Vecā draiskule Rīga sevī glabā daudz atmiņu un leģendu par bohēmu un
bohēmiešiem, kas, lai “kādi vēji pūstu”, bija un būs. Citādi domājošie,
laikam ritot, ir dēvēti par dekadentiem, “sukubistiem”, dendijiem,
bonvivāniem, hipijiem, “skapistiem” un “kazistiem”. Bohēma ar tās
brīvības izjūtu vienmēr bijusi mākslinieku un literātu iedvesmas avots.
Šiem mūzas apgarotajiem vajadzēja rast vietu, kur domu un jūtu
“mākonim” piezemēties, un parasti tas bija kāds krodziņš vai kafejnīca.
Tā īsti nevar pateikt, kā rodas vietas izvēle, tāpat kā nezini, kurā
brīdī iedvesmas mūza pagriezīs savu vēlīgo vaigu. Ļaujoties bohēmas
virpulim, nenāk jau tikai iedzert, kaut neiztiek arī bez tā.
Būtiskākais ir sarunas, kurās notiek savdabīga dvēseles kopšana.
Sarunas veldzē sirdi un rosina sakaisušo prātu radošo fantāziju
klejojumiem.
20. gs. sākumā Rīgā savas pulcēšanās vietas bija gan kokaīnistiem, gan
kāršu spēlmaņiem un brīvās profesijas pārstāvēm. Arī dekadentiem tāda
radās ap 1912. gadu, kad Teātra bulvārī 8 atvēra “Jenovka Kazarova
Kachetijas dabīgo vīnu pagrabu”. Arhitekta Nikolaja Norda projektā tas
gan lepni nodēvēts par “local” (restorāns). Ne bez vainas kluba
tapšanā, kā raksta Pāvils Gruzna, bija brāļi Štrāli, gleznotājs
Voldemārs Zeltiņš un pats Pāvils Gruzna (Pe-Ge). Tieši viņi uzaicināja
aktiera Viļuma Vēvera draugu Arno Depši, aktīvu mākslas mīļotāju, lai
viņš pastāsta par savu Indijas ceļojumu. Tolaik austrumzemju brīnumi kā
mirāža vilināja radošo ģēniju iztēli.Tā tapa viena no pirmajām
dekadentu pulcēšanās vietām, un armēņa Kazarova pagrabs kļuva par
mākslinieku klubu, kur visi ar lielu prieku apmainīja banālo šņabi un
alu pret garšīgo, dabīgo, pikanti un intriģējoši reibinošo Kaukāza
vīnu. “Kā jaunie dievi Parnasā viņi sēdēja pie liegi skanošajām vīna
glāzēm.”
Pāvils Gruzna sulīgi uzbur krodziņa vizuālo tēlu: “Neuzkrītoša
ieeja pazemē tieši no bulvāra. ..separāti kabinetiņi jeb cellītes
mazākām kompānijām, bet tālu dziļumā lielāka telpa plašākām sanāksmēm.
Un viscaur spodrums un paklāju bagātība. ..aiz platajām noliktavas
durvīm – kā vagonu parkā – gan prāvu, gan mazāku vīna muciņu un mucu
rindas un pat vīna burdjuku grēdas. [..] Bet uz sienām un griestos
mākslinieciskas freskas no Dionīsa valstības, pieklājīgi (!) solīdas,
ar uzrakstu pašā centrā no pareizticīgo baznīcas tā saucamās ķerubu
dziesmas latviski un slāviski: “Lai tagad visas laicīgās zūdīšanās
noliekam!” – “Niņe vsjakoje žiteiskoje otložim popečeņije!” [..]
Mistiski un suģestējoši tāpat kā Dantes poēmas “Dievišķās komēdijas”
elles ieejas “omnia spera” uzraksts saturā un nozīmē.”1 Šajā rosinošajā
sabiedrībā, kad mēle bija sakaltusi kā dakstiņš, jo bieži iegriezās bez
dekadentiem arī teātra ļaudis un pat ierēdņi, kas veikli iešmauca
pagrabiņa kabinetos, kur jutās paglābti no ziņkārīgo skatiem. Dažs labs
gan teica, ka šeit esot veltīgi nosists laiks, dulla galva un notērēti
graši. Kas tad nu vispār cilvēka niecīgajā dzīvē ir tik briesmīgi
vērts? Viņi dzīvoja pēc Veidenbauma ķecerīgā ieteikuma – atliks
slīkšanu uz rītu!
Dekadentu krodziņu jo bieži apmeklēja Antons Austriņš, Emīls Dārziņš,
Jānis Akuraters, Fricis Bārda. Krodziņš pastāvēja līdz Pirmajam
pasaules karam un vēlāk atradās Mazajā Monētu ielā. Vīni tur bija, bet
bohēmas zieds vairs neuzplauka.
“Toreiz, 20. gadsimta sākumā, kad Rīgas pašpuikas staigāja pa ielām,
negriezdami nevienam ceļu, kā švītīgi zeļļi ar platiem bikšu galiem,
kam sānos piešūtas trīs perlamutra pogas, arī bohēmiešiem bija savs
paštēls. Tie nēsāja pašķidras bārdiņas un knapās iztikas dēļ savam
apģērbam izsmalcinātu vērību nepiegrieza, ja nu vienīgi Jānis Akuraters
un Fricis Bārda, kuri bija lepni kungi,” – tā savās atmiņās raksta
Jānis Grīns.2 Bet bija arī dīvaiņi (kā jau mākslinieki) – kaut vai
Ernests Brastiņš, kas iepazīstoties sevi dēvēja par “skunstnieku”.
Milzīgu platmali galvā, koka tupelēm kājās (1918. gada vasarā), kuras,
kā stāsta Jānis Cīrulis, bija izkrāsotas kā maijvaboles. Viņam bija
īstas labieša manieres un savdabīgs matu sasukājums – “uz priekšu un
apcirpti līdz puspierei kā ar lineālu. ..uzvalku bija pagatavojis pats,
vienā naktī pārvērzdamies no krievu armijas virsnieka par civilistu,
lai, vāciem ienākot, nekristu gūstā.”3 Savukārt lielais nemiernieks
Niklāvs Strunke, kas tolaik bija 22 gadus vecs, nesen dienējis kopā ar
Jāzepu Grosvaldu jātnieku nodaļā, bija pazīstams ar savu vircoto
humoru, kustīgs un temperamentīgs. Zem pelēkā šineļa viņš švīti nēsāja
tumšzilas bikses ar ādas siksnu. Kājās viņam bija nevis strēlnieku
zābaki, bet kurpes, stilbi notīti melniem apsējiem. Viņš atgādināja
kustīgu, lēkājošu gumijas lelli.
Odiozs bohēmists 20.–30. gadu Rīgā bija mākslinieks Romans Suta, kas ar
īpatno izturēšanos un neordināro domu klāstu tolaik bieži vīdēja avīžu
aprakstos. Arī rakstnieks Viktors Eglītis romānā “Domājošā Rīga” Vilipa
Drausma tēlā iemūžinājis Sutu, kaut pats to noliedza. “Te ienāca kāds
sevišķi oriģināls tips – augstu punainu pieri un gandrīz kailu galvu,
vidēja auguma, pie kam viņa dziļi sēdošās melnās acis ieurbās jums sejā
kā naglas, bet biezās lūpas allaž šķiebās ironiskā smaidā. Viņš bija
apnēsātā, pārāk šaurā frakā, baltu kaklautu.”4 Suta Rīgā esot šokējis
visus arī ar savām apašu dejām, kur naži vien griezās pa gaisu.
Pilsoniskā vide uzskatīja to par skandālu, turpretim mākslinieki šādos
brīžos saskatīja viņā Goijas atdzīvojušos garu. Kā aktīvs latviešu
modernā interjera stila atbalstītājs Suta arī savā dzīvoklī mēbeles
bija darinājis skaidros ģeometrizētos apjomos – ēdamistabā esot bijis
savādas konstrukcijas robains un stūrains ugunssarkans kafijas galds ar
tādiem pašiem sarkaniem krēsliem. Līdzīgas mēbeles viņš darināja
“Baltara” salonam. Presē rakstīja, ka tautisko akcentu tajās maz, tās
vairāk piedienīgas “revolucionāram tribunālam” un teātrim, jo mēbeles
sarkanā krāsā pāris nedēļās cilvēkam sabojās nervus. Arī dzejnieks
bohēmists Eriks Ādamsons pasūtīja pēc Sutas zīmējumiem gatavotas
sarkanmelnas mēbeles. Toreiz, tāpat kā tagad, ekstraordināras idejas
vai nu pieņēma pamazām, vai nemaz. Tomēr aktivitāšu (runājot par presi)
bija vairāk. Observatori (žurnālisti) un kritiķi krustoja šķēpus. Tā
žurnāls “Svari” apkaroja ekstrēmistus, bet “Ho-Ho” – akadēmiķus.
Kā atšķirīga parādība kafejnīcu vidū jāmin “Sukubs”, ko izveidoja 1919.
gada vasaras otrā pusē. “Sukubs” atradās Merķeļa ielā 21–2 un piederēja
Romana Sutas mātei Natālijai, sauktai Natiņa. Būtībā tā bija veģetāro
ēdienu virtuve (aizsākums ēdnīcai), ko vēlāk pārdēvēja par ēdienu namu.
“Sukubs” izvietojās otrā stāvā, kur blakus dzīvoja Sutas māte. Turpat
viņa vadīja arī mājturības kursus. 20. gadu Rīgā “Sukubu” dēvēja par
“literāro pielikumu” ēstuvi, jo te nāca daudzi literāti un it bieži ēda
“uz krīta”. Šeit tapa ideja par satīriski politiskā žurnāla “Ho-Ho”
izdošanu. Ēstuve pastāvēja līdz 30. gadu beigām, kad to izkonkurēja
“Švarcītis” un ķēķi pārvietoja uz grāmatrūpnieku ēdienu namu Lāčplēša
ielā 43/45.
Interesi radīja jau pats nosaukums un, protams, ekstravagantie,
pārgalvīgie sienu ģeometriski konstruktīvie gleznojumi. Telpiskajās
kompozīcijās mijās daudzkrāsaini kvadrāti, pusapļi, svītras, kubi,
trīsstūri. Gleznojumu autori – Romans Suta, Niklāvs Strunke, Aleksandra
Beļcova, Konrāds Ubāns un Valdemārs Tone.5 Pie sienām bijuši izlikti
divi Aleksandras Beļcovas 1922. gadā gleznoti dekoratīvie panno, no
kuriem vienu ir izdevies atpazīt fotoattēlā ar mājturības kursu
dalībniecēm. Otrs eventuālais panno – “Ložā”. Šie darbi, kas tagad
atrodas Valsts Mākslas muzejā, atspoguļo Rīgas grupas mākslinieku
konstruktīvisma un modernisma tendences. Arī nosaukums “Sukubs” radies,
apvienojot formālo virzienu – supremātisma un kubisma – nosaukuma pirmo
zilbi, kaut gan konversācijas vārdnīcā “Sukubs” (lat. succubus – apakšā
guļošs) skaidrots kā viduslaiku un renesanses uztverē “viens no velna
parādīšanās veidiem dzimuma sakaru uzturēšanai ar vīriešiem”. Ēstuve
sastāvēja no divām telpām ar balti klātiem kvadrātveida galdiņiem gar
sienām, vidū un stūros, uz tiem – baltas, iegarenas ēdienkartes. Ieejas
durvju iekšmalās pirmajā zālē bija ielikti spoguļi – cits citam pretī.
Būtībā interjers bija visai askētisks, toties izcēlās apmeklētāji –
bohēmisti. Te bija sastopams arī vecais Jūlijs Madernieks ar mazo
sarkanraibo kravati. Viņš bija kluss un atturīgs, bet piedalījās jauno
sarunās, pievienojās viņu spriedumiem un dažreiz palīdzēja sodīties par
vecajiem. Būtībā jau Madernieku un viņa mākslu tolaik neizprata. Uz
“Sukubu” nāca arī jauno noniecinātais Jānis Jaunsudrabiņš, jo šeit
varēja sastapt vai visu Rīgas radošās inteliģences spektru.
Rakstnieks Jānis Veselis, atceroties savas gaitas “Sukubā”,
secina: ““Sukuba” nozīme mūsu jaunās glezniecības, tēlniecības, dzejas
attīstībā vēl nav nedz novērtēta, nedz aprakstīta, tā bija milzīga.
Šeit tika izkaltas idejas, formu tēli, cīņas saukļi, ko ar īstu
jaunekļu pārgalvību meta pēc tam vecajai, sastingušajai mākslai sejā.
Divu nelielu istabu sienas bija izgleznotas.. kur likās griežamies
pasaules mutuļi, saduramies virpuļi, šķautnes, kubi, bumbas.”6 Cerot
rast plašāku informāciju, izskatīju dzejnieka Kārļa Krūzas
dienasgrāmatas. Dienasgrāmatu Krūza pedantiski rakstīja ik dienas. Taču
tikpat pedantisks un bez emocijām ir to saturs: “Piecēlos vēlu. Kafija.
“Sukubs”. Redakcija. “Sukubs”. Šahs ar Sutu. Redakcija. “Sukubs”. Dzeru
paniņas. Mājas.” Izskatā nedaudz bohēmiskais Krūza, kas valkāja melnus
“šēzes” svārkus un dzeltenas audekla kurpes, mācījās piecas valodas
uzreiz, mīlēja lasīt līdzpaņemtos laikrakstos dzejoļus un tos analizēt,
nāca te katru dienu un pat vairākas reizes dienā. Kā daudzi citi – tik
pateicīga šeit bija gaisotne.
Nāca arī jaunie literāti, kas bija pieņēmuši pseidonīmu, vai nu
izdabājot modei, vai kādu citu apstākļu dēļ. Tā Krūza raksta, ka spēlē
šahu ar Ludvigu Šanteklēru (Mārtiņu Gaili) un Sukuburu (Jāni
Vainovski).
Protams, ikdienas viesis ar pussaimnieka tiesībām bija Romans Suta,
viņš arī savas kāzas ar “Pēterburgas jaunkundzi” Aleksandru Beļcovu
svinēja tur. Būdams labs stāstnieks, viņš dažreiz drūmi ironizēja,
mācēja visu tēlaini pasniegt. Par “mājas cilvēku” ar laiku kļuva Jānis
Veselis un kulturālais Jānis Sudrabkalns. Antons Austriņš, kamēr nebija
precējies, bija īsts “štamgasts” (pastāvīgais apmeklētājs). Austriņš
smalki izjuta dzīves garšu, visu, kas mākslā bija īsts un īpatnējs. Kā
atceras Jānis Veselis, reizēm Austriņam patika gluži vienkāršs sīkums,
tā, piemēram, cik skaisti Skalbe esot pateicis: “tukšajā istabā
skraidījušas divas mušas”.7 Uz “Sukubu” nāca solīdais Valdemārs Tone,
Jēkabs Kazaks, smaidīgais, lādzīgais Erasts Šveics un smalkais Konrāds
Ubāns, dažā ziņā līdzīgs Valdemāram Dambergam un viņa allaž protežēts.
Nāca “baranku blondais” Francisks Varslavāns un Ģederts Eliass, kā arī
abi Skulmes. Biežs viesis bija staltais Jānis Grīns, jo Aleksandrs
Grīns pie Natiņas īrēja istabu. Satversmes sapulces deputāts Jezups
Trasuns, kas bija iegriezies nejauši, iesaucies: “Te jau, vakarā
ienākot, mati ceļas stāvus, bail paliek.” Uz to aktieris Jānis Prande
atbildējis: “Redziet, tā tik ir māksla, kas pat bailes iedveš!”
Dažreiz atnāca lielais klusētājs Ādolfs Erss ar savu mazo sieviņu
dziedātāju Helēnu Kozlovsku, iesauktu par “Kolibrīti”. Bieži ieradās
Antons Bārda – dzejnieks, dendijs. Ik dienas šeit bija redzams Roberts
Kroders, kustīgs un zēnišķi jautrs, kurš mēdza uzsaukt Beļcovai: “Ja
kušaju po sukubičeski!” – jo viņa tolaik vēl pilnībā latviešu valodu
nepārvaldīja.
Nāca arī Edvarts Virza, kuram patika baudīt dzīvi ārpus mājas. Viņa
priekšlikums iedzert pa glāzītei parasti beidzās ar tērzēšanu un dzejas
deklamēšanu. Radikālākais tālaika gleznotājs Niklāvs Strunke alias
Struņķis arī ik dienas šeit bija sastopams. Viņš runāja ātri, mazliet
stostīdamies, savā žargonā: “K-ko tā...nenāk! Žatīt gribas!”
“Sukubu” dažreiz apmeklēja Rainis un Aspazija, jo stāvu augstāk atradās
Raiņa klubs. Dzejniekam sienas gleznojumi nepatika, to viņš teica
Sutam, kurš kritiku pieņēma ar sarūgtinājumu. Kad Raiņa klubā bija
pasākums, “Sukubā” bakhanālijas pieklusa, tā izrādot cieņu dzejniekam.
Savukārt Aspazija kā elegances un bohēmas sajaukumu atceras Raiņa paša
dzīvokli, kur “mahagonijas mēbeles ar grezniem pārvilkumiem, bet
aplauzītas un pat nobradātas, ar dubļainiem kāju nospiedumiem uz samta
atgādināja kaut ko aprīlim līdzīgu, kur saule jaucas ar sniega pikām un
dubļu šļakatām. Marmora galdiņi, aplaistīti ar lipīgu šķidrumu,
apkaisīti ar papirosa pelniem un nomētātiem galiņiem. Uz grīdas
izsvaidīti sofaju spilventiņi ar skaistiem rokdarbu izšuvumiem.
Sabraukuši studenti te arvien nodzīvoja veselas nedēļas un ēda un
dzēra, ko vien atrada.”8 Arī dižgaram nekas cilvēcīgs nebija svešs.
Nevar nepieminēt Eriku Ādamsonu, kurš kā neviens cits dzejnieks
savā dzejā ir “apdvēseļojis” ēšanu, dzeršanu un smēķēšanu, visā
saskatot kaut ko būtisku un neikdienišķu. Dzīvē viņš bija “sāpju bērns”
un estēts, kam patika skaistas un izmeklētas lietas. Manuskriptus savā
kaligrāfiskajā rokrakstā viņš rakstīja ar zilu zīmuli uz dzeltena
papīra.
Literātu un mākslinieku iecienīts iestādījums bija Tautas nama
kafejnīca, kas 1923. gadā atradās necilā koka ēkā Tērbatas ielā 64. Tur
varēja iemalkot kaut vai tikai tasi melnas kafijas. Telpas iekārtojums
bija parasts – dēļu grīda, balti klāti galdiņi un bufete. Kafejnīca
piederēja Tautas nama biedrībai un nebija domāta “Dionīsa jautrībām”.
Par savu tikšanās vietu to bija atzinusi kreisi noskaņotā tālaika
inteliģence. Tur iegriezās Jānis Grots, Arvīds Grigulis, Valdis
Grēviņš, Jānis Sudrabkalns un dzejniece bohēmiste Austra Skujiņa, ap
kuru vienmēr pletās zilais cigarešu dūmu mākonis. Biežs viņas pavadonis
bija Aleksandrs Čaks. Taču parasti dzejniece nāca viena un sēdēja “savā
nišā” pie kafijas tases. Rīdzinieku apziņā simboliski bija izveidojies
viņas tēls: kafejnīca “Švarcītis”, “Kongress” vai Tautas nams – un
vienmēr priekšā kafijas tase. Arvīds Grigulis veltījis pat dzejas
vārsmas Austras kafijas tasei. Arī Austra Skujiņa grūtos brīžos
rakstīja par bohēmu, par skumju mākto dvēseli: “Un, kad smadzenes
galīgi pagurušas un roka tāpat, tad es ar pārējiem “saulesbrāļiem”
atsvaidzinām domu un uzasinām savas asprātības krodziņā. Studentu
krodziņā (“Vērmanītī”. – V.B.) gan vairs neejam – tur tagad nāk īsti
ēzeļi un sabiedrības atkritumi. [..] Un tu nezini, cik daudz poēzijas
(!) ir šādā vecā krodziņā starp dzērājiem. Te tiek tulkoti sveštautu
klasiķi, rakstītas dzejas, izkaroti politiski kari..”9 Pēc dzejnieces
traģiskās nāves draugi aizgāja uz “Švarcīti” un Tautas nama kafejnīcu,
lai godinātu vietas, kur viņa bija sēdējusi, dzejojusi – dzīvojusi.
“Manas bohēmas dvēsele/ Staigās vēl simtu gadu/ No kroga krogā,/
Satvērusi ne nazi,/ Bet rozes ziedu rokā.” (E. Plaudis). 1931. gadā
“kocenītes” vietā uzcēla Aizsargu namu.
Mākslinieku un rakstnieku organizācija “Zaļā vārna” apmeklēja nelielu
krodziņu Merķeļa ielā 8, dēvētu par “Klostera pagrabu”, jo tas
sākotnēji atradās Lielajā ģildē. Mākslinieki vēlāk paši dekorējuši
telpas. Tas nebija parasts krogs, kur pirmajā vietā ir finanses, bet
bija domāts jautrai, nedaudz vaļīgai, bohēmiski radošai draugu kopai.
Bieži šeit iegriezās vientulības sindroma māktais Aleksandrs Čaks.
Iemīļota vieta bija arī vecais Rīgas Mākslinieku klubs, kas atradās
Vaļņu ielā 41. Būtībā veca un sagrabējusi mājele, kuru 1922. gadā,
iegūstot savā īpašumā, mākslinieki, centīgi “viltodami” vēsturi,
pārveidoja. Hermanis Grīnbergs ar savu profesoru Jāni Robertu Tillbergu
nolēma radīt īsti “skunstīgas” senlatviskā garā iekārtotas telpas, un
ar nelielu eklektikas “piešprici” tādas arī tapa. Telpu bija daudz kā
jau klubā: pirmā stāvā – viesību telpas, otrā stāvā – restorāns,
sanāksmju zāle, bibliotēka. Grīnberga ietrenētā acs tika likta lietā,
un tapa kamīni, imitētas klona grīdas, nišas, pie sienām kā senas
trofejas piekāra briežu ragus, tika piemeklētas senlaicīgas mēbeles.
Tas viss – krodziņa zālē. Restorāna telpā neiztrūka Grīnberga iecienīto
kolonnu, kas pārdalīja zāli, un griestu plafonu ietvēra neorokoko
veidojumi. Galdiņus klāja stīvi balti galdauti, bet pie sienām savu
profesionāļa roku tika pielicis Tillbergs, gleznojot “veco latvju
mākslinieku stilā”. To visu – cildinot un smalki aprakstot – minējuši
žurnālisti, kas pat nenojauta, kāda ēverģēlība šeit izspēlēta.10 Savs
darbiņš ticis arī Rihardam Mauram, kas pagalmā atveidoja “senatnīgi”
nolupušo sv. Lūkasa tēlu un dažus medaljonus pie sienas restorāna
telpās. Tomēr “nedarbi” nāca gaismā, kad Kārlis Dziļleja, rakstot par
ēkas vēsturi, vērīgu aci visu novērtēja un izpētīja senos dokumentus.11
Klubiņu kupli apmeklēja Operas ļaudis, jo teātris atradās tuvu
tam, to apciemoja arī citi inteliģences pārstāvji. Kā atceras Mariss
Vētra: “.. aizgājām vakariņās uz Mākslinieku klubu. [..] Pa simtgadu
vecajām, šaurajām līkloču kāpnēm kopā ar Brehmani-Štengeli uzkāpām otrā
stāva viesību zālē. [..] Visgardāko sīpolsiteni pasaulē gatavoja Rīgas
Mākslinieku klubā un Jūrmalas Mednieku krogū pie Majora tirgus. Sēžam,
ēdam, skatāmies vecās Rīgas sienās, kas gaumīgi un vecmodīgi izrotātas
ar siluetu zīmējumiem tušā un dažiem kaparspiedumiem.”12 Savas
“noklīdušās avis” – studentus – šeit dažreiz uzmeklējis pats profesors
Jāzeps Vītols, kas gan uz turieni braucis ar fūrmani. Tolaik ikviens
fūrmanis, ja tam uzmeta “na čai”, zināja šo klubiņu, tik iecienīts tas
bija. Mākslinieki kluba telpas īrēja tikai līdz 1927. gadam, jo
alkohola aizlieguma laikos to pārāk bieži apciemoja policija. Tajos
brīžos visi sēdēja pie pelēko zirņu bļodas un zeltera, bet dzērienu,
par ko velns smejas un eņģeļi raud, turēja kabatās, tomēr klubu nācās
slēgt. 1936.–1940. gadā šeit uzcēla Armijas ekonomisko veikalu.
Šīs vietas bija savā ziņā demokrātiskas, jo nebija dārgas un tur varēja
iedzert un paēst uz parāda. Piemēram, atnāk nabaga literāts, bet, cieņu
saglabādams, bravūrīgi pasūta: vīnu un augļus. Viesmīlim tiek
precizēts: “No vīniem, lūdzu, man kortelīti degvīna, no augļiem – vienu
skābu gurķi!” Pasūtījums cieņas pilnā klusumā tiek pieņemts. Tajos
laikos vēl bija saglabājusies tradīcija 1. janvārī par brīvu pasniegt
“štamgastiem” viņu iemīļotos ēdienus un dzērienus.
20.–30. gadu Rīgā atpūta un izklaide sit augstu vilni, cita pēc citas
durvis ver kafejnīcas, dansingi, bāri un restorāni. Uzplaukst
erotiskais varietē, kur uzstājas viesmākslinieki, jo bieži – eksotisko
valstu pārstāvji. Populāra tobrīd Rīgā ir Džozefīne Beikere (franču
kaildejotāja un dziedātāja). Bet februāra mēnesis kļūst “raibs” no
košajiem “fašingiem” (vācu Fashing – karnevāls). Iecienīta tēma bija
“Nakts Latīņu kvartālā”, šo karnevālu Virsnieku klubā parasti rīkoja
Latvijas Universitātes studenti. Modē nāca rīkot plašas balles – Preses
balles, Operas, akadēmijas, Virsnieku nama balles. Pēcāk observators
aprakstīja redzamākos viesus: “Ģenerālis Kalējs kā no bronzas liets.
Vecākai paaudzei patīk viņa nobelā āriene. [..] Ģenerālis kārtīgi
apmeklē manikīres salonu. Starp jūrniekiem elegantākais kapteinis Spāde
un vispārīgi visi tie virsnieki, kas bijuši ārzemēs. No ārzemju
kultūras profitējušas arī viņu kundzes..”13
Vēstniecībās un kafejnīcās rīko Five o’clock tea – no angļiem
pārņemto pēcpusdienas tējas dzeršanu. Mainās kafejnīcu un restorānu
interjeri, tie kļūst izveidē interesantāki – gan materiālu apdarē, gan
krāsās spilgtāki. Ar 20. gs. 30. gadiem telpu dekorējumā vairāk izmanto
koku, metālu, stiklu un tekstilijas. Sevišķi aktuāls kļūst telpu
apgaismojums (slēptais, starveida, niansētais, slīpais), un līdz ar to
ievērojamu akcentu iegūst gaismas ķermeņu formas. Tos bieži modelē pēc
arhitektu, piemēram, Ļeva Vitļina un Eižena Laubes, Frīdriha Skujiņa
skicēm. 20. gadu beigās un 30. gados radītie izklaides vietu interjeri
jau liecina par Art Deco strāvojumiem. Bet paralēli pastāv tautisko
formu stilizēts un rustikalizēts lietojums, īpaši interjeros, kur
variēts koks.
Pieaugot izklaides vietu skaitam, veidojas konkurence, līdz ar to
aktīvu darbību izvērš reklāma, popularizējot kafejnīcas, kur esot
“mākslinieku un bohēmiešu labākā satikšanās vieta”. Bohēmas vārda
maģiskumu pauž jauniznākušais žurnāls “Bohēma”, kas cenšas izskaidrot
“lietas būtību”: “Par bohēmiešiem sabiedrībā mēdz uzskatīt tos
neatzītos vai talanta vārgos jauniešus, kuri, nespēdami spīdēt ar
garīgām bagātībām, mīl spīdēt ar savu ekstravaganci vai kalpošanu
Bakcham. [..] Bohēma nav tikai tā vaļība, ar kādu daži mūzas dēli
palaikam mēdz iztraucēt mietpilsonisko sabiedrību. Bohēma nav krogus
atmosfērā un izlaidībā. Bohēma ir neatkarību mīlošu jaunu talantu gara
kaisme.”14 Vēl uzsverts, ka tagad laikmeta dievi ir lietišķība,
tehnokrātija, sports, dzīves mehanizācija. Tā, lūk, – kā vāveres ritenī
vien griežamies.
1926. gadā pēc arhitekta Nikolaja Hercberga projekta Aspazijas
bulvāra un Kaļķu ielas stūrī esošās ēkas pirmajā stāvā izprojektē
firmas Otto Schwarz konditoreju, bet Aspazijas bulvārī 4/5 otrajā stāvā
– kafejnīcu Cafē de l’Opera. Tās tad arī kļūst par vienu no Rīgas
pazīšanas vietām. Izdaiļošanas darbus veic Hermanis Grīnbergs,
piepalīdzot tēlniekam Jēkabam Legzdiņam. Grīnbergs Rīgā bija viens no
vispieprasītākiem dekoratoriem, kas savos darbos variēja vēsturiskos
stilus. Arī šoreiz kafejnīcas interjeri bija bagātīgi rotāti ar
plastisko dekoru – kā barokālo, tā klasicistisko. Kolonnu korpusus
blīvi klāja ornamentāls polihromais veidols. Kafijas mīļotājus šeit
cienāja pirmais Espresso kafijas automāts Rīgā.
“Švarcītis” (apritē vairāk iegāja šis nosaukums) kļuva par
mākslinieku, literātu, turīgu pilsoņu (modes lieta) visu laiku iemīļotu
elegantāko satikšanās vietu. Parādīt no Parīzes modes saloniem vesto
tērpu tieši šeit skaitījās šika lieta. Latvijas brīvvalsts laikā te
allaž bija rezervēts galds ārzemju presei, izsmalcināta konditoreja,
diskrēta mūzika. Kafejnīca bija avīžu reportieru uzmanības centrā –
nekur citur Rīgā nevarēja sastapt slavenākās tālaika personības. Ādolfs
Erss atceras: “Tālu aiz ziliem dūmu mākoņiem redzams literātu un
mākslinieku galvu puduris: Skalbes sērīgi paceltā brille, kas pilna ar
visu kafejnīcu ugunīm; vienmēr paslēpusies Sudrabkalna atliektā piere,
kura cenšas pēc Strunkes cēlā profila, Pāvila Rozīša četrstūris, kuram
nepielāgojas neviens cilindris, Austriņa smejošās acis aiz stikliem,
Lūcijas Zamaič vīnstīgu brūnā cepurīte, zem kuras mirdz lūpu vīnogas,
Artūra Krodera nemierīgā biljardbumba.”15 Šarmantais Sigismunds
Vidbergs, kas bija izveidojis savdabīgu 30. gadu sievietes tēlu –
erotisku dzīves baudītāju, parasti šeit mēdza iegriezties un skicēt
portretus.
Savdabīgu interjeru Cafē de l’Opera iegūst 1937. gadā, kad to pārveido
Romans Suta ar savu palīgu mākslinieku Edgaru Bauzi. Suta izveido
īsteni “muzikālas” ainas – fresku gleznojumos uz sienām varēja vērot
gondolas, skatus no operu izrādēm, Karmenas un Toskas tēlus. Pat
kolonnu kapiteļus rotāja teatrālas maskas.
Uzplaukstot hedonisma kultam, populārs Rīgas kafejnīcās kļūst rafinēta
dendija tēls. Šajā laikā Rīgā firma “Golts un biedri” izdod speciālu
izdevumu – “Kalendāru kungiem”, kur katram mēnesim ieteikta piemērota
garderobe. Piemēram, februāra mēnesim, kas nodēvēts par balles sezonu,
ieteiktas frakas, zīda šalles, kravates, krekla pogas, cimdi, bikšturi,
zeķturi un zīda zeķes.
Efektīga izskatījās 1931. gadā profesora Sniķera mājā Brīvības ielā 39
atklātā kafejnīca-dansings “Barberīna”. Interjera daudzveidīgais neona
apgaismojums atgādināja mākoņos grimstošos Volstrīta debesskrāpjus.
Jaunievedums bija izgaismota deju grīda. Kaut arī rakstīja, ka uzskati
par greznību ir mainījušies un šeit nav marmora, kristāla un paklāju,
tomēr vēl aizvien viens no telpas stūrīšiem tika dekorēts ar Stambulas
ainavas gleznojumu, kas Rīgas pilsoniskajai videi bija saprotamāks nekā
strauji ekstravagants pavērsiens interjera apdarē. Darbus veica
dekorators Zingers. Uz sešstāvu ēkas jumta atvēra kafejnīcu vasaras
sezonai, bet pa ziemu te bija paredzēta slidotava. 1932. gadā kafejnīcu
pārdēvēja par “Kongresu”, un šajā laikā tā piederēja Romana Sutas
mātei, tāpēc iekārtojumu veidoja pats mākslinieks. Telpas ieguva smilšu
krāsas un brūngani dzeltenīgo toņu salikumus. Suta darbu veica ātri un
lēti (tā rakstīja presē), izmantojot vienkāršas finierētas mēbeles –
kvadrātveida galdiņus un divu veidu taburetes. Galdiņu virsmas bija
krāsotas koši dzeltenas. Apkalpotāji bija tērpti austrumnieciskos
tērpos, bet džezmeņi izskatījās kā raibi papagailīši. Taču jau 1934.
gadā tapa jauns Sutas projekts telpu pārkrāsošanai, kur dominēja
sarkanie un zilie toņi, tika izgatavotas arī jaunas mēbeles. Kafejnīcu
apmeklēja zelta jaunatne, korporeles un militārie. Politiskiem
pretiniekiem vienīgi nepatika jauniešu uzstāšanās ar rokas pacelšanu,
sveicinot pašmāju “Duči”. Toties dāmas vilināja šajā kafejnīcā bieži
sastopamais mākslinieks Kārlis Padegs, kurš uz galdiņa atstāja eleganti
zīmētus portretus, un daiļavas, kairi tvīkstot, tos iegādājās. Daži
zīmējumi ir saglabājušies, jo bija iezīmēti viņa drauga fotogrāfa un
mākslinieka Heinriha Bauera skiču blokā. Pašlaik tie atrodas privātā
kolekcijā, bet, pateicoties mākslas vēsturniekam Jānim Kalnačam, ir
apzināti. Arī šobrīd Padegs kolekcionāru vidē skaitās viens no
dārgākajiem un pieprasītākajiem, viņu min starp klasiķiem Purvīti,
Valteru u.c.
Padomijas Rīgā daudzās izklaides vietas bija sagrautas, slēgtas un
zudušas. Jaunas radās lēnām un ar grūtībām. Ja gribēja veidot oriģinālu
interjeru, bija jāpārvar daudzi šķēršļi, jo valdīja kāds nezināms stils
“bez izliščestva”. Pastāvēja pēckara gados radītās “zabegalovkas”,
“pjatiminutkas” – tā kādreiz sauca šīs nelielās “sociālistiskās”
dzertuvītes. Bet katram laikam sava māksla un sava bohēma. Restorāni
“Amūrs”, “Rīga”, “Kaukāzs” ar neiztrūkstošo stafāžu – palmu –
nevilināja. Maciņš par plānu, un trūka suģestējošās gaisotnes. 60. gadu
jaunatne “aizliegto augli” baudīja “Putnu dārzā”, “Kazā” un “Skapī”.
Pagātnes spīdekli “Švarcīti” aizmēza karš, un 60. gadu sākumā turpat
netālu Vaļņu un Kaļķu ielas stūrī arhitekte Lia Knāķe izprojektēja
vasaras kafejnīcu, ko ar laiku nosauca par “Putnu dārzu”. Kaut arī
šeit, kā izrādās, ar nodomu, bija novietoti metāla karkasa krēsli, lai
sēdētājs neaizkavētos, hipiju čalošana nenorima līdz pat vakaram. No
“Švarcīša” pārņemtā kafijas baudīšana turpinājās. Savukārt Vaļņu ielas
Mākslas darbinieku nama kafejnīcai, kam taču “pēc nomenklatūras”
vajadzēja pulcināt radošo inteliģenci, nebija piekrišanas. Bohēmisti,
mākslinieki – nīdētie, zākātie, arī mīlētie un skaustie – par savu
atzina nelielo kafejnīcu pretī “Mākslai” un dēvēja to vienkārši par
“Kazu”. Šeit lasīja dzejoļus, pārsprieda aizliegto literatūru,
disidenti runāja par mākslu un dzīvi laikā, kad pastāvēja mākslinieku
lielākais bieds – kompartija. Kazisti gan mēģināja atjaunoties 1993.
gadā, bet zudušā laika un vietas restaurācija sevi neattaisnoja, jo
tomēr būtiski ir tie iespaidi un tie mirkļi, kuri virmo ap tevi tavā
laikā.
Viesnīcas “Rīga” bārs, ko mākslinieks Homo Lapsa nodēvēja par “Skapi”,
atradās Aspazijas bulvārī. Bārs tur ir vēl tagad, bet, zaudējis veco
“koka mētelīti”, tas ir nemājīgs un pamests. Toreiz, 1965. gadā,
veidojot interjeru, projekta autoram arhitektam Jurim Pētersonam pat
prātā nevarēja ienākt, cik leģendāra kļūs šī vieta. Piesaistot
mākslinieku Aleksandru Stankeviču, tapa tiem laikiem pieņemams
interjers. Kā atceras paši mākslinieki, iegarenā telpa, kuru sienas
augstumā apņēma mahagoni koka panelis, lielās bīdāmās koka durvis – tas
viss vedināja uz sajūtu, ka esi ienācis slēgtā telpā, patiešām skapī.
Sienas augšdaļā slēptais gaismojums atstāja stilīgu iespaidu. Galdiņi
bija novietoti gar sienu, un uz omulīgiem dīvāniņiem, ja saspiedās,
sēdēja pat desmit cilvēki. Galdiņu virsmu klāja flīzītes, uz kurām bija
attēloti dažādi augi, no kuriem iegūst alkoholu (vīnogas, apiņi,
kartupeļi). Stiķis bija tas, ka pie viena galdiņa (“skapistiem” zināmā)
zem flīzītes parasti bija atstāta nauda bēdubrālim. Visi radošie, kas
šeit nāca, zināja, ka pie noteikta galdiņa sēdēja štata darbinieks –
“stukačs”. Bet tas bija miermīlīgs, jo laikam juta, ka ar citādi
domājošiem velti karot. Saša (Aleksandrs Stankevičs) stāsta: kad
atnācām, apsēdāmies, piesitām pie paneļa: “Var sākt ierakstu”.”
Bufetniece Valijas kundze vēl tagad atceras savējos ikvakara
“štamgastus” – kā uzņemti un aizvadīti nakts stundās (izsaucot taksi),
jo bārs naktī bija slēgts. Te bija kā viena ģimene. Nāca profesori,
muzikanti, galvenokārt, inteliģence (“Kazā” vairāk jaunatne). Bet
noteikumi bārā kā restorānā – sievietes bez zeķēm nelaida, un tā vasarā
Maijai Tabakai uz kājām uzzīmēja “zeķu vīli”, lai tiktu iekšā. Savukārt
Uldis Razums, nākot ārā no bāra, kādam, kurš “kritiskā prāta mirklī”
bija aizmirsis uzvilkt zeķes, aizdeva savējās. Parasti no restorāna
zāles šeit ieplūda attālas mūzikas skaņas, tolaik populārākais hīts –
Remember Elvis Presley.
60. gadu dumpinieku jaunība pagājusi, bet sajūtas dzīvo, top atmiņu
pieraksti, un bohēmisti atkal pulcējas. Kur? Kādu laiciņu tā bija
galerijas “M-6” kafejnīca... |