Mūsdienu piemineklis Helēna Demakova “Jaunā akadēmija”, īpaši “Studijai” |
|
Miroslavs Balka. PIEMINEKLIS PRĀMJA ESTONIA KATASTROFAS UPURIEM.
Pols Maksimiliāns Landovskis. KRITUŠAIS
Reičela Vaitrīda. MONUMENTS. 2000 Londona
Kristena Ortveda. PIEMINEKLIS PAULAM VALLENBERGAM. 2001. Stokholma
Reičela Vaitrīda. HOLOKAUSTA PIEMINEKLIS. Vīne 1996-2000
|
| Lūk, kādi ir un kādi varētu būt pieminekļi:
apkrituši ar lapām, laikazoba saēsti, ar vai bez mauriņa, un, ja ar
mauriņu, vai tas ir kurmju saēsts, ar vai bez Gomberga naudas
restaurētie, ar cilvēka/dzīvnieka figūru/figūrām, apmaksāti vai
kreditēti, ar bezdelīgas (zīriņu) ligzdiņu, naktīs apgaismoti, ar
iekšējo liftu vai kāpnēm, grubuļaini vai gludi, granītā, bronzā, bez
postamenta, ar bārdu, ūsām un matiem, ar uzrakstu.
Vēl var spriest, vai pieminekli ir mēģināts spridzināt, vai tas atrodas
uz privātas, valsts vai pašvaldības zemes, vai tauta ziedo tā
uzcelšanai, vai tas ir vai nav uz pastmarkām, vai naktīs tā apkārtnē
nespokojas, vai tā celšanas vietā agrāk nav atradies cits piemineklis,
vai par to vēlas izsacīties kāda morāla vai krimināla autoritāte, vai
no tā kas nav nolauzts un utilizēts krāsainos metāllūžņos, vai tas ir
novākts nakts melnumā, vai tas ir uzstādīts nakts melnumā, vai tā
radītājs tēlnieks nav vairākkārt pārkalis tā uzrakstus, vai konkursa
komisijas loceklis ir kādreiz būvējis ļeņinekļus vai nav, vai tas
vairāk patīk puisīšiem, meitenītēm vai sunīšiem, vai to apsargā, vai
tas ir svarīgs varai vai pretvarai, vai tas iekļauts valsts protokolā,
vai tā nosaukums ir kādas partijas nosaukumā, vai tas ir Ļeņins vai
nav, vai tas ir Ulmanis vai nav, vai pie tā ir pastāvīgi nolikti ziedi,
vai tas minēts kādā likumā, nolikumā vai partijas programmā, vai ļaudis
atceras tā autoru, vai tajā ir iekļauts maizes klaips, rudzu lauks,
laukakmens vai rakstāmgalds, vai minēts enciklopēdijās, ceļvežos vai
British Airways borta žurnālā, vai to var redzēt no lidmašīnas loga,
vai par to labi izsakās mākslas zinātnieces Ruta Čaupova un Gundega
Cēbere, vai tas patīk bērniem, vai tā veidols izmantots mazās kopijās
un suvenīros.
Uzskaitījumu var turpināt.
Skaidrs, ka viss iepriekš sacītais nav radies tukšā vietā. Gan
Lisabonā, gan Riodežaneiro no lidmašīnas loga var redzēt milzu Kristus
figūru. Abas gigantiskās skulptūras uzstādītas 20. gadsimtā, un tām
piemīt daudzas no aprakstā minētajām īpašībām. Lisabonas Kristus
statujā ir lifts, bet tās abas naktī ir apgaismotas. Tās ir ar bārdu,
ūsām un matiem, tās nepatīk bērniem, tās ir ideoloģijas augļi. Pēc to
parauga veidoti sīki suvenīri (Riodežaneiro pat korķviļķi!), tajās
ietilpst antropomorfa figūra gluži kā Amerikas Brīvības statujā, tie
nav Ļeņins vai Ulmanis, tie nav apbiruši ar lapām, jo ir ļoti augsti,
bet tāpat ar lapām apbiris vairs nebūs Rīgas kanālmalas Blaumanis, jo
tā apkārtnē izcirsti koki, tie ir minēti British Airways borta žurnālā,
tāpat kā reiz tur tika minēts mūsu Brīvības piemineklis, izmantojot
gauži kļūdainu aprakstu.
Rakstīt par iespējamo mūsdienu pieminekli Latvijā ir neiespējams
uzdevums, jo katram ir savas mūsdienas. Robertam Skrīveros tās ir sīku
ikdienas galdniekdarbiņu, pensijas gaidīšanas un pusstopa svinēšanas
pilnas. Viņa kaimiņienei tās piepildītas ar sevis kopšanu caur jogu un
Rietumu romāniem, bet bijušais skolas direktors turpat netālu rosīgi
darbojas kādas partijas druvā. Teicamnieks skrīverietis Andrejs
aizdevies uz Rīgas 1. ģimnāziju likt pamatus savai cerīgajai datorista
nākotnei, bet viņa skolasbiedrs šajā prestižajā mācību iestādē tikmēr
atmetis ar roku mācībām un samontējis savu pirmo digitālo videofilmiņu.
Mūsdienas Latvijā ir krietni raibākas par dzeņa vēderu, un atrast tām
vienu kopsaucēju, kas piedevām spētu izpausties kā mūs visus vienojoša
vizuāla zīme, ir gandrīz neiespējami. Pat vēstures izpratne atšķiras no
cilvēka uz cilvēku, nemaz nerunājot par lielām cilvēku grupām. Ja
piemineklis ir tikai mākslas darbs, tad bēda maza. Piemineklis kā
mākslas darbs ir viena vai vairāku mākslinieku un arhitektu veidots
tēls, un tad vienojošās mūsdienas, iespējams, izpaužas kā liela
talanta/talantu dziļš skatījums uz vispārību. Taču tas ir ideālais
gadījums. Dzīvē un Latvijā tas notiek ārkārtīgi reti vai, pareizāk
sakot, nenotiek gandrīz nemaz (te es nerunāju par Kārļa Zāles laiku).
Piemineklis nekad nav radies caur vienkāršu varas vai sabiedrības
mandātu māksliniekam. Vai neuzticība? Vai tā tiešām ir vēlme
iesaistīties visiem? Vai tā ir tieksme uz fizisku objektu projicēt ne
tikai savas ilgas un atmiņas, bet arī kompleksus un varaskāri,
rezultātā piesārņojot pilsētvidi ar telpiski un saturiski liekiem
maziem un lieliem ķinķēziņiem?
Piemineklis nekad nav bijis tikai mākslas darbs vai fizisks objekts.
Pieminekļi pirms demokrātijas laika ir aprakstāmi vienkāršāk – to
uzstādīšanas lēmēju loks bijis ārkārtīgi šaurs, un tie ir atrādījuši šo
lēmēju izpratni par vēsturi. Mūsdienas ir daudzbalsīgu spriedēju laiks.
Tas apriori skaitās labi, jo to sauc par demokrātiju.
Bet vai mākslā ir iespējama demokrātija? (Protams, var būt “apgriezts”
jautājums: kāda publiskā māksla iespējama totalitārismā?) Vai
demokrātija ir nevainojama vide, kad jāpieņem lēmums par pašu
“produktu” un ne tikai tā kontekstu?
Jā, Kārlis Zāle Brīvības pieminekli neradīja demokrātijā, taču tas arī
ir sliktākais, kas apvij viņa darbu. (Protams, metaforiskuma dēļ šis
jautājums ir vienkāršots, jo visi zinām, kādi konkursa “kautiņi” vēl
demokrātijā viņam bijuši kaut vai ar kolēģi Zaļkalnu...)
Mums lēmumi jāpieņem caur demokrātijai piekritīgo pārstāvniecību, kad
publiskā telpa ir piepildīta ne vien ar padomēm, komisijām, partijām,
biedrībām, apvienībām, savienībām, bet arī ar stulbuma un ignorances
piekliegto lētumu ielās un plašsaziņas līdzekļos.
Tauta nav un nevar būt stulba. Tad, kad dižs darbs ir pabeigts, tauta
to pieņem par labu esam un ieraksta kā bausli kolektīvajā atmiņā.
Viduvējība, kāda ir, piemēram, piemineklis represētajiem pie Torņakalna
stacijas, nekad neieies tautas atmiņā.
Kā iepriekš noteikt pieminekļa vispārīgo un māksliniecisko “labumu”?
Profesionālo kritēriju problemātika, kas attiecināma uz “parastiem”
mākslas darbiem, te, kā redzams, aptver pārāk šauru tēmu loku. Te
nepietiek runāt par stilu, kompozīciju, novietni, mākslas kontekstu un
citām “skunstes” lietām. Profesionālie, ideoloģiskie, psiholoģiskie,
partejiskie, ārvalstu specdienestu inspirētie, protokoliskie,
revanšistiskie, ārpolitiskie, marasmātiskie, nacionālpatriotiskie,
imperiālistiskie un citi faktori te savijušies grūti atmudžināmā
pretrunu pīnē.
Kvalitātes kritēriji katrā no šiem faktoriem būs pilnīgi citādāki. Pat
izpratne par profesionālismu vienai noteiktu skolu izgājušai tēlnieku
paaudzei atšķirsies no citas paaudzes, kura var būt ieguvusi zināšanas
par daudziem nesen Rietumos celtiem redzamiem pieminekļiem. Kritēriji
apriori var tikt iestrādāti nolikumos, kā tas bija tad, kad tika
izsludināts Kārļa Ulmaņa pieminekļa konkurss.1 “Teiksmainā jājēja”
(kādreizējais E. Virzas apzīmējums) figūra bija jāveido ar izteiktu
portretisko līdzību. Žūrijas komisijas locekle Ruta Čaupova bilda, ka
“norāde par portretisko līdzību pastāvējusi no sākta gala. Un,
iespējams, tās cēloņi meklējami saistībā ar Represēto pieminekli, kas
realizējās abstraktās formās.”2 Par viedokļu dažādību liecina kaut vai
tas, ka vieniem “abstraktais” piemineklis represētajiem jeb piemineklis
padomju genocīda upuriem pie Torņakalna stacijas šķiet pārāk “moderns”,
bet citiem – provinciāli robusts un vecmodīgi salonisks. Piemēram,
rakstot par uzvarētājiem Kārļa Ulmaņa pieminekļa konkursā 2001. gadā,
“Dienas” komentētāja Laila Pakalniņa cita starpā runā arī par dažādiem
iespējamiem skatījumiem: “Pat tad, ja žūrijas komisijai šie
mākslinieciskās domas planējumi šķiet izraisām cieņas apliecinājumu
vadonim, tad tā tomēr nevarētu neņemt vērā, ka šādi realizēta,
pārcentīga konjunktūra citus sasmīdina līdz asarām.”3 Dažādi viedokļi
ir neizbēgami, taču, piemēram, vācu mākslas vēsturnieks Valters
Grāskamps paša sastādītajā rakstu krājumā “Nevēlamie pieminekļi”
raksta: “Šodien pretrunas varam uzlūkot daudz mierīgāk, ja ņemam vērā,
ka demokrātija ir būvēta nevis uz konsensa, bet uz konflikta. Konsenss
attiecas tikai uz veidu, kādā konflikti var tikt apstrādāti, risināti
un transformēti.”4
Šķiet, ka ļoti spraigās diskusijas 2001. un 2002. gada presē par Kārļa
Ulmaņa pieminekļa konkursu radās no... liekulības apzināšanās.
Atšķirībā no agrāko laiku – pat 19. gadsimta buržuāzijas – vienas varas
skaidras un skaidri saprotamas vīzijas mūsu situācijā šāds piemineklis
nerada pārliecību par tā idejas autoru patiesajām vēlmēm. “Dienas”
komentētājs Aivars Ozoliņš žurnāla “Rīgas Laiks” rosinātajā diskusijā
par to izsakās pat tik skarbi: “Bet šie pankūkģīmji, kas uzvarēja
konkursā, depīgie dieviņi ar mopšu ģīmīšiem – vai man jāpauž cieņa
šādiem ērmiem?”5
No līdzīga, taču plašāka redzesleņķa uz “pieminekļa problēmu” raugās
“Neatkarīgās Rīta Avīzes” komentētājs Viktors Avotiņš: “Ja tēlnieki
spēj radīt pieminekli tikai miesai, lai neķeras klāt. Ja tie spēj radīt
pieminekli konkrētam liktenim un arī šī likteņa neviennozīmīgajam
iespaidam uz tautu, stāvēt pāri LZS vai LSDSP ideoloģiskajām
instrukcijām pieminekļa sakarā, tad pie tā ļaudis vienos Latvijas
vēsture kopumā, nevis 15. maija apvērsums vai frāze “viens likums
visiem..” katrs atsevišķi.”6
Piemineklis Kārlim Ulmanim ir kā vīģes lapa kaut kam citam, kas
izmisīgi tiek slēpts zem nolikumu un frāžu virknes. Nožēlojami, ka šajā
(pa)spēlē atkal piedalās mākslinieki. Tālāk attīstās 20. gadsimta
divkosīgās kalpības iestrādes. Mākslinieki, kuri piedalījušies šādos
konkursos, attiecībā pret politisko profanāciju nepiedāvā savu
alternatīvu kā mākslinieciskās un intelektuālās enerģijas kondensātu.
Pat Mākslas akadēmijas studentu izstāde “Ulmanis mūsu sirdīs” nav
bijusi nekāda alternatīva līdz socreālisma absurdam nonivelētajiem
līdzšinējiem Ulmaņa pieminekļa konkursiem. Anekdotisks gājiens ir labs
paņēmiens viena provinciāla ideoloģijas atzara graušanā, taču tas
nepasaka itin neko par to, ka ir iespējami arī labi mūsdienu
pieminekļi. Labi pieminekļi tādā nozīmē, ka mūsdienīgi, starptautiski
aprobēti profesionāli kritēriji tiek apvienoti ar publisko telpu
piepildošu nepieciešamu emocionālu un intelektuālu māksliniecisku
žestu, kas nav pakļaujams viennozīmīgam ideoloģiskam patēriņam.
Neliekuļoti nepieciešamības kritēriji, kuri sniedz kaut ko, kā vēl nav,
bet pēc kā, iespējams, neapzināti ilgojas liels skaits vienas
sabiedrības locekļu, veido sākumstāvokli vispārnacionāla projekta
īstenošanai. Var jau, protams, teikt, ka “pieminekļu celšana un
nojaukšana ir ideoloģizēts rituāls... Tāda elementāra pesteļošana”7,
taču pieminekļus cēla un cels, un šajā atavisma, pašapziņas un atmiņas
izkopšanā tomēr ir svarīgs iespējami labs rezultāts. Kā it visā, ko
dara cilvēks.
Ņujorkā pēc 2001. gada 11. septembra šausmām radās nepieciešamība pēc
jauna pieminekļa. Abi spēcīgie gaismas stabi, kuri krēslā tiecas uz
debesīm tajā vietā, kur tas notika, ap(mierina) sabiedrību, kaut arī
2002. gada sākumā vēl tiek spriests par “patstāvīgu objektu”.
Poļu mākslinieka Miroslava Balkas veidoto pieminekli prāmja Estonia
1994. gada katastrofas upuriem kā klusu, taču intensīvu piemiņas vietu
pieņēmusi Zviedrijas sabiedrība.
Jāatminas, ka (arī) labi pieminekļi netop vienkārši un bez pretrunām.
Sākotnējā slēgto piecu starptautiski pazīstamu mākslinieku konkursu
uzvarējusī Balkas ideja (1995. gads) bija pārāk pārdroša zviedru
birģerismam. Pēcāk tēlnieks kā sava darba beigu variantu īstenoja
trīsstūrveidīgu ierobežotu āra vidi ar divām nelielām izejām un dzīvu
koku struktūras vidū. Zemi klāj akmens šķembas, un tā aukstā laikā tiek
apsildīta. Memoriāls atrodas Stokholmas centrā uz salas, kāpnes to
savieno ar senu kapsētu.
Šīs vietas rāmi harmoniskā noskaņa sasaucas ar tradicionālā
japāņu dārza veidolu. Pelēkā granīta sienu iekšpusē ir iegravēti bojā
gājušo cilvēku vārdi. Cita starpā par savu darbu Balka rakstīja: “Kad
es saņēmu uzaicinājumu radīt jaunu priekšlikumu memoriālam, kas būtu
veltīts prāmja Estonia katastrofas upuriem, mani vairs neinteresēja
īstenot citu māksliniecisku (labāku vai sliktāku) ideju. Galu galā – ko
tas nozīmētu attiecībā uz traģēdiju, kura paņēma 852 cilvēku dzīvības,
kuru nākotne vēl arvien ir nezināma.”8 (No Balkas otrā skiču pieteikuma
1997. gada 27. februārī.)
Var pieminēt citu labu un nesen, 2001. gada augustā, Zviedrijā
uzstādītu pieminekli Stokholmas pašā viducī. Tas veltīts zviedru Otrā
pasaules kara diplomātam Raulam Vallenbergam, kurš Budapeštā izglāba
vairāk nekā 100 000 nacistu apdraudēto ebreju.
Dāņu tēlnieces Kirstenas Ortvedas veidotā skulptūra sastāv no daudzām
daļām. Vienā no Stokholmas centrālajiem laukumiem uz zemes iestrādāts
Vallenberga paraksts – tas pats, kurš izglāba tūkstošiem dzīvību. To
papildina divpadsmit guļošas, daļēji abstraktas bronzas figūras, kuras
tiecas uz tuvējo līča piekrasti. Pati tēlniece saka, ka “veids, kādā
skulptūras ir novietotas laukumā, ir svarīgs – tā nav kritusi bumba,
bet gan dinamiska izkliede”9.
Bronzas figūras tikušas salīdzinātas ar divpadsmit apustuļiem un
divpadsmit sfinksām, taču skaidrs, ka izkliedētie, tramīgie, enerģijas
pārpilnie objekti nedod tikai viena skaidrojuma un arī pārdzīvojuma
iespēju.
Zviedrijas sabiedrības vēsturiskajā atmiņā Rauls Vallenbergs ir ļoti
pretrunīga personība, ne mazāk pretrunīga kā mūsu Kārlis Ulmanis. Viņš
ticis apsaukāts par krievu spiegu, savukārt citi bijuši visai
nokaunējušies par to, ka Zviedrijas pēckara valdība nebija izdarījusi
visu iespējamo, lai izglābtu Vallenbergu no drošas nāves padomju gūstā.
Cits ilgi un mokoši tapis piemineklis, kuru gribētos pieskaitīt pie
izcilu mūsdienu tēlniecības un domas darbu virsotnēm, atrodas Vīnes
centrālajā, taču nelielajā Ebreju laukumā. Holokausta pieminekļa autore
ir “Britu jaunās mākslas” meistare Reičela Vaitrīda, kura starptautisko
konkursu uzvarēja 1996. gadā. Taču pieminekli atklāja tikai 2000. gadā.
Viens no žūrijas komisijas locekļiem Ņujorkas Modernās mākslas muzeja
kurators Roberts Stors 1997. gadā rakstīja, ka “daži austrieši šo
pieminekli uzlūko kā “svešu”... Austrieši vēl arvien vēlas slēpties no
tā, ko reiz veica to vārdā..”10
Reičelas Vaitrīdas veidotais piemineklis ir nams ar aizmūrētām durvīm,
nama sienas ir grāmatplaukti ar muguriņām uz iekšu. (Māksliniece
zinājusi, ka ebrejus sauc (arī) par “grāmatas cilvēkiem”11.) Šī ir gan
svētnīca, gan dokumentāla, vārdus saturoša krātuve. Taču pieminekļa
viennozīmīga “lasīšana” ir velta nodarbe. Svarīgi ir pateikt, ka šis
nav “heroizējošais” monuments.
Vēl svarīgi ir pateikt, ka labi mūsdienu mākslinieki – neraugoties uz
Miroslava Balkas iepriekšminēto apgalvojumu – savos memoriālu
priekšlikumos tematizē ne tikai attiecīgo piemiņas faktu kādā
simboliskā formā. Tie tāpat 20. gadsimta mākslas tradīcijas garā
izjautā par viņiem uzticētā uzdevuma būtību. Kas šodien ir piemineklis?
Kas ir tā uztvērējs? Kas ir pieminekļa mūsdienīgais konteksts?
2001. gada rudenī šos jautājumus Reičela Vaitrīda iemiesoja darbā ar
nosaukumu “Piemineklis”. Tas vairākus mēnešus atradās Londonas centrā,
Trafalgaras laukumā. “Trenēta acs” nekavējoties ieraudzīja uz vienīgā
lielā tukšā postamenta novietotu... caurspīdīgu veidojumu, kas bija
esošā akmens pamata telpisks spoguļattēls. Ironija un konstruktīva
arhitektonika, minimālistiska skaidrība un utopiska metafora te veidoja
nelielu, taču spēcīgu intervenci blīvajā pilsētvides virpulī. Bet
vienlaicīgi tā bija taustāma un ideālistiska intervence Rietumu
kultūras telpas ikoniskajos priekšstatu laukos, kuri mudžinās
nebeidzamajā pretrunu virknē starp ideoloģisko un privāto telpu. Šīs
pretrunas nav pārvaramas, taču lielam talantam ir iespēja tās tematizēt
neikdienišķā un nesaloniskā līmenī.
Pilsētvides būtu daudz humānākas, ja tajās paliekošos materiālos ļautu izpausties tikai patiesi lieliem talantiem...n
1 Sk. piem.: Rupenheite, I. Piemineklis starp ieceri un tapšanu // Diena. – 2001. – 12. jūl.
2 Turpat.
3 Pakalniņa, L. Vadoņa otrā iespēja // Diena. – 2001. – 5. jūl.
4 Unerwūnschte Monumente: Moderne Kunst im Stadtraum / Hrsg. von W. Grasskamp. – Mūnchen: Schreiber, 1992. – S. 168.
5 Ulmanis nav nekāds gurķis (Par Kārli Ulmani un viņa pieminekli
kafejnīcā “Ozīriss” sarunājas Gints Grūbe, Ausma Skujiņa, Pauls
Purniņš, Aivars Ozoliņš un Odisejs Kostanda) // Rīgas Laiks. – 2001. –
Nr. 8.
6 Avotiņš, V. Pieminekļu mobilizācija // Neatkarīgā Rīta Avīze. – 2001. – 14. apr.
7 Ulmanis nav nekāds gurķis.
8 Cit. pēc: Miroslav Balka. A Memorial. – Stockholm: Statens Konstrād, 1997. – P. 79.
9 Cit. pēc: Kirsten Ortwed.– Horsens Kunstmuseum, 2000. – P. 25.
10 Storr, R. The struggle between forgetting and remembering // ARTnews. – 1997.– March. – P. 127.
11 Sk.: Schlieker, A. Pause for Thought: The Public Sculptures of
Rachel Whiteread // Rachel Whiteread, Scottish National Gallery of
Modern Art Edinburgh and Serpentine Gallery, London. – London. – 2001.
– P. 60.
|
| Atgriezties | |
|