ESTĒTISKAIS JŪTĪGUMS – 6. starptautiskais jauno mediju kultūras festivāls \"Māksla + Komunikācijas\". 2003. gada 15.–18. maijs, Rīga Ieva Auziņa, jauno mediju kultūras centrs RIXC |
|
Edvīns van der Heide. LSP#2
RIXC,Waag Society un Estere Pollaka. REAL TIME RĪGA
Monika Pormale
|
| Šogad jauno mediju kultūrai veltīto festivālu " Māksla +
komunikācijas" tā rīkotāji jauno mediju kultūras centrs RIXC ievirzīja
gultnē "Mediju arhitektūra". Festivāla plašajā programmā
(instalācijas, filmas, diskusijas, vizuālās prezentācijas) "mediju
arhitektūras" tēmu visvairāk aktualizēja festivāla divu dienu
konference, kuras uzmanības centrā bija informācijas tīklu un urbānās
ģeogrāfijas savstarpējās sakarības. Konferences dalībnieki – mediju
teorētiķi, konceptuālisti un mākslinieki no dažādām Eiropas valstīm –
vērsa uzmanību uz virtuālo tīklu sociālās komunikācijas pieredzi un to,
kā tā, pārtransformēta fiziskajā telpā, rada jaunus priekšnosacījumus
sabiedriskās telpas paplašināšanai pilsētvidē, kā arī uz to, kā šobrīd,
attīstoties GPS (globālās pozicionēšanas sistēma) kartografēšanas
tehnoloģijām, mobilajiem sakariem un bezvadu tīkliem, mainās mūsu
priekšstati par laiku un telpu, sociālajām struktūrām un mākslas
formām. Nav pārliecības, ka konferences laikā tās dalībniekiem un
auditorijai izdevās nākt klajā ar kādiem skaidri formulētiem
konceptuāliem līdzekļiem, kas palīdzētu pārvietoties mediju
arhitektūras radīto nosacījumu telpā, tomēr spraigās diskusijas
norādīja uz nenoliedzamo tēmas aktualitāti un nepieciešamību par to
publiski runāt un domāt arī šeit – Rīgā.
Jēdziens "mediju arhitektūra", kas vispirms jau sevī ietver dažādu
telpu (iedomātās, vēlamās, fiziskās, virtuālās) pakāpenisku un reizē
nepārtrauktu sintēzi laikā, sasaucas ar jauno mediju kultūras centra
RIXC jau iesākto darbu pie "RIXC mediju telpas" – tēlnieces Leas
Davidovas-Medenes kādreizējās darbnīcas – pārveidošanas sabiedriski
pieejamā mediju kultūras telpā. Ideja par šīs visai iespaidīgās
darbnīcas procesuālu transformāciju publiskā telpā, cenšoties jaunajos,
no sākotnējiem telpas izmantošanas nolūkiem (monumentālās tēlniecības
darbnīca) atšķirīgajos plānos respektēt un interpretēt telpas
specifisko estētiku un arhitektoniku, tika manifestēta festivāla
instalācijās un audiovizuālajās performancēs. Viena no spilgtākajām
festivāla performancēm – holandiešu mākslinieka Edvīna van der Heides
(Edwin Van Der Heide) LSP#2, kurā skaņa kontrolēja lāzera staru un ar
dūmiem piesātinātajā 100 km≤ telpā tika uzburti
trīsdimensionāli mākoņu vāli un grafiskas plaknes. Acīm redzamais,
reālais un reizē šķietamais apjoms bija visai aizraujošs izaicinājums
sarežģītu telpisku stimulu (to skaitā akustisku) asimilācijai.
Festivāla performanču programmā piedalījās arī latviešu mediju
mākslinieki, kas strādā audiovizuālajā vidē: Voldemārs Johansons ar
PING SONIC, Ģirts Korps ar SEMEMA-INDUSTRIAL.NET un Mārtiņa Ratnika un
noise mūzikas projekta Clausthome kopīgi veidotā performance
SPEKTROSFĒRA.
Dzimtajā pilsētā Rīgā, kur bieži cilvēkam savus nosacījumus izvirza
visvulgārākā arhitektūra un attiecības mediju telpā regulē jau gatavas
uz peļņu, nevis uz jēgu orientētas savstarpējās saskarsmes formulas, ar
laiku arvien grūtāk nākas lauzt piezemētos priekšstatus par indivīda
radošās līdzdalības iespējām savā pilsētainavā. Viens no
eksperimentālākajiem un interaktīvākajiem šīgada festivāla projektiem
Real Time Rīga, ko RIXC vairāku nedēļu garumā attīstīja kopā ar
holandiešu mākslinieci Esteri Pollaku (Esther Pollak) un mediju centru
Waag Society Amsterdamā, jebkuram interesentam piedāvāja pašam Rīgas
teritorijā uzzīmēt savu personīgo maršrutu. "Katra pilsētas
iedzīvotāja domās ir sava (mentālā) pilsētas karte, kas nosaka mūsu
pārvietošanās trajektoriju pilsētā, kā arī ietekmē mūsu izvēli par labu
tam vai citam ceļam. Real Time Riga projekts ir mēģinājums vizualizēt
šīs mentālās kartes, pētot pilsētnieku pārvietošanās ieradumus.
Pilsētas psihoģeogrāfiskās kartes tiek zīmētas, izmantojot plaukstas
datorus, mobilos GPRS (General Packet Radio Service) sakarus, internetu
un GPS (Global Positioning System) tehnoloģijas." Real Time Rīga
projekta vizualizācijas karte, dalībnieku un iedzīvotāju trajektorijas
Rīgas ielās reālā laikā bija apskatāmas kluba Casablanca skatlogā Doma
laukumā un Latvijas Mākslinieku savienības galerijā 11. novembra
krastmalā 35.
Jauno mediju kultūras uzmanības centrā vienmēr ir bijusi dažādu globālu
varas struktūru radoša kritika, kas visbiežāk īstenota kā šādas
informācijas vizualizēšana vai interpretācija audiovizuālā formā.
Līdzās citiem festivāla ekspozīcijas darbiem, kas "neredzamas lietas
padarīja redzamas" (piemēram, britu mākslinieka Luka Džerama
instalācija Matrix), jāmin franču konceptuālistu grupa Bureau
d'Etudes, kas festivālā piedalījās ar
projektu PSYCHOTRONIC GOVERNMENT –
lielformāta kartēm, kuras atklāj globālo varas struktūru parasti
neredzamās savstarpējās saiknes.
Izgaismošanas un savienojamības ideju, kas caurstrāvoja daudzpusīgās
festivāla aktivitātes, festivāla vides vizuālajā koncepcijā akcentēja
māksliniece Monika Pormale. Neona bultas un festivāla logotips ne tikai
konceptuāli, bet arī fiziski izgaismoja jaunu maršrutu Latvijas
Mākslinieku savienības ēkā, ietverot galerijas telpas, RIXC mediju
telpu un citas apmeklētājiem parasti nepieejamas vietas. Festivāla
dalībnieku un viesu aktīvā plūsma pa šo maršrutu kļuva par "mediju
arhitektūras" fizisku paplašinājumu reālā laikā. Iesākumā iedomātu,
pēc tam reālu un gluži fizisku un, visbeidzot, arī vēlamu.
|
| Atgriezties | |
|