Daiga Rudzāte
“Vācijā jūs neatradīsit nevienu īsti kosmopolītisku pilsētu. Tāda nav pat Berlīne.”
Viņš pats par Kaseles documenta teicis: “Šī ir visnozīmīgākā izstāde
pasaulē.” Šogad mainījusies tik ierastā izstādes nosaukuma rakstība.
Galvenais kurators Okvui Envezors “d” aizstājis ar “D”, tādējādi it kā
paaugstinot izstādes pašvērtību. No kādreizējās Rietumu mākslas skates,
kuras adresāts vienmēr bijis Rietumu kultūras un vides produkts un
kuras vēstījums balstīts Rietumu saknēs, tā esot padarīta par pasaules
mākslas izstādi. “Šis bija pēdējais mirklis, kad documenta vajadzēja
iziet ārpus Kaseles un – arī tiešā nozīmē – ārpus Eiropas.” Kurators
Documenta 11 pārvērta par ceļojošu starptautisku mākslas, kultūras un
politikas simpoziju (diskusijas, hepeningi, filmu skates). Izstādes tā
sauktās platformas notika katra citā pasaules malā. Pirmā savu darbību
uzsāka 2001. gada 15. martā Vīnē. Pārējo norises vietas bija gan
Ņūdeli, gan Lagosa, gan Sentlūsija. Piektā – pēdējā – ir izstāde
Kaselē, kura noslēgsies 15. septembrī. Šis documenta journey esot
apliecinājums izstādes starpkontinentālajam raksturam. “18 mēnešu
garumā platformas pārcēlās no viena kontinenta uz citu, no vienas
pilsētas uz kādu citu.”
Tomēr Envezora kritizētājiem tīk runāt par “platformu” bezjēdzību – tās
dažkārt notikušas gandrīz vai pasaules galā, kurp nokļūt varējis vien
ierobežots cilvēku skaits, un tādējādi drīzāk raksturojamas kā kuratora
elitārā izklaide, tērējot documenta miljonus. Preses slejās figurē
skaitlis 11 miljoni, kas padara to par dārgāko mūsdienu mākslas
kolektīvo izpausmi.
Vācijas lielākie laikraksti ekspozīcijas atklāšanas dienā ir toleranti.
Tie raksta, ka Envezors protot itin labi uzvesties, nesaucot Kaseli par
mazu, provinciālu miestu, kā to darīja iepriekšējās documenta kuratore
Katrīna Davida un kā to joprojām dēvē vācu žurnālisti, kuri medijos
mēdz uzdot retorisku jautājumu: “Kālab tas atkal notiek garlaicīgajā
Kaselē?” Envezors izpelnījies uzmanību ne tikai profesionālajos mākslas
jautājumos, bet arī sadzīviskās niansēs – viņam negaršojot vācu
šniceles, tālab darbdienu pusdienās viņš ieturoties ar sojas ēdieniem.
Dažiem patīk minēt to, ka Volkswagen, atbalstot Vācijā visnozīmīgāko
izstādi, Envezoram un viņa komandai piešķīrusi 18 jaunus auto. Netiek
aizmirsts arī galvenā kuratora ekskluzīvais dzīvoklis Ņujorkā, Soho
rajonā. Envezora vājību – skaistas lietas un skaista dzīve, šoreiz
tērējot visai pārtikušās Vācijas tomēr iespaidīgo documenta budžetu, –
daudzi atminas, gan skeptiski smīnot, gan sajūsminoties. “Garš, labi
veidots nigērietis, kas, nevērīgi attaisot šampanieša pudeli, kustas ar
baletdejotāja grāciju. Viņš izceļas uz pārējo viesu fona. Un ne tikai
tālab, ka ir vislabāk ģērbtais vīrs mazā, provinciālā pilsētiņā, bet
gan tādēļ, ka viņš ir Documenta mākslinieciskais direktors.” (The New
York Times, 2. jūnijs)
“Tomēr pirms ierašanās Rietumos Envezors piedzima un dzīvoja Nigērijā.
Atceroties šo faktu, preses konferencē viņš atļāvās dažus izstādi
kritizējošos žurnālistus, gan neminot vārdā, nodēvēt par “dziļiem
provinciāļiem”, kuri nezina, kā tas ir – dzīvot eksperimentāli, kad
valstij neveicas. Laikam taču tieši šī “jaunības trauma” uztur viņā
dzīvotspējīgas simpātijas pret nelaimīgām zemēm. Documenta 11 tas
izteikti jūtams – visapkārt ir poētiski tēli uz vispārējas nabadzības
fona.” (Volters Robinsons) Neapšaubāmi – Envezora pasaulredzējums un
mākslas vieta tajā sakņojas viņa dzīves pieredzē un viņa tautas
vēsturē. Documenta 11 pamattēmas ir sociālie un etniskie konflikti,
migrācijas pieaugums, politiskā nestabilitāte un urbānā nebrīve – to
visu viņam bijis lemts pieredzēt. (Viņš 1967. gadā esot pieredzējis
Biafras (Biafran) karu, kura laikā ģimene bijusi spiesta pārcelties 45
reizes.) Uzkrītoši, ka vairāk nekā puse no šīgada izstādes dalībniekiem
dzimusi trešajā pasaulē. Runā, ka tikpat uzkrītoši Okvui Envezors esot
noniecinājis tādas “baltās” zvaigznes kā Ričards Serra, Gerhards
Rihters un Metjū Bārnijs. Pēdējam tieši vienlaikus ar Documenta 11
notiek liela personālizstāde Ķelnē, par kuru atzinīgi izteikusies vai
visa mākslas pasaules prese, ko izdevās lasīt.
Okvui Envezors piedzima 1963. gadā Kalabarā, Nigērijā. Uz Ņujorku viņš
pārcēlās 1982. gadā. Tur, kā viņš raksta pats savā CV, studēja
politiskās zinātnes un literatūru. Viņš ir žurnāla Nka (Āfrikas
mūsdienu mākslas žurnāls) dibinātājs un izdevējs. Okvui Envezors
ieņēmis mūsdienu mākslas kuratora palīga posteni Čikāgas Mākslas
institūtā. Pēdējie 10 gadi viņam kā neatkarīgam kuratoram bijuši darba
pārpilni – profesionālajā privātajā kontā ir tādi starptautiski
pasākumi kā In/Sight: African Photographers, 1940-Present Gugenheima
muzejā Ņujorkā un Modern Life Alžīras Mūsdienu mākslas centrā, darbs
Hugo Boss prēmijas (1998), Kairas biennāles (1998) un Venēcijas
biennāles (1999) žūrijā. In/Sight (mākslas pasaulē apgalvo, ka šī
izstāde, izmantojot netradicionālus medijus, parādīja Āfrikas mākslu no
pilnīgi jauna skatpunkta) sagatavoja augsni, lai 1997. gadā viņš kļūtu
par pēcāk diskusiju apņemtās 2. Johannesburgas biennāles kuratoru.
Deviņus mēnešus pēc tās Envezors tika nosaukts kā Documenta 11
mākslinieciskais direktors, izcīnot šo posteni konkurencē ar kolēģiem
no pasaules vadošajiem muzejiem. Un tomēr – Okvui Envezoram, par kuru
šodien, neraugoties uz daudzo profesionāļu skepsi, var runāt kā par
ietekmīgu mākslas kuratoru, nav mākslas vēsturnieka background, viņš
nav pastāvīgi strādājis muzejos un pret mākslas kuratora ikdienas darbu
izturas uzsvērti atturīgi. (“Ja jūs man jautājat, vai es vēlos pavadīt
savu laiku muzejā, kur ik pēc pieciem sešiem gadiem sarīkotu kādu
izstādi, mana atbilde ir – nē. Man nav nekādas intereses stāvēt uz
vietas.”) Viņam ir tikai bakalaura grāds politiskajās zinātnēs, kas
iegūts koledžā Ņūdžersijā. Viņš ir īsts self-made man, kura karjerā
ietilpst gan dzejnieka, gan oficianta, gan apsardzes darbinieka
profesija. Envezoram patīkot dižoties ar savu erudīciju (vismaz
šķietamo), pie vakariņu galda papļāpājot gan par vācu filozofiju, gan
arābu dzeju, gan itāļu vīniem. Un vēl – viņš šķietot ļoti apmierināts
pats ar sevi. Tērpies Senlorāna mētelī, Okvui Envezors ir pilnīgs
pretstats kādam citam kuratoram – leģendārās 1975. gada documenta
mākslinieciskajam direktoram, bārdainajam vīram ar labsirdīgām acīm –
Haraldam Scēmanam. Documenta mēdz dēvēt par vienu no kuratora karjeras
spožākajām zvaigžņu stundām, par sapņa piepildījumu. Haraldam Scēmanam
kontā ir vairākas tādas, arī – Venēcijas biennāle. Envezors saka, ka
documenta nespēs pārspēt nekas. Šķiet, izstādei noslēdzoties, viņš
varētu arī justies kā no laivas izmests. Viņa draugi, atbildot uz
jautājumu, kādā postenī viņi iztēlojas Okvui Envezoru nākamajos desmit
gados, ir visai atbrīvoti. Izakam Džūljenam, šķiet, nesagādā nekādas
problēmas iztēloties Envezoru kā Apvienoto Nāciju ģenerālsekretāru,
daži nešķistu šokēti, ja viņš kļūtu par Nigērijas prezidentu.
Okvui Envezors ir pirmais kurators documenta vēsturē, kura mītnes zeme
nav Eiropa. “Šī ir vispolitizētākā Documenta, kāda jebkad ir notikusi,“
raksta Maikls Kamelmens The New York Times. Liela daļa mākslas kritikas
ir visai nīgri noskaņota, runājot par šīgada mākslas pasaules lielāko
notikumu. Uzsvērts, ka kuratora vārdiskais pašpozicionējums (es esmu
autsaiders) īsti nesaskan ar viņa darbiem. Šo tēlu tomēr graujot
šodienas mūsdienu mākslas modes ikonu – tādu kā Širina Nešata, Izaks
Džūljens, Pjērs Īgs u.c. – klātesamība izstādē. Envezors pats saka, ka
kuratora uzdevums neesot veidot gaumi, bet gan vairot zināšanas – nevis
par mākslu, bet par pasauli, kurā māksla tapusi.
Par viņa personību savs viedoklis esot ikvienam, kurš Envezoru pazīst.
Simpatizētāji, tādi kā Ņujorkas Modernās mākslas muzeja direktors Glens
D. Lourijs (Lowry), saka: “Ekstraordinārs inteliģents un zinošs vīrs,
kas daudziem cilvēkiem atvēris acis.” Kritiķi teic, ka viņam esot
salkana gaume un viņš proponējot politiski pamācošu mākslu.
Neatkarīgais mākslas kritiķis Deivs Hikijs viņu dēvē par “tipisku
sistēmas produktu”, par “postkoloniālu radikāli” un par “kritiķi ar
trešās pasaules saknēm un daļēju Ziemeļeiropas mākslas praktiķa
pasaulredzējumu”. Labākajā gadījumā viņš tiek saukts par mesiju,
sliktākajā – par tirānu.
Daiga Rudzāte
“Mēs esam dzīvi simboli pasaulei bez robežām, brīvības pasaulei bez
ieročiem, kurā ikviens bez bailēm var ceļot, kur pašam tik. No
Centrālāzijas stepēm līdz Atlantijas okeāna krastam, no Dienvidāfrikas
augstā plato līdz Somijas mežiem,” šos Vaidas Voivoda III (Vaida
Voivod), Pasaules čigānu komūnas prezidenta, vārdus, kurus viņš teica
kādam žurnālistam 1963. gada 18. maijā intervijā Amsterdamā iznākošajam
laikrakstam Algemeen Handelsblad, citē Konstants savā rakstā par “Jauno
Babilonu”. Viņš kļuva slavens ar šo vīziju, kuru būvēja 15 gadus un
kura nekļuva par realitāti. Viņa dzīves svarīgākās sastāvdaļas bija
spēle un radošais process. Viņa iedomu zemei, tās maketiem,
konstrukcijām, skatiem no putna lidojuma, zīmējumiem, kolāžām un
gleznojumiem Okvui Envezors bija atvēlējis atsevišķu telpu vienā no
Documenta 11 norises vietām – Kulturbahnhof. Turpat, kur citiem
klasiķiem – Berndam un Hillai Beheriem un Viljamam Eglstonam.
Kulturbahnhof atrodas urbānās vides tik neiztrūkstošā piedēklī –
Kaseles dzelzceļa stacijā, no kuras visdažādākajos virzienos traucas
daudzi vilcieni. Un, lai arī tiem joprojām ir stingri noteikts
galamērķis (pēc situacionistu – to pārstāvis bija arī Konstants –
uzskatiem, tiem būtu jākursē, neievērojot nekādus maršrutus), ceļojums
tomēr atbrīvo cilvēku.
Konstants (pilnā vārdā Konstants Antons Nīvenhauss(Constant Anton
Nieuwenhuys)) dzimis 1920. gadā Amsterdamā, kur dzīvo joprojām. 1948.
gadā viņš kopā ar dāņu mākslinieku Asgeru Jornu un beļģu rakstnieku
Kristianu Dotremonu 8. novembra vakarā kafejnīcā pie Parīzes Dievmātes
katedrāles nodibināja grupu CoBrA (nosaukums atvasināts no
Kopenhāgenas, Briseles un Amsterdamas), kas par savu mērķi izvirzīja
atbrīvot mākslu no akadēmiskās mākslas noteiktajām normām un virzienu
ietekmes, atjaunot mākslas ietekmi uz dzīvi. Anrī Lefevrs (Henri
Lefebvre), vairāku situacionistu un arī Konstanta tuvs draugs, runājot
par Starptautisko situacionistu biedrību, uzsver, ka tā vēlāk
izveidojās uz CoBrA bāzes, kuras dibināšanu savukārt inspirējusi viņa
sarakstītā grāmata “Ikdienas dzīves kritika” (Critique of Everyday
Life). 20. gs. 50. gadu pašā sākumā Konstants sāka veidot savu utopisko
pilsētu, kura vēlāk ieguva jau minēto Babilonas nosaukumu. 1951. gadā
viņš pameta CoBrA (tā paša gada rudenī grupa beidza pastāvēt),
gleznojumi kļuva monohromāki, viņš sāka izmantot ģeometriskus elementus
un pievērsās skulptūru veidošanai, kuras vēlāk kļuva par viņa pilsētas
sastāvdaļām. Patiesībā pēc aiziešanas no CoBrA viņš no mākslinieka
kļuva par arhitektu. Kopā ar domubiedriem Konstants strādāja pie
sabiedrības struktūru attīstības plāna, ko varētu realizēt pēc kādas
abstraktas revolūcijas. Eiropas pēckara gados kreisi noskaņotiem
inteliģentiem imponēja nosacīti utopiskais projekts – Padomju Krievija.
1957. gadā revolucionārās idejas virmoja pasaules telpā, un Fidels
Kastro spēja tās transportēt uz Kubu (Eiropas radikālāko jauniešu T
krekliņus līdz pat 21. gs. sākumam rotā Ernesto Če Gevaras satraucošais
tēls). Konstantu ļoti bija ietekmējis karš un tā iznākums. Viņu
spārnoja cerības un marksistu teorija. Konstants kopā ar biedriem
prononēja idejas, kuras riņķoja ap vēlmi atbrīvot cilvēkus no darba,
lai viņi varētu nodoties tīkamākām nodarbēm, un kuras atrisinājumu viņi
saskatīja vispārējā mehanizācijā un automatizācijā. “Pretstats
patērētājsabiedrībai ir sabiedrība, kurā automatizācija ir atbrīvojusi
cilvēku no darba un viņš var attīstīt savu kreativitāti. Cilvēku vairs
neierobežos pulkstenis un konkrētā vide. Viņš varēs atsaukties iekšējam
aicinājumam piedalīties spēlē un piedzīvojumos.” (Tā Konstants raksta
“Jaunās Babilonas” teorētiskajos pamatojumos.)
1953. gadā Konstants publicēja rakstu “Situacionistu
athitektūra”, kura pamatdoma balstījās tēzē, ka arhitektūra var
izmainīt ikdienas dzīves realitāti un radīt jaunas situācijas. Šai
utopiskajai arhitektūrai bija nepieciešama jauna sabiedrība, kura
nevēlētos turpināt tik garlaicīgo un ierasto dzīvi, kura vēlētos
ģenerēt citas situācijas. 1956. gadā Konstants Albā, Itālijā, nolasīja
lekciju Tomorrow poetry will be the house of Life, kas kļuva par darba
instrumentu Starptautiskajai situacionistu biedrībai, kura koncentrējās
uz mūsdienu urbānā modernisma un patērētājsabiedrības kritiku.
“Jaunā Babilona”, pie kā Konstants aktīvi strādāja no 1956. līdz 1974.
gadam, nav urbāns plānojuma projekts, bet gan domāšanas un iztēles
veids, kā skatīties uz dzīvi un lietām. Tas nav gluži tas pats, kas
marksistu teorijas par laimības zemi. Tas ir romantisks un ideālistisks
mākslas darbs, arhitektoniska fantāzija. Mākslas darbs, kas vēsta par
arhitektu un par arhitektiem. Tā ir pilsēta, uz kuru ir nevis jāskatās,
bet gan tajā jādzīvo. Tuvojoties noslēgumam, Konstanta Babilona kļuva
aizvien abstraktāka un nosacītāka. Zīmējumi un litogrāfijas aizstāja
kādreizējos detalizētos pilsētas plānus un kvartālu maketus. 1969. gadā
mākslinieks retumis atkal atsāka gleznošanu, un kopš 1974. gada viņš
pilnībā ir pievērsies tikai un vienīgi glezniecībai. Viņš aizgāja prom
no savas Babilonas, jo revolūcija nenotika. Konstants realitātē nekad
neko neuzbūvēja.
Antīkā Babilona tiek dēvēta par kosmopolītu kultūras centru, kurš
slavens ar dekadenci un debesu dārziem, ar pilsoņu brīvības un likumu
principiem. Patiesībā jau Konstants savā sapnī mēģināja iezīmēt
nākotnes metropoles vaibstus, un varbūt tālab viņa utopijas šodien
Kaselē vairs nemaz nešķiet tik nereālas. Viņa veidotie maketi dažkārt
ļoti līdzinās šodienas slavenāko arhitektu realizētajām utopijām, kuras
mēdz raksturot “kā prātam neaptveramas”. |