Laiku pa laikam ir ļoti svētīgi sev pavaicāt it kā pavisam vienkāršus,
tomēr dziļākā būtībā sarezģītus jautājumus. Tādus kā mūžsenie “kas es
esmu” un “kurp es eju” vai arī kādus citus – tikai šķietami neitrālus
jautājumus, kas patiesībā ir tikpat personīgi un vienlaikus arī
politiski. Jautājumi, uz kuriem mēs varam godīgi atbildēt, tikai
iztirzājot mūsu individuālo vērtību sistēmu. “Kas ir kultūra” vai (ja
mēs šo jautājumu godprātīgāk formulējam) “kas ir MANA kultūra”.
Autentisks pasaules uzskats vai tikai šur un tur pasmeltas aktualitātes
druskas? Vai varbūt nu jau sen izplēnējušu konceptu gruveši?
Mēs diemžēl dzīvojam diezgan “falšā” pasaulē. Kā raksta Žans Bodrijārs:
“Mēs ieejam pseidonotikuma, pseidovēstures un pseidokultūras ērā..
Tātad tādā pasaulē, kur vēsture, kultūra, idejas, notikumi tiek nevis
veidoti, balstoties uz mainīgu, pretrunīgu, reālu pieredzi, bet gan
ražoti kā no kodificētiem elementiem un mediju tehniskajām
manipulācijām kombinēti artefakti.”
Šī artefaktu pasaule ir nepatstāvīga un nepastāvīga. Jaunumi parādās
gluži kā satriecošs meteors un drīz vien izkūp kā gaistoši dūmi. Ne
vien industrijā, bet arī kultūrā. Jo mēs jau nevaram novilkt precīzu
robežu starp mākslas un tehnikas pasauli – pastāv taču daudzmaz vienots
laikmeta gars, un nav iespējams vienu dzīves sfēru mākslīgi atdalīt no
citas. Drīzāk būtu jārunā par dzīves un laika izpratni, vienīgi laika
statuss mūsdienu kultūrā (šī termina plašākā nozīme) ir visai
dramatisks. Paaudzes mainās daudz ātrāk nekā agrāk. Tikai desmit gadi –
un mūsu kādreizējie sapņi jau ir “nožēlojama pagātne”. Viss ir
mainījies. Tehnika ir cita, sadzīves tehnoloģija arī, un neaizmirsīsim,
ka šis deus ex machina – pat ja mēs neesam nedz tehnokrāti, nedz
tehnikas fani – daudz biežāk, nekā mēs to varbūt vēlētos, kondicionē
arī mūsu domāšanu un pasaules uztveri.
Patērētāju sabiedrībā objekta dzīve ir īsa. Tas vairs netiek
izgatavots, lai tiktu lietots ilgi. Savā ziņā tas ir tikai iepriekšējā
objekta (kas tīri funkcionāli joprojām vēl varētu tikt izmantots)
substitūts, kas, nešaubīsimies, drīz vien jau tiks nomainīts ar kādu
citu substitūtu. Daudz modernāku un atbilstošāku acumirklīgajam modes
kliedzienam. Bet kālab gan lai mēs domātu, ka šī industriālā attieksme
neietekmē arī kultūru? Viss taču ir saistīts. Laikmeta gars, mēs jau
minējām, ir un paliek unitārs un ietekmē visas dzīves sfēras.
Citēsim vēlreiz Bodrijāru: “Nav īpaši būtiski, vai kādā kultūras
procesā piedalās vairāki miljoni vai tikai daži tūkstoši. Noteicošais
ir tas, ka šī kultūras norise gluži kā apstādījumi vai “gada
automobilis” ir tikai īslaicīga zīme, jo tās (apzinātais vai
neapzinātais) fundaments ir mūsdienās tik universālais ražošanas
pamatprincips: cikls un pārstrāde. Kultūra vairs nav domāta, lai
pastāvētu. Tā gan, protams, joprojām ir universāla instance, ideāla
reference – īpaši tādēļ, ka kultūra šodien zaudē savu jēgu. Tomēr
faktiski kultūras producēšanas nosacījumi to pakļauj tam pašam
“aktualitātes” vilinājumam kā rūpniecības preces. Tas, ka lielajos
veikalos tiek izstādīts van Gogs vai pārdoti 200 000 Kirkegora grāmatu
eksemplāru, vēl neko daudz nenozīmē. Darbu jēgu apdraud tieši tas, ka
visas nozīmes ir kļuvušas cikliskas, – tātad tas, ka komunikācijas
sistēma tiem uzspiež tādu pašu pēctecības, maiņas, kombinācijas veidu
kā svārku garuma vai televīzijas raidījumu nomaiņa.”
Šī neitrālā, nemitīgā svārstīšanās, šī piespiedu “atjaunošanās”, šī
jēgas un konteksta, tātad “personības” maiņa... Vai tas viss patiesībā
jau nedaudz neatgādina kādu globālu un universālu psihisko slimību?
Šeit mēs pat nevarētu runāt ne par personības sašķeltību, ne par kādiem
gluži cilvēciskiem krīzes mirkļiem. Mūsdienu cilvēks (nedaudz
pārspīlējot) ir kā tukša pudele. Laiku pa laikam tajā tiek kas ieliets
un tad atkal – izliets. Pudelei (cilvēkam) nav nekādas pašvērtības –
viņa “funkcija” ir tikai pateicīgi pieņemt to, kas viņam uz brīdi tiek
piešķirts, un drīz vien šo “pagātni” aizmirst un atkal akceptēt kādu
citu saturu. Bet kāds ir šis saturs? Kāda gan tam ir nozīme... Mūsdienu
cilvēkam būtiska ir nevis ideoloģija (jēga), bet aktualitāte (jaunums).
Jeb – kā savā darbā “Tukšuma ēra” raksta Žils Lipovetskis –
“postmoderna sabiedrība nozīmē.. monotonu un bezpersonisku novitāti.
Neviena politiska ideja vairs nespēj aizraut pūli.. turpmāk mūsos
dominē tukšums, bet tas nav ne traģisks, ne apokaliptisks tukšums.”
Faktiski, runājot par mūsdienu kultūru un aktualitāti, mēs nevaram
neminēt divus jēdzienus: pilsēta un postmodernisms. Jēdziens
“postmodernisms”, kas pēdējā laikā varbūt tiek pārmērīgi ekspluatēts,
ir visnotaļ savāds. Īpaši, ja mēs to etimoloģiski analizējam. Un,
etimoloģiski analizējot, “postmoderns” pavisam vienkārši ir “post” +
“moderns”, tātad – “pēcmodernais” jeb “pēcmūsdienīgais”. Un, tā kā
“mūsdienīgums” ir saistīts ar “mūsu laika” jēdzienu, tad šis termins
varētu tikt interpretēts kā “pēclaiks”. Nudien ar īpašu pieticību šis
vārds neizceļas.
Laiks pēc laika, laiks pēc mūsdienām... Patiesībā būtu jārunā par
dievisķīgu instanci, kas gluži kā Radītājs pārrada pasauli. Vienīgi
šoreiz vairs netiek pārradīti visi pasaulei (dzīvei) nepieciešamie
elementi, bet ekspluatēti vēsturiski elementi, kas gluži kā spēļu
klucīši tiek savienoti jaunā kombinācijā. Pasaule un vēsturiskā
pieredze pārvēršas par milzu logo, kas izmanto iepriekšējo gadsimtu
pieredzi vienīgi kā dekoratīvus elementus, kurus bez jebkādas
ideoloģijas, bez jebkādas personīgas attieksmes var strukturāli
savienot.
Ieklausīsimies, kā postmodernismu raksturo Antuāns Kompaņons!
Kompaņons izdala divas “postmodernisma ēras”. Viņaprāt, pirmo
postmodernisma periodu (20. gs. 60. gadi), kas protestēja pret tolaik
jau muzejos integrēto modernismu, raksturoja tehnoloģisks optimisms un
masu kultūras valorizācija. Savā ziņā šis “pirmatnējais” postmodernisms
iekļāvās 20. gs. avangarda kustībā un vienlaikus to arī noslēdza.
Savukārt “vispārīgais 70. gadu postmodernisms bija pavisam citāds. Tas
neapšaubāmi bija “POSTAVANGARDISTISKS” vai – līdzīgi kādam itāļu
politiskajam strāvojumam – “TRANSAVANGARDISTISKS”.”
Transavangardisms apliecināja divas vērtības – katastrofu (kā
neparedzētu diferenci) un nomadismu (kā visu teritoriju, visu
orientāciju – tostarp arī visu pagātnes orientāciju – šķēršošanu, nekam
vairs neredzot nākotnes jēgu). “Viss vienmēr ir pieejams,” saka
transavangardisti, “vairs nepastāv nākotnes temporālās un hierarhiskās
kategorijas, kas raksturoja avangardu, kurš “izdzīvoja savu laiku, tam
pagriežot muguru”.”
Citāts joprojām ir fundamentāla figūra, bet tas vairs nav kritisks, kā
tas bija kubistu kolāžās vai konstruktīvistu asamblāžās. Neautentiskuma
kults triumfē pār oriģinalitāti, un eklektisms, izvairoties no
neoakadēmisma birkas, uzdodas par brīvību. Postmodernisms var pieņemt
jebkuru formu. “Eklektisms,” raksta Liotārs “ir mūsdienu mākslas nulles
līmenis. Eklektiski darbi viegli atrod savu publiku. Kičīga māksla
pieglaimojas mākslas mīļotāja juceklīgajai “gaumei”; mākslinieks,
galerijas vadītājs un publika, zaudējot laika izjūtu, par visu kopīgi
sajūsminās.” Vai kā saka Kompaņons: “Postmodernistiskām konstrukcijām
nav nekā kopīga ar tiem projektiem vai ideāliem, kas vērsti nākotnes
virzienā. Notrulināts un skeptisks skatiens uzlūko visu pagātnes
mantojumu, nesaskatot ne vēsturi, ne notikumu hierarhiju. Vēsture,
kurai tiek atņemta nākotnes perspektīva, zaudē savu vēsturiskumu un
kļūst vienīgi par formu repertuāru.”
Uzklausot šo visai pesimistisko viedokli, ir vērts padomāt, kad īsti
aizsākās postmodernisms un tam raksturīgais nākotnes nihilisms jeb,
formulējot šo pašu jautājumu nedaudz citādi, kad beidzās modernisma
laika ticība idejām un ideāliem.
Protams, mēs visi lieliski zinām – mākslas enciklopēdijas atzīst, ka
postmodernisms aizsākās 60. gados, tomēr personīgas pārdomas vienmēr ir
vērtīgākas par “oficiālo viedokli”.
Liotārs apgalvo, ka modernisma ideālu beigas iezīmē Aušvice, bet
mākslinieks Pīters Bleiks ir vēl precīzāks. Viņaprāt, modernisms
beidzās tieši 1972. gada 15. jūlijā pulksten 15. 32, kad Misūri štata
Sentluisas pilsētā tika uzspridzinātas vairākas celtnes, kas jau sen
bija kļuvušas neapdzīvojamas, lai arī celtas skaistu saukļu pavadībā.
Tomēr var būt, ka mēs varētu izvirzīt arī citas hipotēzes. Iespējams,
ka modernisms beidzās tieši tad, kad pilsēta mūsu uztverē zaudēja ne
vien savu “gaismas citadeles” aspektu, bet arī savu ilgstamību.
Pols Viriljo, atceroties savu bērnību, kas, jādomā, ietekmēja visu šī
izcilā filozofa pasaules uztveri, raksta: “Mana māte man teica: “Es
stāvēšu rindā, aizej pastaigāties pa Kalvēra ielu un atnāc pēc
stundas!” Es atgriezos un iestājos rindā blakus mātei. Mēs atgriezāmies
mājās ar cepumu kārbām. Pēcpusdienā – uzlidojums. Nākamajā dienā no
Kalvēra ielas nekas vairs pāri nebija palicis, viss bija kā ar nazi
nogriezts, vien rēgojās pliks apvārsnis. Es biju satriekts – bērnam
pilsēta šķiet mūžīga.
Pēkšņi pilsēta nokrita kā teātra dekorācija. Pat ja es ļoti baidījos,
mani mazāk iespaidoja nāve un drāma nekā šī realitātes izgaišana, ko es
vēlāk nodēvēju par “izzušanas estētiku”, proti – viens burvju mājiens,
un nekā vairs nav. Tas bija karš, zibenskarš, dominācija un tehnikas
heroizācija: vienā brīdī tika iznīcināta visa kvartāla dzīve.”
Realitāte diemžēl dažkārt ir pakļauta brutālas iznīcības draudiem, un
šī traģiskā apziņa, jāatzīst, joprojām piesātina visu mūsu pasaules
uztveri un līdz ar to – arī visu kultūru. Tālab mēs droši varam teikt,
ka mūsdienu mākslā tik izplatītā simulācija, imitācija, sarkasms un it
īpaši īslaicīgās aktualitātes dominācija izpauž vairāk vai mazāk
slēptas bailes no nebūtības (mirkļa realitāti nevar iznīcināt, tā pati
iznīkst kā viendienīgs tauriņš).
Tomēr varbūt beidzot pārvarēsim šo Aušvices sindromu! Sabiedrību,
protams, mēs nemainīsim – tā gan ir skaista, bet visnotaļ naiva
utopija. Toties mēs varam mēģināt izdzīvot savu dzīvi un savu (nevis
masu mediju) aktualitāti. Savu, nevis prominentu personu uzspiestu
kultūru; savu mākslu, nevis nu jau dekoratīvus vēsturiskos konceptus.
Jo patiess autentiskums ir vienīgā mūsdienās vēl iespējamā revolūcija.
|