PILSĒTA UN PILSĒTNIEKI TĒMA AR VARIĀCIJĀM Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs |
| Nezināms gravieris |
| Jau vairākus mēnešus Latvijas TV pacilāti skandina pavedinošo teikumu:
"Tas ir tuvāk, nekā jūs domājat," – demonstrējot filmu vidū reklāmai
paredzētajās pauzēs kārdinoši atraktīvas Sanktpēterburgas ainas.
Ziemeļu Venēcija atmirdz ekrānā ar tai piemītošo krāšņumu un stāju.
Protams, kas gan var būt labāks (un mēs jau sen to esam pelnījuši, vai
ne?) kā pašu acīm izbaudīt pilsētas trīssimtgadei par godu sarūpētos
estētiskos gardumus – rekonstruētās piļu fasādes un interjerus, pat
atjaunoto Dzintara istabu Katrīnas pilī, svaigi bruģētās ietves un
restaurētos tiltiņus, griezīgi mirdzošos baznīcu kupolus, sakopto māju
logus, durvju ailas un nokrāsotās sienas tik tālu... cik sniedzas skats
no parādes puses. Ir jūnija beigas. Diženā Sanktpēterburga gluži kā
smagi pārēdusies turīgu ļaužu jaunkundze pēc grandiozām dzīrēm tagad,
možumu atgūstot, rāmi, laiski un dzīvespriecīgi gozējas šogad šeit
trūcīgajos vasaras saules staros. Nu jau bez spriedzes te tiek
turpināti pirms jubilejas nevērīgi sasteigtie darbi. Uz vienas no
galvenajām centra ielām – Sadovajas ielas milzīgā posmā rēgojas
drudžainās gatavošanās "atrauga". Svaigi klātais asfalts atkal
brutāli "uzarts" – puiši te kaut ko mazliet aizmirsuši līdz galam
salabot, saskrūvēt vai gluži vienkārši pabeigt... Pakazuha –
izrādīšanās – nu vairs nevienam nav nepieciešama, un ir laiks visu
mierīgi savest kārtībā.
Svētki ir garām. Pati pilsēta atpūšas. Turpretī daudzos
Sanktpēterburgas muzejos svētki turpinās. Plašas konceptuālas izstādes
tika servētas un pasniegtas kā kārdinošas delikateses jubilejas
kulminācijas datumos – maija beigās. Tomēr citas – tikpat izcilas un
vilinošas – iekļautas izstāžu plānos gada otrajā pusē. Kā pašu mājās,
tā pasaulē un Eiropā pilsēta svin savu jubileju visu gadu ar tai
raksturīgo vērienu, greznību un izšķērdību. Tomēr laikam tieši atmiņas
un unikālais pilsētas liktenis noteica prioritātes "ēdienu kartē" –
izstāžu programmā, kurā tika salikti akcenti uz neapstrīdamām vērtībām,
faktiem, pieminekļiem un personībām. Visa pasākumu priekšgalā (kā gan
citādi?) varens miesā un garā slējās cara Pētera I tēls.
Valsts Ermitāžā Ziemas pils Ņevas puses parādes anfilādē (zāles Nr.
190–192) no 1. jūnija līdz 31. augustam iekārtota ekspozīcija
"Sanktpēterburgas dibinātājam", kurā apskatāmas patiesi
unikālas lietas: ar Pētera I parakstu apstiprinātie topošās pilsētas
plāni, ēku arhitektoniskie risinājumi, arī nākotnes vīzijas, piemēram,
Alekseja Zubova slavenā gravīra "Pēterburgas panorāma", kas tika
radīta pēc cara pavēles – dāvināšanai ārzemju viesiem. Taču izstādes
centrā tiešām atradās "cara miesa" – Frančesko Bartolomeo Rastrelli
radītais brīnums Pētera I vaska figūra, kuras izgatavošanā
"patiesīguma labad" mākslinieks bija izmantojis pat īstus valdnieka
matus... Monarha garderobes trīssimt priekšmeti – tā ir lielākā 17./18.
gs. mijas apģērbu kolekcija pasaulē. Zīmīgs šķita Pētera I personīgo
darbarīku komplekts, un šādai tik pilnīgai kolekcijai atkal nav analogu
citos pasaules muzejos... Mērinstrumenti liecināja par cara zināšanu
līmeni un tālredzību, cērtot skarbajos Krievijas Ziemeļos izdaudzināto
"logu uz Eiropu". Loģiski – kur gan 21. gadsimtā Krievija vēlas
nokļūt, ja ne tur, kur tā jau bija tikusi ar cara reformatora dzelžaino
mērķtiecību? Izstāde nepārprotami apliecina: Pētera I gods ir arī viņa
dibinātās pilsētas un visas Krievijas gods. Pētera dibinātās pilsētas
svinības varēja celt Krievijas prestižu pasaulē. Domāju, ka lielā mērā
Sanktpēterburgas jubileja apliecināja arī šis valsts pašreizējo
politisko virzību. Šķiet, tādēļ jubilejas pasākumu un izstāžu programmā
mērķtiecīgi tika likts uzsvars uz pilsētas vēstures posmu no 18. līdz
20. gs. sākumam – tātad uz laiku, kad Krievija atradās vienotā Eiropā;
atcerēsimies arī cara ģimeni, tās piederību (radniecību) citiem Eiropas
karaļnamiem!
Tieši par to – pilsētas lieliskajām pilīm, parkiem un caru atpūtu –
Valsts Ermitāžas filiālē Somersetu namā Londonā no 10. jūnija līdz 1.
septembrim vēsta senu fotogrāfiju izstāde "Sanktpēterburgai – 300.
Pilis un cilvēki 19./20. gs. mijā". Ekspozīcijas kodolu veido uzņēmumi
no caru Aleksandra II, Nikolaja II un viņu ģimenes albumiem.
Fotogrāfiju autors ir plaši pazīstamais reportāžas foto "krusttēvs"
Karls Bulls – Itālijas karaļa galma fotogrāfs, kurš 1896. gadā kļuva
par Krievijas cara galma fotogrāfu. Tiesa gan, Bulls bija arī
operativitātes meistars, jo viņš paspēja ne vien iemūžināt galma dzīves
aktualitātes, bet arī radīt lielisku šīs pilsētas kultūras darbinieku
portretu galeriju. Starp citu, 1912. gadā Bulls nofotografēja topošo
mākslinieku – Pēterburgas Mākslas akadēmijas studentu grupu, kuru vidū
redzams arī Voldemārs Matvejs...
Londonas izstādē likts uzsvars uz Ziemas pils skatiem un tās
augstdzimušo iemītnieku dzīvi, savukārt Sanktpēterburgā,
Petropavlovskas cietokšņa muzejā, Inženieru mājā no 18. aprīļa līdz 30.
jūnijam bija izstādīta cita Karla Bulla foto kolekcija, kurā
dokumentētas pilsētas iepriekšējās jubilejas svinības pirms simt gadiem
– 1903. gadā.
Tomēr, apmeklējot daudzās izstādes un iepazīstoties ar plašo kultūras
pasākumu programmu, tā vien likās, ka pilsēta pirmām krātām maksimāli
"kaifo" par dzīvi, kad te valdīja monarhs. Kad 20. gs. radikālās
dramatiskās norises vēl nebija atņēmušas pilsētai tās dibinātāja vārdu,
Krievijas valsts galvaspilsētas statusu, svarīga kultūras un mākslas
mezgla lomu arī Eiropas mērogā...
Jā, tieši kultūras sakariem, atsevišķu personību un mākslinieku
ieguldījumam pilsētas vēsturē pievērsta īpaša uzmanība.
Sanktpēterburgas unikālo garu un veidolu taču palīdzēja radīt itāļu,
vācu, holandiešu, franču, angļu un daudzu citu valstu izcili meistari.
Atcerēsimies, ka pilsētas vēsturē bija pat laikposms, kad krievu
aristokrāti un inteliģence sazinājās vienīgi franču valodā. Par to
atgādina izstāde "Parīze– Sanktpēterburga. 1800–1830. Kad Krievija
runāja franču valodā...". Izstādē ar saviem eksponātiem –
gleznām, grafiku, porcelānu, tēlniecību, rotaslietām, mēbelēm, tērpiem
un dokumentāriem materiāliem – piedalās Valsts Ermitāža, Maskavas
Kremļa muzeji, Krievijas Valsts arhīvs. Tiesa gan, ar šo izstādi
pilsēta svin savu jubileju Francijā, kur Parīzē, Invalīdu domā no 20.
maija līdz 30. augustam iekārtota ārkārtīgi grezna un dārga izstāde,
veltīta Krievijas un Francijas kultūras sakariem, taču mazliet citādā
aspektā. Kā zināms, Invalīdu doms ir slavenā Francijas imperatora
Napoleona atdusas vieta. Tādēļ mākslas priekšmeti vispirms liecina par
grandioziem vēsturiskiem notikumiem Eiropā 19. gs. pirmajā trešdaļā.
Būtībā tā ir izstāde par karu un mieru. Par divu lielvalstu monarhiem –
Napoleonu I un Aleksandru I. Par to, ka Francijas valdnieks centās
iekarot visu Eiropu un arī Krieviju, bet ar savu iebrukumu panāca, ka
Krievija ne tikai iekaroja Franciju, bet arī iemīlēja pretinieku
kultūru, mākslu un valodu. Par izstādes vadošo stilu pamatoti
"apstiprināts" ampīrs, kas, pateicoties Napoleona karagājieniem,
tieši šajā laikā guva izplatību visā Eiropā.
Krievu ampīrs manifistējās Parīzē, savukārt Sanktpēterburgā, Valsts
Krievu muzeja Benuā korpusā cita plaša ekspozīcija no 28. aprīļa līdz
22. jūlijam iepazīstināja ar "Krievu Parīzi" – ar vairāk nekā
četrdesmit krievu mākslinieku daiļradi, kuri savu otro mājvietu atrada
Francijā. Izstāde uzskatāma par pirmo mēģinājumu tik plašā apjomā
apzināt krievu emigrācijas kultūras fenomenu vienā valstī vai pat
pilsētā, reizē parādot autoru radošo un stilistisko meklējumu
daudzveidību. Tā bija viena no retajām izstādēm, kurā bija pārstāvētas
20. gs. mākslas attīstības tendences. Tomēr daudzas izstādes
koncepcijas līnijas bija ļoti neskaidras un diskutējamas. Ir pamatots
jautājums par mākslinieku atlases kritērijiem. Vai franču abstraktās
glezniecības pārstāvi Andreju Lanskoju, Leopoldu Sirāžu, Parīzes skolas
veidotājus – Osipu Cadkinu, Žaku Lipšicu, Haimu Sutinu var saukt par
krievu māksliniekiem vienīgi uz tā pamata, ka viņi visi 20. gs. sākumā
dzimuši "plašajā dzimtenē" – cariskajā Krievijā? Turpretī ir vesela
plejāde lielisku krievu mākslinieku, kuri dzīvoja emigrācijā un kuru
radošais mantojums uzskatāms par krievu 20. gs. mākslas vēstures
organisku sastāvdaļu. Patiesa "Krievu Parīze" varētu būt Mihails
Larionovs, Natālija Gončarova, Sergejs Čehoņins, Aleksandra Ekstere,
Filips Maļavins, Natālija Serebjakova, Konstantīns Somovs, Natans
Altmans, Ivans Puni, Jurijs Aņenkovs, Natans Pevzners, Marks Šagāls un
pat Vasilijs Kandinskis, kas par trešo dzimteni pašā mūža nogalē
izvēlējās Franciju. Laikam par lielāko ieguvumu, neapcerot koncepcijas
neskaidrības, būtu jāuzskata iespēja iepazīties ar tik izcilu
mākslinieku glezniecību no Krievijas, Francijas, Vācijas, Šveices, ASV
muzejiem un privātām kolekcijām, kā arī ieraudzīt mazpazīstamu autoru,
piemēram, Marijas Vasiļjevas vai Marijas Marevzas nedaudzos
saglabājušos audeklus.
"Krievu Parīzē" biju pārsteigta, ieraugot arī Nikolā de Stēla
fascinējošo glezniecību. Ievērojamais franču abstraktās mākslas
pārstāvis bija "privatizēts" šai izstādei acīmredzot tieši tādēļ, ka
ir dzimis 1914. gada 5. janvārī Sanktpēterburgā pēdējā Petropavlovskas
komandanta ģimenē. Toties viņa darbu retrospekcija, kas no 12. maija
līdz 31. augustam iekārtota Valsts Ermitāžas Aleksandra zālē (Nr. 282),
uzskatāma par Francijas karalisku dāvanu Sanktpēterburgas iedzīvotājiem
un viesiem. Izstādes iniciators ir mākslinieka dēls Gistavs, kurš
vēlējās parādīt tēva darbus viņa dzimtajā pilsētā tās tik nozīmīgajā
jubilejā. Šīgada pavasarī Parīzē, Pompidū centrā bija skatāma milzīga
Nikolā de Stēla piemiņas izstāde, kuras mērķis, kā apgalvo daži
kritiķi, bija pārcelt šo mākslinieku no "ievērojamā" – "izcilo"
mākslas meistaru kārtā. Izstāde Sanktpēterburgā veidota kā ļoti
samazināts Parīzes izstādes variants – kolekcijā iekļautas 52
kompozīcijas. Tomēr nelielā darbu izlase raksturo visus mākslinieka
daiļrades posmus – no agrīniem audekliem ar ļoti reljefiem,
faktūrainiem krāsu kārtojumiem līdz vēlīnai glezniecībai ar perfekti
nogludinātu virsmu, ko de Stēls panāca, lietojot pat marli un speciālus
vates tamponus. Man vislielāko apbrīnu izraisīja Nikolā de Stēla spēja
ar abstraktu krāsu laukumu palīdzību iegūt telpiskumu un apjomu, radīt
bezgalīga plašuma un dziļuma ilūziju...
Ja par ilūzijām, tad par tādu, neraugoties uz milzīgo eksponātu skaitu
– izstādē iekļauti gandrīz 1000 mākslas darbu –, jāuzskata viena no
centrālajām jubilejas izstāžu programmas ekspozīcijām "Pēterburga.
Pilsēta un pilsētnieki", kas no 27. maija līdz 31. augustam izvietota
Valsts Krievu muzeja Benuā korpusa visās 1. stāva zālēs. Protams, nevar
noliegt izstādes veidotāju vērienu un iespējas. Izstāde iekārtota pēc
pasaules muzeju standartiem – izbūvētas mākslīgas sienas, nišas,
speciālas vitrīnas, vietumis sienās iemontētas videoprojekcijas. Tas
pirmajā brīdī rada cerīgu iespaidu par kvalitāti arī no koncepcijas,
mākslinieku un eksponātu atlases viedokļa – galu galā Sanktpēterbuga
taču ir milzīgs jēdziens krievu kultūrā! Tomēr pirmā brīža efekts ir
mānīgs. Iepazīstoties ar ekspozīciju, biju spiesta secināt, ka
skatītājam tiek piedāvāts atvieglots, saīsināts, gribētu sacīt – pat
paviršs pilsētas vēstures kurss. Protams, te atkal pompozi vispirms
izrādīta cieņa Pēterim I un "izspēlēta" pilsētas dibināšana, atrasta
vieta arī citu caru reprezentācijas portretiem. Izstādē aplūkojams vēl
viens Alekseja Zubova "Pēterburgas panorāmas" novilkums, ko papildina
daudzas citas senas kartes, plāni, gravīras un milzīgs gobelēns
"Poltavas kauja". Visi darbi – īsti šedevri. Tomēr man pietrūka
informācijas blīvuma, faktu, arī vizuālās intensitātes pat izstādes
ievaddaļā! Tālāk ekspozīcija veidota vairākās sadaļās – "Jūras
galvaspilsēta", "Ņeva un tās krastmalas", "Upes, kanāli, salas,
tilti", "Pilis, baznīcas, pieminekļi" un vēl un vēl... Sākumā pat
īsti nebija skaidrs, kas iekšēji izraisa iebildumus. Tad atskārtu, ka
ekspozīcijā 18.–20. gs. sākuma mākslinieku darbi ir "nospiedošā"
vairākumā, mūsdienu autoru kompozīciju nav vispār, ja neskaita 20. gs.
beigu pilsētas "kulta personības" Timura Novikova 80. gadu sākumā
gleznoto "Fontankas" skatu. Nav mūsdienu autoru snieguma arī citās
izstādes sadaļās – "Pilsētas un pilsētnieku dzīve", "Pilsētnieki",
"Radošajā Pēterburgā". Ir arī pavisam "interesanti" risinājumi.
Piemēram, ekspozīcijā ir sadaļa "Strādnieku Pēterburga", taču
vitrīnās zem šī nosaukuma aplūkojami Sazinova firmā, Paula Magnusa
Tennera, Johana Vilhelma Keibela, Faberžē darbnīcās 19. gs. vidū
izgatavotie sudraba priekšmeti! Jā, tiesa – iepretī ir arī Kazimira
Maļeviča 1932. gadā gleznotais "Pirmrindnieka portrets" un Pāvela
Filonova 30. gadu sākumā iemūžinātās Krasnaja zarja pirmrindnieces
darbā. Tomēr šīs nedaudzās kompozīcijas atkal liecina par to, ka
aristokrātiskajai Sanktpēterburgai proletāriskā Ļeņingrada stipri
"maisās pa kājām". Jaunu konceptuālu pieeju guvusi cita 20. gs
pilsētas vēstures lappuse – Oktobra revolūcija. Izstādē nav neviena V.
I. Ļeņina portreta! Nav fotogrāfiju ar monumentālās propagandas
pieminekļiem. Nav aģitācijas porcelāna. Oktobra revolūciju – acīmredzot
"starpgadījumu" pilsētas vēsturē – dokumentē Mihaila Dobužinska 1920.
gada zīmējums "Petrograda", kam līdzās izstādīta Aleksandra Hoferta
litogrāfija "Bezpajumtnieki" (1924), tai blakus – izteiksmīga
sadzīviska ainiņa, kurā mākslinieks Aleksandrs Vahramejevs attēlojis
braucam pārlādētu tramvaju un bezbiļetniekus – zaķus karājamies ārpusē.
Šādu revolūcijas konceptuālu risinājumu pirms tam nebija nācies
iepazīt.... Nākamā traģiskā lappuse 20. gs. vēsturē – Otrais pasaules
karš. Ļeņingradas blokāde. To ilustrē vienīgi sešas (!) labākajās
socreālisma tradīcijās gleznotas batālijas žanra kompozīcijas. Gleznām
pa vidu sienā iebūvēts TV monitors, kurā redzami dokumentāli filmu
kadri par karu. Lai blokāde pilnīgi "neizkristu" no vēstures aprites,
uz sānsienas ieraudzīju dažas lapas no mākslinieka Alekseja Pahomova
litogrāfiju sērijas "Ļeņingradas blokāde". Eju tālāk. Kas noticis
pilsētā pēc 1945.gada? Piecdesmitie. Sešdesmitie. Septiņdesmitie.
Nākamās desmitgades. Piecdesmitos gadus reprezentē
Ščehotihinas-Potockas 1950. gadā darinātā servīze "Raža" sadaļā
"Strādnieku Pēterburga". 70. gadus "pārstāv" vairākas šajā laikā
radītas populārzinātniskas filmas par metro, tramvaju un tīrību pilsētā
– ielu laistīšanu. Neformālā kultūra? Samizdata litaratūra? Dzīvokļu
izstādes? Par to ekspozīcijā atkal nevienas liecības! Jā,
Sanktpēterburgā laiks rit savdabīgi – kā jau unikālā, vienreizējā
pilsētā. Ekspozīcijas noslēgums un kulminācija ..."Imperatora galms".
Šajā sadaļā iekļautas gleznas ar parādes skatiem Ziemas pils priekšā,
akvareļi, kuros mākslinieki dokumentējuši aristokrātu saviesīgos
pasākumus, tērpu skices slavenajai 1903. gada maskuballei, kas 18. gs.
sākuma stilā tika rīkota cara rezidencē par godu pilsētas 200.
dzimšanas dienai. Nākamajā zālē milzīga videoprojekcija – skaistākie no
skaistākajiem šīs pilsētas pieminekļiem skatījumā no putna lidojuma.
Tajā pašā telpā puskrēslā var "pamielot" acis ar panorāmiskiem svētku
skatiem. Un nav jau ko spilgtā gaismā tās rādīt – 50. gadu sākumā
radītās "sliktā" sociālistiskā perioda bildes ! Vēl dažas tikpat
optimistiskas var apskatīt kāpņu laukumā – atvadu sveicienam, ejot uz
muzeja pastāvīgās ekspozīcijas pusi ...
Tātad vienīgi Pēterburga. Posms pilsētas vēsturē ar Ļeņingradas vārdu
ir melnajā sarakstā. Varbūt tā ir neapzināta pilsētas iedzīvotāju
"atriebība" 20. gs. par to, ka tas tiem licis pārdzīvot tik daudz
traģēdiju? Bet pilsētas jubilejai veltīto izstādi taču veidojuši
cilvēki, kuri dzimuši Ļeņingradā! Vai tiešām viņiem kauns pat par savu
jaunību, visu savu dzīvi, kas pavadīta šajā pilsētā? Fragmenti, kas
šajā saīsinātajā, koncentrētajā pilsētas versijā saglabājušies, ir ļoti
būtiski. Taču, redzot, cik daudz liecību par 20. gs. "izmests
mēslainē", paliek vilšanās sajūta, ka šī diženā pilsēta šajā izstādē
ir zaudējusi ko ļoti svarīgu no sava daudzšķautņainā tēla. Un pavisam
zaimojoša doma. Benuā korpusā vienlaikus bija aplūkojamas divas
grandiozas izstādes – "Pēterburga. Pilsēta un pilsētnieki" un
"Krievu Parīze". Pirmajā izstādē pilsētas tēls 20. gs. mākslinieka
skatījumā neeksistē. Toties otra ekspozīcija veltīta krievu mākslas
attīstībai emigrācijā pēdējā gadsimta laikā. Vai ar šādu izstāžu
dialogu netika dots mājiens, ka labākais pasaules līmenī, kas bija
radīts šajā pilsētā, labi zināmo vēsturisko notikumu dēļ te neguva savu
tālāko attītību, tādēļ paliekošas krievu kultūras vērtības radītas
vienīgi ārpus dzimtās pilsētas?...
Galējības un kontrasti. Pilsētas ielās un izstāžu zālēs.
Sanktpēterburga un tās iedzīvotāji svin savu jubileju ar tās
dibinātājam raksturīgu reformistisku rīcību: Pēteris I taču arī savā
laikā "noliedza" veco Krieviju, tās paražas, iebildumus, tikumus, lai
tiktu Eiropā un nākotnē. Šodien Sanktpēterburgā modē ir cars, tituli un
aristokrātija. Lai tā būtu. Jo laikam nav otras citas pilsētas pasaulē,
kas zina vēsturisko notikumu kūleņus, likteņa traģisko cirtienu patieso
cenu.
Izsaku pateicību Kultūrkapitāla fondam par brauciena finansējumu, kā
arī Latvijas Republikas ģenerālkonsulam Jurim Audariņam par atsaucibu.
|
| Atgriezties | |
|