1.
Sous les pavēs, la plage – nitrokrāsas baloniņa izšņākta revolucionārā
lirika bija tēlainākais no viņu uzsaukumiem, kas 1968. gada barikāžu
laikā tika tiražēts uz namu fasādēm Parīzē. “Zem bruģakmens –
pludmale.” Ar to arī laikam jāsāk, kad stāsts ir par franču
situacionistiem un pilsētu. Tur viss ir iekšā un vēl rāmis apkārt –
situacionisti kā dzejnieki un kā arhitekti.
Tomēr bilde šķiet miglaina un rāmis vārāks nekā radio “Brīvā Eiropa”
zem krievu “raidzāģa” gadā, ko šaipus mūra saista ar pavasari Prāgā. Ar
dējà vu zosādu pār smadzeņu puslodēm es sakoncentrējos
domraksta tēmai “Man tuvie mākslinieki – revolucionāri”. Viņi teicās
neesam mākslinieki. Un vai tā bija revolūcija?
2.
Neilgi pēc Parīzes Komūnas krišanas, Otrās impērijas laikā, tika
uzsākta galvaspilsētas rekonstrukcija. Nepilnos divdesmit gados Parīze
tika sarauta gabalos un atkal salikta kopā. Barons Žoržs E. Osmāns,
kura vadībā noritēja pārbūve, iztaisnoja aleju labirintus, ieplūdināja
pilsētā bulvārus, platus kā upes (jokoja, ka, ticis galā ar ielām, viņš
iztaisnos Sēnu), iznīcināja vecos amatnieku rajonus, nodalot dzīvojamos
rajonus no darba vietām, un atpūtai, kas agrāk vairākumam bija
saistījusies ar mājas dzīvi, iekārtoja publiskos parkus un izklaides
kvartālus. Situacionisti īpaši pieķērās vēsturiskajam faktam, ka lielie
bulvāri plānā tika ieviesti, lai nodrošinātu karaspēka vienību brīvu
pārvietošanos pilsētā, nepieļaujot atkārtoties vēl nesenajām 1848. gada
komunāru barikādēm. No sevī noslēgtu ciematu kopas Parīze pārvērstās
vienotā tīklā, pa kuru vienlīdz brīvi varēja plūst kā karaspēks, tā
brīvais kapitāls. Dekorāciju nomaiņa dzīvei uz skatuves aicināja
izrādes sabiedrību.
“Izrādes sabiedrība” – tā saucas arī domātāja un kinorežisora Gija
Debora (Guy Debord) grāmata, kas kopā ar līdzgaitnieka Raula Vaneigema
(Raoul Vaneigem) “Ikdienības revolūciju” ir situacionistu grupas
atslēgas darbu priekšgalā. Abas nāca klajā 1967. gadā, zibenīgi
iegūstot rokasgrāmatu statusu to studentu vidū, kuri sevi uzskatīja par
radikāļiem. Gadu vēlāk, arodbiedrību izsludinātā streika laikā, kad
Parīzes ielās izies vesels miljons, radikāļi ieņems Sorbonnu,
pārdēvējot to par “Autonomo tautas universitāti, atvērtu bez
pārtraukuma, dienu un nakti, visiem strādniekiem”. Piemēram būs
sekotāji cituviet, un tās vasaras karstie punkti padarīs planētu
piņņainu kā pirmkursnieka seja – augstskolu okupācija no Maiami līdz
Ankārai, ielu cīņas Romā, Milānā, Venēcijā, Madridē, Rietumberlīnē,
Frankfurtē, Cīrihē, Tokijā, Rio, Mehiko, Monreālā, Čikāgā, Vīnē,
Kopenhāgenā, Amsterdamā un citur.
1968. gada nemieri gan iezīmēja kulminācijas punktu situacionistu
kustības vēsturē, padarot šķietami uzskatāmu viņu revolucionāro
pārliecību, tomēr liedz apjaust viņu radikālisma patiesos mērogus, jo
tieši uzskatāmība tos ievelk atpakaļ izrādē, kuru tie grasījās
pārtraukt. “Jebkura vēršanās pret izrādes sabiedrību kļūst par izrādes
sastāvdaļu,” pareģoja Gijs Debors. Tādēļ pludmalē, kas atklājās skatam,
metot policijas virzienā bruģakmeņus, atslēgu uz situacionisma būtību
atrast grūtāk nekā Parīzē pēc Osmāna pārbūves.
Modernizācijā, kas 19. gadsimta 50.– 60. gados skāra Parīzi, Gijs
Debors saskatīja kapitālisma smagumpunkta pārbīdi no ražošanas uz
patēriņu. Proletariāts, kas politiskās ekonomijas skatījumā agrāk bija
tikai strādnieki, kam jāsaņem kompensācija, ne lielāka, cik
nepieciešams, lai viņus uzturētu darbspējīgus, tika iesaistīti spēlē kā
patērētāji, kad saražoto preču pārpilnība apdraudēja tālāko attīstību.
Politiskā ekonomija, līdz šim neizrādījusi nekādu interesi par
strādnieku viņa vaļasbrīžos vai cilvēciskajā aspektā, tagad šīs jomas
grasījās iekļaut savas kompetences lokā. Sasniedzis kritisko masu,
kapitālisms gan bija gatavs piedāvāt strādniekam brīvus ienākumus un
brīvu laiku, bet vienlaicīgi arī radīja tirgu, kurā to visu iztērēt,
pērkot savu vaļasbrīžu paveidus un sava cilvēciskuma (proti,
es-esmu-tas-kas-man-pieder) aspektus.
Parīziešu dzīve pēc Osmāna rekonstrukcijas bija sagriezta gabalos un
atkal salikta kopā tāpat kā viņu pilsēta. Nošķirot darbu no mājas
dzīves un atpūtai piedāvājot publiskas izklaides, jaunais plānojums
situacionistiem šķita pielāgots dzīvei, kurā ne tikai darbs, bet arī
jebkurš cits no dzīves aspektiem būs pakļauts preču ekonomikai. Īres
namu kvartāli, kuru mūros labiekārtojās mājsaimnieču sapņi,
impresionistu iemūžinātie laivu izbraucieni vai pikniki priekšpilsētas
zaļumos, promenādes pa bulvāriem un atgāztās galvas pie pirmo
tirdzniecības namu pompozajām fasādēm šķita atklājam tiem
modernizācijas tālāko gaitu. Kad tehniskā progresa gaitā relatīvs kļūs
darbs, vaļasbrīži kā pārticības mērs būs jaunās ekspluatācijas pamatā.
Vaļa (lasi: brīvība) kā prece “padarīs civilizāciju par cietumu, kas
maskējies baudu katedrāles veidolā”.
3.
Situacionisma aizmetņi meklējami 50. gadu sākumā mākslinieku un
literātu grupā, kas pulcējās ap franču radikālo izdevumu Internationale
lettrist, un “Starptautiskajā kustībā par tēlaino Bauhaus”
(International Movement for an Imaginist Bauhaus), kuras kodolu veidoja
Asgers Jorns un citi pārnācēji no mākslas grupas COBRA, kas atbilstoši
nosaukuma atšifrējumam darbojās Kopenhāgenā, Briselē un Amsterdamā.
Abas domubiedru grupas vienoja kopīgā interese par urbānismu kā
ideoloģiju, līdzīgi K. Marksam ar ideoloģiju te domājot “vienpusīgi
nospraustus limitus diskusijai par reālo un iespējamo”.
Agrīnajos manifestos letristi Gijs Debors, Ivans Ščeglovs, Žils Volmans
stāsta par pašu piekopto “psihoģeogrāfiskās pētniecības metodi”. Tās ir
savādas pastaigas bez noteikta maršruta un galamērķa, vienatnē vai
grupās, lai pētītu “ar nodomu vai neapzināti ieviestās pilsētvides
likumības un to iespaidu uz indivīda emocijām un uzvedību”, tādējādi
izzinot veidus, kā tiek modelēta un pakļauta kontrolei ikdienas dzīve.
Talkā tiek ņemtas īpašas psihoģeogrāfiskās kartes. Tajās viņi atzīmē
novērojumus par savā starpā attālu kvartālu psiholoģisko saderību un
novelk robežlīnijas vietās, kur negaidīti noskaņu pretmeti riesuši
sajūtu par personības dalīšanos. Sekojot atzīmēm, pilsētas rajoni tad
tiek bīdīti šurpu un turpu gluži kā ģeogrāfiskie kontinenti teorijā par
to izcelsmi no laika gaitā sašķīduša veseluma. Tikpat lieti ceļojumā
var noderēt arī jebkura cita karte, un draugus, kas klaiņojuši pa
Harcas novadu Vācijā, izmantojot Londonas plānu, viņi uzslavē, sakot,
ka “dzīve nekad nevar būt pārlieku dezorientēta”.
Teiktajā vīd skepse, ar kādu situacionisti vēroja sava laika jaunās
arhitektūras tieksmi pēc sakārtotības. Viņi sunīja Lekorbizjē un viņa
utopiskos plānus par dzelzsbetona Parīzi iepriekšējās vietā. Jūsmoja
par čigānu nepieķeršanos konkrētai vietai. Un bez atlīdzības to
apmetnēm atvēlēja kāda biedra īpašumā esošo zemi, kad vietējā
izpildvara, laužot senu tradīciju, caurbraucējiem liedza savējo. Trako
Bavārijas ķēniņu Ludvigu dēvēja par psihoģeogrāfijas pionieri, jo viņa
celtās pasaku pilis Neišvānšteinā, Herenhīmzē un Linderhofā klaji
ignorēja praktiskā prāta noteikumus. Atklātā vēstulē avīzei The Times
viņi iestājās par vecā ķīniešu kvartāla saglabāšanu Londonā un
dievināja nakts pastaigas pa pamestām rūpnīcām vai graustu rajoniem,
kas atšķirībā no funkcionālisma arhitektūras piedāvāja nevis
aprēķināto, bet neaprēķināmo.
Savukārt aprēķinā, ar kādu kara postījumu novēršana jeb tā sauktā
ekonomiskā atjaunotne arhitektūras un urbānisma teorijās piesedza
pilsētvides dehumanizāciju, situacionisti saskatīja piemēru modernisma
utilitārajam racionālismam, kuru citkārt “kritizēt attur vienkāršs
arguments par jumta nepieciešamību virs galvas, ko ļaudis akceptē
līdzīgi kā televīziju, kad to pamato ar faktu, ka cilvēkiem
nepieciešama informācija”.
4.
Kad 50. gadu vidū COBRA aktīvisti, vairums no kuriem bija jau
profesionāli mākslinieki, t.i., tīri labi kotējās tirgū, un katram bija
pa kādam galeristam, veidoja jauno apvienību ar garu un savādu
nosaukumu, viņu mērķi bija radikāli. Dibināšanas reizes protokolā
Asgers Jorns atzīmēja:
“Bauhaus bija atbilde uz jautājumu, kāda izglītība ir nepieciešama
māksliniekam mehānikas laikmetā. International Movement for an
Imaginist Bauhaus ir atbilde uz jautājumu, kur un kā māksliniekam
mehānikas laikmetā atrast pašam sevi attaisnojošu vietu.”
Tā ir atsauce uz kultūras teorētiķa, filozofa Valtera Benjamina
traktātu “Mākslas darbs mehāniskās reprodukcijas laikmetā” un būtībā uz
visu Frankfurtes skolu kopumā, kurai pieder vairāku situacionistiem
mīļu lasāmgabalu autori. Teiktajā nojaušamas paralēles ar terminu
“kultūras industrija”, ko neilgi pirms tam frankfurtieši bija laiduši
apgrozībā ar Teodora Adorno un Maksa Horkheimera darbu “Apgaismības
dialektika”. Tādēļ šajā jautājumu un atbilžu saspēlē ar Bauhaus
lieliski iederētos arī T. Adorno izvirzītais jautājums. Vai un kā
māksliniekam iespējams pastāvēt ārpus kultūras industrijas, kas ne
tikai tiecas padarīt mākslas darbu par preci, bet – vēl ļaunāk –
jebkurā no precēm “lietojamo vērtību” pakāpeniski aizstāj ar
kapitālisma sistēmas pašradīto vērtību, vārdā “dzīves stils”.
Situacionistu daiļrades meklējumi, ja vien tā var sacīt, steidza
atrādīt praksē postmodernisma/poststrukturālisma teoriju aspektus, kas
nupat kā vēl tikai dzima.
5.
No situacionistu “mākslas darbiem” nekas daudz nav saglabājies. Muzejos
to ir pavisam maz, arhīvos mazliet. Palīdz tas, ka saziņai savā starpā
viņiem kalpoja vairākas pašu izdotas lapeles, kas pilnas manifestiem,
revolucionārās darbības kodiem un krietnu devu dadaiska farsa.
Pāršķirstot 1955. gada Potlatch numuru, atrodams “Plāns Parīzes
pilsētas racionālai uzlabošanai”. Cita starpā te paredzēts gājēju
satiksmei nodrošināt pieeju Parīzes namu jumtiem, izmantojot
ugunsdrošībai iekārtotos kāpšļus ēku ārpusē un jumtu kores savienojot
ar laipām. Laternas jāaprīko ar atsevišķiem slēdžiem, jo tikai tā ielu
apgaismojums patiesi nonāktu publiskā lietošanā. Nav bijis īstas
skaidrības – likvidēt vai atstāt dzelzceļu satiksmi. Ja tomēr atstāt,
tad bez norādēm par maršrutiem un kursēšanas laikiem. Muzeji gan
jālikvidē, un to krājumi jāizkar pie sienām bāros (seko pāris sīkāku
norāžu, piemēram, kurā no kafejnīcām iederētos Davida “Napoleona un
Žozefīnes kronēšana”).
Kad 1968. gada ģenerālstreika laikā norimst vilcienu satiksme un ielu
barikādes kartē iezīmē pilsētu pilsētā, padarot Latīņu kvartālu un
Sorbonnas apkaimi par brīvās rīcības zonām, notikumu aculieciniekiem
varēja šķist, ka situacionistu plāns vietām un daļēji ir izpildīts.
Tomēr aculieciniekiem šajā koncepcijā paredzēta necilākā no vietām.
Publikācija nav ne pašmērķis, ne arī scenārijs Tērnera balvas cienīgam
hepeningam, kurā ar slēdzi aprīkotas ielu laternas pārtaptu interaktīvā
instalācijā “gaisma iedegas/gaisma nodziest”.
Situacionistu minētie uzlabojumi domāti vien kā vēlams atvieglojums
pašu radošajai praksei, ko dēvēja par “unitāro urbānismu”. Tā bija
specifiska daiļrades forma, kas, atcēlusi varas interesēs ieviesto
dalījumu autoros un skatītājos, meklēja iespēju jebkuru no indivīdiem
nodrošināt ar tādu katrs-ir-mākslinieks statusu, kas to atsvabinātu no
varas kopumā.
Spriežot pēc R. Vaneigema grāmatas “Ikdienības revolūcija”, vara te
interpretēta plašāk nekā noteiktas sociālās grupas spēka pielietojums
vai kontrole pār citām. Līdzīgi kā to darīs Mišels Fuko, situacionisti
ņem talkā Nīčes redzējumu, kuram vara atklājas ne tik daudz caur
nevienlīdzību attiecībās starp indivīdiem vai grupām, kā caur tās spēju
iemiesoties realitātes veselumā, kļūstot par tā būtību.
Uz spēles tiek likta realitāte kopumā un katrs tās šķietamais
pamatlielums atsevišķi. Pirmām kārtām jau valoda – vienalga,
lingvistiskā, arhitektoniskā vai kāda cita. “Ideoloģija ir pašas
valodas nepatiesumā. Jebkas, ko cilvēks dara un nedara, tiek
pastarpināts caur valodu. Semantika ir viens no galvenajiem kaujas
laukiem cīņā starp dzīves gribu un pakļaušanās garu,” raksta R.
Vaneigems. Varai esot iekausētai arī valodā, patiesi brīva, viņaprāt,
var būt tikai tā poēzija, kas atsvabinājusies no abām divām. Ar
poēziju, sekojot tulkojumam no grieķu poiēsis, te domāts pats radīšanas
process, konkrētais mirklis, kas savā pilnībā vēl ir brīvs no jebkāda
pastarpinājuma.
Šāds mirklis jeb “situācija” ir vienīgais mākslas instruments un arī
vienīgais mākslas objekts. To der paturēt prātā, runājot par
situacionistiem kā māksliniekiem. Viņi to sauca par radikālo teoriju.
Un par vienīgo valodas patiesīgumu. Līdzīgi Džona Keidža klusumam,
situacionisti minūtes divdesmit demonstrē izgaismotu kinofilmas finālu
un savus izdevumus iesien smilšpapīra grāmatvākos, lai lasītāju
plauktos iznīcinātu pārējos.
6.
“Jaunā dzeja tiks radīta pilsētas formā” ir 1954. gada situacionistu
versija par to pašu pludmales un bruģakmens tēmu. Radikālisma teorijas
kontekstā tā iegūst citu garšu, bet stāsta daudz mazāk. Ne tur vairs
kārtīga dzeja, nedz arhitektūra, kur nu vēl forma! Tāda pilsēta vairāk
izskatās pēc turpinājuma situacionistu citētā nihilista Vasilija
Rozanova dotajai nihilisma definīcijai: “Izrāde beigusies. Publika
ceļas kājās, lai atstātu vietas. Laiks paņemt mēteļus un doties mājās.
Viņi pagriežas pret izeju... Ne vairs mēteļu, ne māju.”
Ko darīt? Pirmkārt, ļauties “pašplūsmai” (dērive), nodarbei, kas
atgādina ekstravagantu patības tehnoloģiju. Otrkārt, piekopt
dētournement, “ačgārnības” vai sociālās plastikas kolāžas. Tāds būtu
situacionistu ieteikums. “Unitārā urbānisma” galvenie daiļrades
paņēmieni.
“Pašplūsma” ir psihoģeogrāfiskā ceļojuma paveids. Te ietilpst gan
ilgstoša klaiņošana pa ielām, nezinot, kurp tās novedīs, gan
“neiespējamie randiņi”, mēģinot tuvāk iepazīties ar nejaušu svešinieku
vietā, kas sasniegta apmēram tā – divdesmit minūtes ar pirmo
pagadījušos autobusu un no pieturvietas ar kājām tik ilgi uz priekšu,
kamēr atrasts koks, zem kura apstāties un gaidīt, uzrunāt, gaidīt,
kamēr sastapts īstais. Pašplūsmas var ilgt gan pāris stundu, gan
vairākas dienas. Garākā no zināmajām ir trīs mēneši bez apstājas un
atlikušais mūžs psihiatriskajā klīnikā, ļaujot vilkt paralēles starp
situacionistu I. Ščeglovu un Berlīnes dada-svētceļnieku Johannesu
Bāderu.
Tā ir dada, bet bez dadaisma piegaršas. Tirgū nepirkts vaļasbrīdis.
Tīra manta un garantē brīvu pārvietošanos pa “baudas katedrālē
nomaskēto cietumu” bez cietumnieka statusa.Viss ir atļauts, bet
konkrēta uzdevuma robežās. Ignorējot tajā piedāvātās baudas, apkārtnē
un sevī jāatrod pēkšņa “situācijas” sakritība, kas atklātu šīs
katedrāles antikristu – kārdinājumu, kuru tā negrib un arī nemaz nespēj
apmierināt.
Dētournement šādā kontekstā šķiet tīrā izklaide. Ja runā par sociālās
plastikas kolāžām, šeit dadaisma ir vairāk nekā dadas. Bezjēdzīga
braukāšana ar takšiem, vērojot un vairojot ielās haosu, kad streiko
metro. Vai sprediķis “Dievs ir miris”, ko par garīdznieku pārģērbies
letrists notur no Notre-Dame katedrāles kanceles 1950. gada Lieldienu
lielajā mesā.
Citādāk dētournement atklājas kā “ačgārnības”, ko situacionisti slepus
piekopj savas ikdienas dzīvē līdzīgi tam, kā bērnībā sev tiek aizliegts
uzkāpt vai neuzkāpt uz strīpām, ko veido savienojumi starp ielu seguma
flīzēm. Mammas teiktu, ka šito niķi viņiem ir pielipinājis Anrī.
Anrī Lefevrs, ietekmīgākais no franču kompartijas teorētiķiem posmā
starp pasaules kariem, 20. gados bija izcēlis no aizmirstības K. Marksa
agrīnos “Manuskriptus tautsaimniecībā un filozofijā”. Tur aplūkota
darba dalīšana, kas cilvēkam liedz darba – savas subjektīvās
pašizpausmes – rezultātā saskatīt pašam sevi. Tā dēvētā teorija par
“atsvešināšanos” starp produktu un tā radītāju, starp cilvēci un tās
radīto dzīves telpu. Situacionisti apmeklē Lefevra lekcijas, kuru tēma
varētu vilināt jebkuru, kas pasaulē jūtas kā garlaikots tūrists.
Ikdienas kritika. Aicinājums pasaules sociālpolitisko izpausmju vietā
pētīt triviālākajās ikdienas nodarbēs uztaustītus “neatsvešinātu”
mirkļu tīrradņus – mīlestības uzplūdus, naida lēkmi, pēkšņu
pārsteigumu, aizvainojumu, pagurumu. Cilvēka ikdiena ir kā pazudusi no
redzesloka vai kļuvusi tīri simboliska. Kamēr senā grieķiete karsē
akmeņus, mēs žigli ieslēdzam sildītāju. Ikdiena liekas neinteresanta,
vienmuļa un “būtībā nebūtiska” kā pilns tramvajs darbadienas rītā,
lāgiem raisīdams šķietami bezjēdzīgas alkas pēc varonības,
piedzīvojumiem vai izkāpšanas. “Cilvēks dzīvo ikdienā vai nedzīvo
nemaz,” saka Lefevrs.
Situacionistiem tas ir mudinājums sevis pašizziņai – nošķirt sevī
ikdienu no precēs ieprogrammētā autopilota, kādā tiek pavadīts laiks,
apkalpojot sildītāju, matu balināšanas līdzekli vai televizoru. Reizēm
viņi apmaina ar vietām to lietošanas instrukcijas. Citreiz izliekas
dažas no tām pazaudējuši pavisam, un dzīve kļūst par karnevālu, kurā
nav zināms, kas paslēpies aiz veļasmašīnas maskas vai kāpēc kāds
apģērbis ceļu policista mundieri. Viņiem tuvākais no dadaistiem ir
boksa čempions Arturs Kreivens, Oskara Vailda brāļadēls, kuram “māksla
ir staigāšana, skriešana, dzeršana, ēšana, gulēšana un dabisko
vajadzību nokārtošana”. “Ačgārnošana” ir skriešana līdz otrajai elpai
un tālāk. Māksla kā indiāņu kulta dejas. Līdz trešajai acij.
7.
Nu un kas no tā visa? Un no 1968. gada kreiso nemieriem Eiropas tajā pusē, kamēr mūsējie Prāgā...
Pāris veču, kas galu galā nošāvās, nodzērās, tika “psihenēs” vai – kā Joška Fišers – pārgāja ministros?
Tas, kas palika no situacionistiem, nav tikai “samizdata” lapeles kā
Potlatch, pāris apjomīgu traktātu un dažas kinofilmas. Tā bija dāvana,
kuru rotā pirmoreiz pārsvītrotais autortiesību “cē”, un nosaukums
Potlatch gluži kā piemēram ir nošpikots.
Zem šī vārda slēpjas antropologu vēl 19. gadsimtā novērotais dāvanu
paveids Britu Kolumbijas un Aļaskas indiāņu ciltīs. Freidiskās
zemapziņas apsēstais sirreālists Žoržs Bataī to interpretēja kā
“izšķiešanas un zaudējumu id-ekonomiju”, kas paslēpusies jebkurā
vēsturiskajā “ražošanas un uzkrāšanas superego-ekonomijā”.
Nenovērtējama dāvana jeb dāvana caur uguni, kad atbildes dāvanās var
nākties aizdāļāt pilnīgi visu. Dīvains paradums, kas parasti iesākas
tikšanās reizē starp divu cilšu vecākajiem, vienam piedāvājot dāvanas,
par kurām pretim tika sagaidītas līdzīgas, bet mazliet vērtīgākas. Viss
varēja iesākties ar aproci un beigu beigās beigties ar apmetnes
nodedzināšanu, sacīkšu sāncensim sagādājot gandrīz neiespējamu
pretgājienu. Tā bija daļa no svinībām reizē ar dejām, dziedātiem
vēstījumiem un jaunu vārdu došanu: Tie Kas Apēda Savus Īpašumus Dzīrēs
vai arī Deja Sviežot Projām Savu Mantu. Reizēm tā bija savstarpējas
laipnības vai pietātes izrādīšana, kas pavadīja kāzu vai bēru rituālus,
citreiz – simbolisks karš ar rupju savstarpēju pazemošanu. Ciltij, kas
vairījās pacelt latiņu otras izprovocēšanā, nācās atzīt, ka mantu vērtē
augstāk par godu. Tika uzskatīts, ka cilts vecākais, kurš otrai
izdalījis savējās bagātību, ir norijis cilti, kas tās saņēmusi.
Ar vairumu no situacionistu traktātiem un manifestiem var iepazīties,
apmeklējot www.nothingness.org/SI vai www.notbored.org/LI.html un
www.notbored.org/SI.html. Ieteicamā literatūra: Sadie Plant “The Most
Radical Gesture: The Situationist International in a Postmodern Age”,
Greil Marcus “Lipstick Traces” un Len Bracken “Guy Debord –
Revolutionary”.
|