GAISA PILS Kaspars Vanags, OPEN venécijas arhitektüras biennålé itålijas paviljona latvijas noda¬å lîdzås gunåra birkerta gaismas pils maketam varés iepazîties arî ar rigasound (linards kulless, voldemårs johansons) un radoßås apvienîbas ma1z3 kopîgi veidotå projekta “gaismas pils” videoprezentåciju. |
|
|
| i.
ķeros pie rakstīšanas, kaut gan vēl neesmu redzējis pilnīgi un galīgi
neko. nedz fotoskices, nedz dokumentālo kinomateriālu. tikai stāstus un
lielas acis. jau kopš rudens viņiem – t.i., linardam kullesam un
voldemāram johansonam no rigasound – ik satikšanās reizē ir ko pārējiem
pastāstīt. reizē nopietni un ne, tādēļ īstas skaidrības, kas tur īsti
būs, kā izskatīsies, joprojām nav. toties stāsti vien ir kā vērti, un
var domāt, ka šis tas ir fiksēts arī vizuāli. vismaz
vadiņi-štekeri-mikrofoni, aizrunāt-atdot-kameru ir viņu regulārā
bitovuha pa mobilajiem.
vēl rudenī tēma bija visai konceptuāla. sarunas grozījās ap latviešu
tautas teikām un pasakām, kārtodamās failā zem nosaukuma “gaismas
pils”. pēckara izdevumos tika meklētas tautisko rakstu modulācijas un
lietišķās mākslas objekti, kas atšifrētu staļina laiku formulu
“nacionāls pēc formas, internacionāls pēc satura”. jūsmošana dizaina
līmenī – oi, kāda māla vāzīte, paskat, kāda crazy tautumeita – šķita
piedienam (apģērbu) kultūras centra ma1z3 kontekstam. tajā iederējās
arī interese par nacionālo, jo maizieši skrejlapu apkārtrakstos
pieturējās pie nacionālpatriotiska dizaina un padomju ēdnīcas cienīga
uzsaukuma – “kam pieder ma1z3, tam pieder valsts!”. ķipa, laibah-kičs.
tad pēkšņi viss mainījās... varbūt ne to maizi apēda, ieturēdamies
ēstuvē iekš krišnas tempļa, kam iepretim ierīkots maiziešu štābiņš. nu
viņu runas bija gan par lielvārdes jostu un latviešu piramīdām, gan par
pagānu sektas piekopto valpurģu nakts rituālu pamestajos mangaļsalas
poligona bunkuros. arī par zentas mauriņas dzīvesdrauga konstantīna
raudives parapsiholoģiskajiem eksperimentiem ar mirušo balsīm, kuru
magnetofona ierakstu lentēm viņi taisījās braukt pakaļ uz vāciju. tomēr
interese par šīm lietām joprojām šķita esam tīri pētnieciska.
ar nelielu atkāpi jāsaka, ka “pētījuma projekti” ir visai izplatīta
parādība jauno mākslā un šķiet ienākusi reizē ar new economy un daudzo
pēckara kultūras teoriju vilni. mākslinieki veic pašizdomātas
socioloģiskās aptaujas, pētī informācijas tehnoloģiju piemērotību
netradicionālam to pielietojumam, ievāc paraugus no subkultūru
segmentiem un impozantu informāciju par normalitātes pierobežām. vairāk
vai mazāk viņi līdzinās “putnu vērotāju” kustībai, tikai ir vienpaši
novērojamo objektu izvēlē. sieviešu rokassomiņu saturs, jauno krievu
kapa pieminekļi, darba piedāvājumu skrejlapiņas, tējas sēnes audzētāji,
atmiņu klades un kultūristes. reizēm galarezultāts ir kārtējās
“simulakru” kolekcijas un apceres par preču fetišismu, citreiz –
sociālā plastika vai tradicionālas prezentācijas formas datu bāzes
tīmeklī vai mākslas institūciju uzturētajā vidē. novērošanas mānija un
kontroles sabiedrība kulminē haktīvistu uzturētajos saitos, kas plašā
sortimentā piedāvā nelegālas tiešraides no satiksmes policijas vai
apsardzes firmu uzstādītajām novērošanas kamerām
publiskajā/korporatīvajā telpā. novērotais kā novērotājs – gana savāda
(paš)refleksija.
atgriežoties pie rigasound pētīšanas kāres, jāatgādina, ka savulaik
viņi apkopoja visai bagātīgu pilsētas skaņu un trokšņu arhīvu net.audio
formātā. tādēļ varēja saprast viņu interesi par rietumu parapsihologu
aprindās tīri labi pazīstamā “junga skolnieka” konstantīna raudives
paškonstruēto radioierīci saziņai ar mirušo valstību. jauns skaņu
avots! turklāt raudive lieliski papildina nacionālpatriotiskās šīzes un
varas diskursu, jo pirmskara latvijas periodā sarakstītie darbi runā
par pūli, haosa cilvēku un pārcilvēku, tur čum un mudž no garīgās
dzīves metafizikas un pārdrošiem apgalvojumiem salīdzinošajā reliģiju
pētniecībā.
līdzīgi raudivem, arī rigasound ir jauno tehnoloģiju frīki. der
salīdzināt raudives pēckara gados sarakstītajā un vairākās valodās
tulkotajā grāmatā “breakthrough: an amazing experiment in
electronic communication with the dead” aprakstīto ierīci ar voldemāra
izstrādāto programmatūru, kas meklētu kodu pieejai pie burtnieku ezerā
nogrimušās gaismas pils arhīviem.
teikas vēsta par slepeniem burvju vārdiem. to kalkulācijai rigasound
izmanto īpašu algoritmu, kas apstrādā pētniecības gaitā atrasto
buramvārdu fosilijas, pareizāk sakot, digitālos nospiedumus no
“dzīvajiem brīnumiem”, kuri sastapti latvijas mūslaiku sabiedrības
ezoterisko nogulu slāņos.
iespējams, ka vēl pirms raudives par īsto paraugu sakaru/informācijas
tehnoloģiju sazobei ar pagānismu kalpo piemērs no “vef” produkcijas
(turklāt tajā pašā burtnieku gaismas pils kontekstā) – savulaik visā
padomju savienībā pazīstamais radiouztvērējs “spīdola”. kaut arī nav
īstas pārliecības par runātā atbilstību patiesībai, postsovetiskajā
latvietī mīt sovetiskās zemapziņas stutētā leģenda, ka čukču valodā
radio tā arī tiekot dēvēts – par spīdolu. raganas vārdā, kura varbūt
tepat kādā ēterā vien lidinās.
ii.
nejauši noklausītā viņu sarunā jautājumu “vai vari ieteikt kādu burvi?”
īpaši šarmantu padarīja uzrunātā pretjautājums “kādam mērķim? tev pašam
vai projektam?”. burvji ar respektu pret personiskās dzīves
neaizskaramību. burvji kā inteliģentās molekulas, spējīgi mūža
pavedienā nošķirt projektu šķiedras no intīmās dzīves dzīpariem,
lietišķos darījumus no privātajiem, vienmēr gatavi pēc iepriekšējas
vienošanās apstrādāt vienu un i nepieskarties otram. burvji ar
nodalītām kompetences sfērām kā starp mediķiem vai automehāniķiem –
viens kā ar roku noņem rozi, kamēr otrs tādu pašu roku iesitis citā,
piemēram, tulpju biznesā. burvji – urologi, burvji – kardiologi, burvji
ritošajai daļai vai tikai un vienīgi virsbūvei.
kaut kas no noklausītās sarunas baisuma piemīt vairumam mūsdienu
mākslas projektu, bet linarda/voldemāra “gaismas pils” gadījums ir
īpašs. topot ciešā sadarbībā gan ar dažnedažādām vietējo pūšļotāju un
ezoteriķu biedrībām, gan ar individuāli praktizējošiem šamaņiem
autsaideriem, tas, šķiet, nodrošinājies ar kultūrpolitikas birokrātijā
iecienīto starpdisciplinaritātes principu, lai tā aizsegā izlavītos
ārpus jebkuras “mākslas projektu” mapītes. tajā ir informācijas nesēji,
kurus ātršuvēji nepaspēj sadiegt. dubultā grāmatvedība, kas lavierē
starp diviem principiāli atšķirīgiem uzstādījumiem – mākslinieks kā
profesija un mākslinieks kā aicinājums.
lietderības un absurda savstarpējo attiecību koeficients, kas liekas
tik uzskatāms, aplūkojot ekstrasensa kabinetā pie sienas ierāmētu
dziednieku asociācijas sertifikātu, šķiet pazaudējis savu daļsvītru,
kad latvijas mākslas institūciju aktīvisti rīko māksliniekiem
instruktāžas seminārus par tēmu “kā lietot savu profesiju”. nekautrīgs
racionālisms ir kā prokrusta gulta, kurā mākslai ir vien projekta
statuss, un kā projektu to var pastiept/apcirst pēc uzņēmumu reģistra
normatīviem un kultūras fondu prioritātēm. dzīves māksla vai alkas pēc
dadas vai gesamtkunstwerk un neprātā nogriezta auss labi iederas esejās
par klasiķiem, toties “projektu pieteikumos” motivācijai ir jābūt ar
perspektīvu, kas skanētu pārliecinošāk nekā “jauni ļaudis veci tapa, to
kociņu meklēdami”.
mūsdienu mākslai, tā sacīt, ir jāsniedz rezultatīvi risinājumi.
loģiski, ja šādā kontekstā arī gaismas pils nav nekāda gaisa pils. būtu
tā gaisa pils, nebūtu nemaz nogrimusi.
iii.
tomēr gaismas pils kā “projekts” trakoti uzprasās pēc pēdiņām. pēdiņas
– viena no izplatītākajām mūsdienu cilvēces vājībām. līdz ikdienas
klišeju piezemētībai nonācis poststrukturālisms – apgaismības krīze,
neticība valodas patiesīgumam, šaubas par “galvenajām sižeta līnijām”
un to nospraustajiem kontekstiem-konjunktūrām-diskursiem. pēdiņās
paslēpto skepsi visuzskatāmāk raksturo sarunvalodā iespraustais
aizguvums “ķipa”, ko pavada īpaša roku žestikulācija. paceļot tās plecu
augstumā, ar abām gaisā tiek pakratīta pirkstu kombinācija, kas
atgādina nespēkā sačokurojušos victory zīmi.
linarda un voldemāra “projekta” pēdiņas skeptiski bradā pa kontekstu
laukiem, kuros norisinās nacionālās bibliotēkas pārlieku politizētā
celtniecība. nodēvēta par gaismas pili, bibliotēkas projektēšana
atgādina ne tikai (brīv)mūrniecību ar arhetipu ķieģeļiem. vēl ļaunāk.
ierindas sīkpilsoņa sadzīvē “celt gaismas pili” nu nozīmē lieku
izšķērdību, proti, aiz sevis neizslēgtu elektrību. šādā abpusēja
pragmatisma ielenkumā linards ar voldemāru izskatās pēc antiņiem.
antiņš – tā ir cita pasaka. pasaka par kāpēju stikla kalnā. arhitekta
birkerta piedāvātā metafora, ko burta kalpi aizstājuši ar potencēs
jaudīgāku – burtnieka pils – tēlu. antiņš taču būtu nulle bez večuka,
kas piegādāja lepnos zirgus. ķipa, meklējam galus večukam...
arī linards un voldemārs meklē galus, bet atšķirībā no burta kalpiem
burtnieku cer sazīmēt pēc “burties”, nevis “burtot” pazīmēm.
bibliotēkas un lielās politikas labirinti, slepenais kods un ezoteriķu
uzkrītošā klātbūtne te uzvēdī asociācijas ar umberto eko, un šo
“projektu” tiklab var interpretēt arī kā “plānu” (ķipa, ar lielo “pē”).
iv.
abu rigasound antiņu plānā dominē iracionalitāte, patoloģisks “garā nabago” naivums un neprognozējams risks aiziet pa pieskari.
kā baisas brīdinājuma zīmes tajā uzvīd nostāsti par psihoterapeitu
ļaunprātībām, aplami “nokodējot” alkoholiķus. par tiem atminas maga
apmeklējuma reizē, pēc kura nākoties rēķināties ar sliktu dūšu un
galvas reiboņiem. līdzdalība labi apmeklētā seminārā, kur
priekšlasījumus lasa lektors no polijas, viņš arī lietusvīrs, kurš pēc
olimpisko spēļu organizatoru pasūtījuma esot aizgaiņājis mākoņus virs
nagano stadioniem un rīgā pensionētu kundžu auditoriju novedis līdz
ambienta transa stāvoklim. pavasarīgā nedēļas nogalē viņi savāc ivaru
vīku un aizbrauc uz pokaiņiem, noguļas akmeņu krāvuma zvilnī un
klausās, ko stāsta rituāli izsauktu lietus lāšu pieskāriens.
ezoteriķu saklātajā prokrusta gultā ieguldītais projekts parauj zem
deķa arī pašus tā autorus, un kurš gan īsti var paredzēt, cik
atskaldīti viņi izkāps atkal laukā. zem segas ir tumšs kā kinoteātrī
vai kā dona huana uzrīkotā nakts pastaigā pa kastaņedas lapaspusēm. tā
ir ekspedīcija pētnieciskos nolūkos. plenērs. pārprasta franču
situacionisma ideja par psihoģeogrāfiju un ekstrēmā tūrisma paveids. kā
svešzemē nokļuvis japānis vai kamera “putnu vērotāja” rokās rigasound
mēģina fiksēt patības tehnoloģiju dīvainās konstrukcijas, kas uzejamas
latvijas ezoteriķu leknajā vidē.
savulaik performanču mākslā kotējās reālas asinis. franču feministe
orlāna n-tās reizes pakļāva sevi plastiskās ķirurģijas skalpelim un,
riskējot ar atrofiju, savā sejā arhivizēja seksisma modulētus mūsdienu
sabiedrības ideālus par sievietes skaistumu. sevis sagraizīšana teju ir
kļuvusi par meinstrīmu. piemēram, kateri jeb griezēji – ļaudis, kuri
gūst baudījumu, lāgu pa lāgam iegriežot sev miesā. slavojs žižeks
piemin šīs “kustības” straujo izplatību savienotajās valstīs, kad
komentēja virtuālās realitātes un pasaules tirdzniecības centra
traģēdijas kopsakarības. kateri griežas pie miesas kā pie realitātes
vienīgās instances, pat var būt drošs “virtuālās realitātes” upuris.
miesā uzgriezta atvere atpakaļ uz realitāti.
cik reālas ir rētas no skalpeļa, zem kura gulstas rigasound? te netek
nedz kečups, nedz arī asins tērce no jozefa boisa deguna, kad skatītāju
vardarbības pārtraukto performanci viņš turpināja, virs galvas
izstieptā rokā paceļot krucifiksu. protams, jautājumu var interpretēt
arī kā joku. ķipa, cik dziļi kož pokemonu briesmoņi? vai varētu nokost
ausi... |
| Atgriezties | |
|