Pirms diviem gadiem – 2000. gada pavasarī – pirmo reizi Vitnija
biennāles vēsturē šīs prestižās amerikāņu skates veidošana tika
uzticēta sešiem uzaicinātiem kuratoriem no ārpuses, un viņu
distancētais skatījums uz aktuālām norisēm amerikāņu mākslā biennālei
nenāca par labu: prese un kritika izstādi novērtēja kā garlaicīgu
“ierindas” pasākumu. Šīgada Vitnija biennāle, kura Vitnija muzejā un
pirmoreiz arī pilsētvidē noritēja no 7. marta līdz 26. maijam, mēgināja
labot iepriekšējās skates kļūdas vispirms jau ar to, ka skates
mākslinieku un darbu izvēli atkal veica tikai savējie – četru Vitnija
muzeja kuratoru grupa: Lorenss R. Rainders (Lawrence Rinder, viens no
iepriekšējās skates sešnieka, kurš kopš 2000. gada pavasara ir muzeja
Mūsdienu mākslas nodaļas galvenais kurators), Krisija Ailisa (Chrissie
Iles, Filmu un video nodaļas kuratore), Debra Singere (Debra Singer),
kuras pārziņā bija performances un skaņu instalāciju atlase, un
Kristīne Pola (Christine Paul), kas nodarbojās ar jauno mediju
apzināšanu. Viņi veica patiesi grandiozu darbu, apceļojot 43 pilsētas
27 ASV štatos, lai uzaicinātu piedalīties izstādē 113 māksliniekus,
kuru sniegums spētu radīt priekšstatu par aktuālām norisēm amerikāņu
mākslā.
Izstādes galvenais kurators Lorenss R. Rainders biennāles kataloga
ievadā raksta, ka savu pēdējo braucienu no Čikāgas līdz Ņujorkai viņš
noslēdza 2001. gada 10. septembra vēlā vakarā, bet nākamajā –
liktenīgajā 11. septembra rītā, ejot uz muzeju, viņu sagaidīja
grandiozi dūmu mutuļi un spalgi kaucošas mašīnu sirēnas... Neiespējami
nodalīt 11. septembra notikumus no šīgada Vitnija biennāles.
Neizbēgami, nepielūdzami, neatgriezeniski nesenie pagātnes notikumi
pieteica savu klātbūtni gan izstādes noskaņā, gan īpaši biennālei
radītos darbos, kuri pauda tiešu un atklātu pārdzīvojumu, pat jūtīgumu
un reizē apliecināja to, ka gandrīz visi jēdzieni un vērtības mūsu
dzīvē ir relatīvas. Nevaru spriest par amerikāņiem, bet man Vitnija
biennāles apmeklējums kļuva par vienu no spilgtākiem un
pārsteidzošākiem mākslas pārdzīvojumiem pēdējo gadu laikā, ko varu
īpaši novērtēt savā 25 gadus ilgajā muzeja darbinieces praksē.
Izmantojot ilgo muzejisko pieredzi, iespaidu izklāstu vēlos sākt ar
dažiem faktiem un ieskatu Vitnija biennāles vēsturē.
Vitnija biennāle, tāpat kā muzejs, savu sākotni saista ar tās
dibinātājas Ģertrūdes Vanderbiltas Vitnijas (Gertrude Vanderbilt
Whitney) vārdu. Pati būdama māksliniece, Ģ. V.Vitnija 1918. gadā atvēra
Vitnijas studiju – klubu Manhetenas lejasgalā – Griničvilidžā. Tas bija
laiks, kad amerikāņi joprojām mocījās ar mazvērtības kompleksu, sāpīgi
pārdzīvodami eiropiešu mākslas vadošo lomu modernās mākslas attīstībā.
Vitnijas klubs bija vieta, kur mākslinieki trenēja savu pašapziņu un
novatorismu, un te rīkotās gadskārtējās skates reāli kalpoja
profesionālisma kaldināšanai. Fakti liecina, ka tagadējie 20. gs.
amerikāņu mākslas klasiķi Filips Gastons (Philip Guston), Edvards
Hopers (Edward Hopper), Džordžija O’ Kīfa (Georgia O’ Keeffe) šeit guva
iespēju pirmo reizi parādīt savus darbus plašākai publikai. 1931. gadā
tika izveidots Vitnija muzejs, bet jau nākamajā gadā radās ideja
organizēt gadskārtējās amerikāņu mākslas darbu izstādes. Sākotnēji
darbu atlasi veica paši mākslinieki, tad – kuratori. Vitnija muzeja
organizētās mākslas skates bija tik nozīmīgas, ka 1943. gadā pēc
Vitnija kundzes nāves tieši šīs izstādes paglāba muzeju no iekļaušanas
Metropolitēna muzeja sastāvā, jo tika nolemts atjaunot Vitnija muzeju
neatkarīgas institūcijas sastāvā, lai tādējādi tiktu saglabāta un
turpināta gadskārtējās amerikāņu mākslas izstādes tradīcija. 20. gs.
50. gados Vitnija biennāles ceļoja pa visu Ameriku. 1973. gadā tika
radīta pašreizējā biennāles koncepcija, kas paredz plašu aktuālo
porocesu dokumentalizāciju un atspoguļojumu ik pēc diviem gadiem. 1975.
gadā Vitnija biennālē pirmo reizi tika demonstrēts videodarbs, bet
1979. gadā – kino.
Par 2002. gada biennāli var teikt, ka tā raksturo aktuālu laikmetīgās
mākslas procesu un formu daudzveidību, cenšoties noskaidrot reālus
“spēka samērus starp vecajām un jaunajām mūzām” – no tradicionālās
glezniecības līdz skaņas instalācijām, interneta mākslas darbiem un
projektiem pilsētvidē, meklējot ikvienai radošai izpausmei vietu
šodienas sabiedrībā un kultūrā.
Tomēr tieši pie Roksija Peina (Roxy Paine) radītās skulptūras “Blefs”
(dabiska lieluma koka falsifikācija), kas bija novietota Centrālajā
parkā, 2002. gada 7. martā notika Vitnija biennāles atklāšana. Koks
pārsteidza ar savu dabisko izskatu. Vēl lielāks pārsteigums pārņēma,
uzzinot, ka šis spoži pulēta tērauda stumbrs un zaru vainags sver
vairāk nekā 5000 mārciņu. Cilvēka roku darinājums – mākslīgums
pārsteidza ar savu dabiskumu. Mākslas darbs atgādināja par to, ka
Centrālais parks ir nevis mātes Dabas brīnums, bet tāds pats cilvēku
čakla darba un fantāzijas auglis kā šis sudrabainais, mākslīgais
bleķis, blefs (bluff). Šim vārdam angļu valodā ir vēl dažas nozīmes –
stāvs, kraujš, parupjš, arī iebiedēt, maldināt... Arī izstāde sākotnēji
varēja maldināt ar savu atraktīvo rotaļīgas spēles raksturu, ārēji
nereti spilgtu, košu un izaicinošu vizuālo formu. Zināmā mērā tas bija
perfektas reklāmas jeb piesaistes triks. Ārējais iespaids bija
pievilcīgs, tomēr mānīgs, jo katrs darbs tuvplānā deva pavisam citas
uztveres un interpretācijas iespējas. Domāju, ka kopumā Vitnija
biennāle atkal paplašināja realitātes un mākslas robežas. Miers,
stabilitāte, amerikāniskā dzīvesveida garantijas taču izrādījās
kārtējais, pamatīgais bleķis, blefs, kas no jauna liek revidēt visas
iepriekšējās teorijas – arī to, kas ir “vērtīga”, “īsta”, “moderna”,
“laikmetīga”, “populāra”, “muzeja cienīga” māksla.
Biennālē, manuprāt, bija pietiekami daudz mākslas darbu, kuri atradās
ārpus “normālām”, zināmām mākslas definīcijām. Viens no pieņēmumiem, ar
kuru raksturo 20. gs. 90. gadu mākslas procesus, ir tas, ka māksla
veido distancēti ironiskus dzīves komentārus (nereti runājam, ka tiek
tuvinātas vai saplūdinātas realitātes un mākslas robežas). Šeit
redzētais dokumentēja nākamo robežu paplašināšanas stadiju, proti, kad
īstenība un virtuālā realitāte kļūst vai var kļūt par vienotu veselumu:
mākslas darbs piedāvā ļoti ticamu šādas citas, “jauktas” realitātes
eksistences modeli. Interneta mākslas projektu klātbūtne šo modeļa
iespējamību padarīja vēl ticamāku.
Māksliniece Liza Jevbreta (Lisa Jevbratt) piedāvāja vizualizēt
datorā esošo datu bāzi. Dažādas krāsas un garuma līnijas demonstrēja
informācijas daudzumu – kā pieejai atvērtos failus, tā aizlieguma
komandas. Katrs skatītājs/lietotājs varēja radīt individuālu
informācijas “portretu”, kas veidojās no krāsu un līniju garumu
kombinācijas. Datorā esošās informācijas vizualizāciju tēlnieciskā –
instalācijas – vairantā veica Anna Vilsone (Anne Wilson), kuras darbs
“Topoloģija (3.–5.02.)” bija veidots no melniem diegu pavedieniem,
mežģīņu tamboradatām un tamborētu mežģīņu kārtojuma, kas te blīvā, te
ļoti brīvā, pat izkaisītā kārtojumā bija izvietots uz milzīgas baltas
plaknes. Māksliniece uzskata, ka informācija datorā tiek nostiprināta,
saausta kopā tieši tāpat, kā viņa auž savas mežģīnes. Datora
informācija taču būtībā ir tāds pats smalks, perfekti noausts tīkls.
Arī latviešu mākslinieces Vijas Celmiņas gleznas vistiešākā veidā
sasaucās ar šo “tīklu tēmu”. Pēdējos gados mākslinieci fascinē
noslēpumainie dabas audumi – zirnekļu tīkli. Neliela izmēra gleznas
apliecināja dabas brīnuma eksistenci un reizē radīja noslēpumainas,
attālinātas, pat kosmiskas telpas vai vides ilūziju. Vijas Celmiņas
glezniecība atklāj vienkāršu un labi zināmu lietu uztveres
relativitāti, un viss laikam pirmām kārtām ir atkarīgs no tā, kā mēs šo
citu uztveres iespēju varam sajust, saprast un pieņemt.
Vitnija biennāle parādīja arī jauno tehnoloģiju aizvien pieaugošo
īpatsvaru laikmetīgajā mākslā. Piemēram, Džima Kempbela (Jim Campbell)
darbs “5. avēnijas kadri” – kustīga hologramma. Īpaša biezuma trīs
organiskie stikli, kas atradās katrs uz savas sienas un noteiktā leņķī
pret lāzera gaismas avotu, kā arī speciāla datorprogramma ne tikai
nodrošināja attēlu kustīgumu uz vienas plaknes, bet tika panākts
efekts, ka abstrahētas gājēju figūras “pārvietojas” no vienas virsmas
uz citu. Darbs bija radīts jau pēc 11. septembra notikumiem un
simbolizēja nebeidzamu kustību, cilvēka gara un enerģijas plūsmu
Visumā, šķērsojot reāla laika un vietas robežas. Toties Pītera Kempusa
(Peter Campus) video, kas ar lielu dramatismu runāja par cilvēka mūžu
kā nosacītu lielumu un vērtību, bija radīts vienkāršiem līdzekļiem.
Īpaša emocionālā iedarbība un noskaņa tika panākta, pozitīvu attēlu
aizstājot ar negatīvu. Ekrānā palēninātā kustībā parādījās pusmūža
vīrietis – mākslinieks ikdienišķās sadzīves situācijās un dabiskā vidē.
Piepeši tikpat lēni nosacītais, ireālais cilvēka stāvs atkal izzuda,
vēstot ne tikai par savas eksistences neizbēgamo sākumu un beigām.
Videoinstalācijas “Nāves draudi. Saņemot radiāciju. Izzušana” ideja un
risinājums bija balstīts uz personīgiem pārdzīvojumiem: mākslinieks
slimoja ar vēzi, apstarošana palīdzēja viņam atgūt veselību un
paildzināt dzīvi, taču psiholoģiskā trauma saglabājās un bailes par
dzīvību nav zudušas. Šie pārdzīvojumi ar lielu pārliecību īstenojās
projektā, kurā mākslinieks analizēja nāves baiļu izjūtas ar tāda
cilvēka pieredzi, kurš pats izglābies no nāves.
Tie būtu tikai daži – paši spilgtākie iespaidi 2002. gada Vitnija
biennālē. Izejot no Vitnija muzeja, spožajā pavasara gaismā ieraudzīju
mazu lampiņu tīklojumu. Pirmajā brīdī niecīgās spuldzītes atsauca
atmiņā slavenās Feliksa Gonsalesa-Torresa lampu virtenes. Tomēr
mākslinieka Ervīda Redla (Erwid Redl) instalācija bija veidota pēc
pavisam citiem principiem. Mākslinieks īpaši aizrautīgi strādā ar
lāzeru tehnoloģijām un hologrammām. Mazītiņais spuldzīšu tīklojums
īstenībā darbojās ar speciālas datorprogrammas palīdzību. Laiku pa
laikam kādai lampiņu lāzeru kopai vajadzēja producēt tekstu vai
nosacītu attēlu. Manas klātbūtnes laikā neko tamlīdzīgu nesaskatīju. Es
nekļuvu lieciniece tam, kā ireālais, abstraktais, neredzamais kļūst par
reālu, fizisku sajūtu. Tomēr šāda iespējamība pastāv, un es nenoliedzu
tās eksistenci. Manī radās pārliecība un gandarījums par to, ka esmu
bijusi kādu svarīgu nākotnes mākslas procesu piedzimšanas aculieciniece
2002. gada Vitnija biennālē. Virzieni ir ieskicēti, bet drīzāk ar
sajūtām, nevis ar prātu uztverti. Tālākām diskusijām un analīzei nav
pamata, jo “jauktā realitāte”, mākslīgais intelekts (ak, šī jaukās,
plikgalvainās Kena Feingolda (Ken Feingold) radītās bezdzimuma cilvēku
galviņas, kuras pašas spēj netraucēti sarunāties savā starpā, jo katrai
no tām ir “smadzenes” ar 50 000 lielu vārdu krājumu), gaismas māksla un
dažādas skaņu modifikācijas tikai piesaka savu eksistenci 21. gs.
laikmetīgās kultūras un mākslas kontekstā.
...Mēģinu iedomāties, kā Vitnija biennāles beigās Centrālajā parkā
izkatījās “Blefs”– neizplaukušais tērauda koks, kura spožie zari varēja
likties pavisam nedabiski uz zaļojošo, saplaukušo reālo koku fona.
“Jauktās realitātes” pieredze, vilinājums paliek un reizē arī sajūta,
ka mākslīgā koka tālāko reālo situāciju ainavā varu netraucēti
transformēt un projicēt savā atmiņā... |