LEĢENDA, VĀRDĀ TIMURS NOVIKOVS DAUDZŠĶAUTŅAINS BRILJANTS, KAS MIRDZ Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs |
|
Timurs Novikovs. SARKANAIS LAUKUMS. 20. gs. 80. gadi
Timurs Novikovs. PILS LAUKUMS. 20. gs. 80 gadi
Timurs Novikovs. AMORS UN PSĪHE. 1994
|
| Uzrakstīju vārdu "leģenda" saistībā ar Sanktpēterburgas mākslinieku
Timuru Novikovu, un tūlīt prātā iešāvās doma, vai pie mums Latvijā vai
– plašāk – Baltijā to varētu attiecināt uz kādu konkrētu cilvēku. Jā,
Boriss Bērziņš. Iespējams, Ilmārs Blumbergs. Vēl? Tomēr meklējumus
veicu četrdesmitnieku paaudzē, un arī Maskavā "vidējā vecuma joslā"
piemērotas kandidatūras neatrodas. Tie nav skaļi vārdi, tā ir
vēsturiska patiesība – nav otra mākslinieka mūsu reģionā, kurš
divdesmit gadus būtu bijis kādas pilsētas kultūras dzīves epicentrā.
Timurs Novikovs to savā 43 gadus garajā mūžā paspēja, un visgrūtāk viņa
padarīto pārdomāt un analizēt pagātnes formā. Tomēr tas ir jādara, jo
2003. gada 23. maijā apritēja pirmais gads, kopš vēl viena
Sanktpēterburgas leģenda aizgājusi mūžībā.
Atzīmējot šo nelielo gadadienu, Sanktpēterburgas mākslas galerija
"D-137" sadarbībā ar Jauno daiļo mākslu akadēmiju izdeva Timura
Novikova "Lekciju" apkopojumu. Galerijas telpā Ņevas prospektā 90/92
bija eksponēti mākslinieka 20. gs. 70. gadu vidū radītie tušas un
sangīnas zīmējumi – draugu, domubiedru portreti un trīs pašportreti,
kuros mākslinieks parāda sevi pārdomu, iekšējas apceres brīžos. Tajos
nekas neliecina par nākamo līderi, autsaideru, paralēlās (Timuram
nepatika vārds "konformisms") kultūras radītāju. Agrīnais mākslinieka
dzīves posms ir radošo ideju un projektu koncentrācijas un
kondensācijas laiks. Pēc melnbaltiem zīmējumiem, kā liecināja izstāde,
sekoja spilgts un pēkšņs sprādziens glezniecībā, plaknei, laukumam,
krāsai iegūstot spēku un brīvību. Tas ir mīļotās dzimtās pilsētas
Ļeņingradas ielu, laukumu, kanālu, pieminekļu dokumentācijas laiks. Tas
ir arī mākslinieka paša atvēršanās, "iziešanas vidē" sākums. Lai arī
konkrēta vieta kalpo par iedvesmas avotu – motīvu, tomēr svarīgāka loma
arī "tīrajā glezniecībā" ierādīta kādai papildu idejai vai
koncepcijai, un tā ir saistīta ar citā līmenī un kvalitātē uztvertiem
morāli ētiskiem principiem: Timurs Novikovs lieliski zināja personīgo
atbildības mēru par dzīvi un brīvību un nekad no šīs atbildības
nevairījās. Šodien, 21. gadsimta sākumā, neuzticību izraisa vārdi
"misija", "kalpošana", "ideāli"," atbildība". Tie šķiet pārāk
tāli, patētiski, samāksloti, neatbilstoši mūsu dzīves situācijai. Taču
par šo situāciju mākslinieks izteicās: "Jo skarbāka ikdiena, jo cēlāki
ideāli." Par Timura Novikova ideālu kļuva grieķu un romiešu mākslas
principi, klasiskais skaistums. Par savas dzīves misiju viņš uzskatīja
klasiskās estētikas tradīciju saglabāšanu – tādu mūsdienu mākslas
attīstības gultni, lai "klasika saglabātu pašcieņu". Tādēļ Timuru
Novikovu par leģendu var uzskatīt kaut vai tādēļ, ka viņš pats, vecā
"aristokrātiskā tipa cilvēks", turpināja nenogurstoši kalpot misijai
pat dzīves pēdējos piecos gados, būdams akls. Novikova kalpošana bija
labprātīga, patiesa prieka un mīlestības pilna, veltīta ne tikai
ģimenei, draugiem un domubiedriem, bet vispirms mākslai un pilsētai,
par kuras radošo nākotni un attīstību viņš jutās personīgi atbildīgs.
Par šo ētisko uzskatu vizualizāciju kļuva arī viņa "audumi kā
gleznas" (divi darbi bija apskatāmi arī pēdējā izstādē), kas nereti
bija patstāvīgi stājdarbi vai arī izpildīja dekoratīva noformējuma
funkcijas koncertos, teātra uzvedumos, TV pārraidēs un kino.
Būtībā pārstāstīt Timura Novikova svarīgākos dzīves notikumus ir tas
pats, kas pārstāstīt Ļeņingradas (Sanktpēterburgas) kultūras dzīves
procesu 20. gs. pēdējos divdesmit gados. Kā mūsu sarunā izteicās
Jekaterina Andrejeva, Valsts Krievu muzeja Jaunākās mākslas nodaļas
zinātniskā līdzstrādniece, sens mākslinieka draugs un viņa daiļrades
apzinātāja, "Timura tuvumā ikviens sevi sāka apzināties kā
mākslinieks, un te notika kultūras uzplaukums, mākslas sakuplošana un
sazarošanās". Tādēļ Ļeņingradas (Sanktpēterburgas) kultūras dzīve 20.
gs. pēdējos divdesmit gados ir mākslas sazarošanās un sakuplošanas
vēstures un slavenās Vinkelmaņa tēzes "lai būtu oriģināls, ir jāseko
grieķiem" dzīvs apliecinājums. Atliek vienīgi apbrīnot, cik daudz
mākslinieks Timurs Novikovs paspēja padarīt savas dzīves 43 gados. Lūk,
tikai daži galvenie fakti.
Timurs Novikovs dzimis 1958. gada 24. septembrī Ļeņingradā. Kopš 1965.
gada apmeklēja zīmēšanas pulciņu Ļeņingradas Dzeržinska rajona Pionieru
pilī. 1973. gadā iestājās Valsts Krievu muzeja Jauno mākslas
vēsturnieku klubā. 1977. gadā kļuva par mākslinieku grupas Ļetopis
biedru. No 1980. līdz 1982. gadam strādāja Valsts Krievu muzejā. 1980.
gadā iepazinās ar Mariju Spendiarovu, izcilā krievu avangarda meistara
Mihaila Larionova tradīciju turpinātāju. Spendiarova atstāja lielu
iespaidu uz topošā mākslinieka radošo uzskatu veidošanos. 1982. gadā
Timurs Novikovs izveidoja radošo grupu "Jaunie mākslinieki". Grupa
pārmantoja mākslinieka Mihaila Larionova teorētiskos principus un
interesi par krievu tautas mākslu un primitīvismu. "Jauno
mākslinieku" grupu veidoja O. Koteļņikovs, J. Kozlovs, S. Bugajevs
(Āfrika), V. Ovčiņnikovs, K. Hazanovičs, V. Gurēvičs, I. Savčenkovs, V.
Cojs, G. Gurjanovs un A. Krisanovs. 1982. gadā Timurs Novikovs savā
dzīvoklī izveido mākslas galeriju "ASSA", kas eksistēja līdz 1987.
gadam. 1983. gadā viņš dibina muzikālu grupu "Jaunie komponisti" un
tajā pašā gadā uzsāk sadarbību ar Sergeja Kurjohina orķestri "Populārā
mehānika", kā arī ar grupu "Kino", veicot tās koncertu vizuālo
noformējumu. 1984. gadā Novikovs izveido "Jauno teātri", kurā top
inscenējumi "Trīs nešķiramo draugu balets", "Anna Kareņina",
"Idiots", "Šaujošais slēpotājs". Uzvedumos tiek kultivēta "Jauno
mākslinieku" grupas estētika, un tā tiek apvienota ar alternatīvo
modi. 1985. gadā viņš dibina Jauno visu mākslu akadēmiju. 1987. gadā
ņem dalību Sergeja Solovjova filmas "Assa" uzņemšanā kā mākslinieks
inscenētājs, par ko 1988. gadā iegūst Krievijas jaundibināto kino balvu
"Nīke". Kopš 1988. gada Timurs Novikovs veic ļoti aktīvu izstāžu
organizatorisko darbību, par ko liecina fakts, ka 1988. gadā, kad Rīgā
notiek Mūsdienu mākslas festivāls "Artkontakts", "Rīgas modes"
ateljē tiek sarīkota Ļeņingradas mākslinieku, to skaitā arī "Jauno
mākslinieku" grupas biedru darbu izstāde. Izstādē Rīgā tiek eksponētas
desmit Timura Novikova gleznas. Turpinot izglītoties, viņš apmeklē
Džona Keidža, Daniela Birena, Hansa Hākes lekcijas, ko viņi lasa
Ļeņingradā, viesodamies dažādās pilsētas mācību iestādēs. 1990.–1991.
gadā Timurs Novikovs stažējas Parīzē – Plastisko mākslu izpētes
institūtā Pontusa Hultēna vadībā. 1989. gadā viņš kopā ar J. Ļesņiku un
V. Mamiševu organizē "Pirātu TV", raksta raidījumu scenārijus, ir
raidījumu režisors, vadītājs, vizuālais noformētājs. 1989. gadā sāk
aktīvi līdzdarboties rave kustībā, piedalās slavenajā Gagarin-party
Maskavā. Kā dīdžejs 1989.–1991. gadā Novikovs vairākkārt viesojas arī
Rīgā.
1989. gadā Timurs Novikovs izveido Jauno daiļo mākslu akadēmiju ar
nolūku saglabāt un turpināt klasiskās mākslas tradīcijas. Akadēmija
veic plašu izstāžu organizāciju pilsētā, Krievijā un ārzemēs. 1989.
gadā mākslinieks pievēršas arī fotomākslai. Jaunajā daiļo mākslu
akadēmijā apvienojas mākslinieki O. Maslovs, V. Kuzņecovs, G.
Gurjanovs, O. Tobreluts, B. Matvejeva, D. Jedeļskis, J. Ostrovs, A.
Medvedevs. 1993. gadā tiek atvērts Sanktpēterburgas Jauno daiļo mākslu
akadēmijas muzejs (Puškinskaja 10), kurā tiek sarīkotas daudzu plaši
pazīstamu mākslinieku un dizaineru darbu izstādes, to skaitā Karla
Lāgerfelda, Džanni Versačes, Brūsa Vēbera, Ričarda Avedona, Pjēra un
Žila, Rafaela Santi u.c. izstādes. 1997. gadā Jaunā daiļo mākslu
akadēmija uzsāk apmācību programmu Valsts Krievu muzeja filiālē Mihaila
pilī. Kopš 1998. gadā Timurs Novikovs sadarbībā ar Andreju Hlobistinu
izdod laikrakstu Hudožestvennaja voļa. 1998. gadā Valsts Krievu muzejs
izdod Novikova grāmatu "Jaunais krievu klasicisms". 2000. gadā
mākslinieks strādā kopā ar A. Medvedevu pie savām grāmatām "Eiropas
nolaupīšana" un "Prāta nolaupīšana". Tiek izdota Novikova grāmata
"Horizonti", kurā apkopotas mākslinieka 1999.–2000. gadā nolasītās
lekcijas Brīvajā universitātē, kā arī iznāk viņa grāmata
"Interkontakti" – par Ļeņingradas (Sanktpēterburgas) kultūras
sakaru vēsturi 20. gs. pēdējos divdesmit gados. 2002. gadā tiek atvērts
Timura Novikova iniciētais Mūsdienu mākslas muzejs Mihaila pilī. 2002.
gada 23. maijā mākslinieks Timurs Novikovs mirst.
Mākslinieka darbi atrodas vadošajos Krievijas muzejos – Valsts
Tretjakova galerijas pastāvīgajā ekspozīcijā Krimas krastmalā un
Ludviga muzeja jaunajā ekspozīcijā Sanktpēterburgā, Marmora pilī.
Mākslinieka personālizstādes sarīkotas Teita galerijā Liverpūlē,
Mūsdienu mākslas galerijā Vīnē, Stedelijk muzejā Amsterdamā. Timura
Novikova tekstilpanno (6 x 4 m) atradās Ņujorkas pasaules tirdzniecības
centrā Twin Towers.
Tāds ir leģendas – mākslinieka Timura Novikova dzīves gājums. Par to,
ka viņu vadīja misijas apziņa, liecina mākslinieka vārdi:
"Sanktpēterburgas Jaunā daiļo mākslu akadēmija kopā ar visiem
pēterburgiešiem visu šo desmitgadi ir centusies saglabāt klasiskās
mākslas dziestošo liesmu. Un tagad, 20. gadsimta beigās, es redzu, ka
šī liesma sāk pieņemties spēkā. Pēterburgas muzeji, teātri, mācību
iestādes padarījušas mūsu pilsētu par klasisko tradīciju saglabāšanas
centru pasaules mērogā, un tikai no mums atkarīgs lielās kultūras
liktenis."
Tālākais liktenis patiesi ir Timura Novikova līdzgaitnieku rokās. Taču
leģendas spožums un spēks paliek. Jo viņš bija mākslinieks, kas ne
tikai sekoja ideāliem, tradīcijām, principiem, klasiskās mākslas
paraugiem, bet arī pats radīja ideālus un ierakstīja spožu lappusi
savas dzimtās pilsētas vēsturē. Timurs Novikovs. Daudzšķautņains
briljants, kas mirdz. |
| Atgriezties | |
|