Fotogrāfijas solījums 1998 Boriss Groiss Boriss Groiss – kritiķis un filozofs, dzīvo Ķelnē, strādājis daudzos akadēmiskos amatos Vācijā, Krievijā un Amerikā. Kopš 1994. gada – estētikas un mediju teorijas profesors Mākslas un mediju tehnoloģijas centrā Karlsrūē. Viņa publikāciju vidū ir darbi The Total Art of Stalinism – Avant-Garde, Aesthetic Dictatorship and Beyond (1992) un Peter Fischli and David Weiss (1999). |
| 20. gadsimta beigās fotogrāfija beidzot ir nostiprinājusies ne vien kā
atzīts mākslas veids, bet arī kā viens no vadošajiem. Lielformāta
fotodarbi mūsdienās arvien biežāk aizstāj tradicionālās gleznas pie
galeriju, privātkolekciju un muzeju sienām. Galvenais – fotogrāfijas
publiskais tēls ir zaudējis to revolucionāro un avangardisko patosu,
kas vēl caurauda 20. gadsimta 60. un 70. gadu fotomākslinieku
uzbrukumus glezniecības tradicionāli privileģētajam statusam.
Neapstrīdamā pārslēgšanās no glezniecības uz fotogrāfiju visskaidrāk
atklājas nevērīgajā vieglumā, ar kādu mūsdienu fotogrāfija uzņemas tos
tradicionālos glezniecības uzdevumus, ko tā pati vairs nespēj veikt.
Gleznotais mākslas darbs pamazām ir sabrucis zem pārspīlēto cerību un
prasību nastas, ko tam nācies nest kopš vēsturiskā avangarda
parādīšanās 20. gadsimta sākumā. Glezniecības vēsture šajā gadsimtā
vēsta par ieilgušu pirmsnāves agoniju. Savukārt mūsdienu fotogrāfija
liecina par atgriešanos pie normālības. Atskatoties pagātnē, mēs droši
vien varētu sacīt, ka lēnā pāreja no gleznotā tēla uz fotogrāfisko tēlu
ir bijusi šī gadsimta lielākais mākslas notikums, lai gan, tāpat kā
ikvienā nozīmīgā pārmaiņu procesā, beigās viss palicis pa vecam. Medija
nomaiņa ir izglābusi “normālo”, tradicionālo attēlu un ievedusi to
jaunā vēstures laikmetā.
Fotogrāfija mūsdienās būtībā dara visu to pašu, ko glezniecība darīja
19. gadsimtā, lai gan pati no tā vēlāk atteicās. Fotogrāfija mums rāda
dzīvi pilsētā un dzīvi dabā, cilvēku sejas un kailos ķermeņus, mūsu
ierasto dzīves vidi un eksotiskas kultūras, labklājību un modi, postu
un karu. Taču līdzīgi 19. gadsimta glezniecībai arī fotogrāfija ne
tikai ataino mūsu ikdienas pasauli, bet arī pauž attieksmi pret tās
problēmām.
Tā nebaidās izskatīties nedz kritizējoša, apsūdzoša un didaktiska, nedz
arī sentimentāla, dekoratīva vai estētiski pievilcīga. Apspriežot
atsevišķa fotogrāfa veikumu, mums parasti rūp tā saturs, fotogrāfa
attiecības ar atveidoto objektu – gluži kā tradicionālajā mākslas
kritikā pirms avangarda rašanās. Katrā ziņā kopš šī [20.] gadsimta
sākuma par glezniecību ir runāts pavisam citos jēdzienos; no tās mēs
gaidām gleznas tapšanas procesa atklāšanu, slēptās materialitātes
atzīšanu, trīsdimensiju telpas ilūzijas sagraušanu un skaidru
divdimensiju plaknes apliecinājumu.
Šīm prasībām neatbilstošu gleznu mēdz noraidīt kā nevērtīgu kiča krāmu.
Varbūt tai laimējas izglābties, parādot sevi kā mākslas vēstures citātu
plašākas instalācijas ietvaros vai arī kā apzinātu, mērķtiecīgu kiču.
Fotogrāfiskais tēls nebūt nekaunas nodoties visam, kas glezniecībai
liegts, un nejūt kritisku vajadzību meklēt tam papildu attaisnojumu.
Mūsdienu fotogrāfijai nevar pārmest kičīgumu. Fotogrāfiskiem tēliem bez
grūtībām izdodas iekļūt kolekcijās, kur noteikti nepieņemtu līdzīgus
gleznotus tēlus. Cik tālu šis process jau attīstījies, var spriest pēc
tā, ka arī glezna var atļauties zināmu brīvību, ja vien to pasniedz kā
fotogrāfisku tēlu.
To lieliski atklāj daudzi Gerharda Rihtera darbi. 20. gadsimta 60. gadu
fotoreālismu vēl varēja uztvert kā stratēģisku līdzekli fotogrāfijas
statusa nostiprināšanai muzejos un galerijās, bet mūsdienās glezniecība
var pastāvēt tikai zem fotogrāfijas maskas.
Mazinādama pret attēlu vērsto kultūras spiedienu, fotogrāfija ir devusi
jaunu stimulu sabiedrisku un privātu kolekciju veidošanai, kā arī
muzejiskajām iestādēm kopumā. Kādu laiku mākslas muzejus satrauca
instalāciju īpatsvars, jo instalācijas parasti veido uz ierobežotu
laiku un jau izmēru dēļ vien tās ir grūti iekļaujamas pastāvīgā
kolekcijā. Toties mūsdienu fotogrāfijai piemīt visas tradicionālajai
glezniecībai raksturīgās iezīmes, kas to vēsturiski padarīja par
kolekcionāru galveno interešu objektu: parocīgs izmērs, pārvietošanas
iespējas un piemērotība izstādīšanai. Turklāt blakus šīm vecajām
vērtībām divdimensiju attēls tiklab glezniecībā, kā fotogrāfijā ir
ieguvis arī jaunu kvalitāti. Mūsu vizuālā pieredze galvenokārt balstās
uz attēliem: mūsdienu vizuālo kultūru lielā mērā nosaka televīzijas
ekrāns, kinoekrāns un datora monitors. Fotogrāfiskais tēls labi iederas
to vidū, un tādējādi fotogrāfiju kolekcionēšana veicina mijiedarbību ar
citām aktuālām attēlu radīšanas un uztveres formām.
Tomēr šie gluži tehniskie un praktiskie apsvērumi noteikti nevar
pilnībā izskaidrot to, kā fotogrāfijai izdevies atbrīvot divdimensiju
attēlu no kiča draudiem, jo vairāk tāpēc, ka fotogrāfijas ienākšana
“daiļo mākslu” institūcijās 20. gadsimta 60. un 70. gados norisinājās
pavisam citā ideoloģiskā un kultūrpolitiskā zīmē. Beigu beigās nemaz ne
tik sen kritiķi joprojām dedzīgi uzstāja, ka fotogrāfijas varas
pieaugums iedragās un galu galā sagraus mākslas muzeju kā mākslas
institūciju, ja šai institūcijai būs moderna izcelsme. Šķita, ka
fotogrāfiskie tēli neizbēgami pārplūdinās slēgto muzeja telpu, izraisot
tā pagrimumu. Taču šīs prognozes sakņojās tādā priekšstatā par muzeju,
kas, tuvāk iedziļinoties, izrādās vairāk nekā problemātisks.
Tā pamatā ir pieņēmums par muzeju krājumu īpašo, sociāli privileģēto
statusu, ko tiem piešķir sevišķi vērtīgu priekšmetu – mākslas darbu –
glabāšana. Mākslas darbus apņem specifiska aura, jo tie pauž
mākslinieka unikālo radošo subjektivitāti, līdz ar to radikāli
atšķirdamies no parastām, ikdienišķām lietām. Ja jau muzeji ir ierīkoti
šādu īpašu un brīnišķīgu objektu krāšanai un saglabāšanai, patiešām var
padomāt, ka šīs iestādes lemtas iznīcībai, līdzko to galvenais
postulāts izrādījies pārspīlēts, viscaur ideoloģisks un maldinošs. Un
ne reizi vien jau atkārtots, ka fotogrāfija ir pārliecinoši pierādījusi
mākslas tradicionālo pretenziju šķietamību, skaidrāk par skaidru
atklādama, ka attēla radīšana nav nekāds noslēpumains process, kura
veiksmīgai norisei nepieciešams mākslinieka talants.
Lūk, ko Duglass Krimps, atsaukdamies uz Valteru Benjaminu, raksta savā
slavenajā darbā “Uz muzeja drupām”: “Ar reproduktīvo tehnoloģiju
palīdzību postmodernisma māksla atbrīvojas no auras. Radošā subjekta
fikciju nomaina jau pastāvošu tēlu klaja piesavināšanās, citēšana,
sadalīšana, uzkrāšana un atkārtošana. Reglamentētajam muzeju diskursam
būtiskie oriģinalitātes, autentiskuma un klātbūtnes jēdzieni ir
iedragāti.”1
Fotogrāfija noārda muzejisko klasifikācijas sistēmu, kas sakņojusies
indivīda subjektīvās jaunrades fikcijā, un līdz ar to iznīcina muzeju –
turklāt pelnīti. Šī klasifikācija ir iluzora: tā piedāvā vēsturisko
mate-riālu kā radošās subjektivitātes atklāsmi laikā, taču faktiski mēs
nodarbojamies tikai ar haotisku artefaktu uzkrāšanu – tā, citēdams
Fuko, apgalvo Krimps.2
Viņš, protams, apzinājās, ka šo rindu rakstīšanas laikā arvien vairāk
“muzejiskojās” arī pati fotogrāfija. Taču, pēc Krimpa domām,
fotogrāfijas atzīšana muzejos un mākslas galerijās izskaidrojama tikai
ar glezniecības auru, ko tai nepamatoti piešķīrusi reakcionārā
ideoloģija.3 Ja mēs radikāli sagrausim šīs iedomātās pretenzijas,
pierādīdami fotogrāfijas patieso saikni ar gluži ikdienišķām sociālām
darbībām, tā atgūs brīvību ārpus muzeja sienām, vienlaikus apšaubot
mākslas muzeja institucionālos pamatus.Tādējādi Krimps līdzīgi daudziem
savas paaudzes autoriem saprot emfātiskā mākslas koncepta kritiku kā
mākslas institūciju kritiku, vēršoties arī pret muzejiem, kuru
pastāvēšana, viņaprāt, ir šī pārspīlētā koncepta rezultāts.
Nav noliedzams, ka mākslas vēstures diskursā ilgu laiku ir valdījusi
cildinoša retorika par mākslas šedevra unikalitāti un tai joprojām ir
liela nozīme. Tāpat nevar noliegt, ka šis diskurss bieži pārvietojas no
glezniecības uz fotogrāfiju. Tomēr jāšaubās, vai tradicionālais mākslas
vēstures diskurss kā tāds nodrošina izšķirošo pamatojumu mākslas, t.
sk. arī fotogrāfijas, “muzejiskošanai”, tāpēc pretestība šim diskursam
var ietvert arī institūciju kritiku.
Un, ja jau atsevišķs mākslas darbs ar savu izteiksmes spēku, īpašo
kvalitāti jeb, citiem vārdiem, kā radoša ģēnija izpausme tiešām redzami
atšķirtos no visiem pārējiem priekšmetiem, mākslas muzejs kā iestāde
būtu pilnīgi lieks. Mākslas darbiem, kas atklājas tieši, nav vajadzīgs
īpašs muzejisks konteksts, kas radīts to vizuālās klātbūtnes
apliecināšanai. Mēs varam pazīt un novērtēt ģeniālu gleznu, ja vien
tāda pastāv, arī gluži banālā vidē.
Paātrinātā muzejisko institūciju – it sevišķi modernās mākslas vai
laikmetīgās mākslas muzeju – attīstība pēdējos simt gados drīzāk ir
norisinājusies vienlaikus ar mākslas darba un parasta priekšmeta
atšķirību noārdīšanu, ko sistemātiski veikuši dažādi 20. gadsimta
avangarda virzieni. Jo mazāk mākslas darbs atšķiras no parasta
priekšmeta, jo vairāk nepieciešams skaidri nodalīt māksliniecisko
kontekstu no ikdienišķā konteksta, kurā tas pastāv ārpus muzeja. Muzeja
konteksts un muzeja saglabāšana vajadzīga tikai tādam mākslas darbam,
kas atgādina normālu priekšmetu.
Muzejam gan ir svarīga loma tradicionālās mākslas pasargāšanā no
laikazoba radītām postošām izmaiņām. Taču šīs mākslas uztveršanai
muzejs ir lieks, varbūt pat kaitīgs, jo tajā parasti pazūd mākslas
darba iedarbību noteicošais kontrasts ar ikdienišķo vidi. Toties
mākslas darbu, kas pietiekami neatšķiras no savas apkārtnes, var
pienācīgi uztvert tikai muzejā. Tātad avangarda centieni iznīcināt
vizuālu atšķirību starp mākslu un vienkāršiem priekšmetiem tieši noved
pie tādu muzeju izveides, kas šo atšķirību nodrošina institucionālā
līmenī.
Nebūt neapdraudot un nemazinot muzeju leģitimitāti, emfātiskā mākslas
koncepta kritika patiesībā rada teorētisko pamatu laikmetīgās mākslas
institucionalizācijai un pieņemšanai muzejos. Jo sevišķi līdz ar Dišāna
aizsākto redīmeidu izplatīšanos muzeju telpa un muzeji kā institūcijas
ir ieguvuši neatsveramu nozīmi mākslas uztverē. Un, tā kā fotogrāfija
mūsdienu kultūras kontekstā ir populāra, bezpersoniska un daudzveidīga
darbības joma, kurā pazūd katrs atsevišķs māksliniecisks sasniegums,
muzeju būtiskā nepieciešamība attiecas arī uz fotogrāfiju. Tikai muzejs
individuālajam fotogrāfam var dot cerību uz izdzīvošanu, laika
pārvarēšanu un laikmeta liecības statusu, tāpat kā vienīgi redīmeidu
tehnika var solīt muzejisku mūžīgumu tādiem vienkāršiem priekšmetiem kā
pisuārs vai pudeļu plaukts.
Muzejs, kurā vienkāršiem priekšmetiem sola ikdienas realitātē liegto
izdzīvošanas un atzinības tiesu, galvenokārt iemieso šo solījumu. Un
solījums kļūst jo iedarbīgāks un pārliecinošāks, jo mazāk izteiksmīgas
un neparastas ir šīs lietas. Modernās mākslas muzejs savu evaņģēliju
sludina nevis ārkārtējam, iedvesmas spārnotam un auras apņemtam
priekšmetam, kas pelnīto atzinību gūs šā vai tā, bet gan neglītajam,
triviālajam un ikdienišķajam, kuru ārpus muzeja realitātē gaida
iznīcība. Tādējādi muzejs atjauno seno mūžīgās dzīvības apsolījumu, ko
Kristus dāvāja nabagajiem. Pat ja šim solījumam ceļā stājas utopiskā
ideja par pestīšanu šaisaulē, arī to iespējams formulēt, interpretēt un
uzturēt tikai muzejā.
Fotogrāfijai ir pašai sava utopija, kas galvenokārt izpaužas tieši
mākslas muzejā. Fotogrāfija sola zināmu pasaulīgumu, reālistiskumu,
patiesīgumu, ko tradicionālās mākslas nevarēja garantēt.4
Fotografēšanas process notiek ārpus fotogrāfa ķermeņa – atšķirībā no
glezniecības, kur gleznotāja ķermenis ir tieši iesaistīts darba
radīšanā. Šai apstāklī slēpjas fotogrāfijas valdzinājums, kaut gan tas
neizbēgami rada arī zināmu neapmierinātību. Fotografēšanas relatīvā
neatkarība no fotogrāfa ķermeņa viņa darbam piešķir dokumenta vērtību:
tas pat var kalpot par pierādījumu tiesā. Toties nevienam ne prātā nav
nācis šādam nolūkam izmantot gleznu. Taču tieši fotogrāfijas spēja
sniegt objektīvu liecību par kādu parādību tai liedz pienācīgi atklāt
sava radītāja individualitāti. Tāpēc fotogrāfiju ilgi neatzina par
mākslu. Par to, ka pašlaik diskusijas par fotogrāfijas mākslinieciskumu
šķiet pilnīgi liekas, mums jāpateicas tikai un vienīgi modernās mākslas
muzeja institucionālajai attīstībai.
Lai fotogrāfiju, kas radīta ar māksliniecisku mērķi, atzītu par mākslas
darbu, tai vairs nevajag acīmredzami atšķirties no parastas
fotogrāfijas. Atšķirību mūsdienās nosaka ievietošana muzejā, un ar to
pilnībā pietiek, lai ieceltu fotogrāfiju mākslas sfērā. Mākslinieciskas
un nemākslinieciskas fotogrāfijas nodalīšanu tādējādi nomaina muzejiskā
un nemuzejiskā konteksta nodalīšana – tātad vecais jautājums par to, kā
fotogrāfijai jāizskatās, lai to atzītu par māksliniecisku, vairs nav
spēkā. Protams, starp muzeju un ikdienas vidi ir daudz gradāciju, kas
būtiski ietekmē fotogrāfijas lomu kolekcijā. Jo muzejiskāka ir
kolekcija, jo vairāk tā var atļauties pieņemt šķietami vienkāršas
fotogrāfijas bez izteiktām pretenzijām uz mākslinieciskumu. Jo lielāka
ir kolekcijas saikne ar sabiedrisko telpu, ikdienas dzīves un darba
vidi, jo vairāk tā meklēs darbus, kas katram skatītājam tiešā formā un
neatkarīgi no konteksta apliecinātu savu piederību pie mākslinieciskas
tradīcijas. (..)
Bieži un nu jau diezgan ilgi dzirdama gaušanās, ka fotogrāfijas un
tāpat arī citu moderno mediju sākotnējais solījums sniegt patiesīgu
īstenības atainojumu laika gaitā kļūst arvien apšaubāmāks. Simulācijas
un virtuālās realitātes tehniskās iespējas vairs neļauj saglabāt
tradicionālo paļaušanos uz fotogrāfiju. Jāņem vērā arī visas iespējamās
sociālās un politiskās normas, kuru klātbūtne bieži liek apstrīdēt
fotogrāfijas pretenzijas uz neitrālu īstenības atspoguļošanu.
Tā nu agrākā jūsma par fotogrāfijas uzticību rea-litātei pamazām ir
pāraugusi vilšanās sajūtā. Jā gan, mūsu aizdomas, ka fotogrāfija, tāpat
kā jebkurā citā medijā radīts attēls, slēpj kaut ko – to “citu”, kas
vienmēr paliek netverams, – patiešām ir nomācošas, jo tās iegrožo mūsu
ziņkāri. Taču, kā jau minēts, mēs vēlamies ne tikai redzēt, bet arī
palikt neredzami.5 Tas izraisa iekšēju saplūšanu ar to “citu”, kas
slēpjas aiz fotogrāfijas, jo šis “cits” izrādāmies arī mēs katrs pats.
Interesēdamies par fotogrāfiju, mēs faktiski neesam tikai skatītāji,
kas vēlas redzēt un izbaudīt pēc iespējas vairāk attēlu. Mūsdienu
sabiedrībā fotogrāfija ir sastopama uz katra soļa. Tādējādi ikviens
fotogrāfiskā tēla aplūkotājs visai bieži būs iejuties gan fotogrāfa,
gan fotomodeļa lomā. Arī šai ziņā fotogrāfijas sabiedriskais statuss
atšķiras no glezniecības statusa. Visi cilvēki nav gleznotāji, un visi
nav arī gleznoti. Taču jebkurš fotogrāfijas vērotājs vismaz iespēju
līmenī ir gan fotogrāfs, gan fotomodelis. Tāpēc viņu bieži vien vairāk
interesē nevis attēls pats, bet gan tajā saskatāmās abu pušu
pamatnostādnes. Un katram cilvēkam, kurš raugās uz fotogrāfiju, ir
viegli identificēties ar šīm nostādnēm – sevis dramatizēšanu,
maskēšanos, narcismu vai vojerismu –, vienlaikus mācoties, kā abām
pusēm apzināti manipulēt ar fotogrāfisko tēlu.
Ar fotogrāfijā ietverto abstraktā, neiemiesotā skatiena klātbūtni
mākslinieks mums sola iespēju jebkurā laikā iztēloties pašiem sevi
tiklab vienā, kā otrā kameras pusē. Tas ir lielāks solījums nekā
patiesīgi atspoguļot redzamo pasauli vai izraisīt muzeja sabrukumu. Un
šim solījumam fotogrāfija joprojām ir uzticīga.
1 Crimp D. On the Museum’s Ruins. – Cambridge (Mass.): MIT Press, 1993. – P. 58.
2 Turpat. – 50.–52. lpp.
3 Turpat. – 75.–77. lpp.
4 Sk.: Groys B. Die Wahrheit in der Photographie. – Mūnchen; Wien: Carl Hanser, 1997. – S. 127–144.
5 Skopofobijas problemātiku, aizsardzību no svešiem skatieniem un
fotogrāfijas sabiedrisko lomu atkal no jauna pārdomāt mudināja nesenās
diskusijas par princeses Diānas nāvi. |
| Atgriezties | |
|