Dzīve pilsētā. Pilsētas dzīve. Smaržas, krāsas, trokšņi, attēli. Smaidi
un pieskārieni – viss kļūst par mūsu atmiņu neatņemamu sastāvdaļu.
Tieši neierastas, ar maņu orgāniem fiksētas sajūtu kombinācijas
nodrošina iespaidu stabilitāti kā ikviena cilvēka, tā arī katras
pilsētas dzīvē. Atmiņa saglabā visu, kam ir nozīme.
Ņujorka. Dzīve pilsētā pirms un pēc liktenīgā datuma. Pilsētas vēsture
tiek dokumentēta un pārrakstīta saskaņā ar jaunu laika skaitīšanu –
norises, dzīve “pirms un pēc” 2001. gada 11. septembra notikumiem. Šī
skaitīšana, liekas, ir tik atšķirīga kā vēstures gadskaitļu ačgārnā
secība pirms un pēc Kristus dzimšanas. Taču kristīgās pasaules vēsturē
Kristus dzimšana ir nosacīts nulles punkts, turpretī Ņujorkas dzīvē
cipariem 9/11 ir liktenīga pagrieziena nozīme. Patlaban, kad vēl viss
laiks mērāms nevis gadsimtos vai gadu desmitos, bet vienīgi dienās,
katrs 11. datums tiek atzīmēts gluži kā katrs pilns, apaļš mēnesis
bērna pirmajā dzīvības gadā. Šādā skatījumā arī pusgada atcere ir
īpaša, un tieši tās atzīmēšanai veltītās izstādes un sagatavošanas
darbus vēroju Ņujorkā savām acīm.
Modernās mākslas muzejā (MoMA) no 28. februāra līdz 21. maijam bija
iekārtota ekspozīcija “Dzīve pilsētā”. Radikālas pārmaiņas izstādes
koncepcijā noteica nesenās pagātnes notikumi. Izstādes veidotāji –
Fotogrāfijas nodaļas kuratori – sākotnēji vēlējās parādīt tikai
lielisku Ņujorkas fotogrāfiju kolekciju no muzeja bagātīgajiem
krājumiem. Taču tagad fotomākslas klasika kļuva vienīgi par izstādes
sākumu un veidoja pirmo daļu. Alfreds Stiglics un Pols Strends (Paul
Strand), Roberts Šovs (Robert Shaw) un Lūiss V. Hains (Lewis W. Hine),
Volkers Evanss un Berenika Olbota (Berenice Albott), Anri
Kartjē-Bresons un Barbara Morgana (Barbara Morgan). 20. gs. sākuma
romantiski idilliskās pilsētas ainas nomainīja prozaiski, bet ne mazāk
zīmīgi skati no vienkāršo cilvēku dzīves nabadzīgajos Ņujorkas
kvartālos. Manhetena, Bruklina, Kvīnsa, Bronksa, Braitonbīča. Liekas,
katra nākamā fotogrāfu paaudze ar vēl lielāku dedzību centusies fiksēt
ikvienu norisi šīs fascinējošās pilsētas tik atšķirīgajos rajonos.
“Atmiņa saglabā visu, kam ir nozīme” – šo vārdu patiesīgumu apliecināja
ikviens ekspozīcijas fotokadrs. Tās bija lieliskas, klasiskas
fotogrāfijas vēstures lappuses, bez kurām vairs nav iedomājama arī cita
rakstura konceptuālu izstāžu iekārtošana, jo līdzās fantastiskajām
pilsētas ainavām tikpat svarīgs bija pilsētas neatkārtojamā tēla
veidotājs – bagātie un trūcīgie ņujorkieši, tās gods, posts un slava
visā savā vienreizīgumā un daudzveidībā.
Taču 11. septembra traģisko notikumu iespaidā izstādē bija iekļautas
vēl divas fotokolekcijas. Fotomākslas klasiku papildināja “mājas albumu
uzņēmumi”, ko ģimenes vajadzībām bija fotografējuši amatieri. Gandrīz
mēnesi pirms atklāšanas savu darbu izstādei varēja pieteikt ikviens
pilsētas iedzīvotājs bez vecuma ierobežojuma, ievērojot dažus
nosacījumus par izmēriem, attēlu kvalitāti un ierāmējumu. Pirmajā
(klasikas) daļā galvenokārt bija melnbaltas fotogrāfijas, savukārt
otrajā – krāsainās. Tā pati Ņujorka ar tikpat neatkārtojamiem
vaibstiem. Pilsētas dzīves skati, kuros katrs amatieris centies
iemūžināt to, kam (pēc viņa domām) ir nozīme, – savu māju, dzimšanas
dienas svinības, labākā drauga riteni vai mīļoto meiteni kafejnīcā. Šo
mierīgo pilsētas dzīvi ņujorkieši dokumentēja jau pēc tam, kad no
pilsētas ainavas izgaisa slavenie dvīņu torņi, kuru traģiskā bojāeja
bija fiksēta un parādīta izstādes trešajā daļā. Mazāk nekā trīs nedēļas
pēc 11. septembra notikumiem tika izveidota labdarības organizācija un
darbību uzsāka projekts Here is New York. Projekta organizatoru mērķis
sākotnēji bija pavisam vienkāršs – savākt vienkopus, apkopot un
saglabāt daudzo aculiecinieku fotogrāfijas vēsturei. Projektā varēja
piedalīties ikviens, kura attēli atbilda vienkāršam nosacījumam –
fotoattēli tiks eksponēti A3 formātā kā digitālizdrukas bez autoru
vārdiem, īpašiem nosaukumiem un ierāmējuma.Tika nolemts digitālizdrukas
arī pārdot par simbolisku cenu – 25 dolāriem, lai vāktu līdzekļus bojā
gājušo ģimenēm un cietušajiem. Pilsētas iedzīvotāju atsaucība kā
kolekcijas veidošanā, tā cietušo atbalstīšanā bija tik liela, ka
projektu nācās paplašināt un iekārtot vairākas kolekcijas apskates
vietas. Modernās mākslas muzejā bija izvietota tikai neliela projekta
Here is New York kolekcijas daļa, un darbi muzejā netika pārdoti.
Izstādes iekārtotāji vēlējās piesaistīt vēl lielākas sabiedrības
uzmanību un atgādināt, ka fotomāksla spēj ne tikai dokumentēt pilsētas
dzīvi un dzīvi pilsētā, bet arī palīdzēt ikvienam apzināties sevi kā
vienotas un solidāras sabiedrības locekli.
Here is New York – atmiņa saglabā visu, kam ir nozīme. Vēl divas
atšķirīgas šī projekta ekspozīcijas redzēju gan Starptautiskajā
Fotogrāfijas centrā (1105 Ave of the Americas), gan Soho – neizmantotas
ēkas pirmajā stāvā (116 Prince Str.) Fotogrāfijas centrā bija skatāmas
pat vairākas foto kolekcijas ar kopēju nosaukumu “Atbalss”. Centra
foajē bija izvietots pasaules preses apskats – attēlu sērija “Pirmās
lappuses”. Magnum fotogrāfa Paula Fusko (Paul Fusco) izstādi marta
sākumā nomainīja izveidotā Džeimsa Nečtveja (James Nachtway) un
Timotija Fedeka (Timothy Fadek) kopīgi veidotā ekspozīcija Ground Zero,
kurā skatītāji varēja iepazīties ar fantasmagoriskām, sirreālām torņu
pagrabstāva ainavām. Taču godīgi jāatzīstas, ka lieliskās profesionālo
fotogrāfu realitātes vīzijas tomēr no emocionālā viedokļa mani atstāja
vienaldzīgu. Mana atmiņa vispirms saglabājusi fotogrāfu amatieru
kadrus, kas ar īpašu spēku atgādināja par nesenās tragēdijas norisi.
Putns–ēna–metāla spārns. Lidojums. Stāvie, vēl neskartie dvīņu torņi
saulainas agras rudens dienas spirgtumā. Viens trieciens. Otrs.
Sprādzieni. Sarkanas uguns mēles un dūmu vāli. Mirklis pēc mirkļa.
Palēninātā gaitā un ātrumā. Tad majestātiskais nāvīgi “ievainoto” torņu
atvadu skats un pēc tam tikpat secīgas to sagrūšanas ainas. Glābēju
sejas un cietušo stāvi. Drosme, līdzcietība, cilvēcība. Kadros
dokumentēts viss – laikam tobrīd vēl neapjaustie, tomēr tieši tad
dzimstošie, jaunie vaibsti un īpašības ne vien ņujorkiešu, bet varbūt
pat visas amerikāņu nācijas stājā un raksturā. Šeit ir Ņujorka. Here is
New York. Traģiskas pilsētas dzīve un dzīve pilsētā. Mana atmiņa no
2002. gada pavasara saglabājusi tieši šos lielpilsētas ciešanu skatus.
Tomēr līdzās ir ne mazāk vērtīgs iespaids. Krāsas, attēli, pieskārieni
– atceros pēkšņi pamanītus maigus, koši zaļus pumpurus sīciņa koka
zaros Parka avēnijas un 32. austrumu ielas stūrī. Ņiprās lapiņas gluži
kā nerātnīgi bērneļa pirkstiņi traucās cauri blīvi notīto elektrisko
spuldzīšu un vadu žņaugiem. Pamodušos asnu trauslo dzīvību līdzās
sargāja neskaitāmos karogu kātos sasēdušies sarkanbaltzilie varenie
putni – amerikāņu karogi. Atmiņa saglabā visu, kam ir nozīme. Dzīve
pilsētā turpinās. Zaļie pumpuri man tagad atgādina arī Ņujorku, kas,
skaitot dienas līdz 11. septembra gada piemiņas dienai, apzinās savas
dzīvības neaizsargātību un vērtību. |