Kirils Panteļejevs Pelēkā viela Ieva Lejasmeijere Pateikt kaut ko viegli un precīzi par mākslinieku, kas darbojas viegli un precīzi, nesanāk ne viegli, ne precīzi. Piedāvāju klīrīgu un pasmagu, bet pietiekami patiesu apgalvojumu, ka Kirils Panteļejevs ir viens no krāšņākajiem augiem mūsdienu Latvijas tēlnieku buķetē.
Dzimis 1969. gada 11. aprīlī Rīgā. 1994. gadā absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības nodaļu un gadu stažējies Humbolta universitātē Kalifornijā, ASV. Kopš 1995. gada sarīkojis sešas personālizstādes dažādās Rīgas galerijās un piedalījies grupu izstādēs Latvijā un ārzemēs. Konsekventi piedalās Latvijas Laikmetīgā mākslas centra rīkotajās ikgadējās izstādēs, Bolderājas vides mākslas akcijās, Pedvāles brīvdabas mākslas izstādēs un Rīgas Starptautiskajās tēlniecības kvadriennālēs. Strādā par pasniedzēju Rīgas dizaina un mākslas vidusskolas tēlniecības nodaļā. 2002. gadā saņēmis Latvijas Mākslinieku savienības un Kultūrkapitāla fonda Gada balvu par labāko vides objektu – peldošo “Pludiņu” pie galerijas “Noass”. (“Pludiņš” tapis, sadarbojoties ar Ivetu Lauri. Tā ir triviālā reālisma garā veidota zemledus makšķernieka figūra, kas “sēž” uz putuplasta ledus gabala.)
Kirils Panteļejevs nodarbojas ar tēlniecību, tēlniecību un tēlniecību. Gan tradicionālās, gan netradicionālās izpausmēs, gan tādās, kas atrodas tālu no tēlniecības, jaušama konstruktīva un precīza pieeja materiālam un konceptam. Doma tiek formulēta dziļi un skaidri, vienlaikus arī viegli, nepārsātinot un nesarežģījot darbu uztveri. Kā saka – budiskā mierā.
|
|
SKULPTŪRA. 1996. "M6"
PLUDIŅŠ. 2001
TEMPLIS. 2001
PUNKTS UN PLAKNE. 1996
Performance bez nosaukuma. 1998
Performance bez nosaukuma. 2001
Performance bez nosaukuma. 2002
PROJEKTS TOP 1. 2002
NEREDZEMĀS SIENAS. 1996
|
| Mākslinieka attieksmi pret savu profesiju labi raksturo 1996. gada
darbs “Punkts un plakne” Pedvālē. Šis joprojām esot
visdarbietilpīgākais projekts.
Strādāju gandrīz visu pavasari, lai vajadzīgajā ieplakā uzbetonētu
dambi upītei, uzplūdinātu tādu kā dīķīti un zem visa tā iemontētu
cauruli, kurā ūdens ieplūst kā atvarā. Kā zināms, mierīga ūdens virsma
ir ideāli gluda un atvars savukārt centrējas ap vienu punktu. To arī
vajadzēja panākt.
Pastāsti, lūdzu, par savām tēlnieka attiecībām ar materiālu!
Man nav principiālas attieksmes pret materiālu. Nav tāda, kas būtu
īpaši tuvs. Kā iesācējs lielāku uzmanību veltīju materiāla
tehnoloģiskām īpašībām. Bet aizvien vairāk interesē materiāla
simboliskā nozīme, materiāla vēsture.
Kādu laiku man bija tuvs ūdens. Tagad vairs nekas nav tuvs. Varbūt
periodiski – uguns. Akmens? Akmens kalšana ir speciāla, fiziski diezgan
grūta tehnoloģija. No vienas puses – grūti, bet no otras – materiāls
pats atvieglo situāciju. Akmens pašvērtība ir tik liela, ka to var
pārplēst pušu un viss jau pēkšņi ir pateikts priekšā. Varbūt tas man ne
īpaši patīk akmenī – tā augstā pašvērtība. Bet tehniku gribējās apgūt
pieredzes dēļ, lai zinātu, kas tas akmens tāds ir.
Izstādēs “2. daba” un “3. daba” Mākslinieku savienības galerijā man
bija darbi no māla, apsegti ar plēvi, lai nežūst. Pirmajā izstādē
(“Siltumnīcas efekts”) zem plēves veidojās smuks norasojums –
vienlaikus gan svaiguma, gan karstuma efekts. Otrajā izstādē no svaiga,
pelēka tēlnieku māla izveidoju smadzenes. Izrādījās, ka nepieciešams
minimāls darbs, lai māla čupu pārvērstu smadzenēs – viena pelēkā viela
pārvērtās citā pelēkajā vielā. Māls ir perfekts plastisks materiāls.
Visu sākumā veido no māla – no juvelierizstrādājumiem līdz monumentiem.
Bet smadzenes savukārt nosaka visu, kas notiek ar mālu. Izveidojās tāds
kā kalambūrs.
Personālizstādei “Skulptūra” galerijā “M6” (1996, projekta “Identitāte
un distance” ietvaros) biju no lauku izgāztuves savācis visādus metāla
priekšmetus. Funkciju zaudējušās lietas, izņemtas no savas vides, bija
notīrītas, noslīpētas un eksponētas uz pulēta granīta virsmas – tiem
lūžņiem vajadzēja iegūt skulptūras identitāti. Līdz maksimumam
atkailināts materiāls, bet saglabāta forma. Tas bija būtiski.
Izskatās pēc konfektēm.
Precīzi. Tā bija ļoti salda izstāde.
Katrs materiāls prasa nevis vienkārši pieeju, bet citu koncepciju. Jo
vairāk dažādi materiāli apgūti, jo skaidrāk var formulēt mērķi. Jo
dziļāk, pilnīgāk apgūstu kādu materiālu, jo mazāk gribas ar to strādāt
– jo īpaši nevilina iedziļināties materiāla iespējās. Darbs ar vaska
figūrām aizsākās kā viens no “krusta gājieniem” pēc naudas, bet
izvērtās par interesantu pasākumu, un, iespējams, šīs figūras vēl kaut
kā izmantošu.
“Pludiņā” bija gan tradicionāla reālistiska vaska figūra, gan
performances elementi – mākslinieks gumijas laiviņā aiz striķīša velk
ledus gabalu ar bļitkotāju.
1998. gadā Polijā pirmo reizi piedalījos tādā kā performanču festivālā
– kādā bijušā militārā bāzē regulāri rīko akcijas, ļoti līdzīgas kā
Bolderājā, bet tās ilgst vismaz divas nedēļas. Atmosfēra mani tā
atraisīja, ka es arī pamēģināju. Pirmais mēģinājums skatītājiem ļoti
patika, un sāku saņemt aicinājumus piedalīties citos līdzīgos
pasākumos. Ko es darīju? Tādu palielu zāli pienesu pilnu ar kritušām
lapām, ielīdu bērnu vanniņā, lai saslapinātu “kaļsonus” (citi slapina T
kreklus), nogorījos ar tiem “kaļsoniem” un sāku grābt lapas – dzenāju
skatītājus pa visu zāli. Beigās sagrābu lielu čupu, kur varēju pats
paslēpties, un burtiski laidos lapās. Akcija ar galda dedzināšanu
Bolderājā notika ļoti šaurā draugu lokā. Tajā, tāpat kā tikko
aprakstītajā lapu grābšanā, runa ir par cilvēka attiecībām ar ārējo
pasauli. Vienīgi lapu grābšana nebija tik lakoniska.
Vēl tīri labi izdevās kāda performance festivālā Exit Somijā. Tas
notika zālē ar durvīm uz visādiem kambariem. Aiz vienām durvīm es sāku
dauzīties, lai laiž mani iekšā, bet, kad publika gribēja atvērt durvis,
es neļāvu tās dabūt vaļā, tikai sāku vēl aktīvāk ārdīties, dauzīt
durvis no savas puses un briesmīgi lamāties. Tika pat sameklēta kaut
kāda rezerves atslēga vai kas tamlīdzīgs, bet vienalga durvis atvērt
viņiem neizdevās – biju ļoti apņēmies viņus neielaist. Tā es ārdījos
aizvien negantāk. Kad publika sāka uztraukties, ka kaut kas tiešām nav
riktīgi ar to cilvēku aiz durvīm un visu situāciju, iznācu laukā un
paklanījos. Nezinu, kā īsti to uztvēra, bet mērķis bija cēls. Vārdu
sakot, Eiropas Savienības un citas sabiedriskās dzīves problēmas.
Bjalistokā tādās kā Mākslas dienās “dalīju” publikai garīgo barību.
Staigāju starp skatītājiem baltā krekliņā, latviski lasīju galda
lūgšanas un metu pa gaisu papīra šķīvīšus, lai ķer. Poļiem šādi
pasākumi tradicionāli ir ļoti labi apmeklēti, viņi laužas uz mākslu kā
traki.
Uz ko tu pats skaties mākslā, kas tev mākslā patīk?
Tāds jautājums nostāda neērtā situācijā, jo atbildētājs nevar ne uz ko
atsaukties. Bet man pat patīk tādas situācijas. Varbūt tāpēc man patīk
performanču māksla, jo tur var strādāt ar neko, situācijā, kad nav ne
materiālu, ne tehnisku līdzekļu.
Domājot par tehnisko līdzekļu problēmu, ienāca prātā tāda vīzija, ka
māksliniekus izmet kaut kur, kur nekā nav (kādā tuksnesī), un tur
viņiem kaut kas jārada. Nav labiekārtotas darbnīcas un komfortablu
apstākļu. Man tā situācija varētu būt ideāla – nebūt saistītam ar kaut
kādiem ietekmējošiem apstākļiem. Tuksnesis jau arī var būt pietiekami
rosinošs. Latvijā laikam Bolderājas akcijas ir vistuvāk šim man tik
patīkamajam stāvoklim.
Man nepatīk domāt par to, ko man vajadzētu, lai radītu. Tādi jautājumi
parasti nemaz nerodas. Tāpēc patīk piedalīties trakos, ekspromtos
pasākumos. Mani neinteresē, kādas tur būs materiālās iespējas.
Mākslā man patīk pētīt. Ja mēģinām kaut ko dziļāk izpētīt – vai
materiāla struktūru, vai, die’s pasarg, pasaules uzbūvi kopumā –,
nonākam pie secinājuma, ka sākumā parādās struktūra, kristāliskie
režģi, tad molekulas un atomi, un, aizejot jau maksimāli tālu, izrādās,
ka tur dziļumā būtībā nekā nav – kaut kādi enerģijas lādiņi. Un arī tie
dalās vēl sīkāk. Sanāk, ka viss sastāv no nekā, no tukšuma, kur notiek
enerģijas apmaiņa. Protams, ja pieņemam, ka dzīvojam materiālā pasaulē,
tas kļūst visai relatīvi.
Ja māksla ir kaut kas aiz realitātes, prātam īsti neaptverams, tāda kā
pretenzija saskatīt kaut ko neredzamu, tad, lai izprastu realitāti, ir
vajadzīga tieši mākslinieciskā izjūta. Pašos dziļumos materiālistiska
domāšana nepalīdz. Mākslas efemerā daba nemaz nav tik efemera. Tā dod
iespēju daudzmaz saprast, kas apkārt notiek.
Atbilde tiek meklēta caur formu?
Forma ir nosacīts apzīmējums. Tomēr dzīvojam vizuāli tveramā pasaulē,
un tur ir attiecīgi izteiksmes līdzekļi. Pēc elementāra racionālisma
principa: izmantojam to, kas pa rokai, – acis. Tādi ir mūsu pasaules
likumi, kārtība. Bet dziļāko mākslas sūtību saskatu tās iespējā
palīdzēt mums iztēloties “kopējo bildi”.
Man vienkārši ir tādas pētnieciskas tieksmes. Es varu pētīt jebko.
Varbūt reducēju to uz materiālu, jo pēc jebkura parauga no materiālās
pasaules var izdarīt daudz vispārinātākus secinājumus.
Kā tu raugies uz, piemēram, redīsiem kā formas pilnību? Dažreiz taču šķiet, ka ar dabas formām pilnīgi pietiek.
Var jau kaut ko paņemt, apskatīt un atrast to pašu, ko meklē, kaut ko
radot. Bet tad nenotiek komunikācija – intensīvs apziņas darbs. Tāpat
kā literatūrā ir vārdi, vizuālajā mākslā ir vizuāli uztveramu tēlu
valoda. Faktiski viss mākslā grozās ap to, kā TO parādīt. Un
deviņdesmit procentu mākslas taisīta, manipulējot ar izteiksmes
līdzekļiem un visādiem blakus efektiem – modes tendencēm, politiku,
materiālas vērtības piešķiršanu nemateriālām vērtībām utt. Daudzi
pasākumi izvēršas par stilīgu mantiņu parādi.
Nodarbojoties ar lietām tīrā veidā, piemēram, ar šiem skaistajiem
redīsiem, nevar atrast realizācijas ceļu, kā mākslinieka idejas vispār
izteikt. Proporciju diapazons starp pētniecību un pasniegšanu var
svārstīties.
Ir dīvaini, ka, darot kaut ko pirmo reizi, rezultāts ir maksimāls,
īpaši jau attiecībā uz performancēm. Pēc tam vairs nav tā. Tam nav
sakara ar tā saucamo iesācēja veiksmi. Drīzāk pozitīvo lomu nospēlē
citās jomās uzkrātā pieredze un tāds kā satraukums, maksimāla atdeve,
jo ej uz kaut ko, ko vēl nepazīsti. Tas ļauj saprast, kāpēc es un citi
vispār nodarbojas ar mākslu.
Vai performanču izrādīšana un atkārtošana nav mulsinoša?
Tas mulsina gan, ka process kaut kā tiek atražots, bet māksla jau nav
pie tā vainīga. Kas tad cits atliek. Performancēs pārsvarā ir ļoti
svarīga publicitāte, darba frekvence. Tas atkarīgs arī no prasībām – ja
ir vēlēšanās tikt kaut kādā “rangā”, jāuztur attiecīgā frekvence. Bet,
jo augstāka frekvence, jo grūtāk saglabāt lielu amplitūdu.
Kas tev patīk no citu mākslinieku sasniegumiem?
Parasti klusēju un neko daudz neatbildu uz šādu jautājumu, jo negribu
samaitāt sarunas noskaņu. Patīk, bet, atklāti sakot, nekas daudz.
Parasti gandrīz nekas nepatīk. Un ne tāpēc, ka kriticisms būtu mana
dzīves pozīcija. Es vienkārši jūtu to, kas man patīk. Bet pat kauns
atzīties – tas notiek tik reti. Visi domās, ka esmu vīzdegunīgs
radījums.
Vai tēlniekam nav īpašas attiecības ar publisko vidi?
Darbs publiskai telpai ir ļoti specifisks. Pāris reižu esmu piedalījies
publisku objektu konkursos. Tas bija pietiekami, lai saprastu, cik ļoti
tas atšķiras no visa, ar ko es varētu gribēt nodarboties. Neesmu vēl
uztaustījis to īpašo pieeju, ko tāds publisks darbs prasa. Publiskā
telpā loģiskās mākslas attiecības ar konjunktūru tiek maksimāli
saasinātas. Mainās proporcija starp jaunradi un konjunktūru.
Bet ir arī citāda rakstura attiecības. Darbs “Neredzamās sienas” no
akcijas “Māja Bolderājā” piedzīvoja savādu publikas reakciju. Tā bija
burka, pilna ar ūdeni, kas vienkārši stāvēja un provocēja vietējo
komūnu. It kā lai pārbaudītu, vai darbojas siena, kas tikai norobežota
ar striķīti. Tai pašā dienā burku vai nu nozaga, vai sasita. Tātad
varēja secināt, ka darbojas tikai redzamās sienas, jo neredzamās
nedarbojas. Taču tas īpaši nesarūgtina. Ja parādās iespēja izpausties,
vairāk man neko nevajag. Protams, mēģinu ar daiļradi nodarboties, kad
virza kāds pozitīvs impulss. Vēlēšanās kaut ko darīt jau nemaz nevar
rasties no negatīva noskaņojuma. |
| Atgriezties | |
|