadā to restaurēja un
eksponēja.
Pavērsienu radīja Latvijas neatkarības atgūšana, ievadot jaunu posmu
“Madonnas uz mēness sirpja” vēsturē. Pēc Lībekas Mākslas un kultūras
vēstures muzeja direktora vietnieces Hildegardes Fogeleres (Hildegard
Vogeler) ierosmes Rīgā ieradās Mākslas un kultūras pārvaldes vadītāja
Ada Kadelbaha (Ada Kadelbach), lai noskaidrotu, kam un kādā veidā atdot
nelikumīgi iegūto mākslas darbu, kas jau bija paguvis kļūt par Lībekas
Sv. Annas muzeja greznumu. Skulptūras atdošanas pirmā kārta risinājās
1999. gada 1. oktobrī Lībekā. Pilsētas birģermeistars Mihaels Buteljē
(Michael Bouteiller) oficiāli pasniedza Latvijas vēstniekam Vācijā
Andrim Teikmanim ar skulptūras nodošanu saistīto dokumentāciju.
Paiet vēl divi gadi, un – cik zīmīgi – atkal vienā konteinerā ar
Brederlo kolekcijas dārgumu – Kerkringa triptihu – Rīgā atgriežas
“Mēness sirpja madonna”. Uz pilsētas 800 gadu svinību skatuves un vēlāk
muzejā notiek pēdējā skulptūras atdošanas ceremonija, pavadītājiem –
Lībekas jaunajam birģermeistaram Berndam Zaksem (Saxe) un Lībekas
Mākslas un kultūras vēstures muzeja direktoram Torstenam Rodīkam
(Rodiek) – skaļi apliecinot tās nepieciešamību, bet klusi nosakot
“žēl”. “Mēness sirpja madonna” ir atgriezusies mājās. Un atkal Rīga
murd – šeit ceļ, labiekārto – un nebaidās, jo madonna ir atgriezusies,
lai mūs aizsargātu. Bet vai mēs būsim tik stipri, lai aizsargātu savu
“Madonnu uz mēness sirpja”?
1 Feodālā Rīga.– Rīga, 1978.–79. lpp.
2 Kūgler H.P. Der Marienaltar unter dem Glockenturm der St.Petri-Kirche // Rigasche Rundschau.– 1937.– 1.Juli .
3 Tas ierakstīts Lielās ģildes 1817. gada inventārā. LVVA, 223. f., 1.apr., 137. l., 6. lp.
4 Par šo informāciju autore pateicas Ārzemju mākslas muzeja direktorei Daigai Upeniecei.
|