Viņu vārds atrodams 20. gs. fotogrāfijas enciklopēdijā citu slaveno
vidū. Beheriem šī nebūt nav pirmā documenta. Viņi bija izstādes
dalībnieki 1972., 1977. un 1982. gadā. 1977. gads zīmīgs arī ar dalību
Sanpaulu biennālē.
1990. gadā Venēcijas biennālē Bernda un Hillas Beheru “komanda” saņēma
“Zelta lauvu” tēlniecības kategorijā, lai arī 40 gadus ilgajā radošajā
mūžā viņi izmantojuši tikai un vienīgi foto mediju. Tomēr savu darbu
tēlus – ūdenstorņus, benzīnstacijas, elevatorus, naftas torņus un citus
līdzīgus objektus – viņi dēvē par “anonīmajām skulptūrām”, kuru formas
primārais nosacījums ir spēja veikt konkrētas funkcijas.
Bernds Behers dzimis 1931. gadā Zīgenā. Studējis glezniecību un
litogrāfiju Staatliche Kunstakademie Štutgartē, pēc tam turpinājis
mākslas izglītību Diseldorfā. Hilla Behere dzimusi 1934. gadā Potsdamā,
studējusi glezniecību Mākslas akadēmijā Diseldorfā, kur satikusies ar
Berndu Beheru. Viņi apprecējās 1961. gadā. Neraugoties uz to, ka arī
Bernds bija studējis glezniecību, viņi uzsāka brīvo fotogrāfu gaitas,
iemūžinot industriālas būves. Patiesībā jau kopš 20. gs. 50. gadu
beigām mākslinieki ceļo pa Eiropu un Ziemeļameriku, meklējot un
melnbaltajos attēlos iemūžinot pašus interesējošo arhitektūru.
Bernds un Hilla Beheri fotogrāfijas un mākslas vēsturē tiek izcelti kā
objektīvā virziena dibinātāji un attīstītāji. Paši vācieši uzsver arī
abu nepārvērtējamo ieguldījumu vācu arhitektūras vēstures arhīva
veidošanā. Viņu fotogrāfijas parāda Rietumu pasaules pakāpenisko
industrializāciju, tās ir dokumenti, kuri objektīvi un atsvešināti,
varbūt pat pilnīgi “auksti” fiksē patiesību par Eiropu un arī Ameriku
pēckara pasaulē. Beheri nepauž savas emocijas, viņu darbos neredzēt
nedz atbalstu, nedz noliegumu, nedz sajūsmu vai nepatiku. Viņi fiksē
situāciju. Arhitektūras tēli sevī satur informāciju, ko skatītājs ar
aci nespēj ieraudzīt, bet ko ģenerē prāts, kurš caur ūdenstorņiem un
mājām turpina dialogu par to, kāda ir sabiedrība, kura radījusi šo
pasauli. Līdz ar to Bernds un Hilla Beheri ne tikai arhivē arhitektūru,
bet dokumentē sabiedrības virzību. Viņu kamera it kā uztver signālus no
objektiem un retranslē tālāk uz subjektu, kurš ar saņemtās informācijas
palīdzību ģenerē situāciju, palīdz nolasīt kontekstu. Uzņemtās
fotogrāfijas (viņu iemūžināto tēlu skaits esot mērāms tūkstošos) viņi
grupē sērijās atbilstoši funkcionālajai tipoloģijai, izkārtojot attēlus
rindās vai grupās, kuras vizuāli veido ko līdzīgu šaha galdiņa
zīmējumam. Patiesībā viņu māksla ir kā dzelzceļa stacijas tablo, uz
kuru raugoties pasažieri meklē nevis mākslu, bet sev nepieciešamo
informāciju. Un tikai pirmajā mirklī visi uzraksti šķiet vienādi.
Nepieciešamības gadījumā atšķirības jūs pamanāt visai ātri. Arī Beheru
“tablo”, neraugoties uz to, ka konkrētās sērijas fotogrāfijas ir
identiskas pēc izmēra (parasti vidējs formāts), skatpunkta un
apgaismojuma, rāda formas vai materiāla, vai citu nianšu visdažādākās
variācijas. Kā ūdenstorņi – metāla konstrukcijas, kuru formas dažādību
fotogrāfi parāda ļoti plašā amplitūdā. Vai kā Documenta 11 redzamās
Vācijai tik tipiskās dzīvojamo ēku fasādes (darbs tapis 20. gs 70. gadu
sākumā), kuru skeletu veido koka baļķi, tomēr atšķirības ir saskatāmas
arhitektoniskās detaļās. Arī tādās niansēs, vai logi ir aizslēģoti vai
atvērti garāmgājējam, vai mājas priekšā rotājas puķu dobe (tās
eksistence netiek izcelta kā estētisks fakts, bet gan pamanāma tikai un
vienīgi kā atšķirības zīme, kad skatītājs gluži kā bērns spēlējas
vairākos it kā vienādos attēlos, pārbaudīdams savas novērošanas
spējas), vai uz nama ieeju ved kāpnītes vai vienkārši plākšņu celiņš.
Katru Beheru darbu papildina smalks apraksts, kurā lasāms, kur un kad
foto tapis.
Dažkārt “skulptūras” vēstures gaitā zaudējušas savu funkcionālo
nozīmību un patiesi saglabājušās vien kā vides objekti. Kā dažas
pussagrautās 19. gs. beigu rūpnieciskās struktūras, kurām ir savs
stāsts par pagātni un cilvēkiem. Ievietotas šodienas kontekstā, telpā
un laikā, tās pauž nostalģiskas skumjas pēc aizgājušiem laikiem. Bernds
un Hilla Beheri savus atradumus “eksponējuši” vairākās grāmatās. Tādās
kā “Ūdenstorņi”, “Benzīnstacijas”, “Industriālās fasādes”, “Fabrikas”
un citās.
1976. gadā Hilla Behere kļuva par fotogrāfijas pasniedzēju Diseldorfas
Mākslas akadēmijā. (Pateicoties Jozefam Boisam, Zigmāram Polkem un
Gerhardam Rihteram, Diseldorfas Mākslas akadēmija tai laikā bija
kļuvusi par Vācijas pēckara avangarda mākslas centru.) Darbā viņa
iesaistīja arī vīru. Viņi abi būtiski ietekmējuši daudzu šodien zināmu,
bet tai laikā jaunu vācu fotogrāfu māksliniecisko uzskatu veidošanos.
(Audzēkņu vidū bija arī Andreass Gurskis. Atšķirībā no saviem
pasniedzējiem viņš darbojas krāsainās fotogrāfijas jomā. Beheru
nenoliedzamā ietekme jūtama Gurska agrīno darbu sērijā, kurā redzami
dažādu Vācijas valsts iestāžu slepenās apsardzes darbinieki.)
1963. gadā galerijā Ruth Nohl Zīgenā notika mākslinieku pirmā
personālizstāde. Kopš 1968. gadā Beheru mākslas skates regulāri
skatāmas gan Eiropā, gan Amerikā. |