Istaba, kurā dzĪvot ir skaisti, viegli un interesanti
Ievas Iltneres personālizstāde
"Mana istaba" galerijā "Centrs"
no 1. līdz 14. jūlijam.
Var būt daudz atbilžu uz jautājumu, kas māksliniekam kalpo par iemeslu
un mērķi kārtējā mākslas darba radīšanai. Pragmatiski ciniķi var
uzskatīt, ka tas ir sen savu funkciju zaudējušās mākslas bezjēdzības
apliecinājums, kas radīts tikai tāpēc, lai kļūtu par interjera
sastāvdaļu vai mākslinieka godkāres apmierināšanas līdzekli. Var
arī skatīties uz mākslas darbu kā uz bezgala dziļu un nozīmīgu ideju
izpausmes veidu, kas radies ģēnija iekšējās nepieciešamības rezultātā.
Ievas Iltneres gleznu izstāde ar savu nosaukumu, iekārtojumu un darbu
saturu vedināja iztēloties radīšanas procesa scenāriju, kas vienlaicīgi
darbojas gan kā izstādes vēstījums, gan kā viens no atbilžu variantiem
jautājumam par radīšanas iemesliem.
Atrodoties vērojoši apcerīgā bezdarbībā, kas visvieglāk sasniedzama
savā intīmajā vidē, klīstošais skatiens sāk pievērst uzmanību it kā
nenozīmīgām lietām, to detaļām un attiecībām, kas pēkšņi šķiet
interesantas un subjektīvi apjaušamu jēgu ietverošas. Skatoties ar
gleznotāja acīm, šie iedvesmojošie realitātes fragmenti itin viegli
kļūst par ierosmi iespaidu un ideju virknei, no kā pamazām būvējas
iedomātās gleznas. Paralēli konkrētā mirkļa iespaidiem iztēli urda jau
tur esoši, citviet redzēti tēli, kas, savstarpēji papildinoties ar
iedvesmojošajām formām, faktūrām utt., palielina iztēles gleznu
idejisko slodzi. Un tad, lai atbrīvotos no tām un varētu izbaudīt
radīšanas procesu, šīs gleznas lēni un pacietīgi tiek uzgleznotas,
pārvēršot iedomāto visiem pieejamās un bezgala pievilcīgās
gleznieciskās, bieži dekoratīvās kvalitātēs. Tas arī ir viens no
nedaudzajiem veidiem, kā gleznotājam gūt piepildījumu un nodrošināt
savu labsajūtu – gleznot, realizējot savas idejas un paplašinot savas
meistarības iespējas.
Mana istaba ir mana pasaule. Izstādes ekspozīcija ar daudziem maza
izmēra darbiem veidojās kā Ievas Iltneres iekšējās pasaules struktūra,
kas sakārtojas nenoteiktā virknē no nejaušiem iespaidiem, citātiem,
atmiņām un fantāzijas radītiem veidojumiem. Iltnere rada iespaidu par
apzinātu un fiksētu īsu sekvenci no savas apziņas pasaules, kura sastāv
no maziem, pašvērtīgiem fragmentiem – gan vizuāli saistošiem, gan
tēlaini rosinošiem. Tas ir fragments no pasaules, kurā dzīvot ir
skaisti, viegli un interesanti, palaikam asuma pēc piejaucot mazliet
dramatisma.
Gleznas, kā jau Ievai Iltnerei raksturīgi, ieturētas melnbaltajam tuvā
tonalitātē. Tās veidojas no virtuoziem dekoratīvi grafiskiem efektiem,
kuros vietām paradās opārta principi. To vizuālais valdzinājums dominē
pār saturu un liek baudīt Iltneres glezniecisko meistaribu, mudinot
tomēr aizmirst jautājumu, kam gan šīs gleznas
radītas.
Andris Eglītis
DIONISIAN & APOLLONIUM
Ināras Petrusēvičas un Dmitrija Lavrentjeva gleznu izstāde
Dionisian & Apollonium Latvijas Mākslinieku savienības galerijā
no 18. jūnija līdz 12. jūlijam.
Primitīvākais kopsaucējs gleznotāju Ināras Petrusēvičas un Dmitrija
Lavrentjeva kopizstādē ir autoru izcelsmes vieta – Daugavpils, un arī
tas, ka abi savā attīstības ceļā ir apgājuši Latvijā pierasto
profesionālo mākslas izglītības iestādi Latvijas Mākslas akadēmiju.
Izstādes kuratores Faridas Zaletilo piedāvātais kopsaucējs ir
dionīsisma un apollonisma (objektīvā un subjektīvā – saskaņā ar Nīči)
pretmetu saspēle. Objektīvais, pārlaicīgais un arhetipiskais
attiecināts uz Lavrentjeva darbiem, bet mākslinieka subjektīvo,
pašpietiekamo fantāziju pārstāv Petrusēviča.
Abi autori izkopuši specifisku, individuālu stilu, kas konsekventi izpaužas visos darbos un raksturo katra atšķirīgo pieeju.
Dmitrija Lavrentjeva pastozo, monotono triepienu veidotās liela izmēra
kompozīcijās attēloti ar kristīgo reliģiju saistīti tēli, kuru
semantika rada priekšstatu par objektīvā klātbūtni. Blakus tiem
vienkārši mirstīgie un mistiski zvēri dramatiskās, eksistenciālās
situācijās un pozās. Šie darbi tik tiešām pilni dzīvnieciska,
kliedzoša, stihiska spēka, kura cēlonis atšifrējams vienkārši –
ekspresīvie triepieni, ugunīgā tonalitāte un dramatiskais cilvēku
tēlojums, bet tādēļ jau iespaida vērtība nezūd. Paralēli ar ciešanām
par cilvēka likteni jūtama arī groteska ironija, kas kopējo iespaidu
tikai bagātina, norādot, cik šīs cilvēka ciešanas ir nenozīmīgas un
bezjēdzīgas.
Ināras Petrusēvičas dionīsisma subjektīvo fantāziju izpausme, manuprāt,
atspoguļo 20. gs. beigu mākslas principu stipri vulgarizētu versiju,
kur vairs nepastāv nekādas vērtības. Viņai piedēvētas šagāliskas
kvalitātes – kāpēc ne, ja tām par pamatu ņemta viegla līdzība
brīvajā telpas dekonstruēšanā. Rotaļīgums – tas taču ir tik skaisti,
sievišķīgi un aktuāli. Abstraktajā glezniecībā pieļaujams viss. Šajā
gadījumā radošā brīvība palikusi bez kvalitātes un pamatotības seguma.
Vai arī, vadoties pēc Junga uzskatiem par subjektīvo un objektīvo
mākslā, jāsecina, ka nepiederu tam cilvēku lokam, kas atrodas vienā
frekvencē ar mākslinieci un spēj adekvāti uztvert viņas subjektīvās
izpausmes. Krāsainie, irdenie audekli stāsta nejaušus stāstus, kuru
galvenā vēsts ir autores pozitīvā un vieglā attieksme pret pasauli un
nevēlēšanās iedziļināties tajā. Ar cieņu jāatzīst, ka darbu formā
māksliniece sev ļāvusi pilnīgu brīvību, ignorējot gleznieciskās
kvalitātes un tā izvairoties no latviešu mākslai raksturīgā estētiskuma.
Iespējams, Ināra Petrusēviča ir konceptuālu rotaļu meistare, jo kopumā
gaiši rotaļīgie darbi vairāk nekā Dmitrija Lavrentjeva spēku
apliecinošās kompozīcijas atstāja traģisku un destruktīvu iespaidu,
liekot aizdomāties par cilvēka un mākslinieka jēgu un sūtību.
Andris Eglītis
Ornamentālo meditāciju ilustrācijas
Danielas Akmens gleznu izstāde Latvijas Mākslinieku savienības galerijā no 22. maija līdz 15. jūnijam.
Tiem mākslas mīļotājiem, kas izdzirdējuši par franču gleznotājas
Danielas Akmens (Daniele Akmen, dz. 1945. g.)
latvisko izcelsmi, devās uz izstādi, noskaņojušies gūt šā fakta
apstiprinājumu arī viņas gleznās, nācās vilties. Pat vistalantīgākais
etniskās piederības pazīmju pētnieks te atdurtos kā pret sienu –
krāšņu, orientāli ornamentālu sienu.
Danielas Akmens gleznas ar austrumniecisko paklāju un grafisko florālo
motīvu pārpilnību un plakano gleznojumu līdzinās paklājiem, kuru
pārpilni droši vien ir Kasablankas un Kairas tirgi. Pārsteidzošs šajās
gleznās ir tas, kā māksliniece spēj valdīt pār ārkārtīgi spilgto krāsu
drumslām, saglabājot precīzu un skaidri nolasāmu gleznas uzbūvi.
Citādi šīs rūpīgi nostrādātās, grafiskās gleznas atstāja visai vienmuļu
iespaidu, jo skatītājam, radušam pie ziemeļnieciska askētisma, ātri
piezogas pārsātinājuma sajūta, bet ornaments kā tāds ir bezkaislīgs.
Tas, ka māksliniece savās gleznās iepinusi dažādas sev un Eiropas
kultūrai būtiskas personības, varbūt mazina paklāja estētikas
dominanti. Tomēr, lai izjustu Danielas Akmens glezniecību, pietiek ar
vienas gleznas aplūkošanu, pārējās šķiet kā tās pašas gleznas
talantīgas variācijas. Frīdas Kālo portreta izmantojums vien atgādina
par viņas daudzajiem traģismu izstrāvojošajiem pašportretiem, bet
nerada nekādu virsvērtību Danielas Akmens gleznai. Var jau būt, ka
tieši tāds ir bijis mākslinieces mērķis – sniegt mums iespēju caur
savām gleznām savienoties ar citām pasaulēm. Visticamāk glezniecība
māksliniecei ir kā meditācija, ar kuras palīdzību viņa pati savienojas
ar Frīdas Kālo vai Grētas Garbo pasaulēm. Lūkojoties Danielas Akmens
gleznās, mēs kļūstam par lieciniekiem šim procesam.
Ansis Vasks
|