Kad man lūdza uzrakstīt rakstu par mākslas aktivitātēm, galerijām un
mainīgo Īstendas tēlu, pirmajā mirklī pat nespēju aptvert, ar ko sākt.
Dzīvojot pašā Īstendas vidū, bieži vien apkārt notiekošajam tiek
piešķirta cita vērtība, nekā vērojot no malas. Pēdējā laika mākslas
pārdzīvojumus un aktivitātes varētu raksturot kā mazliet depresīvas.
Skatoties retrospektīvi, to laikam varētu skaidrot ar neklātienē
pārdzīvoto post 11. septembra sindromu vai varbūt vienkārši ar tumši
pelēko ziemas gaismu.
Pirmajā mirklī šķiet – mākslas aktivitātēm un Īstendas mainīgajai situācijai (jeb tēlam) ir maz kopīgā.
Domājot par Īstendas tēlu, pirmais, kas neizbēgami nāca prātā, bija
jaunie namu kvartāli, kuri aug kā sēnes pēc lietus. Nepārspīlēšu, ja
teikšu, ka tie atrodami katrā otrā ielā. Gandrīz ik dienas brīnos,
ieraugot, ka vietā, kur nesen stāvēja pussabrukusi māja vai atradās car
park, nu slejas loft style dzīvojamo apartamentu bloks.
Otru lielāko iespaidu atstāja pirms pāris nedēļām pa logu redzētais.
Starp Viktorijas parka koku galotnēm allaž bija vērojami divi tumši
stāvi – tā saucamie tower blocks. Kādu dienu tos vienkārši
uzspridzināja – un tie sabruka desmit sekundēs.
Trešais iespaids ir saistīts ar rajonā augošo pusaudžu brutalitāti.
Viņu uzvedība balstās uz principu “kā jūs mums, tā mēs jums” un
pārbauda šīs sabiedrības un indivīdu cilvēciskuma robežas.
• • •
Pilsētas reģenerācijas plāns jau dekādi “plosās” Londonas austrumu
daļā. Eiropas Kopienas nauda, Londonas attīstības plāns un neskaitāmie
miljoni, kuri “kā mucā” pazūd vietējo pašvaldību rokās. Londonā
iecienītākais veids, kā atbrīvoties no sarežģītām pagātnes paliekām, ir
tās uzspridzināt. Ņūdžersijā mājas pārsvarā tiekot dedzinātas, tādējādi
atbildību liekot uz pašas celtnes nespēju pastāvēt un acīmredzamo
reģenerācijas nepieciešamību. Viesojoties pie latviešu māksliniekiem
Ņūdžersijā, klausījos stāstus par piedzīvoto torņu sabrukšanu, kas bija
vērojama no viņu studijas jumta – tieši pretī Manhetenas centram.
Daudzi to esot mēģinājuši fiksēt – ar foto un video kamerām vai
vienkārši ar zīmuli. Manis redzētās desmit sekundes Londonā ar zīmuli
gan bija grūti fiksējamas. Desmit sekunžu laikā sagrūstošas ēkas jau
kļuvušas par ikdienas notikumu Londonas austrumos un nevienam
pārsteigumu vairs neizraisa.
Kāds tam visam sakars ar mākslu? Gandrīz nekāds, jo runa ir par
nekustamiem īpašumiem un lieliem kapitālieguldījumiem, politiskiem
manevriem un, kā kultūrsociologs Manuels Kastels to dēvē, par vēlā
kapitālisma fāzes ekonomisko reorganizāciju. Šai kontekstā nevar
nepiekrist domai par 11. septembra notikumu māksliniecisko aspektu. Bet
tas savukārt uzdod daudz ietilpīgāku jautājumu – kas ir šodienas māksla
urbānajā vidē? Ņujorkas mērs Džuljāni, iedibinot ētikas komisiju un
izķidājot izstādi Sensation, izraisīja plašu diskusiju par mākslas
nozīmīgumu. Prezidents Bušs ar savām neskaitāmām absurdām idejām ir
atkailinājis daudzas šodienas sabiedrības vājās vietas. Varbūt viņus
abus var dēvēt par sava laika meistariem mākslā!?
Īstenda aizņem visai plašu teritoriju. Nebrīnieties, ja Īstenda, par
kuru runājam mākslas kontekstā, ne tuvu nav tā, kuru jau 20 gadus rāda
populārais TV seriāls Eastender. Ar šodienas Īstendu vairāk tiek
saprasti tādi migrantu apdzīvotie rajoni kā Šordiča, Brikleina,
Vaitčepela, Heknija un nu jau arī Dolstona un Stoukņūingtona. Pēdējās
gan ilgu laiku bija piemirstas, pateicoties faktam, ka tās nebija
manāmas plašajā Londonas metro kartē. Un tas nešaubīgi nozīmē – the end
of the world.
Heknija bieži tiek pielīdzināta Ņujorkas Hārlemai. Tikai 66 procenti
šeit dzīvojošo ir briti. Pārējie – imigranti un bēgļi: turki, ķīnieši,
kurdi, indieši, afgāņi, palestīnieši, vjetnamieši un nu jau arī
neskaitāmie eiropieši. Līdzīga demogrāfiskā situācija valda pārējos
iepriekšminētajos rajonos. Vienā varbūt vairāk ir turku, otrā –
indiešu, trešā – afrikāņu.
Vēsturē pēdējā piecgade droši vien paliks kā laiks, kad Īstenda
pārdzīvoja pāreju uz trendy. Kad neskaitāmas mazās indiešu un ķīniešu
rūpnīciņas pārtapa par luksusa, loft style dzīvokļiem, kādi raksturīgi
Ņujorkai. Kad atšķirība starp vietējo nabadzību un jauno luksusu
palielināja noziegumu skaitu. Kad Sitija (pilsētas finansiālais centrs)
izspieda ilgi pastāvējušo Spitalfīldas tirgu. Kad Treisija Emina
nopirka trešo dzīvokli Brikleinā, samaksājot tikai nieka pusmiljonu.
Kad mākslinieku uzturētās nekomerciālās galerijas nomainīja Londonas
“rietumu gala” komerciālo mākslas magnātu galerijas un jauno mediju
mākslinieku pieplūdums “lokālo” pārvērta “globālā”.
Aprīlī un maijā galerijā Ashley Gardens varēja vērot Rīgā jau redzētā
fotogrāfa Gevina Fernandesa fotoinstalāciju Englisheritage (šī bija
trešā izstāde galerijā). Jau pats nosaukums un tā gramatiskā forma
ietver ironiju par tik plurālo un sen apšaubāmo jēdzienu “angļu
mantojums”. Blakus pelēcīgiem Betnelgrīnas council flat blokiem
Fernandess portretē viņam tik raksturīgos ekscentriskos tēlus, šoreiz
tērptus jaunā britu dizainera Kventina Makajas (Mackaya) pagājušā gada
kolekcijas LL vs L (Lord Lucan vs Liberace) tērpos.
Risinot jau sen nepopulāro jautājumu par britu identitāti, Fernandesa
tēli (tradicionālās angļu vērtības, integrētas izteiksmīgajā pilsētas
nomaļu reālismā) perfekti ataino Īstendā notiekošās pārmaiņas un tās
iedzīvotāju duālo raksturu. Tas ir lords Lūkans – 1974. gadā mistiski
pazudušais angļu aristokrāts, viņa lēdija, kas tika atrasta mirusi tai
pašā laikā, un bezpersoniskās daudzstāvu dzīvojamās mājas, kuras slēpj
iemītnieku personības (tās apstiprina hipotēzi par jaunas urbānās
klases klātbūtni).
Vaitčepelas galerija ir Īstendas vissenākais mākslas templis, kas celts
un visus šos gadus pastāvējis ar ticību – nest mākslas gaismu tautai.
Kas šeit mainījies? Jauna direktore un jaunas zvaigznes. Aprīlī te bija
apskatāma Laiema Gilika instalācija The Wood Way. Instalācija, kam
raksturīgs arhitektūras dizains un tēlniecības valoda, atgādina par
apkārt uzbūvēto urbāno pasauli un tās politiķu ētiku. Nekas nav stabils
un īsts. Viss nemitīgi mainās. Izstādes nosaukums The Wood Way (kaut
kas līdzīgs latviešu teicienam “apmaldījies trijās priedēs”), šķiet,
pauž mākslinieka skepsi par šodienas pilsētas iemītnieku spēju
orientēties fiziskajās un mentālajās, sabiedriskajās un politiskajās
struktūrās.
Tomēr, iepazīstoties ar programmā paredzēto aktivitāšu sarakstu,
jāteic, ka šai objektu strukturalizēšanā ir jaušams cinisms. Statisko
konstrukciju papildināšot jogas klases, kas darbosies instalācijas
telpā, tādējādi radot darbam vēl vienu – interaktīvo līmeni. Izstādes
laikā uz sarunām un diskusijām bija aicinātas tādas zvaizgnes kā
arhitekts Naidžels Koutss (Coates) un mākslinieks Maikls Kreigs-Mārtins
(Craig-Martins).
Izejot uz ielas un dodoties mājup pa krāsaino un skaļo Brikleinu, ātri
vien aizmirstu par galerijā piedzīvoto. Prātā nāk Viljama Borova
teiktais: “Svarīgs urbānās dzīves fakts: nepārtraukta otrkārtējās
uzmanības apzināšanās plūsma. Katrs mašīnas numurs, ielas zīme, svešais
garāmgājējs uzrunā tevi.” Šeit katrs akmens un katrs uzraksts uz sienas
ne tikai atgādina vēsturi, bet runā par tagadni un pat uzrunā nākotni.
Te līdzās padilušiem veikalu uzrakstiem atradīsiet visbagātākās
konceptuālās grafītu mākslas un protesta saukļu paraugus. Pirms pieciem
gadiem šeit pārsvarā bija tikai indiešu restorāni, pirms trim gadiem
uzradās pirmā kafejnīca, nu te ir neskaitāmi klubi un bāri un satiksmes
sastrēgumi 24 stundas diennaktī.
Atgriežoties pie temata par tradicionālo un komerciālo mākslas
dzīvi, jau agrāk esmu rakstījusi par White Cube2 un par Džeju
Džoplingu, kas bija pirmais Londonas “rietumu gala” dīleris, kurš 2000.
gadā uzdrošinājās atvērt savas galerijas filiāli toreiz vēl tukšā
Hokstonas skvērā. Nu viņa paraugam seko arī Čārlzs Saāči, pārpērkot
astoņdesmitos gados slavenās Underwood ielas noliktavu ēkas. Šeit,
tāpat kā plaši pazīstamajā Beksroudā, slēpjas daudzas britu mākslas
aizmirstas lappuses. (Te notika anarhistiskās BANK grupas akcijas un
panku nebeidzamās pārtijas.) Šodien šeit apskatāmas Mārtina Makgina
(McGinn) lielformāta gleznas, kurās attēloti supermārketu krāsainie
plaukti un daudzo produktu bezjēdzība. Šī izstāde ir kā cinisks joks,
kas atklāj šejienes sabiedrības un mākslas dzīves neizbēgamo
komercializāciju.
Divu dekāžu garumā daudziem Beksrouda bija Lielbritānijas konceptuālās
mākslas šūpulis un iedvesmas avots. Sešdesmitajos gados, kad vietējiem
varasvīriem pietrūka līdzekļu dzīvojamo namu atjaunošanai un jaunbūvēm,
rajonā varēja atrast daudzas pussabrukušas mājas un pat kvartālus.
Beksroudā, pateicoties diviem tālaika mākslas studentiem – Džonatanam
Hārvijam (Harvy) un Deividam Pārtonam (Parton), tika izveidots
kooperatīvs, kura biedri (25 mākslinieki) apņēmās ēkas atjaunot.
Īpašums tai laikā piederēja Izglītības padomei, kas tādējādi
automātiski kļuva par šo mākslinieku patronu.
Jau 1978. gadā statistikas dati rādīja, ka Beksrouda un blakus esošais
Londonas Fīldparks ir mākslinieku visapdzīvotākais rajons Eiropā. Viens
mākslinieks uz vienu kvadrātmetru. Ne visi viņi spēja izstādīties
galerijā Flower East, kas tai laikā bija vienīgā komerciālā galerija
šai rajonā. Gandrīz dekādi vēlāk daudzi no viņiem atvēra tā dēvētās
artist run spaces, kuras pēc tam vai nu “nomira” dabīgā nāve, vai,
saņemot valsts pabalstu, kļuva par nelielām institūcijām: galerija
Cheesenheil, The Showrooms, vēlāk arī Approach, kas tika atvērta virs
mākslinieku iecienītā paba. Approach eksistē joprojām.
Galerija Interim Art, kur pavasarī bija apskatāmi galerijas mākslinieka
Volfganga Tillmaņa jaunākie darbi, bija otrā pēc Flower East, kas,
neraugoties uz apkārtējo nabadzību, savu darbību balstīja uz komerciju.
Deviņdesmito gadu vidū galerijas mākslinieku popularitāte un galeristes
Morīnas Peilijas (Maureen Paley) personība bieži tika minēta kā
arguments (jeb zaļā gaisma), iedrošinot Londonas rietumu galeristus un
mākslas dīlerus.
Rakstot šo īso stāstu par Īstendas vēsturi, nolēmu iziet pastaigā
un apmeklēt netālo galeriju Transit Space, kuras nosaukums bija
dzirdēts, bet – kā jau bieži gadās – blakus esošās ielas ir vistālākās.
Pa ceļam nejaušības pēc iegriezos klubā Lansdowe, kura durvis
(pārmaiņas pēc) bija atvērtas. Lansdowe izsenis ir eksarmijas veterānu
VIP klubs, kas saglabājies no sešdesmitajiem gadiem. Par pārsteigumu
šeit atklāju 69 jauno mākslinieku izstādi. Darbi radīti, iespaidojoties
no F. S. Ficdžeralda noveles “Lielais Getsbijs”. Jāatzīst – lai arī
darbi nebija pilnībā pārliecinoši, kopējais koncepts bija patiesi
lielisks. Staigājot cauri kluba telpām, kas vēl glabā tradicionālā paba
atmosfēru, grūti bija fiksēt, kas šeit ir “māksla” un kas – šīs vietas
vēsture. Jaunieši, kas pulcējās ap pusizdzertām pudelēm un
pelnutraukiem, tā vien staroja, apmierināti par savu sasniegumu.
Pārņemta no kičīgās, savā ziņā iedvesmojošās kluba izstādes, tikai ielu
tālāk pamanīju nelielu pastkartīti, piespraustu pie it kā pussagruvušas
noliktavas ieejas. Paverot čīkstošās durvis, nonācu izstādē
“Nepieciešamais ienaidnieks”. Tā bija desmit mākslinieku grupas
izstāde, un varbūt tikai divi no šeit redzamo darbu autoriem bija
izstādījušies pirms tam. Manu uzmanību saistīja Debijas Losonas
(Lawson) darbi – mazliet satīriski, bet vienlaikus traģisma pilni.
Uz nākamās ielas stūra pavērtajās durvīs satiku Niku Holmsu, fotogrāfu,
kas dienu iepriekš savā galerijā “5A” bija atklājis pirmo izstādi.
Dzīvojot viņš šeit jau labu laiku, bet nu sajutis nepieciešamību atvērt
savu studiju (publisko galeriju). Vēl pat neesot viesu grāmatas (tik
svarīgā mailing list), bet kaut kad jau esot jāsāk.
Beigu beigās tomēr nonācu Transit Space, kas jau divus gadus darbojas
kā galerija, kuras mērķis ir veicināt starptautiskos sakarus. Kā
pastāstīja viena no galerijas māksliniecēm Katrīna Vītlija (Wheatley),
Transit Space slēgšot jau šīgada septembrī – te vainojams namīpašnieks
un augošā īre. Šobrīd šeit apskatāma Saimona Feitfula (Faithfull)
jaunais darbs Dog Ends. Uz trim sienām vīd pirmā acumirklī nenolasāms
zīmējums, kas, tuvāk apskatot, izveidots no rizlas cigarešu papīriņiem
– baltiem un brūniem. Zīmējums kā pikseļu paralēle patiesi attēlo suņa
galvu, asti un ķepu. Saimons Feitfuls ir viens no retajiem jauniem
britu tradicionālas mākslas pārstāvjiem, kas savos darbos pieskaras
tehnoloģijas radītām ilūzijām un ar to saistītiem mītiem. Grūti teikt,
kurp viņš virzīsies nākotnē, bet līdz šim redzētais intriģē.
Nelielā pastaiga mazliet atsvaidzināja skatu un lika apjaust, ka šī ir
tikai maza daļiņa no tām radošajām izpausmēm, kuras šobrīd noris
daudzajās Īstendas noliktavu un rūpnīcu ēkās. Kā allaž, vistuvākais
šķiet vistālākais, un nepieminēts paliek jauno mediju mākslinieku
uzplaukums. Wireless networks jeb bezvadu komunikācija, kuras ēru pirms
diviem gadiem aizsāka Džeimsa Stīvensa Consume.net aktivitātes, šobrīd
ir pārņēmusi gandrīz katru jauno mediju mākslinieku grupu Īstendā.
Žurnāls Mute uzsācis projektu You are here (“Tu esi šeit”), lai
uzbūvētu backbone (lokālā tīkla pamatshēmu), kas stieptos cauri
vietējiem rajoniem no Laimhouzas dienvidos līdz pat Heknijas centram
ziemeļos. Ambienttv.net ir atklājis pirmo tīklu free2air.org un
iedibinājis BRZT.net, kas ir pamats turpmākiem mākslinieciskiem
pētījumiem.
Jauno mediju māksla un tehnoloģiskā Īstendas komūna ir garš stāsts
kādam citam rakstam, tomēr būtu netaisnīgi to nepieminēt. Nedaudzo
aktīvistu darbība ir kā “laikmeta liecības” paaudzei, kura nav
ieinteresēta fiziskā īpašumā, bet kuras primārais mērķis ir access jeb
pieejamība. Jaunā migrantu paaudze arvien biežāk pamanāma vietējos
bāros un mītiņu vietās, kur darbojas jauno mediju māksla, kas ir kā
kritika un provokators mūsdienu pilsētai. Māksla bez pārkāpuma ir kā
sekss bez orgasma – banksy.
Pagājušās desmitgadēs Īstenda ir pārdzīvojusi iedzīvotāju vairākkārtēju
maiņu. Šodien reti kuras Īstendas ģimenes vēsture stiepjas divu paaudžu
garumā. Savukārt jauno imigrantu plūsmas kārtējo reizi tikai pieņemas
apjomā. Pirms desmit gadiem tie bija turku bēgļi, kas autobusos tika
atvesti no rajoniem, kuri bija paredzēti lidlauku paplašināšanai, bet
šodien viņi ir labējās Eiropas izspiestie brīvdomātāji un Sitijas jeb
japīšu šķira. 2000. gadā nekustamo īpašumu tirgus cenas pieauga par 45
procentiem. Tomēr šo jauno iemītnieku ieplūšana nenozīmē, ka nabadzība
un bezdarbs mazinās (pēdējie statistikas dati rāda, ka tas joprojām
šeit ir augstākais Londonā). Nebeidzas arī mākslinieku cīņa par
izdzīvošanu un savu ideju realizēšanu. Bet, neraugoties uz vietējās
varas korupciju un lēno vides komercializāciju, Īstenda joprojām ir
viens no Londonas rajoniem, kur nepretenciozitāte tiek akceptēta. Kas
tad ir mainījies? |