Širina Nešata Daiga Rudzāte "Man patīk māksla, kas spēj aizsist elpu vai arī likt man kliegt…" |
|
1993. gadā Širina Nešata radīja melnbalto fotoattēlu sēriju "Allāha sievietes".
1993. gadā Širina Nešata radīja melnbalto fotoattēlu sēriju "Allāha sievietes".
1993. gadā Širina Nešata radīja melnbalto fotoattēlu sēriju "Allāha sievietes".
1993. gadā Širina Nešata radīja melnbalto fotoattēlu sēriju "Allāha sievietes".
|
| Daiga Rudzāte
“Man patīk māksla, kas spēj aizsist elpu vai arī likt man kliegt...”
Šobrīd viņu var dēvēt par vienu no mūsdienu mākslas ikonām, kuras
mākslas iekļaušana lielajās izstādēs kļuvusi par kultu. Širina Nešata
perfekti “ieslīd” visos contemporary art diktētajos rāmjos un “pieguļ”
visām tās gultnēm. Viņa mēģina atšifrēt, ko nozīme būt islāmiskās
pasaules sievietei, risinot šo tēmu gan politiskā, gan sociālā, gan
Austrumu sieviešu un vīriešu attiecību aspektā. Tomēr viņa ar šo tēmu
nemanipulē kā ar veiksmīga mārketinga ieroci, nerunā par to no
abstrahētiem feminisma ierakumu skatpunktiem, bet no konkrētas Austrumu
sievietes pozīcijām, kur pretestība ir eksistences sastāvdaļa, kas
savijusies ar dziļiem pirmatnējiem slāņiem. Viņa stāsta par atmiņām un
par zaudējumiem. Širina Nešata izmanto visu līdzekļu arsenālu, ko viņai
“piespēlējusi” pēcrevolūcijas Irāna. Viņa runā par islāmisko
pārliecību, kuras ideoloģijā neatrast nenieka no Rietumu pasaules
racionalitātes, par atmiņām un zaudējumiem un šodienas pasaules
sakāpinātajā kontekstā dara to virtuozi un bez banalitātes pieskaņas.
Arī laikā pēc divu torņu sabrukšanas, kad islāms kļuvis par Eiropas
lielāko morālo un fizisko biedu un Austrumu tematikas izmantošana,
emocionāli ietekmējot skatītājus, dažkārt tiek uzskatīta jau par sliktu
gaumi, Širina Nešata par Austrumiem stāsta no pozīcijas, kas atrodas
pasaulei “kaut kur pa vidu”. Viņa pati saka: “Manai pasaulei ir zudis
centrs, un es saprotu, ka vairs nevienu vietu, kur atradīšos, nespēšu
saukt par mājām, es vienmēr būšu “kaut kur pa vidu”. Šādai dzīvei ir
savas priekšrocības un arī savi trūkumi. Esmu iepazinusi jaunu kultūru
un arī ieguvusi brīvību, bet man vairs nekad nebūs māju. Mana ģimene,
kurai nav šīs dislokācijas pieredzes, mani nesaprot. Tomēr pēc daudziem
gadiem viņi ir aptvēruši, ka es vairs nekad neatgriezīšos pilnībā.”
Širina Nešata dzimusi 1957. gadā Irānā. 1974. gadā viņa devās studēt
glezniecību uz Kalifornijas universitāti Amerikā. Pēc pieciem gadiem
Irānā notika revolūcija, valstī kardināli mainījās politiskais un
sociālais klimats, un Širina Nešata 20 gadus neatgriezās mājās. Kad
viņa 1990. gadā ieradās Irānā, jutās šokēta par tur notikušajām
pārmaiņām. Dzimtā zeme bija sadalīta it kā divās nometnēs. Publiskā
telpa piederēja vīriešiem, sievietēm šis režīms atvēlēja vien
mājsaimnieces lomu. Vīrieši dižojās, bet sievietes slēpās, ietinoties
tumšās čadrās. Šīs radikālās tranformācijas turpmākajā desmitgadē dziļi
ietekmēja viņas mākslu. “Man pašai bija ļoti daudz jautājumu, uz kuriem
es centos atrast atbildes. Viss bija pilnībā mainījies. Es biju
dzīvojusi kaut kur ārpusē, un bija svarīgi saprast notiekošo. Šaha
režīma laikā Irānā bija atvērta un brīva sabiedrība, kura savās
domāšanas izpausmēs atradās kaut kur pa vidu starp Austrumiem un
Rietumiem. Kad es atgriezos, šķita, ka Irāna ir zaudējusi krāsas. Tai
pasaulē bija tikai divi toņi – melns un balts. Visas sievietes valkāja
čadras, un tas bija šoks. Ielas bija ieguvušas arābu un musulmaņu
nosaukumus seno persiešu nosaukumu vietā. Krasais pavērsiens no
persiešu identitātes uz islāmisko manī izraisīja krīzi.”
Pirms došanās uz Irānu māksliniece jau gandrīz desmit gadus nebija
aktīvi darbojusies mākslā. 1993. gadā, trīs gadus pēc pirmās viesošanās
mājās, Širina Nešata radīja melnbalto fotoattēlu sēriju “Allāha
sievietes”, kurā redzamas irāņu sievietes (viņu vidū arī pati
māksliniece) čadrās. Viņu augumu atsegtās daļas rotā kaligrāfiski
uzraksti, daļa no tiem ir irāņu feministu saukļi, daļa – senās persiešu
vārsmas, daļa – islāma fundamentālistu teksti. Uzraksti tinas ap
plaukstu locītavām un pirkstu galiem, blīvi klāj sejas un dažreiz spīd
acābolu baltumos. Būtisku lomu fotogrāfijās spēlē arī šaujamieroči dažu
tēlu rokās. Patiesībā melnbaltie skulpturālie attēli vēsta stāstu ne
vien Irānas kontektā, bet daudz plašākā mērogā, kas iezīmē sievietes
gadsimtu ilgās vēsturiskās pieredzes robežas. Ieroči stāsta arī
Rietumiem pasvešu story par islāma sievietēm, kuras dien armijā, un šis
fakts it kā ir viskrasākā konfrontācijā ar standartpieņēmumiem par
austrumniecēm. “Tā ir kā piebilde stāstam par revolūciju. Mēs nevaram
nodalīt reliģiju un garīgo pasauli no politikas un vardarbības. Šim
stāstam ir visciešākās saiknes ar brīvprātīgajiem pašnāvniekiem idejas
vārdā un ar terorisma ideoloģiju. Es cenšos parādīt šo paradoksu, kura
ietvaros reliģiozi cilvēki mīlestības vārdā pret Dievu izdara
noziegumus. Lai to saprastu, jāizprot pats islāms, kuru slavinot
cilvēki dzīvo mūžu, un nāve viņiem ir kā apsolītā zeme, kā atalgojums.”
1997. gadā Širina Nešata pievērsās videomākslai, vēl tiešāk
konfrontējot islāma pasaules vīriešu un sieviešu attiecības. Viņa esot
baidījusies, ka, izmantojot foto mediju, kļūst pārlieku didaktiska.
Problemātisks šķitis arī fakts, ka skatītāji nespēj saprast darbos
izmantoto tekstu, kuram ir tik būtiska loma. “Es sapratu, ka,
darbojoties kino un video, spēšu atrisināt šādas problēmas un pastāstīt
savu stāstu pilnībā. Pēdējos gados savu dzīvi Amerikā esmu
“iegremdējusi” islāmiskajā kultūrā, pakārtojot tai savu dzīvesstilu un
savus draugus.”
Širinas Nešatas kino ir emocionāli ārkārtīgi spēcīgs un iedarbīgs.
Rādot reālistisku politisko un kultūras ainu, viņa ievij suģestējošus
mistikas elementus, padarot savu vēstījumu skaistu un dzejisku. Kā
mediju viņa izmanto divus ekrānus, kas novietoti pie pretējām telpas
sienām, tādējādi liekot skatītājam vienlaikus dzīvot divās pasaulēs
paralēli un tās savstarpēji pretstatot. Viņas rādītā dzīve un cilvēki
netiek pasniegti kā sveša Austrumu pasaka, un viņas filmas var likt
raudāt cilvēkam, kura interese par šo pasauli – labākajā gadījumā –
aprobežojas ar ikvakara ziņu noskatīšanos. Vide, kurā notiek darbība
(parasti lente ir melnbalta, tādējādi uzsverot “krāsu trūkumu”), ir
estetizēti skaista – tur ir tuksnesis, krāšņa arhitektūra, melni
plīvojošas čadras, balti vīriešu krekli – un emocionāli ļoti
piesātināta. Līdzās estetizācijai liela loma ir arī mūzikai, kas pavada
Nešatas filmu darbību, un dažkārt arī horeogrāfijai, kas “organizē”
situācijas. “Manās filmās mūzikai nav pavadījuma lomas, kā tas ir
normālā kinofilmā, kuras dalībnieki aktīvi risina dialogus vai
monologus. Man mūzika tos aizstāj, tā ir “balss” un 50 procenti radošās
veiksmes.” Parasti viņai palīdz Sjūzena Dehima (Deyhim), bet šīgada
sākumā notikušajā Širinas Nešatas mākslas skatē Barbaras Gledstones
galerijā Ņujorkā filmas Passage mūziku bija komponējis Filips Glāss.
Viņas kinofilmas pēdējā laikā tiek demonstrētas arī festivālos
(piemēram, irāņu sieviešu režisoru festivālā Londonā), tomēr
māksliniece noliedz iespējamību, ka tās varētu tikt rādītas kinoteātrī
gluži kā Metjū Bārnija Cremaster. “Mani darbi ir jāskatās, nevis sēžot
krēslā teātrī, bet gan telpā, kurā ir iespēja iegremdēties tēlos un
viņu vidē.”
Pēdējā laikā māksliniece izteikusies presē, ka viņa nolēmusi runāt par
sievieti un pasauli arī ārpus Irānas konteksta. “Ar filmām, no kurām
viena ir par mīlestību, otra – par ārprātu un trešā – par mīlestību.
Tie ir stāsti par jebkuru vietu uz zemes. Tikai pasniegti no mana
skatpunkta.” |
| Atgriezties | |
|