ĢERBONIS – PATĪBAS ZĪME Imants Lancmanis, Rundāles pils muzejs |
|
Kopija no Burgundijas hercoga Kārļa Drosmīgā herolda Luksemburga taperta
Izstādes trešā telpa ar dekoratīvi lietišķās mākslas darbiem
Izstādes ceturtā telpa - baznīcu māksla
Kurzemes hercoga Vilhelma galma maršala Martina fon Hoiningena-Hīnes ģērboņu senču tabula četrās paaudzēs. 1646.
Apriķu baznīcas lāde ar Snēpeles muižas īpašnieka Ernsta fon der Ostena-Sakena un viņa sievas Elīzabetes ģērboņiem. 1644
Ainažu pilsētas ģērbonis
Mihaela Johana fon Šulcena ģērboņa epitāfijas fragments no Skultes baznīcas. 1767
Krievijas impērijas ērgļi 18. gadsimta heraldikā Rīgā
Latvijas Valsts prezidenta Kārļa Ulmaņa goda krēsls Rīgas Latviešu biedrībā
|
| Latviešu skatītājs, iegājis izstādē "Heraldika Latvijā no 13. līdz 21.
gadsimtam", var apmulst. Viņu ietver zīmes, kas tam svešas ne tikai
tāpēc, ka ir nezināmas, bet tādēļ, ka nāk no citas pasaules, cita
laika, atšķirīgas nacionālās un sociālās vides. Tur ir bruņinieki,
muižnieki, bīskapi, vācieši, zviedri, krievi, poļi, valdnieki, hercogi,
grāfi, baroni vai vismaz "fon". Tikai izstādes pēdējā telpā, nonākot
pie Latvijas valsts ģerboņa, ieraugot vairāk vai mazāk pazīstamus
pilsētu ģerboņus, viņš atkal jutīsies drošāks, jo nonācis "savā"
vidē. Taču gan izstādes sākums, gan tās beigas runā par vienu un to
pašu – par pazīšanas zīmju sistēmu, sevis, savas dzimtas, sava novada
un valsts identificēšanu.
Cilvēki no vissenākiem laikiem vēlējušies izteikt jēdzienus ar tēliem.
Rakstība, alfabēts, cilvēku sazināšanās ar vārdu un valodas palīdzību
pastāvēja kā universālākais savstarpējās saprašanās līmenis, bet
simbolu valoda bija augstāks abstrahēšanās līmenis, kas ietvēra radošo,
māksliniecisko pirmsākumu. Jau senā Ēgipte ir pārpilna ar nosacītībām
un simboliem. Senā Ēgipte arī radījusi tik skaistus zvēru un putnu
stilizācijas piemērus, ka liekas – varbūt tie jau ir ģerboņi. Ērglis,
kas zīmēts stingri frontāli, galva valdonīgi pagriezta profilā,
horizontāli izstiepti spārni, kuru spalvas iezīmētas ar gluži vai 20.
gadsimta dizaina shematismu, – kāda apbrīnojama stilizācijas tīrība!
Trešā reiha valdonības zīme nav izpildīta pārliecinošāk, atšķirība ir
tikai vairogā ar svastiku ērgļa ķetnās.
Un tomēr – gan lieliskie Ēģiptes un Romas ērgļi, gan Asīrijas
monumentālie grifi, gan arābu mākslā atrodamās lilijas, tik līdzīgas
tām, kas vēlāk parādījās Francijas karaļu ģerbonī, nav heraldika. Bija
jānāk 12. gadsimtam ar krusta karu apmātību, lai nepieciešamība
orientēties raibajā kaujinieku masā izprovocētu heraldikas piedzimšanu.
Ģeometriski krāsu laukumi, zvēri un putni, dažādi dabas vai cilvēku
roku radīti atribūti tika gleznoti uz bruņinieku vairogiem, izšūti viņu
karogos un tērpos, iegravēti bruņās un ieročos, no vienreiz pieņemtas
pazīšanās zīmes kļūstot par mantojamu ciltszīmi. Tas bija ģerbonis.
Tūlīt parādījās arī heroldi, bruņinieku pavadoņi, kas šīs zīmes lasīja
un skaidroja, darināja zīmējumu krājumus un radīja ģerboņu
aprakstīšanas terminoloģiju. Heraldika bija radusies, tā bija zinātne
par ģerboņu veidošanas, interpretēšanas un izmantošanas likumiem.
Heraldikas senā un dīvainā valoda, šis arhaiskais valodniecības
piemineklis, saglabājusies līdz pat mūsu dienām.
Heraldika ir visabstraktākā, bet arī visspēcīgākā no sevis
identificēšanas zīmju sistēmām. Tā prasa sevis pakļaušanu kādas kopējās
dzimtas tradīcijām, it kā summējot un attiecinot uz sevi savu senču
nopelnus, tajā pašā laikā atgādinot par saviem paša pienākumiem dzimtas
goda un labās slavas priekšā. Heraldikas tapšanas brīdī pirmās
heraldiskās zīmes tika liktas uz karoga, vēlāk tās pārceļoja uz
vairogu. Karogs ir pats senākais iedvesmošanas un pašiedvesmošanās
ierocis, ko plandošu paceļ virs cilvēku galvām, tos saucot cīņā,
mudinot uz varonību un pašuzupurēšanos. Kā tāds tas palicis līdz pat
mūsu dienām – pietiek atcerēties sarkanbaltsarkanā karoga lomu atmodas
laikā.
1903. gada 17. oktobrī Jelgavā, Kurzemes provinces muzejā tika atklāta
liela heraldikas izstāde. Kurzemes Literatūras un mākslas biedrības
Ģenealoģijas, heraldikas un sfragistikas sekcijas vadītājs barons
Aleksandrs fon Rādens vadīja Latvijas teritorijā vēl nebijušu pasākumu,
sarīkojot izstādi, kurā bija redzami 3217 eksponāti. Kurzemes muižnieki
un pilsoņi, zinātniskas biedrības, Rīgas pilsoņi deva savus heraldiskos
dārgumus, kādu tobrīd Latvijas zemē netrūka. Tieši simt gadu vēlāk ir
veikts līdzīgs darbs. Tas ir pārskats par aizgājušā gadsimta
zaudējumiem un ieguvumiem. Sešās telpās izvietots apmēram pusotrs
tūkstotis heraldisko priekšmetu. Ņemot vērā visu, kas Latvijai gājis
pāri simt gadu laikā, var teikt, ka zaudējumi nav tik lieli, kā varētu
domāt, īpaši ņemot vērā, ka 20. gadsimts bija Latvijā iznīcinājis
heraldikas pastāvēšanas dzīvo bāzi, aristokrātiju un bagāto pilsonību,
šo ģerboņu kultivēšanai svarīgo sociālo vidi. Tomēr izrādījās, ka
muzejos, arhīvos, bibliotēkās un privātās kolekcijās Latvijā karus un
sociālus satricinājumus bija pārdzīvojis daudz kas no 1903. gadā
parādītā, un atradās vēl daudz jaunu un svarīgu heraldisku materiālu.
Izšķiroši bija tas, ka izstādē ar bagātīgu pienesumu piedalījās
Kurzemes un Vidzemes bruņniecība, kas deva 23 muižniecības diplomus un
ģerboņu ciltskokus, kā arī privātas personas Vācijā, Zviedrijā un
Somijā.
Izstāde ne tikai rāda heraldikas pieminekļus, bet arī mēģina izglītot
latviešu sabiedrību, kas par heraldiku nezina gandrīz neko. Tā ir
iznācis, ka heraldika Latvijā palikusi kā pēdējā neapgūtā humanitāro
zinātņu joma. Visas zinātņu nozares kopš 19. gadsimta vidus ir
izveidojušas savu latvisko terminoloģiju un tikušas pētītas kā
zinātniskas disciplīnas, taču heraldiku tas nav skāris. Šobrīd ne tuvu
visi heraldikas termini ieguvuši latvisko variantu. Tādēļ izstāde
domāta arī kā mācību grāmata tiem, kas grib kaut ko uzzināt, turklāt ne
tikai par heraldikas likumiem un terminoloģiju, bet arī par tās
izmantošanas veidiem un vēsturi Latvijā. Izstādē skatāmi daudzi ārzemju
heraldiskās literatūras darbi, kas kopš 16. gadsimta nesuši ģerboņu
zinātni pasaulē.
Bruņinieks sevi identificēja ar dzimtas ģerboni ne tikai kaujas laukā,
bet arī tad, kad, noņēmis bruņas, viņš parakstīja kādu pergamentu un
uzlika uz tā savu zīmogu. Ģerboņa zīmogs – šis jēdziens daudz ko izsaka
arī mūsdienās, taču tajā tālajā laikmetā tas bija vienīgais veids, kā
nodrošināt dokumenta autentiskumu, kaut gan dokumentu viltošana
pastāvējusi jau toreiz. Zīmogs ir ne tikai identifikācija, tā ir arī
personifikācija. Kaut arī nebija aizliegts lietot savu priekšteču
ģerboņa spiedogu, parasti katrs dzimtas loceklis sev pasūtīja jaunu,
īpašu spiedogu. Tas bija ne tikai laikmeta stila jautājums, bet arī
savas personības apliecinājums. Ne velti 18. gadsimtā blakus ģerbonim
bieži lika arī iniciāļus. Zīmogu spiedogi cauri gadsimtiem mainījušies
arī ārēji, no smagiem dzelzs klučiem kļūstot par elegantiem brelokiem
un dārgiem zelta zīmoggredzeniem, kur ģerbonis iegravēts pusdārgakmenī,
visbiežāk karneolā.
Latvijā heraldiku līdz ar kristiānismu atnesa Rietumu civilizācija.
Izstādē ir simtiem zīmogu nospiedumu, daudz arī pašu spiedogu. Zemes
kungi – Rīgas arhibīskaps un Livonijas ordeņa mestrs – tikai 14. un 15.
gadsimtā blakus garīgiem simboliem sāka likt dzimtas ģerboni. Vācu
bruņieki, kuri Livonijas ordeņa sastāvā bija spiesti dzimtas ģerboņus
pakļaut ordeņa krustam, tomēr tos saglabāja un, pēc Livonijas ordeņa
sabrukšanas kļūstot par lauku muižniekiem, lietoja tos tikpat plaši kā
Rietumos. Kurzemes un Vidzemes muižniecība, kas sevi apzīmēja par
bruņniecību, tā atvedinot savas kārtas izcelšanos uz Livonijas ordeņa
laikiem, bija sevī stingri noslēgtas korporācijas, kas ne tikai rūpējās
par savu rindu tīrību, bet arī kopa heraldikas tradīcijas. Kurzemes
bruņniecība bija pirmā Eiropā, kas jau 1620. gadā ieveda dižciltības
pierādīšanas sistēmu, tā saukto bruņniecības solu, kolēģiju, kam bija
jālemj par kandidāta dižciltīgo izcelšanos. Šim nolūkam bija jāiesniedz
ģerboņu ciltskoks, kur senči bija uzrādīti ne tikai ar vārdiem un
uzvārdiem, bet arī ar ģerboņiem. Tas bija milzīgs pamudinājums apgūt
vietējo heraldiku. Kurzemes ģerboņu ciltskoki un ģerboņu krājumu
manuskripti, kas tapa bruņniecības sola vajadzībām, izstādē ir plaši
pārstāvēti. Tā pati Kurzemes bruņniecība, kas 1620. gadā izveidoja
bruņniecības solu, pastāv arī 21. gadsimtā, un tai pieder tie paši
materiāli, kuri krājušies tās arhīvā, kopš Kurzemes muižniecība sāka
sevi apzināties kā kopumu. Izstādē redzams Kurzemes kanclera Kristofera
fon Firksa ģerboņu ciltskoks, kas gleznots uz pergamenta un bija
iesniegts bruņniecības sola sēdē 1631. gadā. Kurzemes hercoga Vilhelma
galma maršala Martina fon Hoiningena-Hīnes ģerboņu senču tabula
savukārt darināta uz audekla 1646. gadā, tas ir vienīgais šāds
lielformāta gleznojums, kas saglabājies un joprojām atrodas dzimtas
īpašumā.
Ģerboņu ciltskoki (tie rāda dzimtu attīstībā no ciltstēva pie dzimtas
koka saknēm) un ģerboņu senču tabulas (ar pretēju ciltskoka attīstību,
senčiem kārtojoties koka zaros) parasti rāda 16 senču ģerboņus pa tēva
un 16 pa mātes līniju, kopā četras paaudzes. Tas bija dižciltīgas
izcelšanās pierādījuma veids, ko senāk prasīja, iestājoties bruņinieku
ordeņos, kļūstot par armijas virsnieku vai iepērkot muižu valstīs, kur
to drīkstēja tikai dižciltīgie.
Lai būtu iespējams sastādīt ģerboņu ciltskokus, bija nepieciešams
zināt, kā izskatās katras dzimtas ģerbonis. Īpaši Kurzemē 17. un 18.
gadsimtā vairākkārt tapa ar roku rakstīti un zīmēti ģerboņu krājumi, no
kuriem neviens tomēr nespēja aptvert visu vietējās heraldikas kopumu.
Tas izdevās vienīgi hercoga arhīva sekretāram Johanam Eberhardam
Neimbtsam, kurš 1793. gadā publicēja Kurzemes ģerboņu krājumu. Izstādē
var redzēt viņa ilgo pētījumu ceļu – skiču albumus, piezīmes, pagaidu
eksemplārius, kas kopā ar daudziem citiem manuskripta ģerboņu krājumiem
tika izstādīti jau 1903. gadā.
Taču heraldikas attīstība monarhistiski uzbūvētās pasaules kārtībā
nebija gluži patvarīga. Valdnieki vienmēr paturējuši tiesības teikt
savu vārdu, pārvēršot dižciltības, titulu un ģerboņu piešķiršanu par
finansiāli ienesīgu savu darbības novadu. Nevar gluži teikt, ka 18.
gadsimtā Svētās Romas impērijas galmā Vīnē dižciltību varētu nopirkt kā
tirgū, taču nenoliedzami, ka godkārīgiem tirgotājiem, tostarp arī no
Rīgas vai Liepājas, nebija grūtību pierādīt savu izcelšanos "no
godīgiem vecākiem", kas kopā ar esošiem vai iedomātiem nopelniem
sabiedrības labā un pieklājīgu naudas summu par diploma izgatavošanu
atnesa ilgoto uzvārda partikulu "fon". Izstādē redzami vairāki
desmiti Eiropas valdnieku izsniegto dižciltības un ģerboņu diplomu, tie
nāk no Latvijas Valsts vēstures arhīva Rīgā un Kurzemes bruņniecības
arhīva Marburgā. Krievijas ķeizari Pāvils I un Nikolajs I ar grāfienes
un firstienes tituliem un attiecīgiem ģerboņiem apveltījuši Mežotnes
muižas īpašnieci Šarloti fon Līvenu, Kurzemes hercogs Pēteris izgādājis
Svētās Romas impērijas grāfa diplomu savam sievastēvam Johanam
Frīdriham fon Mēdemam, ķeizars Kārlis V iecēlis muižnieku kārtā Rīgas
pilsoņus brāļus Cimmermaņus, Francijas karalis Luijs XVIII piešķīris
grāfa titulu Andreasam fon Kēnigsfelsam, kas to trimdas laikā bija
sirsnīgi uzņēmis Blankenfeldes muižā, – tas viss izstādē uzrunā
skatītāju no pergamentiem, kas iesieti samta vākos un apstiprināti ar
valdnieku parakstiem un lieliem vaska zīmogiem.
Pēc tam kad ģerboņi vairs nekalpoja uz vairogiem kaujas laukā, kad no
modes bija izgājuši arī bruņinieku turnīri ar to sarežģīto heraldisko
ierāmējumu, ģerboņi ienāca ikdienas vidē. Arī gotikas laikā netrūka
ģerboņu visapkārt, zem kājām un virs galvas, ņemot vērā, ka interjeru
noformējumā labprāt lietoja heraldiskās segas, paklājus, griestu un
sienu gleznojumus. Taču renesanse un baroks, kas slavināja personības
pašapziņu un ģerboņa nesēju vairāk distancēja no dzimtas, izceļot
personīgos nopelnus, ienesa heraldiku ikkatrā dzīves brīdī, norisē un
dekorā. Baroka laikā augstas kārtas persona nevarēja ne piedzimt, ne
apprecēties, ne nomirt bez heraldiskā ietvara. Un tas bija ne tikai
ģerboņu veidā, vienalga, vai uz zīdaiņa sedziņas vai zārka vāka.
Ģerboņa saturs, tā figūras un to simbolika bija arī literatūras
sastāvdaļa, lieliski apspēlēta neskaitāmās odās, veltījumos,
nekrologos. Cēsu katoliskais bīskaps Oto fon Šenkings, Kurzemes dzimtas
atvase, kādā 1597. gadā sacerētā slavinājuma dzejolī varēja lasīt savas
dzimtas ģerboņa trīs ragu skaidrojumu: viens pieder bīskapam kā avju
ganam, kas ar tauri sauc kopā savas avis, otrs rags domāts Dieva nama
sargātājam, bet trešais piedien bīskapam kā medniekam, kas taurēdams
savu medījumu dzen Kristus tīklā. Baroka laika heraldika ir pārpilna ar
poētiski filosofiskām ģerboņu interpretācijām, kas vairumā gadījumu
aizgūtas no emblemātikas apcirkņiem un maz atbilst heraldikas raksturam.
Ar ģerboni tika iezīmēts viss dzīves ietvars, katra lieta, ko lietoja
ikdienā. Ja tā bija mēbele, tad ģerboni it labi varēja uzlikt skapja
zelminī vai uz durvīm, lādes ieguva laulātā pāra ģerboņus, bet jo īpaši
cienīgi izskatījās kokgriezuma ģerbonis krēsla atzveltnes vainagojumā.
Ģerboņus gleznoja uz porcelāna traukiem, iegravēja sudraba, kapara,
alvas traukos un galda piederumos, ģerboņi tika iekļauti ekslibros, tos
varēja reljefi iespiest grāmatu iesējumā, likt uz izšuvumiem, kariešu
durvīm un sulaiņu livrejām.
Heraldika vienmēr bijusi arhitektūras pavadone. Īpašnieka ģerbonis
parādījās nama portālā vai zelminī, to varēja gan iekalt akmeni, gan
uzgleznot, gan darināt apmetumā, bet virs jumta bija iespējams uzlikt
ar ģerboni rotātu vējrādītāju. Izstādē redzams liels Rīgas pilsētas
ģerbonis, ko 1779. gadā veikli izkalis Rīgas tēlnieks Johans Georgs
Hāberkorns pilsētai piederošās Lādes muižas zelminim. 1936. gadā
ģerbonis pārceļojis uz Rīgas pilsētas vēstures muzeju.
Vēl vairāk iespēju bija ģerboņus iesaistīt interjera dekorā. Tie varēja
parādīties uz sienām un griestiem, krāsnīm un kamīniem, tos varēja
iesaistīt vitrāžās, intarsijās, durvju apkalumos.
Plašs mākslinieciskā iemiesojuma lauks ģerboņiem pavērās baznīcās.
Altāri, kanceles, soli un ērģeles, griestu lukturi, svečturi, Svētā
Vakarēdiena trauki, īsi sakot, ikkatrs baznīcai dāvināts priekšmets
parasti tika iezīmēts ar dāvinātāja jeb, izsakoties mūsdienīgi
saprotamā valodā, sponsora ģerboni. Tam klāt nāca tas, ko baznīcai deva
izkoptās apbedīšanas un mirušā piemiņas saglabāšanas tradīcijas. Pati
bēru ceremonija bija pārpilna ar heraldiku – tajā augstdzimušu personu
zārkam pa priekšu nesa karogus ar mirušā un viņa senču ģerboņiem,
ģerbonis tika likts uz zārka un rotāja kapaplāksni, bet kokgriezuma
ģerbonis tika pakārts pie sienas rūpēs par mirušā ilgu piemiņu.
Izstādes vajadzībām kokgriezuma ģerboņi tika noņemti Rīgas Domā un Sv.
Pētera baznīcā. No pirmās nācis smalkais manierisma stila griezums –
Dāvida fon Vīkena epitāfija un barokālā Johana Hinrihsa (miris 1746.
g.) piemiņas zīme, bet no otrās – epitāfija Rīgas rātskungam Ādamam
Heinriham Švarcam (miris 1762. g.), virtuozi griezta rokoko stilā. Līdz
pārsteidzošai greznībai 18. gadsimtā tika novesti arī dažādos metālos
izstrādātie zārku rotājumi, kuru galvenā sastāvdaļa bija mirušā
ģerbonis.
Izstādes pēdējā telpa veltīta Latvijas Republikas heraldiskajai
simbolikai. Valsts ģerbonis, pilsētu ģerboņi, apriņķu un rajonu
ģerboņi, pagastu heraldika. Kad tapa jaunā Latvijas valsts, tā bija
tāda paša jautājuma priekšā kā daudzas citas valstis, kas izveidojās uz
bijušo monarhiju drupām. Vai radīt kaut ko pilnīgu jaunu, kam pamatā
būtu nacionālā simbolika, atmetot to, ko daudzi uzskatīja par svešu un
nelatvisku, vai ievērot seno vēsturisko tradīciju? Latvijā nebija
pastāvējusi nacionālā aristokrātija, un līdz ar to, dažas kuršu ķoniņu
dzimtas izņemot, nebija arī latviešu dzimtu ģerboņu. Savukārt latviešu
pilsonība, kas veidojās 19. gadsimtā, neizrādīja nekādu interesi par
ģerboņiem, tajos ne bez iemesla saskatot sev svešas vēsmas; izņēmums
bija latviešu studentu korporācijas, kas gāja internacionālo tradīciju
ceļu arī savu atribūtu izvēlē.
Latvijas valsts ģerboņa ideja izgāja cauri vairākiem atziņu lokiem.
Pirmais valsts ģerbonis, kas stājās spēkā 1918. gada 6.
decembrī, piederēja tēlnieka Burharda Dzeņa rokai un pilnā mērā
atspoguļoja nacionālo atribūtiku, kas ar Anša Cīruļa metiem bija
ieviesusies jau Pirmā pasaules kara laika strēlnieku simbolikā.
Uzlecošā, starojošā saule, kuras vidū burts L un trīs zvaigznes, uz
dažiem gadiem kļuva par valsts simbolu, taču tā neatbilstība heraldikas
principiem bija acīmredzama. 1921. gada 15. jūnijā Satversmes sapulce
pieņēma jaunu ģerboni, kas skaidri rādīja vēlēšanos iekļauties Eiropas
tradīcijās. No iepriekšējās simbolikas tika paņemta uzlecošā saule, kam
pievienojās vēsturiskās heraldiskās figūras: sarkanais lauva pārstāvēja
Kurzemes un Zemgales hercogisti, bet sudraba grifs – Vidzemi un
Latgali. Ģerboņa skaistā stilizācija bija profesora Riharda Zariņa
nopelns, kaut gan kompozīcijas pamatā bija grafiķa Viļa Krūmiņa idejas.
Jaunais ģerbonis sastapa lielas sabiedrības daļas noraidījumu, jo ne
visi varēja pieņemt "svešos" heraldiskos zvērus. Tālaika presē varēja
lasīt kaismīgus uzbrukumus Latvijas teritorijā kādreiz pastāvējušo
valstisko veidojumu simbolikai. Izstāde rāda, cik tomēr dziļi jaunais
valsts ģerbonis iesakņojās tautas apziņā, identificējoties ar pašu
Latvijas valsti, kā tas tika apmīļots un apdziedāts, lietots sadzīvē,
telpu noformējumā, mākslas priekšmetu dekorā, rotaslietās. Neskaitāmas
pieclatu sudraba monētas tika pārveidotas piespraudēs, gan izvēloties
"Mildas" profilu, gan arī otrā pusē rodamo lielo valsts ģerboni.
Neatkārtojamu, apburoši naivu valsts ģerboņa atveidojumu uz Andreja
Paulāna darinātas māla vāzes izstādei devis Latgales kultūras muzejs.
Izstāde rāda kādu saviļņojošu valsts ģerboņa attēlu, kas kā simbolisks
tilts vieno vienu un otru neatkarīgo Latviju. Tā ir valsts ģerboņa
lielā krāsainā litogrāfija, kādu kopš 1921. gada oktobra Valstspapīru
spiestuve izlaida valsts un sabiedrisko telpu dekorēšani. Pēc 1940.
gada 17. jūnija kāds tipogrāfijas strādnieks beidzamo iespiedlapu
sagrieza gabalos, lai, grāmatā ieliktu, to iznestu no darbavietas.
1990. gadā gabaliņi tika uzdāvināti Latvijas Vēstures muzejam, kur tos
restaurēja un atkal savienoja kopā.
Līdzīgi pa gabaliem kopā trešās atmodas laikā tika salikta visa
atdzimstošās Latvijas ideja. Valsts ģerbonis kopā ar karogu un himnu
kļuva par vienu no brīvības simboliem, un nepieciešamība pēc tiem bija
tik dziļa, ka Latvijas Padomju sociālistiskā republika beidza savu
pastāvēšanu, jau paspējusi iegūt Latvijas neatkarīgās republikas
ģerboni, karogu un himnu.
Pilsētu ģerboņi Latvijas teritorijā atrodami kopš 13. gadsimta. Rīgas
pilsētas zīmogs, kas pirmo reizi likts uz 1225. gada dokumenta, jau
satur tos heraldiskos elementus – vārtu torni, krustu un atslēgas –,
kas vēlāk apvienojās joprojām izmantotajā pilsētas ģerboņa kompozīcijā.
Līdz Pirmajam pasaules karam tagadējā Latvijas teritorijā bija 24
pilsētas, kam bija savi ģerboņi. 1923. gadā izveidotā Heraldiskā
komiteja līdz 1938. gadam kopumā bija apstiprinājusi 60 pilsētu
ģerboņus.
Ar 1989. gadu sākās Latvijas Republikas laika pilsētu ģerboņu
atjaunošana. Kopš šī brīža radīti ģerboņi arī 23 jaunām pilsētām.
Pēdējos piecos gados notiek pagastu ģerboņu izstrādāšana, un jau vairāk
nekā 60 no šiem mazajiem administratīvajiem veidojumiem, kuru tālākā
pastāvēšana būs neilga, ir savs ģerbonis. Latvijā pēdējos gados tikuši
izveidoti arī daži personīgie un dzimtu ģerboņi. Laiks rādīs, vai tie
paliks kā izņēmums vai Latvija iekļausies pārējo Eiropas tautu
tradīcijās arī šajā laukā. |
| Atgriezties | |
|