ALEKSANDRAS BEĻCOVAS PILSĒTAS Daiga Rudzāte Aleksandra Beļcova dzimusi 1892. gadā Ukrainā, mācījusies Penzas mākslas skolā un Valsts Brīvajās mākslas darbnīcās Petrogradā. 1919. gadā, pārceļoties uz dzīvi Rīgā, aktīvi iesaistījusies Rīgas mākslinieku grupas un porcelāna apgleznošanas darbnīcas “Baltars” darbībā. (1925. gadā “Baltara” porcelāna izstrādājumi saņēma divas zelta un vienu bronzas medaļu Starptautiskajā dekoratīvās un industriālās mākslas izstādē Parīzē, dekoratīvos šķīvjus iegādājās Sevras muzejs, un vēl šodien tie atrodas muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā.) Aizrāvusies ar kubisma idejām, Aleksandra Beļcova pirmā uz porcelāna šķīvja virsmas radījusi tīri abstraktu kompozīciju “Konstrukcija”, gleznojusi stilistiski izsmalcinātus portretus un ainavas. Mirusi 1981. gadā Rīgā. |
|
PILSĒTAS IESPAIDI. 1923
BALTĀ UN MELNĀ. 1925
Aleksandra Beļcova ar meitu Tatjanu Rīgas Jūrmalā 20. gs. 20. gados.
IELIŅA AR PĀRDEVĒJU. 1927
NASTJA AR VĒDEKLI. 1920
BERLĪNE. 1923
|
| Aleksandras Beļcovas māksla ir pārpilna ar svešām pilsētām, ainavām un
eksotisku cittautiešu tēliem. Viņai raksturīga pozitīvi kosmopolītiska
attieksme pret lietām un parādībām, viņa ir košs piemērs emancipācijas
vilnim, kuru atnesa 20. gadsimts. Ukrainā, Čerņigovas guberņā, dzimusī
skaistā krieviete, kura uzauga starp ikonām, kā latviešu mākslinieka
Romana Sutas līgava 1919. gadā pārcēlās uz dzīvi Rīgā. Viņa atbrauca no
Petrogradas, kur virmoja avangarda kaislības un dzeju lasīja Anna
Ahmatova, Aleksandrs Bloks, Vladimirs Majakovskis un Sergejs Jeseņins
un kur viņa studēja Brīvajās mākslas darbnīcās pie izcilā avangarda
pārstāvja Natana Altmaņa. Petrogradā tik intensīvi uzkrātā mākslas
pieredze dažādās transformācijās ne reizi vien turpmākajos gados
uzplaiksnīja Aleksandras Beļcovas mākslā – gan gleznā “Nastja ar
vēdekli”, kur pavīd aristokrātiskās Pēterburgas gaisotne, gan porcelāna
šķīvī “Konstrukcija”, kurā nolasāmas Kazimira Maļeviča ietekmes.
Rīgā Aleksandra Beļcova iesaistījās Rīgas mākslinieku grupā, kuru
uzskata par īpaši radikālu latviešu modernās mākslas virzītājspēku,
tādējādi, kā raksta viņas meita Tatjana Suta, “..turpinādama būt
līdzatbildīga latviešu mākslas attīstības procesos līdz pat sava mūža
beigām”.
Ar Romanu Sutu viņa apprecējās 1922. gadā, vedējtēvs bija Rainis, un
kāzas tika svinētas “Sukubā”, kas bija ne vien mākslinieku aprindās
atzīta pulcēšanās vieta, bet arī jaunās mākslas ideju proponēšanas
centrs. Svinībās citu viesu vidū bija arī Kārlis Zāle, pašas
Aleksandras Beļcovas vārdiem runājot, “īsts vitalitātes koncentrāts”,
kura kolorītie kurzemnieka izteikumi, ballītei attīstoties, likuši
pazust Rainim un Aspazijai.
1923. gadā Aleksandras Beļcovas mākslā parādās pirmais Rietumeiropas
pilsētas tēls. Tā ir Berlīne (glezna ar šādu nosaukumu ir viens no
kubisma spilgtākajiem paraugiem latviešu mākslā), kur jaunlaulātie,
dodoties kāzu ceļojumā uz Parīzi, piestāj, lai apciemotu Kārli Zāli,
apmeklētu pilsētas lielākos muzejus un rastu kontaktus ar mākslu.
Romans Suta un Aleksandra Beļcova kopā ar Kārli Zāli Berlīnes stacijā
sagaidīja slaveno itāļu futūristu Filipo Tommazo Marineti.
Kā atceras Tatjana Suta, vācu ekspresionisms gan nespējis iejūsmināt
vecākus. Tomēr, neraugoties uz šo skepsi, pilsētas siluets atrodams vēl
dažos Aleksandras Beļcovas darbos.
Parīze, kuras statusu tālaika Eiropas mākslā var salīdzināt ar Londonas
lomu šodien, neapšaubāmi deva daudz spilgtākus impulsus Aleksandras
Beļcovas un Romana Sutas mākslai un tās virzībai. Patiesībā viņai
Parīze esot bijis īsts brīnums. “Tikpat liels kā kubisms, lai arī tā
heroiskā fāze jau bija noslēgusies.” (Tatjana Suta) Komunikablais
Romans Suta uzreiz sadraudzējies ar spāņu kubistu Huanu Grisu, tur viņi
satikās ar Fernānu Ležē, Amedē Ozanfānu un Lekorbizjē. Parīzē dzīvoja
arī lietuvieši un igauņi – gleznotājs Eduards Ole, grafiķis Eduards
Vīralts, lietuviešu ekspresionisma tēvs Antans Gudaitis un mākslinieks
Viktors Vizgirda. “Viņi visi sapņoja par baltiešu mākslas izvešanu
starptautiskajā forumā,” – tā Aleksandras Beļcovas darbu kataloga
ievadā raksta Tatjana Suta, kas piedzima Parīzē kādā klosterī
Monmartrā. Ārsts, kas pieņēma dzemdības, arī nokristīja priekšlaikus
dzimušo bērnu un deva vārdu Tatjana, sakot Aleksandrai Beļcovai, ka tas
ir ļoti skaists krievu vārds. Uz klosteri pienākusi arī apsveikuma
telegramma no Eduarda Oles, kuru Tatjana Suta sastapusi vēl 90. gadu
sākumā, filmējot latviešu avangarda izstādi Stokholmā. Viņu sagaidījis
sirms iededzis elegants kungs gaišā uzvalkā, kuram, iespējams, bijis
tuvu simt gadiem un kurš uzdevis tikai vienu jautājumu: “Kur ir
Aleksandra Beļcova?”
“Aleksandra Beļcova bija klusa un kautrīga un nemēdza sarunu uzsākt
pirmā, lai arī tuvu draugu lokā dažreiz atraisījās un kļuva ļoti
asprātīga. Patiesībā viņa varēja atļauties arī nerunāt, jo bija skaista
sieviete,” saka Tatjana Suta.
Būtiska loma gleznotājas mākslā bijusi arī Vīnei, kur viņa bija spiesta
uzturēties, gaidot Romana Sutas izveseļošanos pēc pēkšņas operācijas
1926. gadā. Viņa sēdējusi nosalušām rokām nekurinātā istabā, lai spētu
apmaksāt slimnīcas rēķinus. Tomēr lielākais ieguvums bijis Vīnes
muzeji, kuros viņa pētījusi primitīvo tautu mākslu.
20. gadsimta 20. gadu otrā pusē Aleksandra Beļcova regulāri ceļoja uz
Francijas dienvidiem, piestājot Parīzē. Darbs caurām naktīm “Baltara”
darbnīcā bija saasinājis tuberkulozi, un kādā sanatorijā Vansā viņa
ārstēja slimās plaušas. Tur 1928. gadā Aleksandrai Beļcovai tika
izdarīta tai laikā eksperimentāla operācija – plaušas rezekcija, kas
ļāva nodzīvot garu mūžu. Braucieni uz Dienvidfranciju bija īpaši zīmīgi
mākslai – apceļojot apkārtni, tapa virkne pasteļa un akvareļa tehnikā
gleznotu ainavu. Tomēr vislielāko iespaidu uz viņu atstāja japāņu
mākslinieka Cuguharu Fudžitas personālizstāde, kuru gadījās redzēt.
Fudžitas mākslas japāniskais smalkums, gaisīgums, vieglums un garīgums
Aleksandrai Beļcovai bija īpaši būtiski. Viņa mākslas inspirēti ir
Aleksandras Beļcovas gleznotie portreti, kuros izmantota senā japāņu
akvareļtehnika: “Anna”, kurā redzama Aleksandras Beļcovas draudzene,
kas neatgriezās Rīgā no sanatorijas Vansā, mecenātes un draudzenes
Austras Ozoliņas Krauzes portrets, kur fonā vīd primitīvo tautu
darināta dieviņa statuete, kas ir kā apliecinājums šo tautu mākslas
ietekmei uz modernistu domāšanu, arī “Vecā dzērāja”, kuras tēls dzīvē
fascinējis gleznotāju. “Viņa patiesībā esot bijusi kundze, kas katru
dienu sanatorijā kurināja krāsniņas iemītnieku istabās. Mamma teica, ka
vienmēr pētījusi kurinātāju ar lielu interesi, jo tā bijusi “dzīva
grafika”. Dāma bijusi veca, krunkaina un laikam jau ļoti reti
mazgājusies. Ogļu putekļi iezīmējuši katru krunciņu viņas sejā. Neesot
vajadzējis daudz pūlēties, lai uztaisītu ekspresīvu tipāžu, izmantojot
Fudžitas tehnisko manieri,” stāsta Tatjana Suta. Būtiska nozīme šais
portretos ir smalkajam zīmējumam, ko māksliniece savulaik bija apguvusi
Petrogradā, mācoties pie Natana Altmaņa.
1937. gadā Aleksandra Beļcova devās uz Parīzi kopā ar meitu Tatjanu,
lai izrādītu viņai Luvru un apskatītu Pasaules izstādi, kurā Latvijas
paviljonu iekārtoja Romans Suta. “Kad aizbraucām, bijām jau
nokavējušas, jo tēvs, nespēdams mūs sagaidīt, kopā ar divām citām
dāmām, līdzņemot lielos honorārus, bija devies apceļot Itāliju. Bet
māte, kurai bija Petrogradas pieredze jautājumā, “kā izdzīvot bez
naudas”, nolēma noturēties un visu man izrādīt. Tai laikā Parīzē
uzturējās arī Anšlavs Eglītis, un bija interesanti klejot kopā ar viņu.
Pilsētu mums izrādīja arī Aisedoras Dunkanes brālis Raimonds, kura
sieva bija latviete. Viņš teica, ka pietiekot skraidīt pa Luvru un pa
Pasaules izstādi, esot jāredz tas, ko var ieraudzīt tikai Parīzē. Pirmā
vieta, uz kurieni viņš mūs aizveda, patiesi bija brīnums, kura iespaids
manī saglabājies vēl šodien. Tā bija Svētā kapela – vieta, kur lūdzās
Francijas karaļi. Otrā bija Parīzes Centrāltirgus izgāztuve – atkritumu
kalni. Māte mani aizveda uz “Mulenrūžu”, kur uzstājās rēvijas zvaigzne
Mistengeta (teica, ka viņa esot sieviete ar skaistākajām kājām pasaulē)
un jauniņais Moriss Ševaljē.”
Kad māte ar meitu atgriezās Rīgā, “tētiņš joprojām nebija pārradies, un
mamma, kuru kāds no sūtņiem aicināja uz Stokholmu, nolēma, ka viņa jau
nu netēlos madame Butterfly, un devās ceļā”. Romans Suta esot iebraucis
Rīgā tai mirklī, kad Aleksandras Beļcovas kuģis attālinājies jūrā. “Tas
bija skaists ceļojums, kurā viņa iepazinās ar spāņu arhitektu R.
Fernandesu Balbuenu, Prado muzeja direktora vietnieku, kurš glāba no
Spānijas pilsoņu kara mākslas šedevrus, izvedot tos uz Stokholmu. Viņa
tēls redzams vairākos Aleksandras Beļcovas darbos. Viņi pavadīja
burvīgu mēnesi, un pēc tam mamma ilgus gadus saņēma vēstules spāņu
valodā.” Aleksandras Beļcovas pasteļalbumos atrodamas arī Zviedrijas
ainavas. “Tas ir interesanti, ka šī Ziemeļu pilsēta ir tik krāsaina,”
viņa teikusi.
Liktenīgo lomu Aleksandras Beļcovas dzīvē tomēr neapšaubāmi izspēlēja Rīga, kurp viņu atvilināja Romans Suta, ar kuru viņa vislabāk sapratusies “mākslas lietās”.
“Ir vērts ciest, ja tas, kādēļ to dari, ir liela personība,” viņa esot teikusi savai meitai. “Tad, kad mums ar Romanu reizēm sanāca pastaigāties pa Rīgas ielām, man bija bezgala daudz atklājumu, jo viņš visu redzēja ne tā kā līdzcilvēki.” |
| Atgriezties | |
|